Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Den er helt gal....

 Besvar Besvar
Forfatter
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Den er helt gal....
    Sendt: 18 Okt 2011 kl. 10:34
Jeg anbefaler at i læser indlæget fra Sportsfiskeren. Den er helt galt og totalt ude i hampen. At en lovlig fisker ikke kan få lov til at passe hans job. Det er sku" en ommer. At man tror noget er ulovligt, truer manden og ødelægger hans grej. Jeg græmmes.
 
Til top
Ole Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rådhede Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2006
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rådhede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Okt 2011 kl. 10:50
Ja det gavner ikke ligefrem vores sagOuch
 
Et kedeligt eksempel på grænseløs uvidenhed akkompagneret af dumhed og egoisme.
Til top
Peter Møller Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
eisenia

Tilmeldt:: 30 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 177
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér eisenia Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Okt 2011 kl. 11:01
 
 Ja mage til dumhed, der er desværre en kedelig tendens til at, vi stangfiskere vi alene vide,... den evige kamp om vandet og fisken.
 
 Peter.
Til top
Tom Bak Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TBH Avatar

Tilmeldt:: 17 Nov 2006
Status: Offline
Beskeder: 477
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TBH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Okt 2011 kl. 11:10
Når det handler om landbruget og garnfiskere plejer der jo at være frit slag i bolledejen. Rettigheder, love og regler osv. osv. til trods.
Sørgeligt!
Til top
Leif Christensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
leif!!! Avatar

Tilmeldt:: 05 Aug 2004
Status: Offline
Beskeder: 43
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér leif!!! Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Okt 2011 kl. 11:12
Det må helt klart være en uv jæger, der ikke gad svømme udenom, der  har  brugt knivenLOL

Mvh Leif
Til top
Michael Vigtoft Skotte Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mivs

Tilmeldt:: 02 Feb 2007
Geografisk: Bogense
Status: Offline
Beskeder: 456
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mivs Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Okt 2011 kl. 11:16
Drømmer om en lov, der siger, der f.eks. skal være x meter mellem hvert faststående fangstredskab. Så kunne fritids- og erhverfiskere være på ethvert sted, og jeg som stangfisker ville altid kunne fiske imellem garn mv.
Jeg har intet imod faststående, men når jeg alene skal holde afstand fra disse, umuliggør det ofte bestemte stræk. Hvorfor ikke et eller andet om, at der mellem hvert faststående redskab SKAL være x meter, hvor en stangfisker skal kunne fiske?
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Okt 2011 kl. 11:54

Dem eller den, som har ødelagt disse garn er nogle simple idioter som formentligt har ment at de begik selvtægt frem for groft hærværk.

Havde dette der imod handlet om ulovligt placerede garn havde her været tale om selvtægt hvilket vel i juridisk forstand er ligeså forbudt.

Moralsk betragtet kunne jeg selv finde på at begå selvtægt hvis der var tale om at forhindre en forbrydelse som var mere grov selvtægten i sig selv.

Dette må vel så bero på en sund dømmekraft i den pågældende situation, selv om den kommer i konflikt med loven om selvtægt, for naturligvis kan vi ikke som borgere i et retssamfund være tjent med bananrepublikanske og facistiske tilstande.

Jeg forsøger på ingen måde at forsvare den eller dem som har begået så groft hærværk på en andens ejendom, det er rigtigt dumt og meget uheldigt for vores sag, specielt set i lyset af den holdning mange af os deler omkring garn i almindelighed, altså lovlige garn.


Det er ikke altid let at være menneske, for selv om jeg er stærk tilhænger af demokratiet og retssamfundet, så kunne jeg sagtens finde på at svinge en øretæve til en som begik simpel hærværk, såvel som jeg kunne finde på at trække et ulovligt placeret garn i land og klippe det i småstykker i frustration over at vores retssamfund ikke prioriterer sine egne principper højt nok, altså ikke vil ofre de nødvendige midler til fiskerikontrollen.


Mvh

Jim.

Til top
Karsten Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
karsten4 Avatar

Tilmeldt:: 08 Mar 2003
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 499
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér karsten4 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Okt 2011 kl. 11:57
Hallo
 
Skal vi nu ikke lige tage en slapper. For det første er det jo ikke sikkert, at det er en sportsfisker der har gjort det. Måske er han ikke gode venner med alle sine kollegaer. Efter min opfattelse går han den nemme vej og beskylder inddirekte sportsfiskere for noget de sandsynligvis ikke har gjort.
 
Jeg synes at I herinde overreagerer ved at følge trop i forhold til Allan Buch. Erhvervsfiskere og fritidsfiskere forsøger jo altid at lægge sportsfiskerne for had. Herved tror de fejlagtigt, at de gavner deres egen sag. Nej, lad dem rydde op i egne rækker først, så kan de efterfølgende kritisere, hvis der er mere at komme efter. Men det er nok ikke muligt at gøre, ja måske endda farligt. De værste af fritidsfiskerne, dem som i daglig tale kaldes piratfiskere, viger ikke tilbage for hverken vold, hærværk eller det som er værre. Resten, dem som fisker lovligt, skal vi heller ikke forvente nogen reaktioner fra. De er jo solidariske og er direkte bange for de andre. Der er jo penge i skidtet.
 
At der findes idioter, også blandt sportsfiskere, kan vel ikke komme bag på nogen. Derfor kan det heller ikke udlukkes, at en stangfisker har følt sig fristet i dette tilfælde. Jeg tror det bare ikke.
 
Mvh
 
Karsten
Til top
Peter Vangsø Mathiasen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peter Mathiasen Avatar

Tilmeldt:: 17 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 293
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter Mathiasen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Okt 2011 kl. 12:11
Citat: karsten4

Hallo
 
Skal vi nu ikke lige tage en slapper. For det første er det jo ikke sikkert, at det er en sportsfisker der har gjort det. Måske er han ikke gode venner med alle sine kollegaer. Efter min opfattelse går han den nemme vej og beskylder inddirekte sportsfiskere for noget de sandsynligvis ikke har gjort.
 
Jeg synes at I herinde overreagerer ved at følge trop i forhold til Allan Buch. Erhvervsfiskere og fritidsfiskere forsøger jo altid at lægge sportsfiskerne for had. Herved tror de fejlagtigt, at de gavner deres egen sag. Nej, lad dem rydde op i egne rækker først, så kan de efterfølgende kritisere, hvis der er mere at komme efter. Men det er nok ikke muligt at gøre, ja måske endda farligt. De værste af fritidsfiskerne, dem som i daglig tale kaldes piratfiskere, viger ikke tilbage for hverken vold, hærværk eller det som er værre. Resten, dem som fisker lovligt, skal vi heller ikke forvente nogen reaktioner fra. De er jo solidariske og er direkte bange for de andre. Der er jo penge i skidtet.
 
At der findes idioter, også blandt sportsfiskere, kan vel ikke komme bag på nogen. Derfor kan det heller ikke udlukkes, at en stangfisker har følt sig fristet i dette tilfælde. Jeg tror det bare ikke.
 
Mvh
 
Karsten
 
 Fint indlæg og enig Thumbs Up
Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Okt 2011 kl. 12:49
Nu kan jeg så tilføje, at vi i flere tilfælde kører ud til en anmeldelse, der viser sig at være et lovligt bundgarn, eller ruser. Anmelderes ser et garn stå helt ind til kysten. "det må være ulovligt". Det er helt ok at tage fejl og kan vi få fat i anmelderen, så fortæller vi ham om hvordan det hænger sammen og han er tilfreds. Så er der de få, der reagere selv, fordi FK kommer jo alligevel aldrig når man anmelder skidtet. Mon ikke vi kan være så ærlige over for os selv og indrømme det højest sansynligt er en sur lystfisker, der tager sagen i egen hånd. Her er problemet så at det er et lovligt redskab. At begynde at smide bolden over til erhverv og fritidsfiskere, de skal have orden i egne rækker først. Den køber jeg ikke. Det er forhåbentlig stadigvæk et retssamfund, hvor man er uskyldig indtil andet er bevist. Jeg bryder mig ikke om at alle bliver sat i bås som forbryder, bare fordi et fåtal ikke kan finde ud af at opføre sig ordentligt.
Til top
Lars C. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DNA7 Avatar

Tilmeldt:: 29 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DNA7 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Okt 2011 kl. 13:17
Tror faktisk du ramte hovedet på sømmet Karsten ! Thumbs Up 
Til top
Ejner Nygård Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ejner Avatar

Tilmeldt:: 29 Aug 2003
Geografisk: Århus Syd
Status: Offline
Beskeder: 205
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ejner Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Okt 2011 kl. 15:08
Til dig Karsten
Det må være noget specielt for Nordjylland, at i prøver at lægge hinanden for had, eller er det mig, der er heldig at bo i et mere fredeligt område.
 
Her i området  mellem Århus syd og Horsens fjord kender vi ikke til problemer mellem sportsfiskere og amatørfiskere/fritidsfiskere. Vi har et enkelt problem med en bierhvervsfisker, der næsten spærrer en hel fjord af for opgang af ørreder.
 
Jeg vil anbefale de lokale bestyrelser af sportsfiskerforeningerne at tage kontakt til de lokale amatørfiskere/fritidsfiskere og aftale et møde, hvor problemerne bliver drøftet.  Sådanne møder kan løse mange problemer, og i opdager gensidigt, at i har en stor fælles interesse - fiskeriet.
 
Jeg kan garantere for, at amatørfiskerne/fritidsfiskerne gerne vil samarbejde. De prøver også at standse piratfiskeriet, der jo kan ødelægge det for alle.
 
Jeg taler af nogen erfaring, idet jeg er bestyrelsesmedlem i både den lokale sportsfiskerforening og den lokale amatørfiskerforening, hvor vi gensidig kan drøft problemerne.
 
 
Tommy
Du berører noget vital i dit indlæg.
Problemet er mange gange, at den enkelte fisker ikke kender reglerne for fritidsfiskeriet.
 
Ejner
Til top
Allan Mathiasen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
allanm

Tilmeldt:: 08 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér allanm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Okt 2011 kl. 16:58
Citat: tolund

Jeg bryder mig ikke om at alle bliver sat i bås som forbryder, bare fordi et fåtal ikke kan finde ud af at opføre sig ordentligt.
 
Helt enig, og her er det igen vi må sige, at der kan være tale om såvel lystfiskere, UV jægere, generede kajakroere/motorbåde som i særdeleshed andre garnfiskere der har en eller anden form for udestående med skadesramte (Jeg ved ud fra egne oplevelser, at visse pladser kan være meget eftertragtede for garnfiskerne, uanset redskab, og ofte opstår der her voldsomme stridigheder, ikke mindst grundet bagvedlæggende økonomisk interesse).

Jeg går naturligvis ud fra, at hærværket er politianmeldt, og håber så bare at de skyldige bliver fundet, uanset hvilken gruppe de kommer fra.
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Okt 2011 kl. 17:21
Jeg kan kun gi` jer ret i, at det kan være flere forskellige slags selvtægtsfolk der står bag hærværket. Uden klare beviser, kan vi kun gisne, men ikke udpege synderne.  Det er altid noget skidt, pludselig at befinde sig i en gruppe der er så godt som udpeget som banditter uden, at der er beviser til stede.

Umiddelbart vil jeg mene, at dette hærværk sandsynligvis er begået af en eller flere personer, der i totalt misforstået aggression samt manglende viden om regelsættet ang. garnsætning, har valgt selv at tage "sagen" i egen hånd.

Som tidligere nævnt er dette eksempel ikke godt for vores "sag" og samarbejde i det hele taget, og bør på det skarpeste frarådes andre at kopiere!. Jeg synes, at man kan læse, at FK er langt mere på "dupperne" end tidligere, så giv dem en chance med et opkald, og lad dem om den videre behandling af situationen Wink

Mvh. - Kim -
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Guests
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Okt 2011 kl. 17:25
skulle vi nu ikke lige klappe hesten inden mand fare i flint, det kan være hvilken som helst der udøver den syge form for hærværk og selvtægt og det er faktisk mere ulovligt. Man skulle jo nødigt have en klapjagt på hindanden vel, det er sjældent jeg ser nogle garn hvor jeg fisker men en ting er sikkert, er jeg i tvivl om noget som helst undlader jeg hellere at ringe til fiskeri kontrollen, og ladder garnene være i fred.
Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Okt 2011 kl. 18:42
Allan jeg tvivler meget stærkt på at det skulle være en sur fisker, der har udøvet det hærværk. Når man vil sætte et bundgarn, så skal man indsende en ansøgning om at få pladsen. Hvis der er flere ansøgninger på samme plads, så bliver der indkaldt til et møde og her finder man en fordeling af pladserne. Fiskerne finder selv ud af det, med FK som mægler. Hvorfor skulle de så begynde at udøve hærværk efterfølgende. Nej, som jeg allerede har sagt, skal vi ikke være så voksen og indrømme at det med overvejende sansynlighed er en lystfisker kollega, der har gjort det. Vi beskylder fritidsfiskerne for ikke at tage ansvar for de brådne kar, hvad er det lige der sker her.
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Okt 2011 kl. 20:54
Hej Tommy Smile

Lige såvel som man ikke i denne sag kan pege på synderen, kan man heller ikke udelukke nogen. Verden er jo af lave he he, så hvem som helst kan "næsten" være synderen. Tror nemlig ikke, at f.eks. Obama eller Thorning Smidt har været på banen her. De har vist nok i, at få styr på deres egne hvepsereder! he he.

Du har selvfølgelig ret i, at når bundgarnsfiskerne via ansøgninger får uddelt fangstplads, burde tingene være på sin demokratiske plads?. Imidlertid ved vi jo også, at den menneskelige forståelse for demokratiet ofte viger, når der er økonomi med i spillet!. Så via mit udsagn kan misundelse indenfor samme rækker også være en årsag i dette tilfælle. Der er trods alt kun plads til èn på pladsen Wink

There can only be one!!! - Kunne ikke lade være he he.

På trods af dette, vil jeg gerne være med i din "voksen lejr, da jeg også hælder til den teori, at en eller flere stangpiskere er blevet "indoktrinerede" via sider som denne samt f.eks. fisketips.dk - der jo ofte kører med næsten hadefulde indlæg om garn og ruse m.m. fiskere!.

Det er jo næsten som om, at vi/man der igennem " - opdrager/udklægger de lettere påvirkelige psyker til en form for "ekstremisme", der som i dette tilfælle måske er baggrunden for hærværket.

Jeg ved, at det lyder voldsomt, men hvis "man" tænker sig om, vil man huske alle de hadefulde udsagn om garn/net/ruse fiskere der har været indenfor det sidste halve år!. Så samtidig med, at mange ønsker at skrive om deres afstandstagen fra førnævnte fiskefangst typer, kan de/vi samtidig være medvirkende til, at opfostre hærværksfolk mod samme! Confused

Mvh. - Kim -


Redigeret af kikophil - 18 Okt 2011 kl. 21:00
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres