Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Karup å

 Besvar Besvar
Forfatter
Jens Foldager Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Fold

Tilmeldt:: 29 Feb 2008
Geografisk: Holstebro/Karup
Status: Offline
Beskeder: 2
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fold Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Karup å
    Sendt: 27 Okt 2011 kl. 21:07
Sidste tirsdag var jeg på fiske efter havørreder ved Karup Å.
Jeg havde dagen før set en ret stor fisk, men hølen var bedst at fiske fra den modsatte bred.
Det var med store forventninger  jeg dagen efter vendte tilbage til åen og nu på den "rigtige" side.
Det var dog et sørgeligt syn der mødte mig. Fem mand med net i åen (en i vandet og 4 på bredden) gik målbevist ved åen, de havde dog passeret hølen, som jeg havde udtænkt skulle fiskes, så her så jeg ikke at de fangede fisk, men på en strækning på ca. 300 meter, halede de 5 store havørreder op af åen.
Deres rygsække var så tunge at de måtte hjælpe hinanden med at tage af og på.
Det er dog utroligt, vi betaler fiskeafgift bla. for at sætte yngel i vore vande.
Fri passage er meget diskuteret for tiden, bla. Gudenåen ved Tangeværket.
Jeg mener, den største fare for vores dejlige fiskeri i Karup å er grådige lodsejerer og her skulle der sættes ind.
Det er helt sikkert også lodsejerer der står bag ved at "Lystfiskerforeningen for Skive og Omegn" har meldt sig ud af Danmarks Sportsfiskerforbund.
 
Jeg er bestemt ikke misundelig på lodsejerne, det kan en lystfisker ikke være, men jeg er ked af at vores dejlige fiskevand stille og roligt bliver ødelagt.
 
Ja det er rigtigt, den form for fiskeri har været udøvet i mange år, men jeg har aldrig set så intense netfiskerier, som de sidste par år, hvis alle lodsejer bare tog en eller to fisk, kunne det være OK, men her viser grådigheden sig rigtigt, "nogen" har set fryser der er fulde af fisk, jeg har ikke set noget sådan, men rygterne går ved åen.
Jeg fangede ikke fisk den dag ved åen, jeg havde ikke engang lyst til at forsøge.
 
Kære Sportsfiskerforbund, få det stoppet !!!!
Til top
Mike Hjøllund Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Mike_Herning

Tilmeldt:: 27 Sep 2011
Geografisk: Herning
Status: Offline
Beskeder: 18
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mike_Herning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Okt 2011 kl. 21:21
Det er utrolig at folk kan være så grådig.. Alle fiskene var garanteret også på sit max i gyde dragten
Til top
anonym Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
anonym

Tilmeldt:: 24 Jan 2010
Geografisk: odense
Status: Offline
Beskeder: 53
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér anonym Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Okt 2011 kl. 21:21
hejsa.

hvem tror du vinder hvis der er nogen der brokker sig over at lodsejerne fisker med garn den ene dag om ugen de nu må. 
mon ikke resultatet bliver at de så ikke gider alt det brok, og så ikke har lyst til at leje deres vand ud til de dumme snævert synede lystfiskere.

jan


Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Okt 2011 kl. 22:07
Endnu en god grund til at genoptage kystudsætningerne og droppe alt det fis med naturlige bestande.
At skulle være "gidsler" for grådige bonderøve som enten tømmer åerne for fisk eller hælder alt deres lort og gylle ud er da en uholdbar måde at opbygge fremtidens fiskeri på.
Hvorfor ikke bare se i øjnene at det ikke kommer til at fungere.
Og i bedste fald...bliver det næppe øst for Storebælt.

Mvh
Jim.
Til top
Bjarne Runge Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Runge

Tilmeldt:: 06 Okt 2011
Geografisk: Christiansfeld
Status: Offline
Beskeder: 264
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Runge Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Okt 2011 kl. 22:14
DET er jo i samme kategori som røveri....S_ _ N...10-5 til dig JIM......Thumbs Up..<")))><(
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JB Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JB Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Okt 2011 kl. 22:32
Citat: scott

Endnu en god grund til at genoptage kystudsætningerne og droppe alt det fis med naturlige bestande.
At skulle være "gidsler" for grådige bonderøve som enten tømmer åerne for fisk eller hælder alt deres lort og gylle ud er da en uholdbar måde at opbygge fremtidens fiskeri på.
Hvorfor ikke bare se i øjnene at det ikke kommer til at fungere.
Og i bedste fald...bliver det næppe øst for Storebælt.

Mvh
Jim.
 
Aldrig har jeg hørt værre "lort og gylle" end ovenstående indlæg! Ja, undskyld mig, men jeg mener det. Selv om det kan være op ad bakke, må vi da ønske os en naturlig natur - og ikke en zoologisk have. Så bliver vi jo alle bønder, der manipulerer naturen for at høste flest mulige ørreder! For mig et sygt tankesæt!
Mvh JB
Til top
Rasmus Bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Bech Avatar

Tilmeldt:: 18 Okt 2009
Geografisk: Randers guncity
Status: Offline
Beskeder: 246
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Bech Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Okt 2011 kl. 22:39
Citat: JB

Citat: scott

Endnu en god grund til at genoptage kystudsætningerne og droppe alt det fis med naturlige bestande.
At skulle være "gidsler" for grådige bonderøve som enten tømmer åerne for fisk eller hælder alt deres lort og gylle ud er da en uholdbar måde at opbygge fremtidens fiskeri på.
Hvorfor ikke bare se i øjnene at det ikke kommer til at fungere.
Og i bedste fald...bliver det næppe øst for Storebælt.

Mvh
Jim.
 
Aldrig har jeg hørt værre "lort og gylle" end ovenstående indlæg! Ja, undskyld mig, men jeg mener det. Selv om det kan være op ad bakke, må vi da ønske os en naturlig natur - og ikke en zoologisk have. Så bliver vi jo alle bønder, der manipulerer naturen for at høste flest mulige ørreder! For mig et sygt tankesæt!


Thumbs Up

Vise ord SmileSmileSmile

Rasmus
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Okt 2011 kl. 22:40

En zoologisk have må da være mere spændende at være i end en tom have din kyllingehjerne.


Mvh

Jim.

Til top
Jesper Rasmussen (*) Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmussen Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 360
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Okt 2011 kl. 22:44
Citat: Fold

Det er helt sikkert også lodsejerer der står bag ved at "Lystfiskerforeningen for Skive og Omegn" har meldt sig ud af Danmarks Sportsfiskerforbund.
 
Kære Sportsfiskerforbund, få det stoppet !!!!
Det kunne jo også være at Dansk sportsfiskerforbund er så snævertsynet at det ikke kan se ideen i at der skal være plads til alle og derfor umuliggør et frugtbart samarbejde mellem lystfiskere og lodsejere, som der faktisk er i Karup å.
 
"Problemet" som nogle ynder at kalde toggerfiskeriet i Karup Å, er nok næppe nogen truslet mod bestanden i åen, og det er faktisk kun ganske få lodsejere som udøver det.
Husk også på at lodejere og lystfiskere i karup å begge har en interesse i at bevare og udbygge bestanden af havørred i åen, og uden den fælles interesse vil havørreden for længst være uddød
 
Jesper Rasmussen
Til top
Bjarne Runge Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Runge

Tilmeldt:: 06 Okt 2011
Geografisk: Christiansfeld
Status: Offline
Beskeder: 264
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Runge Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Okt 2011 kl. 22:46
SÅDAN.....Nuke............<")))><(..............JIM.......
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JB Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JB Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Okt 2011 kl. 22:48
Citat: scott

En zoologisk have må da være mere spændende at være i end en tom have din kyllingehjerne.

Mvh

Jim.

 
Confused
Mvh JB
Til top
peter andersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
kraghdet

Tilmeldt:: 21 Maj 2010
Geografisk: holmegaard
Status: Offline
Beskeder: 32
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kraghdet Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Okt 2011 kl. 22:48
dem der brokker sig kan jo bare smide en stor stak sedler på bordet og overtage jord og fiskeret så kommer de på den anden side af bordet og grådigheden skifter side og vi er tilbage til udgangspunktet
peter
Til top
N O H Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
haugset1

Tilmeldt:: 02 Apr 2009
Status: Offline
Beskeder: 134
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér haugset1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Okt 2011 kl. 23:07
Thumbs DownThumbs DownClown
Til top
N O H Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
haugset1

Tilmeldt:: 02 Apr 2009
Status: Offline
Beskeder: 134
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér haugset1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Okt 2011 kl. 23:09
[QUOTE
 

En zoologisk have må da være mere spændende at være i end en tom have din kyllingehjerne.

 
 
 
=haugset1]Thumbs DownThumbs DownClown[/QUOTE]
Til top
Niels Åge Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
niels åge skovbo Avatar

Tilmeldt:: 20 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 728
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér niels åge skovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Okt 2011 kl. 08:13
Så vidt jeg ved, så er den omtalte "toggerfiskeri" noget der er på vej ud. Noget med at de nulevende lodsejere tager retten med sig i graven.

Jeg har mødt disse lodsejere ved flere lejligheder, og det er ganske ganske få der udøver retten. Har oftest mødt en ældre mand, som var yderst flink, og langt fra fangede fisk hver gang han var ude med garnet.

Lystfiskerforeningerne ved åen, er i en god dialog med disse lodsejere, og ønsker naturligvis ikke en indblanding fra DSF, som kan skade deres omdømme ved åen. Og det ved DSF naturligvis godt og blander sig ikke i.

Og så lang tid, der er en udløbsdato på toggergarnet, ser fremtiden jo lys ud.

Indtil da, kan vi glæde os over, at der er en stor og meget sund bestand af havørreder i Karup Å.

Men jeg kan godt forstå din frustration , den havde jeg også i starten, men sidenhen er jeg blevet mere pragmatisk omkring dette fiskeri og der er fisk nok.

Forsat god debat
Niels Åge Skovbo
Til top
Rasmus Bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Bech Avatar

Tilmeldt:: 18 Okt 2009
Geografisk: Randers guncity
Status: Offline
Beskeder: 246
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Bech Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Okt 2011 kl. 09:03
Slap nu af Jim.

Som Niels Åge siger, er det noget som lodsejerne har gjort i mange mange år. Og mon ikke bestanden i åen kan holde til et par fisk, som blir fanget af dem i nu og næ?!

Men selvfølgelig er du ikke vild med ideen! Det er jo helt sikkert grunden til at der ikke er nogle ørreder på dine kyster, og at du går tomhændet hjem gang på gang! Måske du skulle prøve en anden hobby, hvor du har lidt success.

Må jeg foreslå Poledancing??

Rasmus - som fanger masser af havørreder.
Til top
Kurt Simonsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Kurt Simonsen

Tilmeldt:: 30 Okt 2011
Status: Offline
Beskeder: 15
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kurt Simonsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Okt 2011 kl. 00:28
Til top
Kurt Simonsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Kurt Simonsen

Tilmeldt:: 30 Okt 2011
Status: Offline
Beskeder: 15
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kurt Simonsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Okt 2011 kl. 09:44
Cry  Jens Foldager !
 
Det er lige til at tude over... Ikke at lodsejerne fanger deres fisk men at du kan få dig selv til at skrive det du gør... Jeg ved ikke hvor mange gange du har været ved åen i år og set hvor mange Ørreder de " skovler op" . 1 mand i vandet og fire på landjorden , dem der går på land gør ikke skade men ham som pulser jager en fisk i nettet mens der smutter 4 ud i åen.. Jeg ved godt hvem du henviser til når du fortæller om din oplevelse ved åen , men sådan er alle lodsejere altså ikke så man kan ikke  køre alle under en' kam. Du skriver at du har hørt om nogen som har fryseren hel fuld af fisk fra Åen. Det er en gammel historie du der har støvet op fra Cardinalen ( medlemsbladet for Lfso)Historien blev skrevet for et par år siden fordi der var nogle lystfiskere der havde ondt i Rø... over at andre kunne fange mange fisk i løbet af året Hvor de kunne komme ved åen 4 gange og ikke Fange en skid. I artiklen stod der at nogle havde fryseren fuld... Det kan du ikke bruge som argumentation mod lodsejerne her i dette forum.. Eller det kan du men, så Manipulerer du med sandheden....
Du skriver at lodsejerne er skyld i at vi ikke længere er medlem i danmarks sportsfisker forrening !!!! Hvor ved du det fra ??? Jeg sad med ved Generalforsamlingen det år vi meldte os ud. 84 medlemmer stemte ja til at melde forreningen ud Det var et flertal af de fremmødte .. Grunden til at forreningen blev meldt ud var at Dsf modarbejdede klubben i sin bestræbelse på at få lov at regulere Sælen i Karup Å . De kaldte Lfso "barbariske mordere " i en artikkel i Jyllands Posten uden at hendvende sig til klubben og tage en dialog først.
DSF ville det år beskytte Ålen og stillede et forslag om at Ålen skulle totalfredes alle steder . Lodsejerne mente at det var at stramme skruen og protesterede da ålens forsvinden skyldtes at frankrig fiskede på glas-ålen til export til Japan... DSF kom så til den konklusion at Ålen ikke skulle fredes i Åerne men kun i havet... Da så forslaget blev fremført for de høje herer var det aligevel med ønske om fredning i åen også. Derfor blev lodsejerne vrede og talte med store bogstaver...
LFSOs' medlemmer bestemte at vi ikke skulle være medlem af forbundet , men man kunne som privat selv melde sig ind hvis man havde lyst....
Klubben betalte ca 260.000 kr om året til forbundet og så forventer man vel også hjælp og vejledning eller hva' ?? I stedet  snigløb forbundets formand klubben og fremførte sig selv i avisen som en verdensmand. Toggerfiskeriet kører på dispensation og Lodsejerne kan ikke tømme Åen for fisk, Nej gør du nu som vi andre og hold øje med hvor det er fiskene går i nettet og mød op dagen efter så står der en ny fisk og det kunne være du var heldig at få en på krogen...
Man kan ikke sidde hjemme i sofae'n og fange fisk...( Rønnebærene er stadig sure)
 
  Knæk & bræk
Til top
Klaus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Klaus Neilsen

Tilmeldt:: 15 Sep 2010
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Klaus Neilsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Okt 2011 kl. 09:53
Kurt, tak for et fantastisk indlæg fyldt med saglig viden "straight from the horse's mouth"...Thumbs Up
Who's the more foolish? The fool, or the fool who follows him?
Til top
Ørde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ørde

Tilmeldt:: 25 Jul 2005
Geografisk: Vejle amt.
Status: Offline
Beskeder: 829
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ørde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Okt 2011 kl. 10:06
Normaltvis deltager jeg ikke i denne slags kasten med verbale håndmadder, men slap nu lige af .. vi lystfiskere er ikke guds gave til naturen, og vi er ligeså "grådige" som de toggerfisker der engang imellem tager ned og fisker et stræk af med deres garn .. istedet for at blive fortørnet over at en mand udøver sin ret, og som på INGEN måder belaster vandløbet, så sæt dig da ned på brinken, nyd synet af en gammel, men udødende, måde at dyrke fiskeriet i Karup å .. jeg har selv observeret det nogle gange, og det er beundringsværdigt at der stadig er nogen, der gider at holde nogle gamle traditioner i hævd ..
ja, havde jeg set en blank 8 kg's (for eksemplets skyld) i lige nøjagtig det høl, som bondemanden står med sit garn i, så ville jeg da også ærge mig over, at det ikke var mig der fik den på krogen .. men du skal nok se, når du kommer tilbage til næste år, så står der en ligeså stor fisk i det selvsamme høl ..
En anden ting, så plejer de faktisk at være utroligt flinke at snakke med, de landmænd der holder deres ret i hævd .. og jeg har aldrig haft nogle problemer med at jeg sad og kiggede på, og de har ofte også gerne villet sludre når det kom til det ..

istedet skulle man/du måske bruge krudtet på at klage over de garnfiskere der spærrer mundingerne af ;-)
Til top
Torben Thinggaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TT101 Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2008
Geografisk: Vestjyl./Århus
Status: Offline
Beskeder: 528
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TT101 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Okt 2011 kl. 10:39
Hej Kurt,
 
du har fuldstændig ret i, at det ikke er rimeligt at skære lodsejerne og det togger-fiskeri der drives over en kam. For eksempel er der en lodsejer ved Hagebro, som er en nær ven af min familie og jeg ved præcis hvor mange fisk han fanger. Nemlig tre om året og når de er taget, indstiller han fiskeriet. Det har jeg intet problem med, han følger lovens bogstav og tre fisk pr. sæson, er jo langt mindre end mange lystfiskere hjemtager.
Men spørgsmålet om alle toggerfiskere følger loven - og her tænker jeg på omsætningsforbuddet - kommer du lidt let henover. Du kommer dog med visse antydninger, så var det ikke et spørgsmål vi burde få afklaret?
Historien om LFSO's brud med Danmarks Sportsfiskerforbund vil jeg ikke gå dybere ind i her, men blot konstatere, at flertallet har talt, at der var stor uenighed om beslutningen og at flertallets beslutning selvfølgelig er den gældende, men ikke altid den ønskeligste. Der er centrale elementer i sagen, som du udelader, men det kan vi passende tage på generalforsamlingen eller ved anden given lejlighed.
 
Respektfuld hilsen
 
Torben Thinggaard, mangeårigt medlem af LFSO
Bedste hilsner samt knæk & bræk

Torben Thinggaard
Til top
Kurt Simonsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Kurt Simonsen

Tilmeldt:: 30 Okt 2011
Status: Offline
Beskeder: 15
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kurt Simonsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Okt 2011 kl. 19:29
Hej Torben..
 
Jeg ved de fleste lodsejere kun tager til eget forbrug og så er der dem (N) der tager til Julesalg :O) eller hvad ved jeg. Grunden til at jeg tager teten i denne debat er at jeg ikke syntes der er nogen grund til at  gøre Karup Å og Lsfo til nogle forfærtelige steder at opholde sig fordi den ene er mere speget end den anden er røget... Der er ikke noget bedre end at gå ved Karup å Uanset fangst, Naturen og dyrelivet er fantastisk og kan man se og høre den går turene op i en højre enhed og vi har en rigtig god fiskeklub med en masse sammenhold ( Hvis man vil være med )
Hvis jeg skulle have alle facetter med fra Generalforsamlingen 2009 kunne jeg jo stadig skrive på første indlæg  og jeg kommenterede bare hvad der for mig så forkert ud i forhold til sandheden.. At jeg har undladt noget fra mødet dengang gør ikke  tingene usande . :O)
 
  Knæk & Bræk
 
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Okt 2011 kl. 19:59
Tjaaaah - der er faldet hårde ord og meninger i denne tråd. Husk nu på, at vi ikke er ens, og derfor ikke har ens meninger - alligevel er vi sku alle guds "uartige" børn under solen - not???. Når vi møder holdninger der går på tværs af vores egne, er det jo sikkert, at en negativ respons på denne, kun kan afstedkomme en returmelding af samme slags!.

Hvis ALT fiskeri "væsenet" nu skulle laves om fra starten, tror jeg egentligt ikke, at ret mange ville synes, at det var i orden, at "nogle" ejede retten til vandene!. Fra punkt 0 skulle det demokratiske system træde i kraft og ikke favourisere nogle frem for andre!.

Lokale skulle ikke have fordele frem for andre. de der bidrog med mange timers fiskeplejning m.m. skulle have ekstra fortrin i form af billigere fisketid eller ingen udgifter med dette!.

Kvoter skulle deles ligeligt op med èn mand/kvinde - Èn stemme!. Alt toggerfiskeri skulle forbydes!.

Tjah - det er vel egentligt den gode gamle sang om, hvis verden var en anden - såååååååååååh skulle i bare se!.

Dette er blot min mening, og nej jeg er ikke stangvissen eller hvad nogle hyperintelligente læsere måske, skulle kunne uddrage af mit indlæg!.

Mvh. - Kim -


Redigeret af kikophil - 31 Okt 2011 kl. 20:01
Til top
Torben Thinggaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TT101 Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2008
Geografisk: Vestjyl./Århus
Status: Offline
Beskeder: 528
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TT101 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Okt 2011 kl. 22:35
Hej Kurt,
 
jeg er fuldstændig enig med dig i, at Karup Å er et enestående fantastisk sted og at LSFO har ualmindeligt meget at være stolt af. Og det er da også en forening, der står mit hjerte meget nær.
Som du nok godt ved, har jeg ikke sagt, at noget af det du skriver er usandt. Det kunne jeg aldrig drømme om. Af flere grunde. Jeg tror såmænd bare, at du videreformidler de oplysninger, du er i besiddelse af. 
 
Jeg håber, at vi mødes "derude" til næste år. Så tager vi os sørme en ørred-snak og en kop kaffe, ikk'? Smile
Bedste hilsner samt knæk & bræk

Torben Thinggaard
Til top
Kurt Simonsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Kurt Simonsen

Tilmeldt:: 30 Okt 2011
Status: Offline
Beskeder: 15
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kurt Simonsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Okt 2011 kl. 23:57
Det kan jeg garantere di Torben.
 
 
Kurt
 
Til top
Damsgaard Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
hanfisken

Tilmeldt:: 20 Apr 2007
Geografisk: århus
Status: Offline
Beskeder: 68
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hanfisken Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Nov 2011 kl. 15:45

Stop nu engang..

Ja der er en del lodsejere der fanger ved at enten togge eller pulse.... men hvad fanger de????
 
jeg togger fisker med lodsejeren 1 gang om året og i de 15 år vi har gjort det har vi fået 3 fisk hvor den ene var en stor hunfisk som blev sat ud igen...
 
ikke mange fisk men det e hyggeligt at gå sammen med en der kan gå og fortælle historier fra gamle dage hvor og hvorden det var dengang...
 
ja du læste rigtigt det er for hyggens skyld jeg har været med til det....
 
Husk nu at når man pejer på andre så er der tre fingre der pejer indad.... hermed sagt vi lystfiskere er ikke en bønne bedre end landmænd, toggefiskere og andre godtfolk...
 
Ja jeg for nok nogle hug for denne besked men det er også ok.. 
Til top
Kurt Simonsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Kurt Simonsen

Tilmeldt:: 30 Okt 2011
Status: Offline
Beskeder: 15
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kurt Simonsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Nov 2011 kl. 23:26
Damgaard ! ! ! Wink
 
Ja det troede jeg også du fik men der skete ikke noget....Big smile
Nu ville det så være meget passende hvis Jens Foldager kom på banen.
Det er trods alt Jens Foldager der lagde den første tråd ind på dette forum .
Jeg havde hørt om dette forum gennem en ven og der skulle være nogle gode debatter her , men jeg må nok sige at det er lidt skuffende det jeg oplever her. jens foldager  kommer med et postulat , man kommenterer dette og alle andre skal så svare for ham . Det er der så nogle der gør med bravourClap mens andre ligner en gang cirkusklovne og kun skriver for at få deres navn på plakatenDead Men var det ikke et eller andet sted ham selv der skulle kommentere på indlæggene ? Eller er det bare sådan at man her kan skrive hvad som helst om hvem som helst ???
 
             Mvh
   Kurt Simonsen
Til top
Jens Foldager Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Fold

Tilmeldt:: 29 Feb 2008
Geografisk: Holstebro/Karup
Status: Offline
Beskeder: 2
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fold Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Nov 2011 kl. 10:53
Kære fiskevenner.
 
Ja... hold da op en masse indlæg denne lille tråd kan give. Det er dejlig at høre alle de meninger der er fra forskellige lystfiskerer.
 
Jeg havde egentlig bestemt mig for ikke at besvarre nogle af de indlæg der har været i forbindelse med mit lille oplæg.
Det er nemlig ganske tydeligt at mange egentlig ikke forstår hvad jeg mener, ja der er sågar nogen der tror jeg var ked af ikke at fange fisk den dag, det er jo slet ikke sådan det hænger sammen.
 
Jeg går bestemt heller ikke med "sladder" jeg så hvor tunge deres rygsække var, jeg skriver også at jeg har hørt ved åen at "nogen" fanger rigtig mange fisk ved togger fiskeri, jeg påstår ikke det er rigtigt.
 
Jeg har, som Kurt Simonson, hørt om denne debatside og ville tilkendegive min mening ang. et emne. Jeg må nok indrømme at det ikke er lige smarte, såkaldte svar, der kommer fra medlemmer på denne side. Jeg har altid lært at man skal respekter andres meninger om forhold her i livet.
Min mening er så at alt toggerfiskeri SKAL total forbydes, jeg mener det er ligeså skadelig som ulovlige garn i fjorden, ja enda værre. Der er enda en her på siden der skriver at det er ligemeget om der bliver taget fisk i åen, der kommer jo bare en ny fisk !!!!!! ja det er sikkert rigtigt, men hvor længe kære ven.
Hvis jeg er kommet til at fornærme LSFO er det bestemt ikke meningen, jeg er bare utilfreds med at klubben melder sig ud af en sammenslutning der bør have det til fælles at hjælpe enkeltpersoner og foreninger med relevandte spørgsmål, så som netfiskeri og meget andet.
Så kommer det spørgsmål, som der er blevet lagt en del vægt på, her i diskutionen "Hvormange lodsejer bruger netfiskeri" Dette spørgsmål har jeg slet ikke noget svar på, men igen kan jeg kun sige hvad jeg har hørt ved åen af lystfiskerer der syntes det er forkert. Kun to gange har jeg set det, det var den oplevelse jeg skriver om og den var meget voldsom. En anden gang gik jeg på bredden og så på en bekendt, som fiskede med garn, her blev der på et stykke på 300 meter dog "kun" taget en enkelt fisk, men der var altså heller ikke flere at se, men her var det også tydeligt at man "kendte nogen" der fangede rigtig mange fisk.
I bund og grund har jeg ikke set så meget, det har jeg heller ikke påstået, men jeg er ked af, det er den form for fiskeri vi skal have ved Karup Å.
Hvis vi ikke passer på bliver vores fauna ødelagt, hvad nu hvis traditionen breder sig til andre åer ? er det OK ? Det tror jeg dog vores lovgiverer er for kloge til at tillade.
Nu vil jeg bevæge mig lidt udenfor åen. I søndags talte jeg med en stangfisker på Lundø i limfjorden, han havde lige fanget 10 havørder, alle under mål og naturligvis genudsat. Hele 8 af 10 var garnskadet, naturligvis ikke af toggerfisker, men af garn i fjorden. Det er forkastelig, men er det værre end å garn ?
 
 
Med venlige spotslige hilsner
Jens Foldager
Til top
Per Søndergaard Tobiasen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Husky Jerk

Tilmeldt:: 23 Feb 2009
Status: Offline
Beskeder: 289
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Husky Jerk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Nov 2011 kl. 14:24
Husk lige på at hvis det ikke var for lodsejerne, ja så havde hele Vormstrup jo været et stort dambrug i dag!!! De sagde nej tak til de penge, netop for at værne om naturen...
Men det er selvfølgelig heller ingenting i forhold til at være gridsk, og tage 5-10 fisk i garnet, over en hel sæson..
Og lystfiskeren der hjemtager 30 fisk, er jo en fandens karl...
Mvh
Per
Til top
Kurt Simonsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Kurt Simonsen

Tilmeldt:: 30 Okt 2011
Status: Offline
Beskeder: 15
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kurt Simonsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Nov 2011 kl. 20:29
      Hej Jens Foldager !
 
Velkommen til dit eget indlæg...
Du skriver at du stadig ikke har fået svar på dine spørgsmål ??
Nej for at få det skal man nok være lidt mere med i debatten Wink
Toggefiskeriet : Jeg kender til  7 steder hvor de toggefisker fra Hagebro til Dueholm
Men at de alle tager mange fisk er jeg ikke bevidst om og hvad jeg hører fra andre kommer ikke på denne side ... De 7 jeg taler om har jeg selv set togge så der kan jeg være med i debatten... Jens Jeg har fisket hvor de kom drivende med deres garn , jeg Rullede snøren ind og tog mig en slapper medens de affiskede stykket ser man bort fra din beretning fra Hagebro Kunne der denne dag kun indfanges 4 ørreder hvor den største var omkring 5 kg .. Ja jeg ved godt at de nogen gange tager mere men andre dage ingenting.Når man om aftenen går og fisker med fluestangen lige før det bliver helt mørkt går fiskene helt amok dvs at for hver 20 meter kan der springe to fisk af vandet og det i begge sider af åen (og det er altså nogen steder lige i underkanten) Det vil sige at toggefiskeren i princippet skulle kunne tage 30 Havørreder på et stræk på 300 meter.... Gør han det ? Nej Nej og Atter Nej. Toggefiskerne kan ikke tømme Karup Å ved deres fiskeri , Hvad er det for en gang sludder du skriver..... Hvad angår Medlemsskabet af Danmarks Sportsfiskerforbund står det dig fuldstændig frit at være medlem af denne. Du fik vel som ALLE vi andre medlemmer en skrivelse fra forbundet en uge efter brudet om at du selv kunne melde dig ind for firehundrede og en eller anden ting.. Der kan du få den støtte og vejledning du vil have og forhåbentlig mere end klubben fik i sin tid for ellers er dine penge jo også spildt... Fortæl du så om Garnfiskeriet i fjorden og bed du om atde skal stoppe det også... Jens foldager tror du problemerne med  garnfiskeriet i fjorden først er startet efter at LFSO meldte sig ud af forbundet ?
Til top
Kurt Simonsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Kurt Simonsen

Tilmeldt:: 30 Okt 2011
Status: Offline
Beskeder: 15
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kurt Simonsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Nov 2011 kl. 20:33
Fortsættelse......
 
 
Hvis Danmarks sportsfiskerforening havde været lige så aktive ved fjorden som de er angående Tangeværket ja så troede jeg på at der kunne gøres noget ved garnfiskeriet men det er desvære ikke så atraktiv at frede fjorden som det er at beskytte fisken i GudenÅen....
 
      Knæk & Bræk
 
         Kurt
 
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Nov 2011 kl. 21:50
I glemmer i hvert fald en vinkel på togge garnfiskeriet, en vinkel som jeg selv for en del år tilbage var offer for.

Toggerfiskeriet kører på dispensation og Lodsejerne kan ikke tømme Åen for fisk, Nej gør du nu som vi andre og hold øje med hvor det er fiskene går i nettet og mød op dagen efter så står der en ny fisk og det kunne være du var heldig at få en på krogen...Man kan ikke sidde hjemme i sofae'n og fange fisk..


På et tidspunkt for 15-20 år siden, gik jeg arbejdsløs i en længere periode og pengene var små og hver 25 øre blev vendt. Jeg havde ikke råd til et medlemsskab af nogen forening med fiskeret i Karup Å. Alligevel blev der sparet sammen til et par ture på dagkort.  Jeg havde heller ikke råd til en bil, så en aften købte jeg et dagkort og lejede en bil, det skulle være et af årets højdepunkter. Vel ankommet til åen, lige omkring den gyldne time, jeg glædede mig som et lille barn. Ja, I kan nok gætte resten af historien. På modsatte bred var lodsejer i gang med togge garn og pulsestang. Det var så blot at pakke sammen igen og køre hjem i min lejede bil. Penge til såvel dagkort som bil var smidt ud af vinduet Cry

Det er længe siden og nu har jeg både bil og medlemsskab af 2 foreninger - men der findes altså stadig folk, der fisker på dagkort og ikke bare kan "komme tilbage dagen efter og fange en ny fisk".

Blot stof til eftertanke.



Redigeret af Jan Persson - 07 Nov 2011 kl. 21:51
Til top
kent i Dali Ullerup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
idali Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2010
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 194
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér idali Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Nov 2011 kl. 12:08
sidder bare og undre mig hmm hvem har mest ret til åen lodsejerne lystfiskerne folk der gerne bare vil gå tur ved åen folk der vil sejle kano i åerne dyrene i åen ????
kunne det måske være at vi alle skal have ret til at færdes og nyde åerne i dk og prøve på at være mindre egoistiske og nyde dem sammen med alle andre hvad enten man er der som lystfisker eller noget helt andet
ja det kan så godt være at der måske er fanget lidt færre fisk  de sidste par år men efter hvad jeg hører og læser i de verse fiskeblader forum osv så er det gældende for alle åer så det er nok en sum af mange ting både lystfiskere lodsejere ulovlige garn naturen selv osv
lad os så istedet glæde os over at laksefiskeriet er forrygende i de vestvendte åer istedet
Til top
Torben Thinggaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TT101 Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2008
Geografisk: Vestjyl./Århus
Status: Offline
Beskeder: 528
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TT101 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Nov 2011 kl. 12:59
Hej Jan,
 
det var ærgerligt at din fisketur gik i vasken. Rent juridisk er der imidlertid i udgangspunktet ikke så meget at komme efter, jf. Bekendtgørelse om visse bestemmelser for fiskeri i Skive-Karup Å, se nærmere her: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0930.aspx?q=togger&col=a&smode=simpel
Moralsk er der efter min mening generelt heller ikke så meget at sætte fingeren på. De fleste toggerfiskere ved Karup Å forstår tilsyneladende at moderere sig. Og dog. Der gøres til stadighed observationer i hvert fald ét sted ved Karup Å, som kan give anledning til at henvise til ovenstående bekendtgørelse, nærmere bestemt § 4, stk. 2, hvor der står: "Fisk, fanget ved toggerfiskeri, må kun anvendes til eget forbrug." Så hvis der er nogen, som har en nærmere kvalificeret viden, om der i realiteten sker en overtrædelse af bekendgørelsen, bør der rettes henvendelse til Fiskeridirektoratet.
 
Hvis der er dagkortfiskere eller andre, der gerne vil undgå toggerfiskeriet, der kan foregå fra tirsdag kl. 00.00 til onsdag kl. 24.00, kan man f.eks. søge til LFSO's fremragende fiskevand i zone 2 og 3, hvor der sjældent fiskes med toggergarn.


Redigeret af TT101 - 11 Nov 2011 kl. 13:53
Bedste hilsner samt knæk & bræk

Torben Thinggaard
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres