Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fluestang - Spørgsmål

 Besvar Besvar
Forfatter
Niklas Seyfarth Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Niklas_s

Tilmeldt:: 27 Mar 2011
Geografisk: Greve
Status: Offline
Beskeder: 8
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niklas_s Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Fluestang - Spørgsmål
    Sendt: 31 Okt 2011 kl. 17:17
Hey

Købte dette som et begynder sæt (kl. 7) sidste år, og har været tilfreds med den indtil videre.
 http://www.jagtogfiskerimagasinet.dk/kat3-Fiskes%C3%A6t/side1654-Luksus-Flues%C3%A6t-Den-%C3%98vede-..html

Jeg kan dog ikke få kastet ret meget line ud, og synes den er ekstrem blød.
Har så prøvet min vens Winston Baron II MX kl. 8, en andens kl. 7 og så en Hardy Unique kl. 7, og de mærker alle sammen rimelig stive i det, og jeg kan kaste væsentlig længere og bedre med dem.
Er de stænger det man kalder hurtig aktion ?
Og er min Scierra langsom aktion ?

Efter jeg har prøvet deres stænger og mærket forskellen på blød og stiv, så skal jeg helt sikkert ud og have mig en stang der er mere stiv.
Økonomien er nok ikke til en Winston pt, så har kigget lidt på en TFO BVK i kl.7 (har læst alle de rosende ord i giver TFO BVK), men kan i sige mig om den er blød som min scierra eller mere stiv som de stænger jeg har prøvet ?

Håber i forstår spørgsmålene Wink

Niklas




Til top
Anders Almskou Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Anders almskou Avatar

Tilmeldt:: 28 Maj 2011
Status: Offline
Beskeder: 224
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Anders almskou Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Okt 2011 kl. 17:31
hejsa
 
jeg har købt en tfo ticr.
den er super og billig i forhold til tfo bvk.
en dygtig fluefisker der har prøvet både bvk og ticr siger af ticr er mindst ligeså god synes helt klart den er værd at smide penge efter er ihvertflad rigtig glad for min:) den kan fåes for 1000 kr her: http://salmonfly.dk/catalog/product_info.php/cPath/21_41_103/products_id/209
 
jeg er ihvertfald godt tilfreds med min og har fået en super service hos salmonfly
og de kan helt sikkert hjælpe dig med at finde line og hjul til hvis du også skal bruge det:)
 
Mvh Anders Almskou
Islynene juniorafdeling for Lystfiskerforeningen af 1926
www.lf26.dk/aktivitetsprogram-for-islynene-2013/
Til top
Andreas Hofman Schmidt Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Hofman

Tilmeldt:: 11 Aug 2010
Geografisk: ølstykke
Status: Offline
Beskeder: 0
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hofman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Okt 2011 kl. 17:41
Hej Niklas
Din stang har ikke en specielt langsom aktion, men de to nævnte kører lidt hurtigere, personligt ville jeg frem for at skifte stangen ud med en TFO istedet kigge på linen i stedet. Prøv at sætte en af deres liner over på din stang, og gør et forsøg. En ide kunne være at sætte din stang op med et kort skydehoved 9-10 meter i ca 17 gram. Her bør du få optimal kastelængde til dit kystfiskeri. 
Btw kig evt i noget Guideline lpxe her for du efter min mening endnu mere stang for pengene end TFO
Mvh Andreas Hofman
Til top
mads kongshaug Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Madskm Avatar

Tilmeldt:: 31 Jul 2010
Status: Offline
Beskeder: 197
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Madskm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Okt 2011 kl. 19:10
Hej,

Jeg havde tidligere en TFO Ticr, som jeg dog aldrig blev gode venner med. Pt er min favoritstænger TFO BVK klasse 6 og 7...super stænger til kanonpris...meget lette vægtmæssigt set...næsten som en Helios...men i en helt anden prisklasse. Med BVK'en kaster jeg mine WF liner ud på mellem 20-30 meter..afhængigt af forholdene....

Mit bud vil være, som Andreas også er inde på, at kigge på den line, du anvender. I mine øjne er en HM3 stang absolut ikke ringe...måske, hvis du har et skydehoved set-up, det ville være en ide, at kigge efter en WF line istedet for...jeg har flere gang forsøg med skydehoveder, men det spiller bare ikke for mig...i hvert fald ikke som med WF. Prøv f.eks. en Scierra HMT line
Til top
mads kongshaug Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Madskm Avatar

Tilmeldt:: 31 Jul 2010
Status: Offline
Beskeder: 197
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Madskm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Okt 2011 kl. 19:11
....men skal du skifte stang, så prøv en BVK...det er virkelig en fed stang....til prisen.
Til top
Ralf Jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Fluefisker52 Avatar

Tilmeldt:: 10 Dec 2009
Geografisk: Aalborg
Status: Offline
Beskeder: 70
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fluefisker52 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Nov 2011 kl. 11:09
Altså- en WF line ER et skydehovede. Blot den forskel fra det man tradionelt forstår ved et skydehovede, at hovedet er lavet ud i et med skydelinen så man ikke  kan ændre opsætningen umiddelbart.
Synes man ikke rigtigt at noget funker er der ikke andet at gøre en at få prøvet nogle forskellige liner.
Pludselig finder du en der passer til stangen og din kastestil og så vil du sikkert finde at din stang alligevel kaster fint. De fleste stænger er af i dag lavet af sådanne materialer og kvalitet at de kaster nogenlunde anstændigt, med mindre det er helt Harald Nyborg. Det kan godt være du skal en klasse op eller ned i line i forhoæd tiæl den angivne vægt på stangen, men der er kun at prøve sig frem.
Til top
mads kongshaug Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Madskm Avatar

Tilmeldt:: 31 Jul 2010
Status: Offline
Beskeder: 197
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Madskm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Nov 2011 kl. 11:22
Hmm...Ralf - at en WF er præcist det samme som et skydehoved, det er jeg ikke helt enig med dig i - slet ikke med alle de udgaver der i dag findes af WF'er...men det lugter helt sikkert af det samme :-). I min optik er det noget nemmere for en relativt nystartet fluefisker at finde en god rytme, og kastelængde, med en WF'er. F.eks. med HMT'en er der på linen med farve angivet optimal ladezone. Desuden lægger WF'eren sig noget mere blidt på vandet (selvfølgeligt ligegyldigt i 12 m/s og 1/2 bølger) end et "ægte" skydehoved. Men - korrekt - hvis man vil, ønsker og kan - så kan man rigtig optimere sit skydehoved set-up - der er man totalt låst med WF'er. Men - for mit eget vedkommende - jeg ønsker blot at få lagt linen så langt ud som muligt med mindst besvær - derfor WF - men alt er individuelt.
 
Mvh
 
Mads
Til top
Jakob Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jabber Avatar

Tilmeldt:: 11 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 643
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jabber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Nov 2011 kl. 11:31
Citat: Madskm

Hmm...Ralf - at en WF er præcist det samme som et skydehoved, det er jeg ikke helt enig med dig i - slet ikke med alle de udgaver der i dag findes af WF'er...men det lugter helt sikkert af det samme :-). I min optik er det noget nemmere for en relativt nystartet fluefisker at finde en god rytme, og kastelængde, med en WF'er. F.eks. med HMT'en er der på linen med farve angivet optimal ladezone. Desuden lægger WF'eren sig noget mere blidt på vandet (selvfølgeligt ligegyldigt i 12 m/s og 1/2 bølger) end et "ægte" skydehoved. Men - korrekt - hvis man vil, ønsker og kan - så kan man rigtig optimere sit skydehoved set-up - der er man totalt låst med WF'er. Men - for mit eget vedkommende - jeg ønsker blot at få lagt linen så langt ud som muligt med mindst besvær - derfor WF - men alt er individuelt.
 
Mvh
 
Mads

Det afhænger helt at dit skydehoved setup. Det kan lande nøjagtigt lige så blidt som en wf line.

Den primære grund til at nybegyndere bør vælge en WF er imo, at der er så mange parametre at rode med ifb. med skydeline og hoved, at det nemt kan forvirre meget. Så er en wf line meget mere ligetil.
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Nov 2011 kl. 13:59
[QUOTE=Niklas_s]Hey

Købte dette som et begynder sæt (kl. 7) sidste år, og har været tilfreds med den indtil videre.
 http://www.jagtogfiskerimagasinet.dk/kat3-Fiskes%C3%A6t/side1654-Luksus-Flues%C3%A6t-Den-%C3%98vede-..html

Jeg kan dog ikke få kastet ret meget line ud, og synes den er ekstrem blød.
Har så prøvet min vens Winston Baron II MX kl. 8, en andens kl. 7 og så en Hardy Unique kl. 7, og de mærker alle sammen rimelig stive i det, og jeg kan kaste væsentlig længere og bedre med dem.
Er de stænger det man kalder hurtig aktion ?
Og er min Scierra langsom aktion ?

Efter jeg har prøvet deres stænger og mærket forskellen på blød og stiv, så skal jeg helt sikkert ud og have mig en stang der er mere stiv.
Økonomien er nok ikke til en Winston pt, så har kigget lidt på en TFO BVK i kl.7 (har læst alle de rosende ord i giver TFO BVK), men kan i sige mig om den er blød som min scierra eller mere stiv som de stænger jeg har prøvet ?

Håber i forstår spørgsmålene Wink

Niklas


Ud fra det du skriver,hmm, er det fornuftige valg Fenwick Techna 9#5 eller
men nu ved jeg selvfølig ikke hvilke modeller Scierra du har prøvet men HM+ 9`3#7 er hurtig og prograsiv mulighed,en jeg selv bruger er http://www.fisknu.dk/product.asp?product=7927 lidt dyre,men rigtig fin stangWink
Mvh Heine



Redigeret af hlf - 01 Nov 2011 kl. 14:03
Til top
Ronny Lagoni Thomsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ronny Lagoni Thomsen Avatar

Tilmeldt:: 22 Jul 2005
Geografisk: Vejle/Grindsted/Kolding/Skjern/Haderslev/Varde
Status: Offline
Beskeder: 171
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ronny Lagoni Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Nov 2011 kl. 14:32
Hej Niklas

Din HM3 er ikke en langsom stang og det undrer mig en hel del at du oplever den sådan... Hvilken klasse skydehoved fik du leveret med stangen? For umiddelbart er det en god kombination sættet er sat sammen ud fra...

Med venlig hilsen

Ronny Lagoni Thomsen
www.fluefiskeskolen.dk
Til top
Niklas Seyfarth Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Niklas_s

Tilmeldt:: 27 Mar 2011
Geografisk: Greve
Status: Offline
Beskeder: 8
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niklas_s Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Nov 2011 kl. 17:26
Tak for de mange svar.

Går ud fra det er Scierra MWF flydende skydehoved jeg har på.

Synes bare min stang virker utrolig elastisk, og når jeg begynder at få noget line ud mister jeg simpelthen farten.. Mit bud er selvfølgelig at jeg ikke har teknikken i orden siden det går galt, men hvorfor kan jeg skifte til en ny stang og i løbet af 10 minutter kan jeg kaste langt længere end med min egen.
Jeg kan mærke at jeg ikke få den samme kraft i kastet med min egen stang.
Vil prøve at sætte min line over på en af deres stænger og se om det har noget at sige.
Til top
Eigil Horn Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Gilson

Tilmeldt:: 14 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 13
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gilson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Feb 2012 kl. 22:02
Jeg startede også med et billigt Scierrasæt og købte sidste år så en BVK. Den er jeg meget tilfreds med. Prøv at tage i enten salmonfly eller Korsholm og prøvekaste den og et par stykker til. Så kan du selv mærke hvilken een der passer dig bedst.
Til top
Jan Johansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Johansen Avatar

Tilmeldt:: 04 Apr 2003
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 717
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Johansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Feb 2012 kl. 22:28
Hej Niklas.
 
Det er næsten morderligt svært at finde en fluestang idag, da mange mennesker er fokuseret på de første ti centimeter ovenfor håndtaget (læs: navnet på stangen)
 
Når dette er sagt vil jeg allivevel sige at der findes mange lækre klinger/stænger som opvejer oplevelsen af fornemmelsen af kastet.
MEN, når så dette er sagt, så er der også forskel på, hvor klingerne kommer fra (respektive, den færdige stang)
 
Jeg har igennem mange år kastet med mange stænger, og mange navne på selvsamme. Og jeg ved også at jeg ikke er den bedste kaster i dette land, men alligevel vil jeg sige at mine bedste stænger gennem tiden (klasse 7/8) har været meget forskellige. Det har for mig været om at ramme lige dén stang, som er rigtig her og nu.
 
Der skal prøves, uden fokus på navnet.....
 
Hvis du har tid og mulighed søndag, så kan du evt. køre til den anden side af Herfølge, her vil jeg lægge tid og plads af til at du kan prøve følgende stænger:
TFO TiCr #7
CTS Affinity MX #6
TFO Axiom klasse 6 og 8 (lånte stænger, så vi passer lidt mere på disse)
No Name 9 fod klasse 7/8
 
Jeg medbringer liner til alle stænger, og tag gerne dine egne liner med.
Angående No Name-stangen, så HAR den et officielt navn, og den kan også købes. Men som jeg skrev, så handler det om hvad DU har det godt med.
 
Jeg kan så sige at denne No Name-stang er min er min favoritstang pt.
 
Og hvis du falder for denne stang, så må du være klar på en byttehandel med din Scierra-stang...kun fordi jeg gerne vil ha' den :-)
Til top
Jan Hagen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JH

Tilmeldt:: 24 Mar 2005
Status: Offline
Beskeder: 180
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Feb 2012 kl. 22:54
Smile

Redigeret af JH - 17 Feb 2012 kl. 23:48
Til top
Tommy Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Tommy:) Avatar

Tilmeldt:: 23 Dec 2009
Status: Offline
Beskeder: 616
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tommy:) Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Feb 2012 kl. 23:09
Du skriver at du har prøvet andres setup , og på kort tid kørte det

Har de prøvet dit?

Vh Tommy
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Feb 2012 kl. 01:46
Citat: Niklas_s

Hey

Købte dette som et begynder sæt (kl. 7) sidste år, og har været tilfreds med den indtil videre.
 http://www.jagtogfiskerimagasinet.dk/kat3-Fiskes%C3%A6t/side1654-Luksus-Flues%C3%A6t-Den-%C3%98vede-..html

Jeg kan dog ikke få kastet ret meget line ud, og synes den er ekstrem blød.
Har så prøvet min vens Winston Baron II MX kl. 8, en andens kl. 7 og så en Hardy Unique kl. 7, og de mærker alle sammen rimelig stive i det, og jeg kan kaste væsentlig længere og bedre med dem.
Er de stænger det man kalder hurtig aktion ?
Og er min Scierra langsom aktion ?

Efter jeg har prøvet deres stænger og mærket forskellen på blød og stiv, så skal jeg helt sikkert ud og have mig en stang der er mere stiv.
Økonomien er nok ikke til en Winston pt, så har kigget lidt på en TFO BVK i kl.7 (har læst alle de rosende ord i giver TFO BVK), men kan i sige mig om den er blød som min scierra eller mere stiv som de stænger jeg har prøvet ?

Håber i forstår spørgsmålene Wink

Niklas





Det burde kunne virke. Måske du skulle få andre til at prøve den? Få evt vejet det skydehoved. Og nej hvis sammesætningen er rigtig, kaster du ikke mange meter længere med en anden stang, hvis din teknik er i orden. Mange ikke øvede, har en tendens til et tungere skydehoved så stangen arbejder noget mere. Så mærkes det rigtig. Måske har du blot prøvet nogle af de andres med et tungere skydehovedWink

Forreste stop....bageste stop osv. Når det så er på plads, kan dobbelt trækket øves. Fidusen er fart på linen inden udkastet. Og den største fejl er et kl. 9 stop, samt for voldsomt fremkast i udkastet. Sjovt nok kan man rigtig mærke, at stangen arbejder, når det er på plads. Derfor snyder mange sig selv, med at starte med et kortere og tungere skydehoved.
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
MORTEN ANDERSEN Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MORTEN ANDERSEN Avatar

Tilmeldt:: 02 Okt 2006
Geografisk: Vallensbæk
Status: Offline
Beskeder: 395
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MORTEN ANDERSEN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Feb 2012 kl. 03:20
Hej Niklas
 
Hvornår har du sidst smurt din line med linedressing?
Prøv det - og du vil finde at din stang og line virker Smile
 
På kanten af det døde hav
Morten Andersen
Til top
Niels Ryssel Jensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Ryssel

Tilmeldt:: 27 Sep 2004
Geografisk: Greve
Status: Offline
Beskeder: 13
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ryssel Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Feb 2012 kl. 09:53
Hej Niklas

Jeg bor også i Greve, hvis du er interesseret, så kan vi checke dit udstyr på græs, det kan være linevægten, teknikken og ja stangen der ikke passer, men det skal jo prøves, og så kan du evt. prøve næsten alt andet, jeg har et varieret udvalg af liner og stænger Smile

Hvis du er interesseret i den løsning, kan du maile til mig på: rysselhocke@gmail.com

Vh. Ryssel
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres