Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

spey kast

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Henrik Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
wilson_177 Avatar

Tilmeldt:: 02 Jul 2008
Status: Offline
Beskeder: 358
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér wilson_177 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: spey kast
    Sendt: 06 Jan 2012 kl. 17:03
hej

kan det lade sig gøre og træne spey kast til sommerens lakse tur 
med en switch stang i stedet for og gå med den tunge 2 hånds


mvh henrik
Til top
Jakob Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jabber Avatar

Tilmeldt:: 11 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 643
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jabber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jan 2012 kl. 17:36
Det går sgu meget godt for Hr. Mortensen her ;)

Til top
Jan L Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JTHL

Tilmeldt:: 03 Jun 2009
Geografisk: Aalborg
Status: Offline
Beskeder: 453
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JTHL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jan 2012 kl. 17:51
Nu er Hr. Mortensen nok heller ikke en nybegynder mereWink
 
Jeg startede her i sommers med en switch stang, hvor det også gik fint nok og fik da også min første laks. Men med underhåndskast (synes jeg) at det er lettere med lidt tungere grej. Mere føling med det og kastene bliver også en del længere. Så det endte med at jeg også købte en ren tohånds.
 
Så hvis jeg sku gøre det om igen, ville jeg nok købe en tohånds først, også en switch senere, hvis man får brug for dette.
Til top
Henrik Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
wilson_177 Avatar

Tilmeldt:: 02 Jul 2008
Status: Offline
Beskeder: 358
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér wilson_177 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jan 2012 kl. 18:03
jeg har både en 11 fods og en 13,3 fods og kaster da også ok med 2 hånds 

det var mere og få teknikken pudset helt af også er det jo skønere og gå med en 11 fods


mvh henrik

Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jan 2012 kl. 19:52
Kort svar: JA!
 
Speykast kan øves med enhver pind om den er enhånds eller tohånds eller begge dele Smile
 
Mvh
Lasse 
Til top
Tommy Lund Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TLL Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2003
Status: Offline
Beskeder: 416
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TLL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jan 2012 kl. 20:32
Hej Henrik
Tja du har jo fået de svar du skulle bruge, jeg startede selv med 14 fod så en 13 for ..
og nu er de solgt,  og jeg går kun med switch stænger nu. begge på 11 fod.
Ved godt at de kommer til at mangle noget i længden, når turen engang skal gå til Norge.. men herhjemme kan JEG sagtens nøjes  med mine 11 fod's stænger..
Vh.
Tommy Lund
Vh.
Tommy Lund
tommylund66@gmail.com
20470538
Til top
Mik Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mik Andersen

Tilmeldt:: 24 Mar 2011
Status: Offline
Beskeder: 131
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mik Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jan 2012 kl. 08:09
En af hemmelighederne ved at få et Speykast til at fungere, ligger i linens opbygning!
 
En line som er tilpasset et Speykast er ret tung og har en meget kort klump/skydehoved.
Hvis du kan finde et skydehoved eller en WF-line som er designet til Speykast, er du godt hjulpet. Med sådan en line, kan du kaste lige så langt som med et overhåndskast.
 
Der er også lidt ulemper:
Man kan ikke fiske helt ind til bredden, da kastet kræver at klumpen er uden for topøjet.
Man kan ikke anvende linen til overhåndskast, da den ganske simpelt vil overbelaste stangen pga den tunge vægt. 
 
Mvh Mik :-)
Til top
frank jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
frankjensen

Tilmeldt:: 12 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 91
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér frankjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jan 2012 kl. 09:07
Til top
frank jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
frankjensen

Tilmeldt:: 12 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 91
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér frankjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jan 2012 kl. 09:09
Som tilhænger af klassisk spey cast vil jeg bare sige, at spey cast kræver en lang stang med helaktion og DT-linerWink
Vh
Frank
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jan 2012 kl. 10:52
Citat: Mik Andersen

En af hemmelighederne ved at få et Speykast til at fungere, ligger i linens opbygning!
 
En line som er tilpasset et Speykast er ret tung og har en meget kort klump/skydehoved.
Hvis du kan finde et skydehoved eller en WF-line som er designet til Speykast, er du godt hjulpet. Med sådan en line, kan du kaste lige så langt som med et overhåndskast.
 
Der er også lidt ulemper:
Man kan ikke fiske helt ind til bredden, da kastet kræver at klumpen er uden for topøjet.
Man kan ikke anvende linen til overhåndskast, da den ganske simpelt vil overbelaste stangen pga den tunge vægt. 
 
Mvh Mik :-)
 
Hej Mik
 
Du mener det sikkert godt, men der er flere faktuelle fejl i det du skriver Smile
 
Kort klump? Der bruges optil 30+ meter klumper...
 
Tung? De vejer ikke mere end andre liner på samme længder....
 
Fiske helt ind til bredden? Nu plejer man mest at bruge vandkast i strømvand, og strømmen svinger linen helt ind til bredden. I stille vand kan man fint trække sin line lige så langt ind som man ville gøre hvis man skulle luftkaste, man kommer bare til at blindkaste sin line ud til klumpen er udenfor topøjet, ligesom man ville gøre med luftkast indtil man aflevere.
 
Overbelaste stangen fordi den er for tung? Passer simelthen ikke.
 
Her kaster jeg med en 15 fods tohånds stang og en line fremstillet specielt til speykast, den hedder Power spey og er lavet af Rio.
 
 
Mvh
Lasse
 
Til top
Mik Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mik Andersen

Tilmeldt:: 24 Mar 2011
Status: Offline
Beskeder: 131
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mik Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jan 2012 kl. 11:57
Hej Lasse
Jeg har da selv stået med et sæt som var tilpasset Speykast... Det kastede simpelthen fantastisk.
Det have de ovennævnte egenskaber.
 
Skydehovedet var lavet af en lidt speciel #10 WF-line og kortet ned så det passede til kastet (på en #7 stang). Skydehovedet var omkring 7,5 meter langt og alt for tungt til at kaste med i et overhåndskast.
 
Sættet var som sagt en ren kastekanon! -Når jeg laver Speykast med mine almindelige skydehoveder, kan jeg absolut ikke kaste i nærheden af den længde som jeg kan med et overhåndskast...
 
Det er i øvrigt imponerende kastet med én hånd og den enorme stang..
 
Mvh Mik :-)
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jan 2012 kl. 12:02
Mik-->>
 
Var det ikke et skagit setup du var ude og fiske med så??
 
Jeg bruger 30 gram på min guideline awm til underhåndskast og kan sagtens lave overhåndskast også..
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Mik Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mik Andersen

Tilmeldt:: 24 Mar 2011
Status: Offline
Beskeder: 131
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mik Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jan 2012 kl. 12:10
Hej René
 
Aner det ikke.... Det kastede fantastisk og var laaaangt lettere lave Speykast med, end noget andet jeg har prøvet..
Jeg prøvede at lave et overhåndskast med sættet og det fungerede ikke ret godt.
 
I dag ærger det mig lidt at jeg har mistet kontakten til sættets ejermand. Han kunne bestemt lære mig nogle tricks! -Gamle ræv. Smile
 
Mvh Mik :-)
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jan 2012 kl. 12:18
Citat: Mik Andersen

Hej Lasse
Jeg har da selv stået med et sæt som var tilpasset Speykast... Det kastede simpelthen fantastisk.
Det have de ovennævnte egenskaber.
 
Skydehovedet var lavet af en lidt speciel #10 WF-line og kortet ned så det passede til kastet (på en #7 stang). Skydehovedet var omkring 7,5 meter langt og alt for tungt til at kaste med i et overhåndskast.
 
Sættet var som sagt en ren kastekanon! -Når jeg laver Speykast med mine almindelige skydehoveder, kan jeg absolut ikke kaste i nærheden af den længde som jeg kan med et overhåndskast...
 
Det er i øvrigt imponerende kastet med én hånd og den enorme stang..
 
Mvh Mik :-)
 
Hej Mik
 
Man skal passe rigtig rigtig meget på med at komme med postulater som "alt for tungt til overhåndskast" medmindre man skriver at det er fordi man selv ikke kan det...
 
Det er fint muligt at overhåndskaste meget tunge liner, selv korte og meget tunge liner på bløde stænger, det kræver bare lidt evner fra kasteren.
 
Mvh
Lasse
 
 
Til top
Mik Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mik Andersen

Tilmeldt:: 24 Mar 2011
Status: Offline
Beskeder: 131
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mik Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jan 2012 kl. 12:24
Hej Lasse
 
GRINER Big smile
Det kan godt være at jeg ikke er nogen Henrik Mortensen, men jeg er absolut ingen begynder i fluefiskeriets verden og kender da også grejets begrænsninger.
Hvis du tror at du kan kaste lige så langt med et sæt hvor linen er for tung, som med et sæt der passer sammen, tror jeg at du skal ud med målebåndet... Wink
 
Mvh Mik :-)
Til top
Jakob Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jabber Avatar

Tilmeldt:: 11 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 643
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jabber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jan 2012 kl. 12:44
Hvornår er en line "for tung" Mik ? :)
Til top
Mik Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mik Andersen

Tilmeldt:: 24 Mar 2011
Status: Offline
Beskeder: 131
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mik Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jan 2012 kl. 13:50
Hej Jacob
Det er den i hvert fald når kastet kollapser pga at stangen ikke kan trække linen, inden at skydehovedet/kasteklumpen er udenfor topøjet.. Sikkert også før!
 
Man kan vel også sige at linen er for tung, når den er tungere end den optimale vægt. -Altså når det begynder at koste kastelængde pga linevægten..
 
Der står godt nok nogle specifikationer i gram på mange stænger, men det er ikke altid at man kan regne med dem. -Måske svinger det også lidt efter kastestilen..
 
Mvh Mik :-)
Til top
Jakob Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jabber Avatar

Tilmeldt:: 11 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 643
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jabber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jan 2012 kl. 14:59
Citat: Mik Andersen



Hej Jacob
Det er den i hvert fald når kastet kollapser pga at stangen ikke kan trække linen, inden at skydehovedet/kasteklumpen er udenfor topøjet.. Sikkert også før!
 
Man kan vel også sige at linen er for tung, når den er tungere end den optimale vægt. -Altså når det begynder at koste kastelængde pga linevægten..
 
Der står godt nok nogle specifikationer i gram på mange stænger, men det er ikke altid at man kan regne med dem. -Måske svinger det også lidt efter kastestilen..
 
Mvh Mik :-)


Hej Mik.

Du må lige uddybe den med at "stangen ikke kan trække linen før klumpen er ude af topøjet" for det kan jeg ikke få til at give mening Embarrassed

Og hvad er den "optimale vægt" ? Og hvad er den optimal til? 

Redigeret af Jabber - 07 Jan 2012 kl. 15:02
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jan 2012 kl. 15:19
Citat: Mik Andersen

Hej Lasse
 
GRINER Big smile
Det kan godt være at jeg ikke er nogen Henrik Mortensen, men jeg er absolut ingen begynder i fluefiskeriets verden og kender da også grejets begrænsninger.
Hvis du tror at du kan kaste lige så langt med et sæt hvor linen er for tung, som med et sæt der passer sammen, tror jeg at du skal ud med målebåndet... Wink
 
Mvh Mik :-)
 
Hej Mik
 
Sjovt du mener at jeg skal ud med målebåndet LOLLOLLOL
 
 
Gider du ikke give mig to eksempler på tingene, et sæt der er passer sammen, og så hvor meget linen skal veje før den er for tung Wink
Mere så jeg kan komme ud med målebåndet og tjekke Clap
 
Mvh
Lasse
 
Til top
Mik Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mik Andersen

Tilmeldt:: 24 Mar 2011
Status: Offline
Beskeder: 131
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mik Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jan 2012 kl. 15:24
Lidt på samme måde som når man får for meget line ud under blindkastene, begynder linen at "hænge" under blindkastene og linebuerne vokser i højden. Det koster kastelængde og det hjælper ikke noget at lave kraftigere kastebevægelser, for stangen kan ikke omsætte energien.
 
Jeg kan godt selv se at det ikke giver et klart billede, men det er lidt svært at forklare. Confused 
-Prøv at tage et skydehoved som er et par klasser for stort og prøv det selv. -Så ved du hvad jeg mener. Smile
 
Mvh Mik :-)
Til top
Mik Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mik Andersen

Tilmeldt:: 24 Mar 2011
Status: Offline
Beskeder: 131
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mik Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jan 2012 kl. 15:28
Lasse
 
Jeg er ikke i tvivl om at du er en glimrende kaster og 33,4 meter er da imponerende. -Men lur mig om det ikke er et sæt som er tilpasset så det kaster godt.
-Jeg vil i hvert fald stille mig tvivlende overfor at du kan gøre det med en line som ikke passer til stangen!
Hvis du påstår andet, ja så bør du tage målebåndet med! Wink
 
Mvh Mik :-)
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jan 2012 kl. 15:32
Citat: Mik Andersen

Lidt på samme måde som når man får for meget line ud under blindkastene, begynder linen at "hænge" under blindkastene og linebuerne vokser i højden. Det koster kastelængde og det hjælper ikke noget at lave kraftigere kastebevægelser, for stangen kan ikke omsætte energien.
 
Jeg kan godt selv se at det ikke giver et klart billede, men det er lidt svært at forklare. Confused 
-Prøv at tage et skydehoved som er et par klasser for stort og prøv det selv. -Så ved du hvad jeg mener. Smile
 
Mvh Mik :-)
 
Hej Mik
 
Det du rent faktisk skriver er at kasteren ikke formår at kompensere for en dybere bøjning i stangen, så det er kasterens evner der ligger til fejl, ikke grejet Wink
 
Og hvis et par klasser skulle kunne gøre det, hvorfor kan jeg så kaste med en 12'er line på en 2'er stang?
 
Mvh
Lasse
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jan 2012 kl. 15:35
Citat: Mik Andersen

Lasse
 
Jeg er ikke i tvivl om at du er en glimrende kaster og 33,4 meter er da imponerende. -Men lur mig om det ikke er et sæt som er tilpasset så det kaster godt.
-Jeg vil i hvert fald stille mig tvivlende overfor at du kan gøre det med en line som ikke passer til stangen!
Hvis du påstår andet, ja så bør du tage målebåndet med! Wink
 
Mvh Mik :-)
 
Hej Mik
 
Det ville være dejligt med et klart svar på hvadder ikke passer sammen :-)
 
De 33,4 var med en stang hovedparten ville sætte en meget tungere line på end den jeg kastede med, så du må komme med nogen svar på det der der passer sammen og hvor meget jeg skal gå op i vægt før det ikke passer sammen mere Smile
 
Mvh
Lasse
Til top
Mik Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mik Andersen

Tilmeldt:: 24 Mar 2011
Status: Offline
Beskeder: 131
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mik Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jan 2012 kl. 15:38
Hej Lasse
 
Mener du at du kan kaste lige så langt med en #2 stang, påmonteret en #12 line, som med en line der passer til stangen?
-Eller lad os tage din flotte kastelængde med #5 på 33,4 meter. -Påstår du at du kan gøre det med samme stang, men med en #12 line?
-I så fald ER jeg imponeret!
 
Mvh Mik :-)
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jan 2012 kl. 16:36
Citat: Mik Andersen

Hej Lasse
 
Mener du at du kan kaste lige så langt med en #2 stang, påmonteret en #12 line, som med en line der passer til stangen?
-Eller lad os tage din flotte kastelængde med #5 på 33,4 meter. -Påstår du at du kan gøre det med samme stang, men med en #12 line?
-I så fald ER jeg imponeret!
 
Mvh Mik :-)
 
Hej Mik
 
Jeg skal gerne kaste 33,4 meter med en 12'er line på den stang jeg brugte til 5'er distance i DM i 2010, hvor meget får jeg for hver meter længere?
 
Og jeg ikke bare mener, jeg ved, at jeg kan smide længere med en 12'er line på en stang der står 2 på end jeg kan med samme stang og en line i klasse 2....
 
Er denne line godtaget? det er en Rio Outbound 12'er altså en line der vejer væsntligt mere end en reel 12 line. Hvis ja, så får vi se imorgen Wink 
 
 
Mvh
Lasse


Redigeret af LasseK - 07 Jan 2012 kl. 17:31
Til top
Mik Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mik Andersen

Tilmeldt:: 24 Mar 2011
Status: Offline
Beskeder: 131
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mik Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jan 2012 kl. 17:22
GRINER
Du får i hvert fald min anerkendelse som en usædvanlig kaster!
 
Hvis du kan gøre det, må vi mødes en dag, for så er der noget jeg ikke har lært endnu. -Forudsat at vi taler fluekast og ikke bare pakke det sammen i et bundt og kyle hele molevitten derudaf. Wink
 
Hvor i landet bor du? Smile
 
Mvh Mik :-)
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jan 2012 kl. 17:34
Citat: Mik Andersen

GRINER
Du får i hvert fald min anerkendelse som en usædvanlig kaster!
 
Hvis du kan gøre det, må vi mødes en dag, for så er der noget jeg ikke har lært endnu. -Forudsat at vi taler fluekast og ikke bare pakke det sammen i et bundt og kyle hele molevitten derudaf. Wink
 
Hvor i landet bor du? Smile
 
Mvh Mik :-)
 
Jeg ved også at jeg kan kaste en flueline længere ved at bruge den som en line, end ved at kvejle den op i et lille bundt, det plejer jeg at bruge i mine demo'er, så en del andre ved det også Wink
 
Lige ude til venstre under mit billede står der København, det passer også Smile
 
Mvh
Lasse
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jan 2012 kl. 17:53
Mik-->>
har stor respekt for din indsats med at lave en god hjemmeside.. Og det arbejde du har lagt i hjemmesiden..
 
Desværre har vi selv gentagne gange diskuteret vægde på skydehoveder, og synes du hænger dig for meget i standard og hvad vægde der anbefales..
 
Hvad stang ville du benytte til Expert distance minerne som er klassificeret som en 5'er line men i fuld klump længde vejer 20+ gram??
 
Lasse-->>
Forklaringen i længere kast med tcx og den outbound ligger vel i den større vægt gør at du kan holde mere line i luften og derved opnår længere kast.. Men til dels også du kan kompensere for den tungere line får stangen til at arbejde dybere..
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jan 2012 kl. 18:17
Citat: René H.N.

 
Lasse-->>
Forklaringen i længere kast med tcx og den outbound ligger vel i den større vægt gør at du kan holde mere line i luften og derved opnår længere kast.. Men til dels også du kan kompensere for den tungere line får stangen til at arbejde dybere..
 
Større vægt mere line??? Den OB har en klump på 10 meter, Ed som vi bruger i DM har en klump på lige under 20 meter, og jeg kan bære omkring 27 meter med den, samme længde med OB er vidst ude på overdrevet....
 
Mvh
Lasse
Til top
Jørn Fischer Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Jørn Fischer

Tilmeldt:: 16 Jul 2007
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørn Fischer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jan 2012 kl. 20:59

Hej Mik

 

Nu, tråden tilsyneladende er ved at løbe ud, skal du da lige ha’ en lille hilsen.

 

Gammel og gammel? Det er kun min dåbsattest, som er lidt gulnet i kanten, og jeg bruger stadig uh-kast med korte og tunge hoveder Embarrassed

 

Hilsen den ’Gamle Ræv’

Vi mødes ved pytten Smile
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Jan 2012 kl. 00:51
Citat: LasseK


 
Større vægt mere line??? Den OB har en klump på 10 meter, Ed som vi bruger i DM har en klump på lige under 20 meter, og jeg kan bære omkring 27 meter med den, samme længde med OB er vidst ude på overdrevet....
 
Mvh
Lasse

Hej Lasse

Hvis ikke forklaringen ligger i at en tungere line gør du kan bære mere line i luften ved blindkast og derved kaste længere..

har du så en fornuftig forklaring på at en line med en klumpvægt på 30 gram gør at du kan kaste længer end med en klasse 5 outbound line??

beklager min uvidenhed, men vil da gerne have mere indsigt i hvad der med en tungere line gør du kan kaste længere..

René
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Jim Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jimjensen Avatar

Tilmeldt:: 21 Maj 2005
Geografisk: Sdr. Jylland
Status: Offline
Beskeder: 359
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jimjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Jan 2012 kl. 07:20
Hej Lasse !
Uden tvivl, fantastisk kaster, jeg er dybt imponeret, oh ja en anelse misundelig ;-)
Men helt løsrevet fra dette, kunne du måske forklare dig nærmere omkring liner, vægte osv. i stedet for hele tiden anmode andre om at forklare sig.
I virkeligheden kan ingen vel forklare dig noget, du behersker, men du har det måske bedre med en fluestang, end med forklarende ord ?
Jeg ved slet ikke om det lader sig gøre, og forklare hvilke tanke du gør dig i forhold til linevægt, og kompensation for en for tung / let line ?
I min verden er al fluefiskeri et kompromis fiskeri, der findes ikke en line der passer til alle forhold, men måske tager jeg også her fejl, og vil glæde mig til en retvisning !
 
Til top
Mik Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mik Andersen

Tilmeldt:: 24 Mar 2011
Status: Offline
Beskeder: 131
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mik Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Jan 2012 kl. 10:31
Lasse
Hvis du kan få kastet til at fungere med den line på en #2 stang, så er jeg imponeret!
 
Hovsa... Jeg er ikke så kendt med dette forum endnu, så jeg har ikke lige været opmærksom på at det står ved navnet! Embarrassed
København... Det er alligevel for langt væk for mig... Lad mig endelig vide hvis du kommer til midtjylland en dag. Wink
 
René
GRINER... Ja, vi har haft emnet oppe før på Fisketips.. Wink
Jeg kan kun sige at jeg ikke forstår at i kan kaste med de tunge klumper! Jeg har prøvet med flere af mine stænger og kan absolut ikke få øje på nogen fordele.
 
Jørn
Halløj GAMLE RÆV Big smile
Er du ikke rar at forklare lidt om din line? Det kan da bringe tråden tilbage til sin oprindelige ånd. Thumbs Up
Samtidigt kan jeg jo liste mig til noget viden som er nyttigt under geddefiskeriet nede i åen! Wink
 
Mvh Mik :-)
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Jan 2012 kl. 11:33
Mik-->>
her er lidt om skagit liner til to hånds..
 
 
Det setup du har prøvet kunne godt være et sådant, og ja det er meget tungt og ikke til overhåndskast..
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Mik Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mik Andersen

Tilmeldt:: 24 Mar 2011
Status: Offline
Beskeder: 131
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mik Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Jan 2012 kl. 11:41
Tak skal du have René! Thumbs Up
Det prøver jeg læse igennem.
 
Jeg ved som sagt ikke ret meget om det sæt, men jeg håber da på at få vredet noget info ud af Jørn. Jo mere jeg tænker over det, jo mere lyst får jeg til at lave sådan et skydehoved. -Har lige bestilt en WF #11-F som jeg vil prøve at eksperimentere lidt med på en #7 stang.
 
-Det gør Speykast til en leg og giver betydelig mere længde end det jeg ellers vant til.
 
Mvh Mik :-)
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Jan 2012 kl. 11:44
Citat: jimjensen

Hej Lasse !
Uden tvivl, fantastisk kaster, jeg er dybt imponeret, oh ja en anelse misundelig ;-)
Men helt løsrevet fra dette, kunne du måske forklare dig nærmere omkring liner, vægte osv. i stedet for hele tiden anmode andre om at forklare sig.
I virkeligheden kan ingen vel forklare dig noget, du behersker, men du har det måske bedre med en fluestang, end med forklarende ord ?
Jeg ved slet ikke om det lader sig gøre, og forklare hvilke tanke du gør dig i forhold til linevægt, og kompensation for en for tung / let line ?
I min verden er al fluefiskeri et kompromis fiskeri, der findes ikke en line der passer til alle forhold, men måske tager jeg også her fejl, og vil glæde mig til en retvisning !
 
 
Hej Jim
 
Jeg har det fint med forklarende ord, de bliver bare altid overhørt hvis man starter med dem her på forum. Lidt omtanke plejer at række længere hos folk der er åbne Smile
 
Linevægt er et kompromis, og der er langt videre rammer for hvad der kan lade sig gøre, men folk lader til at helst ville have et snævert spekrtrum og at alt udenfor det er umuligt...
 
Hvad gør du forskelligt når du kaster 2 meter line og 10 meter line? Samme kompensation er det der skal til ved en tungere kontra en let line. Den tungere line har så også mere moment og kræver en afblødning i udrulningen ved blindkast, samme vi gør når vi fisker med synkeliner som bibeholder mere energi under udrulningen...
 
Jeg vælger som regel line udfra fluen og forholdene hvor jeg fisker, når det ikke lader sig gøre, så kompensere jeg i mit kast Smile
 
Og når jeg beder andre forklare sig, så er det som regel udelukkende når det der bliver sagt strider mod almindelig sund fornuft og logik...
 
Og ellers tak for de pæne ord, men jeg kan altså intet med en fluestang som alle andre ikke også kan hvis de vil!
 
Mvh
Lasse
Til top
Mik Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mik Andersen

Tilmeldt:: 24 Mar 2011
Status: Offline
Beskeder: 131
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mik Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Jan 2012 kl. 12:01
René
Det som teksten som du linker til, kunne meget vel være samme filosofi og teknik som ligger bag opbygningen af Jørns line.
Et kort og tungt skydehoved, men der ligger mere i det end bare det. Jeg har prøvet at lave et par hovedet af en DT #10 og fungerede umiddelbart ikke efter hensigten, så nu er de tilpasset til overhåndskast.
 
Er spændt på resultatet, når jeg får den WF hjem... Wink
 
Mvh Mik :-)
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Jan 2012 kl. 12:16
Mik-->>
en del af hemmeligheden ligger nok også i taperingen på skydehovedet og den rette leader i enden..
 
Søg evt på til skagit og se dens opbygning..
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Mik Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mik Andersen

Tilmeldt:: 24 Mar 2011
Status: Offline
Beskeder: 131
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mik Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Jan 2012 kl. 12:37
René
Det tror jeg at du har ret i!
Det er nok ikke så ligetil, men det må jo kunne læres.
 
Har prøvet at søge lidt på nettet, men har ikke fundet noget som helt konkret forklarer hvad der skal til. -Og hvorfor!
 
Hvis jeg finder frem til en fornuftig forklaring, skal jeg nok videregive den på min side.
 
Uanset hvad, skal jeg have lavet sådan et skydehoved. Wink
 
Mvh Mik :-)
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Jan 2012 kl. 12:42
Mik-->>
her er lige et link med taperingen på til skagit..
 
 
Det skal så forsynes med en leader på 150 grain eller mere til at få fluen ned til fidke
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Mik Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mik Andersen

Tilmeldt:: 24 Mar 2011
Status: Offline
Beskeder: 131
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mik Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Jan 2012 kl. 12:43
http://www.flyfishusa.com/lines/rio-skagit.htm
Her er da lidt om selve opbygningen... Det ser ud til at det bagerste af skydehovedet er noget tungere end på traditionelle udformninger. Desuden er skydehovedet ret kort: Knabt 8 meter.
 
Mvh Mik :-)
Til top
Mik Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mik Andersen

Tilmeldt:: 24 Mar 2011
Status: Offline
Beskeder: 131
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mik Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Jan 2012 kl. 13:26
René
Nu giver det pludselig mening!
Den tunge bagende af skydehovedet er kompakt og tung nok til den let kan trække resten afsted. Ideen er at størstedelen af kastevægten er klemt sammen på de første 2 meter line, lige udenfor topøjet.
-Genialt! Thumbs Up
 
Skagit...! Så lærte jeg noget nyt! -Herligt! -Tak René. Handshake
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Jan 2012 kl. 17:09
Citat: Mik Andersen

GRINER
Du får i hvert fald min anerkendelse som en usædvanlig kaster!
 
Hvis du kan gøre det, må vi mødes en dag, for så er der noget jeg ikke har lært endnu. -Forudsat at vi taler fluekast og ikke bare pakke det sammen i et bundt og kyle hele molevitten derudaf. Wink
 
Hvor i landet bor du? Smile
 
Mvh Mik :-)
 
Værsgo:
 
 
OB line med klumpvægt på 30,7 gram, stang der står 5 på.....
 
Og Skagit liner kan også sagtens kastes overhånds, man skal bare tænke sig om og gøre det på eget ansvar, en intruder slår hårdt LOL
 
Mvh
Lasse
Til top
Jakob Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jabber Avatar

Tilmeldt:: 11 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 643
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jabber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Jan 2012 kl. 17:09
Mik.

Hvis du går på youtube, kan du finde nogle gode forklaringer på hvad skagit er, og hvad det er tiltænkt. Meningen med det, er ikke, at det skal være nemt at speykaste.
Dernæst kan du købe et færdigt skagit skydehoved fremfor at sjusse dig til hvad du skal bruge.

Til top
Jakob Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jabber Avatar

Tilmeldt:: 11 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 643
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jabber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Jan 2012 kl. 17:14
Citat: LasseK


Citat: Mik Andersen



GRINER
Du får i hvert fald min anerkendelse som en usædvanlig kaster!
 
Hvis du kan gøre det, må vi mødes en dag, for så er der noget jeg ikke har lært endnu. -Forudsat at vi taler fluekast og ikke bare pakke det sammen i et bundt og kyle hele molevitten derudaf. Wink
 
Hvor i landet bor du? Smile
 
Mvh Mik :-)

 
Værsgo:
 
 
OB line med klumpvægt på 30,7 gram, stang der står 5 på.....
 
Og Skagit liner kan også sagtens kastes overhånds, man skal bare tænke sig om og gøre det på eget ansvar, en intruder slår hårdt LOL
 
Mvh
Lasse


Øv jeg troede faktisk du ville ha gjort det med en stang der stod 2 på ;)
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Jan 2012 kl. 17:20
Citat: Jabber


Øv jeg troede faktisk du ville ha gjort det med en stang der stod 2 på ;)
 
Nej da, med en stang der står 2 på skal jeg bare kaste længere end jeg kan med en line der også står 2 på.... Desværre har jeg ingen af de to dele, mindste nummer på en stang er 3 Embarrassed Min 2'er stang blev solgt for mange år siden.....
 
Mvh
Lasse
Til top
Jørn Fischer Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Jørn Fischer

Tilmeldt:: 16 Jul 2007
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørn Fischer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Jan 2012 kl. 17:42

Hejsa - Ja, nu begynder tampen at brænde Wink

 

Sjov tråd! Den kommer jo i hvert tilfælde langt omkring.

Til Frank: Dejligt at høre, at der stadig er nogle purister, der hylder det klassiske speycast. Ikke at forveksle med moderne speykast , eller hvad vi nu skal kalde den kastestil, som GA lancerede i sidste halvdel af  forrige århundrede.

Om man til dette sidste kast foretrækker kortere eller længere hoveder må vist bero på, hvad det skal bruges til  og hvor - tilsat lidt smag og behag Confused

Til Renè: Nej, det var ikke en skagit line, men en hjemmeklippet line, der til en vis grad har skagit som forbillede.

Jeg kan godt se i teksten, at det kan misforstås, men det var en én-hånds stang #6-7. vi kastede med.

Jeg er for gammel til at hente fluer i træer (der flytter sig når man kikker væk), så jeg vil gerne underhåndskaste. Nu er det jo sådan her i Danmark, at man ofte står inde på bredden og på tre sider er omgivet af høj bevoksning. Altså måtte jeg lægge mit anker et stykke ud foran mig og samtidig undgå et langt D-loop.

Jeg prøvede Rio’s Skagit Short, Royal Wolff’s Ambush line samt en del flere, men de ramte ikke det, jeg ønskede. Efter en del eksperimenteren nåede jeg frem til et 6,5m langt flydende hoved, som vejer lige godt 17g. Der er selvfølgelig lidt tilvænning, men hægtet på en monofil skydeline kan man faktisk komme godt derudaf, men frem for alt kan man fiske fra alle pladser. Som forfang bruger jeg en polyleader, som jo også vejer et par gram, men den giver hovedet en lidt mere stabil flugt.

Det er til gengæld ikke ligegyldigt, om man klipper to hoveder af en DT line, eller ét hoved af en WF. Profilerne er i almindelighed forskellige, og det må man rette sine klip ind efter.

Mik: Klip nu ikke forkert – jeg hjælper naturligvis gerne Smile

 
Mvh
Jørn
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Jan 2012 kl. 17:59
hej Jørn
 
ja jeg gik lidt ud fra at vi snakkede om to hånds stang i klasse 7.. Men interessant med din filosofi og ja træerne kan nemt flytte sig mens man kigger ned på åen..
 
Købte selve sidste sæson en zpey zero og efter lidt prøven liner valgte jeg at bløde et 17 gram zpey Compact synke 5/6 og som i to er jeg ganske glad for at kunne vandkaste.. og hægtet på min sharkskin skydeline går det ganske fint.. Dog er det primært overhåndskast ved de lokale åer..
 
Men er lidt interesseret i hvad stang du går med som gør Mik ikke kan rykke linen af vandet og smide linen afsted i et overhåndskast..
 
 
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Jørn Fischer Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Jørn Fischer

Tilmeldt:: 16 Jul 2007
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørn Fischer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Jan 2012 kl. 19:03

Hej René

 

Det kan Mik også. Jeg har set ham kaste, og uden at være certificeret instruktør vil jeg sige: han kaster rigtig godt. Det, der irriterer ham er nok, at han ikke kan kaste meget længere med dette setup med overhåndskast, end han kan med underhåndskast. Forklaringen er, tror jeg, at det er linen, der sætter grænsen. Ved et langt kast har hjulet for længst rullet hovedets 6,5m ud, og der er kun svævet tilbage. Den smule forskel der kan være, skyldes evt. en lidt højere linehastighed når ’motoren’ dør?

 
Jeg tror, det var en lidt ældre og lidt langsom stang, Måske Scierra MPA 9'2".
 
Og ja, selvfølgelig vælger man kast efter situationen, men jo flere tangenter man har at spille på, jo sjovere melodier kan man jo spille Smile
 

Mvh

Jørn

Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Jan 2012 kl. 19:14
hej Jørn
 
Jeg havde bare indtrykket af linen var så tung den ikke kunne kastes overhånds..
 
Der er ingen tvivl om en del af den manglende længde i overhåndskastene nok skyldes det korte hoved og dets tapering..
 
Og ja det er skønt at have flere kast og skifte mellem og forskellige stænger til et hvert behov.. Mit seneste køb er en redington predator 7'10" KL 8 monteret med teeny tip taper wf line.. Egentligt et sæt tiltænkt redderne men efter en tur på græs i dag er jeg overbevist om det bliver en del af mine å sæt.. Fremragende korte kast og kaster små 20 meter med rette timing.. Er spændt på at se rullekast i vand og om det kan lade sig gøre..
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
 Besvar Besvar Side  12>

Skift forum