Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

vadejakke, eller regnjakke og hipback til åfiskeri

 Besvar Besvar
Forfatter
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: vadejakke, eller regnjakke og hipback til åfiskeri
    Sendt: 21 Dec 2011 kl. 00:16
ja min gode gamle jakke som jeg har brugt de seneste sæsoner ved åen er røget ud da den desværre var slidt godt og grundigt op..

Var derfor i dag forbi den lokale grejhandler og se hvad han kunne byde på.. Hab fører stort set kun simms og patagonia, men fik da set og snakket lidt.. Da han fortalte han var begyndt og bruge en simms hipback til hans fiskeri ved åen.. Så nu står jeg og skal bruge lidt råd og erfaringer om brug af vadejakke kontra hipback og en tynd skaljakke ved åen..

så skal man vælge en almindelige vadejakke til fluefiskeri ved åen, eller skal man satse på en tynd skaljakke som kan pakkes sammen og så en hipback.. Hvad bruger i forskellige og hvad har i bedst erfaringer med Confused

jeg har følgende med mig under en fisketur, så i har en ide om hvor mange lommer der skal til osv..

-en flueæske (vil dog gerne kunne have plads til to)
-rulle med forfang
-lineklipper
-krogløser
-mobil
-tegnebog
-nøgler
-½ l flaske med væske

på forhånd tak for vejledningen..


med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Dec 2011 kl. 10:59
Hej Rene
Skulle jeg vælge noget ud fra det du skriver,ville jeg klart vælge , Patagonia SST jakke,
den er lækker,let,alt sidder hvor det skal,den kan modstå vind og vejrforhold.
Tror du for svært ved at fortryde denBig smile,
Vh Heine.
 
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Dec 2011 kl. 11:02
Citat: hlf

Hej Rene
Skulle jeg vælge noget ud fra det du skriver,ville jeg klart vælge , Patagonia SST jakke,
den er lækker,let,alt sidder hvor det skal,den kan modstå vind og vejrforhold.
Tror du for svært ved at fortryde denBig smile,
Vh Heine.
 

er helt sikkert en fed jakke..

men den pris kommer jeg aldrig til at betale for en jakke til fiskeri..

er nok selv mest hooked på ideen med en af de store simms hipback og en regnjakke i åndbar materiale som jeg kan smide når vejret bliver godt.. men ville lige høre om folks erfaringer før jeg bestemte mig endeligt..

pris niveau max 1500 kr ca..
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Allan Overgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
allan overgaard Avatar

Tilmeldt:: 22 Feb 2002
Geografisk: København.
Status: Offline
Beskeder: 540
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér allan overgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Dec 2011 kl. 11:03
chestbag/hipbag metoden virker bedst for mig.

Til top
Michael Vigtoft Skotte Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mivs

Tilmeldt:: 02 Feb 2007
Geografisk: Bogense
Status: Offline
Beskeder: 456
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mivs Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Dec 2011 kl. 11:05
Hvorfor enten eller? Hvorfor ikke både og?
Ved kysten er jeg gået fra vest til bæltetaske. Og er vejret omskifteligt, bruger jeg en lidt større, som udover grej osse kan rumme jakken, i det tilfælde, at bygerne skulle holde op.
Smart ikk'?
Til gengæld behøves så ikke alle lommerne i jakken, hvorved udvalget af brugbare jakker bliver væsentligt større. OG alt andet lige: Lommer betyder syninger. Syninger betyder større risiko for vandgennemtrængning, slid osv.
Jeg har en Haflöfs skaljakke, jeg ofte bruger. Goretex Pro Shell, så 100% vandtæt og åndbar, beregnet til vandring, så ingen syninger over skuldrene, fylder ikke mere end den kan være i tasken.
 
Til top
Jakob Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jabber Avatar

Tilmeldt:: 11 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 643
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jabber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Dec 2011 kl. 11:39
jeg bruger en waist pack til åen. Jakke vælger jeg efter vejret. Hvis det trækker op til vand, så tager jeg min vadejakke og ellers bare en fleecejakke.

waistpacken har rigeligt plads til det jeg render rundt med. 
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Dec 2011 kl. 12:11
grunden til jeg ikke vil kombinere en egentlig vadejakke med en hipback er at jeg havde indtryk af den ikke kunne være i den lille taske..

Men kan godt være en tynd vadejakke kan foldes så meget sammen at den kan gå i med alt det andet grej..

Nogle der kan anbefale en god, tynd, åndbar og vandtæt jakke til 1000-1300 kr ca..
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Jan L Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JTHL

Tilmeldt:: 03 Jun 2009
Geografisk: Aalborg
Status: Offline
Beskeder: 453
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JTHL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Dec 2011 kl. 17:18
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Dec 2011 kl. 18:33
Citat: JTHL

Her er da lidt at vælge imellem til en overkommelig pris:
http://sportshuset.eu/product.asp?product=9165
http://sportshuset.eu/product.asp?product=7865
http://sportshuset.eu/product.asp?product=3475


takker for linkene..

tror jeg vil ud og prøve lidt forskelligt.. simms in vest jacket ser bestemt ud til at være god kvalitet og vandtæt.. og der er også en del andre jeg skal have prøvet tror jeg..

så nu skal jeg bare finde ud af om det skal være hipback eller chestpack jeg skal have på til grejet Wink
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Bo Schødt Kluxen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bo Schødt Kluxen Avatar

Tilmeldt:: 15 Jan 2004
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 445
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bo Schødt Kluxen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Dec 2011 kl. 19:24
Jeg vil foreslå Simms Headwater Mesh vest med Simms Gore-Tex Paclite jacket til. Så er du dækket ind til al slags vejr og alle temperaturer og har alle de lommer, du har brug for. Fx. er der på ryggen en stor lynlåslomme samt en "hare"-lomme til fangsten.




Bo
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Dec 2011 kl. 19:43
Som Allan er jeg til regnjakke og chestpack løsningen Smile
Let og komprimerbar regnjakke kan du få fra de fleste fabrikanter af outdoor udstyr, eks Hagløfs, fjällräven eller patagonia http://www.bjergkaeden.dk/patagonia-torrentshell-jacket_1.aspx
 
Og så bruger jeg en chestpack fra William Josephs MAG serie, kan desværre ikke bruge hipbags, de falder ned Embarrassed
 
Mvh
Lasse
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Dec 2011 kl. 19:44
jeg bryder mig ikke om en egentlig vest.. Min gamle er stort set aldrig blevet brugt..

Hvad er forskellen på packlite og in vest jacket??
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Dec 2011 kl. 20:06

Citat: LasseK



Som Allan er jeg til regnjakke og chestpack løsningen Let og komprimerbar regnjakke kan du få fra de fleste fabrikanter af outdoor udstyr, eks Hagløfs, fjällräven eller patagonia http://www.bjergkaeden.dk/patagonia-torrentshell-jacket_1.aspx Og så bruger jeg en chestpack fra William Josephs MAG serie, kan desværre ikke bruge hipbags, de falder ned MvhLasse

den patagonia så jeg faktisk på hos grejhandleren og så bestemt udemærket ud..

Fås de william joseph i lille danmarks, eller skal de købes fra det store udland??

Hvordan er kvalitet af dem, kontra simms?? For så lige en video med simms chestpack og kan godt se ud som det er et bedre valg end en bæltetaske med 2 kg grej i inkl jakke og væske..
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Dec 2011 kl. 20:19
Tror det er vigtigt at holde sig for øje at der er markant forskel på hvad man egentlig behøver, og så hvad er bare er lækkert at have, hvis man altså synes at man vil ofre det det koster...

Kan bare sige at en Simms G4 PRO jakke simpelthen er ustyrligt lækker, men mindre kan selvfølgeligt gøre det.
Hvis man vil have samme lækre kvalitet kan man også med fordel kigge på jakker der ikke decideret er beregnet til fiskeri, eksempelvis Haglöffs. Mange af disse er næsten identiske med de rigtige fiskejakker i opbygningen, men knapt så dyre ...uden dog at være billige!
Igen, fed kvalitet koster lidt.

Jeg bruger kun en jakke hvis ikke jeg skal have meget grej med, ellers en skaljakke+vest når der skal mere med på turen.



Redigeret af FD - 21 Dec 2011 kl. 20:22
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Dec 2011 kl. 20:29
Citat: René H.N.


Fås de william joseph i lille danmarks, eller skal de købes fra det store udland??

Hvordan er kvalitet af dem, kontra simms?? For så lige en video med simms chestpack og kan godt se ud som det er et bedre valg end en bæltetaske med 2 kg grej i inkl jakke og væske..
 
Ved at Kim i Salmonfly.dk har dem Smile
 
Jeg synes de er af god kvalitet, simms er sikkert udemærkede.
 
Mv
Lasse
Til top
John Haagen Rasmussen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Smolten

Tilmeldt:: 24 Aug 2008
Status: Offline
Beskeder: 13
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Smolten Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Dec 2011 kl. 23:20
Hej Rene
 
Jeg ved ikke om det er dårlig stil, men jeg har en Simms Headwater Waistpack liggende på hylden jeg har brugt to gange. Jeg kan ikke bruge den da jeg vader for dybt på de bornholmske klippekyster.
 
Den kan blive din for kr. 500,- + porto Nypris 1099,- hos Go-Fishing  http://demo22811.srv100.webshopdemo.net/product/simms-headwaters-waist-pack-camo-792/
 
Min er ikke i farven camo men coal.
 
Så kan du få testet om waistpack er noget for dig til en ok pris, og du kan få en fed Simms eller Patagonia jakke for de sidste 1000,- kr. du opgiver at ville bruge til projektet.
 
MVH
John
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Dec 2011 kl. 06:29
Citat: FD

Tror det er vigtigt at holde sig for øje at der er markant forskel på hvad man egentlig behøver, og så hvad er bare er lækkert at have, hvis man altså synes at man vil ofre det det koster...

Kan bare sige at en Simms G4 PRO jakke simpelthen er ustyrligt lækker, men mindre kan selvfølgeligt gøre det.
Hvis man vil have samme lækre kvalitet kan man også med fordel kigge på jakker der ikke decideret er beregnet til fiskeri, eksempelvis Haglöffs. Mange af disse er næsten identiske med de rigtige fiskejakker i opbygningen, men knapt så dyre ...uden dog at være billige!
Igen, fed kvalitet koster lidt.

Jeg bruger kun en jakke hvis ikke jeg skal have meget grej med, ellers en skaljakke+vest når der skal mere med på turen.

der er ingen tvivl om nice to have og need to have er to meget forskellige ting.. Var som sagt forbi brasholt og kigge på vadejakke da jeg var overbevist om det var bedste løsning.. Så også på hvad de havde men simms og patagonia sætter sine begrænsninger hvis ikke man vil betale en del for en jakke..

Som sagt snakkede jeg så med Martin som fortalte at han var begyndt og bruge hipback og det gav da lidt og tænke over.. Specielt fordi jeg tit synes jeg har gået og svedt og at jeg gerne ville have smidt jakken men det har ikke været muligt fordi den har rummet alt grejet..

og til ca 1000 kr ser det ud til at finde en åndbar regnjakke i god kvalitet af et rimeligt kendt mærke..

Citat: LasseK

Ved at Kim i Salmonfly.dk har dem Smile
 
Jeg synes de er af god kvalitet, simms er sikkert udemærkede.
 
Mv
Lasse

Hej Lasse
 
takker for det..

har set lidt på deres modeller, og de ser bestemt ikke dumme ud.. så kan da være noget..

Citat: Smolten

Hej Rene
 
Jeg ved ikke om det er dårlig stil, men jeg har en Simms Headwater Waistpack liggende på hylden jeg har brugt to gange. Jeg kan ikke bruge den da jeg vader for dybt på de bornholmske klippekyster.
 
Den kan blive din for kr. 500,- + porto Nypris 1099,- hos Go-Fishing  http://demo22811.srv100.webshopdemo.net/product/simms-headwaters-waist-pack-camo-792/
 
Min er ikke i farven camo men coal.
 
Så kan du få testet om waistpack er noget for dig til en ok pris, og du kan få en fed Simms eller Patagonia jakke for de sidste 1000,- kr. du opgiver at ville bruge til projektet.
 
MVH
John

Hej John

takker for dit tilbud.. er dog kommet frem til at jeg vil have mig en egentlig chestpack efter og have set lidt video osv.. så jeg har alle tingene tæt på kroppen og hvor de skal bruges.. Om det senere viser sig at være en dum ide må så komme an på en prøve..

Så nu går jagten ind på den rette jakke og en chestpack til grejerne.. Der er jo mange på markedet, og simms ser da fint ud men fishpond, William Joseph og orvis laver også gode tasker ser det ud til..


med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Henrik Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
wilson_177 Avatar

Tilmeldt:: 02 Jul 2008
Status: Offline
Beskeder: 358
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér wilson_177 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Dec 2011 kl. 18:59
hej john

jeg vil meget gerne købe den hvis du stadig vil af med den

mvh henrik
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Dec 2011 kl. 08:11
så blev der købt lidt af julegaven til mig selv..

har købt denne chest/hip back fra fishpond

http://littleriveroutfitters.com/forum/showthread.php?t=12136

valgte den pga den var på tilbud til 349 kr, og at den som simms modellerne har en strop omkring nakken så den kan bruges som både bæltetaske eller chestpack.. Så nu kan det snart godt blive den 16 januar, så der kan fiskes grønlændere i åen..
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres