Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

bækørred å i det jyske

 Besvar Besvar
Forfatter
Nicolai Ulrik Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NicolaiH Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 571
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NicolaiH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: bækørred å i det jyske
    Sendt: 03 Okt 2011 kl. 13:55
Hej
 
Til sommer går turen endnu en gang til det jyske i jagten på en fin "bækker".
Vi er to personer der leder efter en ny å vi kan afprøve og hører gerne forslag til hvor vi kan møde en flot bækørred på spinnegrejet.
Vi har hidtil prøvet:
Ansager Å, Holme Å, Grindsted Å, Holsted Å, Vejen Å, Kolding Å, Konge Å, Varde Å, Linding Å, Omme Å og flere mindre bi-åer til de nævnte. (har måske glemt et par stykker..)

Målet er som skrevet kun bækørred - ikke havørred eller laks.
Vi bruger kun spinnegrejet og gerne ul - letspin grej.
 
Har du et bud? alternativt på mail til info(snabel-a)idus.dk
 
Mvh.
Nicolai Ulrik Hansen
www.idus.dk
www.rimte.dk
www.fiskogfri.dk
Til top
Steen Ellemose Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
SE

Tilmeldt:: 27 Maj 2008
Geografisk: sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 93
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér SE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Okt 2011 kl. 14:13
Glem alt om bækørreder, de er stort set ikke eksisterende mere. Enten har skarven spist dem, eller også er fiskeplejen skeløjet fokuseret på havørred og laks.

Steen
Til top
karsten jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
karsten.j Avatar

Tilmeldt:: 14 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 130
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér karsten.j Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Okt 2011 kl. 14:53
Fjederholdt å og ved en lille by som hedder høgild ca. 10 - 15 km syd for herning er der en rimlig god bestand af bækker, det er herningsportsfiskerforening som har fiskeretten i åen.
 
karsten
Til top
Rasmus Bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Bech Avatar

Tilmeldt:: 18 Okt 2009
Geografisk: Randers guncity
Status: Offline
Beskeder: 246
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Bech Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Okt 2011 kl. 16:01
Der er skam stadig grove bækkere herovre i det jyske. Men folk har det bare med at værne meget om deres hotspots. Har selv et rigtig rigtig ondt bette vandløb i nærheden med vilde bækker. Og har sidenhen fundet ud af at der også er havørredopgang. Var derude med min far som knejt, og han var den eneste som fiskede der, ligesom idag, hvor jeg tror at jeg og få andre er de eneste som besøger stedet.

Det er bare med at komme ud og prøve nogle små vandløb, så skal der nok komme noget flex før eller siden.

Rasmus
Til top
Nicolai Ulrik Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NicolaiH Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 571
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NicolaiH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Okt 2011 kl. 16:20
Bosiddende på den østligste del af sjælland kan det være lidt svært "bare at komme ud og prøve nogle små vandløb" - hvis du forstår.
Mvh.
Nicolai Ulrik Hansen
www.idus.dk
www.rimte.dk
www.fiskogfri.dk
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Okt 2011 kl. 17:55
Hej Steen
Jeg tror desværre du har ret i, at det er de massive udsætninger af dambrugsfremstillede havørred og lakseyngel, der kan være årsagen til nedgangen i de selvproducerende bestande af bækørrede og stalling.
Yngelen fra dambrug er betydelig større end de naturlige, og vil naturligvis udkonkurrere disse. Tage den nyklækkede yngel, fødeemner og standpladser.
Det er måske ikke videnskab, men bare sund fornuft.
Lasse Hagebro
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Okt 2011 kl. 18:31
Da jeg boede i Randers for 34 år siden, havde jeg en del bækørred steder, der nææææsten med garanti gav bækker over kiloet hver gang. Da jeg senere kørte en tur rundt til disse steder, var de fleste misholdte - overgroede - gjort underjordiske - rettet ud - m.m. så det er efter hånden få steder der huser vild bækørred af rimelig størrelse.

Mvh. - Kim -


Redigeret af kikophil - 03 Okt 2011 kl. 18:32
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Okt 2011 kl. 18:34
Troede kun der må bruges vildfisk til avl...


Mvh
Henrik Christensen
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Okt 2011 kl. 18:48
Hej Henrik
Det er afkom af vildfisk der bruges til avl i dambrug (lokale stammer), men jeg mener det er et for stort indgreb i naturen, når man lynfremstiller og forfodrere yngelen. Man kan lave en havørred smolt på et år, hvor det i naturen i de fleste tilfælde tager to.
mvh Lasse Hagebro
Til top
Niels Åge Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
niels åge skovbo Avatar

Tilmeldt:: 20 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 728
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér niels åge skovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Okt 2011 kl. 19:20
Hej Nicolai,

Steen Ellemose har som sædvanligt helt ret. Bækørrederne har det ike så godt mere.

Under alle omstændigheder er det nænsomt fiskeri. Nul orm, nul trekroge og kun modhageløst. Vil du fange mange og store fisk, bruge trekroge og modhager vil jeg anbefale dig det  et godt P&T.

Bestandene er yderst skrøbelige og vi bør passe på hver en lille fisk som er væsentlig for reproduktionen.

Vh
Niels Åge

Til top
Allan Wermuth Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
wermuth

Tilmeldt:: 28 Dec 2007
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 226
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér wermuth Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Okt 2011 kl. 20:14
Jamen så er det da pudsigt, at man fortsætter strategien med hurtig produktion af udsætningsfisk, istedet for at forsøge sig med Lasse's koncept med klækkebakker i vandløbene ........, men måske er biologerne ikke så uvildige endda, det kan jo koste nogen af dem deres levebrød, hvis de ikke kan sælge ørredyngel fra klækkerierne til os lystfiskere .....

mvh
Allan
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Okt 2011 kl. 20:22
Ja jeg skal ikke gøre mig klog på div. udklækningsmetoder, men det lugter efter min mening af profit!. Hurtigere, større, profitabelt!. Så må de originale arter tilsyneladende komme i anden række - og det er vel den uddøende række?. Øv da også - det er jo lidt en opdeling med "nettofisk" og the real thing! Cry
Mvh. - Kim -
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Okt 2011 kl. 20:34
Jeg tror, at man skal passe på, med dømme , hvad omstændigheder, der gør at den naturlige bestand af stambækørreder, næsten er helt væk.
Når jeg siger det, så skyldes det, at jeg siden 1972, hvor vi havde fenol ulykken i Nørre å - Gels å  - Ribe å systemet, og hvor man af økonomiske årsager, udsatte tusindvis af dambrugs fisk, for at få gang i et næsten tømt vandløb.
Nu var det så ikke bækørreder, der blev i systemet, men vandrende fisk, som i en given situation, blev havørreder, men det sjove var, at der blandt alt det udsætnings materiel, stadig var en lille fast stamme, af ægte vildfisk, som kom ud i hovedløbene i sommerens tørre perioder.
Især de store fisk, trak ud i hovedløber, når de store klækninger af majfluer fandt sted, og jeg havde i mange år, måske Danmarks bedste bækørred fiskeri, med Maj fluer.
Der blev over en 15 årig periode fanget bækørreder på over de 60 cm. og senere da Stallingen var højaktuel, også Stallinger i de størrelser.
 
I de sidste 10 år, er det blevet værre og værre med bestanden, både af Stalling og  Bækørreder:
 
Hvad er der sket? ja, jeg er ikke klog nok til at vurdere det biologisk, men prøv at se nogle facts omkring Ribe å - på det link her:
 
 
Jeg er helt enig i, at man fejlsatsede udsætningerne i mange , mange år, med henblik på at der skulle være havørreder an mas, men man skal være klar over, at der med mange udsætninger, altid vil være en rest, som forbliver bækørreder, oftest en meget sej stamme, som bliver store.
I Ribe er der yderlige det, at nogle af vandløbene er forbundet til søer, og her er der så en rest af udsætningsmaterialet, der bliver søørreder, og disse pendler så fra søen, og ud i tilløbene, oftest store ørreder, der følger stimerne af Skallens yngel + selvfølgelig går amok i de store Majfluer.
 
Vi kunne i min verden pleje hele spekteret af fedtfinner, vis det er det man vil tjene penge på, det bliver nok laksen, der vinder, bare ærgeligt, for den ferierende del af vores fiskende kolegaer, som gerne så et tørfluefiskeri i sommermånederne, især efter Stalling og Bækørred.
 
Er vi kommet så langt, at men totalfreder Stalling og Bækørred samtidig? jeg bryder mig ikke om, at der til stadighed fiskes efter fredede fisk i en fredningstid, men man kan jo ikke lukke det hele ned, eller kan man?
 
Jeg forventer, at hører om flere lukkede klubber fra 2012, folk gider vel ikke og betale til, et decideret Cats and Release!
 
Mvh
P.K.


Redigeret af PK - 03 Okt 2011 kl. 20:39
Til top
Steen Ellemose Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
SE

Tilmeldt:: 27 Maj 2008
Geografisk: sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 93
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér SE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Okt 2011 kl. 20:43
Et problem er de fisk man bruger til avl og som man fanger med el-fiskeri.
Langt de fleste steder vælger man selektivt store havørreder og undgår bækørreder. Dermed fremmes vandretrangen og tendensen til at blive i åen undertrykkes.
Når disse fisk så har en kæmpefordel, jfr. Lasses indlæg, i kraft af størrelse og antal, er de rigtige vilde ørreder henvist til de dårligste ædepladser. Dermed får de "tunede" smolt yderligere en fordel.
I de små ydmyge bække, ovenfor spærringer og den slags, er der stadig vilde bækørreder. De bliver sjældent ret store - en fisk på 30 cm er velvoksen. Desværre har den voldsomme fokus på store fisk - helst laks - gjort at kun få regner en ørreed på 30 cm. Derfor er der kun få der plejer disse vandløb. Der kan finde fine ørreder i disse vande, men man skal, som Niels Åge skriver, pleje og passe dem.

Steen
Til top
Holger Jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
HolgerJ Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 57
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HolgerJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Okt 2011 kl. 21:36

Jeg kender flere, der ligesom jeg foretrækker det lette fiskeri, der igennem en årerække med bekymring har set på den ensidige fokus på at fremavle lakse og havørredvande. Velvidende at det ville tage fokus fra det lette fiskeri.

I modsætning til PK, så er jeg meget stor tilhænger af C&R fiskeri, og mener at det bør indføres på bækørred og stallinger.... - Når man ser hvad de gør i de lande i europa for at passe på deres vildfisk syntes vi at være sat noget tilbage.
Der er heldigvis stadig foreninger der har fokus på bækørrederne, og som laver små udsætninger, lægger grus ud og som gør noget aktivt for vores vildfisk.
 
Og til starteren af tråden.. - Der er stadig bækørreder i vores små vandløb i det jydske, de har bare været lidt sværere at få kontakt med i år, grundet høj vandstand og meget grøde i vandet. - Men Stallingen, den er desværre næsten helt væk..
 
 
Til top
Mikkel Dyekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mikkeld Avatar

Tilmeldt:: 19 Apr 2004
Status: Offline
Beskeder: 141
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkeld Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Okt 2011 kl. 22:01
Jeg forventer, at hører om flere lukkede klubber fra 2012, folk gider vel ikke og betale til, et decideret Cats and Release!
 
Mvh
P.K.
[/QUOTE]
 
 
For de fleste moderne bækørred-hardcore-nørder er økologisk/bæredygtigt fiskeri/C&R for det meste et kæmpe kvalitetsstempel for et fiskevand! Man rejser gerne langt for at være sikret at en skrøbelig fiskebestand ikke er blevet fisket ned - og jo, der er faktisk et par håndfulde fiskere tilbage, der allerhelst dyrker det klassiske å-fiskeri ! Kan vandene så en dag nå en tilstand hvor alle kan tillade sig at spise en fisk uden at bestanden og biodiversiteten lider af det, er det blot en ekstra bonus!
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Okt 2011 kl. 22:09
Citat: lasse hagebro

Hej Henrik
Det er afkom af vildfisk der bruges til avl i dambrug (lokale stammer), men jeg mener det er et for stort indgreb i naturen, når man lynfremstiller og forfodrere yngelen. Man kan lave en havørred smolt på et år, hvor det i naturen i de fleste tilfælde tager to.
mvh Lasse Hagebro
Korrekt, men produceret smolt bliver ikke udsat i Åen men i udmundningen.
Så de ikke æder af de naturlige yngel.
Yngel derimod bliver fodret i ca. 14 dage efter de har brugt blommen og så bliver de udsæt enten meget højt oppe i hovedløbet, men oftest i små bække som har tilløb til åen. Så derfor er de ikke nogen trussel mod de naturlige yngel/Smolt.
Mvh
Henrik Christensen
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Okt 2011 kl. 22:14
Citat: kikophil

Ja jeg skal ikke gøre mig klog på div. udklækningsmetoder, men det lugter efter min mening af profit!. Hurtigere, større, profitabelt!. Så må de originale arter tilsyneladende komme i anden række - og det er vel den uddøende række?. Øv da også - det er jo lidt en opdeling med "nettofisk" og the real thing! Cry
Mvh. - Kim -
Hmmm... en produceret yngel(vildfisk) får man 0,37kr for...
Det skal dække hele driften af klækkeriet, så som pumper, uv lys, foder osv osv.
Vi har aldrig haft overskud på vores klækkeri, tværtimod koster det os ca. 5000kr i underskud hvert år, alt efter hvor mange vi skal lave.....


Redigeret af Henrik Christensen - 03 Okt 2011 kl. 22:22
Mvh
Henrik Christensen
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Okt 2011 kl. 22:16
Hej Holger.
 
Nu skal du jo læse, hvad der står imellem linierne angående C&RWink
 
Jeg er absolut fortaler for C&R, men så skal det gælde alle fiskerformer, ikke alle de kompromier, som jeg har været vidne til op gennem årene.
 
De kompromier kommer jo i de vande / foreninger, hvor man vil have lovligt fiskeri, med blandt andet orm, men fred være med det.
 
Min indfaldsvinkel til det med C&R + lukningstruede foreninger, er at der jo foreninger, der simpelthen ikke kan holde på medlemmer, vis det hele er fredet, og det er jo ikke alle, som eksempelvis dig og undertegnede, som har fanget rigeligt op gennem årene.
Vi to kunne sagtens " nøjes" med C&R, og sikkert mange andre, der også kunne.
 
Vi vil i de kommende år få et et tilsvarende råben og skrigen omkring laksen og havørreden, og især forvaltningen af laksene, synes jeg lider under, at startskudet til hjemtagelse lyder i april ,og så er der frit skud på tavlen, indtil det er slut / færdig med kvoterne.
 
Jeg så jo hellere, at laksekvoter fulgtes over hele sæsonen, så der hver måned, var mulighed for at fiske igennem, med den mulighed, at ikke opfisket kvote, blev fremskrevet til den kommende måned, så er jeg sikker på, at vi ikke vil have det store fiske pres, der er i de nuværende ordninger.
 
Fredningen af Stallingen i år, synes jeg var noget hovedløst, og jeg må indrømme, at jeg blev taget på sengen, i den forstand, at jeg havde forventet en noget længere varsel om fredning, men ok, det er er vel iorden, når fætter Skarv har forslugt sig på en af vores ynglinge, ud i tørflue / nymfefiskeri.
 
Til gengæld stod mange med ødelagte ferieplaner, da der nu ikke var frit fiskeri efter Stallingen, og der var nok nogle lystfiskere, der helt opgav at besøge deres normale, sommer paradiser, i form af danske åer.
 
Jeg er som skrevet, bange for, at foreningerne går ned, og så har vi situationer, hvor nogle få losejere vil lukrere på laksens tilstedeværelse, og det er i min verden ikke godt, at det ikke er organiserede foreninger, som har fiskeretten.
 
Mvh
P.K.


Redigeret af PK - 03 Okt 2011 kl. 22:21
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Okt 2011 kl. 22:21
Citat: SE

Et problem er de fisk man bruger til avl og som man fanger med el-fiskeri.
Langt de fleste steder vælger man selektivt store havørreder og undgår bækørreder. Dermed fremmes vandretrangen og tendensen til at blive i åen undertrykkes.
Når disse fisk så har en kæmpefordel, jfr. Lasses indlæg, i kraft af størrelse og antal, er de rigtige vilde ørreder henvist til de dårligste ædepladser. Dermed får de "tunede" smolt yderligere en fordel.
I de små ydmyge bække, ovenfor spærringer og den slags, er der stadig vilde bækørreder. De bliver sjældent ret store - en fisk på 30 cm er velvoksen. Desværre har den voldsomme fokus på store fisk - helst laks - gjort at kun få regner en ørreed på 30 cm. Derfor er der kun få der plejer disse vandløb. Der kan finde fine ørreder i disse vande, men man skal, som Niels Åge skriver, pleje og passe dem.

Steen
Der hvor jeg kommer fra el-fisker vi i et vandløb som er 6,5km langt.
Vi stryger aldrig de store hanner da det mælk som kommer ud er en tynd gang minimælk. Næ så hellere nogle hanner i str.30-50cm, da det virklig er tyk sødmælk som der er krudt i, som kommer ud...
Og vi har måske en af landets største befugtnings procenter i vores klækkeri


Redigeret af Henrik Christensen - 03 Okt 2011 kl. 22:23
Mvh
Henrik Christensen
Til top
Nicolai Ulrik Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NicolaiH Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 571
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NicolaiH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Okt 2011 kl. 22:32
P.S alt vores bækørredfiskeri er c&r og har iøvrigt altid været det..
Mvh.
Nicolai Ulrik Hansen
www.idus.dk
www.rimte.dk
www.fiskogfri.dk
Til top
Steen Ellemose Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
SE

Tilmeldt:: 27 Maj 2008
Geografisk: sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 93
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér SE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Okt 2011 kl. 23:02
Henrik!
Der er mange der kunne lære af jer. Men jeg ville ønske at I også bevidst brugte bækørreder (de er oftest hanner) i jeres avl.Smile
K&B
Steen
Til top
Torben Ibsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Torben 0869 Avatar

Tilmeldt:: 22 Jan 2010
Geografisk: Midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 63
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Torben 0869 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Okt 2011 kl. 00:33
Kunne det være en ide at starte en anden tråd hvor bla. Lasse kunne forklare lidt om hans, i mine øjne, giniale system med klække bakker. Perspektivet i hans arbejde kunne jo inspirere flere foreninger i deres pleje af bestanden og kunne vel også bruges til andet end havørreder, eller??
"We have to find our way back to a life in balance with nature"
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Okt 2011 kl. 03:00
Citat: NicolaiH

Bosiddende på den østligste del af sjælland kan det være lidt svært "bare at komme ud og prøve nogle små vandløb" - hvis du forstår.
Måske du skulle overveje en tur til det sydlige Sverige, hvor der flere steder er en ok bestand af bækørreder, som på linje med de danske åer holdes ved lige med jævnlige udsætning mv.




Redigeret af Steen Kehler - 04 Okt 2011 kl. 03:04
Til top
anonym Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
anonym

Tilmeldt:: 24 Jan 2010
Geografisk: odense
Status: Offline
Beskeder: 53
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér anonym Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Okt 2011 kl. 05:38
hejsa.

her står der en masse om lasses klækkebakker.



jan
Til top
Nicolai Ulrik Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NicolaiH Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 571
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NicolaiH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Okt 2011 kl. 11:12
Steen - ja den tanke har været oppe og vende.
Mvh.
Nicolai Ulrik Hansen
www.idus.dk
www.rimte.dk
www.fiskogfri.dk
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Okt 2011 kl. 11:40
[/QUOTE]
Hmmm... en produceret yngel(vildfisk) får man 0,37kr for...
Det skal dække hele driften af klækkeriet, så som pumper, uv lys, foder osv osv.
Vi har aldrig haft overskud på vores klækkeri, tværtimod koster det os ca. 5000kr i underskud hvert år, alt efter hvor mange vi skal lave.....
[/QUOTE]

Hej Henrik Smile
Ja jeg skulle nok ha` formuleret mig lidt anderledes. Jeg kan jo godt se, at det ikke er klækkerierne der "løber med guldet".  Alt respekt for deres arbejde Big smile

Jeg mente såment, at der bliver satset mere på de typer af fisk (størrelse og mere kød på), der i det lange løb, kan holde hele karrusellen i gang (foreninger, lystfiskere, turister, campingpladser sommerhus udlejninger m.m.) Jeg har jo altid været glad for bækørrederne, og har da fanget flotte eksemplarer før i tiden (og genudsat mange), derfor gør det jo noget ondt, at læse om dens tilbagegang samt henvisning til de mindre/øvre vandløb (mindre fisk).

Kunne man evt. "give" nogle åer til bækørreden, hvor man i stor stil satsede på denne og evt. holdt dens "modstandere" nede (andre fisk LOL) ville man måske på lidt længere sigt kunne fiske "blidt" evt. blandet med C&R ?. Bare en tanke.

Mvh. - Kim -
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Okt 2011 kl. 13:21
Citat: SE

Henrik!
Der er mange der kunne lære af jer. Men jeg ville ønske at I også bevidst brugte bækørreder (de er oftest hanner) i jeres avl.Smile
K&B
Steen
For at få den største genetiske forskellighed, bruger vi bækørredhanner ned 20cm, som anbefaldet af DTU
Ved Hunner bruger vi ikke nogle under 45cm da deres rogn simpelhen er for lille til at udvikle sig 100%
Vi har prøvet at bruge en hun på 40cm men der kom intet ud af det


Redigeret af Henrik Christensen - 04 Okt 2011 kl. 13:24
Mvh
Henrik Christensen
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres