Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Dybde for en gedde

 Besvar Besvar
Forfatter
Claus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
flycast Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 642
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér flycast Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Dybde for en gedde
    Sendt: 01 Nov 2011 kl. 19:49
Sad og tænkte på hvor dybt en gedde kan svømme. Vi har søer på 20-25 meter i dk og tænkte på hvilke fisk der kan gå der ned, og er der egentlig noget liv der nede.
 
Kan gedden komme der ned uden problemer ?
 
tak Wink
www.drift4photo.dk
www.kystfiskerihorsens.dk
Til top
Klaus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Klaus Neilsen

Tilmeldt:: 15 Sep 2010
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Klaus Neilsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Nov 2011 kl. 20:51
Vi har på 36 m her på sjælland, og her har jeg fanget gedder helt nede på 30 meters dybde...
Who's the more foolish? The fool, or the fool who follows him?
Til top
Marc Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lucius Avatar

Tilmeldt:: 16 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 482
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lucius Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Nov 2011 kl. 21:08
Den kan snildt komme ned på 35 m, og også længere ned...
Til top
Tobias Larsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Storfiskeren

Tilmeldt:: 18 Feb 2009
Geografisk: Lolland falster
Status: Offline
Beskeder: 81
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Storfiskeren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Nov 2011 kl. 22:50
sidst Jeg var på fyresøen over det dybeste viste ekkolodet 37 meter og der var en meget stor banan lige over bunden... Og i Norge fanger de dem jo meget meget dybere så det kan de uden problemer..
Til top
Bo Andersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Skjold82 Avatar

Tilmeldt:: 24 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 43
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Skjold82 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Nov 2011 kl. 09:22
Og så som den nybegynder jeg tilsyneladende er...
Hvordan fanden for jeg agnen ned til en fisk på 37m vand?
Til top
Hans Kristian Byrialsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
AxeZes Avatar

Tilmeldt:: 15 Feb 2011
Status: Offline
Beskeder: 22
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér AxeZes Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Nov 2011 kl. 09:30
Hey Bo

Det er bare et spørgsmål om hvor meget bly du bruger. Hug

Og Claus på bunden af de søer der er meget uklare svømmer Sandrater gerne..
og i en mose ved Silkeborg omgen er det maller.. Shocked
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Nov 2011 kl. 10:33
Jeg tror ikke man træffer mange gedder på bunden af Furesøens små 40 m vand, da der mangler lys for gedden at jage - så mon ikke grænsen for de fleste gedder går omkring 20 meter vand?
 
Men den omtalte 'banan' på ekkoloddet kan have være noget så spændende som en knude (ferksvandets torskefisk)- som lever og jager dybt dernede i mørket. Det er en sjov fætter - faktisk rigtig køn - med mange pletter, og så skulle den smage forrygende godt ! Så bare ned med pirken - de er dernede.
 
mvh
Heinz
Til top
mike thomsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
bkg2630 Avatar

Tilmeldt:: 08 Okt 2011
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bkg2630 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Nov 2011 kl. 18:57
jeg har læst at gedden kan jage i 0m sigtbarhed er det helt skævt?
Til top
Claus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
flycast Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 642
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér flycast Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Nov 2011 kl. 19:22
Citat: bkg2630

jeg har læst at gedden kan jage i 0m sigtbarhed er det helt skævt?
Lyder spændene
 
Generelt synes je gder er mange myter omkring gedde fiskeri osv.
 
en ting jeg faktisk godt kunne tænke mig at vide hvad i andre har af erfaring er følgende:
 
Hvad gør i andre når vandet har ringe sigtbarhed, f.eks 40 cm
Gedden jager jo egentlig med synet, og den har sku da ringe forhold så hvis vand er beskidt som the sometider.
www.drift4photo.dk
www.kystfiskerihorsens.dk
Til top
mike thomsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
bkg2630 Avatar

Tilmeldt:: 08 Okt 2011
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bkg2630 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Nov 2011 kl. 19:53
jeg fandt lige dette om gedden.
 
 

Måske jager gedden bedre i uklart vand

Geddernes evne til at jage byttefisk i uklart vand er blevet undersøgt af DTU Aqua i et forsøg i store udendørs kar. Gedder på cirka 23 centimeter fik mulighed for at jage små-skaller på cirka 5 centimeter i 16 timer i klart vand, let uklart og meget uklart vand. Vandet blev lavet grumset ved hjælp af opløste lerpartikler. Forsøget viste, at gedderne fangede og åd omtrent lige mange skaller, ligegyldig hvor uklart vandet var. Ved en høj tæthed af små-skaller kunne gedderne faktisk fange flere skaller i det meget uklare vand end i klart vand. Det var ret overraskende, men måske har gedderne en fordel i det uklare vand. Byttefisken vil først opdage gedden på ganske tæt hold og her betyder geddens lynhurtige angrebsteknik på kort afstand, at byttefisken ikke kan nå at flygte.

Til top
Michael Holm Larsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Michael Holm Avatar

Tilmeldt:: 08 Apr 2004
Geografisk: Vestsjælland
Status: Offline
Beskeder: 51
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michael Holm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Nov 2011 kl. 22:54
Jeg tænker så lige der, betyder der så ik præcis det samme den anden vej...at gedden først opdager ens agn på kortere afstand i uklart vand ;)
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Nov 2011 kl. 10:52
Jeg er nu ret overbevist om, at gedden har "detektorer" der kan opfange bevægelser i vandet. Gedderne må jo i mange søer finde sig i, at vandet er uklart en stor del af året, så mon ikke de op gennem tiderne har udviklet og finjusteret følesanserne som så mange andre rovfisk?.

Mvh. - Kim -
Til top
Søren Bang Jokumsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sbj Avatar

Tilmeldt:: 17 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 102
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sbj Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Nov 2011 kl. 12:25
Det er ikke noget problem for gedden og jage under dårlige lysforhold. Tænk på at der fiskes gedde på isen i Norge. Når isen har lagt sig. Måske op til 1 meter tyk og med sne på, ja så er der ikke meget lys som kommer ned til den.
Til top
thomas smed larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
thomassmedlarsen Avatar

Tilmeldt:: 08 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 376
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér thomassmedlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Nov 2011 kl. 15:30
Jeg har læst om nogel undersøgelser i fisk og fri ( kan ikke huske hvilket blad) At gedder sagtens kunne jage selvom de var helt blinde!

De har nogle nerver eller noget i den retning ned langs siden som kan opfange lyde og vibrationer. Det skulle være nok for gedderne.


Ellers benytter jeg gerne propeller elle smilebade og lign. når vandet er uklart.
Til top
Peter Eriksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peter Eriksen

Tilmeldt:: 06 Nov 2011
Status: Offline
Beskeder: 130
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter Eriksen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Nov 2011 kl. 22:51
Jeg har hørt det samme.
Til top
Peter Eriksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peter Eriksen

Tilmeldt:: 06 Nov 2011
Status: Offline
Beskeder: 130
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter Eriksen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Nov 2011 kl. 22:54
Gedder kan sagtens gå 40 meter ned uden problemer. Men gedderne opholder sig på skranter og de steder hvor dens byttedyr er. Men hele vinteren går den gerne dybt ;-)
Til top
Michael Holm Larsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Michael Holm Avatar

Tilmeldt:: 08 Apr 2004
Geografisk: Vestsjælland
Status: Offline
Beskeder: 51
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michael Holm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Nov 2011 kl. 23:19
Alle fisk har nerver ned langs sidenlinien.
De bruger det alt efter art mere eller mindre i deres jagt på bytte eller flugt fra rovfisk.
 
Ska ik kunne sige om evolutionen har spillet i forhold til gedden, men faktum har altid været at den jager primært med synet...dermed ik sagt at den ikke kan bruge sideliniens nerver...
 
Hvorfor fanger "krasse" farver eller bedre i grumset vand end naturlige...hvis ik det netop sku være fordi de bedre kan ses ;)
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres