Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvilken Bindetråd?

 Besvar Besvar
Forfatter
Emir Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
emcct

Tilmeldt:: 28 Aug 2011
Geografisk: Skive
Status: Offline
Beskeder: 2
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér emcct Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Hvilken Bindetråd?
    Sendt: 16 Nov 2011 kl. 21:05
Hvilken bindetråd bruger i, og hvorfor?
Til top
michael nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
santa Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1122
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér santa Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Nov 2011 kl. 21:07
Forskellige, afhænger af type af flue og bindemateriale
Michael Nielsen
Til top
Emir Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
emcct

Tilmeldt:: 28 Aug 2011
Geografisk: Skive
Status: Offline
Beskeder: 2
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér emcct Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Nov 2011 kl. 21:18
Citat: santa

Forskellige, afhænger af type af flue og bindemateriale


Kan du nævne dem du bruger?
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Nov 2011 kl. 23:50
Hej Emir.
 
Jeg har gennem nu snart 50 år bundet fluer, med alverdens typer / tykkelser af bindetråd, og bruger i dag systråd fra dette firma:
 
 
Jeg bruger tykkelsen 200/2, det er en meget stærk og tynd tråd.
 
Jeg køber den på 5000 m. spoler, og ligger dem over på symaskine spoler.
 
Det er en billig måde, at få bindetråd på, men den kan også købes udenfor syforretningerne, på 200 Yards spoler, dog er der ikke så mange forretninger, der fører dem.
 
Kan man få en aftale med sin lokale syforretning, som forhandler Amann, så kan man få fingre i en prøvkollektion med 5000 m. spoler, med 5 farver til en rimelige pris.
 
Jeg bruger Amman til alle typer fluer, men skal jeg ned i str. 20 - 22 i tørfluer, så køber jeg det specielle tynde bindetråd.
 
Mvh
P.K.
Til top
Stefan Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stefanskovbo Avatar

Tilmeldt:: 07 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 486
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stefanskovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Nov 2011 kl. 23:53
Benecchi er klart den bedste bindetråd :) ! Eller UTC !
Min blog :-)
http://web.me.com/stefanskovbo/toerflue.dk/Velkommen.html
Til top
Heino Poulsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
theone Avatar

Tilmeldt:: 08 Feb 2006
Geografisk: billund
Status: Offline
Beskeder: 124
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér theone Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2011 kl. 11:26
som ny flue binder så har jeg prøve uni 8/0 og benecchi 10/0. den jeg syntes der er lettes at arbejde med og der ikke har sprunget for mig i nu er benecchi. men uni kan fået i flere farver og der dejlig nok at have nogle af dem. det skal siges siden jeg har sat uni tråden over i min nor vise bobbin har jeg ikke sprunget den, er bange for den anden billige keramiske bobbin jeg har ikke er helt glat inden i for der for ødelægger tråden lidt.

så men korte erfaring siger mig også det er vigtig du ikke spare penge på en billig bobbin.
Hilsen

Heino
Til top
Torben Thinggaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TT101 Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2008
Geografisk: Vestjyl./Århus
Status: Offline
Beskeder: 528
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TT101 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Nov 2011 kl. 19:38
Hej Emir,
 
til de fleste fluer bruger jeg Benecchi 12/0. Årsagen er, at det er en tynd, relativt stærk og navnlig lettere elastisk tråd. Det giver nogle holdbare og elegante fluer. Tråden fordrer, at man bruger en kvalitetstrådholder med keramisk indlæg eller bedre endnu: En trådholder hvor hele styrerøret er lavet af keramisk materiale.
 
Denne her model er meget populær, med god grund, synes jeg. Blandt andre Mikael Frödin bruger den:
 
Til nogle kystfluer, synes jeg, at en tynd klar mono-tråd er det helt rigtige. Da bruger jeg UNI-Mono, Fine/Clear.
 
Skal farverne være lidt mere friske, synes jeg, at UTC-tråd / 70 denier (svarer ca. til 8/0) er rigtig fin i f.eks. fluo chartreuse, fl. pink, og ikke mindst fl. fire orange.
 
Til geddefluerne bruger jeg ofte en kevlartråd. Den der hedder GX2 / 130 denier fra Gudebrod er rigtig god og da den samtidig er flad, kan den også fint anvendes til hjortehårsfluer, uden at den skærer hårene over under indbindingen.
 
Begrebet denier er i øvrigt en måleenhed, der anvendes til at beskrive en tekstilfiber eller tråds masse pr. længdenhed. I praksis betyder det, at jo højere tallet er, desto tykkere er tråden. Omvendt er det med enheden X/0, hvor f.eks. en tråd, der hedder 10/0 er tykkere, end en tråd der hedder 12/0.
 
Rigtig god fornøjelse ved fluestikket!
Bedste hilsner samt knæk & bræk

Torben Thinggaard
Til top
Anders Almskou Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Anders almskou Avatar

Tilmeldt:: 28 Maj 2011
Status: Offline
Beskeder: 224
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Anders almskou Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Nov 2011 kl. 19:40
torben til den benecchi skal man altså have fat i en med helt keramik rør det fungere ihvertflad ikke med min med keramik indlæg den bliver stadig flosset:(
Mvh Anders Almskou
Islynene juniorafdeling for Lystfiskerforeningen af 1926
www.lf26.dk/aktivitetsprogram-for-islynene-2013/
Til top
Torben Thinggaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TT101 Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2008
Geografisk: Vestjyl./Århus
Status: Offline
Beskeder: 528
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TT101 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Nov 2011 kl. 20:29
Hej Anders,
 
du har helt ret. Trådholder med fuldt keramisk rør, er den sikre investering.
Bedste hilsner samt knæk & bræk

Torben Thinggaard
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Nov 2011 kl. 09:40
[QUOTE=emcct]Hvilken bindetråd bruger i, og hvorfor?

Lidt afhængigt hvilke fluer der bindes. Lige nu er det lidt geddefluer hvor jeg foretrækker UNI-kevlar,super stærk,ligger godt.
til kystfluer bruger jeg som andre på tråden!. Samt UNI-mono 6/0, perfekt til det "usynlige" på eksempelvis rejer og lignende.
Skal man bruge en alm tråd til billige penge, A.Jensen standard er en udemærket bud på en allround tråd.
Men personligt mener jeg det er vigtig selv at prøve sig frem,eftersom det er meget forskellige behov i hvad der "strikkes" af fluer,størrelser og form.
Rørfluer bruger jeg den mest nævnte her på tråden, af den simple grund den er stærk. Her er det selvfølig en fordel at kunne trække til når krobsmatrialer eller hackler "sættes på plads".
vh Heine 
Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2012 kl. 20:45
Benecchi 12/0.
Helt klart den allerbedste tråd.
 
Knæk & Bræk
Finn Jensen


Redigeret af finnjensen - 20 Jan 2012 kl. 23:51
Til top
Tommy Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Tommy:) Avatar

Tilmeldt:: 23 Dec 2009
Status: Offline
Beskeder: 616
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tommy:) Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2012 kl. 20:55
Følger :)
Til top
Ingenius Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Ingenius

Tilmeldt:: 25 Jun 2007
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 11
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ingenius Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2012 kl. 21:13
Hvor køber man Vevuus bindetråd ?
Hilsen
Ingenius
Til top
Karsten Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
karsten4 Avatar

Tilmeldt:: 08 Mar 2003
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 499
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér karsten4 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2012 kl. 21:18
Hej Ingenius
 
Korsholm har dem.
 
Mvh
 
Karsten
Til top
Allan Overgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
allan overgaard Avatar

Tilmeldt:: 22 Feb 2002
Geografisk: København.
Status: Offline
Beskeder: 540
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér allan overgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2012 kl. 21:46
Halløj.
Jeg har bundet med veevus tråden i 16/0 i farven grøn i en lille måned nu.
Den virker rigtig godt, helt klart en tråd jeg kan anbefale.

feks, Caddis pupae bundet med veevus 16/0.

/Allan


Redigeret af allan overgaard - 03 Jan 2012 kl. 21:49
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down