Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Dubbin ???

 Besvar Besvar
Forfatter
Heino Poulsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
theone Avatar

Tilmeldt:: 08 Feb 2006
Geografisk: billund
Status: Offline
Beskeder: 124
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér theone Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Dubbin ???
    Sendt: 22 Okt 2011 kl. 03:48
Hejsa

jeg er som sagt lige startet med at binde fluer, her i dag ville jeg dubbin med noget af det der var med i mit start sæt, det er meget plastik agtig og næste umulig for mig at få til at sidde på min tråd, men de video jeg har ser var de da nemt ved at dreje det på tråden. og det ser heller ikke til at være plastik som mit.

Så hvilken materiale vil i foreslå jeg prøver med / bruger.
Hilsen

Heino
Til top
Torben Thinggaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TT101 Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2008
Geografisk: Vestjyl./Århus
Status: Offline
Beskeder: 528
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TT101 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Okt 2011 kl. 08:02

Hej Heino,

flotte Montana-nymfer i tråden fra forleden dag! Jeg er imponeret over, at du på så kort tid er kommet så langt i din fluebinding!

Vedrørende dubbingteknikker er der flere muligheder. Ved brug af den konventionelle metode (se f.eks. denne video fra minuttal 4:30: http://www.youtube.com/watch?v=Qoy20EqPig0 ) handler det først og fremmest om, at sno og indbinde dubbingen i mange små portioner. Klem hårdt om dubbing-fibrene og fugt evt. fingrene med lidt spyt (binder du epoxy-fluer er sidstnævnte dog helt forbudt).

En anden mulighed er at lave en dubbing-løkke. Teknikken kan du også se på den anførte video. Normalt tørnes dubbing-løkken rundt om krogskaftet, så du skal ikke lade dig forvirre af, at Davie McPhail i videoen bruger løkken på en anden måde.

Til særlig genstridig dubbing, særligt når den består af korte og stive fibre, kan man benytte sig af en forvokset bindetråd eller selv påføre tråden voks, efterhånden som indbindingen foregår. Problemet med fluebindingsvoks er imidlertid, at det er et ustabilt og ret skrøbeligt materiale. Med de ovenstående teknikker og en god mængde tålmodighed er voks således, efter min mening, et i næsten alle tilfælde overflødigt værktøj i fluebindingen.

Hvilken dubbing, du med held kan anvende, afhænger af, hvilken effekt du gerne vil opnå. I starten vil det rent bindeteknisk være nemmest for dig at anvende en dubbing, der består af lidt længere (+ 2 cm) og bløde fibre. Det er der mange syntetiske dubbing-blandinger, der gør, men også langfibret blød underuld fra diverse pattedyr er nem at arbejde med.

God fornøjelse ved stikket og kom frisk med flere spørgsmål! Smile
Bedste hilsner samt knæk & bræk

Torben Thinggaard
Til top
Heino Poulsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
theone Avatar

Tilmeldt:: 08 Feb 2006
Geografisk: billund
Status: Offline
Beskeder: 124
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér theone Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Okt 2011 kl. 16:02
okay noget bestem du syntes jeg skal prøve at købe. vil gerne have naturlige farver grøn oliven sort osv.
Hilsen

Heino
Til top
Torben Thinggaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TT101 Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2008
Geografisk: Vestjyl./Århus
Status: Offline
Beskeder: 528
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TT101 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Okt 2011 kl. 17:31
Hej Heino,
 
en syntetisk dubbing, som er fantastisk nem at arbejde med, er Firestar:
 
Hvis du synes, at den er for "flashy", har du en brugervenlig og mere afdæmpet syntetisk dubbing i Polar Dub / STF Dub:
 
Blandt naturmaterialerne er uld fra harens ører en klassiker. Nem at håndtere, meget afdæmpet og med en god evne til at suge vand (hvilket i nogle tilfælde kan være en fordel):
 
Prøv også at blande syntetisk og naturlig dubbing. Da vil du i mange tilfælde få det bedste fra to verdener Smile
Bedste hilsner samt knæk & bræk

Torben Thinggaard
Til top
Jørgen Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jørgen S Avatar

Tilmeldt:: 04 Maj 2006
Geografisk: Cph
Status: Offline
Beskeder: 1242
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørgen S Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Okt 2011 kl. 18:50
Når du nu får styr få det der dubbing og vil blande din helt egen, så er en kaffemølle fantastisk. Jeg benytter denne:
 
 
Havde du boet i hovedstaden, havde du været velkomme til at komme forbi til fluebindingsaftener i KSK hver ondsag aften og lære lidt om dubbing og brug af kaffemøllen til din egen personlige dubbing. Det er super nemt og hurtigt
 
Da du er fra Århusområdet vil jeg anbefale dig at blive medlem af FFFD og deltage i deres fluebindingsaftener
 
 
/J


Redigeret af Jørgen S - 22 Okt 2011 kl. 18:53
Til top
Heino Poulsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
theone Avatar

Tilmeldt:: 08 Feb 2006
Geografisk: billund
Status: Offline
Beskeder: 124
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér theone Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Okt 2011 kl. 18:54
det lykkes med meget besvær idag at lave en flue med dubbin..

Hilsen

Heino
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Okt 2011 kl. 19:29
Hej Heino!

Når du nævner brug af voks/kontra fluebinding, så tænk på, at tørfluerne altid er tungest bagpå grundet krog/krogbøjning under vand!. Et fronthackle - som de fleste tørfluer jo har, vil selvf. holde "snuden oven vande!". Den bageste ende har så et problem modsat dette.

Krog + krogøje vejer jo mere end evt. fluss, bevikling på kroppen - og - eller en evt. hale vil ikke andet end forværre "overflade problemet".

Ved vådflue:

Når jeg ser din viste flue, vi jeg mene, at du muligvis vil fange mere med en flue der har "kropsdupping" - herunder først en "vægttråd" = en metaltråd viklet omkring kroppen i en "vægt" ønsket antal omgange!. Giv den så i stedet et lidt større hackle med få omdrejninger. Hertil 2 stk. små kugleøjne forrest. Så fanger du fisk.............. Big smile ----------- Egen erfaring.


Redigeret af kikophil - 22 Okt 2011 kl. 19:40
Til top
Heino Poulsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
theone Avatar

Tilmeldt:: 08 Feb 2006
Geografisk: billund
Status: Offline
Beskeder: 124
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér theone Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Okt 2011 kl. 23:51
det var også bare forsøg. jeg har kun den sølv og en neon grøn dub. skal have fat i nogle mere rolige farver
Hilsen

Heino
Til top
Torben Thinggaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TT101 Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2008
Geografisk: Vestjyl./Århus
Status: Offline
Beskeder: 528
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TT101 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Okt 2011 kl. 09:04
Hej Heino,
 
at forsøge sig frem er en god vej at gå. Ud fra billedet at dømme, er der ganske rigtigt tale om en mindre velegnet dubbing. Fibrene synes noget stive og dubbingen har tilsyneladende en ikke alt for god tekstur.
Mange af de dubbing-typer der findes på markedet, er som anført relativt billige, så dem kunne du eventuelt kigge nærmere på.
 
Til denne kystflue, som jeg kalder PG Sedge Wing, har jeg anvendt SLF Saltwater Dubbing. Der er tale om tynde og relativt smidige fibre i forskellige længder og med en rigtig god tekstur, dvs. fibrene falder ikke fra hinanden, bare man kigger på dem og de stritter ikke ubendigt ud mod alle verdenshjørner. Med dette og mange andre dubbingmaterialer er det muligt at lave en kompakt formet krop, som siden kan friseres med f.eks. en velcro-børste, således at man frigør nogle af fiber-enderne og fluen får et naturligt look med god gennemskinnelighed.
Bedste hilsner samt knæk & bræk

Torben Thinggaard
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres