Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Passer linernes mål og vægte?

 Besvar Besvar
Forfatter
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1317
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Passer linernes mål og vægte?
    Sendt: 28 Okt 2011 kl. 17:10
Hej alle.
 

I mine bestræbelser for at finde den ”perfekte” line til min nye #6 stang, har jeg prøvekastet med et par af de liner jeg har liggende.

Linerne jeg har prøvet er først  Loop Opti Stillwater #6, her http://www.shop.aekvator.dk/product.asp?product=581 er den opgivet at veje 13g med en ldg. på 10,4m. Jeg har målt og vejet den til 15g og 11m?

er den opgivet at veje 15g og ldg. skulle være mellem 10,5 – 11,6 m.
Jeg har målt og vejet den til 17g og 10,3m ?

Er det bare mig, der tilfældigvis har fået liner der ikke passer med opgivelserne, eller er det ganske normalt, med så forholdsvis store afvigelser? Confused

Mvh
Henning


Redigeret af Henning - 28 Okt 2011 kl. 17:13
Til top
paw holst Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
paw sten

Tilmeldt:: 19 Apr 2011
Geografisk: svebølle
Status: Offline
Beskeder: 222
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér paw sten Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Okt 2011 kl. 17:43
hej henning,
jeg har en Loop Opti Stillwater #8.  den vejer 16gr som jeg hade købt til min kl 8 stang. men bruger den til min kl 6 stang.Wacko
Til top
Johnny larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gogo-fisker Avatar

Tilmeldt:: 02 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gogo-fisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Okt 2011 kl. 17:51
tror det er meget normalt det samme sker med vision ace skydehoveder har købt en del to-hånds liner og de kan tit svinge med en 2-3 gr.
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Okt 2011 kl. 18:40
Hej Henning

Jeg synes at du skal få linerne byttet, så fabrikanter ikke tror at de bare kan snyde i vægt for at få deres liner til at virke "bedre".

Dog skal du lige tjekke din egenvægt. Det kan også være at den vejer konsekvent et par gram for meget. Hvad siger den til 5 stk. 1-krone? Min vægt siger 18,1 gram.

Der er også det der med om, hvordan man bestemmer/definere længden af hovedet...

Vh. Chan
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Okt 2011 kl. 18:43
Citat: gogo-fisker

tror det er meget normalt det samme sker med vision ace skydehoveder har købt en del to-hånds liner og de kan tit svinge med en 2-3 gr.

Hej Johny

Er det konsekvent 2-3g for meget for alle liner? eller både for let og for tungt?

Vh. Chan
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1317
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Okt 2011 kl. 19:54
Citat: chan

Hej Henning

Jeg synes at du skal få linerne byttet, så fabrikanter ikke tror at de bare kan snyde i vægt for at få deres liner til at virke "bedre".
 
Hej Chan.
Nu er linerne brugt lidt mere end blot gange, og jeg har heller ikke været utilfreds med dem som sådan, det var i forbindelse med mine test af linerne, jeg fik ideen om at prøve at kontrolveje dem, netop for at finde den rigtige vægt for mig.
Men når og hvis jeg køber linen, der sikkert skal veje 14,5g på 9,5m, vil den selvfølgelig blive kontrolvejet og byttet, hvis ikke vægten er den lovede!

Dog skal du lige tjekke din egenvægt. Det kan også være at den vejer konsekvent et par gram for meget. Hvad siger den til 5 stk. 1-krone? Min vægt siger 18,1 gram.
 
Her siger min vægt 18g, men en gang imellem siger den 18,5g. Den vejer også kun i intervaller på 0,5g.

Der er også det der med om, hvordan man bestemmer/definere længden af hovedet....
 
Klart, her kan der nemt opstå små forskelle, men nok ikke til et par gram pr. line!
 
Mvh
Henning

 
Til top
kim bernt Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lowlevell

Tilmeldt:: 29 Jan 2004
Geografisk: næstved
Status: Offline
Beskeder: 177
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lowlevell Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Okt 2011 kl. 11:39
hej
 
er det ikke fordi man kun vejer de første 9.15 meter i angivelsen
Til top
Jim Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jimjensen Avatar

Tilmeldt:: 21 Maj 2005
Geografisk: Sdr. Jylland
Status: Offline
Beskeder: 359
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jimjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Okt 2011 kl. 11:50
Tja generelt er det sikkert svært for producenterne at ramme det præcist, selv om jeg syntes de afvigelser du beskriver ligger uden for den rimelige "usikkerhedsmargen" Jeg har på opfordring forsøgt at veje et skydehoved, som jeg fiskede med i 6 timer, mere eller mindre uafbrudt i Norge.
Tør vægt var i underkanten af 30 gram, efter 6 timer i vand (aftørret med tør klud) vejede linen over 32 gram ?
For år tilbage hvor vi ikke brugte andet end helliner, var der heller ikke 2 liner der opførte sig ens, særligt med wf liner til kysten i 1980'erne var svære at styre rent vægtmæssigt.
Efter sigende skulle Zpey linerne passe ret godt i forhold til længde og vægt, har selv et flydende der passer 100%
Teknologien bliver sikkert odgå løbende forbedret, så mon ikke der bliver mindre og færre afvigelser ?
 
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1317
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Okt 2011 kl. 12:14
Citat: lowlevell

hej
 
er det ikke fordi man kun vejer de første 9.15 meter i angivelsen
 
Jo, det gør man hvis det er Aftm standarden man finder interessant. De mål og vægte jeg taler om, er det klumpen/hovedet det drejer sig om, derfor er længden anderledes end de 9,15 meter, hvilket også fremgår af de to link i mit første indlæg.
 
Mvh
Henning
 
 
 
 
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Okt 2011 kl. 13:00
Citat: Henning

Hej alle.
 

I mine bestræbelser for at finde den ”perfekte” line til min nye #6 stang, har jeg prøvekastet med et par af de liner jeg har liggende.

Linerne jeg har prøvet er først  Loop Opti Stillwater #6, her http://www.shop.aekvator.dk/product.asp?product=581 er den opgivet at veje 13g med en ldg. på 10,4m. Jeg har målt og vejet den til 15g og 11m?

er den opgivet at veje 15g og ldg. skulle være mellem 10,5 – 11,6 m.
Jeg har målt og vejet den til 17g og 10,3m ?

Er det bare mig, der tilfældigvis har fået liner der ikke passer med opgivelserne, eller er det ganske normalt, med så forholdsvis store afvigelser? Confused

Mvh
Henning
 
Hej Henning
 
Lyder bare som om der er sket en upser hos både Loop og Guideline da de har pakket linerne efter de er modtaget fra producenten, det passer jo meget godt med at begge er #7'er liner istedet for Big smile 
 
Mvh
Lasse
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Okt 2011 kl. 14:22
Citat: jimjensen

Tja generelt er det sikkert svært for producenterne at ramme det præcist...
 

Det tror jeg faktisk ikke. Hvis alle liner i en serie ligger konsekvent f.eks. 1,5g over angivet, er det tegn på bevidst vildledning. Noget andet er når vægtene ligger både over og under for samme line serie. Dette er tegn på dårlig produktion.

Vh. Chan 
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1317
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Okt 2011 kl. 14:45
 
Hej Henning
 
Lyder bare som om der er sket en upser hos både Loop og Guideline da de har pakket linerne efter de er modtaget fra producenten, det passer jo meget godt med at begge er #7'er liner istedet for Big smile 
 
Mvh
Lasse
 
Hej Lasse.
 
Ja noget kunne tyde på det er sådan det hænger sammen, og så dog - jeg er jo ikke helt alene om at have fået "upsere", Johnny Larsen skriver om at hans liner tit svinger 2 - 3g, det er jo også en klasse op eller ned! Ligeledes har Paw fået en line, der er pakket forkert, man skal nok til at have vægten med, når man handler liner.Wink
 
Mvh
Henning 


Redigeret af Henning - 29 Okt 2011 kl. 15:02
Til top
Rene´H Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Barberen Avatar

Tilmeldt:: 25 Aug 2005
Geografisk: sjælland
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Barberen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Okt 2011 kl. 14:59
En af de få hvor vægten altid passer er sgu scierraSmile ellers er det meget få liner der faktisk vejer det de siger, så en god idé at veje dem efter.
Ellers er det jo ikke det store problem lige selv veje dem til og lave en ny løkkeSmile 
Til top
Rene´H Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Barberen Avatar

Tilmeldt:: 25 Aug 2005
Geografisk: sjælland
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Barberen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Okt 2011 kl. 15:02
Citat: Henning

 
Hej Henning
 
Lyder bare som om der er sket en upser hos både Loop og Guideline da de har pakket linerne efter de er modtaget fra producenten, det passer jo meget godt med at begge er #7'er liner istedet for Big smile 
 
Mvh
Lasse
[/QUOTE]
 
Hej Lasse.
 
Ja noget kunne tyde på det er sådan det hænger sammen, og så dog - jeg er jo ikke helt alene om at have fået "upsere", Johnny Larsen skriver om at hans liner tit svinger 2 - 3g, det er jo også en klasse op eller ned! Ligeledes har Paw fået en line, der er pakket forkert, man skal nok til at have vægten med, når man handler liner.Wink
 
Mvh
Henning 
[/QUOTE]
Det sker alt for tit til at det kan være en upser, så den tror jeg ikke på
Til top
Thomas Schreiber Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
schreiber Avatar

Tilmeldt:: 04 Mar 2007
Status: Offline
Beskeder: 339
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér schreiber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Okt 2011 kl. 18:37
Det komme vel også an på hvor meget line der er vejet? Normalt vejer man ikke hele klumpen, men kun de første 9,15meter hvis man skal holde sig til noget der skal ligne lineklasser eller AFFTA standarden. Prøv at veje igen, og se om det ikke passer bedre.

I min verden ville det være meget nemmere hvis alle liner var opgivet med vægten i gram fremfor en lineklasse.
Med venlig hilsen
Thomas Schreiber
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1317
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Okt 2011 kl. 20:12
Citat: schreiber

Det komme vel også an på hvor meget line der er vejet? Normalt vejer man ikke hele klumpen, men kun de første 9,15meter hvis man skal holde sig til noget der skal ligne lineklasser eller AFFTA standarden. Prøv at veje igen, og se om det ikke passer bedre.
Hej Thomas.
 
Det er jo liner, hvor der udover klassen, er opgivet en vægt for klumpen/hovedet, derfor har jeg vejet den/det, istedet for at veje affta eller aftm.
Som du efterlyser, har jeg prøvet at veje 9,15m af min klasse 6 Guideline Coastal, den vejer 15,5g - ikke så godt efter standarden!
For fuldstændighedens skyld skal det med, at linen siden jeg vejede den i går, har tabt ca 1g på de 10,3 meter, den må have været lidt fugtig.Confused   
I min verden ville det være meget nemmere hvis alle liner var opgivet med vægten i gram fremfor en lineklasse.
 
Er det ikke lidt det man er på vej imod, ved at opgive vægten på hovedet/klumpen?
 
Mvh
Henning
 
PS. Flot og tidsbesparende hjemmeside du har banket nedSmile
Til top
Jakob Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jabber Avatar

Tilmeldt:: 11 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 643
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jabber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Okt 2011 kl. 20:29
Citat: schreiber

Det komme vel også an på hvor meget line der er vejet? Normalt vejer man ikke hele klumpen, men kun de første 9,15meter hvis man skal holde sig til noget der skal ligne lineklasser eller AFFTA standarden. Prøv at veje igen, og se om det ikke passer bedre.
I min verden ville det være meget nemmere hvis alle liner var opgivet med vægten i gram fremfor en lineklasse.


Nu er det jo ikke påkrævet ved lov at holde sig til den standard. Begge de omtalte liner er jo fra skandinaviske firmaer, og AFFTA er jo mig bekendt en amerikansk standard.
Til top
Thomas Schreiber Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
schreiber Avatar

Tilmeldt:: 04 Mar 2007
Status: Offline
Beskeder: 339
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér schreiber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Okt 2011 kl. 21:13
Citat: Jabber


Nu er det jo ikke påkrævet ved lov at holde sig til den standard. Begge de omtalte liner er jo fra skandinaviske firmaer, og AFFTA er jo mig bekendt en amerikansk standard.

Nej, det mindes jeg heller ikke at have givet udtryk for? Hvordan kommer du til den konklusion?

Det giver efter min opfattelse ikke mening, at sige at noget er en #6 hvis den vejer som en #10 efter den skala flertallet bruger.
Med venlig hilsen
Thomas Schreiber
Til top
Steffen Christiansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
StefC

Tilmeldt:: 23 Nov 2010
Status: Offline
Beskeder: 189
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér StefC Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Okt 2011 kl. 21:16
Nu blev jeg jo nødt til at veje mine liner.

Guideline RTG skydehoved #7 vejede 18 gram som det skulle.

Guideline 4-Cast #7 som skulle veje 16 gram, vejede kun 14,8 gram. (14,76 gram helt præcist).

Lidt sjovt at jeg har sat den 4-Cast line til salg så, for jeg kan jo formentlig bruge den på min #6 stang, med den vægt. Wacko
Venlig hilsen
Steffen Christiansen
Til top
Thomas Schreiber Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
schreiber Avatar

Tilmeldt:: 04 Mar 2007
Status: Offline
Beskeder: 339
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér schreiber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Okt 2011 kl. 21:17
Citat: Henning

 
Det er jo liner, hvor der udover klassen, er opgivet en vægt for klumpen/hovedet, derfor har jeg vejet den/det, istedet for at veje affta eller aftm.

Er du 100% sikker på at vægten er opgivet for klumpen?

Citat: Henning

 
PS. Flot og tidsbesparende hjemmeside du har banket nedSmile

Tak LOL Jeg blev enig med mig selv om at jeg brugte for meget tid foran computeren og for lidt tid foran fiskene. Der er ca. 3 års blog på mayfly.dk/blog
Med venlig hilsen
Thomas Schreiber
Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
J Rosgaard

Tilmeldt:: 09 Maj 2011
Status: Offline
Beskeder: 295
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér J Rosgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Okt 2011 kl. 21:22
Var i Salmonfly for at bytte et 16gr Rio der vejede 14,8gr præcist. Kim gennemgik hele sendingen og 8 ud af 10 vejede 14,8gr selv om de var pakket som 16gr. Fandt et enkelt der vejede 16,5gr.

Jeg var den eneste der der havde reklameret så der går sikkert mange rundt derude og ikke kan forstå hvorfor deres kast ikke rigtig fungere.

Dette gælder sikkert for andre mærker end Rio.

Det med at liner "tager på" når de suger vand er almen viden skulle jeg mene men det betyder selvfølgelig meste ved lange og tunge liner.


Til top
Jim Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jimjensen Avatar

Tilmeldt:: 21 Maj 2005
Geografisk: Sdr. Jylland
Status: Offline
Beskeder: 359
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jimjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Okt 2011 kl. 21:32
Hej Jesper !
Right on, præcist det er almindeligt at liner bliver tungere efter fiskeri, så måske et 1/2 gram ikke så vigtigt ?
Jeg har selv vejet over 50 af de "gamle" shakepeare Glider liner som jeg  var heldig at få fat på. !
46 ud af 50 var for lette i tør tilstand.
De svang 4 gram på en dt 8
Tilbage er dog at disse liner er de bedste jeg har prøvet + eller - 1 gram ;-)
Måske man går en anelse for højt op i dette med vægten, en dygtig kaster kompenserer let for + / - et gram !
Knæk og bræk derude !
Ps. dette ikke sagt fordi jeg syntes det er lige gyldig hvad skydehoveder vejer, men det er ikke alt afgørende !
Ps. poly eller flou carbon leader betyder mindst lige så meget !
Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
J Rosgaard

Tilmeldt:: 09 Maj 2011
Status: Offline
Beskeder: 295
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér J Rosgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Okt 2011 kl. 21:40
Ved godt at tråden handler om afvigelser i vægt på liner og her kan jeg kun anbefale at man investere i en nøjagtig vægt som så bringes med i butikken.

Men hvis man fisker med poly(bruger selv kun taperet fluo) skal man huske at lægge denne vægt til. De kan veje op til et par gram for de længste.

Jeg har selv vejet ALLE mine skydehoveder og den fra Scierra og Zpey sidder "lige i skabet".

Alle andre variere et par gram.

Til top
Jakob Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jabber Avatar

Tilmeldt:: 11 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 643
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jabber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Okt 2011 kl. 21:53
Citat: schreiber


Citat: Jabber

Nu er det jo ikke påkrævet ved lov at holde sig til den standard. Begge de omtalte liner er jo fra skandinaviske firmaer, og AFFTA er jo mig bekendt en amerikansk standard.

Nej, det mindes jeg heller ikke at have givet udtryk for? Hvordan kommer du til den konklusion?
Det giver efter min opfattelse ikke mening, at sige at noget er en #6 hvis den vejer som en #10 efter den skala flertallet bruger.


Nu står det jo firmaerne frit for at fortolke på begrebet "lineklasse" hvis man ikke følger AFFTA. Nøjagtigt som at der er delte meninger om hvor stiv en #6 stang er.
Til top
Jakob Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jabber Avatar

Tilmeldt:: 11 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 643
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jabber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Okt 2011 kl. 21:54
Citat: J Rosgaard

Var i Salmonfly for at bytte et 16gr Rio der vejede 14,8gr præcist. Kim gennemgik hele sendingen og 8 ud af 10 vejede 14,8gr selv om de var pakket som 16gr. Fandt et enkelt der vejede 16,5gr.
Jeg var den eneste der der havde reklameret så der går sikkert mange rundt derude og ikke kan forstå hvorfor deres kast ikke rigtig fungere.
Dette gælder sikkert for andre mærker end Rio.
Det med at liner "tager på" når de suger vand er almen viden skulle jeg mene men det betyder selvfølgelig meste ved lange og tunge liner.


Det er ikke 1,2g på et skydehoved der er grund til at et kast ikke fungerer.
Til top
Thomas Schreiber Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
schreiber Avatar

Tilmeldt:: 04 Mar 2007
Status: Offline
Beskeder: 339
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér schreiber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Okt 2011 kl. 21:56
Jakob,

Det er korrekt, men er det brugbart eller seriøst at lave sine egne tal/mål og kalde dem det samme andre gør? 
Med venlig hilsen
Thomas Schreiber
Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
J Rosgaard

Tilmeldt:: 09 Maj 2011
Status: Offline
Beskeder: 295
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér J Rosgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Okt 2011 kl. 22:05
Citat: Jabber

Citat: J Rosgaard

Var i Salmonfly for at bytte et 16gr Rio der vejede 14,8gr præcist. Kim gennemgik hele sendingen og 8 ud af 10 vejede 14,8gr selv om de var pakket som 16gr. Fandt et enkelt der vejede 16,5gr.
Jeg var den eneste der der havde reklameret så der går sikkert mange rundt derude og ikke kan forstå hvorfor deres kast ikke rigtig fungere.
Dette gælder sikkert for andre mærker end Rio.
Det med at liner "tager på" når de suger vand er almen viden skulle jeg mene men det betyder selvfølgelig meste ved lange og tunge liner.


Det er ikke 1,2g på et skydehoved der er grund til at et kast ikke fungerer.

Enig men hovedet var til en ven der skulle tilpasse i forhold til en ny stang og her er det vigtigt at vide hvad man "skyder med"

Man vil vel studse over at der kun var en halv liter mælk i en liter karton?Wink
Til top
Jakob Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jabber Avatar

Tilmeldt:: 11 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 643
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jabber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Okt 2011 kl. 22:13
Citat: schreiber

Jakob,
Det er korrekt, men er det brugbart eller seriøst at lave sine egne tal/mål og kalde dem det samme andre gør? 


Brugbart ja. Jeg er endnu ikke stødt på en #6 line/stang kombo der ikk ku kastes sammen.

Seriøst ja. Hvorfor skal alle følge en standard der er sat i USA?
Til top
Thomas Schreiber Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
schreiber Avatar

Tilmeldt:: 04 Mar 2007
Status: Offline
Beskeder: 339
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér schreiber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Okt 2011 kl. 22:17
Der skal de heller ikke, men så burde man kalde det noget andet end "#X". Det svarer til at man siger noget vejer 100kg, men at vores kilo og gram ikke vejer det samme som jeres. Det er meningsløst. 
Med venlig hilsen
Thomas Schreiber
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Okt 2011 kl. 22:20
Citat: J Rosgaard

Men hvis man fisker med poly(bruger selv kun taperet fluo) skal man huske at lægge denne vægt til. De kan veje op til et par gram for de længste.
 

 
Og sådan et taperet flourocarbonforfang vejer intet? Husk at smide det på vægten næste gang du får chancen Wink
 
Mvh
Lasse
Til top
Thomas Schreiber Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
schreiber Avatar

Tilmeldt:: 04 Mar 2007
Status: Offline
Beskeder: 339
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér schreiber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Okt 2011 kl. 22:27
Citat: LasseK

 
 
Og sådan et taperet flourocarbonforfang vejer intet? Husk at smide det på vægten næste gang du får chancen Wink
 

Et Riverge 12' i 1x vejer 0,811g Smile
Med venlig hilsen
Thomas Schreiber
Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
J Rosgaard

Tilmeldt:: 09 Maj 2011
Status: Offline
Beskeder: 295
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér J Rosgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Okt 2011 kl. 22:32

Citat: LasseK

Citat: J Rosgaard

Men hvis man fisker med poly(bruger selv kun taperet fluo) skal man huske at lægge denne vægt til. De kan veje op til et par gram for de længste.
 

 
Og sådan et taperet flourocarbonforfang vejer intet? Husk at smide det på vægten næste gang du får chancen Wink
 
Mvh
Lasse
Selvfølglig vejer det noget men ikke i nærheden af et poly.
De fleste hurtige kyststænger kan fint kaste med +2gr(eller mere) men det gør da noget ved rytmen og linebuen. Et tungt hoved vil normalt åbne linebuen og en dygtig kaster som dig vil jo vide hvad det indebæreWink

Det er jo et spørgsmål om smag og behag. En ven købte en Albright EXS #6 af mig og jeg brugte 14-15gr på stangen men han foretrak 19gr. Hvis det fungere for ham er det fint med mig.
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Nov 2011 kl. 17:08
Citat: Henning

[QUOTE]
 
 
Hej Lasse.
 
Ja noget kunne tyde på det er sådan det hænger sammen, og så dog - jeg er jo ikke helt alene om at have fået "upsere", Johnny Larsen skriver om at hans liner tit svinger 2 - 3g, det er jo også en klasse op eller ned! Ligeledes har Paw fået en line, der er pakket forkert, man skal nok til at have vægten med, når man handler liner.Wink
 
Mvh
Henning 
 
Yup, og målebåndet når der købes stænger Wink Kunne være sjovt når folk begynder at bytte hjul fordi de ikke vejer det fabrikanten skriver på deres hjemmesider, og stænger fordi de ikke vejer det de siger eller har præcis den længde der står på dem LOL
 
Gad egentlig vide hvilken margen Guideline og Loop har på deres liner fra deres producent? Dem der får lavet liner til standarden har jo et par %'s afvigelser på de første 9,144 meter så vil da tro at dem der ikke laver til standarden har mindst det samme Smile
 
Mvh
Lasse
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum