Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Line til G. Loomis NRX 13' 8/9?

 Besvar Besvar
Forfatter
steff_dk Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
steff_dk

Tilmeldt:: 20 Mar 2007
Status: Offline
Beskeder: 15
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér steff_dk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Line til G. Loomis NRX 13' 8/9?
    Sendt: 15 Sep 2011 kl. 19:43
Halløj forum.

Jeg har forkælet mig selv med en ny stage, af ren og skær medlidenhed eftersom jeg ikke kom afsted efter laks i år pga. arbejde Ouch

NRX 13' 8/9 er opgivet til 32g, men jeg er lidt i tvivl om hvad der vil gå bedst til den når jeg gerne vil prøve et Zpey Fusion hovede til den.

De kommer i 30g eller 34g, og nu er vægten på hovedet jo som bekendt heller ikke det samme som kastevægten (da vi taler under- og ikke over-håndskast).

Nogen der vil dele ud af deres erfaringer, og evt. anbefale noget?


Til top
Dennis Schaumann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jezuz

Tilmeldt:: 05 Jan 2011
Status: Offline
Beskeder: 289
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jezuz Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Sep 2011 kl. 20:02
tager lige med på en lytter har nemlig en stinger 13 fod 8/9 :D til min bruger jeg guideline 30 og det er kune til underhåndskast
Til top
Søren Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
skn

Tilmeldt:: 12 Dec 2003
Status: Offline
Beskeder: 182
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér skn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Sep 2011 kl. 21:36
Hej
Jeg kender ikke 13' NRX - men jeg kender den 14' rigtig godt, til denne anbefales 37g - og den kaster som en drøm med Guideline PT liner på 37g og 11,5 meter.
Mit råd til dig vil være at prøve en sådan line på 32g og ca. 11,5 meter til 13' det vil helt sikkert være perfekt. Du skal som udgangspunkt bruge en PT line #9-10 til dette - se calculatoren på power taper siden på Guidelines hjemmeside.
 
Du skal i øvrigt være opmærksom på, at det er så godt som umuligt at få et hjul til at sidde ordenligt fast i hjulholderen på en NRX to hånds.
På min egen 14' er det helt umuligt - der er allerede slidt kraftigt i hjulholderen fordi hjulet hele tiden vrikker fra side til side.
Jeg har prøvet mange NRX stænger med op til ca. 10 forskellige hjul, det svinger lidt med kombinationen hjul/stang - fra meget dårlig til nogenlunde, men ingen kan fastholde hjulet ordenligt (som f.eks. en Sage hjulholder).
 
Det er helt sikkert en alvorlig fejl ved den ellers fantastiske stang.
 
Søren
 
Til top
Esben Ludvigsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
EsbenL Avatar

Tilmeldt:: 20 Jul 2007
Geografisk: Kibæk
Status: Offline
Beskeder: 533
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér EsbenL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Sep 2011 kl. 21:40
Citat: steff_dk

Halløj forum.

Jeg har forkælet mig selv med en ny stage, af ren og skær medlidenhed eftersom jeg ikke kom afsted efter laks i år pga. arbejde Ouch

NRX 13' 8/9 er opgivet til 32g, men jeg er lidt i tvivl om hvad der vil gå bedst til den når jeg gerne vil prøve et Zpey Fusion hovede til den.

De kommer i 30g eller 34g, og nu er vægten på hovedet jo som bekendt heller ikke det samme som kastevægten (da vi taler under- og ikke over-håndskast).

Nogen der vil dele ud af deres erfaringer, og evt. anbefale noget?



30 grams hoved + poly så rammer du nok vægten på 33-34 gram. Jeg tvivler på at man kan mærke 1 eller 2 grams forskel.

Til top
steff_dk Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
steff_dk

Tilmeldt:: 20 Mar 2007
Status: Offline
Beskeder: 15
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér steff_dk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Sep 2011 kl. 22:19
Citat: skn

Du skal i øvrigt være opmærksom på, at det er så godt som umuligt at få et hjul til at sidde ordenligt fast i hjulholderen på en NRX to hånds.

Ja, det har jeg faktisk hørt noget om nu du nævner det.

Jeg har et ULA Force 3.4 som jeg havde tænkt mig at bruge, så det må jeg lige se hvordan det hænger sammen.

Det ender nok med et 30g hovede ... Synes godt nok Zpey "tager ved" med priserne på deres liner, men det lyder til at folk er begejstrede for dem, så det skal jo nok prøves ... Wink
Til top
Dennis Schaumann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jezuz

Tilmeldt:: 05 Jan 2011
Status: Offline
Beskeder: 289
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jezuz Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Sep 2011 kl. 22:30
hejk steff nu da du har undersøgt market ovs kunne jeg godt tænke mig at vide hvilken Zpey du vil prøve? har nemlig selv overvejet at prøve en
Til top
steff_dk Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
steff_dk

Tilmeldt:: 20 Mar 2007
Status: Offline
Beskeder: 15
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér steff_dk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Sep 2011 kl. 23:07
Citat: Jezuz

hejk steff nu da du har undersøgt market ovs kunne jeg godt tænke mig at vide hvilken Zpey du vil prøve? har nemlig selv overvejet at prøve en


Zpey Fusion ... Det der hovede med tre forskellige vægtfylder.

De eneste hoveder jeg ellers har prøvet er Rio AFS og Scierra MWF og dem har jeg egentlig været glade for, men jeg vil gerne se hvad der er sket siden Henrik Mortensen gik til Zpey Embarrassed
Til top
Dennis Schaumann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jezuz

Tilmeldt:: 05 Jan 2011
Status: Offline
Beskeder: 289
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jezuz Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Sep 2011 kl. 23:12

ahh okay :D ja manden er nu ikke så dum :D

Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Sep 2011 kl. 16:02
Hej Steff.dk

Du har vel ikke tilfældigvis vægten på de fire dele for sig af stangenEmbarrassed

Vh. Chan
Til top
Ryan Jöhncke Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
RJC Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 157
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér RJC Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Sep 2011 kl. 18:08

Steff.dk

NRX 13’ kaster rigtigt godt med Zpey Fusion 8/9. Mine skydehoveder har ud af æsken vejet omkring 29-30 gram. Det gælder det flydende 0/0/0, samt de synkende 0/0/1, 0/1/2 og 1/2/3.

Den kaster også godt med de anbefalede 32 gram og her passer Scientific Angler Mastery Series Atlantic Salmon Shooting Head 7/8, som angives til at veje 30 gram, men de facto altid vejer 1,5 gram mere, også fint i alle densiteter.

Er du til Skagit kaster NRX 13’ glimrende med Rio Flight 550 grain og Rio 15’ Versitips # 9, 129 grain eller Rio MOW tips medium (T-11) og heavy (T-14). I øvrigt en glimrende stang som jeg er blevet rigtig glad for.

Ryan Wink
Til top
steff_dk Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
steff_dk

Tilmeldt:: 20 Mar 2007
Status: Offline
Beskeder: 15
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér steff_dk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Sep 2011 kl. 22:16
@Chan: Det kan jeg da lige prøve at veje. Vil du sammenligne med en 13' Stinger eller hvad?

@Ryan: tak for meldingen - det var lige det jeg havde brug for Thumbs Up
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Sep 2011 kl. 11:41
På forhånd tak, Steff.dkClap

Jeg vil sammenligne med en CTS DQ 13' #8/9, jeg lige har bestiltBig smile

vil bare undersøge "state of the art", hvad vægt angårEmbarrassed

Vh. Chan
Til top
steff_dk Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
steff_dk

Tilmeldt:: 20 Mar 2007
Status: Offline
Beskeder: 15
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér steff_dk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Sep 2011 kl. 15:23
Med forbehold for at køkkenvægten viser rigtigt vejer delene:
157g - 46g - 22g - 9g.

Det lader faktisk til at hjulholderen låser mit ULA Force rimelig godt fast, men et er jo at stå i kælderen og befamle sit grej, og noget andet at stå ved vandet Embarrassed

Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Sep 2011 kl. 16:50
tak steff_dkTongue

Uha, hvor jeg glæder mig til at monteret min DQ. Regner med at det bliver ca. 40 gram mindre end NRX jævnt fordelt over hele stangen...Cool


Til top
steff_dk Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
steff_dk

Tilmeldt:: 20 Mar 2007
Status: Offline
Beskeder: 15
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér steff_dk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Sep 2011 kl. 11:44
Citat: chan

Regner med at det bliver ca. 40 gram mindre end NRX jævnt fordelt over hele stangen...Cool


Er det pga.  komponenterne du monterer, eller hvordan sparer du vægten?
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Sep 2011 kl. 11:58

Let grej er selvfølgelig værd at tilstræbe...hvis det er korrekt tilpasset.

Men at gå og fiske en hel dag med et setup som ikke ballancerer føles tungere end et sæt som måske vejer 30-40 g mere, men som til gengæld ballancerer.


Jeg tror at mange helt overser dette faktum i deres bestræbelser på at sammensætte så let grej som overhovedet muligt.


Mvh Smile

Jim.


Til top
Jan L Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JTHL

Tilmeldt:: 03 Jun 2009
Geografisk: Aalborg
Status: Offline
Beskeder: 453
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JTHL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Nov 2011 kl. 22:53
Tager lige indlægget op igen...
 
Tænkte på om du har fået prøvet zpey linerne på denne stang, hvad der passede bedst til den?
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Nov 2011 kl. 17:41
[QUOTE=JTHL] Tager lige indlægget op igen...
 
Tænkte på om du har fået prøvet zpey linerne på denne stang, hvad der passede bedst til den?
 
Clap 
udover Rio-AFS 31g super line. Prøv da din Fusion først.Efter min mening har nogle grams forskel, intet at sige.


Redigeret af hlf - 19 Nov 2011 kl. 18:33
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Nov 2011 kl. 20:15
Citat: steff_dk

Citat: chan

Regner med at det bliver ca. 40 gram mindre end NRX jævnt fordelt over hele stangen...Cool


Er det pga.  komponenterne du monterer, eller hvordan sparer du vægten?

Undskyld Steff, jeg overså dit indlæg. Godt det er kommet op igen...

Jim og Steff, det er ikke så meget på hjulholderen jeg relativt sparer på. Vægten er sparet over hele klingen, altså ca. 15-20% over hele klingen. Det er derfor, jeg spurgte til vægt- fordelingen. Dvs. hele setup'et med hjul kommer til at blive reduceret med endnu mere end de absolutte 40 gram, da der skal mindre til at balancere (vægt stangs princippet). Regnskabet ser ca. sådan her ud, hvis vi kun ser på besparelse på de øverste 3 dele: 

1 del:1 gram sparet på spidsen => 15 gram sparet på "hjul-punktet" 
2. del:3 gram sparet på 2. del => 30 gram sparet på "hjul-punktet"
3. del: 10 gram sparet på 3. del => 50 gram sparet på "hjul-punktet"

Ialt 109 gram alene på de øverste tre dele ved at bruge noget "gammelt" kul uden NANO og GASLOL. Og så er der ikke mindst det der med det dynamiske egenskaber. Her kan jeg ikke sætte tal på endnu, men prøv at bevikle en 1 gram på spidsen, 3 gram på 2. delen osv. Så får man noget der minder om en glasfiber stangWink Hvis man gør det samme på en CTS får man en Loomis NRXLOL

Dog skal man lige sammenligne stivhed og bøjningsprofil på stængerne også...Wink




Redigeret af chan - 19 Nov 2011 kl. 21:14
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Nov 2011 kl. 20:25
?

Redigeret af chan - 19 Nov 2011 kl. 20:55
Til top
Jan L Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JTHL

Tilmeldt:: 03 Jun 2009
Geografisk: Aalborg
Status: Offline
Beskeder: 453
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JTHL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2012 kl. 19:34
Ingen som har denne fine stang og som vil dele ud med deres erfaring mht. valg af liner?
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres