Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvad sker der dog i Ishøj?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Rune Hylby Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Rune Hylby

Tilmeldt:: 06 Nov 2011
Status: Offline
Beskeder: 26
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rune Hylby Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Hvad sker der dog i Ishøj?
    Sendt: 03 Dec 2011 kl. 11:14
Hvad sker der lige i Ishøj?

Jeg har fulgt med i tråden om DSF, og alle de negative udmeldinger, der er kommet om DSF.
I den forbindelse undrer det mig, at ingen har stillet spørgsmålet: Hvad sker der lige i Ishøj?

I Ishøj Sportsfiskerforening, uden at jeg kender noget til foreningen i øvrigt, sidder en formand, som var meget tæt på at blive valgt ind i Forbundsbestyrelsen.
I Ishøj Sportsfiskerforening har man fiske-ret over det vel nok bedste aborrefiskeri i Danmark.
Det værner man om, men der foregår også udsætninger af havørreder i udmundingen af St. Vejleå, og af samme grund, råder man også over et fint havørredfiskeri i ”Karet”.
Dette, nærmest lukkede fiskevand, ville Fiskeridirektoratet frede da Bekendtgørelse om fredningsbælter ved en del af Sjællands Vandløb blev sendt i høring.
DSF hjalp dengang Ishøj Sportsfiskerforening således, at der i dag ikke er fredningsbælte i ”Karet”, hvor en masse lystfiskere hygger sig.

Takken for denne indsats er en udmeldelse.

I den forbindelse undrer det mig, at kun 50 medlemmer får lov til at afgøre et så vigtigt spørgsmål.
Snakker vi om 20-25 % af det samlede medlemstal i Ishøj?

Tænk om et Folketingsvalg om medlemskab af EU blev afgjort med en stemmeprocent på kun 20-25 %.....!!!!!

Jeg skal ikke skamrose DSF, for i et forbund, der skal varetage alle Danmarks lyst- og sportsfiskerforeninger, er der naturligvis fraktioner af den ene eller anden art og divergens i forhold til, hvor midler og kræfter skal sættes ind.
Det ville være mærkeligt andet i et land, der er så geografisk forskellig-artet.

Men at melde sig ud af dette forbund, gør mig ked af det.

Hvem skal sørge for, at søfiskerne på Sjælland får hjælp når det gælder erhvervsfiskeriet på de Sjællandske søer?
Hvem skal hjælpe foreninger, der kæmper mod vandindvinding fra Københavns vandforsyning og industrien i øvrigt, når de dræner disse søer?
Hvem tog initiativ til at forbedre det sjællandske kystfiskeri gennem Havørred Sjælland?
Og jeg kunne nævne mange andre problemstillinger på Sjælland……!!!!!

Jeg tror, vi alle kender svaret.

I de sjællandske foreninger sidder der ildsjæle, der kæmper en brav kamp.
Men som alt andet her i livet, kan man løfte mere i flok.

Lad os stå sammen, lad os dyrke fællesskabet.
Lad os så tage ueningheden der, hvor den hører hjemme.
Lad os snakke inkludering i stedet for det modsatte.

Der er mange sjællændere, der nyder godt af det jyske fiskeri i vandløbene.
Lad os glædes over det.
Der er også mange jyder (kan jeg se i den foregående tråd), der kunne have glæde af at kende lidt mere til, hvor meget arbejde, der egentlig foregår på Sjælland.
Adskillige vandløbs-systemer er faktisk selvreproducerende bl.a. gennem et utrætteligt arbejde gennem Sjællands Ørredsammenslutning, der dækker hvert et lille ørredvandløb på Sjælland.
Denne parablyorganisation er samlet af foreninger både i DSF og uden for DSF.

Det er bl.a. SØS, der varetager udsætningen af over en halv million mundingssmolt (500.000 stk. havørreder) hvert eneste forår i de sjællandske vandløb. Alene i Isefjorden bliver der sat over 100.000 stk. havørreder ud af Odsherreds Sportsfiskerforening (med i DSF) og TØS (ikke med i DSF).

Lad os nu stå sammen.
For i forbindelse med vandplanerne, det ulovlige (og lovlige) garnfiskeri langs kysterne, søernes miljøtilstand, kommunernes trængte økonomi og you name it, -er der masser at bruge kræfter på og nødt til at være mange hænder, der løfter i flok og i fællesskab.

    
Til top
Kristian Ørsted Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
zziplex Avatar

Tilmeldt:: 26 Mar 2003
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér zziplex Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Dec 2011 kl. 11:33
Totalt i orden Rune ;-)
Til top
Peter Eriksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Pinkpandas6

Tilmeldt:: 09 Nov 2011
Geografisk: Slagelse
Status: Offline
Beskeder: 225
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Pinkpandas6 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Dec 2011 kl. 11:47
er helt enig.!! godt indlaeg :-)
Til top
Jørgen Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jørgen S Avatar

Tilmeldt:: 04 Maj 2006
Geografisk: Cph
Status: Offline
Beskeder: 1242
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørgen S Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Dec 2011 kl. 12:00
Måske er dette løsningen når/hvis klubben har meldt sig ud
 af Forbundet 
 
Individuelt medlemskab
Et individuelt seniormedlemskab af Danmarks Sportsfiskerforbund koster 497 kroner for resten af 2011 og hele 2012.

Et individuelt juniormedlemskab (op til og med 18 år) af Danmarks Sportsfiskerforbund koster 344 kroner for resten af 2011 og hele 2012. 

Ved individuelt medlemskab bedes du lave en bankoverførsel på beløbet til bankkonto: Reg.nr. 7700, kontonr. 0001079078. HUSK venligst at anføre navn, adresse og fødselsdato på betalingen. 



Redigeret af Jørgen S - 03 Dec 2011 kl. 12:00
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Dec 2011 kl. 12:09
Citat: Rune Hylby

Dette, nærmest lukkede fiskevand, ville Fiskeridirektoratet frede da Bekendtgørelse om fredningsbælter ved en del af Sjællands Vandløb blev sendt i høring. Der er ikke mulighed for naturlig gydning for laksefisk og der findes ikke nogen naturlig ørredbestand , så der kan altså ikke blive tale om fredningsbælte - det har altså ikke noget med DSF at gøre.
DSF hjalp dengang Ishøj Sportsfiskerforening således, at der i dag ikke er fredningsbælte i ”Karet”, hvor en masse lystfiskere hygger sig.

I den forbindelse undrer det mig, at kun 50 medlemmer får lov til at afgøre et så vigtigt spørgsmål. Nu er 50 medlemmers beslutning indenfor, hvad de demokratiske vedtægter for foreningen beskriver - så de har altså lov på demokratisk vis.
Snakker vi om 20-25 % af det samlede medlemstal i Ishøj?

Tænk om et Folketingsvalg om medlemskab af EU blev afgjort med en stemmeprocent på kun 20-25 %.....!!!!! Grundloven angiver specifikke retsningslinier for valg på samme måde, som vedtægterne i en forening, så hvad vil du med dit eksempel???

Lad os stå sammen, lad os dyrke fællesskabet.
Lad os så tage ueningheden der, hvor den hører hjemme.
Lad os snakke inkludering i stedet for det modsatte.
Lad os nu stå sammen.
Hvis det skal kunne lade sig gøre, så vil det nok kræve en del, men den mest simple løsning kunne være; oprettelse af en overbygning som f.eks. kan hedde Lystfisker Danmark, hvor DSF og et nyoprettet "forbund" af enkeltpersons medlemmer udgør to ligeværdige dele.... Kontigentet i det nye enkeltpersons "forbund" kunne f.eks. være rimelige 100 kr. (da der ikke skal være et tvunget tryktmedlemsblad)
    


Redigeret af Steen Kehler - 03 Dec 2011 kl. 12:11
Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld Willerslev Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Dec 2011 kl. 12:24
Uden at skulle tage parti for eller imod.
Var det ikke sådan, at medlemsskabet i DSF IKKE var en vedtægtsbestemt beslutning. Det mener jeg IKKE stod i Ishøjs vedtægter, og alle medlemmer havde vel teoretisk muligheden for at møde op.
 
Men lad Ishøj selv svare, hvis de orker det. Det nok mest rimeligt.
Én fisk mere på land, er én fisk mindre i vand, men én fisk mindre på land, er ikke én fisk mere i vand....
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Dec 2011 kl. 16:49
Bestyrelsen i Ishøj valgte at indkalde til ekstraordinær generalforsamling, for at lade medlemmerne tage stilling til den fortsatte tilknytning til DSF.

Indkaldelsen var rettidig, alle der ønskede ordet fik mulighed for dette  - og slutteligt blev der stemt, og et overvældende flertal ønsker på nuværende tidspunkt udmeldelse.

Man kan kun stemme når man møder op, og man har kun mulighed for at blive hørt hvis man møder op.

Sådan er de demokratiske spilleregler.

Forøvrigt er du jo, Rune Hulby, formand for TØS - hvor man ikke anvender demokratiet som styreform.
Måske du lige gider copy-paste jeres EGNE vedtægter ind i denne tråd??

At du ligefrem anfægter at den ekstraordinære generalforsamling i Ishøj, burde kun træffe en sådan afgørelse som udmeldelse - det klinger lidt hult, når det kommer fra formanden i en sammenslutning hvor flertallet ALDRIG kommer med på råd.

Du skal ikke tage det personligt, men det er helt ærligt noget gøgl og fanebæreri, som ikke burde have gang på jord.
Til top
Rune Hylby Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
RuneHylby

Tilmeldt:: 12 Okt 2001
Geografisk: Vestsjælland
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér RuneHylby Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Dec 2011 kl. 20:14
Hej Simon.
 
Rart at høre fra dig, og jeg tænkte jo også nok, du lige ville kommentere på det.
Det er helt fint med mig.
 
Jeg anfægter på ingen måde den demokratiske proces i Ishøj.
 
Jeg kunne blot tage det synspunkt, at der sidder (og jeg mener virkelig sidder, for de mødte jo ikke op), 75-80 % medlemmer i Ishøj, som ikke blev hørt (flertallet!!!!).
Det er deres egen skyld, vel at mærke.
 
Det kunne være, disse 75-80 % faktisk støtter op om DSF....?????!!!!
 
Men du har helt ret, demokratiet bygger jo på, folk giver sin mening til kende.
 
Ligeså i TØS, hvor der står i vores vedtægter, at alle medlemmer i TØS, har lov til at møde op til vores møder i Arbejdsgruppen.
Arbejdsgruppen er dér, hvor tingene reelt sker i TØS og alle medlemmer kan som sagt deltage.
Bestyrelsen er blot til pynt (mere eller mindre), konstituerer sig selv og udskiftes ved naturlig afgang.
 
Man er iøvrigt velkommen til at besøge vores hjemmeside på: www.tuseå.dk.
 
Men også i TØS brugte vi det seneste møde i Arbejdsgruppen på at tale om inkludering i stedet for det modsatte.
 
Vi kæmper jo bl.a. mod et Å-laug som har fået et sekscifret beløb til at uddanne sig for, så de rigtig kan få skovlen under Holbæk Kommune.
Det har de faktisk stort held med, bl.a. fordi der ikke sidder en fornuftig borgmester ved roret (hvis du forstod den, Simon).
 
Venligst, Rune Hylby.
 
 
 
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Dec 2011 kl. 22:07
Citat: Rune Hylby

Hvem skal sørge for, at søfiskerne på Sjælland får hjælp når det gælder erhvervsfiskeriet på de Sjællandske søer?

Der er efterhånden ikke ret meget erhvervsfiskeri tilbage i de sjællandske søer, og nej, det er ikke DSf's skyld, men derimod de faldende ålefangster, som har medført, at dette fiskeri er blevet urentabelt.

Det er blevet sværere og meget dyrere for erhvervsfiskerne, at skaffe tilstrækkeligt med åleyngel til udsætning i de søer, hvor der ikke er en naturlig opgang, så der skal ske et eller andet mirakuløst med ålebestanden, førend det igen bliver rentabelt at drive erhvervsfiskeri i søerne.

Resten af dit indlæg er jo en tyk lovprisning af DSf, at man nærmest er ved brække sig.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Dec 2011 kl. 22:33
NRE skrev: Resten af dit indlæg er jo en tyk lovprisning af DSf, at man nærmest er ved brække sig.
ja Fakta er ilde hørt, men hvorfor kommentere du ikke på det???
Eller er du ved at være tømt for usandheder...!!

Mvh
Henrik Christensen
Til top
Mikael Nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Mikael Nielsen Avatar

Tilmeldt:: 22 Apr 2006
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 8
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mikael Nielsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Dec 2011 kl. 23:03
Jeg er et af de medlemmer i Ishøj som ikke dukkede op da der skulle stemmes, men uanset hvad, så støtter jeg om om valget og resultatet af det.

Mvh Mikael Nielsen
Til top
Klaus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Klaus Neilsen

Tilmeldt:: 15 Sep 2010
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Klaus Neilsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Dec 2011 kl. 23:45
Det der undrer mig mest er at de ikke har valgt en løsning som den Søborg Sportsfiskerklub valgte dengang de stod i en lignede situation. De stiftede en ny forening, "Forbundsfællerne", som man kunne melde sig ind i via SSK, hvis man ønskede medlemsskab af Danmarks Sportsfiskerforbund. Kontigentet i "fællerne" udgør kun den del som alligevel skulle betales til Forbundet. På den måde er det op til det enkelte medlem i klubben om man ønsker DSFmedlemsskab eller ej, og det påvirker ikke klubbens økonomi.
Who's the more foolish? The fool, or the fool who follows him?
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Dec 2011 kl. 09:45
Hvad sker der dog ....Rune Hyldby debaterer på 123.nu forum ......det havde jeg sgu ikke ventet at se ......
/Søder
Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld Willerslev Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Dec 2011 kl. 10:20
Citat: Klaus Neilsen

Det der undrer mig mest er at de ikke har valgt en løsning som den Søborg Sportsfiskerklub valgte dengang de stod i en lignede situation. De stiftede en ny forening, "Forbundsfællerne", som man kunne melde sig ind i via SSK, hvis man ønskede medlemsskab af Danmarks Sportsfiskerforbund. Kontigentet i "fællerne" udgør kun den del som alligevel skulle betales til Forbundet. På den måde er det op til det enkelte medlem i klubben om man ønsker DSFmedlemsskab eller ej, og det påvirker ikke klubbens økonomi.
 
Klaus den holder nu ikke helt. Den frivillige ordning, som man har i såvel Søborg, som Farum, mener jeg også er med, har den svære øvelse, at gør man det frivilligt, så skal der tages stilling til, hvad kontingentet skal være i den nu udmeldte forening.
 
Lad os f.eks. sige, at kontingentet, medens man var medlem af forbundet var 600 kroner inklusive DSF. Man melder sig så ud, og man skal så beslutte, hvad kontingentet skal være i den nu udmeldte fornening.
 
Lad os sige, at man tager de 600 kroner, hvorfra man så trækker kontingentet i DSF. Det giver så 600 kroner minus de ca. 300 kroner til forbundet. Det giver så 300 kroner i lystfiskerforening, som nu ikke er medlem af forbundet. Men, og så kommer øvelsen.
 
Nu vil bestyrelsen i den nu udmeldte forening gerne sikre sig, at der er penge til lidt sjov og fest, nu hvor man har meldt sig ud af forbundet. Man sætter så kontingentet til f.eks. 500 kroner.
 
Det vil så betyde, at de der melder sig ind i den nu frivillige forbundsforening kommer til at betale de 500 kroner i lystfiskerforeningen plus de ca. 300 kroner til forbundet. Altså får de nu et samlet kontingent på kr. 800 mod tidligere 600 kroner.
 
Det er den del, som er svær. Taberen er så forbundet, som mister medlemmer, og de nu nye forbudsmedlemmer, som pludselig skal betale 800 kroner for at få hele pakken.
 
Det kan gøre det hele problematisk, men alle får det, de vil have. Det er så blot blevet dyrere for dem, der vil blive i forbundet.
 
mvh
kjeld Wink
Én fisk mere på land, er én fisk mindre i vand, men én fisk mindre på land, er ikke én fisk mere i vand....
Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld Willerslev Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Dec 2011 kl. 10:26
PS. Men den frivillige ordning er sund, for et forbund kun bestående af frivillige medlemmer, vil alt anden lige være en meget motiverende faktor for forbundet. Leverer vi ikke varen, så stikker medlemmerne jo bare af. Gjorde man den øvelse overalt, så ville det være meget sundt, men det ville nok koste rigtig mange medlemmer, og det kan forbundet ikke tåle.
Én fisk mere på land, er én fisk mindre i vand, men én fisk mindre på land, er ikke én fisk mere i vand....
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Dec 2011 kl. 10:27
Hej Rune,

Jeg tror vi grundlæggende er enige om en del ting, jeg synes bare liiige at jeg var nødt til at anføre at TØS (hvor du er formand) IKKE styres demokratisk.
Bestyrelsen kan til enhver tid træffe beslutninger, uden om medlemmerne - hvis de bliver for "besværlige at have med at gøre"

Jeg tror Ishøj har en meget stor gruppe "facilitetsmedlemmer" - Altså medlemmer som ikke nødvendigvis har en specifik holdning til DSF, men bare vil fiske i området.

Skal jeg være HELT ærlig, meldte jeg mig primært ind i Ishøj, for at kunne anvende toilettet - morgenkaffen har jo sin virkning. Senere fandt jeg så ud at der er rigtig mange hyggelige medlemmer i klubben.

En sammenslutning som TØS må jo også spørge sig selv, om i vil aflevere eksempelvis 60 % af jeres indtægter (kontingent), for at blive "hørt" i DSF.. Det er sikkert en vurdering i har gjort jer... Kan man påstå at de penge er vurderet at kunne gøre mere gavn lokalt? Altså til aktiv vandpleje og undersøgelser??
Min opfattelse er, at det lokale netværk, politiske kontakter - og lokale ildsjæle, flytter mange flere sten og gydegrus end DSF nogensinde kommer til.

Selvom flertallet i Holbæk kommune har valgt en borgmester som MULIGVIS ikke har hensigter om at gøre det store for vandmiljøet (jeg ved at modkandidaten har en lidt anden holdning til miljøet), så er i jo "nogenlunde" med i Tuse Å - der kan vel snart ikke være flere ørreder - jo mindre i graver åen længere :-)

Min opfattelse er, at man godt kan tillade sig at vurdere, om man får valuta for sine kontingentkroner til DSF - og bruge sin sunde fornuft (når DSF i årevis træder i spinaten).
Det er også min opfattelse, at spørgsmålet om DSF ikke er en død sild i Ishøj - det vil blive genovervejet med tiden.


Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld Willerslev Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Dec 2011 kl. 10:44
Simon, hvis jeg ikke tager meget fejl, så kan TØS slet ikke blive medlem af DSF pga. den manglende demokratiske opbygning, så det er nok ikke et spørgsmål om lyst til medlemsskab, man opfylder ganske enkelt ikke kravene som organisation.
mvh
kjeld
Én fisk mere på land, er én fisk mindre i vand, men én fisk mindre på land, er ikke én fisk mere i vand....
Til top
steenlarsen.net Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Larsen Avatar

Tilmeldt:: 09 Jan 2005
Geografisk: vestsjælland
Status: Offline
Beskeder: 89
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Dec 2011 kl. 10:59
Jeg har meget svært ved at tage de 300,- kroner som det koster om året at være DSF medlem gennem en forening alvorligt.
300,- kroner i 2011 kroner - hvad kan man ellers få for dem - en fisketur med benzin og afskrivning på bilen - et fiskekort - samt et par blink - og måske en varm kop kaffe på Seven11.
Ok hvis i ikke har råd så fortsæt debatten så er den måske rimelig - ellers er det tomgangsklynk af værste skuffe!


Til top
Rune Hylby Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
RuneHylby

Tilmeldt:: 12 Okt 2001
Geografisk: Vestsjælland
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér RuneHylby Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Dec 2011 kl. 11:34
Hej.
 
Demokrati er en underlig difus størrelse.
Mangfoldig, når det kommer til stykket, -tænk blot på, hvordan demokratiet fungerer i USA, og hvordan det fungerer i DK.
 
I den forbindelse er det rigtigt, TØS er ikke i vores øjne demokratisk, da vi er en græsrodsbevægelse.
En miljøorganisation.
Vi tilbyder til gengæld medlemmer, der støtter os, Sjællands (formegentlig) bedste ørredfiskeri, -hvilket du, Simon velsagtens kan skrive under på?
 
Vi støtter i høj grad op om DSF' arbejde, også selvom vi ikke, som Kjeld skriver det, kan være en del af DSF, når vi ikke har en demokratisk styreform.
 
Nu var tråden ikke ment som et forum, hvor TØS skal diskuteres.
Det vil jeg meget gerne med dig, Simon på et andet tidspunkt.
 
Sagen er den, jeg bliver ked af det, når gode medlemsforeninger (som Ishøj) melder sig ud af DSF.
Vi har brug for alle kræfter, alle holdninger.
Ikke kun i Jylland, men også på Sjælland og i særdeleshed i Københavnsområdet.
 
Venligst, Rune Hylby. 
 
 
 
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Dec 2011 kl. 12:24
Citat: Steen Larsen

Jeg har meget svært ved at tage de 300,- kroner som det koster om året at være DSF medlem gennem en forening alvorligt.
300,- kroner i 2011 kroner - hvad kan man ellers få for dem - en fisketur med benzin og afskrivning på bilen - et fiskekort - samt et par blink - og måske en varm kop kaffe på Seven11.
Ok hvis i ikke har råd så fortsæt debatten så er den måske rimelig - ellers er det tomgangsklynk af værste skuffe!


Det er netop den form for arogance, som dit indlæg er et godt eksempel på, der er det grundlæggende problem med DSF.
 
- Man lytter ikke til en stor del af landets lystfiskere og på stokkonservativ vis fastholder man en illusion om, at DSF favner bredt nok med det nuværnde "tilbud", men det gør det nuværende DSF altså bare ikke - fat det nu!, der skal altså ændringer til, hvis en større del af af de Danske lystfiskere skal ind under "fanerne".
 
Til top
Orla Bertram-Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
obn

Tilmeldt:: 13 Nov 2010
Geografisk: Aalestrup
Status: Offline
Beskeder: 152
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér obn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Dec 2011 kl. 12:42
Kære Steen Kehler m.fl.
DSF kan kun ændres INDEFRA. Du får KUN indflydelse, hvis du er medlem - og det koster kun 300 kr. om året inkl. Sportsfiskeren og andre gode tilbud, f.eks juniorarbejdet og rabat på fiskekort medlemsforeninger imellem oma.
- Fat det venligst nu...
K&B    Orla
Til top
steenlarsen.net Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Larsen Avatar

Tilmeldt:: 09 Jan 2005
Geografisk: vestsjælland
Status: Offline
Beskeder: 89
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Dec 2011 kl. 13:03
@ Steen Kehler
Og Steen er det det som du er i gang med i det forum - at arbejde på ændringer?
Jeg syntes at det er en gang "bitch"  du kommer med.
Og hvordan de 300,- som jeg nævner er tegn på arrogance kan jeg slet ikke se.
DSF er måske ikke en perfekt organisation men den er så god som vi fortjener hvis vi ikke gør noget for at ændre den.


Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Dec 2011 kl. 13:17
Citat: obn

Kære Steen Kehler m.fl.
DSF kan kun ændres INDEFRA. Du får KUN indflydelse, hvis du er medlem - og det koster kun 300 kr. om året inkl. Sportsfiskeren og andre gode tilbud, f.eks juniorarbejdet og rabat på fiskekort medlemsforeninger imellem oma.
- Fat det venligst nu...
K&B    Orla
Hvis DSF gerne vil have så mange af landets lystfiskere ind i DSF som muligt, så er det altså de personer, som er medlem i DSF NU, der skal sørge for ændringerne, det er fuldstændig utopisk, at enkeltpersoner skulle blive medlem udfra et ønske om at ændre DSF - Der er ligsom en grund til at så mange har meldt sig ud; der er ikke sket de nødvendige ændringer - langt de fleste lystfiskere som ikke er medlem af DSF hvadenten de har været medlem eller ej, de ved udemærket, hvad DSF har at tilbyde og det er altså bare ikke det, som gør forskellen.
- Fat det nu!, Det DSF har at tilbyde pt., det er bare ikke det rigtige, hvis man vil have en større andel af de danske lystfiskere som medlemmer.. Eksempler. på ændringer kunne være: 1. prisen sænkes til f.eks. 100 kr., 2. afskaffelse af tvang på "sportsfiskeren", 3. navnet ændres, så ordet sport ikke indgår. o.a.
- Hvis du og andre der gerne vil have flere medlemmer i DSF, så må I altså ændre tingene - og længere er den altså ikke.
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Dec 2011 kl. 13:24
Kære Orla :

Man kan da så sandelig også få indflydelse ved at sige FRA.
Måske har der været liiidt for mange nikkedukker i de sidste par (turbulente) år.

MÅSKE er det et sundhedstegn, at VI i Ishøj valgte at sige fra??, måske burde man i DSF anskue det som en øjenåbner, at de tossede københavnere er så rebelske at de ikke bare støtter "fagforeningen" blindt.

Jeg er overhovedet ikke i tvivl om at der udføres rigtig meget glimrende juniorarbejde i DSFs foreninger, men det er båret at nogle ganske få lokale ildsjæle.

Jeg ved at dit modsvar vil være omtale af juniorlederkurset, og jeg vil give dig ret i at det er et FANTASTISK kursus.

Jeg beskæftiger mig jo med lystfiskeri som erhverv, og jeg kan faktisk se at der er en meget stor interesse for lystfiskeri blandt børn/unge.

Faktisk vil jeg tro, at jeg på en gennemsnitlig weekend har flere børn og unge som gæster, end de største jydske foreninger har af juniormedlemmer. De fisker endda SAMMEN med deres forældre.
Hvorfor står disse børn og unge så ved en putsø, istedet for ved et foreningsvand? - det var måske meget sundt hvis DSF gad tænke lidt over det...

Rune Hulby :

Ja, der er ingen grund til at diskutere TØS styreform i denne tråd - det kan vi nok klare over en klat Powerbait en dag ;-)







Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Dec 2011 kl. 13:40
Citat: Steen Larsen

@ Steen Kehler
Og Steen er det det som du er i gang med i det forum - at arbejde på ændringer?
Jeg syntes at det er en gang "bitch"  du kommer med.
Og hvordan de 300,- som jeg nævner er tegn på arrogance kan jeg slet ikke se.
DSF er måske ikke en perfekt organisation men den er så god som vi fortjener hvis vi ikke gør noget for at ændre den.


Nu handler det ikke om, hvad jeg arbejder på - men derimod om, hvad der skal til for at få flere medlemmer i DSF ... Ændringerne skal altså komme fra DSF, hvis de ønsker flere medlemmer - der er jo ligsom en årsag til, at der er så mange, der har meldt sig ud; det er ikke muligt for enkeltpersoner at ændre DSF, for hvis det var det, så var ændringerne jo sket... og så havde Ishøj måske ikke meldt sig ud.
 
- Det er et udtryk for arrogance fordi, at du med dit; "tomgangsklynk af værste skuffe" nedgører de lystfiskere, som har råd, men som ønsker at fortsætte debatten, da den omhandler meget mere end selve beløbets størrelse, nemlig hvad pengene bruges til og hvad man får for dem/er tvunget til at få og vigtigst af alt, så handler debatten om; hvad der skal til af ændringer for, at DSF kan få flere medlemmer.
Til top
steenlarsen.net Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Larsen Avatar

Tilmeldt:: 09 Jan 2005
Geografisk: vestsjælland
Status: Offline
Beskeder: 89
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Dec 2011 kl. 13:50
Mere tomgangsklynk!
Det her er ingen debat som gør ret meget indtryk - For du havde da ikke troet på at DSF rettede ind efter hvad der blev skrevet i et forum! Ligegyldigt hvor længe debatten foregår herinde.
Du har to muligheder enten at lave DSF om indefra eller at lave et nyt forbund for "alle" dem som kan blive enige med dig!
Personligt ser jeg det faktisk som en fordel hvis du lave dit eget så er æren din egen!

Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld Willerslev Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Dec 2011 kl. 13:53
Rune og Orla,
Rune - TØS, som jeg er medlem af, kan da bare lave en frivillig forbundsforening ved siden af TØS og naturligvis med demokratisk opbygning, så har du vupti sikret forbundet nogle flere medlemmer. Meget nemt Wink
 
Orla,
problemet er bare, at DSF i den form, vi kender forbundet idag næppe kan overleve i en nær fremtid.
 
Det at være medlem af en forening bliver mindre og mindre populært fremover, det er en udvikling som faktisk har været igang i lang tid, og den vil øges markant fremover. Se på gennemsnitsalderen i mange foreninger, hvor der jo ikke er en tilgang, som vil modsvare den afgang, som kommer inden for de nærmeste 8-10 år.
 
Når foreningerne bliver mindre, bliver forbundet mindre, og når foreningerne bliver så små, at økonomien knaser, så fravælger de af økonomiske årsager medlemskabet i forbundet. Det kan forbundet ikke gøre noget ved direkte.
 
Dernæst for at løse det, så skal forbundsbestyrelsen glemme alt om 150.000 medlemmer i 2020, men derimod sætte nogle realistiske mål for de år frem til 2020.
 
For at nå de mål, som kan være 20.000 til 40.000 medlemmer måske, så skal bestyrelsen genfremsætte forslaget om direkte medlemmer med stemmeret, og kontingentet for disse medlemmer skal barberes ned til en størrelse, som de potentielle medlemmer vil betale.
 
For at nå det kontingent, så må man fjerne bladet som en tvunget sag, man kan reducere til f.eks. fire årlige udgaver, som man også gør elektronisk, og så må dem, der vil have den trykte udgave, betale den pris, det koster. Man kan så distribuere bladet elektronisk gennem hjemmesiden og evt. udvide brugen af nyhedsbreve.
 
Kontingentet må ligge mellem 250 og 300 kroner uden blad, og man skal have stemmeret under en eller anden form. Det samme gælder så foreningsmedlemmerne prissmæssigt.
 
Forbundet skal så markedsføre sig som en næsten 100% miljø- og fiskeplejeorganisation, ikke bladudgiver på det niveau, vi nu kender. Surt med bladet, men nok nødvendigt.
 
Foreningspakken 2013, som skal indeholde alle mulige funktioner, som en forening har brug, eller ikke har brug for, glem den. Kommunerne landet over vil tilbyde den slags pakker gratis. Min kommune har det allerede. Og skal forbundet alligevel i lang større omfang være en organisation bestående af direkte medlemmer, så behøver man måske ikke kaste sig ud i en it-udvikling, som kan blive dyr, og farlig. Foreningerne har måske slet ikke det store behov for den.
 
De 150.000 medlemmer er over 90% af dem, der løser 12 måneders fisketegn, det mål er i min verden uopnåeligt for forbundet.
 
Men bestyrelsen havde ret i forslaget om direkte medlemmer, måske skal det støves af og udgives igen i en lidt anden form, men det er vejen frem, hvis forbundet skal bestå. Det vil jo være meget trist, om forbundet uddør, fordi foreningerne bliver mindre, for så er der ingen til at tale lystfiskernes sag i relation til miljø og fiskepleje.
 
Så jeg håber forslaget genfremsættes i en noget andet og for foreningerne spisbar form.
 
For de sjællandske foreninger, så må forbundet og DTU Aqua prøve igen at finde de penge, de lovede at finde til udsætning af mærkede fisk i Københavns området. Det skulle omfatte for 100.000 kroner mærkede fisk, hvilket DTU Aqua lovede at forsøge at finde penge og fisk til.
 
Det skete på Havørred Sjælland mødet hos Ishøj i januar i år. Det ville give forbundet rigtig mange sjællandske plus-point , hvis de fisk kom ud i 2012. Det ville så ske på et rigtig godt tidspunkt. "Se hvad vi gør", ikke. Og så fortæl om det på hjemmesiden og i bladet, når vi nu har det. Smile
mvh
kjeld
 


Redigeret af Kjeld Willerslev - 04 Dec 2011 kl. 13:58
Én fisk mere på land, er én fisk mindre i vand, men én fisk mindre på land, er ikke én fisk mere i vand....
Til top
Ole Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gildon Avatar

Tilmeldt:: 06 Apr 2011
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gildon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Dec 2011 kl. 14:30
Har nu bidt mig i tungen i et stykke tid, men læst med i diverse tråde, vedr. emnet klubber der melder sig ud af DSF.

Det slår mig at stort set alle tråde om emnet indeholder udsagn som :

- Kan folk virkeligt ikke se hvad DSF gør for dem ?
- Kun indefra kan man ændre DSF !
- Hvor er det sørgeligt at gode klubber melder sig ud ?
- DSF er kun for jyder !

At stille spørgsmål ved hvad det er der sker i eks. i Ishøj siden de vælger at melde sig ud og stå udenfor, føler jeg egentligt er meget respektløst.

Ishøj er en klub, som har nogle vedtægter, folk har meldt sig ind i klubben af forskellige årsager (vi lystfiskere er jo forskellige), men alle har de meldt sig ind i den klub som har de vedtægter. Nu laver bestyrelsen ud fra vedtægterne en ekstra ordinær general forsamling, med et emne på dagsordenen. Hvor medlemmer kan deltage og ytre deres mening.
Herefter foretages en demokratisk afstemning, og de værdier flertallet i den klub lægger vægt på viser at de ikke ønsker at være medlem af DSF.

Jeg mener man bør have dyb respekt for sådan en beslutning, og respekt for en bestyrelse der sætter sådan et emne på dagsordenen, og tager konsekvensen af hvad flertallet af de fremmødte beslutter. Og så er den ikke længere.

Hvis nogen bør sidde og analysere om hvad der sker, hvor går det galt, og så videre, så bør det være DSF og ledelsen i DSF. Det er DSF der mister medlemsklubber, det er DSF der må se til at de bliver fravalgt, og enda af store klubber.

Man kan kun vælge at ændre en forening indefra, nu er det så sådan at der findes folk der ikke mener det er kræfterne værd, at de hellere vil bruge deres kræfter hvor de mener de får mere ud af det, og derfor melder sig ud af foreningen.

I klart sprog kan det vel udlægges som "vi ønsker ikke at ændre foreningen, eller tror ikke den kan ændres, vi ønsker derfor ikke denne forening", Det er måske lidt kantet at skrive det sådan, men det er vel reelt hvad DSF skal forholde sig til, der findes kræfter i dette land der "ikke ønsker dem".

Hvis DSF ønsker at ændre dette, så skal DSF måske arbejde med det, hvorfor lægge ansvaret over på andre ?

Jeg er ikke medlem af Ishøj, jeg er "endnu" medlem af en DSF forening, men her hvor vi nærmer os kontingent fornyelsen, skal jeg igen træffe et valg. Og jeg har ikke lokalt lagt skjul på at min modstand mod tvunget at betale til DSF vejer tungere end den lokale hygge og det lokale tilhørsforhold.

Professionelt arbejder jeg med projektstyring, processer og forretningsgange, og når jeg fra sidelinien har set de evner DSF lægger for dagen, ved at skulle styre noget så dagligdags som en hjemmeside, med medlems system og integrering til eksisterende backend systemer, så ved jeg den gamle hestekræmmer lever i bedste velgående, han har bare fået jakkesæt på.

Min opfordring er meget naiv, DSF, og DSF støtteforeninger, skal gøre op med sig selv om de vil være Danmarks Forbund, eller de vil nøjes med at klovne rundt, og så komme frem med et tilbud som folk ikke kan sige nej til.

Vi lever trods alt i 2011 snart 2012, og det er en tid hvor folk vil have noget for pengene, hvordan et levedygtig DSF ser ud har jeg ikke løsningen på, men fra stolen på djævleøen, har jeg ligeså meget kontakt med DSF og hvad DSF gør, som jeg har med en menig embedsmand i Strassburg.

mvh
Ole Nielsen
Desværre stadig tvunget medlem af DSF.
Til top
Rune Hylby Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
RuneHylby

Tilmeldt:: 12 Okt 2001
Geografisk: Vestsjælland
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér RuneHylby Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Dec 2011 kl. 14:31
Hej Kjeld.
 
Det lyder interessant.
Du er meget velkommen til at deltage i et møde i Arbejdsgruppen, hvor vi kan tale om det.
 
Venligst, Rune Hylby.
Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld Willerslev Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Dec 2011 kl. 15:01
OK Rune,
det gør jeg da meget gerne, men da jeg allerede "hænger" på administrationen af en forening, så kan jeg næppe tilbyde min arbejdskraft.
 
Men i princippet er det bedøvende nemt. invitere alle TØS medlemmer til at deltage, oprette et sæt vedtægter, indmelde foreningen efter en stiftende generalforsamling, forbundet kan opkræve kontingent, så er det næsten gjort.
 
Jeg sender dig en almindelig mail.
mvh
kjeld
Én fisk mere på land, er én fisk mindre i vand, men én fisk mindre på land, er ikke én fisk mere i vand....
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Dec 2011 kl. 17:54
Citat: Steen Larsen

Mere tomgangsklynk!
Det her er ingen debat som gør ret meget indtryk - For du havde da ikke troet på at DSF rettede ind efter hvad der blev skrevet i et forum! Ligegyldigt hvor længe debatten foregår herinde.
Du har to muligheder enten at lave DSF om indefra eller at lave et nyt forbund for "alle" dem som kan blive enige med dig!
Personligt ser jeg det faktisk som en fordel hvis du lave dit eget så er æren din egen!

Tomgangsklynk!, det er da vist kun jer, som støtte et uændret DSF, som kører i den rille... Nu er jeg egenligt ret ligeglad med, hvad DSF foretager sig - Det er ikke mig, som klynker over, at DSF mister medlemmer og hvorfor i alverden skulle jeg dog bruge min tid som enkeltperson på at forsøge at lave DSF om indefra, når jeg ikke ønsker at være medlem, sålænge ordet "sport" indgår samt, at der er tvunget medlemsblad.
 
Antallet af lystfiskere som har lignende synspunkt med mine, altså med hensyn til det tvungne medlemsblad og at prisen for medlemsskab burde være væsentligt lavere samt at ordet "sport" skal ændres, det antal er her i det Storkøbenhavnske område meget stort.
 
Jeg har givet nogle input til, hvad der skal til af ændringer i DSF for, at der kan komme flere medlemmer - men de stokkonservative DSF´ere ved jo bedst, så DSF må jo bare leve med, at medlemstallet falder. 
Til top
Nikolaj Martins Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
SydfluenVS Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2007
Status: Offline
Beskeder: 64
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér SydfluenVS Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Dec 2011 kl. 18:16
I stedet for at folk går hen og bliver gale i skralden over hinandens indlæg og formuleringer:-) så hvad at man gik i dialog med hinanden, jeg mener. De foreninger som melder sig ud, må vel have en grund og måske et ønske om at tingene skal gøres bedre. Måske man skulle se på hvad foreningerne mener og debaterer ud fra det:-) jeg ved det ikke om det et den rette vej, men synes det er æv at man vælger udmeldelse, og mere æv at se jer gå i klinch på hinanden, det er livet sgu for kort til;-)

Nikolaj
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Dec 2011 kl. 19:39
Hej Nikolaj,

Jeg synes nu ikke denne tråd på nogen måde er negativt ladet fra nogens side, til trods for at vi udveksler holdninger.
Personligt bliver jeg bare lidt træt af at høre de samme slidte floskler igen og igen.. "kun gennem fællesskabet i DSF kan vi løfte opgaverne - Kun gennem engagement og medlemsskab i DSF kan man ændre DSF"...

Det er jo de samme 3-4 sætninger der bliver liret af hver eneste gang en eller anden TILLADER sig at have en holdning til DSF, som afviger fra hvad doktrinnet foreskriver.

Jeg ville ønske at DSF på et eller andet tidspunkt så i øjnene, at der er noget galt - og at det ikke kan blive ved med at gå som det gør nu. En eller anden dag er det ikke nok at sætte kontingentet op, for at bevare "hus og hjem"..
Se dog på visionen om 150 000 medlemmer,, det er jo det glade vanvid - og jeg håber da virkelig ikke at man vælger at planlægge fremtidige budgetter efter dette luftkastel.

Helt ærligt burde dem i DSF det har fået den "vision", tage en fiskestang og gå på en meget lang tur - så kunne det være de genfandt jordforbindelsen.

Mange hilsener
Simon



 
Til top
Brian Ahlers Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Brian Ahlers

Tilmeldt:: 15 Feb 2006
Geografisk: sjælland
Status: Offline
Beskeder: 8
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Brian Ahlers Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Dec 2011 kl. 20:16
Hey...

Istedet for at se DSF som det store forbund ovre i jylland så skal man kigge på hvad DSF stiller til rådighed i nær miljøet!

Efter regionerne blev nedlagt og der blev oprettet en Miljø koordinator, så blev der længere afstand mellem DSF og foreningerne. Simpelthen forbi 1 miljøkoordinator ikke kan være allesteder. 

At mange andre ting så heller ikke har virket 100% tror jeg man kunne leve med hvis man havde et samlingspunkt/kontaktperson, til at bygge bro mellem DSF, foreningerne og myndigheder. 

Det er i den grad det som har manglet efter min mening...


/Brian Ahlers


Til top
Claus Røgild Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
arctic1

Tilmeldt:: 16 Sep 2006
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 32
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér arctic1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Dec 2011 kl. 21:18
Dette er en debat der begynder at nærme sig det pinlige i forsvaret for at forfægte egoismen. Debatten er et ganske godt udtryk for holdningen "JEG VIL NYDE andre må YDE" og "kan jeg ikke få ret vil jeg ikke lege med de andre". Egoismen længe leve!
Vi er mange der arbejder friviligt i foreninger under DSF og vi er sagt på jævn jysk ikke altid "voldsomt imponerede" over DSF men alternativet? Ingen fælles organisation til at varetage vore interesser i den politiske debat - tak skæbne så ender det med, at vi henvises til lidt put og take - guderne forbyde det. 
Vil man have indflydelse er man med og blander sig i den demokratiske proces i DSF - også selvom man ikke altid kan få sin vilje. Ellers har man sin frie ret til at holde kæft!
Det er ok at foreninger ikke vil med i DSF det er et aktivt valg / fravalg. Men at det er 300,00 kr. pr. medlem der er problemet er og bliver Bull-sh*tt. Jeg er dog enig med nogle af kritikkerne så langt, at der er behov for en langt bedre styring af projekter og økonomi i DSF, for at holde udgiftsniveauet i ave - men det kan kun opnåes gennem deltagelse i processen. 
Det er rart at se at vi der forsvarer DSF af visse beskrives som indoktrinerede og skolede. Jeg tillader mig dog, at anse mig selv som et selvstændigt tænkende individ - og alternativet til DSF hvad er det? Hvis det, at være tøsefornærmet og stå og råbe uden at ville eller have indflydelse er alternativet - ja så siger det jo alt. 

Til top
jens folmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jensfolmann Avatar

Tilmeldt:: 02 Feb 2009
Geografisk: øst falster
Status: Offline
Beskeder: 126
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jensfolmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Dec 2011 kl. 22:10

kan jeg som medlem af dsf. stemme på generalforsamling?

mvh.


Redigeret af jensfolmann - 04 Dec 2011 kl. 22:12
Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld Willerslev Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Dec 2011 kl. 09:25
Det største problem DSF har udover it-bøvl og andet selvskabt bøvl, er organisationsformen, som man endnu ikke har fået ændret.
 
Det dur ikke længere med en foreningsorganisation, idet foreningerne ikke kan tiltrække lystfiskere nok. Tilgangen af nye og yngre medlemmer er mindre end afgangen af ældre medlemmer, og når foreningerne bliver mindre, så bliver forbundet mindre.
 
Den problemstilling kan tage livet af forbundet, som vi kender det idag. Det kan kun løses ved at ændre på organisationsformen, så forbundet i langt større udstrækning bliver et forbund af direkte medlemmer, men så skal kontingentet sættes markant ned, og de direkte medlemmer skal have stemmeret i en eller anden form. Hvorfor betale for noget, som andre alligevel betaler for, og vi kan ikke engang påvirke udviklingen. Kontingentet skal være så lavt, at den almindelige lystfisker godt vil betale. Det er en svær øvelse, men den skal komme, hvis forbundet skal overleve. Man skal være klar til forandringer, og de skal være store.
 
Så enkelt er det faktisk.
 
Bestyrelsen stillede forslaget på kongressen i 2010, et forslag om en ny organisationsform med mange direkte medlemmer med stemmeret, det ville foreningerne ikke. Ikke smart. For så vil forbundet lide foreningsdøden.
 
Det vil kun tage 10-12 år. Gennemsnitsalderen i foreningene er rystende høj, og den vil medføre, at der kommer en meget stor afgang af medlemmer over de næste 10-12 år, og tilgangen af nye medlemmer er ikke tilsvarende stor.
 
Forbundet får ikke 150.000 medlemmer. I 2010 var der kun 152.612 der løste 12 måneders fisketegn. Det fortæller alt. Der skal forandringer til, og målet skal være realistisk, ellers når man det ikke.
 
mvh
kjeld
Én fisk mere på land, er én fisk mindre i vand, men én fisk mindre på land, er ikke én fisk mere i vand....
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Dec 2011 kl. 10:31
Citat: jensfolmann

kan jeg som medlem af dsf. stemme på generalforsamling?

mvh.
 
Nej, det er en meget stor del af den ballade, der er opstået. DSF er (efter min mening) simpelthen bygget for bureukratisk op - lidt som en fagforening, hvor de enkelte medlemmer er sat uden for indflydelse.
 
Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld Willerslev Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Dec 2011 kl. 11:47
Jens,
din inflydelse kan kun komme via din forenings formand, eller hvem der nu deltager for din forening, på forbundets kongres = generalforsamling, som afholdes hver andet år. Så du skal starte med at påvirke den person.
 
Er du direkte medlem, så har du idag ingen stemmeret.
mvh
kjeld
Én fisk mere på land, er én fisk mindre i vand, men én fisk mindre på land, er ikke én fisk mere i vand....
Til top
jens folmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jensfolmann Avatar

Tilmeldt:: 02 Feb 2009
Geografisk: øst falster
Status: Offline
Beskeder: 126
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jensfolmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Dec 2011 kl. 18:00
når jeg spørger som jeg gør så er det med tanke på  med runes' indlæg
citat ..I den forbindelse undrer det mig, at kun 50 medlemmer får lov til at afgøre et så vigtigt spørgsmål.
Snakker vi om 20-25 % af det samlede medlemstal i Ishøj?

Tænk om et Folketingsvalg om medlemskab af EU blev afgjort med en stemmeprocent på kun 20-25 %.....!!!!!
 
hvor mange % udgør vores formænd ???
 
mvh. jf.
Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld Willerslev Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Dec 2011 kl. 18:48
Det er ret nemt at regne ud. Der er ca. 150 foreninger, det skal du så modregne med de ca. 20.000 medlemmer, men det må jo forudsættes, at disse formænd repræsenterer deres foreninger efter, hvad foreningerne ønsker.
 
Dertil kommer så, at der tildeles et antal stemmer i forhold til de enkelt forenngers størrelse.
 
Så den er ikke lige til at regne ud.
mvh
kjeld
Én fisk mere på land, er én fisk mindre i vand, men én fisk mindre på land, er ikke én fisk mere i vand....
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Dec 2011 kl. 21:06
Citat: Steen Larsen

Jeg har meget svært ved at tage de 300,- kroner som det koster om året at være DSF medlem gennem en forening alvorligt.
300,- kroner i 2011 kroner - hvad kan man ellers få for dem - en fisketur med benzin og afskrivning på bilen - et fiskekort - samt et par blink - og måske en varm kop kaffe på Seven11.
Ok hvis i ikke har råd så fortsæt debatten så er den måske rimelig - ellers er det tomgangsklynk af værste skuffe!

Tja... du selvfølgelig ret, trehundrede kroner er ikke ret meget, men jeg er ret sikker på, at for mange handler det om, at de ikke føler, at de får noget for pengene.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
peter simonsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterbager

Tilmeldt:: 01 Okt 2007
Status: Offline
Beskeder: 308
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterbager Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Dec 2011 kl. 22:01
DSF................Dansk sportsfisker forbund....hmmmm burde hedde:JSF..JYSK sportsfisker forbundLOLlaks laks og laks+tangeværk tangeværk og tangeværk....Big smileinden i går amok så det kun lidt i sjov,meeeeen hvor er de lige i havørredsjælland???der kunne de sku godt præsse lige så meget på som de "Jyske DSF sager"eller er det bare mig der har haft et par LORTE ÅR PÅ KYSTEN I NØ SJÆLLAND????
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Dec 2011 kl. 22:14
Citat: peterbager

eller er det bare mig der har haft et par LORTE ÅR PÅ KYSTEN I NØ SJÆLLAND????
 
Ja.
 
 
Mvh
Lasse
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Dec 2011 kl. 01:57
Nej.

Mvh
Jim.
Til top
Michael R. Mulbjerg Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michael R. Mulbjerg Avatar

Tilmeldt:: 21 Feb 2002
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 158
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michael R. Mulbjerg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Dec 2011 kl. 02:24
Peter
 
ang Havørred Sjælland så er der DSF der startede det og står bag og deltager aktivt i det
 
ang om det er dig der har haft et par l....år i NØ så er mit svar helt klart JA - jeg personligt har jaft et par rigtig gode år især 2010
 
michael
Til top
Ole Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rådhede Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2006
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rådhede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Dec 2011 kl. 05:44
Citat: peterbager

eller er det bare mig der har haft et par LORTE ÅR PÅ KYSTEN I NØ SJÆLLAND????

JATongue 
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Dec 2011 kl. 07:26
Som sagt tidliger i denne tråd, der er bare nogen som aldrig nogensinde kommer til at fange fisk, om de så står i en dambrug ville de gå tomhændet hjem.
De er bedst egnet til at lave flotte linebuer på en græsplæneWink
Det er de så til gengæld sikkert også gode til....!
Mvh
Henrik Christensen
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Dec 2011 kl. 11:47

Det er nemlig rigtigt Henrik, det er vel derfor at du helt har droppet dit lokale kystfiskeri og nu kun fisker ovre i Ribe Å..det er da vist det tætteste man kommer på et dambrug.


Mvh

Jim.






Til top
Ole Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rådhede Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2006
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rådhede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Dec 2011 kl. 12:51
Lad det nu ikke blive en kamp om, hvem der kan fange fisk og hvem der ikke kan.
Nogen har haft et dårligt år, andre har haft et godt år - har det ikke altid været sådan?
 
Vi kan vist alle være enige om, at tingene har ændret sig langsomt men sikkert i årene efter kystudsætningernes ophør. Når det så er sagt, så er ligger det vist også rimelig fast, at der ikke er færre fisk end tidligere - det ser det i hvert fald ikke ud til.
 
Det gælder om at tilpasse sig til den nye "verdensorden" og fiske andre steder end man gjorde før. Det nytter ikke at stå sømmet fast til sin vante kystplads, for her kommer fiskene nødvendigvis ikke forbi med samme frekvens som tidligere, jo i "Karret" måske, men ellers ikke.
 
Lad os krydse fingre for en almindelig dansk og grøn vinter, uden alt for meget frost, for det vil utvivlsomt gøre en forskel i forhold til de sidste 2 år, hvor man jo ikke engang har kunnet fiske fordi vandet har været stift.
 
Jeg drømmer i hvert fald om en lynende blank overspringer med løse skæl og ildrødt velsmagende kød i løbet af de næste par månederThumbs Up
 
Til top
 Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres