Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Bøger og forfatter

 Besvar Besvar
Forfatter
Jørgen Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jørgen S Avatar

Tilmeldt:: 04 Maj 2006
Geografisk: Cph
Status: Offline
Beskeder: 1242
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørgen S Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Bøger og forfatter
    Sendt: 01 Jan 2012 kl. 21:41
Jeg søger lidt hjælp
Findes der et eller andet sted en eller anden form for oversigt på danske forfattere til lystfiskebøger - f.eks. titel, udgivelsensår, oplag, forlag m.v. på de enkelte forfatter.
Det virker nærmest uoverkommeligt at google de enkelte forfatter, da man får fat i en masse antikvariatere m.v. men ikke en samlet oplysning om udgivelser fra den enkelte forfatter.
Jeg tænker så ment ikke på nogen speciel dansk forfatter ud i den ædle kunst at skrive om lystfiskeri, men bare... hvor leder man/finder man sådan oplysninger!
 
I enkelte bøger står der tildiger udgivelser af forfatteren, men... hvad med efterfølgende udgivelser?
Er der nogen som har en god ide?
 
/J
 
Til top
Steen Ellemose Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
SE

Tilmeldt:: 27 Maj 2008
Geografisk: sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 93
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér SE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jan 2012 kl. 23:15
Dansk Grejsamler Klub har udgivet et hæfte med de informationer du eftersøger. Jeg tror det er udsolgt, men er under revision. Du kan kontakte formanden på walton (snabela) mail (punktum) dk.
mvh
Steen


Redigeret af SE - 02 Jan 2012 kl. 11:30
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jan 2012 kl. 23:23
Citat: SE

Dansk Grejsamler Klub har udgivet et hæfte med de informationer du eftersøger. Jeg tror det er udsolgt, men er under revision. Du kan kontakte formanden på walton@mail.dk. 

Hvorfor ligger man ikke sådan en liste på Internettet, det er jo spild af ressoucer og penge med tryk, fotokopier, breve og frimærker.

Jeg er selv gået i gang med at læse alle Ludvig Svendsens bøger, og det er faktisk temmelig besværligt, at få et et helt præcist overblik over, hvad han har udgivet.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
Claus Bech-Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Claus Bech-Petersen

Tilmeldt:: 08 Nov 2003
Status: Offline
Beskeder: 247
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Claus Bech-Petersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jan 2012 kl. 23:45
rex.kb.dk
eller 
bibliotek.dk

Til top
Jørgen Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jørgen S Avatar

Tilmeldt:: 04 Maj 2006
Geografisk: Cph
Status: Offline
Beskeder: 1242
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørgen S Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jan 2012 kl. 10:23

Jeg takker for nye indputBig smile

/J
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jan 2012 kl. 11:01
Send mig din adresse på tackler (AT) mail (DOT) dk 
Godt Nytår
Heinz
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jan 2012 kl. 11:13
Citat: Claus Bech-Petersen

rex.kb.dk
eller 
bibliotek.dk
 
Claus - godt forslag, men hverken rex ell. bib.dk er langfra dækkende - og især de ældre ting findes ikke deri - hvilket er grunden til at man har gravet tilbage i tiden på den gode gammeldags manèr.
 
Rent faktisk kan vi med lidt god vilje sige, at dansk (lyst?)fiskerlitteratur har aner tilbage til mindst 1533 - altså snart 500 år. Den mest kendte af de ældste er 'En Liden artic oc Konstrig Fiskebog' fra 1649 - året efter Chr. d. IV's død - eller 4 år før Izaak Walton's 'The Compleat Angler' !
 
mvh
Heinz
Til top
Jørgen Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jørgen S Avatar

Tilmeldt:: 04 Maj 2006
Geografisk: Cph
Status: Offline
Beskeder: 1242
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørgen S Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jan 2012 kl. 12:23
Citat: tackler

Send mig din adresse på tackler (AT) mail (DOT) dk 
Godt Nytår
Heinz
 
Big smile er gjort
 
/J
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jan 2012 kl. 12:51
Jørgen
Hvis Du vil læse lidt om dansk lystfiskerlitteratur igennem tiden og den gode diciplin 'lænestolsfiskeri' - kan Du ved lejlighed læse denne artikler på Grejsamler Klubbens hjemmeside:
Det ku' jo være Du endte op med at blive en vaskeægte 'bibliofil' - hvis basillen ikke allerede har smittet dig?
mvh
Heinz


Redigeret af tackler - 02 Jan 2012 kl. 12:58
Til top
Claus Bech-Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Claus Bech-Petersen

Tilmeldt:: 08 Nov 2003
Status: Offline
Beskeder: 247
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Claus Bech-Petersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jan 2012 kl. 14:14
Citat: tackler

Citat: Claus Bech-Petersen

rex.kb.dk
eller 
bibliotek.dk
 Claus - godt forslag, men hverken rex ell. bib.dk er langfra dækkende - og især de ældre ting findes ikke deri.

Det burde rex egentlig være, for det kongelige skal have alt, hvad der udgives i DK. Måske er det også et spørgsmål om søgeteknik - jeg har endnu ikke kunne finde nyere bøger, der ikke var der, selv om det nogen gange har været lidt en kamp at finde den rigtige søgning  ... Uanset hvad er de et godt sted at få et hurtigt overblik over moderne forfattere. 

Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jan 2012 kl. 14:50
Citat: Claus Bech-Petersen

Citat: tackler

Citat: Claus Bech-Petersen

rex.kb.dk
eller 
bibliotek.dk
 Claus - godt forslag, men hverken rex ell. bib.dk er langfra dækkende - og især de ældre ting findes ikke deri.
Det burde rex egentlig være, for det kongelige skal have alt, hvad der udgives i DK. Måske er det også et spørgsmål om søgeteknik - jeg har endnu ikke kunne finde nyere bøger, der ikke var der, selv om det nogen gange har været lidt en kamp at finde den rigtige søgning  ... Uanset hvad er de et godt sted at få et hurtigt overblik over moderne forfattere. 
 
Hej Claus
 
Nemlig - til søgning af hvad der er udkommet i nyere tid er det uforligneligt, men det er da også de ældre ting der skaber problemer, når man skal så langt tilbage som det ind imellem er nødvendigt for det her aktuelle emne.
 
Jeg har arbejdet meget med DKB og de er uhyre hjælpsomme, men erkender deres begrænsning, da bibliotekerne (jagt/fiskeri) rent fysisk er opdelt fra det almindelige DKB - og derfor er ikke alt læst ind, og om det bliver det ved jeg ikke?
 
Men selv ved søgninger ned på den anden side af krigen (ww2) begynder der at være huller, så derfor må man tage oplysningerne fra disse søgemaskine med forbehold. Maskinerne er der sikkert ikke noget i vejen med - men de skal 'fødes' af levende mennesker - og det er nok her manglerne opstår - især på disse lidt smalle interesseområder - som sikkert ikke har den store prioritet.
 
Der er en række skrifter og bøger, som man måske ikke umiddelbart vil kalde lystfiskerlitteratur, men som samlerne eftersøger - og de er ikke at finde under de emneopdelinger, som man gængs ville forsøge sig med.
 
Sidst men ikke mindst findes der rent faktisk en række bøger i samlerkredse om lystfiskeri, som DKB end ikke kender - så tingene er ikke bedre end man gør dem til - ´så derfor arbejder samlere som regel lidt sideløbende med disse søgemaskiner.
 
mvh
Heinz
 
Til top
Thomas Vedel Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Thomas Vedel Avatar

Tilmeldt:: 21 Jun 2005
Geografisk: Storkøbenhavn
Status: Offline
Beskeder: 120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Thomas Vedel Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jan 2012 kl. 15:20
I Sportsfiskeren årgang 1981 eller 82, var der en oversigt over fiskebøger udgivet på dansk inkl. værker oversat fra andre sprog. Jeg har originalen liggende et eller andet sted, men den liste er et godt udgangspunkt. Jeg ville også benytte mig af KB eller Bibliotek.dk for resten. Ellers plejer vores tidsskrifter (Sportsfiskeren, Fisk&Fri, Lystfiskeri-tidende mv), at være flinke til at skrive om nye udgivelser. 
Thomas
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jan 2012 kl. 20:25
Hej Thomas
Den nævnte liste i Sportfiskeren blev udarbejdet af Bjarne Sørensen - er bl.a. en del af fundamentet for den bibliografi, som Grejsamlerklubben har udgivet. Bibliografien er væsentlig mere omfattende - end den oprindelige liste, og desuden er mange rettelser og tilføjelser kommet til - inden den blev udgivet i 1997.
mvh
Heinz
 
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2012 kl. 00:00
Citat: Claus Bech-Petersen

rex.kb.dk
eller 
bibliotek.dk 

Rex er faktisk ikke særlig god til alle typer søgninger, prøv selv at søge på Ludvig Svendsen, og se hvor meget skrammel du får, som du så efterfølgende skal sidde og sortere i.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2012 kl. 00:05
Citat: tackler

 Den nævnte liste i Sportfiskeren blev udarbejdet af Bjarne Sørensen - er bl.a. en del af fundamentet for den bibliografi, som Grejsamlerklubben har udgivet. Bibliografien er væsentlig mere omfattende - end den oprindelige liste, og desuden er mange rettelser og tilføjelser kommet til - inden den blev udgivet i 1997. 

Hvorfor lægger I ikke hele listen på hjemmesiden, det er jo lige netop sådan noget, som Internettet er så godt til.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2012 kl. 10:42
Citat: Niels Riis Ebbesen

Citat: Claus Bech-Petersen

rex.kb.dk
eller bibliotek.dk 
Rex er faktisk ikke særlig god til alle typer søgninger, prøv selv at søge på Ludvig Svendsen, og se hvor meget skrammel du får, som du så efterfølgende skal sidde og sortere i.
Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
 
(Johan) Ludvig Svendsen
Stifter af Jagt & Fiskerimagasinet i Kbh. i 1921 - som han drev til sin død i 1959, hvorefter sønnen Axel tog over. Han skrev ud over nedennævnte bøger om lystfiskeri en omfattende række bøger om jagten.
 
1932 "Lystfiskeren" 245 sider (Hagen & Clausens Forlag)
1933 "Dagbog for Jægere & Lystfiskere" 284 sider (Forlaget Naturvennerne)
1940 "Geddefiskeri" 104 sider (2. udgave 1948) (Hirschsprungs Forlag)
1943 "Lystfiskerbogen" 308 sider (2 oplag samme år) (Clausens Forlag)
1944 "Lystfiskeri - Gedde, Aborre & Sandart" (Clausens Forlag)
1946 "Saltvandsfiskeri" 100 sider (Clausens Forlag)
1947 "Lystfiskerbogen" (forøget udg af samme fra 1943) (Clausens Forlag)
1948 "Geddefiskeri" (forøget udg af samme fra 1940) (Hirschsprung)
1948 "Håndbog i Saltvandsfiskeri" 292 sider (Clausens Forlag)
1949 "Tun" 84 sider (Clausens Forlag)
1953 "Hvad enhver Lystfisker bør vide" 140 sider (Clausens Forlag)
1958 "Fiskeri og Fiskesteder i Danmark" 199 sider (Clausens Forlag)
 
flere af Ludvig Svendsens bøger kendes i nummereret udgave - ofte 25-50 styk af hver titel.
 
Jagt & Fiskerimagasinet udgiver fra 1927 og frem til 1961 en række omfattende kataloger om lystfiskeri, hvor LS naturligvis også bidrog, ligesom han var rigtig god til at omtale sine egne produkter i sine bøger.
 
mvh
Heinz
 


Redigeret af tackler - 03 Jan 2012 kl. 12:44
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2012 kl. 11:00
 

Redigeret af tackler - 03 Jan 2012 kl. 11:12
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2012 kl. 11:09
Citat: Niels Riis Ebbesen

Citat: tackler

 Den nævnte liste i Sportfiskeren blev udarbejdet af Bjarne Sørensen - er bl.a. en del af fundamentet for den bibliografi, som Grejsamlerklubben har udgivet. Bibliografien er væsentlig mere omfattende - end den oprindelige liste, og desuden er mange rettelser og tilføjelser kommet til - inden den blev udgivet i 1997. 

Hvorfor lægger I ikke hele listen på hjemmesiden, det er jo lige netop sådan noget, som Internettet er så godt til.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
 
Fordi det er en af de mange goder, der indtil videre har været forbeholdt Dansk Grejsamler Klubs medlemmer. Så indtil videre er det tanken at revidere listen og igen udsende den til DGK medlemmerne. Evt. andre interesserede kan igen erhverve en kopi for et beskedent beløb, som det skete sidste gang. Om man på sigt lægger det på en lukket del af hjemmesiden, som kan være forbeholdt medlemmerne - vides i skrivende stund ikke.
 
Vi er helt bevidste om fordelene ved at vedligeholde og have sådant info på hjemmesiden, og evt. udsende listen digitalt til medlemmerne, som så kan søge på kryds og tværs (forfatter, kronologisk, titel, emne osv osv) - men på nuværende tidspunkt er der ikke taget beslutning herom - ligesom den længe planlagte revidering ikke er foretaget - da det er en tidskrævende og ganske omfattende opgave.
 
mvh
Heinz
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jan 2012 kl. 21:56

Citat: tackler

Fordi det er en af de mange goder, der indtil videre har været forbeholdt Dansk Grejsamler Klubs medlemmer. Så indtil videre er det tanken at revidere listen og igen udsende den til DGK medlemmerne. Evt. andre interesserede kan igen erhverve en kopi for et beskedent beløb, som det skete sidste gang. Om man på sigt lægger det på en lukket del af hjemmesiden, som kan være forbeholdt medlemmerne - vides i skrivende stund ikke.

 

Vi er helt bevidste om fordelene ved at vedligeholde og have sådant info på hjemmesiden, og evt. udsende listen digitalt til medlemmerne, som så kan søge på kryds og tværs (forfatter, kronologisk, titel, emne osv osv) - men på nuværende tidspunkt er der ikke taget beslutning herom - ligesom den længe planlagte revidering ikke er foretaget - da det er en tidskrævende og ganske omfattende opgave.


Hej Heinz


Jeg forstår ikke helt Jeres tankegang, for det må da virkelig være småpenge som I kan tjene på at publicere en sådan liste, og hvis I gør alting op, så er der vel næppe overskud i den sidste ende.


Men hvis I lægger listen på Jeres hjemmeside, så vil den indeholde et tons søgeord, som vil gøre, at I får en hel masse ekstra besøg på Jeres hjemmeside, og så kan I da bare smide nogle Google AdSense annoncer på Jeres side, det vil helt sikker gi' Jer en fast årlig indtægt.


Prøv at se her - http://www.photo-gallery.dk/fotohistorie/index.html - jeg har skrevet en kort Internet version af fotografiets historie. Det er et seriøst projekt, som samtidigt er en god fidus, den indeholder nemlig alle de søgeord som der findes indenfor emnet fotografi, og de 12 sider giver mig ti-tusindvis af besøgende, som ellers ikke ville ha' fundet min hjemmeside.


Jeg har også Googles AdSense annoncer nederst på alle mine sider, og det fungerer efter min mening ganske tilfredstillende


Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen

Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jan 2012 kl. 22:14

Citat: tackler

[(Johan) Ludvig Svendsen

Stifter af Jagt & Fiskerimagasinet i Kbh. i 1921 - som han drev til sin død i 1959, hvorefter sønnen Axel tog over. Han skrev ud over nedennævnte bøger om lystfiskeri en omfattende række bøger om jagten.

 

1932 "Lystfiskeren" 245 sider (Hagen & Clausens Forlag)

1933 "Dagbog for Jægere & Lystfiskere" 284 sider (Forlaget Naturvennerne)

1940 "Geddefiskeri" 104 sider (2. udgave 1948) (Hirschsprungs Forlag)

1943 "Lystfiskerbogen" 308 sider (2 oplag samme år) (Clausens Forlag)

1944 "Lystfiskeri - Gedde, Aborre & Sandart" (Clausens Forlag)

1946 "Saltvandsfiskeri" 100 sider (Clausens Forlag)

1947 "Lystfiskerbogen" (forøget udg af samme fra 1943) (Clausens Forlag)

1948 "Geddefiskeri" (forøget udg af samme fra 1940) (Hirschsprung)

1948 "Håndbog i Saltvandsfiskeri" 292 sider (Clausens Forlag)

1949 "Tun" 84 sider (Clausens Forlag)

1953 "Hvad enhver Lystfisker bør vide" 140 sider (Clausens Forlag)

1958 "Fiskeri og Fiskesteder i Danmark" 199 sider (Clausens Forlag)

 

flere af Ludvig Svendsens bøger kendes i nummereret udgave - ofte 25-50 styk af hver titel.

 

Jagt & Fiskerimagasinet udgiver fra 1927 og frem til 1961 en række omfattende kataloger om lystfiskeri, hvor LS naturligvis også bidrog, ligesom han var rigtig god til at omtale sine egne produkter i sine bøger.


Tak for listen, jeg har fluks snuppet en kopi, det med nummererede eksemplarer var tidligere en meget normal praksis når man udgav bøger, ofte blev de også signeret. Og så blev de naturligvis solgt til en højere pris.


Jeg er i gang med den tredie af Ludvig Svendsens bøger, og du har ret i, at han gør meget ud at fortælle hvad det bedste grej er til en given type lystfiskeri, og det har sikkert været noget som stod på hylderne i hans butik.


Men jeg har også konstateret, at der er det meget alvorlige hak i hans eftermæle, at det jo var ham som var primus-motor i det lystfiskeri, som udryddede tunen i Øresund. Det er jo lidt uforståeligt, for når det handlede om de ferske vande, så var han meget bevidst om, at de ikke måtte overfiskes. Og i starten af bogen "Geddefiskeri" der plæderer han for indførelsen af et statsligt fisketegn, hvor indtægterne skulle anvendes til udsætninger.


Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen

Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jan 2012 kl. 23:05
Citat: Niels Riis Ebbesen

skrev bl.a.

Jeg forstår ikke helt Jeres tankegang, for det må da virkelig være småpenge som I kan tjene på at publicere en sådan liste, og hvis I gør alting op, så er der vel næppe overskud i den sidste ende.

Tankegangen er som skrevet står - IKKE at 'tjene' på listen, men at forbeholde en hvis mængde specialviden overvejende for medlemmerne - så de også får dette gode ved at være medlem. Vi har såmænd ikke problemer med medlemstallet - modsat rigtigt mange foreninger har vi holdt et støt medlemstal i flere år - hvor mange foreninger bløder og kun er en skygge af sig selv.

mvh

Heinz

Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jan 2012 kl. 23:16
Citat: Niels Riis Ebbesen

Men jeg har også konstateret, at der er det meget alvorlige hak i hans eftermæle, at det jo var ham som var primus-motor i det lystfiskeri, som udryddede tunen i Øresund. Det er jo lidt uforståeligt, for når det handlede om de ferske vande, så var han meget bevidst om, at de ikke måtte overfiskes. Og i starten af bogen "Geddefiskeri" der plæderer han for indførelsen af et statsligt fisketegn, hvor indtægterne skulle anvendes til udsætninger.


Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen

 
Jeg ved ikke hvad Du bygger den udtalelse på. LS var grejforhandler og levede af at sælge grej til tidens fiskeri. Han fiskede mig bekendt ikke selv tun i Øresund - men skrev bogen om tunfiskeriet baseret på viden og erfaringer bl.a. fra Carl Bauder - tunkongen kaldet, som var skolekammerat med hans søn Axel (der fiskede tun en tid på Øresund). At kalde LS for Primus Motor - ligger så tæt op ad sludder, at jeg tillader mig at kalde det for det !
 
At tunfiskeriet døde ud i Øresund pga lystfiskeriet - er der vist kun nogle ganske få der mener, hvor imod rigtigt mange mener det er overvejende sandsynligt, at nedgangen i fødefiskene tunene efterstræbte - var den egentlige årsag. 
 
mvh
Heinz 


Redigeret af tackler - 05 Jan 2012 kl. 11:02
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2012 kl. 08:42
En af de væsentlige årsager til at Tune forlod de danske farvande var et umådeholdent notfiskeri efter Makrellen som blev bedrevet at både danske og norske notbåde. Det foregik på den måde at man lokaliserede stimen og lagde et net som en ring omkring denne og derefter snørede det sammen i bunden.
Derved var hele stimen lukket inde og så "høstede" man. Den forholdsvis lille mængde der blev stangfisket har ikke haft den store påvirkning til at Tunen forsvandt.
Med venlig hilsen
Per Hansen
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2012 kl. 10:45
Citat: Niels Riis Ebbesen

skrev bl.a.

...........det med nummererede eksemplarer var tidligere en meget normal praksis når man udgav bøger, ofte blev de også signeret. Og så blev de naturligvis solgt til en højere pris.

 
De nummerede og signerede bøger blev nok mere brugt til venner og forretningsforbindelser, og var iøvrigt en del af forlaget betaling til forfatteren.
mvh
Heinz


Redigeret af tackler - 05 Jan 2012 kl. 10:47
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jan 2012 kl. 20:24

Citat: tackler

Jeg ved ikke hvad Du bygger den udtalelse på. LS var grejforhandler og levede af at sælge grej til tidens fiskeri. Han fiskede mig bekendt ikke selv tun i Øresund - men skrev bogen om tunfiskeriet baseret på viden og erfaringer bl.a. fra Carl Bauder - tunkongen kaldet, som var skolekammerat med hans søn Axel (der fiskede tun en tid på Øresund). At kalde LS for Primus Motor - ligger så tæt op ad sludder, at jeg tillader mig at kalde det for det !

 

At tunfiskeriet døde ud i Øresund pga lystfiskeriet - er der vist kun nogle ganske få der mener, hvor imod rigtigt mange mener det er overvejende sandsynligt, at nedgangen i fødefiskene tunene efterstræbte - var den egentlige årsag. 


I "Lystfisker Bogen - Haandbog i Fiskesport", der skriver Ludvig Svendsen selv om hans deltagelse i tunfiskeriet, og hvordan det hele startede, så min kilde til oplysningerne om LS deltog i fiskeriet efter tun, den har jeg såmænd fra ham selv.


Lystfiskerne har det største ansvar, men de var ikke alene om at udrydde tunen i de danske farvande, erhvervsfiskerne hjalp også til, det mest sørgelige var, at det var lystfiskerne der lærte erhvervsfiskerne hvordan de kunne fange tunene. 


Ludvig Svendsens egne oplysninger om de årlige fangster i perioden fra 1927 og frem til 1948, og gennemsnitsstørrelserne på de tun der blev fanget, de dokumenterer netop, at der var tale om en regulær opfiskning, de første år blev der fanget mange store fisk på over 300 kilo, da de var væk lå gennemsnittet i nogle år omkring de 100 kilo, og efter yderlige nogle år der faldt gennemsnittet for de fangne tun helt ned til mellem 25 og 50 kilo. Og det er eksakt den udvikling som man ser, når en bestand bliver opfisket.


Det super effektive industrifiskeri efter sild og makrel kom ført for alvor i gang i slutningen af 60'erne, og der havde tunen været udryddet i over tyve år, og industrifiskeriet har trods alt ikke været så effektiv, at det tilnærmelsesvis har fanget alle de makreller som trækker ind i de danske farvande, og det var jo netop disse fisk som tunene fulgte efter, når de i juli måned trak ind i de danske farvande.


Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen



Redigeret af Niels Riis Ebbesen - 07 Jan 2012 kl. 23:14
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jan 2012 kl. 20:28

Citat: Taonga

En af de væsentlige årsager til at Tune forlod de danske farvande var et umådeholdent notfiskeri efter Makrellen som blev bedrevet at både danske og norske notbåde.


Det er en skrøne, det super effektive notfiskeri kom først for alvor i gang i slutningen af 60'erne, og på det tidspunkt havde tunen været udryddet i tyve år.


Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen

Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres