Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjælp til at vælge flue

 Besvar Besvar
Forfatter
Heino Poulsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
theone Avatar

Tilmeldt:: 08 Feb 2006
Geografisk: billund
Status: Offline
Beskeder: 124
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér theone Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Hjælp til at vælge flue
    Sendt: 05 Nov 2011 kl. 03:16
Hejsa

Jeg er jo helt grøn i flue fiskning. Men stolede på min forhandler han sagde på denne årstid skulle jeg bruge store lure i orange neon grønne, altså meget stærke farver. til P&T
Har selv bundet nogle af slagsen og købt nogle. Jeg flere gange være ud at fisk uden held, så nu vil gerne vide om det er helt forkert valg af flue eller mig der ikke fisker dem rigtig.

Håber i kan hjælpe
Hilsen

Heino
Til top
Martin hardorff Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hardorff Avatar

Tilmeldt:: 15 Jun 2006
Geografisk: Horsens
Status: Offline
Beskeder: 184
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hardorff Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Nov 2011 kl. 09:15
Hej heino. prøv den her. den fanger jeg kun på i put and take. 

Ellers prøv en lille nymfe du kan også være super. 

Knæk og bræk  
Til top
Martin hardorff Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hardorff Avatar

Tilmeldt:: 15 Jun 2006
Geografisk: Horsens
Status: Offline
Beskeder: 184
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hardorff Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Nov 2011 kl. 09:16
du=den*
Til top
thomas smed larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
thomassmedlarsen Avatar

Tilmeldt:: 08 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 376
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér thomassmedlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Nov 2011 kl. 10:08
Når vejret er gustent med mørke skyer og måske regn så er det lyse og klare farver så som den flue Martin henviser til. Hvis solen så står højt på himlen er en sort eller oliven udgave nok mere givende. Eventuel en montana når solen står højt her i det sene efterår/vinter. Sigtbarheden i vandet har også en stor betydning hvis vandet altid er grumset så er det bare på med en flue i skrappe farver.
Til top
Torben Thinggaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TT101 Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2008
Geografisk: Vestjyl./Århus
Status: Offline
Beskeder: 528
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TT101 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Nov 2011 kl. 10:24
Hej Heino,
 
fluer i stærke farver virker ofte godt i mange P & T-vande - ikke mindst i den kolde tid.
Den flue Martin linker til, dvs. Cat's Whisker, er et rigtig godt bud på en sådan flue. Mange fisker den ved at kaste den lige ud foran snuden på fisk, de har set cruise rundt tæt på overfladen, for derefter at nøkke fluen ind i små hurtige ryk. En anden god teknik er blot at kaste fluen ud i søen, lade den synke et godt stykke tid, for derefter at tage den laaaangsomt ind i lange glidende tag.
I nogle P & T-vande virker mere eller mindre naturtro imitationer godt. Prøv f.eks. at fiske din montana-nymfe tæt på bunden via ovennævnte langsomme indtagningsmetode. Findes der mange vårfluelarver i vandet, kan det være en rigtig giftig teknik.
Du skal ikke fortvivle, fordi du foreløbigt ikke har fanget noget. I en hel del P & T-søer er fiskene mere vanskelige at fange, end man lige skulle tro.
Så bare klø på! Big smile
 
 
Bedste hilsner samt knæk & bræk

Torben Thinggaard
Til top
Steen T Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
SoftboyDK Avatar

Tilmeldt:: 15 Mar 2007
Geografisk: Omkring Køge
Status: Offline
Beskeder: 615
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér SoftboyDK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Nov 2011 kl. 10:26
Kommer lige med mit bud ..
De her fanger ...
http://www.123nu.dk/lystfiskeri/brugtmarked_kontakt.asp?menu=Brugtmarked&ID=49287
Hellere 1 flue i vandet end 10 i æsken ....
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Nov 2011 kl. 11:34
Her i tråden er råd om valget,belysning,og selvfølig "bedst at holde fluen i vandet",end at have en bunke at vælge imellem!
, men jeg mener en del af glæden er netop selv at kunne finde fluen som dur!, det kan være på forskellige årstider,forskellige vejrforhold oma, som er med til at gøre det mere spændende at kunne fange ! ik mindst når det er "vanskelig at få buerne i tale",
den enkle måde at vælge flue til Put and take er at købe!, men du kunne overveje at gå igang med at binde dem selv.Her er megen hjælp at hente, ikke mindst i de mange fiskeclubber landet over.
Valg af farve på denne årstid,hmm der er mange meninger,mellem fiskereWink,men tror det også handler om at fiske fluen rigtigt,eftersom der er megen forskel på fluetyper og matrialer.Eksempelvis flydende og meget levende,samt synkende matrialer.
En DVD   som kommer meget omkring emnet,hvis du ikke har set den er
 den kommer omkring dine spørgsmål i særdeleshed,kasteteknik ,fluer oma,
 
til sidst vil jeg bare sige K og B,
god fornøjelse
Vh Heine
Til top
Niels Wendelboe Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels w Avatar

Tilmeldt:: 01 Aug 2011
Status: Offline
Beskeder: 114
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels w Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Nov 2011 kl. 18:47
Jeg har to input;
- Find fisken, du vil fange (ofte kan de ses og enten står eller cruiser) og kast så fluen til den; hvis det ikke giver bid, så skift til en anden. Og sådan bliver du ved til du har været 10 - 15 fluer igennem. Lige pludselig sidder den der. Og så er fornøjelsen ved at fange en fisk, du kan se og kaster til jo stor.
- Sorte eller hvide fluer har jeg masser af glæde af. Har selvfølgelig også de kradse farver i boksen, men tager mange på sorte eller hvide.
Bare mit input.
Niels
(Og hvis alt svigter og desperationen indfinder sig, så prøv at sætte en lille hvid jig på... Ved det godt, næsten blasfemisk!)
Til top
christian dyhrberg Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
dyhrborg Avatar

Tilmeldt:: 12 Jan 2009
Status: Offline
Beskeder: 62
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér dyhrborg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Nov 2011 kl. 20:39
mine erfaringer siger at det enden er hvid eller sort der virker, men jeg har da også nogle nymfer og farverige fluer i boksen. men nu ville jeg uden og tøve, sætte en sort krystalbugger på, eller en lille sort nymf,. og så fiske dem langsomt ved bunden.

    
Til top
Heino Poulsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
theone Avatar

Tilmeldt:: 08 Feb 2006
Geografisk: billund
Status: Offline
Beskeder: 124
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér theone Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Nov 2011 kl. 14:45
okay takke mange gange for hjælpen Smile
jeg må prøve mig lidt frem, og håbe på lidt mere held næste gang
Hilsen

Heino
Til top
kent i Dali Ullerup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
idali Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2010
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 194
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér idali Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Nov 2011 kl. 16:29
kan varmt anbefale lidt større fluer gerne flydende og så på en synkeline fangede 4 regnbue med synkeline og "cigar" fluen i torsdags
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down