Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Knuder til fletline

 Besvar Besvar
Forfatter
Jonas Steenvinkel Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
steenvinkel Avatar

Tilmeldt:: 21 Apr 2003
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 20
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér steenvinkel Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Knuder til fletline
    Sendt: 23 Sep 2011 kl. 16:14
Jeg har testet en del knuder på fletline i løbet af de seneste dage.
Alt fra Grinner, bimini twist, palomar og en række jeg ikke har navnet på.
Fælles for alle er, at en fletline, der er angivet til at holde over 50kg sprænger i knuden ved mellem 13 og 22kg.

Har I gode forslag til stærke knuder?
 
Jeg ville gerne bruge not'a'knot men de fåes kun til 40lbs...

Jeg skal bruge høj styrke til mallefiskeri i spanien (70kg + fisk er normale, og strømmen er stærk!)
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Sep 2011 kl. 17:00
Den stærkeste knude til fletline i den tykkelse er den snart 20 år gamle "øresunds" knuden, altså en alm. blinkknude, hvor linen er lagt dobbelt og den snoes rundt 7-10 gange - http://www.justsportfishing.com/berkley_braid_knot.html
Til top
allan blak Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stingers?

Tilmeldt:: 13 Apr 2008
Status: Offline
Beskeder: 262
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stingers? Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Sep 2011 kl. 17:01

du kan lave dine egne not a not i rustfri svejse tråd så kan du få dem næsten så strærke du vil

Til top
Jonas Steenvinkel Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
steenvinkel Avatar

Tilmeldt:: 21 Apr 2003
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 20
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér steenvinkel Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Sep 2011 kl. 17:17

Det lyder spændende, hvilken tråd skal jeg bruge? Har du evt link til hvor man kan købe det?

Til top
Jonas Steenvinkel Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
steenvinkel Avatar

Tilmeldt:: 21 Apr 2003
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 20
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér steenvinkel Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Sep 2011 kl. 17:19
Citat: Steen Kehler

Den stærkeste knude til fletline i den tykkelse er den snart 20 år gamle "øresunds" knuden, altså en alm. blinkknude, hvor linen er lagt dobbelt og den snoes rundt 7-10 gange - http://www.justsportfishing.com/berkley_braid_knot.html
Hmm den er ikke ulig nogle af de knuder vi har testet, men jeg vil bestemt give den et forsøg i næste uge når vi tester igen.
Jeg skal nok give lyd fra mig hvad den holder til...

Det næste bliver naturligvis at teste andre mærker af fletliner, men denne er én af de hæderkronede...
Til top
allan blak Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stingers?

Tilmeldt:: 13 Apr 2008
Status: Offline
Beskeder: 262
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stingers? Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Sep 2011 kl. 17:33
gå til den lokale smed med en pose pils og spørg om du kan bytte købe et par stænger rustfri svejsetråd til tig svejsning. jeg har brugt 0,8 mm (holdt 25 kg med 0.35 flet)men du skal nok op i 1- 1,5mm måske enda 2 men over det bliver det svært at arbejde med.
hvad angår knuderne kan du prøve at give dem en dråbe knot sence eller lign før du strammer den  så skrider den ikke så let, min teori er at linen springer fordi den glider lidt og derved "brænder sig over" men jeg vil hænges på den ;-)
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Sep 2011 kl. 17:37
Det er den knude, som holder bedst til torskefiskeri i Øresund med 500-600 g.´s pirke og det er ikke i knuden, at linen knækker...
 
Til not a knot skal du bruge TIG tråd (316) og du skal nok ind på et smedeværksted (da det sælges i større mængder hos grossisterne) og købe nogle meter eller fra en stor rulle eller nogle ½ meter stænger, tykkelsen skal nok være 0,60 - 0,80 mm. 
Panduro hobby har før haft TIG tråd, måske de stadigvæk har det.
Til top
allan blak Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stingers?

Tilmeldt:: 13 Apr 2008
Status: Offline
Beskeder: 262
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stingers? Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Sep 2011 kl. 17:39
eller prøv hos Mekonomen A/S  eller en lignende måske t hansen
Til top
Jonas Steenvinkel Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
steenvinkel Avatar

Tilmeldt:: 21 Apr 2003
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 20
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér steenvinkel Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Sep 2011 kl. 17:40
Jeg vil prøve begge dele. Prøvede bimini twist igen nu her, og den skred i begge ender før den sprang ved lav vægt (ca 13kg, målte ikke præcist). Fletlinen er utroligt glat. Knot sense er nok et godt bud, og ellers må smeden kunne hjælpe :-)
Jeg er dog stadig forundret over hvor langt der er op til de 50kg+ ....
 
Tak
Til top
Henrik Søndergaard Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
hesrc

Tilmeldt:: 15 Okt 2010
Geografisk: Kokkedal
Status: Offline
Beskeder: 18
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hesrc Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Sep 2011 kl. 17:43
http://www.bamabass.com/articles/knot_detail.php?id=4
Til top
allan blak Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stingers?

Tilmeldt:: 13 Apr 2008
Status: Offline
Beskeder: 262
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stingers? Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Sep 2011 kl. 17:52

100% så bliver det vist ikke bedre

Til top
Jens Lønberg Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jenslp

Tilmeldt:: 21 Dec 2004
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 217
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jenslp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Sep 2011 kl. 18:43

Allan B, Knot sense......den havde jeg ikke tænkt på, god ide, den snupper jeg, tak!

Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Sep 2011 kl. 19:03
Hm!, Berkely skulle have udviklet den knude!!! - hvor plat!, Vi har brugt den knude på Øresund i ca. 20 år. 
Til top
Arne Kristensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ajk

Tilmeldt:: 01 Okt 2010
Status: Offline
Beskeder: 151
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ajk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Sep 2011 kl. 19:34
Ja Steen K.

Redigeret af ajk - 23 Sep 2011 kl. 19:42
Til top
klaus lundsgaard Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
claudius

Tilmeldt:: 01 Maj 2005
Geografisk: halkær å, sønderup å, limfjorden, norge og trolling
Status: Offline
Beskeder: 37
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér claudius Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Sep 2011 kl. 19:52
Det er ikke sikkert det er knuderne der er noget galt med.
For nogle år siden læste jeg en test, hvor stort set alle mærker var træktestet.
det foregik over en rund metalstang, efter de mål og regler der nu engang bruges.
Der var meget stor forskel på udfaldet. Stort set alle havde en markant lavere brudstyrke.
Rappala Titanium var den eneste der holdt den lovede i brudstyrke.
Jeg fandt senere en side fra New Zeeland, hvor en privat mand, med det fornødne testudstyr, lavede nogle helt upartiske test. Alle kunne sende et par meter line ind til testning.
Desværre har jeg mistet indholdet på min gamle pc og har ikke adressen mere.
Her er imidlertid et link til en lovende line, også fra NZ, du kan se og vurdere:https://www.safeshop.co.nz/vshop/fishing/index.php?cat_disp=Spectra_Fishing_Line&page=3
 
ER Der der en der har link til siden jeg mistede, er jeg siker på der er flere der vil blive glade.
 
Til top
Klaus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Klaus Neilsen

Tilmeldt:: 15 Sep 2010
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Klaus Neilsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Sep 2011 kl. 21:57

Bimini Twist er ikke en knude til at binde krogen på med, men til at lave en dobbelt line på det yderste stykke af linen, hvilket ikke er helt tosset at gøre da linens knudestyrke øges gevaldigt. Jeg har så brugt "four turn grinner" til at binde krogen/tacklet på med. Og som Steen skriver, så er det ikke ved krogen at linen knækker, men midt på...

Who's the more foolish? The fool, or the fool who follows him?
Til top
Jonas Steenvinkel Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
steenvinkel Avatar

Tilmeldt:: 21 Apr 2003
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 20
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér steenvinkel Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Sep 2011 kl. 00:25
Citat: Klaus Neilsen

Bimini Twist er ikke en knude til at binde krogen på med, men til at lave en dobbelt line på det yderste stykke af linen, hvilket ikke er helt tosset at gøre da linens knudestyrke øges gevaldigt. Jeg har så brugt "four turn grinner" til at binde krogen/tacklet på med. Og som Steen skriver, så er det ikke ved krogen at linen knækker, men midt på...

Nej jeg ved det godt, men vi har brugt den fordi den generelt er anerkendt som én af de stærkeste. Vi har loopet en stor swirvel på, og det er i selve biminien linen knækker. Ikke i loppet....
Til top
Peer Tanggaard Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
peerft Avatar

Tilmeldt:: 10 Okt 2001
Geografisk: De Vestjyske åer og søer.
Status: Offline
Beskeder: 18
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peerft Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Sep 2011 kl. 08:57
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Sep 2011 kl. 12:20
Nogle gange kan der også være direkte fejl i de spundne liner således at de knækker midt på linen uden synderligt pres har prøvet det flere gange på bulk spoler Fireline fra Berkley feks ....
/Søder
Til top
Marc Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lucius Avatar

Tilmeldt:: 16 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 482
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lucius Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Sep 2011 kl. 13:06
Jeg bruger ikke andet end Palomar knuden. Hvis min line sprænger er det lige så tit "midt" på linen som det er knuden. Den er ekstrem holdbar, ja jeg vil påstå det er den bedste knude der findestil flet.
Til top
Jacob Schougaard Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Jacob S Avatar

Tilmeldt:: 18 Nov 2004
Status: Offline
Beskeder: 64
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jacob S Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Sep 2011 kl. 16:31
Hej Steen
 
Jeg tror dine knuder er fine som de er. Det er ikke meget grej der kan trække 22 kg når det kommer til stykket slet ikke hvis vi snakker stand-up grej... Men derfor kan det jo godt være rart med et solidt overskud brudstyrkemæssigt.
 
Mht Not a knot så prøv dem endelig. De kan sagtens vise sig at være noget stærkere end det der er angivet på pakken.
 
Jeg bruge også selv den tidligere nævnte øresundsknude.
 
Mvh Jacob
 
Til top
Dan Wulff Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DanWulff Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2009
Status: Offline
Beskeder: 277
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DanWulff Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Sep 2011 kl. 19:09
Hej,

Nu kender jeg ikke meget til fiskeri efter europæisk malle, men har selv fisket Mekong Cats op til 35 kg. Her benytter man 1-2 meter meter mono (50-80lb) som forfang. Det samme er tilfældet med tungere fiskeri i saltvand efter tun, GT etc., men her er mono-forfanget typisk 100-170lb Hvis forfanget skal være længere end 50-80cm er det efter mine mening en klar fordel i ikke at benytte en svirvel mellem forfang og hovedline, men i stedet at anvende en knude, som kan glide igennem stangøjerne uden den store modstand. Hvis man har behov for at kaste, vil disse knuder også være optimale. Desuden kan man på denne måde spinne sit forfang op på hjulet (wind-on leaders), når fisken nærmere sig fiskeren. 

De fleste, som benytter længere mono-forfang, anvender såkaldte friktionsknuder mellem mono og fletline. Det er knuder, der har en meget lav profil, og hvis de er lavet rigtigt holder de (næsten) linestyrke. 

Her et eksempel på hvorledes man binder en PR-knude, som er én af de mest benyttede friktionsknuder til at forene sin hovedline (flet) med f.eks. 80-170lb mono-forfang:
http://www.youtube.com/watch?v=xXNUxA-Jioo

Alternativet til friktionsknuder er løse wind-on leaders, som laves ved
at skyde mono (fx 80-130lb) ind i hul fletline (f.eks. Jerry Brown Hollow 130lb). Jeg laver dem selv under tension med 5kg i hver side. De kaster lidt længere end forfang bundet med friktionsknuder (læs = glider nemmere gennem stangøjerne), da man er fri for knudeprofilen mono-omviklet med fletline. De kan også købes færdige hos fx. BHPtackle (US) og koster typisk ca. 80-100 kr/stk.  Man kan binde sit wind-on forfang til sin flet-hovedline vha. en loop-to-loop knude, feks. en bimmini-twist knude. Men her er en intro til fremstilling af løse DIY wind-on leaders: 
http://www.youtube.com/watch?v=2hxisXjWgb8

Og her er et eksempel på en bimmini-twist knude, som er suveræn til at lave loops på fletline. Hvis den er lavet rigtigt, holder den tæt på linestyrke. At bimmini-knuder knækker ved lav belastning, tyder på, at den ikke er lavet korrekt. Jeg bruger dem som sagt til at lave loop-to-loop, når jeg sætter mine løse wind-on forfang i hovedlinen, og jeg har pt aldrig oplevet et brud i selve knuden. Vigtigt: Lav den dog med ikke mindre end 40-50 beviklinger og husk at slikke på knuden/gøre den våd, før den strammes op:
http://www.youtube.com/watch?v=tezh4McgNTA&feature=related

Og til snakken vedr. de forskellige liners reelle brudstyrke. Paulus fra Australien tester en utrolig masse fletliner, både hule og solide. Hans brudstyrker skal selvfølgelig opfattes som vejledende, men her er mange gode informationer. 
http://www.paulusjustfishing.com/4linetesting.htm

Og lidt om hul fletline som hovedline. Fidusen ved at bruge hule liner som hovedline er bl.a., at man ikke behøver udskifte en line, når en fisk er løbet med 30-40m line. Man splejser blot den manglende længde ind i den eksisterende line. Det tager 5 min, nul knuder, og så er hjulet atter fyldt op til max kast.  

De bedste hilsner,
Dan


Redigeret af DanWulff - 24 Sep 2011 kl. 21:53
Til top
mathias laurits bo jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
matviborg Avatar

Tilmeldt:: 09 Maj 2011
Status: Offline
Beskeder: 242
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér matviborg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Sep 2011 kl. 19:35
Mvh.
mathias jensen
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Sep 2011 kl. 10:24
Hej Jonas
 
Hvilket hjul har du tænkt dig at fiske med?
En Knot a'not holder til 40 lbs siger du, har du et hjul der kan klar mere en 40 lbs bremsetræk?
Hvis ikke har du vel ikke noget at bruge det til?
 
Martin
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Jonas Steenvinkel Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
steenvinkel Avatar

Tilmeldt:: 21 Apr 2003
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 20
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér steenvinkel Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Sep 2011 kl. 17:42
Citat: mahon

Hej Jonas
 
Hvilket hjul har du tænkt dig at fiske med?
En Knot a'not holder til 40 lbs siger du, har du et hjul der kan klar mere en 40 lbs bremsetræk?
Hvis ikke har du vel ikke noget at bruge det til?
 
Martin
 
Jeg bruger/har brugt Avet LX6 MC, Torium 30, TLD 20 LD, Tekota 800 og et par andre.
Bremsen står på 20lbs, så når en 240cm lang fisk slår kraftigt med halen, vil jeg gerne have knuder, der holder væsentligt mere.
Jeg har lavet mange pres test med stang og hjul, og man kan ikke presse mere end 10-12kg når man virkeligt presser igennem, men det er de kraftige ryk samt slittage jeg gerne vil forebygge.
Pt bruger jeg 0.60mm AHF leitner line, som holder 60kg i knuden (har dog ikke testet selv), og så 100kgs leader (3 meter) og 100kgs kevlar forfang.
Da fiskeriet foregår fra land uden mulighed for at følge efter fisken, skal den landes dér hvor man får hugget. Derfor er et overskud i styrke vigtigt. Floden er endvidere fyldt med sten og sunkne træer, så linen får en del knubs. Ikke at det har det store med selve knuden at gøre dog.
Til top
Dan Wulff Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DanWulff Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2009
Status: Offline
Beskeder: 277
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DanWulff Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Sep 2011 kl. 21:44
Hej Jonas,

Så vidt jeg fortstår, benytter du en svirvel mellem din 3m leader og hovedline. Det er muligvis almindeligt ved jeres mallefiskeri. Men er der en særlig årsag til dette? Ville det ikke være en fordel i at kunne få fisken tættere på land - fremfor at ende med en svirvel i stangspidsen og 3 meter leader mellem fisker og en +70 kg fisk? Hvis det er en fordel, kunne I som før nævnt kopiere teknikken, som er meget udbredt i asiatisk mallefiskeri og tropisk fiskeri i saltvand (friktionsknuder eller wind-on leaders).

Og for at gentage mig selv. Hvis din bimmini har tendens til at glide, er den - med alt respekt - ikke korrekt bundet. 

De bedste hilsner,
Dan


Redigeret af DanWulff - 26 Sep 2011 kl. 13:39
Til top
Allan Kjærgaard Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
mobilos114

Tilmeldt:: 24 Maj 2007
Geografisk: Sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 43
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mobilos114 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Sep 2011 kl. 10:32
til Jonas,
 
Lige siden fletlinen er kommet på markedet har jeg brugt uni-knuden hvor jeg samtidig har lagt linen dobbelt (derved undgår man at linen skærer sig selv over, det har jeg set tidligere)
denne metode og knude bruger jeg til alle former for fiskeri efter laks, torsk, havørreder mv. det virker.
 
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Sep 2011 kl. 22:58
Hej Jonas Big smile

Da du nu satser på, evt. at fange de helt store monstermaller, kan du jo roligt lægge linnen 4 dobbelt - før du snor den 5-6 gange samt stikke den igennem 1 eller 2 af snoningerne før du trækker til!.

Du kan selvfølgelig også starte med, at lægge linen dobbelt. Herefter et dobbelt loop gennem øjet. 6-7 gange op rundt om linen, og 1 eller 2 gange igennem det første loop. Så  burde linen ikke knække ved agnet Big smile

Mvh. - Kim -
Til top
Tonny Poulsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
mauser98k Avatar

Tilmeldt:: 10 Mar 2009
Status: Offline
Beskeder: 94
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mauser98k Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Sep 2011 kl. 00:13
@ Jonas, for sjov lavede jeg lige min egen not a knot ud af et 2mm tykt eger fra cyklen, ganske nemt og virker meget solidt :-)
mvh Tonny
Til top
Jonas Steenvinkel Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
steenvinkel Avatar

Tilmeldt:: 21 Apr 2003
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 20
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér steenvinkel Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Sep 2011 kl. 09:02
Jeg prøvede hele arsenalet af knuder igennem i går, og kunne konstatere at:
-Knuder holder adskillige kg bedre hvis de fugtes ordentligt ( vi taler liner omkring 0.30-0,38mm)
-Not-a-knot giver bedre styrke ved samtlige fletliner jeg prøvede
-Ingen knuder holder i nærheden af 100% Jeg nåede ikke mere end 60-70% styrke som max, og hvis nogle kan nå mere i praksis, vil jeg meget gerne høre hvilken line og knude de bruger.
 
Jeg vil dog sige, at til normalt fiskeri vil jeg stadig ikke være nervøs. Almindeligt kystgrej kan ikke presse mere end 1,5 til 2kg (måske 3kg hvis man virkeligt volder det, men glemt ALT om 4-5kg!!!), og f.eks. fireline 0.15mm med palomar knot holder ca 4kg.

Jeg lavede not-a-knots af lidt forskelligt ståltråd, og det holdt godt. Dog skal jeg op i ca 1.5 - 2 mm til de helt stygge linetykkelser.
 
Jeg har tidligere brugt 0.60mm fletline til maller, og mit håb (efter at have læst de fremragende brudstyrker på nyere fletliner) var at gå ned til 0.38mm. Det kommer ikke til at ske! Min næste malleline bliver nok Matrix Pro 0.58mm eller lign.
Til top
Jonas Steenvinkel Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
steenvinkel Avatar

Tilmeldt:: 21 Apr 2003
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 20
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér steenvinkel Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Sep 2011 kl. 09:06
Citat: kikophil

Hej Jonas Big smile

Da du nu satser på, evt. at fange de helt store monstermaller, kan du jo roligt lægge linnen 4 dobbelt - før du snor den 5-6 gange samt stikke den igennem 1 eller 2 af snoningerne før du trækker til!.

Du kan selvfølgelig også starte med, at lægge linen dobbelt. Herefter et dobbelt loop gennem øjet. 6-7 gange op rundt om linen, og 1 eller 2 gange igennem det første loop. Så  burde linen ikke knække ved agnet Big smile

Mvh. - Kim -
Hej Kim!
Jeps, det er de helt store jeg satser på. Forrige tur fik jeg 4 over 70kg op til 78kg. Min makker fik 87kg og 88kg. Jeg har fået 20 over 45kg i løbet af de 7 uger jeg har fisket dernede, så der er rimelig god gennemsnitsstørrelse på.

Mht knuden, så gjorde den ikke den store forskel. En 38kgs line sprang omkring 18kg...
Til top
Torben Skov Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
torben Skov Avatar

Tilmeldt:: 31 Mar 2005
Status: Offline
Beskeder: 66
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér torben Skov Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Sep 2011 kl. 12:28
Jeg har ingen erfaring med fletline, men jeg har eksperimenteret lidt med Palomarknuden. Min erfaring er, at man øger styrken ved ikke at trække løkken op over krogøjet, men lader den sidde om krogskaftet. Evt. med en ekstra tørn om krogskaftet.
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Sep 2011 kl. 18:52
Hej igen Jonas Smile

Fine fisk du der nævner - tillykke med dem.

Når du bliver RIGTIG FISKER - he he "joke" - skulle du prøve at fange dem på den måde jeg så, i discovery for et stykke tid siden. Det var 3 amerikanere, der tog til tyskland for, at fange nogle af disse "man eaters".

Det var vel at mærke med hænderne (armene). De vadede rundt i floderne, og stak armene ind i alle de huler de kunne finde. De mærkede når de fik hånden ind i munden på disse maller, da de jo er ret  så territoriale, og klappede deres utallige små tænder sammen om armene. Så trak de mallerne ud, og de lå ca. på den vægt du nævner. Da de kan blive næsten 6 meter lange, og sluge en voksen mand, er det jo ret så spændende hvad man får på "armen" he he. Blodet løb dog også noget, men de var sku nogle seje bananer - efter min mening!.

Jeg må indrømme, at jeg er overrasket over de resultater du nævner. Måske spørger jeg dumt, men når du siger en 38kgs line - er det så den producent opgivne styrke - eller er det den faktiske?.

Bortset fra dette, er det jo sådan, at en knude "ryger" langt hurtigere ved et hurtigt ryk i linen.

Som tidligere "postmand" lagde vi "murersnor" rundt om brevbundterne. Det var så før elastikkerne gjorde deres indtog Tongue

Vi bandt bundterne stramt, og lagde det overskydende snor rundt om hånden og tommelfingeren. Et hurtigt ryk, og snoren knækkede!.

Det var forøvrigt kotume, at nye folk skulle prøve dette "trick". Desværre lavede de fleste den fejl, at lægge snoren forkert i hånden, og de fik en gevaldig stribe brændt hud i stedet Cry. Ret ondskabsfuldt - men sådan var indvielserne jo dengang.

Mvh. - Kim -


Redigeret af kikophil - 30 Sep 2011 kl. 19:15
Til top
Dan Wulff Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DanWulff Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2009
Status: Offline
Beskeder: 277
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DanWulff Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Sep 2011 kl. 20:54
Citat: steenvinkel

Jeg prøvede hele arsenalet af knuder igennem i går, og kunne konstatere at:
-Knuder holder adskillige kg bedre hvis de fugtes ordentligt ( vi taler liner omkring 0.30-0,38mm)
-Not-a-knot giver bedre styrke ved samtlige fletliner jeg prøvede
-Ingen knuder holder i nærheden af 100% Jeg nåede ikke mere end 60-70% styrke som max, og hvis nogle kan nå mere i praksis, vil jeg meget gerne høre hvilken line og knude de bruger.
Fint at du har fundet ud af, at knuder skal fugtes under binding. Wink

 Det er ikke nemt at foretage gentagne standardiserede målinger af brudstyrke i forbindelse med test af liner og knuder. Dette kræver kalibreret måleudstyr og en maskine/opstilling, hvor man gradvist kan øge belastningen på materialet. Jeg har ikke en sådan dims, men har for sjov skyld lavet tre hurtige forsøg med test af bimmini-twist knuder bundet på gult 100lb Jerry Brown Hollow One (hul fletline). Jeg har i alle tre tilfælde lavet en loop vha en bimmini-twist i hver ende af linen. Alle knuder er lavet med 50 beviklinger, og under binding bliver beviklingerne strammet max op vha. arbejdshandsker. Selve knuden bindes henover knæet, mens den anden ende af loop er lagt omkring foden. Dette er en meget udbredt måde at binde en bimmini-twist på.

Den ene ende har jeg så bundet om en metalstang til ryg-gymastik, som er opspændt i en dørkarm.  I den anden ende har jeg hængt en digital vægt, som jeg så gradvist øger presset på, mens datteren løbende aflæser vægten, mens jeg læner mig tilbage med vægten i hånden.

I alle tre tilfælde er linen knækket lige under den ene af de to bimmini-twist knuder. Knækket er sket ved henholdsvis 24 kg, 30 kg og 31 kg, hvilket giver et snit på 28 kg eller ca. 56% af den opgivne brudstyrke. Det er jo ikke imponerende ifht den opgivne brudstyrke. Problemet er, at jeg reelt ikke kender brudstyrken af linen i netop den opstilling, som jeg her benytter. Men da lineknækket ikke sker i en af de seks bimmini-twist knuder, som jeg tester (to knuder i hvert forsøg), men derimod i selve linen, kan man vel antage, at knuderne holder linens brudstyrke. Det kan selvfølgelig også tænkes, at knuderne selv skaber en spænding i linen, som får sidstnævnte til at knække lige under knuden. Men den korte version er, at knuderne holder, mens linen knækker.

Jeg kan efterfølgende forsøge at teste nogle af mine egne DIY wind-on forfang (mono + hul fletline), men det er lidt besværligt, når man arbejder med en vægt uden hukommelse og derfor skal tælle op, mens trækket øges.

De bedste hilsner,

Dan

Til top
lars rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ler Avatar

Tilmeldt:: 01 Maj 2006
Status: Offline
Beskeder: 303
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Okt 2011 kl. 10:51
Til top
lars rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ler Avatar

Tilmeldt:: 01 Maj 2006
Status: Offline
Beskeder: 303
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Okt 2011 kl. 11:15
Prøver lige igen: 
Jonas nu købte jeg for et par år siden "verdens bedste line" af dig, så det er bekymrende at du ikke er tilfreds med den.Shocked  0,60 fletline fylder vel også nærmest som 0,85 nylon, så der er god mening i at finde noget tyndere. Men hvor meget line har du brug for til mallefiskeriet? Jeg havde ikke heldet med mig i Spanien, så jeg har stadig min første malle til gode.
Til top
Jonas Steenvinkel Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
steenvinkel Avatar

Tilmeldt:: 21 Apr 2003
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 20
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér steenvinkel Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Okt 2011 kl. 11:51
Hej Lars!
Som du kan læse, er jeg stadig tilfreds med den. Især efter at have testet "alle andre" liner på markedet.
Mit håb var at kunne udnytte den udvikling, der har været i liner de seneste år til at få samme styrke i en tyndere line. Det gik dog ikke.
Det var primært til kastefiskeri med store jigs og kæmpe woblere med store fastspolehjul. Når jeg fisker med mine Torium 30 har jeg 220 meter 0.60mm AFT Leitner (den anden halvdel af spolen du købte - og den holder fint efter 7 ugers tæsk), og det er ikke noget problem, men når jeg skal lave kastefiskeri, er 0.60mm ret voldsomt.
Håber det går dig bedre næste gang dernede. Der er stadig mange maller dernede, men de seneste år er det som om at fiskeriet har varieret meget. Flere perioder uden stor aktivitet, men stadig mange fisk på land over sæsonen.
 
 
@ Dan: Det var meget interessant at se din test også. At den også ligger langt fra opgivne brudstyrker.
Det var naturligvis de opgivne brudstyrker jeg har gået ud fra, da man som forbruger reelt ikke har andet.
Det kunne være interessant, om liner fremover blev mærket med en faktisk opnåelig (under fiskeri i praksis) brudstyrke, samt en guide til hvilken knude eller not a knot man skulle bruge for at opnå styrke.
Brudstyrke er fint som pejling, men under fiskeri, er det jo hvad linen holder ud fra de forhold man nu kan fiske, der betyder noget.
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Okt 2011 kl. 12:07
Hej Jonas Smile

Dit sidste ønske bliver nok svært at få opfyldt, da de opgivne brudstyrker fra fabrikanternes side, er en del af markedsførings politikken. Her gælder det jo om, at få solgt så meget som muligt til "flertallet" af brugere. Disse er som regel ret almindelige personer, der ikke går så dybt i detaljerne som her på tråden.

Hvis de begyndte at nævne dine ønskede oplysninger, ville de jo samtidig være nødt til, at forklare deres opgivne brudstyrker. Det skal da vist være på en riiiiiigtig god dag, at denne brudstyrke nærmer sig virkeligheden og forklaringerne holder stik  LOL

Mvh. - Kim -


Redigeret af kikophil - 03 Okt 2011 kl. 12:08
Til top
Jeppe Lyngsø Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Swebbe Avatar

Tilmeldt:: 25 Apr 2003
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Swebbe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Okt 2011 kl. 15:21
Hey good old Steenvinkel - Er der planlagt tur igen i år eller skal der først ske noget malle-relateret igen til næste sæson (er stadig klar på en tur)?

Jeg har nogle ret solide not-a-knots du kan få nogle af og teste, tror dælme der skal meget til før den konstruktion giver efter, da trækket fordeles på en helt andet måde end ved de traditionelle knuder, men vi er slf. også oppe i nogle ret ekstreme tilfælde her. De er strikket sammen af noget kraftig ca. 1.0 mm pianowire af fjederstål, som er langt stivere og mere hærdet end det TIG tråd jeg også har en rulle stående af.

Lavede nogle af TIG tråden til torskefiskeri og satte en 300 g pirk direkte i, hvor trekrogene blev sat i solidt træ og så træk-testede jeg med fletlinen på mine TLD 20'ere (som jo vist var 0,39 mm). Jeg kunne ikke bryde det umiddelbart selv omviklet en rundstok. Der skal trækkes for rigtigt mange kg før de ryger og er overbevist om, at de andre nylavede er langt stærkere - So give it a go! :)


Redigeret af Swebbe - 05 Okt 2011 kl. 15:22
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres