Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

DM 2011

 Besvar Besvar
Forfatter
Stefan Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stefanskovbo Avatar

Tilmeldt:: 07 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 486
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stefanskovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: DM 2011
    Sendt: 07 Nov 2011 kl. 13:29
Hej alle!

Jeg har givet mit i kast med dette år DM fluer, fra sportsfiskeren. 
Det eneste jeg er lidt i tvivl om, er hvor lang hårvingen skal være på Red Butt ?

Der står skrevet, at man skal se væk fra billederne af fluerne og i stedet tage brug af gamle bøger om fluebinding.
Da jeg ikke ligger inde med disse bøger og ikke syntes jeg kan google mig frem til noget ordentligt materiale, tænkte jeg der var nogle af de mere rutinerede fluebindere herinde der vidste noget om det ? evt kunne henvise mig til nogle sites, hvor det står beskrevet og meget gerne afbilledet Smile

På forhånd tak

Stefan Skovbo
Min blog :-)
http://web.me.com/stefanskovbo/toerflue.dk/Velkommen.html
Til top
Lars Andersen. Køge Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
KøgeLars Avatar

Tilmeldt:: 02 Dec 2003
Status: Offline
Beskeder: 448
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér KøgeLars Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Nov 2011 kl. 13:43
Hej Stefan..
 
I denne forbindelse kan det godt betale sig at undersøge i diverse gamle bøger hvordan disse vinger bindes. Det er min opfattelse at man kigger meget på den traditionelle bindestil når der skal vælges finale kandidater.
Det tolker jeg ud fra de nyheds indlæg der har været fra sportsfisker forbundet hvert år de har annonceret.
 
Feks. poul friis bog fluer tror jeg den hedder, fra dengang dubbibg hjulet ikke var rundt endnuSmile
Til top
Ronny Lagoni Thomsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ronny Lagoni Thomsen Avatar

Tilmeldt:: 22 Jul 2005
Geografisk: Vejle/Grindsted/Kolding/Skjern/Haderslev/Varde
Status: Offline
Beskeder: 171
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ronny Lagoni Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Nov 2011 kl. 14:39
Hej Stefan

Det er en spændende opdagelsesrejse ud i traditionerne at ville deltage ved DM i fluebinding... Jeg vil anbefale dig at tage en tur på dit lokale bibliotek, her kan du finde en del gode bøger om emnet.

Jeg fandt dette link, med nogle OK diagrammer, men de siger ikke nok med mindre du får de helt rigtige forklaringer med... men her er det dog, det kan måske lede dig lidt på sporet: http://teddysfluebinding.dk/?page_id=1039

Men ellers som sagt kan en tur på biblioteket godt være det hele værd!

Med venlig hilsen

Ronny Lagoni Thomsen
www.fluefiskeskolen.dk
Til top
Orla Bertram-Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
obn

Tilmeldt:: 13 Nov 2010
Geografisk: Aalestrup
Status: Offline
Beskeder: 152
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér obn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Nov 2011 kl. 15:00
Hej Skovbo!
Du bekymrer dig helt unødigt. De 3 afbildede kval-fluer til DM 2012 er bundet af en af landets fineste fluebindere, Flemming Sejr Andersen. Hans version af Red Butt er en 100 % standardudgave, så du kan roligt binde den med samme vingelængde som vist på billedet.
Så god fornøjelse med de 3 fluer! - Synes i øvrigt at det er positivt, at Flemming har valgt 3 mønstre, som alle fisker og fanger umådeligt godt.
K&B    Orla Bertram-Nielsen
Til top
Torben Thinggaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TT101 Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2008
Geografisk: Vestjyl./Århus
Status: Offline
Beskeder: 528
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TT101 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Nov 2011 kl. 17:07
Hej Stefan,
 
jeg er helt enig i, at biblioteket er et fantastisk sted at gå hen. Og har dit lokale bibliotek ikke lige det, du søger, så tag et kig på www.bibliotek.dk og bestil det givne materiale hjem til dit eget bibliotek. Søg f.eks. på emneordet 'fluebinding'.
Hvor lang skal vingen være på en Red Butt? Det findes der flere udmærkede svar på og knap så mange forkerte. I praktisk fiskeri kan man argumentere for alt lige fra en low-water-udgave med en vinge kortere end krogskaftet til en dejlig livlig vinge der lige netop er så lang, at den ikke slår omkrig krogbøjningen i kastet.
I årets udvalg af fluer sigtes der tydeligvis til udprægede fiskefluer og jeg er helt enig med Orla i, at det er et godt valg. Ud fra et funktionelt (og æstetisk)synspunkt går du efter min mening ikke fejl af en vinge, der når et lille stykke længere bagud end krogbøjningen.
Bedste hilsner samt knæk & bræk

Torben Thinggaard
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres