Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Missede gedder

 Besvar Besvar
Forfatter
Claus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
flycast Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 642
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér flycast Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Missede gedder
    Sendt: 20 Nov 2011 kl. 20:26
Leder lidt efter en naturlig forklaring på nedenstående, ikke fordi det er træls. Men synes de sidste mange gang i Efteråret at jeg har oplevet med fluefiskeri efter gedderne er følgende:
 
De tager fluerne meget lidt, altså nænsomt
De tager fluen, den hænger men så mister man den ( som om de spytter den ud )
De snapper , kysser fluerne lidt, men ikke rigtig hugger igennem
 
skifter man så til en anden farve, og kastet får samme vej. SÅ knalder de igennem og de sidder perfekt i gabet
 
har prøvet lidt med forskellige kroge, det er fuldstændig det samme som jeg beskriver oven over
 
Om det er noget med at vandet er koldt, og de bruger meget energi på at jugge ud efter fluerne, har jeg en anelse om.
 
hvad har i andre af erfaringer i ville dele med om det ?
 
tak på forhånd
Til top
michael nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
santa Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1122
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér santa Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Nov 2011 kl. 20:29
Måske aborer, de kan godt føles som du beskriver.
Michael Nielsen
Til top
Anders Almskou Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Anders almskou Avatar

Tilmeldt:: 28 Maj 2011
Status: Offline
Beskeder: 224
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Anders almskou Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Nov 2011 kl. 20:38

jeg har slet ikke oplevet det samme som dig.

jeg var afsted igår og fik 3 på flue og alle havde den langt inde i kæften og tog hårdt, men det føltes mest som et bundhug lige da de tog og så ruskede de lidt.
det skal dog siges at jeg fisker fluen så stille som muligt måske skal du sænke farten. tit tager de faktisk fluen når den står helt stille.
jeg tager ca 20 cm ind og så venter jeg 2-3 sek før jeg tager 20 cm ind igen og det er tit lige i det stykke tid den står stille hugget falder. synes dog denne metode fungere bedst med fluer uden vægt men så med en intermidate line så den kan stå så stille i vandet som muligt..... håber det kan bruges
Mvh Anders Almskou
Islynene juniorafdeling for Lystfiskerforeningen af 1926
www.lf26.dk/aktivitetsprogram-for-islynene-2013/
Til top
thomas smed larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
thomassmedlarsen Avatar

Tilmeldt:: 08 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 376
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér thomassmedlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Nov 2011 kl. 20:43
Havde faktisk lidt samme oplevelse her sidsteweekend. Fiskede fluerne normalt og havde et par følgere som så huggede hårdt når de blev præsenteret for en monster hurtigt fisket flue. Havde også to som kun ville have den når den sank ligeså langsomt ned gennem strømmen.

Syntes nu ikke de plejer at drille om efteråret.
Til top
thomas smed larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
thomassmedlarsen Avatar

Tilmeldt:: 08 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 376
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér thomassmedlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Nov 2011 kl. 20:47
Hvilke fluer benytter du til dit fiskeri??
Til top
Claus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
flycast Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 642
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér flycast Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Nov 2011 kl. 20:50
Citat: Anders almskou

jeg har slet ikke oplevet det samme som dig.

jeg var afsted igår og fik 3 på flue og alle havde den langt inde i kæften og tog hårdt, men det føltes mest som et bundhug lige da de tog og så ruskede de lidt.
det skal dog siges at jeg fisker fluen så stille som muligt måske skal du sænke farten. tit tager de faktisk fluen når den står helt stille.
jeg tager ca 20 cm ind og så venter jeg 2-3 sek før jeg tager 20 cm ind igen og det er tit lige i det stykke tid den står stille hugget falder. synes dog denne metode fungere bedst med fluer uden vægt men så med en intermidate line så den kan stå så stille i vandet som muligt..... håber det kan bruges
 
Fisker altid med belastet fluer, tror jeg skal have lavet et par stykker uden hoved. Da med hoved begynder fluen at dykke, og det er faktisk der de hugger, men tror de får forkert ved mens den dykker og ikke står stille.
 
Det kan også være arborre eller brasen.
 
men ja farten har noget at sige, fisker faktisk relativt hurtigt :-)
 
Prøver lige næste gang at slappe på farten. missede 7 idag og fik 5
sidste gang missede jeg også 7 mener jeg og forigang fik jeg 18 og missede 5 .
 
Tak for input! Clap
www.drift4photo.dk
www.kystfiskerihorsens.dk
Til top
Claus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
flycast Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 642
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér flycast Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Nov 2011 kl. 20:51
Citat: thomassmedlarsen

Hvilke fluer benytter du til dit fiskeri??
generelt flashfluer, og fluer der har haler af shappenfjer
 
Den grønne jer hugger DE RIGTIG HÅRDT PÅ hvergang
 
 
 
 
oplever kun de kysser fluerne i søen, men ikke i gudenåen rigtig


Redigeret af flycast - 20 Nov 2011 kl. 20:53
www.drift4photo.dk
www.kystfiskerihorsens.dk
Til top
thomas smed larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
thomassmedlarsen Avatar

Tilmeldt:: 08 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 376
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér thomassmedlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Nov 2011 kl. 20:55
Prøv at ligger vægten længere tilbage på krogen (midt på) så får du en meget mere behersket gang, men fluen kommer stadig ned i vandet :)
Til top
Marc skovby Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
team grayling Avatar

Tilmeldt:: 13 Feb 2006
Geografisk: vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 449
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér team grayling Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Nov 2011 kl. 22:07
Hej claus
 
Prøv en mere varieret indtagning... en variation af lange langsome tag, små "twitch", pauser og hidsige og jævne strip... speceilt ubelastede fluer der nærmest står stille og svæver i vandet for pludselig at forsvinde i et kort ryk og ofte giftigt hvis de er lidt træge...
 
prøv dig frem og find ud af hvad der virker på dagen og pas på ikke at køre i samme rille som altid bare fordi det plejer at virkeWink..
 
held og lykke...
Certificeret fiskeguide
Facebook: Skjern river guiding
Til top
Claus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
flycast Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 642
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér flycast Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Nov 2011 kl. 18:15
Citat: team grayling

Hej claus
 

Prøv en mere varieret indtagning... en variation af lange langsome tag, små "twitch", pauser og hidsige og jævne strip... speceilt ubelastede fluer der nærmest står stille og svæver i vandet for pludselig at forsvinde i et kort ryk og ofte giftigt hvis de er lidt træge...

 

prøv dig frem og find ud af hvad der virker på dagen og pas på ikke at køre i samme rille som altid bare fordi det plejer at virkeWink..

 

held og lykke...



Plejer nu ellers det hele. Men troede der var andre der havde prøvet noget ligende

Men super tak for de gode input.
www.drift4photo.dk
www.kystfiskerihorsens.dk
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres