Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Geddeagn

 Besvar Besvar
Forfatter
nicolai frahm Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
frahm Avatar

Tilmeldt:: 22 Jul 2011
Status: Offline
Beskeder: 58
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér frahm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Geddeagn
    Sendt: 18 Nov 2011 kl. 15:07
Er der nogle der kender et godt sted at fange nogle skaller lige nu, omkring Kolding, evt. steder ved donssøerne, 
kan nemlig ikke fange nogle til mit gedde fiskeri.
Big smile
På forhånd Tak Big smileLOL
Til top
Klaus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Klaus Neilsen

Tilmeldt:: 15 Sep 2010
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Klaus Neilsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Nov 2011 kl. 15:22
Det bedste sted at fange sine geddeagn er i den sø du har tænkt dig at fiske gedder...
Who's the more foolish? The fool, or the fool who follows him?
Til top
nicolai frahm Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
frahm Avatar

Tilmeldt:: 22 Jul 2011
Status: Offline
Beskeder: 58
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér frahm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Nov 2011 kl. 15:38
ja men problemet er jo at der kan være flere timer mellem skallerne, og havde jeg også tænkt mig, men hartedons systemet er jo kæmpe stort :) men det er jo lige om jeg skal i kanalerne eller hvor ?? :)
 
Til top
allan blak Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stingers?

Tilmeldt:: 13 Apr 2008
Status: Offline
Beskeder: 262
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stingers? Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Nov 2011 kl. 16:22
hej nicolai
det handler ikke så meget om at du tager skaller fra søen. men mere om at du kan flytte mange forskellige sygdomme fra den ene sø til den anden.
så hvis du ikke kan fange skaller hvor du vil fiske gedder så vil jeg bede dig overveje at bruge død makrel eller sild i stedet for.Smile plz.
 
Til top
nicolai frahm Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
frahm Avatar

Tilmeldt:: 22 Jul 2011
Status: Offline
Beskeder: 58
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér frahm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Nov 2011 kl. 16:33
ja vil heller ikke flytte fisk, ville bare høre om folk kender et sted ved hartedons hvor det er godt efter skaller evt i kanalerne, det er samme vand bare et sted ved søerne :)

Til top
Lars Andersen. Køge Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
KøgeLars Avatar

Tilmeldt:: 02 Dec 2003
Status: Offline
Beskeder: 448
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér KøgeLars Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Nov 2011 kl. 16:54

vil gerne prøve at overbevise dig om at du ka fange lige så godt på kunst agn, men det er svært over et forum. Synes det er syndt og faktisk også dyreplageri at fiske med agn fisk(levende) Har selv rigtig god erfaring med at fange dem på jerk bait og softbait

Til top
nicolai frahm Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
frahm Avatar

Tilmeldt:: 22 Jul 2011
Status: Offline
Beskeder: 58
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér frahm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Nov 2011 kl. 17:16
Ja det er der jo forskellige synspunkter på Smile 
Til top
nicolai frahm Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
frahm Avatar

Tilmeldt:: 22 Jul 2011
Status: Offline
Beskeder: 58
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér frahm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Nov 2011 kl. 17:18
men så kan man jo blive ved, med ting der er syndt for fiskene, er det ikke også syndt at fange fisk, for der for de jo en krog i munden :)
Til top
nicolai frahm Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
frahm Avatar

Tilmeldt:: 22 Jul 2011
Status: Offline
Beskeder: 58
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér frahm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Nov 2011 kl. 17:19
Ps super fin gedde du har fået hvor stor er det møgdyr ;)

Til top
allan blak Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stingers?

Tilmeldt:: 13 Apr 2008
Status: Offline
Beskeder: 262
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stingers? Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Nov 2011 kl. 17:21
det har ret i nicolai. det er godt at høre du har gjort dig overvejelsen men pladsen kan jeg desvære ikke hjælpe dig med. blot ønske dig held og lykke i jagten på den næst bedste gedde agn der findesWink
Til top
nicolai frahm Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
frahm Avatar

Tilmeldt:: 22 Jul 2011
Status: Offline
Beskeder: 58
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér frahm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Nov 2011 kl. 17:28
tak tak :)

Til top
Claus M Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fiskefreak Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Geografisk: Mariagerfjord
Status: Offline
Beskeder: 788
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiskefreak Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Nov 2011 kl. 17:30
Citat: stingers?

hej nicolai
det handler ikke så meget om at du tager skaller fra søen. men mere om at du kan flytte mange forskellige sygdomme fra den ene sø til den anden.
så hvis du ikke kan fange skaller hvor du vil fiske gedder så vil jeg bede dig overveje at bruge død makrel eller sild i stedet for.Smile plz.
 
 
Allan,
 
Kan du finde bare et eksempel på dette er sket ?
 
Er nysgerrig Smile
Venligst
Til top
Anders Almskou Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Anders almskou Avatar

Tilmeldt:: 28 Maj 2011
Status: Offline
Beskeder: 224
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Anders almskou Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Nov 2011 kl. 17:32
kan sagtens være at folk siger at levende agn er det bedste men jeg vil forklare en lille episode jeg havde igår.
 
jeg var ude ved en sø og fiske gedder min onkel han havde været afsted 3 gange uden at fange noget. han havde prøvet med levende agn woblere alt hvad han havde at prøve det gav intet.
jeg havde bundet nogle fluer( er helt ny i at binde fluer) men jeg troede ikke rigtig på dem. jeg ville fange en skalle for at fiske med levende agn det troede jeg mest på. men lige da jeg var ved at gå hen for at fange agn råbte min onkel at han havde fisk. det var kun 2. kast med den nye flue og det var samme sted som han havde fisket de 3 andre gange uden held. jeg fik hurtigt sat en flue på og der gik ikke længe før jeg havde hug men den blev dog ikke på. så var der hug igen men den fik jeg heller ikke den skar mit 0,50 line over som var det sytråd så nu skulle der geddeforfang på. ikke særlig lang tid efter var der endnu et hug og der fik jeg en fin gedde på lige lidt over 2 kg. altså¨3 kontakter på jae ca 40 min og han havde stået der i 3 dage uden noget. og det endte med min onkel tog en mere senere men så blev det mørkt og fiskeriet stoppede. der var massere af mad for gedderne vandet kogte af små fisk, men min onkel kunne altså ikke fange noget på agnfisk. måske fordi der var så mange små fisk. Super sjovt på fluen og også effektivt.
så gedder kan sagtens fanges på andet end levende agn og det er da også langt lettere bare at tage en flue ud af æsken eller en woblere eller andet.
 
det er bare med at prøve sig frem...... og det skal siges alt det han har fisket med tidligere altså virker han har fanget mange gedder med feks woblere:)
 


Redigeret af Anders almskou - 18 Nov 2011 kl. 17:35
Mvh Anders Almskou
Islynene juniorafdeling for Lystfiskerforeningen af 1926
www.lf26.dk/aktivitetsprogram-for-islynene-2013/
Til top
Torben Thinggaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TT101 Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2008
Geografisk: Vestjyl./Århus
Status: Offline
Beskeder: 528
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TT101 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Nov 2011 kl. 17:39
Hej Claus,
 
her kan du få den information, du søger:
 
DTU Aqua
Jægersborg Allé 1
2920 Charlottenlund
Tlf.: 35 88 33 00 
Fax: 35 88 33 33
 
Bedste hilsner samt knæk & bræk

Torben Thinggaard
Til top
nicolai frahm Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
frahm Avatar

Tilmeldt:: 22 Jul 2011
Status: Offline
Beskeder: 58
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér frahm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Nov 2011 kl. 17:40
Anders, lyder som en god historie, men jeg har fanget godt på agn(makreller som jeg fangede i sommers ,men er løbet tør)
og i de søer jeg fisker virker agn rigitg godt, mig og min makker har fået 4 gedder over 80 cm på 3 gange og en masse mindre gedder , men jeg plejer også altid at fiske med flue, mens jeg venter på den helt store krokodille :) :)

Til top
Anders Almskou Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Anders almskou Avatar

Tilmeldt:: 28 Maj 2011
Status: Offline
Beskeder: 224
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Anders almskou Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Nov 2011 kl. 17:43
det lyder godt:) har ikke rigtig prøvet at fiske dem seriøst med agnfisk:)
jeg er sku blevet bidt lidt af det fluefiskeri.
Mvh Anders Almskou
Islynene juniorafdeling for Lystfiskerforeningen af 1926
www.lf26.dk/aktivitetsprogram-for-islynene-2013/
Til top
nicolai frahm Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
frahm Avatar

Tilmeldt:: 22 Jul 2011
Status: Offline
Beskeder: 58
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér frahm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Nov 2011 kl. 17:43
vil også gerne gøre dit eksempel :)
 Torben Thinggaard
Til top
thomas smed larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
thomassmedlarsen Avatar

Tilmeldt:: 08 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 376
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér thomassmedlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Nov 2011 kl. 17:45
Jeg mener nu også at den bedste gedde agn er en sprællevende agnfisk under et flåd som enten bliver trukket eller fisket stationært i det "hotte" område? Har endnu ikke oplevet at kunstagn er bedst.
Til top
thomas smed larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
thomassmedlarsen Avatar

Tilmeldt:: 08 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 376
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér thomassmedlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Nov 2011 kl. 17:47
Til mindre gedder kan det godt være at det måske hænder, men jeg tror ikke at de store siger ja til kunstagn efter at være blevet serveret en skalle.
Til top
nicolai frahm Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
frahm Avatar

Tilmeldt:: 22 Jul 2011
Status: Offline
Beskeder: 58
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér frahm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Nov 2011 kl. 17:47
Helt enig thomas smed larsen Thumbs Up
Til top
Claus M Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fiskefreak Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Geografisk: Mariagerfjord
Status: Offline
Beskeder: 788
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiskefreak Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Nov 2011 kl. 18:04
Citat: TT101

Hej Claus,
 
her kan du få den information, du søger:
 
DTU Aqua
Jægersborg Allé 1
2920 Charlottenlund
Tlf.: 35 88 33 00 
Fax: 35 88 33 33
 
 
Hva skal jeg bruge det til ?
 
Alle løfter pegefingere og råbe død og sygdom når talen falder på angfisk der ikke er fanget i det vand de bruges.
 
Jeg søger bare et eksempel på at et vandløb / sø er ramt af forurening fra fremmede fisk - kan du linke til det i stedet ?
Venligst
Til top
Anders Almskou Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Anders almskou Avatar

Tilmeldt:: 28 Maj 2011
Status: Offline
Beskeder: 224
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Anders almskou Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Nov 2011 kl. 18:10
Citat: fiskefreak

Citat: TT101

Hej Claus,
 
her kan du få den information, du søger:
 
DTU Aqua
Jægersborg Allé 1
2920 Charlottenlund
Tlf.: 35 88 33 00 
Fax: 35 88 33 33
 
 
Hva skal jeg bruge det til ?
 
Alle løfter pegefingere og råbe død og sygdom når talen falder på angfisk der ikke er fanget i det vand de bruges.
 
Jeg søger bare et eksempel på at et vandløb / sø er ramt af forurening fra fremmede fisk - kan du linke til det i stedet ?
feks er der her godt nok ikke i dk men der kan du se hvad er kan ske ved at der feks kommer arten hen et sted de ikke skal være. http://www.youtube.com/watch?v=SGWiaqGjQaU
har ikke et konkret eksempel fra danmark men har heller aldrig ledt efter det. for mig giver det nu meget mening at de kan være smittebærer.
Mvh Anders Almskou
Islynene juniorafdeling for Lystfiskerforeningen af 1926
www.lf26.dk/aktivitetsprogram-for-islynene-2013/
Til top
Torben Thinggaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TT101 Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2008
Geografisk: Vestjyl./Århus
Status: Offline
Beskeder: 528
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TT101 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Nov 2011 kl. 18:23
Hej Claus,
 
jeg tror, at du vil få mest ud af at kontakte en ekspert på feltet. Hvis du ringer eller skriver til DTU Aqua i Charlottenlund og præsenterer dit problem, vil du sikkert blive henvist til den medarbejder, der ved mest om emnet.
 
 
Bedste hilsner samt knæk & bræk

Torben Thinggaard
Til top
Claus M Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fiskefreak Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Geografisk: Mariagerfjord
Status: Offline
Beskeder: 788
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiskefreak Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Nov 2011 kl. 18:46
Citat: TT101

Hej Claus,
 
jeg tror, at du vil få mest ud af at kontakte en ekspert på feltet. Hvis du ringer eller skriver til DTU Aqua i Charlottenlund og præsenterer dit problem, vil du sikkert blive henvist til den medarbejder, der ved mest om emnet.
 
 
 
Hej Torben,
 
Jeg er egentlig ligeglad hvad DTU har at sige - nu har jeg fisket og interesseret mig for dette i 34 år - aldrig, aldrig har jeg så meget som hørt eller set en artikel der dokumentere dette i DK - det derfor jeg spørger ? hvis det var et problem for vores vandmiljø så tror jeg nok der havde været litteratur om emnet - ikke sandt ?
 
Venligst


Redigeret af fiskefreak - 18 Nov 2011 kl. 18:54
Venligst
Til top
Claus Gunnar Bang Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
claus bang Avatar

Tilmeldt:: 19 Sep 2006
Geografisk: Nordsjælland og Sønderjylland (gammel adresse)
Status: Offline
Beskeder: 19
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér claus bang Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Nov 2011 kl. 19:02
Hej Nicolai

Jeg fiskede meget i Dons for nogle år siden og havde samme problem som dig. Systemet er dog specielt på den måde, at skallerne meget ofte trækker ind i kanalerne, når vandet bliver koldt. Vi havde tit held med Ferup kanal - oftest ved Dybvadbro. Hvis du fisker strækket 100 meter på hver side af broen, så skulle du være godt på vej.

Pladsen er ligeledes god, fordi der ikke er uendelig langt til gode geddepladser i både Mosen, Søndersø og Nørresø. Hvis du ikke gider slæbe en tung spand med agnfisk hele vejen ud til Nørresø, så er kanalen ml. Søndersø og Nørresø iøvrigt også en fin plads til agnfisk. Der står ligeledes ofte en god gedde i den kanal. Man kan tit se stimer af skaller fra Soldaterbroen. 

Håber det hjælper.
Mvh
Claus
Til top
Torben Thinggaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TT101 Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2008
Geografisk: Vestjyl./Århus
Status: Offline
Beskeder: 528
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TT101 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Nov 2011 kl. 19:05
Hej Claus,
 
hvis du er ligeglad med, hvad dem der ved mest om emnet har at sige, kan jeg nok desværre ikke hjælpe dig.
 
Og det er en skam, for jeg er ellers meget optimistisk omkring DTU Aqua's evne til at give dig en masse velkvalificerede litteraturhenvisninger (og måske endda links) til emnet.
Bedste hilsner samt knæk & bræk

Torben Thinggaard
Til top
Claus M Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fiskefreak Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Geografisk: Mariagerfjord
Status: Offline
Beskeder: 788
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiskefreak Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Nov 2011 kl. 19:11
,[QUOTE=TT101] Hej Claus,
 
hvis du er ligeglad med, hvad dem der ved mest om emnet har at sige, kan jeg nok desværre ikke hjælpe dig.
 
Og det er en skam, for jeg er ellers meget optimistisk omkring DTU Aqua's evne til at give dig en masse velkvalificerede litteraturhenvisninger (og måske endda links) til emnet.
[/QUOT]
 
For at sætte det på en spids har du selv et eksempel - det lyder jo til du er godt informeret ?
 
Det jeg mener, er at jeg har hørt dette til bevistløshed, men der er åbenbart ikke nogen der kan komme med et eksempel - så jeg syntes det er tyndt at trække sygdomskortet hvis ikke det kan dokumenteres Wink
 
 
 
 
Venligst
Til top
Claus Gunnar Bang Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
claus bang Avatar

Tilmeldt:: 19 Sep 2006
Geografisk: Nordsjælland og Sønderjylland (gammel adresse)
Status: Offline
Beskeder: 19
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér claus bang Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Nov 2011 kl. 19:14
Hej Torben

Jeg blev helt forvirret. Troede egentlig du skrev til mig. Det gjorde du da heldigvis ikke, for jeg prøver jo rent faktisk at hjælpe Nicolai med at finde sine agnfisk i Dons, så han slipper for at flytte dem fra system til system. 

Jeg tror f.eks, ikke på det var tilfældigt at karpestammerne i Dons og Nordborg knækkede på samme tid, så jeg ved godt, hvor stor betydning, det har. Det er desuden næsten altid muligt at skaffe agnfisk fra Dons - for nu lige at holde mig til den oprindelige tråd:-)

God weekend

Mvh
Claus
Til top
Claus M Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fiskefreak Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Geografisk: Mariagerfjord
Status: Offline
Beskeder: 788
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiskefreak Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Nov 2011 kl. 19:15
[QUOTE=fiskefreak] ,[QUOTE=TT101] Hej Claus,
 
hvis du er ligeglad med, hvad dem der ved mest om emnet har at sige, kan jeg nok desværre ikke hjælpe dig.
 
Og det er en skam, for jeg er ellers meget optimistisk omkring DTU Aqua's evne til at give dig en masse velkvalificerede litteraturhenvisninger (og måske endda links) til emnet.
[/QUOT]
 
For at sætte det på en spids har du selv et eksempel - det lyder jo til du er godt informeret ?
 
Det jeg mener, er at jeg har hørt dette til bevistløshed, men der er åbenbart ikke nogen der kan komme med et eksempel - så jeg syntes det er tyndt at trække sygdomskortet hvis ikke det kan dokumenteres Wink
 
Man gjore det i Norge da man forbød rejefiskeri i flere elve, mon ikke det var fordi det er effektivt  - nu sidst i Bjerringbro med forbud mod agnfisk hvilket ikke giver mening og kun udelukker en del af geddefiskerne.
 
 
 
Venligst
Til top
Torben Thinggaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TT101 Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2008
Geografisk: Vestjyl./Århus
Status: Offline
Beskeder: 528
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TT101 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Nov 2011 kl. 19:19
Hej Claus,
 
jeg har ikke trukket noget sygdomskort. Jeg har såmænd blot forsøgt at hjælpe dig med at finde den bedste kilde til at besvare dit spørgsmål.
Det synes jeg selv, var en venlig handling.
Bedste hilsner samt knæk & bræk

Torben Thinggaard
Til top
allan blak Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stingers?

Tilmeldt:: 13 Apr 2008
Status: Offline
Beskeder: 262
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stingers? Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Nov 2011 kl. 19:24
Clap kinesiske sølvkarper er også god agn hvis man vil have dem til at overtage det hele.
hvor har du søgt efter de informationer du øjensynlinligt ikke ønsker at finde?
er du den type der vil lære dine børn at det er ok at bakke på motor vejen så længe man ikke rammer andre ?. jeg har heller ikke set det skrevet at det er farligt for ham der gør det, kun alle andre.
 
alle andre importer venligst ikke agnfisk fra andre ferske vande
over and outWacko
Til top
Torben Thinggaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TT101 Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2008
Geografisk: Vestjyl./Århus
Status: Offline
Beskeder: 528
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TT101 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Nov 2011 kl. 19:35
Hej Claus Bang,
nej, det var den anden Claus, der havde et spørgsmål, som jeg forsøgte at hjælpe med. I øvrigt en flot fisk, du sidder med dér! Smile
Bedste hilsner samt knæk & bræk

Torben Thinggaard
Til top
thomas smed larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
thomassmedlarsen Avatar

Tilmeldt:: 08 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 376
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér thomassmedlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Nov 2011 kl. 19:40
Jeg syntes nu også at man bør passe på med at bruge agnfisk fra andre vande end dem de er benyttet i. Men Claus er nu heller ikke helt forkert på den for jeg har sgu heller ikke hørt om nogle steder hvor at sygdom i en sø fra andre fisk har fundet sted

En anden ting som jeg tror kan være en god hjælper til forurening eller måske indførelse af dyr eller arter som ikke er velkommende kan være det at flytte sin båd fra en sø til en anden. Ligeledes med motorer.
Til top
anders bylov Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ab78 Avatar

Tilmeldt:: 28 Jul 2011
Status: Offline
Beskeder: 179
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ab78 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Nov 2011 kl. 19:45
Nu kommer jeg ikke fra kolding, men det område hvor jeg fisker er søerne forbundet med å eller vandløb mv.
 
Det tit du ikke kan se skallerne især fordi det blevet koldt og det ikke er solskin længere og fiskene gemmer sig lidt efter det blevet koldere. man ser dem i hvert fald ikke på samme måde.
 
Men hvis jeg skulle fange skaller nu, så gemme sig tit mellem siv eller andet og de viser sig ikke på samme måde nu som da det var lidt varmere, også fordi det blevet mørkere i vejret selvf.
 
Derfor ville jeg søge hen til åen eller et sted hvor der ikke er særligt dybt. Mine erfaringer er at det meget nemmere og fange dem der end søerne, hvor områder er meget større.
 
 jeg smidder et flåd ud med en line på ca. 1 meters penge. med 4 kroge lidt fra bunden (en ny krog for hver 25 cm). Vi snakker bitte små kroge her, så fisken lige sidder fast når der bid. Jeg plejer at have mellem 6-10 skalle på i løbet af 10-15 min (bruger faktisk tit et sild forfang for det hurtigt og nemt).
 
Så ryger de i en spand med vand og dem jeg ikke for brugt, de bliver smidt ud igen så de kan leve videre. Hvis du ikke får bind inden for 5 min minutter, så det videre til et nyt sted i åen eller vandløbet. Lad vær med at vent mere end 5-10 min. Er de der får du bid i løbet af få minutter. Du kan også smide blylod på bunden og have krogene nedfra og op, hvis du hele vil have det på den måde, men der kan godt være en masse snask, så jeg fortrækker det andet.
 
Jeg bruger som mading: orm eller dej.
 
jeg vil anbefale dej (mel og vand, karry,paprika) de sidste 2 ting har jeg hørt om og det virker) så sætter du bare en lille bitte dejklump rundt om krogen. jo mindre jo bedre faktisk.
 
Når du får bid vil du hurtigt finde forskellige steder hvor du ved de er. men du skal lige finde stederne først. Så næste gang du skal fange gedder så brug lige en times tid på at finde 2-3 steder hvor du ved der skaller til næste gang du kommer og hvis det er i år eller vandløb, så det tit ved sivene.
 
Har engang fanget 4 skaller på 4 kroge :-) på 20 sek. woup woup.
 
Held og lykke
 
knæk og bræk
 
 
Anders Bylov

mobil: 22507632

www.billigfiskeudstyr.dk
Til top
Claus M Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fiskefreak Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Geografisk: Mariagerfjord
Status: Offline
Beskeder: 788
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiskefreak Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Nov 2011 kl. 20:00
Citat: thomassmedlarsen

Jeg syntes nu også at man bør passe på med at bruge agnfisk fra andre vande end dem de er benyttet i. Men Claus er nu heller ikke helt forkert på den for jeg har sgu heller ikke hørt om nogle steder hvor at sygdom i en sø fra andre fisk har fundet sted

En anden ting som jeg tror kan være en god hjælper til forurening eller måske indførelse af dyr eller arter som ikke er velkommende kan være det at flytte sin båd fra en sø til en anden. Ligeledes med motorer.
 
Tak Thomas - lige nøjagtig min pointe Wink
 
Alle har åbenbart det billede at vores vandløb og søer risikere at forgå ved flytning af agnfisk - men ingen der åbenbart kan linke til et konkret tilfælde - det som bare der jeg vil hen :-)
 
Jeg er som ikke uenig i andre synspunkter.


Redigeret af fiskefreak - 18 Nov 2011 kl. 20:05
Venligst
Til top
Klaus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Klaus Neilsen

Tilmeldt:: 15 Sep 2010
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Klaus Neilsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Nov 2011 kl. 23:09
Hvis der ikke var chance for smittefare, så forstår jeg ikke at de store wadersproducenter har taget filtsåler ud af sortimentet og hvorfor det er så vigtigt at få disinficeret sit grej når man rejser til Norge og Island. Men det er måske kun disse to landes laksestammer der ikke kan tåle danske paraciter? Prøv at læs på nogen amerikanske fiskeforaer, de har ofte emner de kalder "weedpolice", som netop omhandler flytning af fremmede arter via noget så simpelt som en trailerbåd som ikke bliver renset ordentligt når den bliver flyttet fra et vand til et andet. Så bevist at flytte agnfisk fra et vand til et andet er nok ikke det smarteste at argumentere for at være vejen frem. Det er ikke andet end et par uger siden at en dansk lystfisker blev taget på fersk gerning med levende skaller i båden mens han fiskede i en norsk sø hvor der ikke lever skaller i forvejen. Ikke at skallen i sig selv er særlig farlig, men hvis de får held med at yngle overdrevent er der chance for at de ændrer balancen i søen. Der er historisk set flere eksempler på hvordan "nye"arter har udkonkureret de oprindelige arter i et fiskevand. Herpå forum er der bla en tråd om den sortmundede kutling som er ved at udrydde vores rejer, og i Afrika har nilaborren været en økologisk katastrofe i Victoriasøen, hvor den blev udsat i en nærliggende sø hvorfra den bredte sig. Den har udryddet mange andre fiskearter i sin tid i søen. I USA er der det tidligere nævnte eksempel med sølvkarpen, men de har også store problemer i nogle vande med slangehovedfisk, som er blevet udsat af en uansvarlig akvarist (men kunne lige så godt have været en dum lystfisker), og som også spiser mange oprindelige arter! Og se bare på vores egen danske flodkrebs, som hvor de bliver udsat, bliver udkonkureret af udenlandske krebs.

Redigeret af Klaus Neilsen - 18 Nov 2011 kl. 23:10
Who's the more foolish? The fool, or the fool who follows him?
Til top
nicolai frahm Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
frahm Avatar

Tilmeldt:: 22 Jul 2011
Status: Offline
Beskeder: 58
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér frahm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Nov 2011 kl. 00:26
mange tak til jer der har hjulpet.
sygdommen i hartedonssøerne var ikke pga at folk brugte agnsfisk fra andre, søer det var pga, at de for 3,4,5 år siden rensede søerne op for skidt fisk, men de havde jo så ikke tænkt på at rense deres net inden de brugte dem, og sjovt nok var der karpedød i de søer de lige havde renset et andet sted i landet :) 
Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Nov 2011 kl. 18:48
Hej Nicolai
 
Hvor var det der havde været karpedød forud for Dons-søerne?
 


Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Nov 2011 kl. 18:49
[QUOTE=TT101] Hej Claus,
 
her kan du få den information, du søger:
 
DTU Aqua
Jægersborg Allé 1
2920 Charlottenlund
Tlf.: 35 88 33 00 
Fax: 35 88 33 33
 
ligner den kolde tid  LOL
ik mange jeg har set nedstrøms "reden" i den uniform,midt i åen, he he
godt profilbilledLOL
Til top
Topper Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Toppen

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 84
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Toppen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Nov 2011 kl. 19:43
Hej
Nu er de desværre flere eksempler, også i dk, på at der kan flyttes parasitter mm fra et  vand system til et andet. Hvis du gerne vil have et par kan vi jo starte med vandremuslingen
Vandremuslingen stammer oprindeligt fra egnene omkring Sortehavet.
 
og ålens svømmeblæreorm
Svømmeblæreormen stammer oprindeligt fra Stillehavsområdet nær Japan
 
Så det sker desværre også i dk
 
Topper
Til top
nicolai frahm Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
frahm Avatar

Tilmeldt:: 22 Jul 2011
Status: Offline
Beskeder: 58
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér frahm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Nov 2011 kl. 20:11
kender ikke stedet, har hørt fra nogle lokale :)

Til top
Torben Thinggaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TT101 Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2008
Geografisk: Vestjyl./Århus
Status: Offline
Beskeder: 528
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TT101 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Nov 2011 kl. 20:27
Hej Heine,
 
mja, den 12. maj, 2007, kl. ca. 15.15. Vandet var mellem 11 og 12 grader koldt. Det føltes egentlig betydeligt koldere, men laksens størrelse gjorde dét til en helt uvæsentlig detalje i de minutter. Nu ved du, hvorfor den plads i daglig tale går under navnet "Nudisten". Big smile
Bedste hilsner samt knæk & bræk

Torben Thinggaard
Til top
Christian Gaedt Dinsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DinoSS Avatar

Tilmeldt:: 01 Dec 2010
Status: Offline
Beskeder: 198
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DinoSS Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Nov 2011 kl. 20:48
Da jeg som knægt fiskede Gedder, var det klart bedste våben en dejlig fed og stinkende sild. Især i de kolde måneder fisket på bunden  Wink

Fiskehandleren flytter sig ikke og skallerne lider ikke unødigt Wink
Til top
thomas smed larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
thomassmedlarsen Avatar

Tilmeldt:: 08 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 376
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér thomassmedlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Nov 2011 kl. 21:30
Ja det skal faktisk siges at hvis der er noget som kan slå en levende skall i vintermånederne så er det en sild
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Nov 2011 kl. 22:32
Citat: TT101

Hej Heine,
 
mja, den 12. maj, 2007, kl. ca. 15.15. Vandet var mellem 11 og 12 grader koldt. Det føltes egentlig betydeligt koldere, men laksens størrelse gjorde dét til en helt uvæsentlig detalje i de minutter. Nu ved du, hvorfor den plads i daglig tale går under navnet "Nudisten". Big smile
 
100% entusiasme ,af de sjoveLOL
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres