Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fragt

 Besvar Besvar
Forfatter
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Guests
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Fragt
    Sendt: 27 Aug 2011 kl. 07:13
Har lagt mærke til der er nogen der skriver på deres auktion "Fragt på købers ansvar og regning" Jamen det stemmer jo ikke overens med dette: http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerguides/Internetauktioner/saelger
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Aug 2011 kl. 07:40
Hej Jan
 
Jo det stemmer da OK, Det er ikke et forbruger køb men handel mellem private du ser herinde, så derfor er det ddenne del der skal kikkes på:
"
Hvis internetfirmaet ikke har deltaget i handlen men blot stillet hjemmeside til rådighed for privatpersoner, fx i form at en elektronisk ”tilbudsavis”, har du handlet med en privatperson. Når du handler med en privatperson, kan I aftale, hvad I vil. Hvis I bliver uenige, må sagen afgøres ved domstolene.
"
 
Hilsen Martin
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Guests
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Aug 2011 kl. 08:02
Martin hvis du ser linket kan du se at forbrug.dk også har stående at alle handler på internet auktioner er at betragte som forbrugerkøb. Er det ikke at betrakte som internet auktion her på 123nu.
Til top
Ove Monrad Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Monrad Avatar

Tilmeldt:: 19 Feb 2003
Geografisk: Århus Bugten Djursland
Status: Offline
Beskeder: 61
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Monrad Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Aug 2011 kl. 08:08
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Aug 2011 kl. 08:49
Hej Jan
 
Som jeg forstår reglerne,  da 123nu ikke gør andet end at formidle kontakten mellem 2 forbrugere.
 
Men jeg kan jo tage fejl.
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Aug 2011 kl. 09:07
Man kan jo forenkle sine 'salgsbetingelser' en smule:
 
købt på sælgers adresse, du er velkommen til at hente, men jeg sender gerne på din regning og efter dine anvisninger (brev, pakke, værdiforsendelse - med ell. uden forsikring) 
 
et faktum er dog - at tingene fungerer uden de store sværdslag. Jeg har handlet på denne, på Tradera og Ebay - og aldrig haft problemer. Så køb og sælg - men brug den sunde fornuft - det rækker rigtig langt !
 
mvh
Heinz
 
 
Til top
Ove Monrad Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Monrad Avatar

Tilmeldt:: 19 Feb 2003
Geografisk: Århus Bugten Djursland
Status: Offline
Beskeder: 61
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Monrad Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Aug 2011 kl. 09:07
10.Forsendelses-omkostninger afholdes af køber, og beløbet skal derfor pålægges vinder buddet. Omkostningerne afhænger selvfølgelig af størrelse og vægt på grejet.
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Guests
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Aug 2011 kl. 09:26
Martin det er jo der problemet ligger når man formidler kontakten se her:

En erhvervsdrivende formidler salget for en privat sælger

Når du handler med en privatperson på en internetauktion, vil det firma, der driver internetauktionen, som udgangspunkt altid optræde som formidler af aftalen. Når en erhvervsdrivende har formidlet aftalen for en privat sælger, så er dit køb et forbrugerkøb, og du er beskyttet af de ufravigelige regler i købeloven og i forbrugeraftaleloven om blandt andet fortrydelse og rettigheder, hvis varen har mangler.

Heinz jeg handler også på de steder du nævner og har gjort det i mange år, og har kun mistet forsendelsen 1 gang og måtte erstatte varen ifølge ovennævnte, forvirret jeg er Smile
Til top
Peter Stoltze Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Stoltze Avatar

Tilmeldt:: 22 Okt 2003
Geografisk: Vestsjælland og Himmerland
Status: Offline
Beskeder: 89
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stoltze Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Aug 2011 kl. 10:21
Hej Jan

Jeg er (heller) ikke jurist, men har dog haft et par jurafag og mener at teksten er rimelig klar:

Hvis internetfirmaet ikke har deltaget i handlen men blot stillet hjemmeside til rådighed for privatpersoner, fx i form at en elektronisk ”tilbudsavis”, har du handlet med en privatperson.

Da der ikke betales gebyr eller andet til 123nu gælder dette, og handlen er at betragte som mellem to privatpersoner, dvs. civilkøb. Dermed er Købelovens bestemmelser deklaratoriske og i kan aftale hvad i vil (under henvisning til Aftaleloven). Anderledes må det se ud på lauritz.com hvor du skal betale Hammerslagsprisen (dit bud) + salær på 20 % + hammerslagsgebyr på DKK 95

Det ser muligvis lidt anderledes ud, hvis sælger er et firma, der benytter 123nu auktionen til at få ryddet ud i kassen med permanente tilbud. Det ses af og til...

/Stoltze
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Guests
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Aug 2011 kl. 12:14
Peter ja jeg bliver mere og mere forvirret, se lige dette og hvad er forskellen på 123nu og qxl som blev dømt i sagen?????:

§10 gælder ved handelskøb mellem 2 erhvervsdrivende eller 2 private og handlen på  bla: QXL er at sidestille med et forbrugerkøb det blev vedtaget ved dom i 2009 da der også blev indført fortrydelseret så den del der gælder dig er delen jeg har markeret med FED tekst

Generelt kan vi dog oplyse, at i forbrugerkøb bærer sælgeren forsendelsesrisikoen. Der er tale om forbrugerkøb, når købet er mellem en erhvervsdrivende og en forbruger. Ved civilkøb, køb mellem to forbrugere, og ved handelskøb, køb mellem to erhvervsdrivende, er det som udgangspunkt købelovens § 10, som er gældende. Købelovens § 10 fastslår, at når sælgeren har overgivet købsgenstanden til en selvstændig fragtfører, bærer køberen risikoen. Dette kan dog fraviges ved aftale.

Du kan evt også læse mere her http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerguides/Internetauktioner/saelger

Når du handler med en privatperson på en internetauktion, vil det firma, der driver internetauktionen, som udgangspunkt altid optræde som formidler af aftalen. Når en erhvervsdrivende har formidlet aftalen for en privat sælger, så er dit køb et forbrugerkøb, og du er beskyttet af de ufravigelige regler i købeloven og i forbrugeraftaleloven om blandt andet fortrydelse og rettigheder, hvis varen har mangler.

Er det mig der ikke fatter forskellenEmbarrassed

Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres