Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Rense fisk ved lagan

 Besvar Besvar
Forfatter
Morten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
morten

Tilmeldt:: 23 Apr 2006
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 139
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér morten Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Rense fisk ved lagan
    Sendt: 26 Aug 2011 kl. 19:19
Nogle der ved om man må rense fisk ved lagan. Kan ikke se det står nogle steder i fiskereglerne
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Aug 2011 kl. 19:50
Jeg tror ikke det er velset, fiskeaffald i skraldespandene lugter.
jeg har tidligere fået det råd i Sverige at fryse laksen uden at rense den. Årsagen er at maven er tom, derfor ingen grund til at fjerne indvoldene som jeg normalt ville gøre. jeg har kun prøvet en enkelt gang, og fisken var perfekt på middagsbordet et par måneder senere.
 
Mvh. Peter
Til top
michael nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
santa Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1122
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér santa Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Aug 2011 kl. 22:15

Hej Morten

Hvis du vil rense din fisk er der nok ikke noget i vejen for det, specielt hvis du ikke lige kommer forbi en fryser lige med det samme.  Tag et par doggibags med til affaldet så det ikke lugter, samt rent vand, man skal ikke rense i elvvand, slet ikke i disse tider med oversvømmede kloakker.
Hav ligeledes nogle frosne køleelementer med til nedkøling.
Michael
Til top
Morten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
morten

Tilmeldt:: 23 Apr 2006
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 139
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér morten Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Aug 2011 kl. 10:15
nu var det fordi der var 2 gamle gubbar som næsten var ved at smide mig i vandet og love bål og brænd fordi jeg rensede en fisk.
De sagde det var forbudt... Men jeg har ikke kunne finde noget om det efterfølgende.
Det skal sige alt fiskeaffald blev pakket i en pose of taget med hjem.

Men hvis det ikke er fobudt så vil jeg klart gøre det fremover også.
Jeg rensede den lige efter fangsten og lagde den i en flamingoboks med is.
Fisk var iskold da jeg kom hjem efter 10 timer efter den var fangetSmile
Til top
Morten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
morten

Tilmeldt:: 23 Apr 2006
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 139
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér morten Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Aug 2011 kl. 07:55
Men vil det sige der ikke er forbud med rensning af fisk?
Kunne være rart at vide det 100%, så det ikke skaber ballade
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Aug 2011 kl. 08:52
Citat: morten

Men vil det sige der ikke er forbud med rensning af fisk?
Kunne være rart at vide det 100%, så det ikke skaber ballade
 
Du kan sagtens få problemer med de lokale selv om der ikke specifikt er et forbud. Jeg har overværet reaktionen da en anden gjorde det. Så det er vist god opførsel at lade være.
 
Normalt renser man fisk for at undgå at maveindhold og fordøjelsessafter begynder at rådne. Men laks i elve æder ikke og har derfor ikke noget maveindhold. Derfor bruger jeg det råd jeg engang fik ved Ätran: frys eller køl laksen uden at rense den. Hvis man renser, så åbner man for bakteriers adgang til kødet.
 
Mvh. Peter
Til top
Rene Rosendal Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
R. Rosendal

Tilmeldt:: 02 Maj 2006
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 53
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér R. Rosendal Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Aug 2011 kl. 10:03
Dejligt fiskevand - men jeg synes nu generelt der er en ret dårlig stemning blandt dem som går rundt og kontrollerer fiskekort
Til top
michael nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
santa Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1122
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér santa Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Aug 2011 kl. 10:22

Hej Rene

Jeg må indrømme at det har jeg aldrig været ude for, dog skal man følge reglerne om at sætte kortet fast på overarmen så det er synligt.
Michael
Til top
Morten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
morten

Tilmeldt:: 23 Apr 2006
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 139
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér morten Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Aug 2011 kl. 10:23
Citat: peterAlarsen

Citat: morten

Men vil det sige der ikke er forbud med rensning af fisk?
Kunne være rart at vide det 100%, så det ikke skaber ballade
 
Du kan sagtens få problemer med de lokale selv om der ikke specifikt er et forbud. Jeg har overværet reaktionen da en anden gjorde det. Så det er vist god opførsel at lade være.
 
Normalt renser man fisk for at undgå at maveindhold og fordøjelsessafter begynder at rådne. Men laks i elve æder ikke og har derfor ikke noget maveindhold. Derfor bruger jeg det råd jeg engang fik ved Ätran: frys eller køl laksen uden at rense den. Hvis man renser, så åbner man for bakteriers adgang til kødet.
 
Mvh. Peter

Altså hvis der ikke er et forbud, så vil jeg rense fisk.
mht bakterier så bør det vel ikke give problemer hvis jeg skyller med rent vand som jeg har medbragt. 
Til top
michael f Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fransirn Avatar

Tilmeldt:: 14 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 114
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fransirn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Aug 2011 kl. 10:49
Hej Morten !
 
Rense fisk ved Lagan ? Som du kan læse ovenfor er der tilsyneladende en udbredt lokal modstand mod at rense fisk langs Lagan.
Når vi fiskere udøver vor dejlige hobby, hvadenten det er her i landet eller i udlandet, er det nu altid en god ide at gøre som de lokale.
 
Så mit råd til dig skal være : gør som andre gør langs Lagan, så undgår du skæve blikke og sure gubber Dead. Desuden har andre danskere undgået at blive sat i bås som "de jävla danska som renser laksen ved elven". Du ved hvis 1 gør det, så gør alle danskere det nok.
 
Skulle du gå hen og fange en laks i Lagan kan du roligt fryse den ned i hel tilstand. Dette er jo allerede forklaret dig ovenfor, så nok om det.
 
Go tur til Lagan
michael f 
Til top
Morten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
morten

Tilmeldt:: 23 Apr 2006
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 139
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér morten Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Aug 2011 kl. 11:00
Citat: fransirn

Hej Morten !
 
Rense fisk ved Lagan ? Som du kan læse ovenfor er der tilsyneladende en udbredt lokal modstand mod at rense fisk langs Lagan.
Når vi fiskere udøver vor dejlige hobby, hvadenten det er her i landet eller i udlandet, er det nu altid en god ide at gøre som de lokale.
 
Så mit råd til dig skal være : gør som andre gør langs Lagan, så undgår du skæve blikke og sure gubber Dead. Desuden har andre danskere undgået at blive sat i bås som "de jävla danska som renser laksen ved elven". Du ved hvis 1 gør det, så gør alle danskere det nok.
 
Skulle du gå hen og fange en laks i Lagan kan du roligt fryse den ned i hel tilstand. Dette er jo allerede forklaret dig ovenfor, så nok om det.
 
Go tur til Lagan
michael f 

tjoo måske har du ret. Der skal jo ikke så meget til at pisse de lokale pensionister af ved Lagan. De har jo en hvis ejerfornemmelse over stedet.
Dog ser jeg slet ikke noget problem i at rense, hvis man rydder op efter sig så der slet ikke ligger noget tilbage.
Forskellen på hvorfor de lokale ikke renser er jo at de bor i nærheden.
Men hvis der ikke er nogle problemer i at køle fiskene ned hele og vente med at rense til jeg kommer hjem, vil jeg da gøre det fremover.
Jeg vil bare gerne sikre mig at fisken kan spises når jeg kommer hjem.
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Aug 2011 kl. 12:25
Citat: morten

tjoo måske har du ret. Der skal jo ikke så meget til at pisse de lokale pensionister af ved Lagan. De har jo en hvis ejerfornemmelse over stedet.
Dog ser jeg slet ikke noget problem i at rense, hvis man rydder op efter sig så der slet ikke ligger noget tilbage.
Forskellen på hvorfor de lokale ikke renser er jo at de bor i nærheden.
Men hvis der ikke er nogle problemer i at køle fiskene ned hele og vente med at rense til jeg kommer hjem, vil jeg da gøre det fremover.
Jeg vil bare gerne sikre mig at fisken kan spises når jeg kommer hjem.
 
Min erfaring fra Lagan er at hvis man bærer fiskekortet synligt og opfører sig pænt, så er de lokale både venlige og hjælpsomme. Det gælder også kontrollørerne. Ejerfornemmelsen kommer nok af der der forekommer ulovligt fiskeri. Hvis de lokale er i tvivl er de nok lidt oppe på dupperne.
 
Jeg har tidligere hjembragt laks som er frosset ned urenset. Fisken smagte glimrende. Men jeg gør det kun med fisk som ikke spiser, dvs. laks og havørred i åer og elve.
 
Mvh. Peter
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum