Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ens reglsæt for vestvendte åer

 Besvar Besvar Side  <1 2345>
Forfatter
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Ens reglsæt for vestvendte åer
    Sendt: 03 Jan 2012 kl. 21:11
Citat: hlf

Finn Dahlin,
er vi som lystfiskere ikke allerede en væsentlig truet art!!!!
Syntes godtnok DTU-anbefalingerne beviser hvor meget indflydelse vi har som lystfiskere i almindelighed . Eftersom vi har præcedens-regler i Skjernåen allerede! , hvad skulle så tale for at der bliver taget hensyn til de forskellige vandløb , med deres forskelligheder (?) Undre mig over at DSF intet har skrevet omkring emnet , troede de var "lystfiskernes talerør".De har haft en mand med i hele processen fra DSF!!. Går processen ikke for hurtig (?)

Jo Heine, jeg synes vi er truede.

Man må jo konkludere at DTU's magt enten er absolut ...eller også varetager  vores "talerør" bare ikke mere end en snævert udvalgt gruppes interesser Unhappy

Jeg formoder f. eks. at ingen på officielt plan taler natflue havørredfiskernes sag ...den sag om det fuldstændigt (bestandsmæssigt og biologisk set) meningsløse i et permanent og fælles krav om modhageløse kroge overalt, når som helst!
Her må der virkeligt være tale om manglende vilje, eller sågar en form for magtrus!
Jeg mener, jægerne kan sgu' da godt finde ud af, at de ikke må skyde, når det er blevet mørkt ...mon ikke også natfluefiskerne kunne finde ud af det tilsvarende med krogene? Og når man nu planlægger indviklede regler for ormefiskerne, så kan jeg virkeligt ikke se, hvad den saglige begrundelse for, at vi skal gå med modhageløse kroge om natten, ved eksempelvis Gelsåen, skulle være! ...Det jeg mener er: Den med at det skulle være for kompliceret at administrere holder jo ikke ...mange af tiltagene fra notatet er jo langt mere kringlede! ...og de biologiske argumenter for modhageløse kroge om natten mangler som sagt også!
Tyranni ....det er hvad det er Angry ...Øv hvor det her ærgrer mig (og mange andre)

Og til dit sidste spørgsmål Heine: Jo det gør det vist ...men det virker nu som en bevidst handling for at undgå for meget indblanding fra brugerne (læs: den menige lystfisker)....suk


Redigeret af FD - 03 Jan 2012 kl. 22:52
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
Andreas Michaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jyden

Tilmeldt:: 18 Jun 2006
Geografisk: Silkeborg
Status: Offline
Beskeder: 101
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jyden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2012 kl. 21:55
Der er intet som at debattere på et oplyst grundlag:
Syntes at notatet forholder sig videnskabeligt til problematikkerne, og er ret så vanskeligt for mig at argumentere imod, selv med et glødende laksefiskehjerte der glæder sig til sæsonstart med store drømme som altid Smile
 
Udklip fra notatet om DTU Aquas anbefaling til fælles regler:
 

Tabel 3. Ens fiskeregler for alle danske laksevandløb — anbefalinger fra DTU Aqua. Tabellen viser de muligheder, der er for at vælge en fiskeform, som kan gavne laksebestandene. Emnerne er formuleret, så de indfrier lystfiskernes ønske om ens og mere enkle regler for laksefiskeriet i de danske åer.

 

Valg af tidspunkt for fiskeri, som gavner bestandene

Fiskeriet i vandløbene starter tidligst den 16. april og ophører senest den 15. oktober.

 

Initiativ, der sikrer en mere optimal høstrate på de forskellige typer af laks

Kvoten deles op i to; henholdsvis store laks (over 75 cm) og små laks (75 cm og mindre), og andelen af laks i de to grupper er som udgangspunkt hhv. 40 og 60 %.

 

Valg af agn

Fiskeri med naturlig agn eller agn med duftstoffer er tilladt, men kun på cirkelkroge uden modhager og kun, når kvoten er åben, og når fiskeren endnu ikke har hjemtaget eller genudsat en laks.

 

Valg af krog

Fiskeri med kun en krog på linen og kun modhageløse kroge er tilladt.

 

Anbefalinger omkring håndtering af fangsten

Alle forhold skal være lystfiskeren bekendt, når fiskeriet udøves

Klip linen tæt ved krogen, hvis skånsom afkrogning ikke er muligt.

Medbring krogløsertang, krogfjerner og saks.

Løft på intet tidspunkt fisken fri af vandet.

Anvend tilstrækkeligt kraftigt grej, til at det kan håndtere store fisk, og undgå lang fight-tid.

Brug ikke gaf ved landing af fisk, der skal genudsættes

DTU Aqua gode argumenter for alle disse forslag. Men jeg kan da godt ærgre mig over at der bliver 15 dage mindre at jagte trofælaksen på og at jeg er tvunget til at fiske med enkeltkrog. MEN det er til laksens bedste og dermed også til mit bedste som laksefisker i forhåbentligt mange år endnu. Og så kan vi endda glæde os over at vi kan gå på kysten i første halvdel af april uden at gå glip af chancen for en trofælaks - og at vi kan fiske 2 uger i den anden ende, hvor chancen for stram line alt andet lige er meget større.

Knæk og bræk og på gensyn ved lakseåerne i 2012
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2012 kl. 22:01
Selvfølgeligt Andreas ...lad mig gætte: Du er laksefisker ved Skjern å, og dyrker også gerne bevidst C&R fiskeri på laksene efter du har hjemtaget en ...har jeg ret?Wink

Dvs. du tilhører den gruppe som de foreslåede regler i notatet forsøger at tage hensyn til.
Håber bare du kan se at at der er markante forskelle fra å til å, og lystfisker til lystfisker, hvilket gør reglerne til det rene mareridt for en del. Ellers så kom en tur ned til Ribe, så skal du få syn for sagenWink

PS, det med enkeltkrogen tror jeg du har fået lidt galt fat iWink ...ret skal være ret


Redigeret af FD - 03 Jan 2012 kl. 22:27
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
Bjarne Laursen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
BjarneL Avatar

Tilmeldt:: 18 Sep 2002
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 204
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér BjarneL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2012 kl. 22:04
Det blir sgu lidt af en bombe under dem som allerede nu har booket til 1. april premieren :S

På den anden side så r det for laksens bedste, har heldigvis mange år foran mig som laksefisker endnu (håber jeg) så jeg skal nok nå at få mine fisk ;)

Mht Havørreden tror jeg at en af grundene til tilbagegangen i bla. Skjern Å skyldes et intensiveret fiskeri med garn i fjorden hvor havørreden lever det meste af sit liv..... det burde der komme nogle flere midler til at bekæmpe, det er nogle få kyniske mennesker som tjener guld på andres arbejde....

/Bjarne
Til top
Bjarne Laursen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
BjarneL Avatar

Tilmeldt:: 18 Sep 2002
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 204
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér BjarneL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2012 kl. 22:06
Synes dog også det er helt tåbeligt at alle vandløb skal have ens regler, det er sgu da ikk så svært at sætte sig ind i reglerne når man skal fiske i et vandløb...

/Bjarne
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2012 kl. 22:10
Citat: BjarneL


Mht Havørreden tror jeg at en af grundene til tilbagegangen i bla. Skjern Å skyldes et intensiveret fiskeri med garn i fjorden hvor havørreden lever det meste af sit liv..... det burde der komme nogle flere midler til at bekæmpe, det er nogle få kyniske mennesker som tjener guld på andres arbejde....


Hvilket det vil være naturligt at tage hensyn til i de nye regler ....og det burde derfor være ligeså naturligt at tage hensyn til f. eks. Ribe å systemet, hvor havørred bestanden er stor og stærk, og endnu ikke på retur ...tværtimod.

(måske) godt for Skjernfiskerne med de nye regler ...knapt så godt og relevant en del andre stederWink
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
bjarne jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
bjar1525

Tilmeldt:: 19 Feb 2006
Status: Offline
Beskeder: 311
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bjar1525 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2012 kl. 22:25
Citat: FD

Citat: hlf

Finn Dahlin,
er vi som lystfiskere ikke allerede en væsentlig truet art!!!!
Syntes godtnok DTU-anbefalingerne beviser hvor meget indflydelse vi har som lystfiskere i almindelighed . Eftersom vi har præcedens-regler i Skjernåen allerede! , hvad skulle så tale for at der bliver taget hensyn til de forskellige vandløb , med deres forskelligheder (?) Undre mig over at DSF intet har skrevet omkring emnet , troede de var "lystfiskernes talerør".De har haft en mand med i hele processen fra DSF!!. Går processen ikke for hurtig (?)

Jo Heine, jeg synes vi er truede.

Man må jo konkludere at DTU's magt enten er absolut ...eller også varetager  vores "talerør" bare ikke mere end en snævert udvalgt gruppes interesser Unhappy

En ting er sikkert, der er ingen der på officielt plan taler natflue havørredfiskernes sag ...den sag om det fuldstændigt (bestandsmæssigt og biologisk set) meningsløse i et permanent og fælles krav om modhageløse kroge overalt, når som helst!
Her må der virkeligt være tale om manglende vilje, eller sågar en form for magtrus!
Jeg mener, jægerne kan sgu' da godt finde ud af, at de ikke må skyde, når det er blevet mørkt ...mon ikke også natfluefiskerne kunne finde ud af det tilsvarende med krogene? Og når man nu planlægger indviklede regler for ormefiskerne, så kan jeg virkeligt ikke se, hvad den saglige begrundelse for, at vi skal gå med modhageløse kroge om natten, ved eksempelvis Gelsåen, skulle være! ...Det jeg mener er: Den med at det skulle være for kompliceret at administrere holder jo ikke ...mange af tiltagene fra notatet er jo langt mere kringlede! ...og de biologiske argumenter for modhageløse kroge om natten mangler som sagt også!
Tyranni ....det er hvad det er Angry ...Øv hvor det her ærgrer mig (og mange andre)

Og til dit sidste spørgsmål Heine: Jo det gør det vist ...men det virker nu som en bevidst handling for at undgå for meget indblanding fra brugerne (læs: den menige lystfisker)....suk
finn - gels å er i denne sammenhæng ikke et hvilkentsomhelst sted - selv hvis anbefalingerne bliver fulgt - er der mange steder i det ganske land hvor du kan natfiske efter havørred med modhager på krogen.
hvad mener du med at forbundet ikke støtter op om havørredfiskeriet - det være sig dag eller nat - jeg tvivler meget på at de vil arbejde mod dette fiskeri.
jeg er sikker på at forbundet kun vil arbejde for begrænse muligheder for dette - hvis biologerne har vægtige efterprøvede argumenter for dette.
du undre dig over at nogle sluger alt råt!! hvis du læser anbefalingen - så er den da begrundet på hvorfor - der kommer jo ikke bare postulater - som nogle har for vane at slynge ud.
 
 
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2012 kl. 22:32
Jeg tænker på hvorfor alt skal presses så hurtig igennem i år,
ligesom ikke nyt der er laksefisk i DK!. DSF samarbejder m DTU naturligvis,også omkring visionsplan 2018. DTU har været m på sidelinien og har derfor nødvendige kendskab til DTU-anbefalingerne, efterfulgt af 0 informationer til medlemmerne . Ingen har sagt stop,lavet en plan hvor lystfiskerene i større udstrækning kunne deltage , måske over flere år i tilblivelsen af bedre differentieret reglsæt , som kan tilgodese forskellene i de forskellige vandløb.
I forvejen kan fiskedirektoratet lukke fiskeriet som det passer dem,hvis de føler det nødvendigt! vi skal tilpasse os som lystfiskere på alle tænkelige måder ,
derfor kan det undre mig at DSF ikke imødekommer tidens krav og sætter
det som en meget høj prioritering contra visionsplan 2018.
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2012 kl. 22:35
Bjarne J.

Læs nu bare det jeg skriver her i tråden, der er svarene på de spørgsmål du stiller mig, med modargumenter, læs dem nu lige hva'Wink
...Tak for forslaget om at jeg bare kan finde et andet sted at fiske ...helt ærligt, nu er du sgu' for langt ude ...det værdiger jeg dig ikke engang et svarThumbs Down

Ikke alle sluger det råt ...men du gør åbenbart ...og du forholder dig jo heller ikke til de åbenlyst manglende saglige BIOLOGISKE argumenter i notatet, som flere her i tråden har bemærket og bragt op Embarrassed

I øvrigt Bjarne, når du beskylder mig for noget, så bør venligst skelne mellem det at arbejde aktivt for noget og nogle, det at være lidt ligegald, og så det at modarbejde ...check selv hvad det var jeg faktisk skrevWink ...ellers så læs lige Heines sidste indlæg, her er min holdning også repræsenteret.
Som et sidste spørgsmål Bjarne: Hvor i notatet finder du en saglig biologisk, eller anden form for begrundelse, for at fiske modhageløst på en sund og talrig havørredstamme, om natten, på lokaliteter hvor der bevisligt ingen laks er, og selv om der var, ikke ville kunne fanges om natten ...fordi det er LAKS, og de hugger altså stort set ikke på natfluefiskerens kroge ...det ved du vel?! Hvorfor er det du finder det urimeligt at tilpasse reglerne til dette fiskeri? "Argument please" ...og nej du finder det ikke i notatet, du skal selv finde på det ...good luckWink ...eller du kan måske spørge hos DSF LOL


Redigeret af FD - 03 Jan 2012 kl. 22:55
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
bjarne jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
bjar1525

Tilmeldt:: 19 Feb 2006
Status: Offline
Beskeder: 311
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bjar1525 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2012 kl. 23:05

finn - dem der har bragt de "åbentlyse mangler" op - har på intet tidspunkt henvist til noget konkret viden der bekræfter deres antagelser.

du har smidt nogle poatulater, ja - ikke noget konkret viden der er fakta baseret. ej heller dine medfiskere nede fra ribe.
 
jamen det er da bekymrende hvis forbundet bevidst forsøger at sætte den demokratiske proces ud af spil - jeg kan virkelig ikke gennemskue om det er dette der sker i denne sag - men man må da sige at det taler for denne konspiration at forbundet har meddelt så lidt som de har - dette ændre dog ikke på at i sådanne spørgsmål er det vigtigt at det er en national demokrati der er bestemmende og ikke kun nærdemokratiet. for bliver det en nærdemokratisk beslutning, så går de store linjer fløjten og man får nogle små fraktioner der vil hytte sig selv bedst.
 
finn - jeg kan faktisk godt dansk - og du ligeså tilsydenladende - jeg kan godt læse hvad du skriver - det er ikke godt
 
 
Til top
Jan M. Pedersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Seatrout

Tilmeldt:: 19 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 76
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Seatrout Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jan 2012 kl. 00:06
Har forsøgt at følge denne debat.. Og den er Lang.. Men tror jeg har fat i hovedparten af denne dialog..
Lad mig først spørge.. Hva tror i der ville ske hvis Karup å Blev underlagt disse restriktioner også ? Karup er kendt som Danmarks bedste Havørred å.. Og Ribe åen har i årevis ligget Liiige i halen på dem.. Vi hernede i Ribe bliver tilsyneladende underlagt nogle regler som virker helt urimelige pga laks i vort vandløb, det ser ud til at DTU vil Tæppebombe vores lakse åer med regler som ind imellem virker groteske.. Min frygt er at vi vil opleve et stort frafald af medlemmer som siger Nej nu er nok sgu nok.. Vi har kæmpet for bedre vandløb flere havørred og laks Og det ER lykkedes.. Men takken herfor, er så Nu Yderligere restriktioner.. Det virker helt urimeligt.. Jeg har fisket i mange år og er "rimeligt" inde i reglerne og god adfærd ved vores vandløb.. Hvordan havde man tænkt sig det skulle være muligt at få nye lystfiskere til at kunne nyde denne sport læs: juniorere. Hvis disse regelstramninger havde ramt HELE Dk.. Så havde der været et H.... Hus og balir.. Her i Ribe har vi selvfølgelig forståelse for laksens genindførsel.. Men finder det helt urimeligt vi skal Straffes på denne måde og min frygt går på vi risikere en større medlemsflugt Hvilket ka få alvorlige konsekvenser for foreningen her. Regler er iorden men urimelige regler er sku helt i skoven..
Ribe åen er en Havørred å hvor der også er laks.. Men den har i mands minde kun været en havørredå, Laksen er velkommen.. Men ikke urimelige og uhensigtsmæssige regler.. Der SKAL OG BØR være SÆRREGLERfor hvert enkelt
vandløb hvor der tages hensyn til de eksisterende bestande af fisk.
Vi må fange en laks om året er OPLÆGGET.. Men hvor hulen er reguleringen af fritids fiskeriet?? De må/ka tage det de fanger.. DSF.. SE SÅ AT KOMME UD AF BUSKEN OG MELD UD!!! I er VORES FORBUND!
Til top
Jørgen Frost Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Asafrost Avatar

Tilmeldt:: 28 Feb 2011
Status: Offline
Beskeder: 25
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Asafrost Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jan 2012 kl. 01:18
Bjarne Jensen
Du efterlyser faktabaseret viden fra Gels å - jamen det skal du da få.
 
Sidste år (2011) blev der i perioden 1.juni - 31. august fanget 2 laks på flue på Ribe Sportsfiskerforenings stykke. Det er i denne periode mange medlemmer fisker natflue ved åen. Der er dog ikke anført fangstidspunkt på den obligatoriske indrapporteringsside, men jeg er ganske sikker på at de to laks ikke er fanget efter mørkets frembrud. Modsat er der ganske sikkert fanget mange og flotte havørreder i samme periode. Disse er dog ikke registreret på en samlet side.
 
Jeg kan også finde tallene for 2010, hvor Ribe å fik en kvote og derfor lavede en samlet indrapportering af laksefangsterne.
Mange laks i 2010 blev fanget på orm i oktober måned, hvor kvoten var brugt, og der blev indført et forbud mod at fiske med orm i oktober måned 2011 på RSF vand. Statistikken viser bl.a. at det samlede antal af laks i 2011 var lavere end året før og i særdeleshed antallet af fangster i oktober - igen taler jeg kun om RSF og ikke de andre foreninger i Ribe å.
Så vi kan altså godt finde ud af at lave lokale særaftaler i foreningerne uden at det nødvendigvis skal dikteres ovenfra.
 
 
Vh. Jørgen
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jan 2012 kl. 07:35
JanThumbs Up Du skriver det helt rigtigt.
Jeg stillede spørgsmålet tidligere: Hvorfor skal der nye stramninger til når bestanden af laksefisk konstant stiger MED DE NUVÆRENDE REGLER???
Jeg fik desværre ingen svar...
Må så bare konstatere, at ingen mener at det giver mening at lave dem om, da ingen svarede på spørgsmåletShocked
Mvh
Henrik Christensen
Til top
Helge Kristensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
buller

Tilmeldt:: 20 Apr 2006
Geografisk: Tarm
Status: Offline
Beskeder: 54
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér buller Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jan 2012 kl. 07:53
JanThumbs Up Du skriver det helt rigtigt.
Jeg stillede spørgsmålet tidligere: Hvorfor skal der nye stramninger til når bestanden af laksefisk konstant stiger MED DE NUVÆRENDE REGLER???
Jeg fik desværre ingen svar...
Må så bare konstatere, at ingen mener at det giver mening at lave dem om, da ingen svarede på spørgsmåletShocked
ClapClapClapClap
Til top
Allan Kjærgaard Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
mobilos114

Tilmeldt:: 24 Maj 2007
Geografisk: Sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 43
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mobilos114 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jan 2012 kl. 09:31

Hvad er det lige som gør, at laksen kræver så mange og konstant nye regler iht. andre fiskearter ??? nu er det jo ikke kun laksen som bliver berørt HVIS man flytter premieredagen til d. 16 april, og helt ærligt, hvad kan 15 dage gøre for laksen/havørrederne ?? er det ikke kommet i kølvandet af de sidste 2 års hårde vinter, hvor vi så flere nedfaldsfisk i åerne til sæsonstart d. 1 april pga. af det ??

STOP for fritids/garn fisker i vadehavet og Ringkøbing fjord, det vil helt klart hjælpe bestanden af laks og havørred mere en at sætte yderlige restriktioner på lystfiskerne som faktisk selv betaler for via fisketegn og laksetegn(Skjern Å)
 
Jeg ved godt at fritidsfiketegnet og bidrager til udsætning, men hvem fanger flest fisk en garnfisker ??  eller lystfisker med fiskestang ?? selvom der i Ringkøbing fjord er forbud mod at fange laks og havørreder, hvem tror så, at dem som fanger fiskene i garn sætter den ud ???? når så fiskerikontrol oplyser at de fanger piratfisker i disse vande, bekræfter det jo kun det som reelt foregår.
Til top
per birgertoft Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lerby

Tilmeldt:: 02 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 226
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lerby Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jan 2012 kl. 10:56
Ikke siden Allan Simonsen scorede på Wembley, har en Allan bidraget mod noget konstruktivt i Danmark - før nu. Allan har jo fat i en væsentlig ting. Igen og igen må lystfiskerne holde for med regler og begrænsninger. Hvornår tager man fat i det, der virkelig kan flytte noget. Stop al garnfiskeri i saltvand efter laksefisk. I, der elfisker ved hvor fisk I ser med garnskader - stop det nu!
 
For den sags skyld kunne mange også tage fat på trolling-området, hvor man ingen begrænsninger har overhovedet.
 
I notatet står der at mange lystfiskere ønsker ens regler og mange lystfiskere ønsker regler, der tilgodeser bestandene. Hvem er mange og hvor mange er de? Hvordan er man nået til den konklusion? Forskerne skriver dette omkostningsfrit, beslutningetagerne læser dette og laver lovene ud fra det...og vi står tilbage og må sluge at vores sport bliver meget fattigere...
 
Ingen lystfiskere ønsker regler, der mindske bestandene og da laksen er i fremgang, så har jeg svært ved at se nødvendigheden i nye regler.
 
Giv mig et argument, der holder for at sæsonen skal afkortes og at det skal gælde alle lakseførende åer..(.nå, ja ikke Gudenåen...det er jo et Put ´n´take vand, siden de ikke skal være med inde under de nye regler)
 
Hvis Skjern Å og deres regler skal danne udgangspunkt for resten af vores å-systemer, så vil vi gerne bede om en debat. Jeg faldt over det seneste medlemsblad fra Varde å- foreningen. Der står intet om de nye regler og til deres kommende generalforsamling er der heller ikke noget på dagsordnen om de nye regler...hvor er debatten? Er debatten for de få? Hvor er demokratiet henne? Det er trods alt medlemmerne, der betaler gildet for alle...laks, forskere, lodsejere!
 
Per
 
 
 
 
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jan 2012 kl. 11:10
Citat: bjar1525

finn - dem der har bragt de "åbentlyse mangler" op - har på intet tidspunkt henvist til noget konkret viden der bekræfter deres antagelser.

du har smidt nogle poatulater, ja - ikke noget konkret viden der er fakta baseret. ej heller dine medfiskere nede fra ribe.
 
jamen det er da bekymrende hvis forbundet bevidst forsøger at sætte den demokratiske proces ud af spil - jeg kan virkelig ikke gennemskue om det er dette der sker i denne sag - men man må da sige at det taler for denne konspiration at forbundet har meddelt så lidt som de har - dette ændre dog ikke på at i sådanne spørgsmål er det vigtigt at det er en national demokrati der er bestemmende og ikke kun nærdemokratiet. for bliver det en nærdemokratisk beslutning, så går de store linjer fløjten og man får nogle små fraktioner der vil hytte sig selv bedst.
 
finn - jeg kan faktisk godt dansk - og du ligeså tilsydenladende - jeg kan godt læse hvad du skriver - det er ikke godt ...Nej Bjarne, jeg tror faktisk godt du kan læse det jeg skriver, men du vil åbenbart ikke ...og du vil heller ikke svare på mine spørgsmål ....det må så være fordi du ikke kan li' det jeg skriver?Wink ...eller mangler du argumenter? Mvh FD
 


G'morn Bjarne,

Nu vil jeg så ikke forholde mig til alle postulater i denne tråd ...men flere af dem har da sammenfald med mine. Hvis vi tager den med den manglende dokumentation, som eksempelvis Jakob Larsen bragte op, så er der jo her tale om MANGLENDE dokumentation... Og præcis det at den er manglende er jo argumentet og beviset for påstanden, ikke?
Her er hvad Jakob Skrev tidligere:
Nu er det også sådan at selv ikke naturvidenskabelige artikler altid rummer den skinbarlige og endegyldige sandhed og forsøg der er lavet med en fiskeart ikke altid kan overføres til andre arter. Jeg lagde mærke til i DFU-notatet, at i det omfang der blev henvist til at fiskeri på forårslaksene kunne være storlaksenes endeligt ikke var ledsaget af referencer

Og hvis du gerne vil have lidt videnskab på bordet, så har jeg her lidt til dig:
(bare start med første afsnit "abstract", her er det interessant):
http://www3.carleton.ca/fecpl/pdfs/Bartholomew%20Review.pdf

Ja sakser lige et vigtigt budskab fra denne videnskabelige undersøgelse/artikel ind her ...der indgår i øvrigt også laksefisk i undersøgelsenWink (regner ikke med du behøver det oversat, men ellers sig til):

Mean mortality varied greatly by species and within species, anatomical hooking location was the most important mortality factor. Other significant mortality factors were: use of natural bait, removing hooks from deeply hooked fish, use of J-hooks (vs. circle hooks), deeper depth of capture, warm water temperatures, and extended playing and handling times. Barbed hooks had marginally higher mortality than barbless hooks. Based on numbers of estimates, no statistically significant overall effects were found for fish size, hook size, venting to deflate fish caught at depth, or use of treble vs. single hooks

"Marginally higher mortallity" ...lyder ikke overbevisende i mine ører, og så sammenholdt med at man faktisk ikke fanger nogen laks om natten, så er og bliver det noget pjat at reglen skal være så firkantet.

Så Bjarne, nu kunne du så passende kvittere med selv at bringe lidt saglige argumenter på bordet for dit ønske om at give os denne klods om benet.
Jeg har tidligere spurgt dig om ikke du vil komme med et sagligt og/eller videnskabeligt argument, for at fiske med modhageløse kroge om natten, alle steder, som beskrevet til hudløshed i denne tråd. Har du et godt argument? Eller er dit argument bare, at fordi DTU-Aqua, i notatet, ikke åbner op for en differentiering af brugen af modhageløse kroge, så er det rigtigt og bevisligt nødvendigt/gavnligt/ønskeligt for de fleste. Kom nu Bjarne, lad os få nogle facts på bordet ...du må da med lethed kunne gennemhulle den konklusion der kommer i den rapport jeg linker til, ikke?
Jeg mener, du bruger jo en masse tid herinde på at fortælle os at vi bare må finde et andet sted at fiske med modhager om natten! Hvad ville det genere dig personligt hvis vi fik differentierede regler på nævnte område?
Jeg venter spændtWink

PS. Hvis nogle "fraktioner" som du siger, ønsker at "hytte sig selv bedst" ...hvad har du så imod at de gør det, hvis det ikke fysisk generer nogen eller noget? Når du ikke vil argumentere, så kommer du til at lyde sådan her: "store linjer, bare for de store linjers skyld" ....det skal du så have ret til at mene ....men det er da unægtelig en lidt indholdsfattig holdningWink ....og en farlig en på sigt, det viser al historie.


Redigeret af FD - 04 Jan 2012 kl. 11:50
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jan 2012 kl. 11:45
DSF kunne ik bringe det,men
Fisk og Fri  kunne Clap
tankevækkende!
Allan du forstår at sige det som det er!!
Per B.   det at Varde å - foreningen ikke tager det op, eller har oplysninger i almindelighed passer med Skjernåsammenslutningen. 0  informationer . Så det sidste du skriver er rammende præcist.Ouch.
 
 
Og i den forbindelse vil jeg lige sige , de steder jeg har spurgt(officielle veje) fik jeg ingen svar,udover
"det er tilgængeligt på nettet","vi ved ikke noget på nuværende tidspunkt", "det kan jeg ikke oplyse om" osv !


Redigeret af hlf - 04 Jan 2012 kl. 12:08
Til top
per birgertoft Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lerby

Tilmeldt:: 02 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 226
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lerby Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jan 2012 kl. 12:05
INDEN VI ALLE STORMER HEN OG KØBER FISK OG FRI...så er det de trykker en pressemeddelse skrevet og sendt fra DTU-Agua, hvis jeg ikke tager meget fejl.
 
Fisk og Fri burde forholde sig journalist og kritisk til emnet frem for at "trykke" hvad de får tilsendt...det bliver nemlig så til sandheden hos den brede befolkning - hvilket i dette tilfælde er et mord på sandheden, troværdigheden og respekten hos DTU agua og hos Fisk og Fri:
 
"... et regelsæt der skal op til høring idag d. 4. januar kl. 14. Med til høringen er formænd og repræsentanter for de forskellige foreninger og sammenslutninger, der administrerer fiskeriet ved lakseåerne."
 
Hele Ribe Å sender én mand. Ingen tvivl om at denne mand er kompetent, men kan han være talsmand for hele å-systemet. Hvis jeg var medlem i Ribe Sportsfiskerforening ville jeg være tosset på bestyrelsen og deres manglende deltagelse i denne sag... 
 
Jeg kan være bedøvende ligeglad med det hele i denne sag. Jeg fisker aldrig med orm, tager næsten altid hjem fra åen, når flagermusene begynder at flyve, har kun kort til et åsystem, her er der som regel så dårlig vejr at fiskeriet for mit vedkommende først rigtig starter, når jakken kan lynes bare lidt ned, og hvis jeg kunne ville jeg putte mine penge i åer og elve, der tilgodeser fiskeren...
 
så i bund og grund kan jeg være komplet ligeglad med at DTU-Agua på groveste måde påtænker at sætte sig på hele sendefladen, således at deres version bliver den rigtige sandheden. De kan sætte sig tilbage i kontosstolen og lægge "Feltbiologens håndbog tilside" Deres arbejde for denne gang i den virkelige verden er slut og nyt arbejde kan så begynde...for dine og mine skattekroner!
 
Ord som demokrati, åbenhed, debat osv. kan man selvfølgelig ikke slå op i de store biologsike skrifter....
 
Per
 
 
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jan 2012 kl. 12:31
Hvad nu hvis Skjern å havde en opgang på f.eks 20.000 stk Laks om året.
Men nu vil DTU Aqua have, at der skal fiskes med modhagerløse kroge og at sæsonen skal afkortes fremover...
Det er sådan det bliver i Ribe Å systemet, bare med havørreder...
Kan i se komikken?
Mvh
Henrik Christensen
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jan 2012 kl. 12:41
venligst Per Birgertoft
det er kun en REFERAT og ORIENTERING fisk og fri har lagt ud , jeg så den på www.fiskogfri.dk så jeg vil da mene det er helt ok,eftersom der ikke er en finger at sætte der, entlig er det vel bare alm journalistisk praksis at informere . Jeg vil mene du skulle undre dig istedet hvorfor DSF ikke informere os lystfiskere istedet og i tide!!, den første møde finder sted idag!!!.Det har DSF og DTU vidst længe Per B. !! samt de foreningsformænd eller repræsentanter der skal deltage idag.I mine øjne skulle du meget hellere Clap i dine hænder når nogen som Fisk og Fri gider almindelig informationer.
mvh Heine Fausing.
Til top
per birgertoft Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lerby

Tilmeldt:: 02 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 226
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lerby Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jan 2012 kl. 12:52

jeg klapper ikke i mine hænder over en pressemeddelse, som ikke fortæller sandheden. jeg nyder at læse fisk og fri og betragter ikke dem som morals-vogtere...selvom der var mulighed for produktudvikling der. Det, der skrives bliver til sandheden for de, der ikke ved bedre, sådan er det bare...men noget info er bedre end intet...så måske et lille klap fra min side!

Til top
per birgertoft Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lerby

Tilmeldt:: 02 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 226
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lerby Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jan 2012 kl. 12:56
Jeg har haft en mindre mail-udveksling med Finn Sivebæk. Mit erhverv har en fantastisk indbygget ferie-ordning, så jeg har haft god tid til denne sag om det nye regelsæt og så holder det jo også fiskefeberne lidt i kog:
 
nedenstående er en mail jeg har sendt til Finn Sivebæk fra DTU-Agua

Kære Finn,

jungletrommer fortæller historien om den 12. januar som sidste frist for indsigelser. Det skal da glæde mig, hvis dette ikke er tilfældet. Det skal også glæde mig, hvis det nytter at protestere, hvilket jeg også betvivler ...men jeg har svært ved at acceptere en del af jeres anbefalinger. Jeg betvivler ikke jeres mission, men jeg har svært ved at se hvor I har fat i brugerne her, den virkelig verden, hvor mange mennesker bruger meget tid og mange penge på deres hobby og for mange deres passion. Mit bud er, at dette løb er kørt for vores vedkommende og loven er skrevet, men det skal ikke ske uden at jeg har gjort mit og så må andre gøre hvad de synes...ikke at gøre noget er også et valg!

 

For det første synes jeg det er helt i skoven med den sene sæson-start. Hvorfor forkorte sæsonen med en helt måned. Vi kan umuligt opfiske denne genetiske guldgruppe, som de tidligere opgængere er. Hvis ikke der fanges nogle rigtig store tidlige laks, så har laksefiskeriet ingen stor fremtid i Danmark. De store har mest værdi reklamemæssigt set over hele linjen, både økonomisk og rekreativt.

 

 Ingen lystfisker har som formål at overfiske en bestand, tværtimod, men vi vil gerne have mest muligt ud af vores sport og at fiske på tidlige opgængere fra den 1. april og fiske på sene havørreder frem til sidst i oktober er et must, set med mine øjne…og hvis I havde spurgt alle lystfiskere, så gad jeg nok vide, hvilke svar I ville have fået: Mit bud er at langt de fleste har min holdning og da I ikke har været åbne omkring disse regler, kan mit bud være lige så godt som jeres. Mit problem er, at de, der gør jeres anbefalinger til lov, kun hører jeres bud! Hvor er åbenheden, demokratiet og jeres troværdighed i denne sag? I skriver at mange lystfiskere har givet udtryk for at de gerne vil have ens regler for alle lakseførende åer…Gudenåen medtages så ikke, som jeg forstår det. Hvem er disse lystfiskere? Hvor mange drejer det sig om? Hvor er den undersøgelser, der bekræfter den påstand. Igen læser beslutningstagerne dette og det er så sandheden. Turde du stille dig op på kommende generalforsamlinger i Varde, Ribe, Skjern etc. og fremlægge jeres anbefalinger og så spørge: ”Hvad synes I?” Man kunne få den fornemmelse, at I allerede har gjort dette…

 

Jeres anbefalinger om modhageløse kroge burde tage hensyn til vores havørred-fiskere, som dyrker natfiskeriet. Den sværeste form for fiskeri efter havørreder. Ingen laks tager i mørke, så her var også et punkt, hvor I kan komme kritikken i møde. Og hvis du nu tænker hvilken kritik, så hænger det nok sammen med at meget få kender til det nye kommende regelsæt…men så er der jo heller ingen kritik. Smart og tidsbesparende. Prøv I at lave denne anbefaling om modhageløsekroge om natten i Karup Å.

 

Modhageløse-kroge i orme-, og spindefiskeriet ser jeg ingen problemer med. For den sags skyld kunne I anbefale at ormefiskeri forbydes hele sæsonen, men mange nyder denne form for fiskeri. den unge fisker, som har genudat en nedgænger kan ikke fiske med agn efter gedder den sæson.

 

Én laks pr. mand pr. sæson gældende i alle lakseførende åer har vel økonomiske konsekvenser for alle foreninger. Man må forvente en nedgang i årskort og dagkort.

 

Laksen har en økonomisk værdi for os alle og den resurse burde vi udnytte bedst muligt…i respekt for laksen og for sags skyld havørreden.

 

 

 

Med venlig hilsen

 

Per Birgertoft

Til top
Orla Bertram-Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
obn

Tilmeldt:: 13 Nov 2010
Geografisk: Aalestrup
Status: Offline
Beskeder: 152
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér obn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jan 2012 kl. 12:57
Hvis det har interesse, sendte jeg i går eftermiddag nedenstående skrivelse til mine biologiske venner i DSF - foreløbig uden respons:
 
Kære DSF!
Jeg har netop læst det nye oplæg fra DTU Aqua vedr. ændrede lakseregler og jeg vil stærkt advare imod, at DSF accepterer det foreslåede regelsæt i sin nuværende form. Det vil givetvis skabe en masse frustrationer og koste et større antal medlemmer. Især i det jyske.
 
Jeg er skuffet over, at DSF ikke har offentliggjort DTUs oplæg og lagt op til en bred debat om det fremtidige fiskeri blandt medlemsforeninger og sammenslutninger.
 
Jeg har ikke for nuværende tid til at gå i detaljer med de enkelte forslag og vil her blot advare imod, at DSF går ind for en (yderligere) tidsmæssig indskrænkning af sæsonen - både i starten og slutningen. Eller for ens sæsonlængde for alle vestvendte laksevandløb. Det bruger man eksempelvis hverken på de Britiske Øer, Norge eller Sverige. - DSFs formål er at forbedre medlemmernes fiskemuligheder, ikke at indskrænke dem.
Forslaget om forbud mod dobltkroge større end 10 og trekroge st. 8 på især fluer virker lidet gennemtænkt, fordi det vil medføre, at en masse lakseunger erfaringsvis hugger på og let skades af de små kroge.
Forslaget om, at hver lystfisker kun må hjembringe een dansk laks i alt om året vil næppe glæde foreningskasserer eller fremme lystfiskerturismen.
- For nu at nævne et par knaster i forbifarten.
 
Nogle regler synes jeg er fine nok. Eksempelvis mener jeg, at det eksisterende regelsæt for Skjern Å i det store og hele er godt nok - for Skjern Å - men det kan vi evt. gå i detaljer med en anden god gang.
 
Alternativt vil jeg ud over at bifalde en fortsat retablering af de lakseførende, jyske åsystemer foreslå, at DSF arbejder hårdt på, at der afsættes midler fra de forhøjede fiskegnsafgifter til ansætterlse af nogle ekstra fiskekontrollører, som udelukkende arbejder for lystfiskerinteresse og koncentrerer sig om en bedre sikring af vandrefiskene. Bl.a. omkring å-udløbenes fredningszoner og generelt i vore fjorde.
Det vil virkelig batte noget og samme gælder en øget reduktion af skarverne, hvor vi ved, at de fredede fugle mæsker sig i fredede fisk.
Det er i øvrigt en udokumenteret påstand, at skarven er truet, når den p.gr. af fredningen kunne formere sig fra 3-4000 individer til mere end det tidobbelte antal på ganske få år - tænk hvis laksen, stallingen eller snæblen kunne formere sig lige så hurtigt!
 
Jeg er derfor af den mening, at DSF bør kræve, at der tidligst indføres nye regelsæt fra 2013, når emnet er grundigt debatteret blandt de tusindvis af involverede lystfiskere.
Derfor vil jeg opfordre til, at ALLE danske lystfiskere - individuelt som kollektivt - SNAREST sender en protest til DSF mod det foreslåede regelsæt. Det haster!
Da der pt. kører en tråd om emnet på 123nu, som overvejende støtter ovenstående, tillader jeg mig samtidig at bringe denne skrivelse på dette forum.
Mange lystfiskerhilsner
Orla
Til top
Fisketegn Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Fisketegn

Tilmeldt:: 22 Maj 2011
Status: Offline
Beskeder: 39
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fisketegn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jan 2012 kl. 13:08

Jeg hæfter mig ved følgende i linket til ”A review of catch-and-release angling.....”:

Barbless hooks had marginally less mortality than barbed hooks perhaps because they are easier to remove which reduces handling, air exposure, and injury (Cooke et al., 2001). (s. 141)

Det står dog en smule i kontrast til følgende:

Barbed vs. barbless hooks
Fish mortality was lower with barbless hooks for nonanadromous trout (Taylor and White, 1992)and for coho salmon with barbless treble hooks (Gjernes et al., 1993) than with barbed hooks. (s. 135)

Det fremgår ikke umiddelbart hvilke fisketyper, som Cooke et al har lavet deres undersøgelse på baggrund af. Dog er der en ukøn sammenblanding af fisketyper i undersøgelsens Meta-analyse, hvor jeg kan læse, at der bla. nævnes king mackarel, bass, tuna, bluefish, snapper, grouper m.fl.

I det sidste citat er der specifikt nævnt trout og salmon, hvorfor der er belæg for at mene, at dette udsagn er mere valid.

Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jan 2012 kl. 13:31
Super at se trådens brugere er på mærkerene,
noget at varme sig påThumbs Up
men trist det meste og vigtigste informationer skal komme fra tråden her.
 
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jan 2012 kl. 13:58
Citat: Fisketegn

Jeg hæfter mig ved følgende i linket til ”A review of catch-and-release angling.....”:

Barbless hooks had marginally less mortality than barbed hooks perhaps because they are easier to remove which reduces handling, air exposure, and injury (Cooke et al., 2001). (s. 141)

Det står dog en smule i kontrast til følgende:

Barbed vs. barbless hooks
Fish mortality was lower with barbless hooks for nonanadromous trout (Taylor and White, 1992)and for coho salmon with barbless treble hooks (Gjernes et al., 1993) than with barbed hooks. (s. 135)

Det fremgår ikke umiddelbart hvilke fisketyper, som Cooke et al har lavet deres undersøgelse på baggrund af. Dog er der en ukøn sammenblanding af fisketyper i undersøgelsens Meta-analyse, hvor jeg kan læse, at der bla. nævnes king mackarel, bass, tuna, bluefish, snapper, grouper m.fl.

I det sidste citat er der specifikt nævnt trout og salmon, hvorfor der er belæg for at mene, at dette udsagn er mere valid.


Thumbs Up

Så fik man vist en biolog på banen, tak for det ....og da det ikke fremgår hvem, kunne man fristes til at tro, at det er en af de, i denne sag, magtfulde af slagsen.

Nu er det jo sådan med undersøgelser at de normalt må tolkes for at kunne bruges, og det er rigtigt at der står "mortality was lower" og andre steder "marginally less mortality" ...og ordene "perhaps because" fremkommer også. Og  DTU tager i følge notatet også flere andre undersøgelser med i deres vurderingsgrundlag ...vel at mærke undersøgelser der OGSÅ indeholder artsmæssig irrelevant data, skulle jeg meneWink

Alt i alt er det en uskøn blanding af upræcise udsagn. Her kan man som biolog vel sagtens skønne, at denne usikkerhed bør komme laksen tilgode, og det har jeg fuld forståelse for.

MEN, jeg mangler stadig en der kan komme med et sagligt argument for at fiske modhageløst på en solid havørredstamme om natten, på årstidspunkter/lokaliter hvor der BEVISELIGT* ingen laks er, eller undermålere, eller nedgængere!

*) Med bevisligt mener jeg mange års rapportering og manges erfaring. Jeg mener, det vil være statistisk signifikant USANDSYNLIGT, at der i årevis er blevet landet en betydelig mængde laks om natten, uden nogen har kendskab til det!

Summa summarum: Lad nu for pokker da natfiskerne være i fred ...hvad kan nogen have ud af at give os denne klods om benet? Hvad skal det gavne? Eneste begrundelse man kunne formode er, at det står i den lov der starter med "J" ...nej, det er ikke Jydske lov jeg menerWink






Redigeret af FD - 04 Jan 2012 kl. 15:10
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jan 2012 kl. 14:30
Citat: lerby

den unge fisker, som har genudat en nedgænger kan ikke fiske med agn efter gedder den sæson.


Per,

Jeg har lige sakset en vigtig sætning ud i dit brev til Finn Sivebæk. Jeg synes det du skriver her berører en meget dybere problemstilling:

Det viser meget godt at reglerne ikke er ordentligt gennemtænkte, og at man, som tidligere skrevet, får den mistanke at konklusionerne blev lavet først, for derefter at finde belæg for dem.

Et andet meget relevant eksempel med ormefiskeren, der er så uheldig at fange en slatten nedgænger (laks) ...han må så følgeligt heller ikke fiske med orm mere efter sin sæsonmæssigt første opgangslaks ...det kan jeg ikke se at reglerne tager hensyn til.

Tager man den lidt videre, så må man jo formode at de skrappe begrænsninger for ormefiskeri bunder i at man anser (sikkert med rette) denne form for fiskeri for den mest skadelige ...så lang så godt.
Men nu kommer det: Hvis ormefiskeri anses for så skadeligt, at man ikke kan dyrke C&R fiskeri med denne metode ...men derimod, at spinne og fluefiskeri er acceptabelt, så burde man da klart kunne have lavet reglerne om modhageløse kroge lidt på samme måde som til ormefiskeriet! Altså, at det kunne være tilladt at fiske med modhager, så længe fiskeren ikke har fanget eller hjemtaget en laks endnu! ...her burde man så, som nævnt, tage hensyn til dem der vil fiske gedder og den der har fanget og genudsat en nedgænger.

Administrativt er det jo samme grad af besvær, om man vil. Kontrollørerne må jo nødvendigvis medbringe lister, eller en smart-phone, med detaljerede og dagligt ajourførte oplysninger om hvem der har fanget hvad, hvornår, med hvilken metode og hvad man gjorde ved fangsten... 'kæft et cirkus der er lagt op til herLOL

Alt i alt er det bare en af mange problemstillinger i reglerne fra notatet, og endnu en der udstiller den manglende grundighed og sammenhæng i det foreslåede ...der er simpelthen en flagrende videnskabelig linje i hvad man vurderer som væsentligt og uvæsentligt ....måske biologerne skulle koncentrere sig mere om biologien og de overordnede biologiske hensyn, og lade være med at blande sig så meget i ting der ikke direkte ligger under deres fagområde ...for meget tyder på at de ikke helt har føling med med lyst/sportfiskernes ønsker og adfærd.Wink
...Food for thought!


Redigeret af FD - 04 Jan 2012 kl. 14:53
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jan 2012 kl. 14:52
Jeg undrer mig over hvor mange her på tråden, der rent faktisk fisker i de omtalte vandløb Smile
 
Personligt syntes jeg ikke at reglerne giver de store problemer i hverdagen - dog vil det være godt gammeldags "træls" hvis sæsonstarten bliver udsat, da vi nok er mange, der allerede har booket overnatning m.v. i forbindelse med påsken 2012 Disapprove
Til top
per birgertoft Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lerby

Tilmeldt:: 02 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 226
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lerby Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jan 2012 kl. 14:55
jeg gør!!
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jan 2012 kl. 14:57
Hej Jan,

Nu er deltagelsen i debatter på 123 nok ikke et mål for hvor mange der fisker og hvor de fisker ...vi må nok se i øjnene at vi trods alt er en begrænset flok der huserer herindeWink
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
Orla Bertram-Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
obn

Tilmeldt:: 13 Nov 2010
Geografisk: Aalestrup
Status: Offline
Beskeder: 152
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér obn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jan 2012 kl. 15:44
Hej Jan!
Jeg fisker en hel del i Skjern Å, dels som medlem  på Skjernådalens vand, dels med medlem af et lille konsortium opstrøms. Køber som regel også et par dagkort til HOFs del af Storå
Desuden fisker jeg i min barn- og ungdoms å, Varde Å, hvor jeg har været uafbrudt medlem siden 1963 og hvor jeg egentlig regnede med, at jeg skulle fejre mit 50 års jubilæum her i 2012.
For mig har det hidtil været en stor kvalitet at jeg kunne fortsætte mit laksefiskeri her i oktober, altså en måned efter at sæsonen er slut ved Skjern Å.
Men hvis den mulighed ikke eksisterer i fremtiden og hvis sæsonen generelt forkortes, er det klart, at jeg vil overveje et par af de nævnte medlemsskaber.
Orla
PS. Jeg har i øvrigt landet 7 laks + nogle havørreder i bemeldte åer de sidste to år - alle på flue. Heraf har jeg hjemtaget een grilse. Så det er ikke specielt for kødværdiens skyld, jeg fisker - meget mere fordi jeg uhæmmet nyder at gå derude og svinge kæppen. Og i mit hjemmevand, Trend Å, kan vi hedigvis stadig fiske 10 måneder om året og starter den nye sæson her den 16. jnanuar. - Jeg kan næsten ikke vente...
Til top
Andreas Michaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jyden

Tilmeldt:: 18 Jun 2006
Geografisk: Silkeborg
Status: Offline
Beskeder: 101
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jyden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jan 2012 kl. 18:20
Til Finn:
 
Ja jeg er Skjernfisker, og nej jeg kan ikke (længere) betegnes som C & R fisker efter at jeg rent hypotetisk skulle få en laks på land. Jeg har nemlig haft for dårlige oplevelser med laksens overlevelse. Dermed ikke sagt at jeg ikke kunne finde på at fiske et par ture alligevel, men jeg har tænkt mig at følge notatets anbefalinger i vid udstrækning uanset om de ophøjes til regler eller ej.
 
Kan godt forstå at Ribe/Gels Å havørredefiskerne er frustrerede over en forkortelse af deres sæson, fiskeri med enkeltkrog, som vist ikke står mål med udbyttet i forhold til laksene. Den vinkel havde jeg nok ikke fået taget højde med i mit tidligere indlæg.
 
Er enig med andre i at der skal være plads til ormefiskeri, men i forhold til en primær lakseå som Skjern, ville jeg klappe i mine hænder hvis det blev forbudt helt og aldeles.
 
Og vedr. de ret hårde angreb på DTU - Aqua, syntes jeg måske det var på sin plads at fremføre, at dem der skydes på i høj grad er blandt dem laksefiskeren kan takke for at fiskeriet er blevet så godt som det er! Food for thought!
 
I notatet er anbefalingen da heldigvis også at nye regler højst skal gælde 2 år ad gangen, således at ny viden og erfaringer kan inddrages. Så her åbner DTU Aqua  da klart for at der kan skabes en dialog fremadrettet.
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jan 2012 kl. 18:45
AM skrev:  
Og vedr. de ret hårde angreb på DTU - Aqua, syntes jeg måske det var på sin plads at fremføre, at dem der skydes på i høj grad er blandt dem laksefiskeren kan takke for at fiskeriet er blevet så godt som det er! Food for thought!

Fuldstændig forkert, da det er lystfiskere og DCV som har udført det store arbejde.
Det eneste som DTU har lavet er en bestands-analyse hvert 7 år...!!
Og ud fra den, har man lavet en udsætningsplan.
Mvh
Henrik Christensen
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jan 2012 kl. 18:47
Hej Andreas, mine kommentarer med blåt

Citat: Jyden

Til Finn:
 
Ja jeg er Skjernfisker, og nej jeg kan ikke (længere) betegnes som C & R fisker efter at jeg rent hypotetisk skulle få en laks på land. Jeg har nemlig haft for dårlige oplevelser med laksens overlevelse. Dermed ikke sagt at jeg ikke kunne finde på at fiske et par ture alligevel, men jeg har tænkt mig at følge notatets anbefalinger i vid udstrækning uanset om de ophøjes til regler eller ej.
Jeg har også selv et par dårlige erfaringer med genudsætning, derfor fisker jeg ikke på tidspunkter/steder når jeg vurderer at chancen for at fange en fredet fisk (der skal genudsættes) er overvejende ....dvs, jeg fisker ikke i Skjern så snart den store kvote er brugt. I øvrigt har jeg masser af erfaring med modhageløse kroge. Dem begyndte jeg med længe før det blev lov (de steder hvor det allerede er lokal lov), Når jeg fisker om efteråret, hvor jeg normalt genudsætter en del farvede fisk bruger jeg dem ...men det behøver jeg ikke en dum firkantet lov for at ville gøre. Vi er mange der godt kan finde ud af at opføre os etisk ordentligt ved åen. Det kommer ikke af sig selv, men kan let læres ...taler af personlig erfaring.

 
Kan godt forstå at Ribe/Gels Å havørredefiskerne er frustrerede over en forkortelse af deres sæson, fiskeri med enkeltkrog, som vist ikke står mål med udbyttet i forhold til laksene. Den vinkel havde jeg nok ikke fået taget højde med i mit tidligere indlæg. Der er nu ikke tale om enkeltkrog, men EN krog på linen (enkelt, dobbelt eller tripple) ....det er nok også mere det med det modhageløse om natten den går på for os hernede.
 
Er enig med andre i at der skal være plads til ormefiskeri, men i forhold til en primær lakseå som Skjern, ville jeg klappe i mine hænder hvis det blev forbudt helt og aldeles. Igen viser det behovet for differentierede regler fra å til å. jeg fisker heller ikke med orm, men kan godt sætte mig i ormefiskernes sted.
 
Og vedr. de ret hårde angreb på DTU - Aqua, syntes jeg måske det var på sin plads at fremføre, at dem der skydes på i høj grad er blandt dem laksefiskeren kan takke for at fiskeriet er blevet så godt som det er! Food for thought! Det anfægter jeg delvist heller ikke rigtigheden af (se Henriks indlæg), Men som nævnt er der andre åer end Skjern Å ...åer hvor "hovedmenuen på bordet" absolut ikke er laksWink Jeg er så derfor glad for at du her siger "laksefiskeren kan takke" ...Jeg fisker skam også laks, men i takt med at sæsonen skrumper ind, reglerne strammes og fisketrykket øges, er jeg ved at miste interessen for det ...sådan er der en del der har det. Så derfor lader jeg altså andre om at skamrose det danske laksefiskeri, for det falder ikke i alles smag, i hvert fald langt hen ad vejen, ikke i min. Og når nu man (igen) afkorter sæsonen, så bliver laksehystriet om foråret bare yderligere intensiveret ...og da farvede laks ikke siger mig det store, hverken at fange eller spise, så er min tid som laksefisker ved at være omme ...ja indtil den dag hvor tingende ændres ...men den historiske erfaring siger mig at det næppe bliver noget for migCry
 
I notatet er anbefalingen da heldigvis også at nye regler højst skal gælde 2 år ad gangen, således at ny viden og erfaringer kan inddrages. Så her åbner DTU Aqua  da klart for at der kan skabes en dialog fremadrettet. Jojo, det er da et muligt lys for enden af tunnelen ...men frygter at det nok bliver et modkørende tog ...jeg ved at jeg tit maler fanden på væggen, men bemærker at jeg ofte får ret. Den suppedas vi sidder i nu, forudså jeg for to år siden, men alle sagde: "Du er tosset, det vil aldrig ske"Cry


Redigeret af FD - 04 Jan 2012 kl. 19:02
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
Lars Bentsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gonzo Avatar

Tilmeldt:: 25 Feb 2003
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gonzo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jan 2012 kl. 19:00
http://www.fiskogfri.dk/Forside/Nyheder/Nye-lakseregler

Nye lakseregler vedtages formentlig i aften!

Blot til info...

Lars
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jan 2012 kl. 20:04
Til den anonyme bruger "Fisketegnet"

Har fundet lidt mere i den artikel jeg linkede til tidligere; prøv nu at se her
:

’’Mortality distributions were similar for salmonids, marine, and freshwater species” – efterfulgt af : Mean mortality varied greatly by species and within species

Førstnævnte hentyder vel til, at der ikke er nogen forskel på effekten (eller mangel på samme) af f. eks. modhageløs vs. modhage – uanset om det er laks, torsk eller gedde!

Eller sagt på en anden måde – argumentet om at det ikke er ”valid” (som du skriver) fordi andre arter også er med i metaanalysen falder fuldstændig til jorden!

Sidstnævnte sætning hentyder vel til, at selve mortalitetsraten (som er et produkt af alle de faktorer der tilsammen gør at en vis procent del dør) varierer enormt – både imellem arter – og inden for samme art (f. eks. laks). Dette har ikke noget at gøre med argumentation for eller imod modhageløse kroge!

Mvh.
Finn Dahlin
Til top
michael f Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fransirn Avatar

Tilmeldt:: 14 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 114
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fransirn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jan 2012 kl. 22:20

lige et lille indspark fra Fisk&Fri som nævnt før i tråden i dag.

Fisk & Fri - 04-01-2011 - DTU AQUA har netop færdiggjort sine anbefalinger til ens regler for fiskeri i alle vestvendte danske laksevandløb - et regelsæt der skal op til høring idag d. 4. januar kl. 14. Med til høringen er formænd og repræsentanter for de forskellige foreninger og sammenslutninger, der administrerer fiskeriet ved lakseåerne.
 
Så må vi jo som medlemmer af DSF og diverse foreninger forvente, at vore interesser bliver tilgodeset på bedste vis.
 
Har på fornemmelsen, at vi bliver nødt til at følge sagen tæt og afkræve forklaringer og allerede vedtagne forslag nu hos vores respektive foreninger og DSF. Hvis ellers det som Fisk&Fri skriver idag holder vand, ja så er diverse formænd og repræsentanter for de forskellige foreninger og sammenslutninger, der administrerer fiskeriet ved lakseåerne med til høringen. De må jo så kommer hjem med en masse svar allerede nu. Disse svar ønsker vi vel som medlemmer at få del i, for om muligt at kunne gøre indsigelser inden fristen for dette er udløbet.
 
Tænker lidt på en gammel Ann Linnet tekst : "Jeg holder øje med dig"
Synes måske godt det kunne være nødvendigt at praktisere i denne sag !!!!!
 
michael f
Wink

Til top
Fisketegn Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Fisketegn

Tilmeldt:: 22 Maj 2011
Status: Offline
Beskeder: 39
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fisketegn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jan 2012 kl. 23:21
Hej Finn
 
Uagtet dit seneste citat, kan det ikke ændre det modsætningsforhold, som jeg tidligere beskrev og som var fundet i det link.

Udgangspunktet for hele denne diskussion, er skærpede regler omkring ørred og laksefiskeri i vestvendte danske åer. Derfor er det også mest troværdigt at henvise og/eller citere undersøgelser, der drejer sig om ørreder/laks, fremfor at henvise til empirisk data, som med altovervejende sandsynlighed, også inkluderer "mortality rate" for fiskearter, som  ikke er relevant for denne diskussion. Dvs. bluefish, tuna, rock bass, mackerel, snapper osv. ikke bør blandes ind i denne diskussion.
 
Med andre ord; jeg kan sagtens forestille mig, at der ikke vil kunne måles en forskel i dødeligheden ved fiskeri m/u modhager, når det drejer sig om bass eller danske gedder og karper. Dog vil jeg stille mig kritisk overfor enhver, som bruger disse data til at understøtte at selvsamme er gældende for alle andre fisketyper - herunder ørreder og laks.
Så den ukønne sammenblanding af "salmonids, marine and freshwater species" rokker stadig ikke ved den kendsgerning, at der således inkluderes arter udover laks og ørreder :-)
 
Med venlig hilsen
Mads Christiansen
Til top
Frank Jensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
FJ

Tilmeldt:: 04 Jan 2012
Status: Offline
Beskeder: 2
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jan 2012 kl. 23:33
Hvis uheldet skulle være ude, er jeg ikke i tvivl om, hvilken krog jeg ville hive ud af overlæben - den uden modhagerSmile
 
Mon ikke en fisk ville tænke på sammen måde, hvis den kunne tænke og vælge.
 
 
Mvh. Frank Jensen
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jan 2012 kl. 23:42
Hmm Michael
Med den informationsniveau vi eksempelvis har igennem SÅS og dennes repræsentanter er det nok som Per Birgertoft spørger tidligere på tråden, "er debatten for de få? hvor er demokratiet henne".Vi kan bare konstater det bliver svært at trænge igennem nu.Endnu svære når DTU står med anbefalingerne i hånden og dem som skulle repræsenter lystfiskerene i almindelighed ikke har taget det op i god tid! som eksempelvis DSF.Der har ikke været taget så meget som et 0 op i foreningerne, toget er kørt Frandsen. I bakspejlet kan man så undre sig over hvad grunden er til det ikke er taget op på klubplan!!!!, at der ikke er fulgt op på tingene i DSF-bladet!!!. Der har bare intet været, udover et gabende tom 0, omkring emnet.Tror desværre ikke DSF har været med til mødet idag. Og skulle vi forvente vore interesser blive tilgodeset på bedste vis,mon så ikke det var foregået lidt mere åbent i almindelighed og særdeleshed for længe siden!!!
 
Til top
Claus Bech-Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Claus Bech-Petersen

Tilmeldt:: 08 Nov 2003
Status: Offline
Beskeder: 247
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Claus Bech-Petersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jan 2012 kl. 23:55
Jeg har lige modtaget et referat fra en af deltagerne i dagens møde, og ifølge ham bliver reglerne sådan:

- sæsonen starter 16/4 og slutter 15/10.
- Der skal fiskes med max en krog uden modhager.
- der må fiskes med orm, så længe det er på cirkelkrog
- rogn og rejer er forbudt
- kvoten fastsættes individuelt for den enkelte å og det fastsættes også individuelt, hvor stor en del af kvoten der skal bestå af laks over hhv under 75 cm.

Claus

Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2012 kl. 00:09
Frank nu er det 4 sæson vi går i møde i skjernåen m modhageløse kroge,
så mon ikke i rundt omkring nok skal vænne jer til detWink
Elleres er bøden 4 cifre pr forseelse.
 
Trådens indhold er vigtigere samlet set!
Måske ikke dem "ovenfra," de vil nok mene tråden bare er en ventil for lystfisker`øv,brok og andet.
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2012 kl. 00:20
Citat: hlf

Frank nu er det 4 sæson vi går i møde i skjernåen m modhageløse kroge,
så mon ikke i rundt omkring nok skal vænne jer til detWink
Elleres er bøden 4 cifre pr forseelse. Det er vi jo tvunget til, ikke Heine ...men det ændrer ikke på at det er noget forbandet meningsløst pjat, visse steder og tidspunkter! Så mon ikke kontrollørerne skal se at få nye batterier i pandelamperne ...de kunne let gå hen at få travlt, hvis de nu skal ud og jagte alle de natfluefiskere som måske kunne tænkes at skide på den regelWink ....ak ja, så bliver mit lille tænkte scenarie fra en tidligere tråd nok alligevel sandt Ermm:
http://www.123nu.dk/lystfiskeri/forum/forum_posts.asp?TID=41791&title=Substans+vs.+konsekvens

 
Trådens indhold er vigtigere samlet set!
Måske ikke dem "ovenfra," de vil nok mene tråden bare er en ventil for lystfisker`øv,brok og andet. Det gør de vel, for nu kan vi jo se at de ikke gad lytte til brugerne...


Redigeret af FD - 05 Jan 2012 kl. 00:35
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2012 kl. 00:21
Tak Claus
Nu står der ikke enkeltkrog, så jeg går ud fra det er valgfrit u modhagere som vi kender det fra Skjernåen?
vh Heine
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2012 kl. 00:24
Hej Mads,

Kan se at du egentlig bare fastholder dine argumenter ...fint med mig, jeg vælger så også at fastholde mine Wink


Redigeret af FD - 05 Jan 2012 kl. 00:34
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
Claus Bech-Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Claus Bech-Petersen

Tilmeldt:: 08 Nov 2003
Status: Offline
Beskeder: 247
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Claus Bech-Petersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2012 kl. 00:25
Heine,
Det går jeg også ud fra. Men der kommer vel noget på sportsfiskeren.dk i morgen.
Claus

Til top
martin Schack Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
mschack Avatar

Tilmeldt:: 01 Jun 2007
Geografisk: Ribe
Status: Offline
Beskeder: 28
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mschack Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2012 kl. 00:30
Uanset hva, så synes jeg edderbroderme at det er nederen hvis der bliver cuttet en måned af sæsonen! Især når man i forvejen forsøger at imødekomme "trenden"  ved at fiske modhageløst, og i forvejen genudsætter rigtig mange fisk- også havørreder og især hunner. Hvis de virkelig mener det seriøst med de lakseregler i de vestvendte åer, så få styr på fiskeriet med nylongarn i Ribe østerå med noget overvågning(Har fanget flere fisk med garnmærker i år), og få fjernet alle spærringerne først; Fole, Gelsbro, stampemøllen, Jedsted, Ansager mølle(her lå døde fisk i vandkanten for en uge siden), for slet ikke at nævne Skibbroen i Ribe- den største stopklods at dem alle, så fiskene kan komme op og reproducere sig selv.     
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2012 kl. 00:51
....Bussen kørte den dag da vi lystfiskerne deponerede varetagelsen af alle vores interesser hos biologerne!

Kan i ha' det godt allesammen, og tak for debatten her.
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2012 kl. 07:09

tænk at vi lystfiskere betaler vedkommendes løn, som har lavet dette makværk.

Jeg er rystet i min grundvold!!!Unhappy
Tænk at vedtage nye regler uden at hører medlemmerne ad.
Det minder en del om det tidligere østlande, hvor diktatur stod øverst på dagsorden
Mvh
Henrik Christensen
Til top
 Besvar Besvar Side  <1 2345>

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres