Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

strække flueline, hvornår???

 Besvar Besvar
Forfatter
Tony Hald Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Tony W Avatar

Tilmeldt:: 23 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 218
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tony W Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: strække flueline, hvornår???
    Sendt: 10 Sep 2011 kl. 21:25
hej med jer.
har lige købt mig et par nye flueliner (guide-line coastal og 4cast), og skal til at lave loops derpåSmile. sad så at tænkte på, at jeg engang har hørt at nogen strækker deres flueliner inden brug, er det noget i gør? og i så fald, er der så linetyper  hvor i ikke praktiserer det?
mvh Tony
Til top
Jan L Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JTHL

Tilmeldt:: 03 Jun 2009
Geografisk: Aalborg
Status: Offline
Beskeder: 453
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JTHL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Sep 2011 kl. 21:56
Når jeg har købt en ny line, så ruller jeg hele linen ud og får en kammerat til at holde i den ene ende, også er det bare med at trække.
Til top
Tony Hald Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Tony W Avatar

Tilmeldt:: 23 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 218
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tony W Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Sep 2011 kl. 22:04
hej jan.
er det uanset om linen er med flettet eller mono kærne? og hvorfor gør man det?
er det for at minimere linens hukommelse, eller for at øge krognings procenten?
mvh
Til top
Jan L Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JTHL

Tilmeldt:: 03 Jun 2009
Geografisk: Aalborg
Status: Offline
Beskeder: 453
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JTHL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Sep 2011 kl. 22:08
Nu har jeg kun prøvet det med flettet kerne. Jeg gør det pga at den ikke skal krølle. Men lige netop de 2 liner du har købt, syntes jeg ikke krøller så meget.
Til top
Steffen Christiansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
StefC

Tilmeldt:: 23 Nov 2010
Status: Offline
Beskeder: 189
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér StefC Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Sep 2011 kl. 22:18
Jeg har også begge liner og har aldrig strukket dem.
Coastal havde jeg på hjulet hele vinteren uden at bruge den, og den krøllede ikke det mindste efter. Absolut minimal hukommelse i de liner. Thumbs Up

Men hvis man har problemet, kan man bare strække linen meter for meter, når man hiver linen ud ved fiskeri. Nogle gange kan det også være nok bare at bruge dem i nogle minutter og så forsvinder det af sig selv. Alt efter linen selvfølgelig. Jeg har oplevet det med et par enkelte liner. Det samme gør sig gældende ved nye fletliner og monofile liner i øvrigt.
Venlig hilsen
Steffen Christiansen
Til top
Kenneth Jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Kokken

Tilmeldt:: 15 Nov 2005
Geografisk: Bornholm
Status: Offline
Beskeder: 48
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kokken Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Sep 2011 kl. 22:28
Mine fisk strækker linen , det virker for mig , gggSmile
God weekend
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Sep 2011 kl. 11:03

Ved blot at strække linen forsvinder de spændinger som er grund til snoningen jo kun forbigående.

Det klart bedste er jo at få disse snoninger væk, det gør du bare ved at lade linen rende mellem to fingre fra start til slut, husk at det selvfølgelig skal være så du ender ude ved forfangsenden.

Til sidst kan du strække den moderat...uden at voldtage den.


Mvh

Jim.

Til top
Laurids Bruun Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
kvindemin

Tilmeldt:: 06 Jul 2010
Geografisk: Christiansfeld
Status: Offline
Beskeder: 49
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kvindemin Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Sep 2011 kl. 11:10
Jeg har skruet  plastspoler fra  linerne fast på væggen i ca to meters højde. Alt efter brug af line, så dresser jeg linen, og hænger den i store løkker
( ca 1,5 m) op på spolen og lader den hænge der nogle dage. Det giver en narturlig stræk i linen uden at skade coatningen. Efter nogle dage tager jeg linen ned, polere den med en ren klud, så har jeg en smidig og ren line igen, som holder længe. F.eks. kan en tynd coatet runningline ikke tåle at blive strækket alt for meget uden det går ud over coatningen, så min runningline hænges ret ofte op i store løkker. Jeg har faktisk tre spoler skruet op, nogle liner kan godt hænge i længere tid.
Knæk&bræk
Laurids
Til top
Lasse Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lc52

Tilmeldt:: 19 Jun 2006
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 218
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lc52 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Sep 2011 kl. 11:25
Hvis man har et par cykelfælge er det helt perfekt at rulle sine flueliner på når man skal opbevare dem vinteren over.  Bare pas på, at der ikke er nitter fra fælgene men at
gummilisten som dækker disse er intakt.  Ellers kan det give nogle mærker i linen.
Linen skal rulles rimelig løst på fælgen.Smile
Til top
Kim Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kim jakobsen Avatar

Tilmeldt:: 13 Jan 2006
Status: Offline
Beskeder: 258
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kim jakobsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Sep 2011 kl. 11:54
Jeg strækker line umiddelbart inden fiskeriet starter. Syntes nu de fleste liner i dag er uden hukommelse. Skydeliner kan have den tendens men dette afhjælpes hurtigt ved åen.
Til top
B.I.Bernard Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
bib_53

Tilmeldt:: 15 Sep 2011
Geografisk: Albertslund
Status: Offline
Beskeder: 3
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bib_53 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Sep 2011 kl. 15:10
Jeg har fisket med flugrej siden midt 80, og jeg vil sige at tager man linen af hjulet efter hver tur og hænger den op i store lykker, så skulle det ikke være nødvendigt at strække line, men sidder den på hjulet hele sæsonen igennem ville jeg da strække den moderart ude ved vandet, men kun hvis den har tendens til at lave spiraler ellers ikke.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres