Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Al 320 båd

 Besvar Besvar
Forfatter
Erik Theill Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
eriktheill

Tilmeldt:: 01 Okt 2002
Status: Offline
Beskeder: 78
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér eriktheill Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Al 320 båd
    Sendt: 24 Nov 2011 kl. 05:51
Hej
Har brug for lidt hjælp til min båd, det er en norsk Al 320, med 15 hk motor, kunne godt tænke min den var lidt hurtigere uden at skulle have større motor, har monteret dolphine på motoren, og overvejer at monter smart tabs ( trim ) , er der mogle derfra prøvede dette og hjalp det
Til top
Erik Theill Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
eriktheill

Tilmeldt:: 01 Okt 2002
Status: Offline
Beskeder: 78
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér eriktheill Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Nov 2011 kl. 06:04
Link
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Nov 2011 kl. 10:50
Med den type båd, der vil du ikke kunne opnå højere fart med smart tabs, når du allerede har en hydrofoil på motoren, du vil derimod tabe lidt fart, da der jo kommer lidt mere vandmodstand,,, du vil måske kunne få lidt højere fart (1-3 knob) med rigtige trim tabs, da du derved vil kunne trimme båden bedre, men det er en relativ dyr løsning, som der ikke er garanti for virker med den nuværende størrelse motor. En ændret vægt-fordeling i båden vil kunne give samme effekt f.eks. ved at flytte noget vægt frem i båden - men,, det er efter min vurdering nok kun en større motor, der vil kunne give væsentlig mere fart.

Redigeret af Steen Kehler - 24 Nov 2011 kl. 10:51
Til top
Allan Mathiasen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
allanm

Tilmeldt:: 08 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér allanm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Nov 2011 kl. 11:53
Undskyld min nysgerrighed, men sådan en lille plasticfrækkert går vel allerede meget hurtigt med 15 hk på hækken. Hvor hurtig er den?
Ang. det med vægtfordeling, så er jeg også nået frem til, at det der vil give min jolle mest fart for færrest penge er en oprydning i stuverummet og udskiftning af foldeankeret til en mindre model ;o)
Til top
Erik Theill Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
eriktheill

Tilmeldt:: 01 Okt 2002
Status: Offline
Beskeder: 78
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér eriktheill Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Nov 2011 kl. 15:08
Tak for svar, smart tabs vil ved rigtig montering og rigtig størelse presse snuden ned i starten så den skulle plane letter og der efter være vandret og ingen modstand, det er hvad jeg har kunne læse mig til, men vil det virke, min båd ret rund bag på, modsaten gummibåd der har pontoner bag ud, så der vil jeg mene det kunne hjælpe, bliver nok nød til at prøve
Tror du sejler omkring 25 - 30 kmt med en om bord
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Nov 2011 kl. 17:16
Citat: eriktheill

Tak for svar, smart tabs vil ved rigtig montering og rigtig størelse presse snuden ned i starten så den skulle plane letter og der efter være vandret og ingen modstand, det er hvad jeg har kunne læse mig til, men vil det virke, min båd ret rund bag på, modsaten gummibåd der har pontoner bag ud, så der vil jeg mene det kunne hjælpe, bliver nok nød til at prøve
Tror du sejler omkring 25 - 30 kmt med en om bord
Smart tabs har intet med øget topfart at gøre, det er alene for at få båden til at plane hurtigere, men du har jo allerede har en hydrofoil (dolfin) på motoren, så smart tabs vil være spild af penge og altså ikke give øget tophastighed - det er kun en større motor, som kan det.
Til top
Karsten Eckardt Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kariec

Tilmeldt:: 08 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 128
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kariec Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Nov 2011 kl. 18:28
Nu er jollen kun godkendt til 10 hk, så en større motor er nok ikke at anbefale. Jeg synes ikke at din topfart lyder af meget; det er jo kun ca. 18 knpb. Er du sikker på at den ikke går hurtigere. En mulig forklaring kunne være, at propellens stigning er for lille. Det vil betyde meget høje omdrejninger uden fartforøgelse. Check evt. med en forhandler. En anden mulighed kan være, at bunden ikke er glat. Jeg vil tro, at du med 15 hk (hvis de alle er hjemme) skal kunne sejle ca. 20 knob.
Til top
Erik Theill Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
eriktheill

Tilmeldt:: 01 Okt 2002
Status: Offline
Beskeder: 78
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér eriktheill Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Nov 2011 kl. 21:59
Hej
Den må tage 15hk, men med 20-25hk vil vægten også blive 15-20 kg tunger så det er ikke sikkert at flere hk vil hjælpe
Til top
Allan Mathiasen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
allanm

Tilmeldt:: 08 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér allanm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Nov 2011 kl. 00:37
Jeg må også nok sige, at jeg mener du bør tjekke skrue og stigning eller om motoren reelt yder den oplyste effekt. Min tykskrogede jolle på 2oo kg + en person og alt i udstyr går 30-32 km/t på toppen (16-17 knob) med en 9,8 hk motor, og der er hverken hydrofoil eller tabs. Opgiver fabrikanten af jollen nogle vejledende værdier på fart vs. heste?
Snup måske også gps'en med ud og få præcise tal på.
Til top
Henrik Erichsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Sofus_100

Tilmeldt:: 09 Jul 2008
Status: Offline
Beskeder: 349
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Sofus_100 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Nov 2011 kl. 08:36
Jeg vil mene du bør stille spørgsmålet på www.smaabaadsklub1.dk det er her eksperterne hører til
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Nov 2011 kl. 09:47
Citat: Sofus_100

Jeg vil mene du bør stille spørgsmålet på www.smaabaadsklub1.dk det er her eksperterne hører til
Så du mener altså ikke, at de svar der er blevet givet her i tråden, de er rigtige???
Hvad ved du om de brugeres erfaring og viden på området, der har svaret i denne tråd i forhold til brugere på Småbådsklubben???
Og hvad får dig til at tro, at han vil få bedre svar end, der er blevet givet her???
 


Redigeret af Steen Kehler - 25 Nov 2011 kl. 09:50
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Nov 2011 kl. 11:56
Citat: eriktheill

Tak for svar, smart tabs vil ved rigtig montering og rigtig størelse presse snuden ned i starten så den skulle plane letter og der efter være vandret og ingen modstand, det er hvad jeg har kunne læse mig til, men vil det virke, min båd ret rund bag på, modsaten gummibåd der har pontoner bag ud, så der vil jeg mene det kunne hjælpe, bliver nok nød til at prøve
Tror du sejler omkring 25 - 30 kmt med en om bord
 
Der kan være rigtig meget at hente ved det rigtige trim, har du eksperimenteret med det?
Jeg går ikke ud fra at man kan få powertrim til en så relativ lille motor, men ellers kunne det være en god løsning. Der er jo stor forskel på trimmet, - når båden skal hurtigt i plan, trimmes den ind mod hækken og det modsatte når topfarten skal findes.
Din hydrofoil vil også koste topfart, den er mere tænkt til at hjælpe en gumpetung båd i plan!
 
Mvh
Henning
Til top
Erik Theill Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
eriktheill

Tilmeldt:: 01 Okt 2002
Status: Offline
Beskeder: 78
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér eriktheill Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Nov 2011 kl. 16:07
Tak for alle svar, lad nu være at bide hovederne af hinanden, det er bare en båd.
Tror jeg vil prøve med smart tabs og ændre stillingen på motoren og til sidst men ikke mindst få tjekket skruen
Erik
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Nov 2011 kl. 18:45
Citat: eriktheill

Tak for alle svar, lad nu være at bide hovederne af hinanden, det er bare en båd.
Tror jeg vil prøve med smart tabs og ændre stillingen på motoren og til sidst men ikke mindst få tjekket skruen
Erik
 
Med hensyn til at checke skruen kan du måske, som jeg selv har gjort engang, af en bådmekaniker låne en omdrejningstæller til interimistisk, at sætte på motoren. Motoren skal, for både holdbarheden og tophastighedens skyld, gå så tæt på Max omdrejninger, som det er muligt!
Jeg ville starte med at sikre mig at skruen har rette stigning, dernæst ville jeg afmontere hydrofoilvingen og så få motorvinklen trimmet bedst muligt, en så lille og let båd, tror jeg ikke på har gavn af div. hjælpemidler!
På filmen her ses en båd i perfekt trim, den anden har motoren trimmet for langt ud, det giver den hoppende sejlads. http://www.baadgalleri.dk/vid_vis.aspx?VideoID=2
 
Held og lykke med projektet.
Henning
 
 
 
  
Til top
Karsten Eckardt Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kariec

Tilmeldt:: 08 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 128
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kariec Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Dec 2011 kl. 23:26
Jeg var idag ude at teste en SeaExplorer 440 med ratstyring og ny 4-takts 15 hk Suzuki. Båden vejer 200 kg.  Vi var 2 mand á ca. 95 kg + batteri + benzintank. Vi sejlede 18 knob målt på GPS. Jollen planede meget hurtigt. Din lille AL320 skal med 1 mand sejle noget hurtigere, hvis alt er trimmet.
Til top
Erik Theill Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
eriktheill

Tilmeldt:: 01 Okt 2002
Status: Offline
Beskeder: 78
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér eriktheill Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Dec 2011 kl. 11:00
Må ud og prøve nogle forskellige indstillinger når vejret tillader det
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres