Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ens reglsæt for vestvendte åer

 Besvar Besvar Side  123 5>
Forfatter
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Ens reglsæt for vestvendte åer
    Sendt: 26 Dec 2011 kl. 15:03
Nogen som har præsise kendskab til nye regelsæt (?) for laksefisk Shocked.
Hvad DTU-AQUA er nået frem til osv.
Bliver det fra 2o12 reglerne bliver ændret, bødetakster, krogvalg, fiskeformer osv.
 
Er der nok åbenhed og diskusion samt informationer omkring emne i klubberne og bladene (?)
 
                            Mange venlige hilsner
                                 Heine L Fausing.
 
                                heine@fisknu.dk
 
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Dec 2011 kl. 18:04
Der er ikke behov for yderligere regler  fra Fiskeridirektoratet. Laksebestandene er i en positiv udvikling og de vestjyske gydebestande vil de næste 3-5 år automatisk forøges, udelukkende fordi der er lavet store genopretningsprojekter de sidste 5 år. Der har i historisk tid nok ikke været mere gydegrus i vestjyske laksevandløb end der er tilstede nu og langt de fleste spærringer er også væk.
 
En laks pr. sæson pr mand. - Yderligere regler er unødvendige. Stikker man elektroden i vandet vælter det op med naturlig lakseyngel. Det er med andre ord svært at bevare pessimismen.
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Dec 2011 kl. 18:09
Citat: Jakob Larsen

En laks pr. sæson pr mand. - Yderligere regler er unødvendige.


Altså du mener at denne regel er den eneste nødvendige, i  al evighed, og uanset bestandens størrelse?

...Er sikker på at Heine også havde andre ting i tankerne Wink
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Dec 2011 kl. 18:18
Hej Finn.
Den regel er efter min bedte overbevisning nok. Laksebestandene har en robusthed og et drive så de helt af sig selv bliver større ift. nu. Jeg lægger selvfølgelig til grund at den nuværende længde på fiskesæson fastholdes og at der er styr på garnfiskeriet i fjordene. Alt det andet med forbud mod gulp, modhagerløse kroge, kun en krog på wobler osv osv.
Vi er jo derhenne hvor man ikke ved hvor man skal gøre af udsætningsfiskene fordi det vrimler med naturlig yngel, de steder hvor man hidtil har sat lakseyngel ud..Wacko
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Dec 2011 kl. 18:21
Tja Jakob,

Sådan bliver det jo nok ...så må vi der ønsker kvalitetsfiskeri (forstået som vand der ikke overrendes) jo søge andre steder hen Ermm

Det er ikke alle der har svært ved at få hænderne ned igen, men sådan er det jo med personlige præferencer.
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Dec 2011 kl. 18:39
Citat: Jakob Larsen

Der er ikke behov for yderligere regler  fra Fiskeridirektoratet. Laksebestandene er i en positiv udvikling og de vestjyske gydebestande vil de næste 3-5 år automatisk forøges, udelukkende fordi der er lavet store genopretningsprojekter de sidste 5 år. Der har i historisk tid nok ikke været mere gydegrus i vestjyske laksevandløb end der er tilstede nu og langt de fleste spærringer er også væk.
 
En laks pr. sæson pr mand. - Yderligere regler er unødvendige. Stikker man elektroden i vandet vælter det op med naturlig lakseyngel. Det er med andre ord svært at bevare pessimismen.
Fin silvery, du står med jakob.
 
Bestandsundersøgelsen som er foretaget i Skjernåen i år ,
hørte jeg på DCV på el-fiskedag 4/12-2011 under efterfølgende foredrag at bestanden ikke er vokset siden sidst, jo med sølle 500 laks så den estimerede opgang er steget fra 3500 til 4000 laks !!
besynderligt eller betænkeligt at der ikke er sket mere eftersom jeg fornemmer vi aldrig har haft så mange fisk i åen før! noget stemmer ik rigtigt.
Mange lystfiskerpenge eller fisketegnsmidler osv er brugt over årene, sker der intet,er det gået i stå ,  ,   ,(?)
Iøverigt ser WWF-fisk gul på laksen.


Redigeret af hlf - 26 Dec 2011 kl. 18:40
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Dec 2011 kl. 18:44
Citat: FD

Citat: Jakob Larsen

En laks pr. sæson pr mand. - Yderligere regler er unødvendige.


Altså du mener at denne regel er den eneste nødvendige, i  al evighed, og uanset bestandens størrelse?

...Er sikker på at Heine også havde andre ting i tankerne Wink
 
Hej Finn
Hæng mig ikke ud!LOL
jeg spurgte blot!
måske nogen her kender til kommende regler  ,   ,  ,
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Dec 2011 kl. 18:46
...måskeeeWink
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Dec 2011 kl. 18:47
I Holstebro folyder det fra elfiskeholdet, at der aldrig er set så mange laks før og vandkvaliteten i tilløbsåerne bliver bedre og bedre. De sidste væsentlige spærringer er med i vandplanerne undtaget de store ved Tange og Holstebro, der udsættes til næste runde efter 2015. Jeg synes derfor der er behov for at dæmpe laksehysteriet. Havørreden er jo reelt meget mere trængt end laksen.
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Dec 2011 kl. 18:58
Citat: Jakob Larsen

  Jeg synes derfor der er behov for at dæmpe laksehysteriet. Havørreden er jo reelt meget mere trængt end laksen.
Thumbs Up Hørt!

Derudover...
Fra mange vestvendte vandløb hører man samme historie: Det vrimler med laks ...så må foreningerne og DSF i gang med at finde tilstrækkeligt med lystfiskere til at fange en laks pr. mandLOL  hihihi, ja for gud forbyde at man begyndte at give foreningsmedlemmer medlemsfordele i form af en ekstra laks eller 2, eller endnu værre, stykker/stræk/tidspunkter reserveret til medlemmerne ....Ermm Nej, nu rabler det for mig ...noget sådant ville jo give et uoverskueligt administrationsbesvær for foreningerne! Hvordan skal de dog kunne takle alle de lystfiskere der pludseligt ville finde de attraktivt at blive medlemmer ...jeg mener, der er jo i forvejen en flot tilgang af nye medlemmer i de i forvejen overfylde foreninger, hvis kasser bugner af penge ....ja det er sandelig lyse tider vi går i møde, hurra hvor det går Unhappy

sarkasme og/eller ironi kan forekomme


Redigeret af FD - 26 Dec 2011 kl. 19:03
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Dec 2011 kl. 19:06
Hmm netop Jakob
mange laks (minus Skjernå! trods vi oplever rigtig mange laks)
men det ser ud til Havørreden er en sjældenhed i de gode størrelser i almindelighed .
 
 
Til top
Arne Kristensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ajk

Tilmeldt:: 01 Okt 2010
Status: Offline
Beskeder: 151
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ajk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Dec 2011 kl. 19:19
ELLER; lad være med at købe laksefisk ved fiskehandleren og rendyrk C&R. Tag et kamera med hvis i vil prale (som jeg gerne vil) og nyd det! når fisken genudsættes.
Det er praktiseret overalt i verden med kanonresultater til følge.
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Dec 2011 kl. 19:25
Citat: ajk

ELLER; lad være med at købe laksefisk ved fiskehandleren og rendyrk C&R. Tag et kamera med hvis i vil prale (som jeg gerne vil) og nyd det! når fisken genudsættes.
Det er praktiseret overalt i verden med kanonresultater til følge.


Men bare du så husker at det slet ikke er en løsning for ret mange lystfiskere ....og at noget sådant altså ville ødelægge fiskeriet fuldstændigt for en del Wink

...Hvis de fleste inkarnerede C&R fiskere havde denne forståelse og indlevningsevne kunne man sikkert lettere finde et kompromis der ikke kun tilgodeser en part.
...Og ja, jeg kan sagtens acceptere dem der bevidst vælger bevidst C&R selvom jeg aldrig selv kunne gøre det...
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
Arne Kristensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ajk

Tilmeldt:: 01 Okt 2010
Status: Offline
Beskeder: 151
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ajk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Dec 2011 kl. 19:29
Osse accepteret, kun et personligt forslag.
Fortsat god jul.....
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Dec 2011 kl. 19:32
Citat: ajk

Osse accepteret, kun et personligt forslag.
Fortsat god jul.....


I lige mådeWink

Ville også bare kommentere at forslaget er ligeså diskriminerende og ødelæggende for mange, som et forbud mod C&R ville være for digWink
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
Lars C. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DNA7 Avatar

Tilmeldt:: 29 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DNA7 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Dec 2011 kl. 19:33
"Fisk kan være temmelig skrøbelige udenfor deres rette element og er for eksempel ikke skabt til at bære deres egen vægt over vandet. Derfor kan ryghvirvlerne let skades ved håndtering. Den klassiske måde at holde en fisk på ved fotografering inden genudsætning – nemlig i halen – er derfor ikke særlig smart."
 
Ovenstående er sakset herfra...
 
 
At fisken hviler let over dit ben hjælper sgu ikke meget, hvis først den slår et slag med halen... Ouch
 
 
Til top
Arne Kristensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ajk

Tilmeldt:: 01 Okt 2010
Status: Offline
Beskeder: 151
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ajk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Dec 2011 kl. 19:35
Det gør den ikke med en Vendelbohånd ved "roret"
Men forventede et sådan svar.
Er selv blevet klogere, men tak.Embarrassed
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JB Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JB Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Dec 2011 kl. 20:25
Citat: FD

ja for gud forbyde at man begyndte at give foreningsmedlemmer medlemsfordele i form af en ekstra laks eller 2, eller endnu værre, stykker/stræk/tidspunkter reserveret til medlemmerne ....Ermm Nej, nu rabler det for mig
sarkasme og/eller ironi kan forekomme
 
Ja, med de enorme ressourcer, der er brugt på Skjern å og Varde å, så kunne nogen måske blive lidt stødte over, at kun medlemmerne af lokale foreninger fik fordelene. Måske staten skulle administrere fiskeriet på de gendannede strækninger? Nej nu rabler det vist også for mig!!! Wink
Mvh JB
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Dec 2011 kl. 20:52
Citat: JB

Citat: FD

ja for gud forbyde at man begyndte at give foreningsmedlemmer medlemsfordele i form af en ekstra laks eller 2, eller endnu værre, stykker/stræk/tidspunkter reserveret til medlemmerne ....Ermm Nej, nu rabler det for mig
sarkasme og/eller ironi kan forekomme
 
Ja, med de enorme ressourcer, der er brugt på Skjern å og Varde å, så kunne nogen måske blive lidt stødte over, at kun medlemmerne af lokale foreninger fik fordelene. Måske staten skulle administrere fiskeriet på de gendannede strækninger? Nej nu rabler det vist også for mig!!! Wink


Ja det synes jeg egentlig det gør (ingen ironi) ...men måske fordi jeg evner at se en nuanceret løsning som ikke enten er det ene eller det andetWink (lidt ironi her)

Men hvis du finder en der ønsker at foreningsmedlemmer får alle fordelene, så snak med ham/hende ...for det var ikke det jeg skrev, og derfor preller det du skriver helt af på mig Wink

Mvh.
Finn Dahlin
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Dec 2011 kl. 20:57
Til Heine,

Her mit bud på hvad essensen bliver i de nye fællesregler:


Mvh.
Finn Dahlin
Til top
Claus Julius Blomgreen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
cjbhare Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 195
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér cjbhare Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Dec 2011 kl. 21:07
Hej Finn
Lige et hurtigt spørgsmål.
Hvem af de 2 bæster er lystfiskerenLOL
Mvh Claus
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Dec 2011 kl. 21:12
Citat: cjbhare

Hej Finn
Lige et hurtigt spørgsmål.
Hvem af de 2 bæster er lystfiskerenLOL
Mvh Claus


Lystfiskeren er den flueklat man svagt aner øverst i billedet (over flueknepperne)
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
Claus Julius Blomgreen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
cjbhare Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 195
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér cjbhare Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Dec 2011 kl. 21:18
Hopla, havde slet ikke set klatten....... så må knepperen jo have skudt helt forbi.... Ynkeligt!Big smile
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Dec 2011 kl. 21:19
...Ja Claus, det er flueknepperi ofte Unhappy
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Dec 2011 kl. 22:18
Du har fat i noget Finn!,
hvordan bliver der tilført viden hertil tråden!!Wink
Til top
Claus Julius Blomgreen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
cjbhare Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 195
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér cjbhare Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Dec 2011 kl. 22:29
Hej Heine
Det bliver svært at gøre på nuværende tidspunkt - forslag til nyt regulativ ligger på natur&erhvervsstyrelsens bord i øjeblikket. Så vi kan gisne og vente.
Mvh Claus
Til top
Jan Pilgaard Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
pille

Tilmeldt:: 25 Mar 2007
Geografisk: Haderslev
Status: Offline
Beskeder: 35
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pille Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Dec 2011 kl. 22:50
Hej Heine
 
Ved ikke helt om du tænker på fælles regler for alle vestvendte lakseførende åer.
 
Jeg synes jeg har hørt at der bliver fælles regler såsom:
 
  • ormefiskeri stoppes efter man har haft den første laks på land uanset om den er genudsat eller hjemtaget. (ligesom Skjernå) herunder tilbage til cirkelkroge.
  • Kun enketlkroge uden modhager på alle agntyper.
  • Ens åbne og lukketider for alle åerne.

Er spændt på hvad der sker......men glæder mig helt vildt til at stå ved vores fælles dejlige Skjern å igen d. 1 april.

 
Glædelig Jul til jer alle.
VH
Jan
 
Til top
Frederiksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ljf

Tilmeldt:: 14 Nov 2006
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 771
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ljf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Dec 2011 kl. 09:54
Ved gud jeg håber de undlader at lave omløbs stryg ved Tangeværket. Ene og allene af den grund at så vil vi i "mit fiskevand" få det samme cirkus som som i de vestlige åer.
Fri os fra det!
Til top
per birgertoft Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lerby

Tilmeldt:: 02 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 226
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lerby Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Dec 2011 kl. 10:14
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Dec 2011 kl. 10:27
Hey Jan
Glæder mig også, ikke mindst til hygge og "løgnhistorier"ved åenBig smile
 
Regler , hmm hører bare i "krogene" at der er mere i regelsættet end de tre punkter du beskriver. Så hvorfor der ikke er mere åbenhed omkring emnet og hvorfor der ikke har stået mere i bladene omkring emnet i almindelighed. DSF har vel været medhører!! eller er det topstyret statsligt anliggende!!!
Claus J. Blomgreen, ok , men så oplyser du at DTU-AQUA eller andre er "ude" eftersom du skriver det ligger ved natur og erhvervsstyrelsen bord!!.
Så er det vel på tide DSF-bladet oplyser omkring ændringer eller tiltag. Eftersom det ligger der!! Skal det så i høring ,  ,nu eller (?).
Syntes det er alt for lidt oplysninger i almindelighed og særdeleshed .
Alt for lidt er oppe til diskution, mht. trådens startindlæg.
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Dec 2011 kl. 10:34
Om jeg forstår hvorfor der skal være fælles regler, da det ikke er samme forhold som gør sig gældende ved alle åer.
I Skjern å/Varde å er alle laksefikseret og havørreden går stærkt tilbage.
Der ønsker man at alt skal dreje sig om laks(Hvorfor skal havørreden ikke ikke fredes der, da bestanden er langt mindre end laks!!!)
I F.eks Ribe å har vi vel nok en af landens mest unikke havørredbestand.
Det både i antal og størrelse.
Det skal nu lide samme skæbne som i Skjernå/Varde å
Alt skal også der, nu udelukkende dreje sig om laks.
Hvor er det trist, at de kloge hoveder hos DTU Aqua også skal ødelægge den bestand af havørreder, som generationer af lystfiskere har haft stor glæde af at fiske på, UDEN at bestanden er gået ned.
Det gør virklig ondt i mit lystfiskerhjerte.Cry
Mvh
Henrik Christensen
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Dec 2011 kl. 10:37

Ved ikke lige hvor akturelt den er, da det er fra marts 2010



Redigeret af Henrik Christensen - 27 Dec 2011 kl. 10:39
Mvh
Henrik Christensen
Til top
Rene Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rene Andersen Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2003
Status: Offline
Beskeder: 109
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rene Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Dec 2011 kl. 11:59
Citat: Henrik Christensen

Om jeg forstår hvorfor der skal være fælles regler, da det ikke er samme forhold som gør sig gældende ved alle åer.
I Skjern å/Varde å er alle laksefikseret og havørreden går stærkt tilbage.
Der ønsker man at alt skal dreje sig om laks(Hvorfor skal havørreden ikke ikke fredes der, da bestanden er langt mindre end laks!!!)
I F.eks Ribe å har vi vel nok en af landens mest unikke havørredbestand.
Det både i antal og størrelse.
Det skal nu lide samme skæbne som i Skjernå/Varde å
Alt skal også der, nu udelukkende dreje sig om laks.
Hvor er det trist, at de kloge hoveder hos DTU Aqua også skal ødelægge den bestand af havørreder, som generationer af lystfiskere har haft stor glæde af at fiske på, UDEN at bestanden er gået ned.
Det gør virklig ondt i mit lystfiskerhjerte.Cry
 
Hørt det der Henrik.. lige netop hvad der sker. havørreden går tilbage og man satser kun på de laks ved frede dem. fred da havørreden 5 år i varde skjern og storåen og fisk løs på de laks og sæt massive mængder havørrede yngel ud.For min skyld kan de tage alle ribe å laks og sætte ud nede i hvide å systemet og lade ribe å bevare sin havørrede stamme
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Dec 2011 kl. 15:17
Ok så må vi nok konstatere at vi med trådens viden ikke er kommet længere end
natur&erhvervsstyrelsens bord som Claus J. Blomgreen`s viden bidrog med.
Vi kan så samtidig måske konstatere at der ingen lystfiskere som kan bidrage med
præcise oplysninger om trådens indledning, noget betænkeligt.
 
Kvoter og regler kommer oftes i sidste sek, til sæsonstart. En enkelt gang kom kvoten for sent i Skjernåen. Hvorfor kommer regler og ny kvote ikke et par mdr før sæsonstarten, i god tid (?).Eller er vi som lystfiskere ude af billedet der også(?)
 
 
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Dec 2011 kl. 16:10
Den nuværende bekendtgørelse vedr. fiskeri i Ringkøbing Fjord mv.. udløber 31. marts 2012. Så mon ikke der kommer en ny bekendtgørelse i 4 ugers høring i februar 2012.
 
Man kan tilmelde sig høringer her (fx. bekendtgørelser fra Fiskeridirektoratet): https://www.borger.dk/Lovgivning/Hoeringsportalen/_layouts/borgerdk/hoeringsportal/SubscriptionPage.aspx
Til top
Kaspar Wendelin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kaspar Wendelin

Tilmeldt:: 06 Aug 2008
Geografisk: gladsaxe
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kaspar Wendelin Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Dec 2011 kl. 16:37
Man undres tilstadighed over at Danmark overhoved tillader fiskeri efter en art der er listet på Habitat direktivets lister over truede dyr. En kvote på NUL laks i ferskvand ville være passende indtil arten ikke længere er truet og fiskeriet kan give helt fri.

Det som lystfiskerne burde gøre er at lave nye opvækst områder i vandløbene og så kommer de til at kunne fiske uden at der skal pumpes tusinder og atter tusinder at dambrugs overfoderede P&T fisk ud i åen. Vildefisk kan jo ALDRIG være lavet af menneskehænder i et dambrug.

C&R fiskeri efter fisk som man slev fremhæver som sarte er usmageligt. C&R bør holdes til arter der kan tåle det, karper og brasen er gode C&R fisk, gedder tildels, men ørred og laks nej.

Til top
Orla Bertram-Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
obn

Tilmeldt:: 13 Nov 2010
Geografisk: Aalestrup
Status: Offline
Beskeder: 152
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér obn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Dec 2011 kl. 11:56
Jeg er langt hen af vejen enig med Jakob Larsens synspunkter, som de er formuleret herover. Dog tror jeg, at der er brug for en "stor kvote" ved Skjern Å nogle år endnu. Den store kvote kan selvsagt her (som ved andre åer) forøges i takt med bestandens fremgang, men kan næppe undværes med det første ud fra alm. forsigtighedsprincipper.
 Til gengæld mener jeg, at kvoten på laks under 75 cm. kan stå åben allerede fra den næste justering af regelsættet. Dermed kommer vi igen i den ønskværdige situation, at alle, der har heldet og lysten, i det mindste kan hjemtage en grilse fra åen. (Det forudsætter dog grønne vintre og/eller mere styr på skarverne, se herunder).
Grundet den kedelige tilbagegang for havørreden sympatiserer jeg ligeledes med Skjernåsammenslutningens (SÅS) regel om maks to hjemtagne havørreder pr. år pr. fisker.
Et estimat på en opgang på 4000 laks i 2011 i Skjern er vel slet ikke så tosset, når vi husker på, at opgangen af grilse var skræmmende lav i år. Formodentlig p.gr.a. skarvenes huseren i åsystemet de to seneste strenge vintre. Uden denne misere havde opgangen formodentlig været på mindst 5000 laks. Der var således ekstremt mange grilse i åen i 2010.
Mit private svar på Heine Fs indledende spørgsmål om ens regler for alle de vestvendste åer er et stort, rungende NEJ! Reglerne bør tværtimod tilpasses de enkelte vandløb hvad angår kvotestørrelse, sæsonlængde og metodevalg. Og det bør være sammenslutningerne af lystfiskerforeninger ved de enkelte åer, der ud fra lokalkendskab definerer reglerne. Den opgave har de jo hidtil bestridt med stor indsigt og dygtighed.
- Det lykkedes mig for få år siden at overbevise biologerne i DSF om, at ovennævnte principper gælder for havørredåerne, netop fordi de er så forskellige med uens snitstørrelser og opgangsmønstre mv.
- Samme mener jeg som nævnt gælder for lakseåerne.
I øvrigt rummer Skjern Å m.fl. vel efterhånden både første, anden, tredje og fjerde (m.fl.) generations vildlaks ud over de "tamlaks", der er direkte udsat som yngel. 
Godt nytår til alle seriøse stangsvingere!
Orla 
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Dec 2011 kl. 15:15
Fornuftigt skrevet Orla.
Bliver spændende at høre hvad der kommer ud af mødet i Januar, når repræsentanter fra de vestvendte lakseåer har været med til gennemgang af forslag t regulativet.
Håber DSF dækker begivenhederne , da det jo nærmest er historisk! og der i forvejen ikke har været bragt meget omkring emnet.
Til top
Claus Julius Blomgreen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
cjbhare Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 195
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér cjbhare Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Dec 2011 kl. 16:49
Citat: obn

....Mit private svar på Heine Fs indledende spørgsmål om ens regler for alle de vestvendste åer er et stort, rungende NEJ! Reglerne bør tværtimod tilpasses de enkelte vandløb hvad angår kvotestørrelse, sæsonlængde og metodevalg. Og det bør være sammenslutningerne af lystfiskerforeninger ved de enkelte åer, der ud fra lokalkendskab definerer reglerne. Den opgave har de jo hidtil bestridt med stor indsigt og dygtighed....
Hej Orla
Ja, det kan du have ret i og jeg er også fortaler for regelsæt tilpasset de enkelte vandløb..... Men jeg må også sige at der i så fald skal skabes regler for samarbejdsudvalgenes måder at fordele laks på, det kan de åbenbart ikke finde ud af, Et glimrende eksempel er Ribe å, hvor samarbejdsudvalget IKKE har ønsket at kvoten skulle fordeles så den kunne opfiskes, det har resulteret i at der de sidste 2 år har været fanget over 300 laks, hvoraf kun godt 40 er hjemtaget af en kvote på 90 - resten kunne ikke hjemtages grundet meterfordelingsnøglen. Der har heller ikke været et ønske om at fordelingen skulle ændres, trods lystfiskernes ønsker - nej SU-Ribe ser det som en sejr hver gang der er "overskud" på kvotekontoen - og det er at gøre grin med alle os der gerne vil fange en fedtfinne.... Så selvom jeg fra i¨år selv er repræsenteret i Samarbejdsudvalget for Ribe å, så mener jeg fordelingerne skal styres et andet sted fra, ihvertfald så længe der sidder personer der ikke ønsker at de tildelte laks, skal tilfalde lystfiskerne.......
Der fokuseres udelukkende på laksen og havørreden glemmes - det ændrer sig nok om nogle år, men så længe det er laksen der skal forfordeles, så lad os da i det mindste fange det som DTU's biologer har udregnet er bæredygtigt.
Samarbejdsudvalgende kan sagtens stå for regelsætning og fordeling i de forskellige å-systemer, men der skal så også være en instans der kan kigge ned og fratage dem retten til dette, hvis de foretager sig noget som ikke er acceptabelt i lystfiskerregi!
Mvh Claus
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Dec 2011 kl. 20:00
Citat: hlf


Vi kan så samtidig måske konstatere at der ingen lystfiskere som kan bidrage med
præcise oplysninger om trådens indledning, noget betænkeligt.
 


Nej, selvfølgeligt ikke. Disse ting afgøres af af Fiskeridirektoratet (formelt) og af DTU-Aqua (reelt) ....det er nok her du skal spørge ...du ved sikkert selv hvemWink ...men forvent ikke den store fortællelyst om de regler vi skal have presset ned over hovederne, da disse regler jo nok ikke får lystfiskere flest til at klappe i hænderneWink

Jeg håber alle de der så brændende ønskede sig ens og derved ufleksible regler for alle vandløb er klar til høste som de har sået ...men lur mig om ikke der bliver et par stykker der får et eller andet galt i halsen når de ser hvad de har skabt Embarrassed
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Dec 2011 kl. 21:02
Citat: Henrik Christensen

Om jeg forstår hvorfor der skal være fælles regler, da det ikke er samme forhold som gør sig gældende ved alle åer.
I Skjern å/Varde å er alle laksefikseret og havørreden går stærkt tilbage.
Der ønsker man at alt skal dreje sig om laks(Hvorfor skal havørreden ikke ikke fredes der, da bestanden er langt mindre end laks!!!)
I F.eks Ribe å har vi vel nok en af landens mest unikke havørredbestand.
Det både i antal og størrelse.
Det skal nu lide samme skæbne som i Skjernå/Varde å
Alt skal også der, nu udelukkende dreje sig om laks.
Hvor er det trist, at de kloge hoveder hos DTU Aqua også skal ødelægge den bestand af havørreder, som generationer af lystfiskere har haft stor glæde af at fiske på, UDEN at bestanden er gået ned.
Det gør virklig ondt i mit lystfiskerhjerte.Cry


Enig Henrik,

Men det nytter ikke at vi 2 og et par stykker andre kæfter op herinde. Vi må mobilisere alle havørredfiskere, og stå samlet overfor dem der bestemmer. Vi må kræve differentierede regler, så vi kan sikre at det, for så mange, danske natfluefiskeri efter havørred ikke skæmmes af uvedkommende og tåbelige lakseregler.

....som forsøgt belyst i en tidligere tråd, kan det ikke passe at natflufiskeren ved Gelsåen, i Juni, Juli og august lovmæssigt skal tvinges til modhageløse kroge, når på samme tid, uerfarne laksefiskere ved Skjern å kan C&R fiske laks, og mishandle dem til døde for pral og et fotografis skyld ...helt straffrit!
...Der er sgu' noget fundamentalt galt her!

Som billist skal man bevise at man kan udføre opgaven, som jæger ligeså ...ja, selv golfspillere skal mange steder bevise at de kan ramme bolden før de får lov at ødelægge græsset på golfbanen!!!!!! ...og det er for helvede da bare græs!!!

Men enhver idiot kan gå ud og fiske laks, uden at vide nogen om at fiske, uden at kunne fiske, uden at kunne kende forskel på fiskearter, uden at kunne håndtere en fisk ....nej for her tilpasser man hellere reglerne efter laveste fælles nævner, som lige beskrevet!!?!?  ...det giver simpelthen ingen mening.
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
finn grann kjær frederiksen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
finn g.frederiksen Avatar

Tilmeldt:: 29 Okt 2011
Status: Offline
Beskeder: 4
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finn g.frederiksen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Dec 2011 kl. 21:07
Forekommer mig at al den snak om regler, kommer mere og mere ud af proportioner, des flere laks vi får i de danske vandløb. En går så vidt at fraråde at købe laks hos fiskehandleren, samt indføre total C&R, og noget tyder på at det er den nye trend. Usmageligt efter min mening ! At nyde en selvfanget laks er, efter min mening, en væsentlig del af selve fangstoplevelsen. Dermed ikke sagt at der ikke skal være regler, hvis en bestand er truet!
Hvor truet laksen er, nu i eksempelvis Skjernå, kan man vist sætte et spørgsmålstegn ved .... men ok hvis skarven er truet, ja så er laksen selvfølgelig også :-) Der gættes på "kun" 4000 opgangslaks, men det forudsætter altså at vi fanger omkring 30 % af et års opgang.
Nogle ønsker dette tal mindst 3-doblet. Fint nok i princippet, hvis man gerne vil fange (og genudsætte) en masse laks.
Er der for øvrigt nogle der tænker på det økologiske system i den sammenhæng ? Hvad nu hvis der er sammenhæng mellem nedgang i havørred/stalling bestand og store mængder af velvoksne laks??
Vedrørende fælles regler forekommer det mig betænkeligt, da problematikkerne vil være ret forskellige, fra vandløb til vandløb, og unødvendigt at gøre dem strammere end det er aktuelt ved det enkelte vandløb.
Generelt ikke flere regler end nødvendigt ! Det nedsætter simpelthen glæden ved vor hobby alt for meget. Skaber "østeuropæiske" forhold !! Tænker stadig på en der målte 3 cm forkert i 2010, med 2 års karantæne til følge.
Mvh Finn Frederiksen
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Dec 2011 kl. 21:34
Nu hvor der skal være ens regler i alle vestvendte åer, skal der så også være samme laksekvote????????
Det må det nødvendigvis være, for ellers giver det overhovedet ingen meningShocked
Mvh
Henrik Christensen
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Dec 2011 kl. 21:43
Citat: Henrik Christensen

Nu hvor der skal være ens regler i alle vestvendte åer, skal der så også være samme laksekvote????????
Det må det nødvendigvis være, for ellers giver det overhovedet ingen meningShocked


Jo det gør, hvis man ser det sådan her: Jeg forventer ikke at man forsøger at tilgodese alle, ej heller kun fiskene.
Man vil sikkert tilgodese flest mulige grupper ...formodentlig dem med "de rigtige holdninger" ...altså ifølge magthaverne. Og allervigtigts, selvfølgelig grupper af LAKSEFISKERE!

Måske må en af de grupper der bare er dømt til at stå bagerst i køen, være natfluefiskerne i de de åer, hvor der af naturlige årsager, dyrkes dette fiskeri ...ja for der er jo ingen laks i eksempelvis Gelsåen i sommernatten.


Redigeret af FD - 28 Dec 2011 kl. 21:45
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
bjarne jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
bjar1525

Tilmeldt:: 19 Feb 2006
Status: Offline
Beskeder: 311
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bjar1525 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Dec 2011 kl. 00:14
citat fra obn
Mit private svar på Heine Fs indledende spørgsmål om ens regler for alle de vestvendste åer er et stort, rungende NEJ! Reglerne bør tværtimod tilpasses de enkelte vandløb hvad angår kvotestørrelse, sæsonlængde og metodevalg. Og det bør være sammenslutningerne af lystfiskerforeninger ved de enkelte åer, der ud fra lokalkendskab definerer reglerne. Den opgave har de jo hidtil bestridt med stor indsigt og dygtighed.
 
 
 jeg vil  ikke håbe det bliver aktuelt at lokalforeningerne selv varetager bestandene i åerne.
den decentrale styring der findes nu - sikre at fokus er på bestanden og ikke fangsten. man skal vel bare sondere retorikken herinde fra tid til anden - for at forestille sig hvilken forhold man kunne tænke sig opstå.
 
i begyndelsen af tråden er der nogle der diskutere, at ens regler i åerne også må betyde ens størrelse på kvote - tak spids, en fortolkning. jaja der ryger jo lidt hjerneceller i juletiden med for mange julefrokoster.
Til top
Rene Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rene Andersen Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2003
Status: Offline
Beskeder: 109
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rene Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Dec 2011 kl. 09:24
Citat: FD

Citat: Henrik Christensen

Nu hvor der skal være ens regler i alle vestvendte åer, skal der så også være samme laksekvote????????
Det må det nødvendigvis være, for ellers giver det overhovedet ingen meningShocked


Jo det gør, hvis man ser det sådan her: Jeg forventer ikke at man forsøger at tilgodese alle, ej heller kun fiskene.
Man vil sikkert tilgodese flest mulige grupper ...formodentlig dem med "de rigtige holdninger" ...altså ifølge magthaverne. Og allervigtigts, selvfølgelig grupper af LAKSEFISKERE!

Måske må en af de grupper der bare er dømt til at stå bagerst i køen, være natfluefiskerne i de de åer, hvor der af naturlige årsager, dyrkes dette fiskeri ...ja for der er jo ingen laks i eksempelvis Gelsåen i sommernatten.
det tror jeg nemlig osse finn. påtvungen en masse lakse regler som intet har på sig når man fisker havørreder om natten. tror ikke på de siger modhageløse om dagen og ik om natten. så det bliver som du siger dem med den rigtige holdning laksefiskerene
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Dec 2011 kl. 12:44
Finn du skriver "kun"4000 laks!! hmm lidt underlig at vi ikke er nået længere med laksebestanden siden sidste bestandsundersøgelse. Enden er de lejede parter ikke grundige nok contra en universitetsundersøgelse ol, eller også må der være andre faktorer som "snupper"de mange udsatte fisk , siden sidste bestandsundersøgelse.
De danske fjordes administrative del for laksefisk,som fredningszoner mm kan være en væsentlig faktor, der burde undersøges. Alene de mange penge der bliver brugt på udsætninger mm ,burde indikere noget som burde undersøges sammenholdet med de regler som der konstant arbejdes i.
Iøverigt håber jeg at repræsentanterne og myndighederne formår i det omfang det er muligt at tilgodese de fleste vestvendte lakseåer og deres forskelligheder i det nye
regulativ. 
Til top
Lars Andersen. Køge Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
KøgeLars Avatar

Tilmeldt:: 02 Dec 2003
Status: Offline
Beskeder: 448
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér KøgeLars Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Dec 2011 kl. 12:55
Forskellige regler til hver å, de er forskellige!! Opgang, sæson, bestand osv kan ikke generaliseres for flere åer på en gang.
 
Det vil være særdeles ufornuftigt at lave disse ensretninger  for åerne efter min mening.
 
Finn, kender ikke meget til det jyske å fiskeri, kan det virkelig passe at der ikke er stykker der er forbeholdt medlemmer eksklusivt? Hos KSF(Køge) har medlemmerne de fedeste og mest udfordrende stykker for sig selv. Men der er aldrig nogen og fiske på dem! Hvorfor, ved det ikke.
 
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Dec 2011 kl. 15:10
Citat: KøgeLars

Forskellige regler til hver å, de er forskellige!! Opgang, sæson, bestand osv kan ikke generaliseres for flere åer på en gang.
 
Det vil være særdeles ufornuftigt at lave disse ensretninger  for åerne efter min mening.
 
Finn, kender ikke meget til det jyske å fiskeri, kan det virkelig passe at der ikke er stykker der er forbeholdt medlemmer eksklusivt? Hos KSF(Køge) har medlemmerne de fedeste og mest udfordrende stykker for sig selv. Men der er aldrig nogen og fiske på dem! Hvorfor, ved det ikke.
 

Hej Lars,

Der er lidt af det hele, både foreninger hvor der er dagkort salg alle steder, og nogle få foreninger der har bibeholdt lidt medlemsvand ...men trenden går mod at åbne alt for alle, når som helst, hvor som helstCry

Langt de fleste af disse (såkaldt) lukkede steder er faktisk ikke lukkede (som mange dog ønsker at kalde det) ...man har blot medlemsbegrænsning og ingen dagkortsalg, for at sikre kvaliteten (forstået som vand der ikke er overrendt, hvilket en del lystfiskere finder altødelæggende for oplevelsen).
På når ganske få private lodsejere som ikke lejer ud, og nogle få små lukkede konsortier, så er de altså muligt FOR ALLE at få adgang til medlemsvandet og de åbne konsortier ...men selvfølgelig må man enkelte steder stå lidt i kø (venteliste).
Nogle eksempler fra Ribesystemet: RSF's "A" vand, her er der lidt ventetid (og ingen dagkort salg). Ribe Vesterå Konsortiet, her er der pt. vist nok INGEN ventetid, og det er åbent for alle (men ingen dagkort salg). Her ud over er der så foreninger og sammenslutninger med masser af dagkortvand, samt nogle få lukkede konsortier og private lodsejere. Kort sagt, lidt for enhver smagWink

Det er der selvfølgelig delte meninger om, men personligt synes jeg at det er en ganske fin og nuanceret måde at DELE på: Altså at der BÅDE findes dagkortstræk OG medlemsvand ...men her beskyldes man jo ofte for at ville rage det hele til sig og at være egoistisk ...disse beskyldninger falder som oftest fra dem der ikke kan, eller vil se nuanceret på tingene ...hvilket jeg så til gengæld finder ganske egoistiskWink

Ellers er jeg 100% enig med dine første 4 linjer. De beskriver meget godt min personlige agenda i denne debat.


Redigeret af FD - 29 Dec 2011 kl. 15:22
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
finn grann kjær frederiksen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
finn g.frederiksen Avatar

Tilmeldt:: 29 Okt 2011
Status: Offline
Beskeder: 4
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finn g.frederiksen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Dec 2011 kl. 22:55
Heine, de 4000 laks er vist et meget forsigtigt estimat. Formodentlig udelukkende baseret på vore fangster, da næste rigtige bestandsanalyse, så vidt jeg ved, først skal laves igen her i 2012.
Men at forestille sig at vi fanger over 30 % af et års opgang, forekommer mig urealistisk ! Fanger vi derimod eksempelvis 20 %, hvilket jeg også regner for meget højt, vil opgangen have været på
6000 i stedet.
Jeg er tilbøjelig til at give Jacob Larsen ret. Uden yderligere tiltag/ restriktioner er vi nået dertil at den vilde laks kan klare sig i hvert fald for Skjern, Varde og Storå`s vedkommende.Jeg tror ikke, at der i historisk tid har været flere laks og bedre yngleforhold.
Hvis dette er tilfældet er det jo meningsløst at lave ens regelsæt for alle vandløbssystemer, og jeg mener at unødige regler blot skaber unødig misstemning!!
Mvh Finn
Til top
 Besvar Besvar Side  123 5>

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down