Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Genudsætning

 Besvar Besvar
Forfatter
Michael Moses Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Moses Avatar

Tilmeldt:: 28 Apr 2004
Geografisk: Sydfyn
Status: Offline
Beskeder: 56
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Moses Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Genudsætning
    Sendt: 24 Jan 2012 kl. 11:03

Genudsætning af fisk..

 

Det gør ondt i mit hjerte når jeg ser at folk ikke sætter sig ind i hvordan man behandler en fisk der skal genudsættes…Cry

Jeg forstår sgu godt at denne fisk har svært ved at komme sig... For fande da også.. !!!
 
Til top
Morten Petersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
MBP

Tilmeldt:: 11 Sep 2011
Geografisk: Årslev
Status: Offline
Beskeder: 53
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MBP Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jan 2012 kl. 11:06
Ja, tit ser man fisk der ligger i sandet eller på græs, som ska genudsættes. Det gør lidt ondt og se. Tror de færreste ved hvor sårbart det slimlag egentlig er.
 
Fisker en del gedde, kun C&R, og der bruger vi en afkrogningsmåtte, som blir gjort våd inden gedde kommer op.
Til top
Ole S. Linding Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
EditionR Avatar

Tilmeldt:: 09 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 323
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér EditionR Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jan 2012 kl. 11:12
Citat: Moses

Jeg forstår sgu godt at denne fisk har svært ved at komme sig... For fande da også.. !!!

 
Bliver nødt til at spørge, hvorfra ved du at denne fisk havde svært ved at komme sig?
Det viser billedet jo ingen ting om.
 
Syntes næsten det er værre at se "profs" på film lande laks dinglende i halen, for derefter at de sætter dem ud igen.
 
C&R er at foretrække, skal bare gøres med omtanke.
Til top
michael meyland Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Michaelfisk Avatar

Tilmeldt:: 07 Jun 2011
Status: Offline
Beskeder: 73
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michaelfisk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jan 2012 kl. 11:13
Hvorfor tager man overhovedet fisken op af vandet hvis man kan se at fisken skal genudsættes.

Redigeret af Michaelfisk - 24 Jan 2012 kl. 11:19
Til top
Michael Moses Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Moses Avatar

Tilmeldt:: 28 Apr 2004
Geografisk: Sydfyn
Status: Offline
Beskeder: 56
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Moses Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jan 2012 kl. 11:18

Hej Ole.

 
Det står i beskrivelsen under billedet,..
 
Til top
Michael Moses Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Moses Avatar

Tilmeldt:: 28 Apr 2004
Geografisk: Sydfyn
Status: Offline
Beskeder: 56
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Moses Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jan 2012 kl. 11:20
Hej Meyland..
 
Tjaaa, man må undres..
 
Til top
Preben Jessen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Plaj Avatar

Tilmeldt:: 07 Nov 2011
Status: Offline
Beskeder: 143
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Plaj Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jan 2012 kl. 11:20
Clap
Til top
michael meyland Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Michaelfisk Avatar

Tilmeldt:: 07 Jun 2011
Status: Offline
Beskeder: 73
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michaelfisk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jan 2012 kl. 11:32
Hej Moses
Ja det kan man undre sig lidt over!
Hvor tit er lige man ser at havørreden eller for den sags skyld lasken er kroget dybt.
"men gjorde ondt at sætte fiske ud igen, da den ikke så frisk ud på trods af ihærdig genoplivning med venlig hjælp fra en medfisker". Læs beskrivelsen den siger det præcist.
Til top
Steffen Toft Jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Steffen Toft Avatar

Tilmeldt:: 20 Jan 2007
Geografisk: Gudenåen og Tange Sø.
Status: Offline
Beskeder: 63
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steffen Toft Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jan 2012 kl. 11:37
Da C&R nu er blevet et vigtigt element i den danske lakseforvaltningen har DSF sammen med Fiskeridirektoratet taget initiativ til at lave en folder, der beskriver korrekt håndtering ifbm C&R, så der sikres den højeste grad af overlevelse. Der er jo ikke noget mere ærgeligt end at genudsætte en fisk, som så efterfølgende ikke overlever alligevel. 
Ved mange af de norske lakseelve ligger der allerede sådan et C&R-hæfte, som kan være god inspiration til en dansk version. 
Anvisningerne til korrekt og skånsom håndtering under C&R eller genudsætning af undermålere, vil bestemt gavne alle fiskearter som man vil/skal genudsætte.
Til top
Michael Moses Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Moses Avatar

Tilmeldt:: 28 Apr 2004
Geografisk: Sydfyn
Status: Offline
Beskeder: 56
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Moses Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jan 2012 kl. 11:44
RIGTIG GOD IDÉ
 
Mere oplysning vil helt sikkert gøre at folk tænker mere over hvordan de skal behandle en fisk der skal sættes ud igen og også hvordan man behandler en der skal tages med hjem.. Har tit set hvor længe en fisk ligger på land før den bliver aflivet... For mange tænker ikke over at det faktisk er et levende væsen de har med at gøre...
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jan 2012 kl. 12:33
Hey
De superlange traditioner som fra andre laksenationer, tager tid at opbygge m viden og forståelse i almindelighed,for at vi alle kan tage det til os i særdeleshed.
Tror viljen har været der hele tidenWink
måske uvidenhed !!. Det er 4 sæson m modhageløse kroge i skjeråen. Først de sidste par år informationerne omkring laksefiskene er begyndt at sætte sig.
Skulle virkningen have virket noget før generalt, skulle man nok ha sat ind med informationer noget tidligere i historien.
Ser man generalt på reklamer af kendte laksefiskere, blade fra udlandet osv, ja så må vi nok konstatere at laksefiskene bliver løftet til fotoshot - det bære "ting" med sig af "viden".
K & b
Til top
nicolai frahm Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
frahm Avatar

Tilmeldt:: 22 Jul 2011
Status: Offline
Beskeder: 58
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér frahm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jan 2012 kl. 13:17
det er jo altid lækkert at få et billed, med sin fisk selvom den bliver genudsat Smile
Til top
Ove Leif Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
leif P Avatar

Tilmeldt:: 14 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér leif P Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jan 2012 kl. 13:28
Omkring genudsætning..Så er det meget vigtigt at huske!!
 
Hold fingerne VÆK fra fiskens GÆLLER når der er tale om genudsætning! Angry
En enkel gællestav der er blevet beskadiget, er ligmed Dead
 
Leif P  Big smile 
 
 
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jan 2012 kl. 13:30
Selvfølig Nicoleai Thumbs Up
Superflot flot fisk du sidder med.
 
 
K & B
Til top
Lars C. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DNA7 Avatar

Tilmeldt:: 29 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DNA7 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jan 2012 kl. 13:35
Citat: EditionR

Citat: Moses

Jeg forstår sgu godt at denne fisk har svært ved at komme sig... For fande da også.. !!!

 
Bliver nødt til at spørge, hvorfra ved du at denne fisk havde svært ved at komme sig?
Det viser billedet jo ingen ting om.
 
Syntes næsten det er værre at se "profs" på film lande laks dinglende i halen, for derefter at de sætter dem ud igen.
 
C&R er at foretrække, skal bare gøres med omtanke.
Nu er det jo ikke raketvidenskab, manden har en halv hånd inde i gællerne, alene dette burde være nok til at ryste på hovedet... Thumbs Down
Til top
Michael Moses Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Moses Avatar

Tilmeldt:: 28 Apr 2004
Geografisk: Sydfyn
Status: Offline
Beskeder: 56
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Moses Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jan 2012 kl. 13:59
Citat: hlf

Hey
De superlange traditioner som fra andre laksenationer, tager tid at opbygge m viden og forståelse i almindelighed,for at vi alle kan tage det til os i særdeleshed.
Tror viljen har været der hele tidenWink
måske uvidenhed !!. Det er 4 sæson m modhageløse kroge i skjeråen. Først de sidste par år informationerne omkring laksefiskene er begyndt at sætte sig.
Skulle virkningen have virket noget før generalt, skulle man nok ha sat ind med informationer noget tidligere i historien.
Ser man generalt på reklamer af kendte laksefiskere, blade fra udlandet osv, ja så må vi nok konstatere at laksefiskene bliver løftet til fotoshot - det bære "ting" med sig af "viden".
K & b
 
Det er rigtigt Heine..
Det tager tid, og der vil altid være nogle der aldrig finder ud af hvad det drejer sig om..
Men godt lige at se den side du har linket til, der giver det jo stof til eftertanke når man ser hvor mange % chance fisken har for at overleve..
 
Mvh
 
Michael
Til top
Michael Moses Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Moses Avatar

Tilmeldt:: 28 Apr 2004
Geografisk: Sydfyn
Status: Offline
Beskeder: 56
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Moses Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jan 2012 kl. 14:01
Citat: DNA7

Citat: EditionR

Citat: Moses

Jeg forstår sgu godt at denne fisk har svært ved at komme sig... For fande da også.. !!!

 
Bliver nødt til at spørge, hvorfra ved du at denne fisk havde svært ved at komme sig?
Det viser billedet jo ingen ting om.
 
Syntes næsten det er værre at se "profs" på film lande laks dinglende i halen, for derefter at de sætter dem ud igen.
 
C&R er at foretrække, skal bare gøres med omtanke.
Nu er det jo ikke raketvidenskab, manden har en halv hånd inde i gællerne, alene dette burde være nok til at ryste på hovedet... Thumbs Down
Ja, og når man så ser i det link Heine har linket til, så har den nok ikke mange % chance for at overleve den stakkels fisk... Dead
Til top
Michael Meyland Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
fluedypperen

Tilmeldt:: 18 Mar 2008
Geografisk: Odense
Status: Offline
Beskeder: 0
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fluedypperen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jan 2012 kl. 15:22
Godt eksempel på hvordan genudsætningen sker.
http://www.youtube.com/watch?v=w66zvS6q5to
Til top
Allan Mathiasen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
allanm

Tilmeldt:: 08 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér allanm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jan 2012 kl. 17:08
Den slags instruktionsvideoer, hvor fangeren holder hovedet koldt, siger for de fleste meget mere end en pjece tror jeg. Et godt stykke arbejde.

Videoinformation, pjecer og eventuelt også kurser i foreningerne, også dem der ikke lige har laksevand, så der kommer ekstra fokus på det, det må være vejen frem.
Til top
Kaspar Wendelin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kaspar Wendelin

Tilmeldt:: 06 Aug 2008
Geografisk: gladsaxe
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kaspar Wendelin Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jan 2012 kl. 17:11
Juhu vi holder da lige fisken i halen, det har dens rygrad da så godt....... NOT.

C&R bør laves af erfarne specimen og medefiskere, de kan finde ud af det, ni ud af ti(især fluefiskere) fedtfinne fiskere holder deres fisk i grimme hale greb.

De gør det jo også ved alle de gedder i gudenåen, det er ikke til at fatte hvorfor de bliver ved. De ødelægger jo fiskene, det er leg og drab på levende væsener. Enten slår man ihjel eller også så gør man det bedste for fisken. Når man fisker med stang har man jo alle mulighederne for at gøre det tip top, jeg fatter bare ikke hvorfor man forherliger det forkerte.

Fisk skal understøttes under mest muligt af kroppen og ikke holdes i halen.
Til top
Marc skovby Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
team grayling Avatar

Tilmeldt:: 13 Feb 2006
Geografisk: vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 449
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér team grayling Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jan 2012 kl. 17:38
Hej kasper
 
hvis det er videoen i overstående link du referere til vil jeg gerne vide hvor i klippet at fisken bliver håndteret så der voldes skade på den?
Certificeret fiskeguide
Facebook: Skjern river guiding
Til top
Claus M Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fiskefreak Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Geografisk: Mariagerfjord
Status: Offline
Beskeder: 788
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiskefreak Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jan 2012 kl. 18:00
Sys sg folk har en tendens til at skrøbliggøre vores laksfisk i en grad så det nok var bedst at de stoppede med at fiske og da slet ikke tage til et sted hvor laksene eller ørreden skal forcere et stemmeværk, vandfald, stryg og lignende,  se dem grave gydegrubber eller jagte hinanden med bid på gydepladsen - eller værre se dem fanges og håndteres under elfiskeri - det må da traumatisere en del.
Det kan godt være mit indlæg virker provokerende på nogen, og er da ikke uenig i at man skal håndtere fiskene ordentligt ved genudsætning, men hva mon er mest stressende for en fisk - at blive kroget og fightet - eller afkroget, taget et billede og sat tilbage ??
 
 
Her er et par gyserfilmSmile
 


Redigeret af fiskefreak - 24 Jan 2012 kl. 18:10
Venligst
Til top
Marc skovby Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
team grayling Avatar

Tilmeldt:: 13 Feb 2006
Geografisk: vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 449
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér team grayling Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jan 2012 kl. 18:13
Hej claus
 
Du har ret i at fiskene i de fleste tilfælde klare den naturlige vandring og gydningen osv... dog går flere fisk også til efter legen... Man skal blot huske at på gyde pladserne er her tale om fisk i gydedragt som fisken har påtaget sig netop for at kunne klare disse strabaser... En blank fisk er en helt anden snak og er meget sensitiv hvad angår håndtering...
Certificeret fiskeguide
Facebook: Skjern river guiding
Til top
Claus M Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fiskefreak Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Geografisk: Mariagerfjord
Status: Offline
Beskeder: 788
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiskefreak Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jan 2012 kl. 18:20
Citat: team grayling

Hej claus
 
Du har ret i at fiskene i de fleste tilfælde klare den naturlige vandring og gydningen osv... dog går flere fisk også til efter legen... Man skal blot huske at på gyde pladserne er her tale om fisk i gydedragt som fisken har påtaget sig netop for at kunne klare disse strabaser... En blank fisk er en helt anden snak og er meget sensitiv hvad angår håndtering...
 
Jeg vil medgive dig at en blankfisk med løseskæl er mere sensitiv - men sys stadigvæk at mange er gået i selvsving.
Venligst
Til top
Kevin rostrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kevin rostrup Avatar

Tilmeldt:: 17 Okt 2011
Geografisk: Frederikshavn
Status: Offline
Beskeder: 847
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kevin rostrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jan 2012 kl. 18:22
Flot fisk Marc og pæn genudsættning.
Til top
Børge Gynthersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
BG

Tilmeldt:: 27 Jan 2006
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 78
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér BG Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jan 2012 kl. 18:23
For lystfiskere gælder det gamle ord om at "kun det tabte ejes evigt"  I kender det nok.

Jeg har nu, hvor jeg ikke er helt så ung, og derfor kan nøjes med kalorierne i de grønne flasker, forsøgt at undgå overhovedet at få bid.

"Årh - sikken idiot!" er der måske nogle, der mener. Jeg kan ikke sige andet end, at en stor fisk, jeg rejser fra åens dybe vand, og derefter lader være, giver mig langt større glæde, end een jeg tager med hjem.

På kysten kan jeg ikke altid se, når jeg rejser dem. Så tager jeg dem hurtigt ind, og løsner dem, mens de er i vandet.
Til top
michael meyland Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Michaelfisk Avatar

Tilmeldt:: 07 Jun 2011
Status: Offline
Beskeder: 73
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michaelfisk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jan 2012 kl. 18:39
Uanset hvordan vi sportsfiskerer bære os ad, kan det ikke undgåes at tære havørredens eller laksens fedtreserver som de skal tære på helt frem gydningen.
 
 


Redigeret af Michaelfisk - 24 Jan 2012 kl. 18:41
Til top
Peter Vangsø Mathiasen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peter Mathiasen Avatar

Tilmeldt:: 17 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 293
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter Mathiasen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jan 2012 kl. 19:16

Suk, så pudses der nok glorier igen. Der er da ikke noget ved det billede der antyder det er håndteringen af fisken, der har gjort at fisken havde svært ved at komme sig.

Jeg er selvfølgelig enig  i, at fisk der skal genudsættes skal behandles forsigtigt og ordenligt. Men jeg synes nu også man skal lade være med at gå helt i selvsving over håndtering og dødeligheden deraf. Når man checker fangstlisten for Skjern å ser man at over 300 laks er blevet genudsat alene i september, efter hvad der ligner grundig måling af længden (svært at forestille sig at øjemål kan give præcise længder såsom 77, 83, 94 cm etc etc ). Hvis man virkelig bekymrer sig om laksen tarv samt ve og vel som tråden her antyder man gør, forstår jeg faktisk ikke at accepterer og deltager i dette fiskeri.
 
Hvis dødeligheden er som beskrevet i et af trådens links, må det da i Skjern å sæsonen igennem flyde rundt med døde laks. Når vi fisker, uanset om det er til fryser eller CR, er det jagt og/eller leg med liv. Denne jagt eller leg kræver, om man vil eller ej,  sine ofre.
 
Peter
Til top
Jens Lønberg Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jenslp

Tilmeldt:: 21 Dec 2004
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 217
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jenslp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jan 2012 kl. 19:29
Godt sagt Peter!!
 
I stedet for at gøre siden her til en offentlig gabestok, ville det være passende at trådholderen rettede direkte henvendelse til den han direkte udstiller her på siden. Det tror jeg ikke han har gjort.
Det er ved at være sådan, at den frihed vi oplever ved respektive fiskevande gang på gang bliver indskrænket fordi en person lige er en tak bedrevidende eller har en mere skinnende glorie. Her tænker jeg ikke kun på denne tråd. Men istedet for at vejlede og hjælpe, synes jeg tendensen går mod at finde fejl, mangler og det skal for guds skyld udstilles for de mange hundrede brugere her på siden, for der er jo altid nogen der kan klappe en på ryggen........vor herre bevares!!
 
Til top
Klaus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Klaus Neilsen

Tilmeldt:: 15 Sep 2010
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Klaus Neilsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jan 2012 kl. 19:35
Milde Moses, du forstår da om nogen, ligesom din navnebror, at skille vandene...!
Who's the more foolish? The fool, or the fool who follows him?
Til top
Marc Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lucius Avatar

Tilmeldt:: 16 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 482
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lucius Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jan 2012 kl. 20:37
Citat: team grayling

Hej kasper
 
hvis det er videoen i overstående link du referere til vil jeg gerne vide hvor i klippet at fisken bliver håndteret så der voldes skade på den?
 
Jeg har et lille spørgsmål til vidoen. Når man holder fisken i vandet så den "kommer" sig. Kan man ikke gøre fisken en bjørnetjeneste ved at føre den frem og tilbage i vandet, da den så muligvis har svære ved et tilpasse ilt tilførslen? Når jeg genudsætter gedder holder jeg den stille, så den selv kan regulere indtaget af ilt, og det er endnu ikke slået fejl. Men måske er jeg forkert på den?
Til top
Marc skovby Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
team grayling Avatar

Tilmeldt:: 13 Feb 2006
Geografisk: vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 449
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér team grayling Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jan 2012 kl. 20:53

Hej marc

ved ikke om det kan ses på videoen, men der hvor fisken sættes ud, står vandet stille og der er derfor ikke mulighed for direkte gennemstrømning gennem gællerne, samt vandet er plumret godt op pga. af landingen...
Det der ikke er fordelagtigt ved at "skubbe" fisken frem og tilbage er det at fisken så får vand ind over gællerne bagfra hvor ilt optagelsen ikke er optimal... derfor gøres det stille og roligt på filmen og skaber derved en mulighed for at få lidt frisk vand over gællerne af gangen... trækker man i stedet fisken hård og hurtigt gennem vandet opstår der et problem med hensyn ilt optagelsen...
 
 
Certificeret fiskeguide
Facebook: Skjern river guiding
Til top
Marc Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lucius Avatar

Tilmeldt:: 16 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 482
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lucius Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jan 2012 kl. 21:10
Så er vi jo stort set enige :)
Til top
Kaspar Wendelin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kaspar Wendelin

Tilmeldt:: 06 Aug 2008
Geografisk: gladsaxe
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kaspar Wendelin Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jan 2012 kl. 08:09
Hej Marc 

Der et nemt da personen løfter fisken ud af vandet holder vedkommenden den ene hånd under hoved/brystfinnerne der er ok, men den anden hånd er holdt om haleroden, der er forkert. Den hånd burde være under gat finnen. Når man holder under brystfinne og under gatfinne så er rygraden mindst belastet. Det der fluefisker populære halegreb er bare noget skidt for der ligger belastningen af rygraden meget uhensigtsmæssigt. Det kan godt være at det er lidt nemmere lige når man har travlt med fisken, men det er altså en sag om vane at lige flytte den ene hånd. Hvis man ikke magter at holde fisken under gatfinnen så er det måske bedre at undlade fotoet. Men ellers er det en fin video.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres