Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Laksesagen fra Storå

 Besvar Besvar
Forfatter
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Laksesagen fra Storå
    Sendt: 12 Jan 2012 kl. 06:38
http://www.123nu.dk/lystfiskeri/artikler2.asp?placering=artikler&menu=Laesestof&Id=10842&kategori=Lakse+sagen+i+sin+enkel+hed
Rettens begrundelse og afgørelse:
Det følger af g 4, stk. 1, jf. S 1, i bekendtgørelse nr. 680 af 27 .juni 2008, at det er forbudt at fiske laks i Storåens vandsystem. Fiskeridirektoratet kan dog i medfør af bekendtgørelsens $ 4, stk. 3, give dispensation til et begrænset fiskeri efter laks i perioden fra den 1. april til og med den 30. september.
De tiltalte har erkendt, at de hver har fanget en laks i Storå, og da ingen af de tiltalte havde dispensation til dette, er de skyldige i overensstemmelse med tiltalen.
Det bemærkes, at det forhold, at de tiltalte anfægter gyldigheden af den dispensation, som Fiskeridirektoratet havde meddelt Sammenslutningen ved Storå ikke kan føre til et andet resultat, idet de tiltalte. uanset gyldigheden heraf, ikke selv havde dispensation, da fiskeriet fandt sted.
Ejgil Kølbæk:
Forkert dom
Fejlen ved dommer er så den at, der stå ingen steder i lovgivningen at, man skal have en dispensation til at fange og hjemtage en laks. Derfor er jeg dømt på et forkert grundlag.
.... Jeg skal så 6 dage i fængsel for at hjemtage en laks, fordi vi ikke havde fået en dispensation, selv om vi havde søgt fiskerikontrollen...
-----------------------------------------------------------------------------------------
 
En bekendtgørelse er netop at betragte som værende en lov og da der står i bekendtgørelsen, at der kan gives dispensation til et begrænset fiskeri af laks - så betyder det altså, at man skal være tildelt en sådan dispensation før, at man må fange og hjemtage en laks.,, Så Hr. Ejgil Kølbæk kan altså ikke sige, at han er dømt på et forkert lovgrundlag.
 
Herudover, så skal Hr. Ejgil Kølbæk ikke i fængsel fordi, at han har hjemtaget en laks, nej han skal i fængsel fordi, at han ikke vil betale bøden.
Endvidere, så bør man altså acceptere et nej på en dispensations ansøgning indgivet til myndighederne - hvis altså ikke man vil risikere at få en adfærdsregulerende sanktion/straf.


Redigeret af Steen Kehler - 12 Jan 2012 kl. 06:38
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jan 2012 kl. 10:13
FD er fuldstændig klare omkring forvaltningen af kvoten. Den SKAL forvaltes af ét og kun ét forum for hvert vandløb. Kan man ikke blive enige om det, må fiskeriet stoppe!

Ejgil fatter vist ikke, hvad han spiller hasard med! Jeg vil meget gerne være fri for hans "frihedskamp", som risikerer at ødelægge chancen for at fiske laks til ubodelig skade for lystfiskere, men meget værre også for laksebestanden, da interessen for at arbejde med bestandspleje vil falde.

Han blev dømt med piber og trommer, og det er på juridisk professorniveau slået fast, at FD sagtens kan forlange kvoten administreret af et enkelt forum, som så selvfølgelig skal være åbent for alle.

Johan
Til top
Steffen Toft Jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Steffen Toft Avatar

Tilmeldt:: 20 Jan 2007
Geografisk: Gudenåen og Tange Sø.
Status: Offline
Beskeder: 63
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steffen Toft Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jan 2012 kl. 11:22
Det er lige præcis denne slags uenighed ved vandløbene, som de nye fælles lakseregler forhindre.
Nu er der fastsat fælles krav, vilkår og regler, så dermed ikke noget at blive uenige om og derfor heller ikke nogen anledning til initiativer til alternative laksesammenslutninger.
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jan 2012 kl. 12:12
Ikke desto mindre har Ejgil erklæret, at han også i den kommende sæson har tænkt sig at fange og hjembringe en laksAngry.
Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jan 2012 kl. 12:53
Han kører helt sin egen kamp. At han så bruger den foreningens hjemmeside, den forening han er formand for, til at fremme sin sag. http://www.hedens-lystfiskeri.dk/
Det syntes jeg er lidt underligt. Er det ikke klubbens tarv og interesser han burde sætte øverst og lade forsiden fortælle om hvad foreningen kan tilbyde, med nogle fede billeder af deres fiskevand. Lidt sjovt at surfe rundt på den side, der er kun billeder af den store formand.
 
Siden er blevet redigeret efterfølgende, han har sikkert erkendt at det var et skråplan at benytte forsiden til hans kamp mod samfundet.
 


Redigeret af tolund - 14 Jan 2012 kl. 09:42
Til top
John Behrndtz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
pip_ser

Tilmeldt:: 23 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 822
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pip_ser Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jan 2012 kl. 12:59
Han gør det åbentlyst andre kalder det støvle laks det bruges både i skjern og i storåen
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Jan 2012 kl. 06:28
Citat: Steffen Toft

Det er lige præcis denne slags uenighed ved vandløbene, som de nye fælles lakseregler forhindre.
Nu er der fastsat fælles krav, vilkår og regler, så dermed ikke noget at blive uenige om og derfor heller ikke nogen anledning til initiativer til alternative laksesammenslutninger.
Hej Steffen,
 
Hvad har alle de kommende fælles regler med denne sag at gøre?? ...specielt dem der ikke vedrører fordelingen af laksene? I øvrigt bliver der jo nu åbnet  op for at der kan dannes mere end en sammenslutning ved hvert vandløb (se evt. den nye fiskerilov der er i høring ...altså ikke de kommende regler, der særskilt har med de fælles lakseregler at gøre ...de kommer først med i selve loven senere hen) ...dvs., der bliver rigtig god anledning til initiativer til alternative laksesammenslutninger, kan jeg godt love dig... bare vent og seWink

 
Og når 8 meget forskellige vandløb underlægges samme krav og vilkår mht. fredningstid og fiskeriets udøvelse, så kan jeg også love dig for, at der bliver anledning til uenighed!
De regler der er virker fuldt fornuftige og acceptable et sted, kan være direkte meningsløse andre steder ...prøv at lytte til "jungletrommerne", og tal evt. med nogle forskelligt fiskende menige lystfiskere ved de forskellige vandsystemer... så tror jeg nok du vil se, at et STORT antal lystfiskere nu er enten sure, kede af det og/eller frustrerede over det regelsæt der er lavet... Meget af kritikken går jo på, at ingen åbenbart kan komme med en fornuftig, tungtvejende og SAGLIG BIOLOGISK, eller SAGLIG POLITISK argumentation, for at reglerne SKAL være fælles.
 
Kan du Steffen, så lytter jeg gerne til et godt og solidt argument, og så vil jeg faktisk blive glad ...for jeg kan sgu' heller ikke se nogen som helst værdi i at gøre reglerne fælles, for hverken laksens eller lystfiskernes skyld... faktisk tvært imodWink
 
PS, jeg skal så også undskyldende sige, at mit indlæg her intet har at gøre med Storå sagen eller Ejgil Kjølbæk ...eller stillingtagen til det han har gjort ...det gider jeg ikke bruge min tid på. Det er kun et svar på dit indlæg her.


Redigeret af FD - 14 Jan 2012 kl. 07:05
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres