Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Klipning rio scandinavian spey

 Besvar Besvar
Forfatter
michael nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
santa Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1122
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér santa Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Klipning rio scandinavian spey
    Sendt: 25 Aug 2011 kl. 13:24
Hej Alvidende medfiskere
Jeg har bestilt en rio scandinavian spey.
Jeg skal klippe cirka 1 meter af før jeg har den ideelle længte og vægt, nu ligger det sådan at jeg er kommet i tvivl om den skal klippes foran eller bagved, da taperingen ligger meget langt bagude?Embarrassed
Michael
Til top
Ole S. Linding Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
EditionR Avatar

Tilmeldt:: 09 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 323
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér EditionR Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Aug 2011 kl. 13:36
Som hovedregel skal du altid klippe bagfra!! Det er jo også der vægten ligger.
Ellers vil du komme til at skulle klippe en del af spidsen, og dette vil få indflydelse på linens rul og aflevering af fluen.
 
Tight Loops
 
Ole
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Aug 2011 kl. 21:26
Citat: santa

Hej Alvidende medfiskere
Jeg har bestilt en rio scandinavian spey.
Jeg skal klippe cirka 1 meter af før jeg har den ideelle længte og vægt, nu ligger det sådan at jeg er kommet i tvivl om den skal klippes foran eller bagved, da taperingen ligger meget langt bagude?Embarrassed
Michael
 
Hej Michael
 
Hvilken line er det? Rio's skydehoveder til tohånds er alle med en triangle tapering, så det kan være at du skal klippe i begge ender, hvis du har en længde/vægt du ønsker at ramme præcist. Sagt på en anden måde, når du kliper i fronten ryger der ikke meget vægt på en meter, mens der fra den anden ende ryger meget vægt på en meter Smile
 
Mvh
Lasse
Til top
michael nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
santa Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1122
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér santa Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Aug 2011 kl. 21:34
Hej Lasse
Det er en tohånds scandinavian spey, Taperingen ligger meget bagude således at tykkeste punkt er 1.8 m fra bagende, men jeg tror jeg prøver den uklippet først.
Michael
Til top
Rasmus Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
rasmushansen.com

Tilmeldt:: 21 Sep 2010
Geografisk: Bodø, Norge
Status: Offline
Beskeder: 373
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér rasmushansen.com Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Aug 2011 kl. 21:52

Klip bagfra... Det er det der er meningen med hele systemet!   glem vægt... prøv dig frem og find det der passer til stangen i forhold til vægt/længde... Husk at stå i knædybt vand for eksempel, ikke på græs/land (du kan altid kaste et længere hoved fra land end hvis du står i vandet)... Anvender selv Rio Scandinavian Spey til 2-hånds og det er efter min mening et perfekt linesystem... Prøv/klip det af med intermediate spidsen (og et normalt cirka 1,5 stanglængde forfang) og de synkende fungerer efterfølgende som en drøm (samme vægt, men du skal selvfølgelig være lidt hurtigere med timingen med en synke 8 spids end med en intermediate) Thumbs Up

Redigering: Der er ingen grund til at klippe forfra, du ødelægger hele fordelen med systemet der er utroligt velafbalanceret...


Redigeret af rasmushansen.com - 25 Aug 2011 kl. 21:57
Til top
michael nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
santa Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1122
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér santa Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Aug 2011 kl. 22:01
Hej Rasmus
Det er ikke versitip udgaven men et helt skydehoved.
Michael
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Aug 2011 kl. 22:04
Hej Michael
 
Er det AFS hovedet du mener?
 
Mvh
Lasse
Til top
michael nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
santa Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1122
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér santa Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Aug 2011 kl. 22:11
Hej Lasse
Jep.
Forresten tillykke med placeringerne i Norge.
Michael
Til top
Jens Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jens fisker

Tilmeldt:: 09 Mar 2011
Status: Offline
Beskeder: 114
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jens fisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Aug 2011 kl. 22:36
Det er den mørke del som er bagerst der skal klippes i, har selv en til min A. Jensen SDH 12,6
 
Men vær opmærksom på at vægt tavlen på kassen måske ikke passer: jeg fik en hvor der stod vægt ved 8,5 meter som var højere end vægt ved 10,5 meter
 
De bytter den hvis du klipper forkert, men se hellere godt efter.
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Aug 2011 kl. 22:36
Hej Michael
 
Ah, så forstår jeg bedre!
Så rammer du det tykkeste på hovedet meget før de 1,8 meter, bagtaperingen er lige over 30cm lang, dernæst er den level ca. 1,8 meter, hvorefter det taperes ned mod spidsen Smile Synes du skal prøve det uden at klippe i det, de er rigtig gode skydehoveder som de er, og så bagefter hente saksen frem om nødvendigt.
 
Og tak! 
 
Mvh
Lasse


Redigeret af LasseK - 25 Aug 2011 kl. 22:37
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres