Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjælp til ny kyststang

 Besvar Besvar
Forfatter
Jens Lønberg Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jenslp

Tilmeldt:: 21 Dec 2004
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 217
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jenslp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Hjælp til ny kyststang
    Sendt: 03 Jan 2012 kl. 14:34
Er der nogen der kan hjælpe mig i valget af en kyststang?
 
Jeg synes der er lang tid til åerne åbner og vil derfor prøvet kræfter med kystfiskeriet. Jeg har fisket det meste af mit liv, men stort set aldrig fanget en kystørred.
 
Jeg vil fiske i Limfjorden, jeg bor i Lemvig, og kastevægten jeg vil fiske med er omkring 10 - 12 gram.
Jeg har et fint hjul, en shimano str. 2500, hvilke line skal jeg bruge og fremt for alt, hvad vil I råde mig til at anskaffe af fiskestang?
 
Ps. Har I fif til gode områder omkring min bopæl op til 30 - 50 km, er de også meget kærkomne.
 
Håber I kan hjælpe mig. På forhånd tak og godt nytår.
 
Mvh
 
Jens Lønberg, Lemvig
 
 
Til top
Preben Jessen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Plaj Avatar

Tilmeldt:: 07 Nov 2011
Status: Offline
Beskeder: 143
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Plaj Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2012 kl. 16:59
Edge er en kanon stang, hvis det er spinnestang du spørger om, dertil en fireline 0,08 mm, så er du godt kørende...
Til top
Frank Pedersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
franja

Tilmeldt:: 15 Jun 2011
Geografisk: Odense SV
Status: Offline
Beskeder: 23
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér franja Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2012 kl. 17:13
Hvilken prisklasse havde du tænkt dig ? 
Til top
Jens Lønberg Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jenslp

Tilmeldt:: 21 Dec 2004
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 217
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jenslp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2012 kl. 17:16
Det skal være en god stang, så den må godt koste noget.
Til top
Frank Pedersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
franja

Tilmeldt:: 15 Jun 2011
Geografisk: Odense SV
Status: Offline
Beskeder: 23
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér franja Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2012 kl. 17:23
Jeg er blevet glad for Shimano Aspire 7-21g Smile (men pres din grejpusher for at få den til en ordenlig pris)
Til top
Jens Lønberg Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jenslp

Tilmeldt:: 21 Dec 2004
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 217
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jenslp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2012 kl. 17:28
Ups, så lige at Go´fishing, havde Shimano lesath til 2000 kr. Kastevægt 7 - 21 g, den må da passe til omkring 10 g?
 
Men læderhåndtag!!! Er nok lidt for gammeldags, jeg har set meget reklame for denne stang, er den så god som de siger ?
 
Og så kommer det næste spørgsmål 8 eller 9 fod?
Til top
Jens Lønberg Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jenslp

Tilmeldt:: 21 Dec 2004
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 217
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jenslp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2012 kl. 17:29
Den ser ellers også fin ud den Edge, og det er da til en fornuftig pris..tak Preben.
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2012 kl. 17:44
Citat: jenslp

Ups, så lige at Go´fishing, havde Shimano lesath til 2000 kr. Kastevægt 7 - 21 g, den må da passe til omkring 10 g?
 
Men læderhåndtag!!! Er nok lidt for gammeldags, jeg har set meget reklame for denne stang, er den så god som de siger ?
 
Og så kommer det næste spørgsmål 8 eller 9 fod?
 
Du kunne også vælge en Hardy, hvis det skal være rigtig godt.
 
Mvh
Henning
Til top
Bo Schødt Kluxen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bo Schødt Kluxen Avatar

Tilmeldt:: 15 Jan 2004
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 445
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bo Schødt Kluxen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2012 kl. 17:56
Jeg vil selvfølgelig anbefale den Shimano Aspire CX, 9 fod, 7-21 gram, som jeg har til salg i Køb/Salg, men det bliver 1.700 kr. incl. forsendelse til Jylland. Det er dog mindst 1.000 kr. mindre end en tilsvarende ny (hvilket min stang også fremtræder som!)

Bo


Redigeret af Bo Schødt Kluxen - 03 Jan 2012 kl. 17:57
Til top
Stefan E Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
mester5

Tilmeldt:: 15 Aug 2004
Geografisk: Mörrum
Status: Offline
Beskeder: 30
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mester5 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2012 kl. 17:59
Hej ..
Jeg har selv fisket i 3 år med Lesath ( den med läder) , og jeg synes det er en helt suverän stang..
Jeg har fisket rigtigt meget med den og den holder rigtig  godt..
Vil helt klart anbefale dig den..
 
Ellers vil jeg anbefale den lidt billigere stang fra Savage Gear, Parabellum, som også er en rigtig god stang.. Dog synes jeg Lesath har en längere kastelängde og bedre fightegenskaber..
God fornöjelse..
 
Til top
Søren Holten-Møller Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
dontpanic

Tilmeldt:: 09 Mar 2010
Geografisk: Kjellerup
Status: Offline
Beskeder: 26
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér dontpanic Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2012 kl. 18:08
prøv at se om du kan finde en shimano fireblood stang.. det er den mest behagelige og velkastende stang jeg har oplevet.. Ved grej dk har nogen i 7-21 gr..
Til top
Kim Pedersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Krpe12111211

Tilmeldt:: 11 Apr 2010
Geografisk: Aulum
Status: Offline
Beskeder: 73
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Krpe12111211 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2012 kl. 19:00
Hej Jens
 
Har fisket meget i Limfjorden, og jeg ville vælge en stang med kastevægt 10-30 gram -- det blæser meget herovre og denne stang håndtere det hele bedre synes jeg.
 
Shimano aspire bx er outstanding synes jeg :
 
 
9 fods hvis du også fisker med bombarda ellers kan en 8 fods være super lækker, Lesath i 9 fods er også superfed !!!!
Smile
Til top
Jens Lønberg Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jenslp

Tilmeldt:: 21 Dec 2004
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 217
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jenslp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2012 kl. 19:26
Hej Henning

Dit svar var mig noget overraskende, da jeg faktisk er den meget lykkelige ejer af de to mindste Hardy marksman modeller. Jeg er rigtig glad for dem til Karup å og Storåen, mener du de er ligeså gode (langtkastende) som modellerne her i tråden.
Er det tilfældet, slår jeg jo to fluer med et smæk.

Jeg ville jo nok prøve dem ved kysten, men var overbevist om at fx. Lesath var meget bedre til kysten.

Mvh

Jens
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2012 kl. 19:37
Hej Jens.
 
Jeg har ikke prøvet en Marksman, men jeg har svært ved at forestille mig, at den ikke skulle være mindst lige så god, som den Hardy Seatrout 2000, jeg gennem knap tyve år har brugt på kysten, - og den ser stadig godt ud! Smile
 
Når du nu har så fine stænger, så prøv dem da af, inden du kaster dig ud i nyinvesteringer. Wink
 
Mvh
Henning
Til top
Ivan Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IvanJeppesen Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 651
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IvanJeppesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2012 kl. 19:40
Hej Jens.
Jeg fisker ikke så meget med spinnestang, kun når jeg synes det blæser for meget til fluestangen;-)
Min spinnestang til kysten er en Berkley Series One 10´ 3-delt 8-32 gr.
Det er for mig den ultimative stang til kysten, den er let og er god til både blink og bombarda. Jeg har haft den i ca. 10 år, og har aldrig tænkt på at skifte den ud til noget andet, modsat næsten alt mit andet grej, som er byttet flere gange til noget "bedre". I Limfjorden vil du helt sikkert få gode resultater med bombarda og flue.
Følg linket herunder.
K&B  IJ
 
Til top
Jens Lønberg Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jenslp

Tilmeldt:: 21 Dec 2004
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 217
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jenslp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2012 kl. 19:43
Ja det er sgu rigtigt Henning. Føler mig lidt som en blondine med store nødder, temmelig naiv(dum).
Det skal da afprøves.
Til top
Jens Lønberg Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jenslp

Tilmeldt:: 21 Dec 2004
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 217
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jenslp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2012 kl. 19:46
Tak skal du have Ivan, det ser spændende ud, men vil nok lige afprøve hardyen. Mht til line er det så 0.08 der er det gængse? Ørrederne er jo ikke så store :-)
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2012 kl. 20:03
Citat: jenslp

Tak skal du have Ivan, det ser spændende ud, men vil nok lige afprøve hardyen. Mht til line er det så 0.08 der er det gængse? Ørrederne er jo ikke så store :-)
 
Jeg ville vælge en 0,12 Fireline, så kan du også rykke en tangbusk op, hvis du ryger i sådan een.
 
Mvh
Henning
Til top
Ivan Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IvanJeppesen Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 651
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IvanJeppesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2012 kl. 20:04
0.08 er for tynd, man kan jo knapt nok se det, 0.15 - 0.17 synes jeg er bedre at håndtere i praksis, og det kaster langt nok. Et 15 gr. bombarda på Berkley'en, 0.15 fletline af den ene eller anden slags på hjulet (Shimano helst), så kører detBig smile
Men der er selvfølgelig også andre muligheder, jeg har ikke prøvet andet, så kan derfor ikke sige hverken for eller imod.
 
IJ
Til top
Preben Jessen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Plaj Avatar

Tilmeldt:: 07 Nov 2011
Status: Offline
Beskeder: 143
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Plaj Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2012 kl. 20:04
Du kaster længere med en tynd line, jeg bruger aldrig andet end 0,08 til 0,12 afhængigt af hvor jeg fisker.

Redigeret af Plaj - 03 Jan 2012 kl. 20:05
Til top
René Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
UL tossen

Tilmeldt:: 16 Aug 2010
Geografisk: Sakskøbing
Status: Offline
Beskeder: 103
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér UL tossen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Jan 2012 kl. 00:42
Jeg bruger 0.06 Fireline på kysten, det funker fint for mig. Det gav bare meget længere kast end da jeg gik med 0.10-12
Til top
Lars Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Insomniaz

Tilmeldt:: 09 Maj 2011
Geografisk: Mårslet
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Insomniaz Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Jan 2012 kl. 10:16
Hej
Jeg ville til enhver tid vælge en Sportex kevlar spin. Har denne og en Hardy Marksman og det er faktisk Sportex der bliver brugt mest. Har ligeledes prøvet Edge og Lesath, men Sportexén er og bliver min favorit.
Mvh
Lars
Til top
peder pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
p bager Avatar

Tilmeldt:: 09 Feb 2011
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér p bager Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Jan 2012 kl. 12:02
Hej Jens.
Jeg fisker også på kysten da jeg lige som du synes der er længe til åen åbner "storåen" jeg bruger en 9 fods stang fra kenetic og en viva titania 3000 hjul med en 0,15 sufix 832 line, jeg fisker både med bombada og spin.
Angående fiskepladser i dit område, gjelleodde, remmestrand, humlum havn, kleppen struer, livbjerggård, ja faktisk hele kysten fra Lemvig og østpå, masser af muligheder.
Jeg savner tit en at fiske på kysten med, jeg bor i Harboøre så er du intresserret kunne vi jo mødes på kysten og få en snak om det heleThumbs Up
send en mail hvis du har lystSmile
 
hilsen p bager
Til top
Christian Gaedt Dinsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DinoSS Avatar

Tilmeldt:: 01 Dec 2010
Status: Offline
Beskeder: 198
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DinoSS Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Jan 2012 kl. 12:33
Hvis jeg skulle vælge den ultimative kyststang (ud af dem jeg har prøvet), må det blive en Greys GRXI 9,3" 4-26 gr. Stangen klarer både små som store blink/woblere og ikke mindst bombarda fiskeriet Wink.

I dag bruger jeg den dog kun til Bombarda, da jeg til blink/wobler bruger min Lesath 9" 7-21 gr. Hvilket den er uovertruffen til Wink.

2 stænger med hver sin opgave (for mit vedkommende). Men igen... Som allrounder ville jeg vælge GRXI'en Wink.

Til top
claus valentin pedersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
valentin

Tilmeldt:: 23 Feb 2010
Geografisk: lystfisker
Status: Offline
Beskeder: 33
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér valentin Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Jan 2012 kl. 13:12
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down