Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvad sker der dog i DSF ????

 Besvar Besvar Side  <1 1617181920 30>
Forfatter
Rune Hylby Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Rune Hylby

Tilmeldt:: 06 Nov 2011
Status: Offline
Beskeder: 26
Direkte Link til dette Indlæg Emne: Hvad sker der dog i DSF ????
    Sendt: 11 Jan 2012 kl. 17:15
Kære Steen.

Vil du ikke være sød at ringe til DTU Aqua i morgen, for det er dog en endeløs triviel debat, du har gang i.

Lad mig skære det ud i pap.

Lad os antage, at Esrum Å-laug ophørte med at eksistere i morgen.
Tror du så, udsætningsplanerne for Esrum Å ville forsvinde?

Nej vel.

Man skulle blot finde en anden forening, eller for den sags skyld, blot en enkelt person, der ville tage imod "fiskebilen", når den dukker op med smolt i april måned.

Venligst, Rune Hylby.
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jan 2012 kl. 17:21
Citat: Rune Hylby

Kære Steen.

Vil du ikke være sød at ringe til DTU Aqua i morgen, for det er dog en endeløs triviel debat, du har gang i.

Lad mig skære det ud i pap.

Lad os antage, at Esrum Å-laug ophørte med at eksistere i morgen.
Tror du så, udsætningsplanerne for Esrum Å ville forsvinde?

Nej vel.

Man skulle blot finde en anden forening, eller for den sags skyld, blot en enkelt person, der ville tage imod "fiskebilen", når den dukker op med smolt i april måned.

Venligst, Rune Hylby.
Hvorfor skulle jeg dog ringe til DTU??? - jeg har gennem en årrække selv betalt til de udsætninger - så hvad er det egenligt, som du vil skære ud i pap??? 
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jan 2012 kl. 17:28
Det ser i hvert fald ud som om at Fiskeringen årligt tildeler Esrum ålaug 10.000 kr til udsætning af fisk.

http://www.tv-fredensborg.dk/index.php/lokale-nyheder/natur-og-miljoe/39-smaabaadsklubben-udsaetter-smaa-oerreder-i-nivaa-aa.html

Mvh
Jim.
Til top
Rune Hylby Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Rune Hylby

Tilmeldt:: 06 Nov 2011
Status: Offline
Beskeder: 26
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jan 2012 kl. 17:29
Hej Steen.

Måske du skulle prøve at ringe alligevel.
Du kunne jo blive overrasket.....!!!!!

Venligst, Rune Hylby.
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jan 2012 kl. 17:36
Når jeg nu snart har vundet de 150 millioner kr i lotto, skal jeg nok oprette en fed konto dedikeret til udsætninger. Så bliver der nok en sum penge at skændes over LOL
Mvh. - Kim -  
Til top
Rune Hylby Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Rune Hylby

Tilmeldt:: 06 Nov 2011
Status: Offline
Beskeder: 26
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jan 2012 kl. 17:36
Hej Jim.

Der står jo netop, at Fiskeringen giver Esrum Å-laug et kontant tilskud til aktiviteter.
Det kunne jo være til restaureringsprojekter, drift af klækkeri eller en ny trailer.
Men det er ikke penge til udsætning, for dem "hæver" Esrum Å-laug hos DTU Aqua.

Præcis som Køge gør, Tuse Å's Ørredsammenslutning, UFV 95, og alle vi andre foreninger, der administrerer udsætningerne på Sjælland gennem SØS, hvor Kurt Jørgensen er formand.

Venligst, Rune Hylby.
Venligst, Rune Hylby.
Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jan 2012 kl. 17:37
Citat: Rune Hylby

Hej Kjeld.

De 1,9 mill. er udelukkende til udsætning af ørreder på Sjælland, Lolland og Falster.

Hvad de enkelte foreninger, kommuner mm. får tilskud til via Fisketegnsmidlerne til restaureringsprojekter, udsætning af gedder, og alle de andre formål er ikke med i de 1,9 mill.
Penge til disse formål ligger altså ud over de 1,9 mill.

Man kan velsagtens undersøge dette hele samlede tal, men er vel i bund og grund irrelevant, da Fiskeplejen er én stor pulje, hvor administration, aflønning af konsulenter, forskning jo også hører med.

Håber det er svar nok, Kjeld.

Venligst, Rune Hylby.
 
Rune det var jo ligesom for at opnå et samlet billede af, hvad Sjælland egentlig henter hjem fra fisketegnsmidlerne.

Debatten har jo kørt lang tid over det emne, så det kunne jo måske være, at det totale, det samlede, antal kroner Sjælland får vil give en sandhed, så gætterierne stopper.
 
Derfor kunne det jo være rart at kende det sande billede af virkeligheden - så får vi jo endegyldig af-/bekræftet de gamle tal fra Ulnits. Viden er god, korrekt viden er bedre, nærmest bedst  Smile
mvh
kjeld
Én fisk mere på land, er én fisk mindre i vand, men én fisk mindre på land, er ikke én fisk mere i vand....
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jan 2012 kl. 18:15
Hej Rune.

Okay det er ganske vist i afsnittet om bla udsætning af fisk hvor der står at Fiskeringen yder dette årlige tilskud, men deraf kan man vel ikke nødvendigvis drage den konklussion at det er et direkte tilskud til udsætning...så jeg bøjer mig i sølet.

Mvh
Jim.
Til top
Glen Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Glen Avatar

Tilmeldt:: 25 Okt 2010
Geografisk: Viborg
Status: Offline
Beskeder: 314
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jan 2012 kl. 18:21
Citat: Steen Kehler

Citat: Rune Hylby

Hej Steen.

Jeg tvivler på, jeg tager fejl.
Det er således, at der sættes 19.500 stk. smolt ud i Esrum Å, som ALLE betales af Fisketegnsmidlerne.
Dertil skal lægges 1000 stk. søørreder til Esrum Sø, som også betales af Fisketegnsmidlerne.

Hvis Fiskeringen, Smådbådsfiskeklubben etc. betaler penge til Esrum Å-laug er det naturligvis super.
Men disse penge går altså ikke til udsætninger.

Hvad disse penge bliver brugt til, er et anliggende mellem Fiskeringen, Småbådsfiskeklubben etc. og så Esrum Å-laug.
Men har som ovenfor nævnt, ikke noget med Fiskeplejen at gøre.

Som kuriosum kan nævnes, at der sættes 25.000 stk. smolt ud i Nivå, plus en lille slat i Højbro Å og som noget helt nyt i 2012, skal der sættes 2500 stk. ud i Mølleåen.

Venligst, Rune Hylby.

Jamen måske disse par hurtige link lige kan fjerne din tvivl - du tager nemlig fejl:
http://www.tv-fredensborg.dk/index.php/lokale-nyheder/natur-og-miljoe/39-smaabaadsklubben-udsaetter-smaa-oerreder-i-nivaa-aa.html

Hmm Steen Linket som du henvister til Skiver de..
 
Citat:: 

Lystfiskerforeningen Fiskeringen støtter med penge og udfører arbejdet

Jeg kan kort beskrive Fiskeringens rolle. Det er Esrum Ålaug der producerer fiskene på vores lille klækkeri på Esrum Møllegård. Esrum Ålaug er en medlemsklub i Fiskeringen". Og Pelle Guldberg fortsætter:

"Fiskeringen Støtter Esrum Ålaug med ansøgninger om støtte fra fonde og lign. til Ålaugets aktiviteter samt yder et årligt kontant tilskud på 10.000 kr. En del medlemmer af andre klubber der er medlem af Fiskeringen hjælper Ålauget med udsætninger og elbefiskninger efter moderfisk. Jeg håber at denne korte briefing har givet dig et indtryk af Fiskeringens rolle i vores arbejde".
Citatslut::

Det er alså med Penge som kommer ude fra Fonde og lign de bruger til Udsætning og ikke Jeres medlems penge....!!!!! De har bare stilt deres Arbejds Kraft til rådighed for fiske udsætningen 

Mvh

Glen Rasmussen
Til top
Rune Hylby Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Rune Hylby

Tilmeldt:: 06 Nov 2011
Status: Offline
Beskeder: 26
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jan 2012 kl. 18:30
Hej Kjeld.

Fiskeplejen yder bl.a. tilskud til kørsel i forbindelse med elektrofiskeri, og som tidligere nævnt også småprojekter.
Derfor er det ikke ligetil at give dig et samlet tal.
Kommunerne har jo også mulighed for at få finansieret en del af deres restaureringsprojekter via Fisketegnsmidlerne.

Nogle vil sikkert påstå, det er uigennemsigtigt, mens andre vil sige, det er dejligt, at små foreninger kan få støtte til eksempelvis kørsel.

Det må være op til hver enkelt.

Jeg kan dog ikke lade være med at tænke på, hvor billigt Fisketegnet er.
Det er så billigt, at jeg for år tilbage betalte to gange på et år, helt frivilligt og med stor glæde, for i min verden yder vores fiskeplejekonsulenter et kæmpe arbejde, foreningerne, der udfører Fiskeplejen ligeså, og det til glæde for os alle.

Venligst, Rune Hylby.
Til top
ole tranholm jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tranholm Avatar

Tilmeldt:: 23 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 648
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jan 2012 kl. 19:35
Hej Rune
 
Jeg takker dig fordi du svarer på disse spørgsmål om økonomi og tal, men jeg savner dit svar på mit spørgsmål vedr: de 6.5 mill.
 
Kurt og dig er de første der er kommet med tal på bordet som kan bruges til noget og det er rart.
Jeg har også betalt lidt extra til fisketegnet. De sidste 10år har jeg betalt som fritidsfisker selvom det var en meget kort periode jeg satte lidt garn, og som sluttede efter et halvt år.
 
Jeg har nu besluttet at stoppe med at indbetale til fisketegnet, det samme vil ske med mit medlemsskab af DSF.
 
Og hvorfor så dette skridt:
Jeg betragter ikke DSF som noget jeg kan bruge i min hverdag, de opfylder intet af det jeg ønsker af et forbund/ fagforening eller hvad de ellers bliver kaldt.
 
I de sidste 14 dage har der været meget polimik om DSF, Ishøj sagen hvor jeg mener de har opført sig meget dumt og kluntet.
Sagen om de vest-vendte åer hvor de også fik kritik så det fløjtede.
Jeg betragter DSF som et forbund der mangler indlevelse i vores hverdag, nærhed med medlemmerne i de forskellige foreninger/ klubber med meget mere.
 
Jeg har søgt forgæves på deres egen hjemmeside for at se om der kom en pressemeddelse eller en forklaring til deres holdninger om Ishøj klubben, eller et svar vedr: de vest-vendte år, for ikke at glemme denne tråd om økonomien og udsætninger.
Når trådene kører på denne side, siger det jo lidt om vores holdninger eller brug af DSF hjemmeside. Vi er snart oppe på tusind indlæg i de tråde der kører for øjeblikket, men ikke et ord fra DSF.
 
Dette har intet med økonomi på sjælland i forholdet til det jydske ( kan sgu bedre lide larsens jyske, altså uden D )
Men mener at DSF som vores forbund, kunne komme med nogle fakta om tal for fisketegnets midler, hvad bliver der brugt på forskning, hvad koster admin. hvor meget er der brugt på sjælland, øerne, samt jylland, hvor meget har EU betalt til det jydske i forhold til andre steder i DK.
 
Alt dette kunne være et værktøj til at lukke disse meningsudvekslinger og til tider dumme tråde.
 
Men nej DSF vælger total tavshed, måske i håbet om at det hele forsvinder af sig selv, nøjagtigt som flere fravælger DSF.
 
Hvem kan ikke huske den dumme, kend den på knækket, netop fordi man valgte total tavshed, fram for at komme med fakta.
 
Rune håber stadig på svar på de 6.5 mill.
 
mvh. Ole T       
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jan 2012 kl. 19:49
Citat: Rune Hylby

Hej Steen.

Måske du skulle prøve at ringe alligevel.
Du kunne jo blive overrasket.....!!!!!

Venligst, Rune Hylby.
http://www.smaabaadsklub1.dk/ssk/uds%C3%A6tninger.asp

..."Det et er mig en stor glæde at kunne præsentere et udsætnings program for Sjællands Småbådsfiskeklub år 2010. Efter flere, lange og korte mails frem og tilbage med Peter Geertz - Hansen fra Danmarks fiskeriundersøgelse, fik jeg etableret flere kontakter til udsætningssteder på Sjælland.
Jeg har valgt udsætningsstederne i 2010 efter, hvor jeg syntes, at det største fiskepres fra Sjællands Småbådsfiskeklub`s side ligger henne. Jeg har valgt 2 steder i Køge Bugt. Det ene sted er St. Vejle å / Harrestrup å. Det andet sted bliver ved Tryggevælde å.
Nivå bugten nærmer betegnet Nivå å af Esrum å laug, samt 2 steder ved Møn nær ved klinten.
Der ud over er der afsat 3300 stk. 1 års ørred til Strandparkens udsætnings sammenslutning, som sætter ud i St. Vejle å samt Harrestrup å.
Der er også afsat 2300 stk.1 års ørred til lystfiskeriforeningen for Nykøbing Falster, som sætter ud i Fribrødre Å som løber ud i Grønsund ikke så langt fra Hårbølle på Møn, hvor der vil blive sat 500 stk. ud og de sidste 1800 stk. i Sømose bæk, som er en kanal der løber ud ikke så langt fra klinten.

I St. vejle å bliver der i forvejen sat 18300 stk. smolt ud, og de 3300 stk. 1 års fisk SSK bidrager med, bliver sat ud i Harrestrup å som mundings udsætning. Der er afsat ca. 3300 stk. 1 års ørred til Køge Sportsfiskerforening, som står for udsætninger fra Køge til Stevns.
Køge sportsfiskerforening sætter 8000 stk. mundingsfisk ud i køge å, samt 6000 stk. yngel og 1400 ½ års fisk. I Vedskølle å bliver der udsat 1500 stk. mundings fisk, samt 12000 stk. yngel. I Tryggevælde å bliver der udsat 10000 stk. mundings fisk, samt 1200 stk. ½ års fisk. Det er ikke fastlagt hvor de 3300 stk. 1 års fisk SSK bidrager med bliver sat ud endnu. Nivå sætter i forvejen 6900 stk. ½ års fisk ud og 2500 stk. 1 års fisk og 26280 stk. mundings udsætninger samt 61904 tidlig kystudsætninger.

Alle fisk forventes sat ud midt i April måned, og der vil om muligt være en fra SSK tilsted ved udsætningerne.
Der er yderligere på generalforsamlingen d.25-02-2006 blevet stiftet Sjællands Småbådsfiskeklub`s ørredfond hvor ekstra tilskud fra SSK`s medlemmer, vil gå ubeskåret til ekstra udsætninger, ud over det vi giver i forvejen."...

Til top
Claus Bech-Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Claus Bech-Petersen

Tilmeldt:: 08 Nov 2003
Status: Offline
Beskeder: 247
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jan 2012 kl. 20:26
Hej Ole,

Du efterspørger, at DSF går ind og afklarer fakta. Men der er i hvert fald to forhold, du skal være obs på: 

Det ene er, at der fra visse sjællændere her i forummet er en helt klar fornemmelse af 'snyd på vægten', som ikke er båret af ret meget andet end netop fornemmelse - prøv bare at se nogle af tallene jeg og Rune har givet længere oppe. Det kan man derfor heller ikke rigtig diskutere, fordi det ikke er bundet i andet end følelser.  

Det andet er, at det jo står enhver frit for at gå f.eks. herind og se på fiskeplejen (der er tre links nederst, som er relevante: Klik her! 

Der er masser af tal. Men der er ikke en kommune- eller regionsopdeling, så de fintfølende kan se, præcis hvad deres lokale område har fået. Du kan til gengæld meget præcist se, at 36 procent af indbetalingerne fra både stang- og garnfiskere ventes brugt på indkøb af fisk, mens resten går til f.eks. forskning, administration og håndtering af udsætningerne. 

Når der cirkluerer et tal på 1,9 mill. til sjællandske ørreder, så er det kun fordi, lokale lystfiskere har ret godt styr på netop de udsætninger. Men hvordan f.eks. ål, gedder og marine arter er fordelt geografisk, fremgår ingen steder. Så det er gætværk. 

Det er dog helt klart, at man ikke får for 140 kroner fisk ved at betale sit fisketegn - og jeg tror faktisk, at det er årsag til meget af polemikken. Det kan jyderne godt forstå og sætte pris på, mens (visse) sjællænderne åbenbart føler det som en blodig uretfærdighed.  

Men altså: Tjek selv tallene på linket ovenfor, det er vist nemmere, end at andre skal gøre det for dig. 

Claus



Redigeret af Claus Bech-Petersen - 11 Jan 2012 kl. 20:54
Til top
ole tranholm jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tranholm Avatar

Tilmeldt:: 23 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 648
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jan 2012 kl. 20:28
Hej Steen
 
Det ser da godt ud, men det ændre vel ikke det Rune siger, der bliver brugt 1,9 mill. fra fisketegnets midler på sjælland.
Alle andre tiltag er da kun et + for alle kystfiskere, det burde jo give fisk på tasken.
 
Ole T
Til top
Rune Hylby Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Rune Hylby

Tilmeldt:: 06 Nov 2011
Status: Offline
Beskeder: 26
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jan 2012 kl. 20:29
Hej Steen.

Ring nu til DTU i morgen.
Artiklen er voldsomt forældet, og der er flere selvmodsigelser, eksempelvis årstal.

Det reelle antal ørreder, der vist nok tilsyneladende måske i bedste fald, er betalt af småbådsfiskeklubben er noget i retning af 2x3300 stk. i 2010.

Men som både Kurt og jeg har skrevet, er der intet til hinder for, at man sætter flere fisk ud end de smolt, der står i udsætningsplanerne (og som bliver dækket af Fiskeplejen for 1,9 mill).
Man skal blot søge om det via DTU Aqua.
Måske gjorde småbådsfiskeklubben dette i 2010. Det ved jeg ikke.
Men jeg mindes, vi talte om Esrum Å-laug og doneringen til Å-lauget og udsætning.
Jeg havde så sent som i dag en snak med DTU, som bekræfter, der ikke er søgt om en sådan (privat) udsætning.

Men Steen, ærlig talt, ring nu til DTU eller til småbådsfiskeklubben for at høre, om din donation virkelig går til udsætning, eller om den bare er en del af driften?

Venligst, Rune Hylby.
Til top
Rune Hylby Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Rune Hylby

Tilmeldt:: 06 Nov 2011
Status: Offline
Beskeder: 26
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jan 2012 kl. 20:35
Hej Jim.

Helt okay, -du.

Venligst, Rune Hylby.
Til top
Rune Hylby Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Rune Hylby

Tilmeldt:: 06 Nov 2011
Status: Offline
Beskeder: 26
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jan 2012 kl. 20:42
Hej Ole.

Jeg er dig svar skyldig mht. de 6,5 mill.
Jeg ved det simpelt hen ikke.
Jeg må tilstå, jeg går ikke så meget op i de jydske (!!!!) udsætninger, for jeg er sikker på, Fiskeplejen kommer os alle til gode.

Naturligvis i større eller mindre grad, afhængig af, hvor god man er til at fiske, hvor tit man fisker, hvor man fisker, om man bruger den rette agn eller om man lige rammer dagen......!

Man skal jo være klogere end fisken, for at fange den......!!!!

Venligst, Rune Hylby.
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jan 2012 kl. 21:39
Citat: Claus Bech-Petersen

 Nu skal man passe på med alt for mange hjemmegjorte statistikker, for det er godt nok svært at aflæse geografisk fordeling af udsætninger ud fra handlingsplanen for fiskeplejen. 

Din statestik er lige så hjemmestrikket og misvisende som alle de øvrige, der forsøger at postulere, at der ikke gennem 18 år er sket en geografisk skæv fordeling af fiskeplejemidlerne, der bliver jo som du selv skriver, brugt rigtig mange penge på andet end lige udsætninger, og der er især knyttet nogle meget store beløb til forskning, bestandsanalyser i forbindelse med mange af de store å-projekter i Jylland.

Hvis man vil vil lave en seriøs statestik, så er den eneste vej frem, at man rekvirerer en komplet oversigt over regnskaberne for alle de fiskeplejeprojekter der blev gennemført i 2011, og så må man sidde og fordele udgifterne ved hjælp af deres postnumre i et regneark.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jan 2012 kl. 21:42
Citat: Rune Hylby

Sjælland får rent faktisk også midler fra Fisketegnet til restaureringsprojekter. Det har vi i Tuse Å bl.a. haft stor glæde af, når vi har lagt gydegrus ud. En del af dette gydegrus er blevet betalt af Fisketegnsmidlerne.

Hmm... udgifterne til gydegrus er godt nok den aller mindste i det totale regnskab.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
Martin Hansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Martin Hansen

Tilmeldt:: 20 Okt 2005
Geografisk: Horsens og Vejle Fjord
Status: Offline
Beskeder: 45
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jan 2012 kl. 21:43
 
 
Google virker da heldigvis stadig - søgeord: Handlingsplan Fiskeplejen 2011 
 
Går man ind og læser i Handlingsplan for fiskerplejen for 2011 finder man bl.a. følgende:
 

Ferskvandsrelaterede projekter

  • Revision af udsætningsplaner for vandløbene fortsættes med den hidtidige ressource. Dvs. at den enkelte plan revideres med 7 års intervaller.
  • Effekten af habitatforbedringer evalueres.
  • Årlig overvågning af et antal ørredbestande fordelt i hele landet.
  • Projekt med fokus på laksefiskenes vandløbshabitater og effekten af vandløbsvedligeholdelse.
  • En undersøgelse af genetisk struktur og lokale tilpasninger i danske ørredbestande, med henblik på at forbedre forvaltningen af arten.
  • Udviklingen i fiskebestanden i restaurerede søer følges.
  • Projekt vedr. smoltens passage og geddebestandens udvikling i nyetablerede vandløbsnære søer (VandMiljøPlanIII-projekter).
  • Undersøgelse af sæsonmigrationen hos fisk i lavvandede søer.
  • Aktiv forvaltning af fiskebestanden i menneskepåvirkede søer.
  • Havørredens marine liv (vandring og overlevelse) belyses ved hjælp af avanceret mærketeknologi.
  • Projekt, der fokuserer på de vestjyske laksebestandes bestandsudvikling og naturlige reproduktion, herunder genetiske undersøgelser i forbindelse med bestandsophjælpning af vestjyske laksebestande.
  • Havørredbestandens udvikling i et vandløb følges i forbindelse med spærringssanering.
  • Effekterne af naturlige og fiskeri-relaterede påvirkninger af fiskebestanden i en sø følges med avanceret måleudstyr (3D)
  • Adfærd og rekrutteringsbiologi hos søørred belyses med fokus på betydningen af skarvprædation. 
    Altså ganske mange aktiviteter, der relaterer sig til søer.


Redigeret af Martin Hansen - 11 Jan 2012 kl. 21:54
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jan 2012 kl. 21:57
Tror det er rygende lige meget hvilke tal og fakta der kommer på bordet, det er DSF skyld anyway.
Tænk hvilket kystfiskeri vi i det jyske kunne have, hvis vi også fik tildelt næsten 450.000 stk smolt... FRA FISKETEGNSPULJEN
Og alligevel skal vi læse om piveri og tudekiks fra nogle få Sjællændere..!
Ja man tar sig sgu til hovedet.
Det er uden sammenligning, det sted i landet som får flest smolt fra FISKETEGNSPULJEN
Men det er helt sikkert IKKE DSF skyldWink


Redigeret af Henrik Christensen - 11 Jan 2012 kl. 22:00
Mvh
Henrik Christensen
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jan 2012 kl. 22:00
Citat: niels åge skovbo

 Helt ærligt, vores fisketegn er simpelthen rigtig billigt og vi får faktisk meget for pengene. Den pris vi betaler for et fisketegn, er faktisk ikke mere en hvad det koster at fylde fletline (af den billige slags) på sit fiskehjul. 

Sikke da noget gylle at hælde ud, denne debat handler jo ikke om de 140 kroner som fisketegnet koster, men derimod om de principper som de indkomne midler fordeles efter.

Jeg er sikker på at det store flertal af sjællandske lystfiskere ville være villige til at betale det dobbelt for fisketegnet, hvis de fik garantier for, at de ville få fiskepleje og udsætninger på Sjælland, som modsvarer deres indbetalinger.

Jeg er også stensikker på, at vi er rigtig mange lystfiskere på Sjælland, der ikke har mulighed for at ta' til Jylland og fiske flere gange om året, så alt dit ævl med, at de sjællandske lystfiskere kan ta' på fisketur i Jylland, og at vi på den måde skulle få glæde af, at jyderne i nu 18 år har fået en langt større andel af fiskeplejemidlerne, end hvad de selv har indbetalt, det er da noget forblommet vrøvl, som vi ikke ka' bruge til noget som helst.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
Martin Hansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Martin Hansen

Tilmeldt:: 20 Okt 2005
Geografisk: Horsens og Vejle Fjord
Status: Offline
Beskeder: 45
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jan 2012 kl. 22:03
Det må man i det mindste lade dig NRE - du har sgu underholdningsværdi.
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jan 2012 kl. 22:06
Ja, og jeg vil også gerne fange bonefish i Århus bugten - så lad os hælde nogen af dem ud for fisketegnsmidlerne.

Pyt med at forudsætningerne for at opretholde en bestand ikke er til stede, der kommer jo masser af penge ind hvert år - vi fylder bare på tanken når den er ved at være tom.

Kan du ikke selv høre hvor ubehjælpelig fjollet du lyder Confused ?
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jan 2012 kl. 22:17
Citat: Steen Kehler

Okay!, men der tager du så gevaldigt fejl f.eks. så betaler bl.a. Fiskeringen, Nivå, Småbådsklubben oa. til ørrederne hos Esrum Ålaug, herudover, så er der penge fra fonde mv. og det har altså ikke så meget med fisketegnsmidler at gøre (hæ hæ): http://www.esrumaalaug.dk/index.html

Ja, og sådan har det været igennem alle årene, og Esrum Ålaug har haft svært ved, at få tilstrækkeligt med midler fra fisketegnet, Esrum Ålaug er i øvrigt tæt knyttet til Fiskeringen, som på alle måder har bakket op om projektet.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
Niels Åge Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
niels åge skovbo Avatar

Tilmeldt:: 20 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 728
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jan 2012 kl. 22:28
Hej Ole Tranholm,
Der bliver brugt 1,9 milioner af fisketegsmidlerne til udsætning af ørreder. Det er ca 29-30 % af det samlede budget for udsætninger af disse fisk på landsplan. Derudover bliver der brugt penge til marie udsætninger, samt gedder, krebs mm. SAMT der bliver lavet forskning, udlagt gydegrus, vandløbsrestaurering , kurser for VPUér, løn til to fiskeplejekonsulenter og meget andet. De tiltag der ikke DIREKTE er smotudsætninger, er et nationalt anliggende og ikke lokalt. Derfor svært at sætte pris på hvad det betyder for sjællænder og præcis dine interesser.Smile

Jeg kan se på dit profilbillede, at du er medlem af Peter Ross (lille klub i midtjylland ved Gudenåen) med fiskeret i Mattrup Å. 
I netop denne å, udlagde VPUér ved øvre Gudenå  sidste år fire store gydebanker, hvor vi benyttede en mini gravko og en hel hær af friske vandplejefolk med skovle og greb. Det var mange tussinde kroner dette projekt kostede og var bla. betalt af fisketegnet. Altså fik din lille fiskeklub mange tussinde kroner i tilskud til vandpleje. Og helt ærligt Ole, så er det da et pænt godt afkast af dine 140,- kroner som du betalte for dit fisketegn  Smile

Synes det er ærgeligt, at du har besluttet dig helt at stoppe med at ville betale fisketegn mere (kr. 140,-). Uden fisketegn må du kun fiske i P&T, med mindre du altså er over 65 år. Medlemsskabet af DSF, er naturligvis din helt egen beslutning.Wink

Forsat god debat.

Niels Åge Skovbo

Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jan 2012 kl. 22:44

Citat: Claus Bech-Petersen

 Der er masser af tal. Men der er ikke en kommune- eller regionsopdeling, så de fintfølende kan se, præcis hvad deres lokale område har fået. Du kan til gengæld meget præcist se, at 36 procent af indbetalingerne fra både stang- og garnfiskere ventes brugt på indkøb af fisk, mens resten går til f.eks. forskning, administration og håndtering af udsætningerne. 


Når man har fravalgt muligheden for at kunne se, hvordan fiskeplejemidlerne geografisk er blevet fordelt, så er det jo netop for at undgå det det ramaskrig det vil gi', hvis det kom frem sort på hvidt, hvor skævt fiskeplejemidlerne bliver fordelt.


Når der cirkluerer et tal på 1,9 mill. til sjællandske ørreder, så er det kun fordi, lokale lystfiskere har ret godt styr på netop de udsætninger. Men hvordan f.eks. ål, gedder og marine arter er fordelt geografisk, fremgår ingen steder. Så det er gætværk. 


Det er altså ikke ret mange penge der er blevet anvendt til udsætninger af gedder, det er jo også sådan, at ålene og de marine arter hovedsageligt er finansieret af fritidsfiskernes indbetalinger.


Og i mange af de store sjællandske søer, der må lystfiskerne slet ikke fiske efter ål, så de får da ikke meget glæde af disse udsætninger.


Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen



Redigeret af Niels Riis Ebbesen - 11 Jan 2012 kl. 22:56
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jan 2012 kl. 22:53
Citat: Jan Persson

J Pyt med at forudsætningerne for at opretholde en bestand ikke er til stede, der kommer jo masser af penge ind hvert år - vi fylder bare på tanken når den er ved at være tom. 

Et det ikke sådan det forholder sig med laksene i Gudenåen, de har ikke nogen steder hvor de kan gyde, så de er der kun så længe der bliver hældt smolt ud.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jan 2012 kl. 23:44
Citat: tranholm

Hej Steen
 
Det ser da godt ud, men det ændre vel ikke det Rune siger, der bliver brugt 1,9 mill. fra fisketegnets midler på sjælland.
Alle andre tiltag er da kun et + for alle kystfiskere, det burde jo give fisk på tasken.
 
Ole T
Nu er det jo ikke beløbets størrelse, som det drejer sig om men derimod om, at udsætningsørrederne på sjælland også er blevet betalt af andre end penge fra fisketegnet.
Med den formulering som Kurt Jørgensens brugte i sit indlæg [09 Jan 2012 kl. 23:09], så får han det jo til at fremstå som om, at alle udsætningsørreder skulle være betalt at fisketegnspenge - Og det er de altså ikke blevet.
Til top
ole tranholm jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tranholm Avatar

Tilmeldt:: 23 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 648
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jan 2012 kl. 23:50
Hej Niels Åge- Skovbo
 
Det er meget simpelt, og har aldrig handlet om hvem der fik hvad og hvorfor, men som i alt andet man betaler frivilligt til vil jeg gerne vide hvordan man bruger kronerne.   
Det er vel også derfor at man i klubber/foreninger fremlægger regnskabet til godkendelse ved generalforsamlinger.
Hvis man vil vide noget om fisketegnsmidlerne skal man være revisor eller have utroligt med tid, er det fordi midlerne ikke skal søges men flyder i en lind strøm til DTU/DSF ved hvert årsskifte.
 
Jeg har også fattet at ud af de 6.5 mill. der bliver brugt på ørred, får sjælland de 1.9 mill. altså ca. 29-30 %
Så deltag lige i denne gætteleg Smile hvem får de 70-71 % fyn betaler det meste selv.
 
God aften Niels Åge- Skovbo
 
Ole T 
Til top
Niels Åge Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
niels åge skovbo Avatar

Tilmeldt:: 20 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 728
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jan 2012 kl. 00:23
Hej Ole,
Du har helt ret i, at det er svært at hitte ud af hvordan pengene bliver brugt geografisk. Det kunne jeg også godt tænke mig at vide Smile

Det korte og lange er vel, at denne debat netop handler om "hvem der får hvad og hvor meget". Der er mange interesser i dette her. 

NRE vil meget gerne have sat ørreder ud i Københavns Havn og fjernet de syv opstemniger ved Mølleåen og lavet denne å om til et godt havørredvandløb. Andre vil gerne generelt have flere fisk, så integrationsproblemerne kan løses med at indvandre drenge fra Blågårds Plads kan fiske frem for at lave ballade Smile Og nogle vil gerne at alle pengene til fisketegnet kun skal bruges til at udsætte fisk for, uden at der skal laves biologisk forskning,  og anden vandpleje, restaurering mm. Og så er der nogle som gerne vil have lidt af hvert.

Det er ikke let, men løsningen på mange problemer kan naturligvis være, at de sjællandske foreninger begyndte at sætte sig ved bordet og fik medindflydelse. Det er jeg sikker på at alle her i landet synes ville være rimeligt og fair. Så min opfordring er, at foreninger søger indflydelse og prøver at gøre gavn hvor det hjælper. At skrive til hveranden her på tråden, flytter jo ikke noget alligevel. Smile

Også god aften til dig Ole.

Forsat god debat
Niels Åge Skovbo

Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jan 2012 kl. 10:12
Citat: Niels Riis Ebbesen


Et det ikke sådan det forholder sig med laksene i Gudenåen, de har ikke nogen steder hvor de kan gyde, så de er der kun så længe der bliver hældt smolt ud.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
 
Både og, der findes flere små tilløb med gydende laks, ligesom der findes min. 2 gydebanker for laks nedenfor Tangeværket (Østergård og Skibelund).  Desuden bliver der jo, trods alt, også fanget laks ovenfor Tangeværket - men hovedårsagen er naturligvis at man ikke ønsker at starte fra nul når tangeværkets koncession endelig bliver ophævet - hvilket allerede skulle være sket i 2001, da man startede med udsætningerne. Ingen kunne forudsige at VKO nu har blokeret 2 gange for en løsning, senest frem til 2014. I øvrigt finansieres udsætningerne hovedsageligt af DCV og de omliggende kommuner. I 2011 er der brugt 250.000 kroner af fisketegnsmidlerne. I meget sammenlignet med de 1,9 mio. der er brugt på Sjælland Wink
Til top
ole tranholm jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tranholm Avatar

Tilmeldt:: 23 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 648
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jan 2012 kl. 12:03
Hej Claus
 
Jeg har nu gennemlæst lidt om budgettet for 2011. Det er enormt med alle de projekter, så jeg vil blive ved det der er brugt mest tid på i denne tråd.
 
Budgettet er på ca. 37.6 mill. for året 2011.
 
Ud af dette beløb er der sat 0.5 mill. til vandløbsrest.+ 11.0 mill. fra EU betinget af at kommunerne lægger det samme beløb til.
 
Ressourceforbrug for udsætninger af Ørred og laks, her har man af regnskabstekniske årsager separat projektnr. Men sammenholt med de tal som Rune har oplyst får man i meget godt billed af de faktiske tal.
 
Projektnr.
 
38242   

             Størrelse          Antal                          Udgift i kr.

            yngel              700.000          

            1/2 års           380.000

            1-års              380.000
            Ialt                                                     1.410.000
38243

            Mundings       1.420.000 stk.

           I alt                                                     4.520.000

                  Ørred i alt                                                                                5.930.000
 
Laks
38244   ½-års i vestjyske vandløb  153.000 stk.
           1-års i vestjyske vandløb   205.000 stk.
           Smolt i Gudenåen               20.000 stk.
                  Laks i alt                                                                                  2.460.000
38240
           Ørred tilskud egen avl                                500.000
 
 
           samlede laksefiskudsætninger                     8.890.000
 
udover denne sum er der brugt ca. 3.0 mill på Ål og Helt
 
Man kan så bruge disse tal alt efter om man er fra jylland eller sjælland, positivt eller negativt.
 
God dag
 
Ole T 
 
 
   
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jan 2012 kl. 21:54
Citat: Jan Persson

I 2011 er der brugt 250.000 kroner af fisketegnsmidlerne. I meget sammenlignet med de 1,9 mio. der er brugt på Sjælland Wink

Hmm... de 250.000 kroner er jo alene til put&take laks, og til en enkelt å, hvor meget får Gudenåen til udsætninger af ørreder...?

Al den litteratur der findes om emnet "Laks i Gudenåen", den siger jo samstemmede, at hvis man ikke får genskabt de gydepladser der ligger på bunden af Tange Sø, så får man aldrig en naturlig og selvreproducerende bestand af laks i Gudenåen.

De 1,9 mill kroner er jo til en hel landsdel, hvor ca 33% af alle danske lystfiskere bor.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jan 2012 kl. 22:07
Citat: Niels Riis Ebbesen

Citat: Jan Persson

I 2011 er der brugt 250.000 kroner af fisketegnsmidlerne. I meget sammenlignet med de 1,9 mio. der er brugt på Sjælland Wink

Hmm... de 250.000 kroner er jo alene til put&take laks, og til en enkelt å, hvor meget får Gudenåen til udsætninger af ørreder...?

Al den litteratur der findes om emnet "Laks i Gudenåen", den siger jo samstemmede, at hvis man ikke får genskabt de gydepladser der ligger på bunden af Tange Sø, så får man aldrig en naturlig og selvreproducerende bestand af laks i Gudenåen.

De 1,9 mill kroner er jo til en hel landsdel, hvor ca 33% af alle danske lystfiskere bor.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen


Jeg kan jo så igen konstatere, at du enten er uvidende eller direkte lyver - ved snart ikke hvad der er værst.

Men hvis du læser det værk, som Naturstyrelsen har lavet i samarbejde med COWI, hvor der skitseres flere modeller for Gudenåens passage af Tangeværket, så er der netop indbygget nye gydepladser. Specielt det lange stryg vil blive lavet som en lang gydebanke.

NRE - du er en plattenslager, der vender og drejer fakta til at passe dine egne kæpheste. Det er næsten pinligt, heldigvis har jeg ikke sko på, da de ellers ville være ødelagte af de krumme tæer jeg sidder med efter at have læst nogle af dine indslag Wink

http://www2.sns.dk/udgivelser/2002/tange/tange_soe.pdf


Redigeret af Jan Persson - 12 Jan 2012 kl. 22:12
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jan 2012 kl. 22:11
Citat: niels åge skovbo

 Du har helt ret i, at det er svært at hitte ud af hvordan pengene bliver brugt geografisk. Det kunne jeg også godt tænke mig at vide Smile

Der er rigtig mange som gør alt for, at det ikke skal være muligt at se, hvordan fiskeplejemidlerne bliver fordelt geografisk, det er netop fordi, at man godt er klar over, at der vil blive sat spørgsmålstegne ved alle de store dyre prestigeprojekter ovre i de jyske åer, hvis alle og enhver kunne se hvor pengene havner.

Og DSf har netop ikke ville lægge pres på DTU Aqua og Ministeriet, for mere åbenhed omkring fordelingen af fiskeplejemidlerne, for den nuværende fordeling passer tilsyneladende godt ind DSf kram.

Det er jo også påfaldende, hvordan alle DSf-lobbyisterne i denne tråd har haft meget travlt med, at bortforklare den urimelige og skæve fordeling af fiskeplejemidlerne, og vi har jo virkelig måttet høre på utroligt meget mundlort fra mange jyske lystfiskere, som indlæg efter indlæg har forklaret os, at det kun skyldes dovenskab, at sjællænderne ikke får en andel af fiskeplejen, som nogenlunde modsvarer deres indbetalinger.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jan 2012 kl. 22:16
Citat: Niels Riis Ebbesen



Det er jo også påfaldende, hvordan alle DSf-lobbyisterne i denne tråd har haft meget travlt med, at bortforklare den urimelige og skæve fordeling af fiskeplejemidlerne, og vi har jo virkelig måttet høre på utroligt meget mundlort fra mange jyske lystfiskere, som indlæg efter indlæg har forklaret os, at det kun skyldes dovenskab, at sjællænderne ikke får en andel af fiskeplejen, som nogenlunde modsvarer deres indbetalinger.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen


Er du virkelig så ubegavet som du giver udtryk for?

Nu har du ca. 117 gange fået at vide, at det ikke er DSF, der fordeler pengene - alligevel bliver du ved med at blande forbundet ind i dit misundelsestrip.

Mange har allerede givet udtryk for, at det ikke er et problem at give sjællænderne penge - men det er et problem hvad sjællænderne (i hvert fald 1 af dem) ønsker at bruge pengene til. 
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jan 2012 kl. 22:28
Citat: Jan Persson

Jeg kan jo så igen konstatere, at du enten er uvidende eller direkte lyver - ved snart ikke hvad der er værst.

Men hvis du læser det værk, som Naturstyrelsen har lavet i samarbejde med COWI, hvor der skitseres flere modeller for Gudenåens passage af Tangeværket, så er der netop indbygget nye gydepladser. Specielt det lange stryg vil blive lavet som en lang gydebanke.

NRE - du er en plattenslager, der vender og drejer fakta til at passe dine egne kæpheste. Det er næsten pinligt, heldigvis har jeg ikke sko på, da de ellers ville være ødelagte af de krumme tæer jeg sidder med efter at have læst nogle af dine indslag Wink

Et langt omløbsstryg svarer jo til at tømme Tange Sø, man får stort set det samme antal meter vandløb, med et nogenlunde identisk fald og samme gennemstrømningshastighed, så du bekræfter sådan set kun mit argument.

Men et velfungerende omløbsstryg forudsætter jo, at der ikke afgives vand til Tange Sø, og derfor vil den jo hurtigt få en meget dårlig vandkvalitet, når den kun får tilført vand fra Tange Å og hvad der ellers er af dræn.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jan 2012 kl. 22:36
Læs nu bare rapporten Mester Jakel Clown - eller nu vil du måske også påstå at du er klogere en Naturstyrelse og COWI?

Citat: NRE


Men et velfungerende omløbsstryg forudsætter jo, at der ikke afgives vand til Tange Sø, og derfor vil den jo hurtigt få en meget dårlig vandkvalitet, når den kun får tilført vand fra Tange Å og hvad der ellers er af dræn.



Citat: Naturstyrelsen

Vandkvaliteten i Tange Sø forbedres, hvis næsten hele
Gudenåens vand ledes uden om søen og gennem et omløb
(9C). Det reducerer mængden af organisk stof i Gudenåen
neden for Tange Sø. Søens vandkvalitet ændres derimod
ikke væsentligt, hvis kun 15 eller 30 % (9A og 9B) af
Gudenåens vand ledes gennem det nye omløb, fordi en
betydelig del af Gudenåens næringsrige vand stadigvæk
løber til søen


Altså må vi igen konstatere at oraklet NRE blot snakker for at holde sig interessant. Små detaljer som fakta bekymrer ham ikke.



Redigeret af Jan Persson - 12 Jan 2012 kl. 22:38
Til top
Martin Hansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Martin Hansen

Tilmeldt:: 20 Okt 2005
Geografisk: Horsens og Vejle Fjord
Status: Offline
Beskeder: 45
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jan 2012 kl. 23:05
Citat: Niels Riis Ebbesen

........ og vi har jo virkelig måttet høre på utroligt meget mundlort fra mange jyske lystfiskere, som indlæg efter indlæg har forklaret os, at det kun skyldes dovenskab, at sjællænderne ikke får en andel af fiskeplejen, som nogenlunde modsvarer deres indbetalinger.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
 
Jeg er nu ikke helt sikker på hvem der har været den største uddeler af mundlortWinkLOL
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jan 2012 kl. 14:36
En direkte forespørgsel til DTU gav dette svar - noget jeg bestemt kan anbefale alle, der er i tvivl om fordelingen og retfærdigheden heraf:

------------

Hej Jan

 

DTU Aqua foretager en beregning af behovet for mundingsudsætninger i de forskellige vandløb ud fra nogle objektive retningslinjer, dvs. gældende for hele landet.

 

Principperne for udsætning af ørred er beskrevet her:

 

http://www.fiskepleje.dk/vandloeb/udsaetning/oerred/her_finder_du_planerne.aspx

 

http://www.fiskepleje.dk/vandloeb/udsaetning/oerred/saadan_laves_en_plan.aspx

 

Disse tal anvendes som en generel fordelingsnøgle for de udsætninger, der er finansieret af Fiskeplejen. Hertil skal så lægges evt. udsætningsmængder fra de tidligere kystudsætninger.

 

Det forholder sig sådan at der på Sjælland er større udsætninger af mundingsudsatte ørredsmolt end hvad "de naturgivne forudsætninger" tilsiger. Faktisk mere end den dobbelte mængde!

 


 

Planer for udsætninger på Sjælland  kan downloades her:

 

http://www.fiskepleje.dk/vandloeb/udsaetning/oerred.aspx

 

Udsætning af gedder i søer har vi udfaset, da undersøgelser viste, at der ikke var den ønskede effekt. Nu arbejder man med at lave en søhåndbog i fiskepleje, bla. for at tilgodese fiskeriet i de sjællandske søer.

 

Midlerne til vandløbsrestaurering (gruspuljen) fordeles efter "først til mølle - princippet". Puljen er aldrig brugt op, så hvis sjællænderne vil have en større andel er det bare at indsende flere ansøgninger.

 

Det er korrekt, at småbådsforeninger m.v. selv har finansieret udsætninger udover de af Fiskeplejen finansierede. Det er også sket i Århus området, så det er ikke alene et sjællandsk fænomen. 

 

Jeg tror, det kunne være en fordel hvis man på de forskellige debatsider informerer om at mange af de oplysninger som er relevante i arbejdet med at genskabe fiskebestande er samlet på www.fiskepleje.dk hvor man i øvrigt kan tilmelde sig et nyhedsbrev og dermed løbende bliver informeret om fiskepleje i hele Danmark. Tilmeldingen forgår her : http://www.fiskepleje.dk/nyheder.aspx

 

 


Til top
Martin Hansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Martin Hansen

Tilmeldt:: 20 Okt 2005
Geografisk: Horsens og Vejle Fjord
Status: Offline
Beskeder: 45
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jan 2012 kl. 14:45
Gad vide hvorlang tid der går inden NRE tilbageviser svaret fra DTU som værende det pure opspind???LOLLOLLOL
Til top
Henrik Erichsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Sofus_100

Tilmeldt:: 09 Jul 2008
Status: Offline
Beskeder: 349
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jan 2012 kl. 15:28
Det mest fantastiske er sku da at en masse brugere bliver ved med at puste til NRE's ild.. hvis nu I bare ignorede ham, behøvede I ikke sidde og hidse jer op over hans påstande.. Og så havde denne tråd sluttet ved side 2.. sådan nogenlunde :-)
Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jan 2012 kl. 16:39
Uanset hvad I mener, så har NRE's udholdenhed skabt lys på en hel del interessante tal, så på den vis, har den gode mand gjort et ganske godt stykke arbejde.
 
Bliv endelig ved Clap
mvh
kjeld
Én fisk mere på land, er én fisk mindre i vand, men én fisk mindre på land, er ikke én fisk mere i vand....
Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jan 2012 kl. 16:45
PS. Ærgerligt - Skulle lige til at finde en supplerende oplysning på sportsfiskeren.dk, men den er nede pga. opdatering. Det gøres da normalt sent på natten.
Én fisk mere på land, er én fisk mindre i vand, men én fisk mindre på land, er ikke én fisk mere i vand....
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jan 2012 kl. 16:45
LOL


Redigeret af Jan Persson - 13 Jan 2012 kl. 17:42
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jan 2012 kl. 23:00

Citat: Jan Persson

Læs nu bare rapporten Mester Jakel Clown - eller nu vil du måske også påstå at du er klogere en Naturstyrelse og COWI?


Citat: Naturstyrelsen

Vandkvaliteten i Tange Sø forbedres, hvis næsten hele

Gudenåens vand ledes uden om søen og gennem et omløb

(9C). Det reducerer mængden af organisk stof i Gudenåen

neden for Tange Sø. Søens vandkvalitet ændres derimod

ikke væsentligt, hvis kun 15 eller 30 % (9A og 9B) af

Gudenåens vand ledes gennem det nye omløb, fordi en

betydelig del af Gudenåens næringsrige vand stadigvæk

løber til søen


Altså må vi igen konstatere at oraklet NRE blot snakker for at holde sig interessant. Små detaljer som fakta bekymrer ham ikke.



Der er rigtig mange ubekendte faktorer i forbindelse med dette projekt, som COWI slet ikke kan forudse, eller forudsige konsekvenserne af.


En reduktion af vandgennemstrømningen i Tange Sø vil helt sikkert give en højere vandtemperatur i sommerhalvåret, det vil igen medføre, at søen vil danne springlag, og det kolde iltfattige bundvand vil så påvirke søens ph-værdi. Og lige hvordan alle disse mekanismer vil spille sammen, det er der ikke nogen ingeniører eller biologer som kan forudsige.


Jeg er til gengæld temmelig sikker på, at rapporten omkring omløbsstryget er lavet for at lukke munden på dem der går ind for en bevarelse af Tange Sø, og det er for vidt ok.


Jeg er også ret sikker på, at Tange Sø's biologi vil ændre sig markant, hvis vandets opholdstid i søen ændres fra nogle få måneder til flere år. Og jeg frygter at der konstant vil være en diskusion og en kamp om, hvor mange procent af vandet der må gå i omløbsstryget, og hvor meget der skal gå gennem søen.


Det vil jo være nyttesløst med omløbsstryg, hvis det ikke får næsten alt vandet i Gudenåen, for hvis der bliver ledt for meget vand gennem søen, så vil der jo være masser af laks og ørreder der vælger at gå den vej op, og så opdager de slet ikke gydemulighederne i omløbsstryget, og omvendt så vil en stor del af den yngel som er på vej ud til havet, blive ædt af gedderne, hvis den vælger turen gennem søen. 


Og det er vel næsten unødvendigt, at jeg oplyser, at jeg har den holdning, at Tange Sø bør tømmes, så det oprindelige forløb af Gudenåen kan genskabes.


Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen

Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jan 2012 kl. 23:09
Citat: Martin Hansen

Gad vide hvorlang tid der går inden NRE tilbageviser svaret fra DTU som værende det pure opspind???LOLLOLLOL

Jeg afviser ikke at der bliver sat fisk ud, det jeg siger er, at der er så mange lystfiskere, at deres fiskepres er så stort, at den udsatte mængde fisk rækker som en skrædder et vist sted.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jan 2012 kl. 23:14
Citat: Sofus_100

Det mest fantastiske er sku da at en masse brugere bliver ved med at puste til NRE's ild.. hvis nu I bare ignorede ham, behøvede I ikke sidde og hidse jer op over hans påstande.. Og så havde denne tråd sluttet ved side 2.. sådan nogenlunde :-)

Jeg ved lige hvad jeg skal skrive for at folk farer i blækhuset, og du skulle jo også lige fremføre dit synspunkt...Wink

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
Niels Åge Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
niels åge skovbo Avatar

Tilmeldt:: 20 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 728
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jan 2012 kl. 23:45
Kære NRE,

Du er virkelig en sjov fætter Wink. Ikke alene er du hurtig på aftrækkeren med dine kommentarer om "hvad som helst", nu gør du dig også til "over-expert" over noget som er undersøgt gang på gang af flere forskellige biologer, nemlig at Tange Sø, vil opnå en bedre vandkvalitet, hvis der blev fjernet langt den største del af Gudenåens vand. Biologerne har undersøgt det, det har du IKKE. Alligevel gør du dig klog på noget du ikke aner en dyt om. Det er morsomt og jeg tror at mange ryster noget overbærrende på hovedet af dig Smile.

Personligt synes jeg at du burde skrive om noget, hvor du reelt vidste noget om, omend jeg endnu ikke har opfattet nogen viden fra din side. De gange du er blevet taget i fejl og mangler og direkte løgn, er så utallige nu, at din respekt har ramt et absolut nulpunkt Smile.

NRE, tag dig et godt glas rødvin, bind et par fluer og glæd dig til at vi går mod et dejligt forår Wink

Knæk og bræk
Niels Åge Skovbo
Til top
 Besvar Besvar Side  <1 1617181920 30>

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres