Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Tohånds flue på kysten...

 Besvar Besvar
Forfatter
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Tohånds flue på kysten...
    Sendt: 23 Aug 2011 kl. 13:13
Hej med jer.
 
Da jeg kun en eneste gang har set en fiske med tohåndsfluestang fra kysten, men egentligt synes at det kunne være sjovt at forsøge sig med dette bliver jeg nødt til at forhøre mig om ingen af jer herinde praktiserer dette...eller i det mindste går med nogle overvejelser omkring det ?
I dag findes der jo et utal af smækre tohåndstænger i den lettere ende, derfor har jeg fået den tanke at det mange steder og i flere situationer kunne være en fordel med tohånden.
Feks de steder hvor der er begrænset plads til bagkastet, eller når en grim vind driller fra kastearmens retning.
Skagit-kastet synes jeg netop er oplagt når omstændighederne er som ovn.
 
Kunne rigtigt godt tænke mig at høre andres erfaringer eller mening om dette.
 
Mvh
Jim.
Til top
Allan Overgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
allan overgaard Avatar

Tilmeldt:: 22 Feb 2002
Geografisk: København.
Status: Offline
Beskeder: 540
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér allan overgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Aug 2011 kl. 13:23
Hej Jim. Min kammerat fisker i øjeblikket med 2 hånds på kysten.
Grundet en tennis albue der driller ham.
Ingen tvivl om at du skal revurdere linen, en kort line med en relativ tungklump er nok at foretrække for at undgå for mange blind kast.

/Allan
Til top
jens rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jens30

Tilmeldt:: 18 Dec 2002
Geografisk: sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 135
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jens30 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Aug 2011 kl. 13:55
Hej Jim
Jeg bruger ofte min Vision Lite 11,6 #6.Den går med 23 gram,og jeg kan ramme en mand i Mølmø i nakken,selv om jeg står ved Køge! Overdrivelse fremmer forståelsen,men den kaste den onde lyneme langt og godt. Minusset er,at en lille fisk ikke giver nævneværdig fight.De skal gerne op på et par kilo,og de er jo lidt sjældne her på Djævleøen. Men du kan roligt gå igang;du kan fiske fra begge sider og i al slags vind,den pløjer ret igennem.Skagitkast aner jeg ikke en hylynde om,så det må andre besvare.
vh
Jens,som købte din Rpl 10" #6,og stadig nyder at bruge den.
Til top
Jørn Fischer Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Jørn Fischer

Tilmeldt:: 16 Jul 2007
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørn Fischer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Aug 2011 kl. 14:20

Hej Jim

 

Jo, da. Jeg bruger praktisk talt udelukkende 2-hånds på kysten. En af de få undtagelser er når fx hornfiskene træder mig over tæerne. Så er det jo sjovt på en lille 1-hånds, men ellers nyder jeg det afslappende ved at gå med 2-hånds (men jeg har ikke mødt andre).

Jeg går i almindelighed med en Sage Z-axis 8110-4 #8, og da jeg altid anvender underhåndskast, bruger jeg en RIO AFS Outbound #6/7 på 26g.

På meget blæsende dage bruger jeg Skagit Flight 475grains (25’) med 8- 10’ T8 Versileader.

Kastestilen til den sidste gør, at fluen aldrig kommer op på siden af mig hvilket jo er rart når vinden kommer ind på kastearmen.

 

Mvh

Jørn

Til top
leif lunde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lunde

Tilmeldt:: 28 Nov 2003
Geografisk: nordsjælland roskilde fjord isefjorden øresund
Status: Offline
Beskeder: 260
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lunde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Aug 2011 kl. 15:32
hej jim. dette her med tohånds på kysten har jeg praktiseret i mange år , mit startede egentlig af nød men har siden overtaget mit kyst fiskeri helt og holdent så jeg idag går med en g loomis 11 fods switch stang  # 7 dertil bruger jeg et rio skagit skydehoved system på 23 gram dette setup brager igennem den værste blæst så det er en hel fornøjelse ,behageligheden ved at styre det hele med to hænder kan næsten ikke beskrives.mvh.leif.
Til top
Torben Thinggaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TT101 Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2008
Geografisk: Vestjyl./Århus
Status: Offline
Beskeder: 528
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TT101 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Aug 2011 kl. 15:53
Hej Jim,
 
se mere her:

http://www.123nu.dk/lystfiskeri/forum/forum_posts.asp?TID=37464&KW=lagoni&PID=327291&title=2-hnds-til-kysten#327291

samt Jakob Sørensen og Ronny Lagoni Thomsens artikel i Sportsfiskeren, 2009, nr. 3, Marts, p. 36 ff. Er du medlem kan artiklen læses elektronisk her:
 
Du kunne også prøve at kontakte Ronny Lagoni Thomsen via hans særdeles fine hjemmeside (mailadressen med mere står lidt nede på forsiden):
 
Ud over at være en blændende dygtig fluekaster og formidler er han også en ualmindelig rar og sympatisk mand.
 
Bedste hilsner samt knæk & bræk

Torben Thinggaard
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Aug 2011 kl. 19:12

Halløjsa igen i dejlige fiskevenner.

 

Tusind tak for jeres gode info, hvor er det dejligt at se at jeg ikke helt er den eneste som har fået den ”fjollede” ide.

I mange år mente jeg at enhåndstangen var det eneste som duede til kysten, men hvorfor være så bundet af gammel vane…nu må der ske noget nyt så ja….

 

Og til Jens Rasmussen…jo jeg husker dig bestemt, også for dit hyggelige og gode selskab, og jeg er glad for at høre at du har stadigt har din RPL 10`#6 og at den fortsat tjener dig godt.

 

Og særligt Jørn Fisher`s indlæg er jo lige vand på min mølle, godt at høre specielt din gode erfaringer med skagit-linerne i blæsevejr da jeg er træt af at leve livet farligt hvis jeg fisker med vinden ind fra den grimme side…sådan en vildfaren Magnus der kommer farende med 90 km/t og borer sig dybt ind i flæsket lige under øjet gør avs skulle jeg hilse at sige.

 

Og til dig Leif Lunde…også dit indlæg løfter mit humør højere op, det er lige præcis din erfaring med skagit kastet jeg havde håbet at finde…og som jeg forhåbentlig også selv skal til at gøre mig.

 

Så er jeg blot lidt spændt på om min ”obligatoriske” og helt uundværlige Orvis-balje driller med tohånden…umiddelbart tror jeg det ikke.

 

Endnu en stor tak til jer.

 

Mvh

Jim.

Til top
jens rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jens30

Tilmeldt:: 18 Dec 2002
Geografisk: sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 135
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jens30 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Aug 2011 kl. 21:38
Hej Jim
Orvisbaljen får du ikke brug for;de tunge klumper hiver let linen op af vandet,det er ingen problem.Det er faktisk en rigtig dejlig fornemmelse ikke at have brug for baljen,selv om linen skulle drive lidt væk.Men som regel er der jo roligt vand rundt om kroppen på den ene eller anden side,og her er linen flink til at finde læ.
vh
Jens
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Aug 2011 kl. 21:54

Hej Jens.

 

Ja det ville selvfølgelig være rart nok at slippe for at have ”brækspanden” med.

Jeg er dog endnu ikke blevet så fed at der er læ rundt om mig når jeg står i vandet…og så er der jo også ofte højtstående blæretang, løst tang mv i vandet så lige DER er linekurven jo dejlig praktisk.

I øvrigt kunne jeg ikke forestille mig at skulle undvære den til fiskeri med enhåndstangen, men som du er inde på…så er linerne her jo også væsentligt lettere.

 

Får du ellers fisket fra kysten pr ?

 

Mvh

Jim.

Til top
jens rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jens30

Tilmeldt:: 18 Dec 2002
Geografisk: sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 135
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jens30 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Aug 2011 kl. 22:01
Hej Jim
Jamen ,fed eller ej,blæretang eller ej(vi har ikke så meget blæretang at blære os med her i det brakvandske),bare hiv linen ned i vandet;jeg garanterer dig,at den ryger op igen. Og det er h.......s besværligt at skifte side med den spand rundt om tønden. For du kommer helt sikkert ud for,at du ofte skifter håndstilling,og opdager,at det går lige godt fra begge sider.Det er en stor oplevelse.
Og nej,jeg har ikke fisket et stykke tid.Lidt i Trysil elven i sommer,og på lørdag skal jeg på kursus ved Gels å,og d5/9 til Vejle å,så nu begynder der at ske lidt igen. 
vh
Jens
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Aug 2011 kl. 22:21

Hej Jens.

 

Nå nej…men det er nok endnu sværere at blære sig her hvor vi har masser af blæretang, for når linen selvfølgelig lige får fat i sådan en ordentlig karl…så ser det til gengæld ikke særligt blæret ud når man tror at man skal kaste.

De gange hvor jeg har fisket (enhånd) hvor al løslinen i vandet driver et stykke væk med strømmen, der skal jeg da ellers lige love for at forfanget strækker flot….til gengæld bliver kastet også mere kort end jeg bryder mig om.

 

Skifter håndstilling siger du ?....hvis du mener at skifte hånd så er det nok ikke mig du mener, jeg kommer nok aldrig til at mestre denne kunst med venstre hånd, har forsøgt med enhåndstangen og det har med garanti set rigtigt morsomt ud.

 

Det er godt at der begynder at ske noget igen, så foreløbig rigtig god tur og held og lykke med kurset på lørdag.

 

Hyggelig hilsen.

Jim.

Til top
Søren Bøgild Christensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
boegild Avatar

Tilmeldt:: 21 Jun 2008
Geografisk: Aarhus, DK
Status: Offline
Beskeder: 27
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér boegild Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Aug 2011 kl. 07:28
Citat: Jim Holm

Skagit-kastet synes jeg netop er oplagt når omstændighederne er som ovn.
 
Skagit er vist en kastestil og ikke bare ét kast, så vidt jeg er informeret ;) Typiske kast ville være dobbeltspey, snap-c og perry poke.. samtlige med "waterbourne anchor".


Redigeret af boegild - 24 Aug 2011 kl. 07:28
Til top
Jørn Fischer Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Jørn Fischer

Tilmeldt:: 16 Jul 2007
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørn Fischer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Aug 2011 kl. 08:56

Hej Søren

 

Ja. Skagit er en kastestil, med mange lette og effektive kast, der alle har det til fælles, at de bruger ’Sustained Anchor’. Du nævner nogle, og der er såmænd en del flere, og så kommer kombinationskastene som fx Wombat Cast endda oveni. Jeg opfattede det blot ikke som at Jim tænkte på et specielt af disse men blot det Skagit Cast, der egner sig bedst til den givne situation.

Ved kysten anvender jeg ofte Snap T eller en af varianterne af Circle Cast.

 

Mvh - og fortsat go' dag

Jørn

 

PS.                Der deles normalt op i: ’Airbourne Anchor’, ’Waterbourne Anchor’ og ’Sustained Anchor’. Dobbelt Spey hører hjemme i den midterste gruppe, hvor forankringen er meget mindre. og det derfor stadig er muligt at opbygge et D-loop. Tongue

Til top
Jørn Fischer Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Jørn Fischer

Tilmeldt:: 16 Jul 2007
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørn Fischer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Aug 2011 kl. 09:27
Ups - Confused
Sådan går det let når man 'klippe-klistrer'
Det hedder naturligvis Airborne og Waterborne.
 
Smile Jørn
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Aug 2011 kl. 09:38
Hej Jørn

sustained og waterborn anker er det samme, forskellen er kun hvad de forskellige instruktører foretrækker at bruge som udtryk

Mvh
Lasse

Redigeret af LasseK - 24 Aug 2011 kl. 09:40
Til top
Jørn Fischer Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Jørn Fischer

Tilmeldt:: 16 Jul 2007
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørn Fischer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Aug 2011 kl. 10:20

Hej Lasse

 

En strid om ord, men andre fx Simon Gawesworth er ikke enige i den opfattelse. Vi snakkede bl.a. Rio’s DVD-trilogi og Skagit Flight  i Kolding i foråret, hvor han undervejs tydeligt skelnede mellem waterborn og sustained anker.

 

Mvh

Jørn

Til top
Eigil Christiansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Eigil Christiansen

Tilmeldt:: 06 Nov 2007
Status: Offline
Beskeder: 21
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Eigil Christiansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Aug 2011 kl. 11:51
Hej Jim !
Jeg er en ældre fyr over 70 år, som fisker meget fra kysten med skydehoved og monofil skydeline, mest med enhåndsstang, men jeg er også i gang med at eksperimentere med 2-håndskast i de tungere klasser kl. 8-9. Jeg har anskaffet mig en Scierra HM2 10 fod kl. 8-9 til formålet. På nuværende tidspunkt har jeg kun prøvet 2-håndskast på græs og det går nemmere end jeg troede. Med et enkelt bagkast og fremkast kaster jeg ca. 30 m. Har du en 10 fods stang lig min HM 2 stang vil jeg foreslå dig at prøve, at kaste 2-hånds på græs. Som Jens R. skriver kan man vælge håndstilling efter kasteforholdene, enten højre hånd forrest eller venstre hånd forrest. Med en 1-håndsstang kan du vælge om du vil kaste 1-hånds eller 2-hånds f. eks. når vinden kommer fra den "gale" side. Jeg fik ideen fra Jason Borgers bog " Nature of Fly Casting" hvor han beskriver en kastestil med lette 2-håndsstænger på 11-12 fod, hvor afstanden mellem hænderne er meget lille og det kan man netop anvende på en 1-håndsstang, når man kaster 2-hånds.
Mvh.
Eigil Christiansen
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Aug 2011 kl. 12:57

Hej Eigil.

 

Mit kystfiskeri er gennem mange år altid foregået med enhåndstang, og jeg kan godt følge din tanke om skift af håndstilling, men men…et skift i håndstillingen som beskrevet betyder jo så i princippet at man så kaster med den modsatte arm…og der hopper kæden nok af for mig.

 

Til formålet, altså kystfiskeri, har jeg anskaffet mig en Scierra HMS Vll 11,9`#7-8 som er meget let og følsom. Faktisk er den anbefalede kastevægt kun 19-21 g hvilket jeg mener ligger i den lave ende for klassen.

Jeg tror at den er rigtig dejlig, sjov og let til kystfiskeriet og hele grundtanken er at prøve kystfiskeriet med en rigtig tohåndstang, og at kunne fiske på steder og under forhold hvor jeg ikke behøver at være hæmmet af de begrænsninger som jeg oplever med enhåndstangen.

 

Men ja….man kan sikkert opnå noget lignende med enhånden som du beskriver, men jeg synes bare at det er for ”kompromis-præget” når man nu i stedet kan gøre det ”rigtigt”….hvis du forstår.

 

Mvh

Jim.

Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Aug 2011 kl. 15:37
Citat: Jørn Fischer

Hej Lasse

 

En strid om ord, men andre fx Simon Gawesworth er ikke enige i den opfattelse. Vi snakkede bl.a. Rio’s DVD-trilogi og Skagit Flight  i Kolding i foråret, hvor han undervejs tydeligt skelnede mellem waterborn og sustained anker.

 

Mvh

Jørn

 
Hej Jørn
 
Ikke en strid om ord Smile Men hvis du mener at Simon skelner imellem dem, kan du så ikke forklare hvilke kast der er waterborn og hvilke der er sustained anchor born?
 
Simon har ikke sustained med i sine bøger, så jeg har spurgt ham istedet. Alle de andre instruktører jeg kender bruger begge udtryk i flæng hvis ikke de har en præference for det ene eller det andet, så det kunne da være fint om man kunne få ryddet lidt op i de udtryk der flyver rundt Embarrassed
 
Mvh
Lasse
Til top
Tommy Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Tommy:) Avatar

Tilmeldt:: 23 Dec 2009
Status: Offline
Beskeder: 616
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tommy:) Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Aug 2011 kl. 15:38
Hej
Har også kun set en lystfisker der brugte 2hånds
På kyst

Det var for et par år siden på Langeland . er nu ret overbevist om
det var Jørn Fischer

Vh Tommy
Til top
Jørn Fischer Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Jørn Fischer

Tilmeldt:: 16 Jul 2007
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørn Fischer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Aug 2011 kl. 18:48

Hej Tommy

 

Det ka’ godt passe. Jeg var i hvert fald på Langeland for knap 2 år siden - i starten  af oktober tror jeg.

Der var nu , så vidt jeg desværre også husker, ikke det helt store at komme efter.

 

Men pyt. Der er jo altid rart derude - 2-hånds eller ej Smile

 

Mvh

Jørn

Til top
Tommy Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Tommy:) Avatar

Tilmeldt:: 23 Dec 2009
Status: Offline
Beskeder: 616
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tommy:) Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Aug 2011 kl. 19:11
Jep ikke mange fisk den weekend i oktober
Det blev vist kun til en lille Hø og et par små torsk

Vh Tommy
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Aug 2011 kl. 23:28
Hej Jim Smile

Jeg har kun prøvet tohåndsstang 1 enkelt gang. Der var imidlertid ingen tvivl om, at jeg havde meget bedre styr over vinden på dette sted, end jeg ville have haft med en enhåndsstang.

At jeg så ikke for længst har anskaffet mig en 2 hånds?. Tjaa måske din tråd kan få mig til det?.

Fortsat god aften

 - Kim -
Til top
Søren Bøgild Christensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
boegild Avatar

Tilmeldt:: 21 Jun 2008
Geografisk: Aarhus, DK
Status: Offline
Beskeder: 27
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér boegild Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Aug 2011 kl. 02:04
Citat: LasseK

Citat: Jørn Fischer

Hej Lasse

 

En strid om ord, men andre fx Simon Gawesworth er ikke enige i den opfattelse. Vi snakkede bl.a. Rio’s DVD-trilogi og Skagit Flight  i Kolding i foråret, hvor han undervejs tydeligt skelnede mellem waterborn og sustained anker.

 

Mvh

Jørn

 
Hej Jørn
 
Ikke en strid om ord Smile Men hvis du mener at Simon skelner imellem dem, kan du så ikke forklare hvilke kast der er waterborn og hvilke der er sustained anchor born?
 
Simon har ikke sustained med i sine bøger, så jeg har spurgt ham istedet. Alle de andre instruktører jeg kender bruger begge udtryk i flæng hvis ikke de har en præference for det ene eller det andet, så det kunne da være fint om man kunne få ryddet lidt op i de udtryk der flyver rundt Embarrassed
 
Mvh
Lasse
 
Enig Lasse.. Det er da enten water eller air-borne. Med sustained menes vel at det er vigtigt at have et "vedvarende" anker, altså at du har et solidt (måske et dårligt ord)anker at lade din stang med? For at skabe d-loopet? Korrekt mig hvis jeg er forkert på den :)
Til top
Søren Møller Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Søren Møller

Tilmeldt:: 27 Feb 2008
Geografisk: Syd for Køge
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søren Møller Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Aug 2011 kl. 12:59
Hej alle
Jeg er nybegynder inden for fluefiskeriet,har kun brugt fluestangen et par år, og jeg syntes at det er svært, har været på 2 kaste kursuser hos Danmarks Sportfiskerforbund. En dag jeg sad og så Havørredens Hemlighed 2 kystflue, har set den en millard gange, gik jeg vidre og så et 5 minuters indslag om brug af tohåndsflue på kysten, det var lige mig, da jeg så læste en artikel i Sportfiskeren juli-august fra i år om switch stænger og nu denne tråd om tohåndsflue på kysten er jeg blevet overbevist at det er vejen frem for mig.
Når jeg gik til diverse grejpusher og spurgte om råd om tohåndsflue på kysten fik jeg at vide at det var alt for kraftigt grej til kysten, så jeg kom ikke rigtig vidre, indtil nu,
Dette indslag har givet mig en ide om stænger, liner og kaste vægt.
Så stort tak til alle for jeres informationer, det har virkelig sat tingene i perspektiv for mig.
Mvh.
Søren Møller
 
 
 
 
   
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Aug 2011 kl. 13:26

Hej Søren.

 

Velkommen i klubben.

Det er rigtigt, der har været og er sikkert stadigt en ret udbredt uvilje omkring brugen af tohåndstang til kystfluefiskeri ud fra en begrundelse om at det er for kraftigt udstyr.

I praksis oplever jeg dog tingene lidt anderledes. Jeg skal lige skynde mig at fortælle at jeg endnu ikke har fisket med det fra kysten da jeg mangler noget mere træning, men feks hvis jeg får fat i en klat tang…så virker den sgu mindst ligeså tung at hive ind som med enhåndstangen hvilket jo skyldes at dennes vægtpåvirkning foregår længere ude på en længere stang, altså vægtprincippets helt logiske lov.

Og vælger man så tillige en stang i en let klasse fornemmer jeg klart at selv en målsfisk kan lave mindst ligeså meget ballade som på en enhåndstang.

Dertil kommer jo de andre fordele som man under tidligere beskrevne forhold nødvendigvis må opnå med tohånden.

 

Om jeg så i længden bliver ligeså glad for dette som med enhånden tvivler jeg dog lidt på da jeg i den grad holder af kystfiskeri med denne, men i det mindste vil jeg sikkert betragte tohånden som et ”redskab” til at optimere fiskeriet og dermed lettere kunne omgå visse begrænsninger så som vindstyrke/retning og pladsforhold mv.

 

Ja det har været en fed tråd så nu skal vi bare i gang ! Smile

 

Mvh

Jim.

Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Aug 2011 kl. 16:12
Hej Jim
 
God fornøjelse med kasteriet! Glæder mig til at læse om dine oplevelser når du har fået praktisk erfaring Smile
 
Du skal nu nok lære at smide den anden pote øverst, du ender nok med at kaste bedre sådan hvis du giver det en chance. Det er i hvert fald hvad de fleste oplever når de krydser over fra enhånds. Som gammel enhånds fisker vil du sikkert komme til at kæmpe med at din foretrukne hånd vil tage over og ikke lade den anden være med, og det er en grim spiral at komme ind i. Med den anden øverst er den den der sætter dagsordnen og din foretrukne følger trop og gør det den skal Wink
 
Btw. det med en lettere og kortere stang osv. er fint, men det koster i kastelængden hvis man ellers kan kaste langt med enhånds. Tohånds kaster langt primært fordi de er lange og linen vejer godt til, men det vidste du jo godt i forvejen Embarrassed
 
Mvh
Lasse
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Aug 2011 kl. 20:38
Citat: Jørn Fischer

Hej Lasse

 

En strid om ord, men andre fx Simon Gawesworth er ikke enige i den opfattelse. Vi snakkede bl.a. Rio’s DVD-trilogi og Skagit Flight  i Kolding i foråret, hvor han undervejs tydeligt skelnede mellem waterborn og sustained anker.

 

Mvh

Jørn

 
Hej Jørn
 
Så var Simon sq hurtigere til at svare end dig Wink
 
Og du har ret, han bruger begge dele, overordnet er det waterborn, og som underafdeling når der skal ventes længere for at skabe et kraftigere anker bruger han sustained.
 
Så blev jeg klogere Embarrassed
 
Hi Lasse

Nice to hear from you again, as it always is.

I do distinguish between the two anchors. To me a waterborne anchor is an anchor that stays on the water during the entire D-loop stroke. A sustained anchor is also a waterborne anchor, but with a longer pause that ensures a sink tip sinks and grips. It is a waterborne anchor, but it is a deeper anchor. I think this type of anchor is necessary with short heavy lines (like skagit lines) when using short sink tips, as the usual waterborne anchor does not have enough grip.

I hope that makes some kind of sense!

All the best, mate, and love to the family
Simon
 
Mvh
Lasse
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Aug 2011 kl. 20:40

Hej Lasse.

 

Jo tak skal du have, jeg får nok lejlighed til at delagtiggøre jer herinde på et tidspunkt når det igen bliver aktuelt og jeg har fået lidt mere erfaring…og forhåbentligt nogle gode oplevelser at fortælle om også.

Du kar sikkert fuldstændigt ret i dette med venstrehånden for jeg kan i den sammenhæng godt mærke at jeg er lidt ”miljøskadet” efter lang tids fiskeri med enhånden…højre hånd vil meget gerne blande sig mere end den skal, men jeg er meget opmærksom på at jeg kun lader den styre og i stedet for trukket godt i bunden, så må det andet komme når jeg er mere klar.

 

Jeg har hørt rigtig mange fortælle at man kaster længere med tohåndstangen, men mon ikke at det er et levn fra efterhånden tidligere tiders udprægede brug af de mere voldsomme og lange stænger.

I de lettere klasser tror jeg at kastedistancen taler til enhåndens fordel.

 

Nå men jeg glæder mig til at komme ud at fiske rigtigt med udstyret, det er sikkert langt sværere når man står ude i vandet ift at stå en meter oppe.

 

Mvh

Jim. Smile

Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Aug 2011 kl. 21:15
Hej Jim
 
Det lyder godt Smile
 
Jeg har også hørt rigtig mange fortælle om 40 meters kast i modvind over den forkerte skulder og den slags Wink Giver ikke rigtig noget for ammetue historier LOL
 
De lange tohånds i høje klasser kan kastes langt fordi de er lange og smider med en tung line, de kortere, yup, vi kan altså ikke lave mere linehastighed bare fordi begge hænder holder om håndtaget hvis ikke stangen er tilvarende længere for at opveje tabet af trækket. Og når linen så også bliver lettere Beer
 
Tohåndsen er dog et glimrende værktøj til de ting du nævner du vil bruge den til. Min kone bruger af og til en switch stang med en skagit line når der skal drønes store brutale geddefluer ud efter de svenske sømkasser i besværlige vinde Cool
 
Mvh
Lasse
 
 
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Aug 2011 kl. 21:29

Hej Lasse.

 

Fuldstændigt enig ! Smile

 

Uden på ny at starte en diskussion herinde så har jeg også hørt om ”40 m kastet” rigtig mange gange i forskellige sammenhænge, og jeg tør nu godt påstå at rigtigt mange fluefiskere nok ikke lige helt ved hvad 40 m vil sige.

 

I mit næste liv vil jeg også have en kone som smider med en fluekæp…hvis det absolut ikke kan blive før. Smile

 

Mvh

Jim.

Til top
hardy jørgensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
roadbike Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 15
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér roadbike Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Aug 2011 kl. 22:08
Hej Jim.
Jeg vil gerne hjælpe hvis kan,jeg har og købt2 hånds en stang magen til din.Og som du skriver ,mener du den er lidt under klasefiseret iforhold til de 19-21g.Som der står på stangen.
jeg havde Jørn Ficher nede og vi prøvede stangen  med både 21 g+26g og 30g rio afs shuting head og afs autbound .Og jeg må sige den kaster kanon med de 30g.jeg har efterfølgene købt et skagit fligth head 475 grain (svare til 31g, og den, er da  hel vild  .
knæk og brækSmile. Hardy.
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Aug 2011 kl. 23:16

Hej Hardy…godt navn til en fluefisker ! Lamp

 

Det som jeg mente med den kastevægt som HM anbefaler er blot at den ligger lavere end andre stænger som der står 7-8 på…hvilket i givet fald så måtte betyde at den er overklassificeret men det bliver den jo på ingen måde ringere af.

På nuværende tidspunkt træner jeg indledningsvis skagit, T-snap og Perry Poke-kastet og til dette bruger jeg et Airflo Skagit Compact skydehoved på 7 m, vægt 450 grain, og så vidt jeg mener at kunne bedømme, og som jeg af erfarne fluefiskere også har fået vished for…så spiller det rigtigt godt med den vægt.

30 gr skydehoved siger du…du mener vel ikke til spey og underhåndskast ?

Jeg kan se at du nævner Jørn Fischer i denne sammenhæng og han lyder virkeligt til at være en herre som ved hvad han taler om, men 30 gr lyder godt nok voldsomt iht ovennævnte disciplin.

Der imod lyder 475 grain ( 31 gr ) til skagit jo rigtigt fornuftigt da skagit-kastet jo fordrer en markant tungere line.

 

Jeg ville næppe turde begive mig ud i underhåndskast med så tunge liner som du fortæller om her og selv om stangen muligvis kan bære det vil jeg mene at man helt sætter de egenskaber over styr som Henrik Mortensen havde i tankerne med den.

 

I øvrigt så synes jeg at stangen virker dejlig hurtig, følsom og let, men ”mindre” end de fleste andre stænger i klassen.

 

Og tusind tak til dig for dit forslag om hjælp, for ganske vist efterlyser jeg andres erfaringer på området men i det daglige får jeg al den praktiske hjælp til min træning som man overhovedet kan ønske sig.

 

Mvh

Jim. Smile

Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres