Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hackel størrelse til diverse krog størrelser.

 Besvar Besvar
Forfatter
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Hackel størrelse til diverse krog størrelser.
    Sendt: 02 Feb 2012 kl. 03:48
Hej.

Er der en tommelfinger regel angående hvordan man ved at hacklet passer til den krogstørrelse man har fat i?
Hilsen Kim.
Til top
Jan Johansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Johansen Avatar

Tilmeldt:: 04 Apr 2003
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 717
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Johansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Feb 2012 kl. 05:36
I gamle dage hed det halvanden gang kroggab.
 
Idag bruger jeg det hackle som har den størrelse jeg ønsker til mine fluer :-)
 
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1738
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Feb 2012 kl. 09:11
Hej Kim.
 
Størrelsen på hacklet, kontra krogstørrelse, er egentlig internationalt standard, men i dag er det, som Jan så rigtig påpeger, ens egen vurdering, der gælder.
 
Ved undersisning af ny bindere, er det dog en god ide, at de har noget at måle med, og der findes flere typer mål enheder.
 
Jeg har i min undervisning brugt en målskive, hvor der i midten er en pind, og så er der en skive, hvor hver ring opgiver en standard størrelse, det er dog mest til hane hackler. atlså tørfluer, men kan sagtens bruges til våde fluer også.
 
Prøv at kigge på Per Jacomos artikel her, der en god vejledning i hackel størrelser:
 
 
Mine målskiver er i messing og CNC drejet, og skiven er lavet meget nøjagtig, så fjerenes mål er 100% efter standarden, der bruges, når der bedømmes fluer i konkurancer.
 
I dagens plast alder, er der selvfølgelig støbte målere til rådighed, blandt flere denne fra Korsholm:
 
 
Andre alternativer kunne være de her:
 
 
 
Mvh
P.K.
 


Redigeret af PK - 02 Feb 2012 kl. 09:18
Til top
Karsten Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
karsten4 Avatar

Tilmeldt:: 08 Mar 2003
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 499
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér karsten4 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Feb 2012 kl. 09:40
Hej
 
Hacklelængden er, som det også nævnes, individuel. Skal der endelig være noget fast udgangspunkt må det være, at hacklet når ned forbi krogspidsen og ikke længere end til modhageren.
Iøvrigt er den bedste hacklemåler, efter min opfattelse, den krog der bindes på.
 
Mvh
 
Karsten
Til top
Jørn Frank Mortensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lionfish Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2005
Status: Offline
Beskeder: 151
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lionfish Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Feb 2012 kl. 10:29
va: 0717 kr. 15.-   www.lionfish.dk
mvh Jørn
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Feb 2012 kl. 11:02
I skal have mange tak for hjælpen. Og tak Per for linket til hvordan man kan bygge sin egen hackle måler.
Hvis man skal tage det på øjemål er det så fra krogøjet og ned til krogspidsen man måler hacklet?
Hilsen Kim.
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1738
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Feb 2012 kl. 11:12
Hej Kim.
 
Det kan du godt, det det gælder om er, at du i din verden synes, at du får nogle flotte personlige fluer, og at du tror på, at det du laver, fanger dine fisk.
 
Så er det reelt ligegyldigt, hvad andre tænker + at vi i moderne fluebinding, har sprængt alle rammer for, hvad man må og ikke må, så bare klø påWink
 
Mvh
P.K.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down