Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Stangholder til åregaffel huller??

 Besvar Besvar
Forfatter
Lars Sørensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Lars8000

Tilmeldt:: 14 Sep 2011
Geografisk: Aarhus
Status: Offline
Beskeder: 3
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lars8000 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Stangholder til åregaffel huller??
    Sendt: 23 Okt 2011 kl. 13:39
Hej.

Nogen der ved hvor man kan købe stangholdere til åregaffelholdere? Vil gerne undgå at skulle til at bore dem fast i min lille jolle..
Til top
Allan Vittrup Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
vittrup74 Avatar

Tilmeldt:: 07 Aug 2002
Geografisk: Kysten på Hinsholm, Nordfyn, Østfyn samt Kongeåen, Gels Å, Vejen Å og Liver Å mv.
Status: Offline
Beskeder: 45
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér vittrup74 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Maj 2012 kl. 13:02
Hej Lars,
 
Har du fundet en løsning på din forespørgsel, for så er jeg også meget interesseret.
 
Jeg tænker på at designe én selv, for en søgning på nettet giver ikke meget resultat. Det må da være muligt at konstruere en stangholder, som kan monteres i hullet til åregaflerne. Alternativt må jeg jo købe en stangholder, som kan skrues på rælingen...
 
Nogen idéer folkens...?
 
Mvh. Allan
Til top
Søren Bang Jokumsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sbj Avatar

Tilmeldt:: 17 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 102
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sbj Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Maj 2012 kl. 17:20
Hos Clas Ohlson.
http://www.clasohlson.com/no/Stangrigg/Pr307990000
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Maj 2012 kl. 17:31
Jeg har ikke endnu ikke set nogen, som passer i et hul til åregaffel, men jeg er dog også yderst tilfreds med mine Down East holdere og hvis der er en bred ræling, så har jeg også købt nogle Kinetic WS Boat alu large hos Ballerups fiskemagasin:
Til top
Ivan Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IvanJeppesen Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 651
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IvanJeppesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Maj 2012 kl. 17:36
Hej Lars.
Jeg arbejder som tekniker i en virksomhed der fremstiller næsten alt tænkeligt i rustfrit stål, jeg kan godt konstruere en sådan stangholder. Der er så en opgave i at finde en løsning som de fleste synes om. Skal holderen være simpel, og uden indstillingsmulighed, eller mere avanceret? Jeg er selv lystfisker, og har haft to mindre trollingbåde, så jeg ved da lidt om tingene. Selve konstruktionsarbejdet skal jeg ikke have noget for, men materialer og arbejdskraft koster jo lidt, Jeg kan nok få en smed til at "fuske" dem, hvis det kun drejer sig om få styk, så skattefar ikke bliver blandet ind i det. Det kunne være spændende hvis det kunne udvikle sig til en reelt efterspurgt vareBig smile
Vh.  IJ
Til top
Max Bonte Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Pømske

Tilmeldt:: 07 Maj 2004
Geografisk: VestJylland
Status: Offline
Beskeder: 36
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Pømske Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Maj 2012 kl. 19:33
 Hej Lars
 
 
 Berkeley salger jo såden  stangholder.https://www.eurotackle.nl/berkley-quick-set-dock-rod-holder-p-17615.html
 
Det stå på Hollansk mon ikke  de findes i Danmark ??Wink
 
Vh.Max
Til top
Max Bonte Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Pømske

Tilmeldt:: 07 Maj 2004
Geografisk: VestJylland
Status: Offline
Beskeder: 36
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Pømske Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Maj 2012 kl. 19:34
Til top
Jørn Frank Mortensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lionfish Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2005
Status: Offline
Beskeder: 151
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lionfish Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Maj 2012 kl. 20:38
www.lionfih.dk under stangholder
 
mvh Jørn
Til top
Allan Vittrup Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
vittrup74 Avatar

Tilmeldt:: 07 Aug 2002
Geografisk: Kysten på Hinsholm, Nordfyn, Østfyn samt Kongeåen, Gels Å, Vejen Å og Liver Å mv.
Status: Offline
Beskeder: 45
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér vittrup74 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Maj 2012 kl. 11:02
Til top
Allan Vittrup Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
vittrup74 Avatar

Tilmeldt:: 07 Aug 2002
Geografisk: Kysten på Hinsholm, Nordfyn, Østfyn samt Kongeåen, Gels Å, Vejen Å og Liver Å mv.
Status: Offline
Beskeder: 45
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér vittrup74 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Maj 2012 kl. 11:11
Hej Ivan,
 
Det lyder spændende. Jeg vil helt sikkert være interesseret i en egenudviklet model. På trods af de gode links i tråden herover, så er der ikke en stangholder, som passer til hullet til en åregaffel!
 
Det er naturligvis nemt nok at montere et rør på en stang i en bestemt vinkel, men stangholderen skulle gerne sidde i en vinkel, så fiskestangen peger skrådt bagud, og dermed er en simpel "stang" ikke løsningen. Den ville dreje rundt.
 
Fiskestangens vinkel ift. vandoverfladen må også gerne kunne justeres. Jeg tænkte på, om man kunne kombinere stangholderen med en form for beslag, som justerer eller fikserer pinden i åregaflens hul?
 
Udfordringen, som Lars nævner, er jo, at vi ikke alle er helt vilde med at bore huller i vores både (det er generelt en dårlig idé ;0). En mulighed er at lave et beslag, som passer til én af de eksisterende stangholdere på markedet, så man kan skrue denne på et beslag, som passer i hullerne til åregaflen...
 
 
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Maj 2012 kl. 11:44
Citat: vittrup74

Hej Ivan,
 
Det lyder spændende. Jeg vil helt sikkert være interesseret i en egenudviklet model. På trods af de gode links i tråden herover, så er der ikke en stangholder, som passer til hullet til en åregaffel!
 
Det er naturligvis nemt nok at montere et rør på en stang i en bestemt vinkel, men stangholderen skulle gerne sidde i en vinkel, så fiskestangen peger skrådt bagud, og dermed er en simpel "stang" ikke løsningen. Den ville dreje rundt.
 
Fiskestangens vinkel ift. vandoverfladen må også gerne kunne justeres. Jeg tænkte på, om man kunne kombinere stangholderen med en form for beslag, som justerer eller fikserer pinden i åregaflens hul?
 
Udfordringen, som Lars nævner, er jo, at vi ikke alle er helt vilde med at bore huller i vores både (det er generelt en dårlig idé ;0). En mulighed er at lave et beslag, som passer til én af de eksisterende stangholdere på markedet, så man kan skrue denne på et beslag, som passer i hullerne til åregaflen...
 
 
Da stangholderen ikke kan fikseres i åregaffel-hullet, så skal der altså monteres en spændeanordning eller lign. og da rælingen ikke er ens på alle både ,så er der nok ikke lige et marked, da der ikke vil være tale om en standard stangholder - det vil nok dermed være billigere at bruge en af de stangholdere, som allerede er på markedet - den Kinetic stangholder jeg købte i Balerups fiskemagasin, den kostede trods alt kun omkring 200 kr.
Til top
Ivan Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IvanJeppesen Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 651
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IvanJeppesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Maj 2012 kl. 15:46
Hej Allan og Steen.
Jeg tror også det vil være bedst og billigst at lave et beslag til en eksisterende stangholder. Hvis man laver et lille stykke "søgelænder/håndliste" på ca. 100 mm med en pind til åregaffelhullet, så er der mange stangholdere man kan vælge imellem. Beslaget skal så kunne fikseres så det ikke kan dreje frit rundt i hullet.
De andre indstillingsmuligheder findes jo allerede i stangholderen, alt efter hvilken model og fabrikat man vælger.
Det må kunne lade sig gøre at lave et fikst standardbeslag som kan monteres/tilpasses på alle bådeWink
Gode idé'er modtages gerne
 
Vh.  IJ
 
 
Til top
Jakob Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jabber Avatar

Tilmeldt:: 11 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 643
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jabber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Maj 2012 kl. 18:04
Hvad er diameter og dybde på sådan et åregaffel hul?
Til top
Lars C. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DNA7 Avatar

Tilmeldt:: 29 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DNA7 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Maj 2012 kl. 18:23
Citat: Jabber

Hvad er diameter og dybde på sådan et åregaffel hul?
Det kommer helt an på hvilken type åretolde der er monteret, det bliver så næste udfordring !! Wink
Til top
Ivan Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IvanJeppesen Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 651
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IvanJeppesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Maj 2012 kl. 20:17
Hej alle.
Jeg prøver at lave et udkast til en adapter som er til stangholdere til søgelændermontage. Måske hen over weekend'en, da vejret jo ikke bliver super, nu må vi se.
Vh.  IJ
Til top
Ivan Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IvanJeppesen Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 651
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IvanJeppesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Maj 2012 kl. 01:09
Hej.
Jeg har lige lavet et hurtigt udkast til en stangholderadapter til "åregaffeltolde". Adapteren er til at påmontere div. eksisterende rælingsstangholdere.
Den kan helt sikkert optimeres, men det er dog en start, gode forslag til ændringer og andet modtages gerne, det kunne da være sjovt hvis vi kunne skabe noget der ikke lige er tilgængeligt på markedet PT.
Der er ikke copyright på konstruktionen, men jeg vil gerne være behjælpelig med en evt. videreudvikling og produktion.
Vh.  IJ
 
 
Til top
Ivan møller Nielsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
imn

Tilmeldt:: 18 Aug 2004
Status: Offline
Beskeder: 91
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér imn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Maj 2012 kl. 01:43
Hej Ivan.
 
Enkelt og genialt, kan bruges til alle typer huller, rælinger og selv de billige Berkley stangholdere.
 
Godt gået.
 
MVH.
 
Ivan.
Til top
Allan Vittrup Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
vittrup74 Avatar

Tilmeldt:: 07 Aug 2002
Geografisk: Kysten på Hinsholm, Nordfyn, Østfyn samt Kongeåen, Gels Å, Vejen Å og Liver Å mv.
Status: Offline
Beskeder: 45
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér vittrup74 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Maj 2012 kl. 08:45
Hej Ivan,
 
Det er en super tegning til en standardstangholder. Jeg er sikker på, at der er et marked for denne type også.
 
Jeg tænker, at en lille flad plade i toppen af den lodrette stang vil kunne anvendes til montering af en billig eksisterende stangholder. Så løser du problemet med vinklen ift. vandoverfladen. Og så er der jo således også tænkt i fiksering af stang og hul til hjulet, men hvis du selv vil producere den nye model, så er det natruligvis ikke gangbart (ift. markedsføring mv.).
 
Det var noget i samme stil med den vanrette pind op mod rælingen, jeg havde tænkt mig, så stangen ikke drejer rundt med den lodrette pind. Nu er jeg hverken tekniker eller superbruger i autocad, men det er virkelig en illustrativ tegning, du har begået. Flot arbejde!. Jeg vil afgjort være interesseret...
 
Mvh. Allan
Til top
Ivan Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IvanJeppesen Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 651
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IvanJeppesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Maj 2012 kl. 12:38
Hej.
Jeg har lige finpudset konstruktionen, princippet er det samme.
Nu kan det hele skrues sammen, og det er muligt at vælge enkelt eller dobbelt beslag, til en eller to stangholdere.
Hvis der er nogen der er interesseret, vil jeg finde en pris på adapteren, det er klart at den nok bliver forholdsvis dyr, da det i første omgang drejer sig om et begrænset antal. Jeg har fundet ud af at de mest anvendte åretolde har en diameter på 15 mm, men de kan også fåes i 13 og 17mm. så der er også lige en udfordring.
 
Vh.  IJ
Til top
Karsten Eckardt Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kariec

Tilmeldt:: 08 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 128
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kariec Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Maj 2012 kl. 20:28
Genialt Ivan. Jeg tror du roligt kan regne på prisen. Der er helt sikkert et marked.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres