Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

hvilke fisk springer?

 Besvar Besvar
Forfatter
mike thomsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
bkg2630 Avatar

Tilmeldt:: 08 Okt 2011
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bkg2630 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: hvilke fisk springer?
    Sendt: 08 Okt 2011 kl. 12:33
Forleden dag var en kammerat og jeg ude ved en sø (ikke p&t). der så vi fisk på ca 50-75 cm. hoppede lodret op i luften. det var lidt på afstand så vi kunne ikke se hvilken fisk det var. nogle som har en ide om hvad det kunne være?
 
//Mike
Til top
thomas smed larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
thomassmedlarsen Avatar

Tilmeldt:: 08 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 376
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér thomassmedlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Okt 2011 kl. 12:42
Hmm.... det er svært at sige???
 
Hvis der nu var en bestand af søørreder kunne det være sådan nogle?? Syntes ikke at have set gedder springe fri af vandet.
Til top
Morten Schultz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
schultz92

Tilmeldt:: 15 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 451
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér schultz92 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Okt 2011 kl. 13:39
Hep hvis det er i Tåstrup området kan det være en del forskellige ørredarter udsat/selvfundne gennem å systemer, det kan os sagtens være græskarper/karusser ( dog er det store karusser så :) ) derudover suder og rimter. selvom suder sjældent gør det. 

Mit bud er .

Græskarper/andre karper.

rimter

eller ørreder der er sat ud. 

Jeg har set gedder hopper lodret op af vandet, men ikke helt fri af vandet, ved ikke om det er det du tænker på.


Redigeret af schultz92 - 08 Okt 2011 kl. 13:43
Til top
Per B, Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Per Bjerring Avatar

Tilmeldt:: 12 Mar 2011
Status: Offline
Beskeder: 131
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Per Bjerring Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Okt 2011 kl. 13:40
Jeg har et par gange oplevet at se Rimter springe ud af vandet på Tissø, Sjælland.
Der var meget store fisk imellem, også større end 75 cm.
Rimten bider villigt på både spin og flue Wink.
 
Knæk og Bræk.


Redigeret af Per Bjerring - 08 Okt 2011 kl. 13:41
RED VILDLAKSEN, KØB IKKE NORSKE DAMBRUGSLAKS !!!
Per B. Sørensen
Til top
Morten Schultz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
schultz92

Tilmeldt:: 15 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 451
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér schultz92 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Okt 2011 kl. 13:43
@Per AV det er store rimter! 
Til top
Morten Schultz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
schultz92

Tilmeldt:: 15 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 451
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér schultz92 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Okt 2011 kl. 13:43
Citat: schultz92

Hep hvis det er i Tåstrup området kan det være en del forskellige ørredarter udsat/selvfundne gennem å systemer, det kan os sagtens være græskarper/karusser ( dog er det store karusser så :) ) derudover suder og rimter. selvom suder sjældent gør det. 

Mit bud er .

Græskarper/andre karper.

Rimter

eller ørreder der er sat ud. 

Jeg har set gedder hopper lodret op af vandet, men ikke helt fri af vandet, ved ikke om det er det du tænker på.
Til top
Per B, Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Per Bjerring Avatar

Tilmeldt:: 12 Mar 2011
Status: Offline
Beskeder: 131
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Per Bjerring Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Okt 2011 kl. 13:57
Citat: schultz92

@Per AV det er store rimter! 
Det skal lige siges, at denne oplevelse med kæmperimterne ligger 30 år tilbage, en stille aften med en helt blank overflade.
Det lød faktisk som om det var børn der sprang i vandet  fra en badebro.
Vi var tæt nok på fiskene til at se, at det var Rimter.
Om der i dag stadig findes så store Rimter i Tissø, skal jeg lade være usagt, men der er stadig rigtig pæne Rimter i søen.
I september er der taget en på 49 cm. og 1,7 kg.
 
Knæk og Bræk
Per.
RED VILDLAKSEN, KØB IKKE NORSKE DAMBRUGSLAKS !!!
Per B. Sørensen
Til top
Nicolai Ulrik Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NicolaiH Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 571
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NicolaiH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Okt 2011 kl. 14:09
Hvis nogen spotter rimter på 75 cm flytter jeg folkeregister adresse til nærmeste hus! :-)

Men oplys da hvad det er for en sø eller hvilken type sø det er så er det nemmere at hjælpe...
Mvh.
Nicolai Ulrik Hansen
www.idus.dk
www.rimte.dk
www.fiskogfri.dk
Til top
Morten Schultz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
schultz92

Tilmeldt:: 15 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 451
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér schultz92 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Okt 2011 kl. 14:27
hehe tænkte nok det lige var noget for dig Nicolai :) 
Til top
Rene´H Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Barberen Avatar

Tilmeldt:: 25 Aug 2005
Geografisk: sjælland
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Barberen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Okt 2011 kl. 14:28
Karper springer tit helt fri af vandet Smile
Til top
Marc Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lucius Avatar

Tilmeldt:: 16 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 482
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lucius Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Okt 2011 kl. 14:42
Ja det er sgu mutant rimter LOL
Til top
Per B, Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Per Bjerring Avatar

Tilmeldt:: 12 Mar 2011
Status: Offline
Beskeder: 131
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Per Bjerring Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Okt 2011 kl. 14:55
Citat: NicolaiH

Hvis nogen spotter rimter på 75 cm flytter jeg folkeregister adresse til nærmeste hus! :-)

Men oplys da hvad det er for en sø eller hvilken type sø det er så er det nemmere at hjælpe...
Det er godt nok en del år siden jeg sidst var på Tissø, hvor vi måtte fiske fra land og båd. I dag må man ikke fiske tættere på land end 100 m.
Dengang havde vi mange sommeraftener et kanonfiskeri efter Rimter med fluestang, stående i vand til knæene 40- 50 m. fra land, ved Halleby å tilløbet.
Her kastede vi efter Rimterne når de gik i overfladen, og tit kunne man følge hvordan fisken vendte rundt og gik efter fluen.
Vi fangede mange omkring 2 kg. Men under oplevelsen med kæmperimterne fik vi ikke et eneste hug, selvom vi kunne nå flokken med vores Meppsspinnere.
Dengang fiskede ikke ret mange målrettet efter Rimter, og jeg tror at de fleste stadigvæk bare ser rimten, i Tissø, som en sjov bifangst, når man fisker aborrer.
Det kunne godt tænkes, at et målrettet fiskeri kunne bringe nogle rekorder for dagen Wink.
Mvh.
Per
 


Redigeret af Per Bjerring - 08 Okt 2011 kl. 14:56
RED VILDLAKSEN, KØB IKKE NORSKE DAMBRUGSLAKS !!!
Per B. Sørensen
Til top
Glen Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Glen Avatar

Tilmeldt:: 25 Okt 2010
Geografisk: Viborg
Status: Offline
Beskeder: 314
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Glen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Okt 2011 kl. 16:56
Skaller er Meget Hoppe venlige :-)
Til top
Morten Schultz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
schultz92

Tilmeldt:: 15 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 451
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér schultz92 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Okt 2011 kl. 17:11
Glen! please fortæl om hvilken sø( å du har set 75 cm store skaller hoppe :)  :) :) 
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Okt 2011 kl. 19:01
He heeee Thumbs Up
Til top
Michael Holm Larsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Michael Holm Avatar

Tilmeldt:: 08 Apr 2004
Geografisk: Vestsjælland
Status: Offline
Beskeder: 51
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michael Holm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Okt 2011 kl. 00:29
Vil så lige sige at der altid har været store BRASEN i tissø der springer, ska ik sige det ik passer Per med rimter...men har selv set brasen i den størrelse dernede for over 20år siden da jeg roede på søen, oplevede det hyppigt i perioder...har også set fisk omkring 60-80cm drevet ind døde efter gydning.
Til top
Henrik Sørensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
nordravn

Tilmeldt:: 28 Jul 2006
Geografisk: Stevns
Status: Offline
Beskeder: 36
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér nordravn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Okt 2011 kl. 02:59
For ca. 12 år siden, også i oktober måned, fiskede jeg i Sorø Sø. Jeg oplevede den dag( i modsætning de alle de andre dage) et helt fantastisk geddefiskeri, og dette var kombineret med, at der overalt i søen var hoppende gedder, som var helt fri vandet. De fleste af dem som hoppede, havde netop i den størrelse du beskriver der, og ja, er helt sikker på at det ikke var rimter.
Til top
Per B, Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Per Bjerring Avatar

Tilmeldt:: 12 Mar 2011
Status: Offline
Beskeder: 131
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Per Bjerring Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Okt 2011 kl. 12:14
Citat: Michael Holm

Vil så lige sige at der altid har været store BRASEN i tissø der springer, ska ik sige det ik passer Per med rimter...men har selv set brasen i den størrelse dernede for over 20år siden da jeg roede på søen, oplevede det hyppigt i perioder...har også set fisk omkring 60-80cm drevet ind døde efter gydning.
 
Det sete afhænger jo altid af øjet der ser Smile. Dengang lejede vi båd ved krofatter på Røde Kro og roede altid på søen. Fiskeriet var målrettet efter Gedder og Aborre på spin.
Ind i mellem fangede vi ofte store Rimter på spinner.
Da vi så fænomenet var det på en afstand af ca. 30 m. og vi var selvfølgelig overbeviste om, at det var Rimter vi så.
Senere hyggede vi os ofte med at bundmede, med regnorm, efter aborrer. Vi fangede et hav af aborrer, Skaller og nogle få Ål ved siden af, men kun få og små Brasen.
Derimod fik vi mange og store Brasen når vi bundmedede på Tystrup Sø.
Dette underbyggede i vores verden, at det vi havde set på Tissø var Rimter Wink.
Jeg vil til en hver tid ikke turde lægge hovedet på blokken, om det ikke kan have været Brasen vi så på Tissø. Teorier har det jo med, at blive selvbekræftende ind imellem Big smile.
 
Mvh.
Per.
RED VILDLAKSEN, KØB IKKE NORSKE DAMBRUGSLAKS !!!
Per B. Sørensen
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Okt 2011 kl. 12:24
Hva' med flyvefisk ..............
Geek
HG
Til top
Per B, Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Per Bjerring Avatar

Tilmeldt:: 12 Mar 2011
Status: Offline
Beskeder: 131
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Per Bjerring Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Okt 2011 kl. 12:37
Citat: tackler

Hva' med flyvefisk ..............
Geek
HG
 
Heinz
 
Hvor har du dog fundet dette fantastiske billede af en Rimte i sort regnfrakke Hug LOL.
 
Mvh.
Per.
RED VILDLAKSEN, KØB IKKE NORSKE DAMBRUGSLAKS !!!
Per B. Sørensen
Til top
Michael Holm Larsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Michael Holm Avatar

Tilmeldt:: 08 Apr 2004
Geografisk: Vestsjælland
Status: Offline
Beskeder: 51
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michael Holm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Okt 2011 kl. 14:54
Har heller ik selv fanget de nævnte brasen, men har en del gange oplevet dem så tæt på båden som 5-10m når vi gik søen rundt i inrigger-båd...men har har nogle år fundet dem døde v roklubben, men det afhang af vinden om de kom derind...
 
Ved der også er store rimter i systemet, min bror har for mange år siden haft et godt tag i dem på fluekæp i å-systemet og fået store fisk op til 55cm.
Til top
mike thomsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
bkg2630 Avatar

Tilmeldt:: 08 Okt 2011
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bkg2630 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Okt 2011 kl. 13:27
takker for de meget brugbare bud. min første tanke var gedder men jeg havde ikke før hørt at de hoppede frit over vandet. og efter hvad jeg så var fiskens hoved ca 1 meter over vandet og halen 20-50 cm over vandet. men det var en lang halvslank (ikke brasen-fed) fisk. fik engang rygfang på en fisk med min spinner som næsten hev mig i vandet og da spinneren kom op sad der et stort skæl på krogen på størelse med en golfbold så måske at karpe er et godt bud. (eller mutant skaller på en halv meterWink) men er næsten sikker på det ikke var rimter for så havde vi nok stødt på sådan en. takker endnu engangThumbs Up
Til top
thomas klausen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
thomas klausen

Tilmeldt:: 25 Maj 2008
Status: Offline
Beskeder: 249
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér thomas klausen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Okt 2011 kl. 16:34
jeg har tit sittet i palleshave på fun og kikket på karperne sprang og det lyder lige som mår de springer så det sikkert karper ;)
Mvh.
Thomas klausen
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres