Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Anbefalinger fra SÅS til fiskeriet i Skjern Å

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
michael f Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fransirn Avatar

Tilmeldt:: 14 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 114
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fransirn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Anbefalinger fra SÅS til fiskeriet i Skjern Å
    Sendt: 03 Feb 2012 kl. 23:53
Lige lidt her i vinterkulden !
Her er lidt nye anbefalinger fra SÅS ( Skjern Å sammenslutningen ).
 
Citat fra SÅS´s hjemmeside
Anbefalinger fra SÅS.
1. Genudsæt alle havørreder!
2. Håndter fisk som skal genudsættes hurtigt og hensynsfuldt.
3. Anbring målemærker på din fiskestang, så du nemt og hurtigt kan måle fiskens længde i vandet.
4. Lad tvivlen komme fisken til gode, hvis du er usikker på fiskens længde.
5. Brug kun fangstnet med finmasket knudefri netpose, gerne 10 mm. eller finere.
6. Overvej at skifte til en ”ikke for stor” enkeltkrog, når din personlige kvote er opbrugt, eller den
    samlede kvote er opbrugt.
7. Overvej at droppe agnfiskeri, når din personlige kvote er opbrugt, eller den samlede kvote er
    opbrugt.
8. SÅS anbefaler, at der max. landes og genudsættes 10 laks pr. person pr sæson, gerne færre.

Bestyrelsen i SÅS

Skrevet af Kim Iversen

Især synes jeg at pkt. 8 bør få tankerne i gang hos nogen..... men selvfølgelig der står jo "anbefaler" !
Synes personligt det lyder rigtig fornuftigt - Hvad synes I ?
 
tight lines
michael frandsen
Til top
Helge Kristensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
buller

Tilmeldt:: 20 Apr 2006
Geografisk: Tarm
Status: Offline
Beskeder: 54
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér buller Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2012 kl. 05:58

Info : Tirsdag 7. februar kl.19.00 i klublokalet på Cirklen i Skjern.
           Orientering om forslag til ny bekendtgørelse
           for fiskeri i Skjern å,samt kvoter på laks.
 
               Med Søren Larsen eller Kim Iversen.

Til top
Brian Bechmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fætter ål Avatar

Tilmeldt:: 02 Jul 2004
Status: Offline
Beskeder: 471
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fætter ål Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2012 kl. 07:32
Jeg ved man bla opfordrer til kraftigere stænger for at minimere fightens længde samt for at øge chancen for at fisken overlever

HIHI og nu får jeg høvl !!!!!!!!!
så lad os forbyde fluefiskeri i skjern å
hvis der er noget der udtrætter en laks er det at den bliver fanget på fluestang
da denne er blød og man derfor ikke kan presse den optimalt

samtidig (Nu får jeg høvl igen) kunne man måske slippe for en del af de flue snobber der tror de er verdens mestrer og ejer hele åen

DET ER HELDIGVIS IKKE ALLE FLUEFISKRE DER ER SÅDAN

Men desværre en ret stor del
Til top
THOMAS KNUDSEN Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
omalley Avatar

Tilmeldt:: 01 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 143
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér omalley Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2012 kl. 07:37
Det lyder fornuftigt.
//thomas
Til top
TC Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
salar Avatar

Tilmeldt:: 14 Dec 2006
Geografisk: 7160 Tørring
Status: Offline
Beskeder: 369
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér salar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2012 kl. 07:55

HA HA! Brian

Du må gerne synes man skal forbyde fluefiskeri, men så skal du komme med nogle bedre argumenter. Man kan presse en fisk lige meget om det er på en fluestang eller en spinnestang. Det er et spørgsmål om tilpasning af fiskegrejet og så er det ikke stangen men linen/forfang knuder samt for spinkle kroge der er det svageste led. Wink

TC

 

Til top
Brian Bechmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fætter ål Avatar

Tilmeldt:: 02 Jul 2004
Status: Offline
Beskeder: 471
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fætter ål Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2012 kl. 08:21
Enig, Men !!! det er et fakta at en fluestang er betydeligt længere og blødere
og dermed hvad enten du vil være ved det eller ej skal fisken udtrættest mest muligt inden det er muligt at lande den

Men i mine øjne skal der være plads til os alle
Kan bare brække mig over at hver gang der skal laves restriktioner på grej
er det alt andet end fluefiskerne man skyder efter


Til top
TC Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
salar Avatar

Tilmeldt:: 14 Dec 2006
Geografisk: 7160 Tørring
Status: Offline
Beskeder: 369
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér salar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2012 kl. 08:41
Det med landing/udtrætning er mere erfaring samt teknik og ikke om det er spinne eller fluegrej.

Nu får jeg høvl!

Er du sikker på det ikke er dig der er lidt misundelig på fluefiskerne Big smile 

TC
Til top
Brian Bechmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fætter ål Avatar

Tilmeldt:: 02 Jul 2004
Status: Offline
Beskeder: 471
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fætter ål Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2012 kl. 08:57
fluefisker selv og har gjort det i 20 år, men gør det ikke i skjern å da spin er langt mere effektivt samt forstørrer muligheden for at fisken kan landes og genudsættes hurtigt.

og bevares det er da et spørgsmål om teknik, men det bliver en fluestang ikke stivere af
Til top
Henrik M. Lomholt Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Creekking Avatar

Tilmeldt:: 11 Jan 2003
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 273
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Creekking Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2012 kl. 09:00
Jo, det er skam fine anbefalinger, og vel prisværdigt, at det ikke er formuleret som (flere) regler.
Ang. pkt. 8, så synes jeg 10 fisk er rigtig meget. For os, der desværre stadig har den første til gode, bliver det næppe aktuelt. For de, der rent faktisk fanger 10 eller flere, synes jeg man burde anbefale et langt lavere tal - f.eks. at stoppe fiskeriet, så snart den første er hjemtaget. Star
 
@Brian
Hvad er det du mener med fluesnobber? Bare fordi man har valgt, at ville fange sine fisk med den ædleste af alle former for fiskeri, og ikke bryder sig om de der uvidende og urutinerede amatører, der fisker spin!Wink ......... Er man så snob?
 
 
Til top
Helge Kristensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
buller

Tilmeldt:: 20 Apr 2006
Geografisk: Tarm
Status: Offline
Beskeder: 54
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér buller Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2012 kl. 09:06
8. SÅS anbefaler, at der max. landes og genudsættes 10 laks pr. person pr sæson, gerne færre.

Bestyrelsen i SÅS

Skrevet af Kim Iversen

Især synes jeg at pkt. 8 bør få tankerne i gang hos nogen..... men selvfølgelig der står jo "anbefaler" !
Synes personligt det lyder rigtig fornuftigt - Hvad synes I ?
 
tight lines
michael frandsen
 
Sidste år var der 4 mand der fangede og genudsatte 10 Laks. 6 mand genudsatte over 10 laks. Hvis vi skal til at have regler for antal genudsatte fisk vil jeg tro at nogle vil undlade at reg. alt hvad der bliver genudsat. Hvad så næste år er det så kun 5 stk og året efter måske kun 2 stk. Bare en tanke--
 
Til top
TC Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
salar Avatar

Tilmeldt:: 14 Dec 2006
Geografisk: 7160 Tørring
Status: Offline
Beskeder: 369
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér salar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2012 kl. 09:08

Brian!

Hvad så med de fisk du fanger på flue udenfor Skjern å, er det så ikke synd for dem at de skal trækkes rundt i vandet i alt for lang tid? Wink

TC

Til top
TC Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
salar Avatar

Tilmeldt:: 14 Dec 2006
Geografisk: 7160 Tørring
Status: Offline
Beskeder: 369
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér salar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2012 kl. 09:20
Citat: buller

8. SÅS anbefaler, at der max. landes og genudsættes 10 laks pr. person pr sæson, gerne færre.

Bestyrelsen i SÅS

Skrevet af Kim Iversen

Især synes jeg at pkt. 8 bør få tankerne i gang hos nogen..... men selvfølgelig der står jo "anbefaler" !
Synes personligt det lyder rigtig fornuftigt - Hvad synes I ?
 
tight lines
michael frandsen
 
Sidste år var der 4 mand der fangede og genudsatte 10 Laks. 6 mand genudsatte over 10 laks. Hvis vi skal til at have regler for antal genudsatte fisk vil jeg tro at nogle vil undlade at reg. alt hvad der bliver genudsat. Hvad så næste år er det så kun 5 stk og året efter måske kun 2 stk. Bare en tanke--
 

Personligt undrer jeg mig lidt over denne løftede pegefinger. Jeg personligt har ikke nærmet mig de 10 laks i Skjern å og synes mere det virker som om man har ondt et vist sted over der er nogen der kan fange laks.

Hallo! Hvis det handler om max. 6 personer der har fanget mere en 10 laks kan jeg ikke se det store problem!

TC

Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2012 kl. 09:24
Spørgsmål: Hvorfor er fluefiskeri mere ædel fiskeri, frem for andet fiskeri?
Er det ikke netop derfor, man kalder disse konger for fluesnobberfiskere?Wink
Nu får jeg nok høvl... igen
Fisker selv med flue!Embarrassed


Redigeret af Henrik Christensen - 04 Feb 2012 kl. 09:24
Mvh
Henrik Christensen
Til top
Brian Bechmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fætter ål Avatar

Tilmeldt:: 02 Jul 2004
Status: Offline
Beskeder: 471
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fætter ål Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2012 kl. 09:49
Citat: Creekking

Jo, det er skam fine anbefalinger, og vel prisværdigt, at det ikke er formuleret som (flere) regler.
Ang. pkt. 8, så synes jeg 10 fisk er rigtig meget. For os, der desværre stadig har den første til gode, bliver det næppe aktuelt. For de, der rent faktisk fanger 10 eller flere, synes jeg man burde anbefale et langt lavere tal - f.eks. at stoppe fiskeriet, så snart den første er hjemtaget. Star
 
@Brian
Hvad er det du mener med fluesnobber? Bare fordi man har valgt, at ville fange sine fisk med den ædleste af alle former for fiskeri, og ikke bryder sig om de der uvidende og urutinerede amatører, der fisker spin!Wink ......... Er man så snob?
 
 


Hvis du havde læst det hele så skrv jeg at det heldigvis ikke er alle der er sådan.
Når det så er sagt er du vist desværre en af dem
At kalde andre for urutinerede uvidende og amatører fordi de fisker med spin

Du skriver i samme indlæg at du stadig har den første til gode, Hvem er det så der er amatøren her ????
jeg fanger laks i skjern å hvert år og har haft flere ture med mere end en laks på land

Men derfor betragter jeg ikke mig selv som dygtigere end alle andre
Til top
Brian Bechmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fætter ål Avatar

Tilmeldt:: 02 Jul 2004
Status: Offline
Beskeder: 471
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fætter ål Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2012 kl. 09:50
Citat: salar

Brian!

Hvad så med de fisk du fanger på flue udenfor Skjern å, er det så ikke synd for dem at de skal trækkes rundt i vandet i alt for lang tid? Wink

TC



De fisk jeg fisker andet steds bliver til lort når de har været igennem fordøjelses systemet TongueTongueTongueTongue
Til top
Brian Bechmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fætter ål Avatar

Tilmeldt:: 02 Jul 2004
Status: Offline
Beskeder: 471
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fætter ål Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2012 kl. 09:52
Citat: Henrik Christensen

Spørgsmål: Hvorfor er fluefiskeri mere ædel fiskeri, frem for andet fiskeri?
Er det ikke netop derfor, man kalder disse konger for fluesnobberfiskere?Wink
Nu får jeg nok høvl... igen
Fisker selv med flue!Embarrassed


Alle former for fiskeri er lige ædelt men som en anden lige fremhævede og endnu engang bekræfter er fluefiskere generelt. >>MEN IKKE ALLE<< nogen snobber "KONGER" der tror de kan det hele.

AVS nu får jeg flere høvl
Til top
Brian Bechmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fætter ål Avatar

Tilmeldt:: 02 Jul 2004
Status: Offline
Beskeder: 471
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fætter ål Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2012 kl. 09:53
ikke ALLE !!!!  men du er sku 
Til top
michael f Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fransirn Avatar

Tilmeldt:: 14 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 114
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fransirn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2012 kl. 10:54
Hej alle her !
 
Fint med alle Jeres indlæg - og Helge det er lige sådan nogle tanker som du gør dig, der kan være interessante, hvad bringer fremtiden ?????? men derudover anser jeg det for OK hvad der foreslåes i Pkt. 8 i omtalte forslag fra SÅS.
 
Men fætter Ål, i orden at du kommer med din mening, men det var ikke meningen, at du skulle "overtage" tråden med dine, efter min mening, mindre begavede indlæg - lav din egen tråd og fyr så alt det indeklemte bras af, du har på sinde.
Det er jo netop folk som dig der gør, at folk ikke gider være aktive i den saglige diskussion - Der er jo i pkt. 8 i forslagene fra SÅS netop IKKE nævnt fluestang contra spin, så tør du blot dine ojne - du må fortsat fiske med din elskede spinner i Skjern Å - for som du skriver, "det er mere effektivt" - den holdning burde du måske lige tænke igennem igen.
 
Go weekend
michael frandsen
Wink
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2012 kl. 11:08
Entlig noget besynderlig man ikke holder sig til udgangspunktet , anbefalingerne fra DTU!!!
Spørgsmålet er så om SÅS repræsentere medlemmerne i klubberne, eller hvem de repræsenter, jeg bliver "usikker"når jeg samligner deres vedtægter.
 
Pkt 8 er i harmoni med SÅS-vedtægter(Michael) samt andre ved åen med næsten samme vedtægter.
Måske skulle vi have en sammenslutning der repræsenter lystfiskere også , modsat gældende vedtægter fra sammenslutningen , efter min opfattelse.
 
Kim Iversen fra DCV-virksomheden , har naturligvis lagt informationerne ud på SÅS-siden, men Kim sidder i Skjernådalens bestyrelse , her kniber det ligeledes med informationer undervejs.
 
Enkeltkrog skidt, vist i Fisk og Fri nr 9, 2011.
 
Men alt i alt skal tingene være rimeligt !!!!!, men hvorfor så lave noget der ikke er enst med øvrige vestvendte åer!,hvorfor skal vi altid tilstræbe at have andre regler end alle øvrige åer i Danmark!.
 
Selvom der var fantastisk mange laks de sidste par år , ja så skulle vi på El-fiskedagen 4/12-2011 alligevel høre Kim Iversen fortælle at "bestandsundersøgelsen" har de nedjusteret antal laks 2011.
 
Så mon ikke bare "rebet" strammes fra år til år næsten "usynligt"?
Ikke alle ved Skjernåen har måske samme"fælles" interesser.
 
 
 
 
Til top
Leif Jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Leif Jensen 52

Tilmeldt:: 26 Jul 2009
Geografisk: Struer
Status: Offline
Beskeder: 44
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Leif Jensen 52 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2012 kl. 11:47

Hej

 

SÅS anbefalinger

Jeg går helt ind for SÅS anbefalingerne. Dog havde jeg gerne set en opstramning af punkt 8. 10 laks er for mange. Jeg mener 5 må være nok, i hvert fald til antal opgangslaks er noget højere end i dag.

 

På SÅS` repræsentantskabsmødet d. 5. november 2011, fremlagde jeg en analyse af fangstrapporterne / fangststatistikken for 2011. Analysen viser, at der er 29 lystfisker som hver i sær har fanget mere end 5 laks, tilsammen har de i alt fanget 307 laks. Det giver et gennemsnit på 10,9 laks pr. lystfisker. Havde der i 2011 været en maks. antal fisk på 10 stk. pr. lystfisker ville det havde betydet 63 færre fangede og genudsat laks.. Havde maks. tallet været 5 laks pr. lystfisker, havde det betydet 162 færre fanget og genudsat laks.

 

Af de 307 laks var de 94 fanget efter at den samlede kvote var opfisket. Det giver 213 fangede laks inden den samlede kvote var opfisket. 24 af de 29 lystfisker havde fanget 5 eller flere laks inden den samlede kvote var opfisket. En enkelt lystfisker havde fanget 36 laks, heraf 11 efter at den samlede kvote var opbrugt. At 29 lystfisker alene genudsætter 94 laks efter at kvoterne er opfisket, eller 1 lystfisker genudsætter 11 laks efter kvoten er opfisket plus 24 før kvoten er opfisket, er simpelthen for mange.

 

Generelle regler

At flytte sæsonstarten til 16. april og afslutningen til 15. oktober er OK. Det vil jo sandsynligvis skåne storlaksen noget. Uden storlaks forsvinder magien ved laksefiskeriet. Havde dog gerne set at laks over 100 cm. forblev, totalfredet. I det mindste for en periode på nogle år. Hvor længe? Ja, det må fremtidens antal af storlaks viser. 5 - 6 år kunne være et bud.

 

OK med en kvote på 400 laks for den kommende sæson. Men af hensyn til at bevare / fremme antallet af storlaks synes jeg, at fordelingen bør være 40/60 % - storlaks/smålaks. Altså 160 laks over 75 cm og 240 laks under 75 cm. Hvilket, iflg. DTU Aqua, svare til fordelingen i en naturlig laksebestand.

 

Forskning og almindelig arvelighedslære viser og foreskriver blandt andet: Små fisk og dyr giver generelt småt afkom – store fisk og dyr giver generelt stort afkom – dyr/fisk med mere end et afkom pr. fødsel og som har et lavt antal fødte afkom, levende født eller æg, videregiver dette gen og dyr/ fiske med et højt antal fødte afkom videregiver dette gen – lige som f.eks. malkekøer med høj og lav mælkeydelse videregiver denne egenskab til sit afkom, det samme gør sig gældende vedr. høj og lav tilvækst. 

 

Såfremt vi ønsker, at bevare en naturlig balance i størrelsesforholdet på vore laks, bør vi høste som der sås.

 

Groft sagt er det simpelt: Ønsker vi kun små laks, skal vi bare udrydde storlaksen – ønsker vi kun store laks, skal vi bare udrydde smålaksen.

 

 

Leif

Til top
Marc skovby Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
team grayling Avatar

Tilmeldt:: 13 Feb 2006
Geografisk: vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 449
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér team grayling Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2012 kl. 12:04
Fine anbefalinger... Håber det er med til at få folk til at tænke på at laksen stadig er en truet art og at fiskeriet forgår på en dispentation...
 
Det må trods alt være i alles interesse at fiskeriet frem for alt foregår på en måde der er både bæredygtig og skånsom for fisken...
 
Se det som et privillege at vi trods alt har lov at fiske på laksen, frem for at se det som en begrænsning af hvor meget laks vi må tage med hjem til fryseren...
 
tight lines...
 
Certificeret fiskeguide
Facebook: Skjern river guiding
Til top
michael f Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fransirn Avatar

Tilmeldt:: 14 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 114
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fransirn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2012 kl. 12:05
Ja, undskyld Heine !
 
Ikke fordi det meningen at jeg, som starter af denne tråd skal på banen igen og igen, men lad dog være med at lyde som en anden politiker, der snakker udenom. Hvis du læser SÅSs forslag igen og fukuserer på pkt. 8 som nævnt særskilt i denne tråd. Pkt. 8 omhandler jo bare det antal laks som SÅS anbefaler os at må fange og genudsætte pr. sæson.
 
Enhver der har læst fangstreporterne på SÅS´s hjemmeside vil kunne forstå dig og din holdning til det. 
Hvis du prøver at se bort fra din egen situation og gode evner som laksefisker, ja så må selv du Heine da indrømme, at der er gode perspektiver i netop pkt. 8
fra SÅS.
Tænk engang - - - 10 laks på een sæson pr. lystfisker - - - for de fleste lyder det enormt --- men for nogle ??????
Hvis vi sammen skal have lidt fremtidsperspektiv koblet på vores fiskeri i Skjern Å er jeg af den opfattelse, at pkt. 8 i SÅS´s forslag bør være "spiselig"
for alle som fisker i åen.
Endelig kan jo tilføjes igen, at det jo netop er beskrevet som "FORSLAG" og ikke skrevet ind i egentlige regelsæt ( endnu ).
Helge har fat i noget, når han spørger om fremtiden ? Synes han her rammer noget centralt. Derfor vil "spiselige" forslag, som gøres til love altid være at foretrække frem for tilbagevendende stramninger.
 
Dine kommentarer om hvis interesser SÅS plejer kan jeg jo af gode grunde ikke svare dig på - synes heller ikke det er sagen vedkommende i denne tråd.
 
go weekend
michael f
Smile
Til top
Claus M Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fiskefreak Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Geografisk: Mariagerfjord
Status: Offline
Beskeder: 788
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiskefreak Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2012 kl. 12:13
Den mest besynderlige regel i det her farce agtige spil er at der forsat må fiskes laks efter kvoten er fanget - hvorfor ikke bare lukke for lortet.
Venligst
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2012 kl. 12:16
Citat: fiskefreak

Den mest besynderlige regel i det her farce agtige spil er at der forsat må fiskes laks efter kvoten er fanget - hvorfor ikke bare lukke for lortet.


Hvis man nærlæser reglerne - så må der faktisk ikke fiskes laks efter kvoten er fanget, der må derimod gerne fiskes havørred m.v.

Nogle har så bare ikke helt forstået denne pointe Confused
Til top
per birgertoft Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lerby

Tilmeldt:: 02 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 226
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lerby Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2012 kl. 12:20
super med jer oppe i Skjern...bare vi andre kan slippe for jeres regler!!!!!!!!
Til top
Claus M Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fiskefreak Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Geografisk: Mariagerfjord
Status: Offline
Beskeder: 788
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiskefreak Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2012 kl. 12:22
Citat: Jan Persson

Citat: fiskefreak

Den mest besynderlige regel i det her farce agtige spil er at der forsat må fiskes laks efter kvoten er fanget - hvorfor ikke bare lukke for lortet.


Hvis man nærlæser reglerne - så må der faktisk ikke fiskes laks efter kvoten er fanget, der må derimod gerne fiskes havørred m.v.

Nogle har så bare ikke helt forstået denne pointe Confused
 
Nej - men det jo lidt svært selv at sortere laksen fra, og det hele dreje sig kun om den Confused
 
K&B
Venligst
Til top
Claus M Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fiskefreak Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Geografisk: Mariagerfjord
Status: Offline
Beskeder: 788
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiskefreak Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2012 kl. 12:24
Citat: fiskefreak

Citat: Jan Persson

Citat: fiskefreak

Den mest besynderlige regel i det her farce agtige spil er at der forsat må fiskes laks efter kvoten er fanget - hvorfor ikke bare lukke for lortet.


Hvis man nærlæser reglerne - så må der faktisk ikke fiskes laks efter kvoten er fanget, der må derimod gerne fiskes havørred m.v.

Nogle har så bare ikke helt forstået denne pointe Confused
 
Nej - men det jo lidt svært selv at sortere laksen fra, og det hele dreje sig kun om den Confused
 
Og ja - bare alle disse regler,direktiver og lokal henstillinger ikke når længere nord på, behold i bare dem.
 
K&B
Venligst
Til top
Henrik M. Lomholt Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Creekking Avatar

Tilmeldt:: 11 Jan 2003
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 273
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Creekking Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2012 kl. 14:46
Citat: fiskefreak

Den mest besynderlige regel i det her farce agtige spil er at der forsat må fiskes laks efter kvoten er fanget - hvorfor ikke bare lukke for lortet.
Clap Fuldstændig enig. Intet fiskeri efter, at kvoten er fisket op! Eller endnu bedre: ingen fiskeri, efter at man har hjemtaget sin laks!
Til top
Brian Bechmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fætter ål Avatar

Tilmeldt:: 02 Jul 2004
Status: Offline
Beskeder: 471
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fætter ål Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2012 kl. 15:11
man kunne til en start flytte premiere fiskeriet til 1 maj så ville man begrænse fangsten af store nedgængere der har overlevet og for alvor vil kunne komme tilbage som store laks. Jeg kaster op hver gang jeg ser fangst rapporter i april
og ser den stolte fanger med en udmagret nedgænger

Nej ryk premiere fiskeriet og luk åen nåer kvoten er brugt
så slipper man også for dem der stjæler laks med hjem
DETTE er ikke en anklage men vil uden tvivl finde sted i så stor en å med så mange fiskere og laks
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2012 kl. 15:20
Hahaha,

Forbyd al fiskeri!

Forbyd at betræde græsset på golfbanerne!

Påbyd brugen af svejsebriller i biografen!

Forbyd intagelse af mad og drikkevarer på restauranter!

Forbyd latter ved festlige sammenkomster!


....Har alle Skjernfiskere virkeligt denne udprægede trang til at kontrollere alt og alle? Eller er det mere et udtryk for manglende forståelse for, hvad der giver andre end en selv livskvalitet? ....god fest deroppeParty


Redigeret af FD - 04 Feb 2012 kl. 16:47
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
Keld bøjgaard Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
kofanger999 Avatar

Tilmeldt:: 28 Nov 2007
Status: Offline
Beskeder: 51
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kofanger999 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2012 kl. 15:23
Jeg synes selv at det er godt nok med de nye regler. men det med at lukke for det hele efter kvoten, den er sq for langt ude. Hvis i går så meget op i at rede og beskytte laksen, så synes jeg mere at i skal kigge på skarveren?  

Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld Willerslev Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2012 kl. 15:44
Citat Sportsfiskerenfebruar 2012 sidse 45 højre spalte i bunden: "Nogen stor katastrofe blev skarvinvasionen trods alt ikke, og selvom vinteren 2010 og 2011 også var kold, så var antallet af skarver i vandløbene markant mindre."
 
Så måske er de grusomme spøgelser slet ikke så grove ved os, som først antaget. Det må jo være konkret viden.
mvh
kjeld 
Én fisk mere på land, er én fisk mindre i vand, men én fisk mindre på land, er ikke én fisk mere i vand....
Til top
Claus M Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fiskefreak Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Geografisk: Mariagerfjord
Status: Offline
Beskeder: 788
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiskefreak Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2012 kl. 15:50
Citat: kofanger999

Jeg synes selv at det er godt nok med de nye regler. men det med at lukke for det hele efter kvoten, den er sq for langt ude. Hvis i går så meget op i at rede og beskytte laksen, så synes jeg mere at i skal kigge på skarveren?  

 
Alt andet lige - så det vist noget nemmere for myndighederne og interessanter langs åen at forvalte den lovjungle der er opstået i kølvandet på laksens tilbagekomst i Skjern å ved at lukke for fiskeriet når kvoten er fisket op.
 
De ku sætte årskvoten op til det dobbelte og lade folk fiske løs, sæt den personlige kvote op til eks 5 laks pr mand per sæson og så slut, samtidig skulle alle laks der fanges ha gokket - altså ingen genudsætning uanset størrelse, slut prut finale - når man læser om Skjern å så får man jo det indtryk at det nærmest vrimler med laks, så mon ikke det gik an ? og laksen er jo så skrøbeligt et skravl på den jydske hede at den ikke tåler genudsætning - det sku man da tro når man læser reglerne for genudsætning Confused
 
Nogen der vil købe et vandtæt kamera ?
 


Redigeret af fiskefreak - 04 Feb 2012 kl. 15:56
Venligst
Til top
Marc skovby Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
team grayling Avatar

Tilmeldt:: 13 Feb 2006
Geografisk: vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 449
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér team grayling Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2012 kl. 16:07
Hej claus
 
lige et hurtigt regne stykke... sidste år besøgte ca 3000 fiskere skjernå... hvis hver mand måtte hjemtage 5laks vil dette ren teoretisk blive til 15000laks... ser man på bestanden som kun ligger på ca 4000stk siger resten vist sig selv...
 
og jo, laksen er skrøbelig vis ikke den bliver behandlet ordentlig inder fight,afkrogning og genudsætning... alle disse regler og anbefalinger er desværre nødvndige da der er alt for mange der ikke kan admindestrere det selv...


Redigeret af team grayling - 04 Feb 2012 kl. 16:08
Certificeret fiskeguide
Facebook: Skjern river guiding
Til top
Claus M Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fiskefreak Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Geografisk: Mariagerfjord
Status: Offline
Beskeder: 788
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiskefreak Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2012 kl. 16:17
Citat: team grayling

Hej claus
 
lige et hurtigt regne stykke... sidste år besøgte ca 3000 fiskere skjernå... hvis hver mand måtte hjemtage 5laks vil dette ren teoretisk blive til 15000laks... ser man på bestanden som kun ligger på ca 4000stk siger resten vist sig selv...
 
og jo, laksen er skrøbelig vis ikke den bliver behandlet ordentlig inder fight,afkrogning og genudsætning... alle disse regler og anbefalinger er desværre nødvndige da der er alt for mange der ikke kan admindestrere det selv...
 
Nej dit regnestykke virker ikke  - jeg skriver at årskvoten "det totale antal"  laks skal fordobles og så slut. I den kvote skal det være lovligt at hjemtage 5 laks pr mand pr sæson Smile 


Redigeret af fiskefreak - 04 Feb 2012 kl. 16:19
Venligst
Til top
Jakob Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jabber Avatar

Tilmeldt:: 11 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 643
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jabber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2012 kl. 16:19
Citat: fætter ål

hvis der er noget der udtrætter en laks er det at den bliver fanget på fluestang da denne er blød og man derfor ikke kan presse den optimalt samtidig



Beklager OT men jeg var lige nødt til at afprøve din påstand.

Jeg tog en 12,6 fods fluestang og to spinnestænger på henholdsvis 11 fod 20-50g og 10 fod 10-30g. Jeg forsøgte at lægge et nogenlunde ens solidt pres på mod en trækvægt. De lå alle indenfor 0,7 - 0,9kg træk. Og det er med bremsen blokeret vel at mærke!

Så nej jeg tror ikke din påstand holder vand.

Redigeret af Jabber - 04 Feb 2012 kl. 16:20
Til top
Marc skovby Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
team grayling Avatar

Tilmeldt:: 13 Feb 2006
Geografisk: vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 449
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér team grayling Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2012 kl. 16:42

@claus

beklager jeg misforstod dig... men at dobble kvoten vil give mere end de 10% af bestanden man vurdere er bæredygtigt...
Certificeret fiskeguide
Facebook: Skjern river guiding
Til top
Claus M Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fiskefreak Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Geografisk: Mariagerfjord
Status: Offline
Beskeder: 788
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiskefreak Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2012 kl. 17:09
Citat: team grayling

@claus

beklager jeg misforstod dig... men at dobble kvoten vil give mere end de 10% af bestanden man vurdere er bæredygtigt...
 
10 % er jo bare et tal - sæt flere laks ud ?
 
Hva skal der ske med fiskeriet når målsætningen for "bæredygtigt" fiskeri er opnået ?
Venligst
Til top
per birgertoft Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lerby

Tilmeldt:: 02 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 226
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lerby Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2012 kl. 17:11
vi glæder os rigtig meget hernede i Ribe. Vi får en kvote på...lad os gætte 12 laks med halvdelen over 75 cm og resten under 75 cm....vi behøver ikke laks hernede, vi vil heller fiske med få regler trykt på bagsiden af fiskekortet...lad os fiske!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Til top
Jan Pilgaard Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
pille

Tilmeldt:: 25 Mar 2007
Geografisk: Haderslev
Status: Offline
Beskeder: 35
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pille Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2012 kl. 17:15
Hej Claus M
 
Er bare lige lidt nysgerrig på hvor dit hjemmevand er...siden du har så merkandte meninger om fiskeriet i Skjern å.
 
Generelt tror jeg det er en fejl at tro at regler og anbefalinger kommer fra almenheden......
SÅS følger DTU uden at de menige medlemmer har indflydelse herpå.
Vh
Jan som nyder Skjern å uanset om kvoten er åben eller lukket.
Til top
John Behrndtz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
pip_ser

Tilmeldt:: 23 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 822
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pip_ser Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2012 kl. 17:17
Er støvle laks medregnet i kvoten ?
Til top
Claus M Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fiskefreak Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Geografisk: Mariagerfjord
Status: Offline
Beskeder: 788
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiskefreak Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2012 kl. 17:25
Citat: pille

Hej Claus M
 
Er bare lige lidt nysgerrig på hvor dit hjemmevand er...siden du har så merkandte meninger om fiskeriet i Skjern å.
 
Generelt tror jeg det er en fejl at tro at regler og anbefalinger kommer fra almenheden......
SÅS følger DTU uden at de menige medlemmer har indflydelse herpå.
Vh
Jan som nyder Skjern å uanset om kvoten er åben eller lukket.
 
Har hjemme i DK længste å Smile 
 
Først voldtager stat og landbrug naturen - så giver man den "tilbage" i det her tilfælde det fiskende folk, for så at indføre et misk mask af begrænsninger og regler, uden menig mand bliver hørt - jeg syntes personligt at de begrænsninger vi ser her er ude af propriationer - bevars vi skal da værne om vores fælles natur, men det må ku gøres bedre -
 
Hvis dette her er et generelt  udtryk for hvordan men i eftertiden vil forvalte vores laksevande, så BEVAR TANGVÆRKET OG DROP OMLØBSSTRYGET for så vil jeg skisme heller fiske mig en havørred i fred og ro Smile
 
Vi har i årevis grinet højlydt af eks reglerne i Mörrumsåen, nu ved jeg snart ikke om der er noget at grine af længere.
 
 


Redigeret af fiskefreak - 04 Feb 2012 kl. 17:33
Venligst
Til top
John Behrndtz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
pip_ser

Tilmeldt:: 23 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 822
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pip_ser Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2012 kl. 17:29
Jeg vil give dig fulstændig ret Claus Det ender med at vi kan betale vores kort og så glemme alt om fiskeri Wink
Til top
Marc skovby Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
team grayling Avatar

Tilmeldt:: 13 Feb 2006
Geografisk: vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 449
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér team grayling Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2012 kl. 17:33
Citat: fiskefreak

Citat: team grayling

@claus

beklager jeg misforstod dig... men at dobble kvoten vil give mere end de 10% af bestanden man vurdere er bæredygtigt...
 
10 % er jo bare et tal - sæt flere laks ud ?
 
Hva skal der ske med fiskeriet når målsætningen for "bæredygtigt" fiskeri er opnået ?
 
 
 
Nej, 10% er ikke bare et tal... Det er et tal der er nøje udregenet ud fra bestandanalyser og osv...
 
sæt flere laks ud???... Øget udsætninger koster penge som jo skal komme et eller andet sted fra?...
Certificeret fiskeguide
Facebook: Skjern river guiding
Til top
Allan Kjærgaard Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
mobilos114

Tilmeldt:: 24 Maj 2007
Geografisk: Sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 43
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mobilos114 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2012 kl. 18:06
Mht. til SÅS andbefalinger punkt 8
 
vil det betyde, at når man har fanget 10 og har genudsat alle (eller genudsat 9 laks) må man ikke længere fiske i Skjern Å (eller alle vestvendte åer) ???
 
hvis det ikke forholder sig således er punktet total ligegyldtig og endvidere vil jeg give Helge K fuldstændig ret i, punkt helt klart vil afføde en manglende registrering af fangede /genudsatte (er jeg bange for).
 
Det holder ingen steder med alle de regler og anbefalinger som både DTU og SÅS støber i disse tider og om presse ned over hovederne på os lystfiskere.
 
Det kan godt være DTU's oplæg er godt (dog ikke efter min mening), men så vendt dog til år 2013 med at indføre disse, hvis det skal presse igennem uden at høre den menige lystfiskere eller forening.
 
Stakkels de mennesker med dårlig hukommelse eller alzheimer LOLLOL de kan jo ikke fisker i de vestvendte åer med alle de regler som skal huskes.
 
STOP GARNFISKERNE og derefter regler omkring laksefiskeri i åen.
 
Til top
jens ole møller Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Jens Ole Møller

Tilmeldt:: 23 Nov 2010
Geografisk: viborg
Status: Offline
Beskeder: 33
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jens Ole Møller Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2012 kl. 18:22
Citat: FD

Hahaha,

Forbyd al fiskeri!

Forbyd at betræde græsset på golfbanerne!

Påbyd brugen af svejsebriller i biografen!

Forbyd intagelse af mad og drikkevarer på restauranter!

Forbyd latter ved festlige sammenkomster!


....Har alle Skjernfiskere virkeligt denne udprægede trang til at kontrollere alt og alle? Eller er det mere et udtryk for manglende forståelse for, hvad der giver andre end en selv livskvalitet? ....god fest deroppeParty
Til top
Claus M Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fiskefreak Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Geografisk: Mariagerfjord
Status: Offline
Beskeder: 788
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiskefreak Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2012 kl. 19:15
Citat: team grayling

Citat: fiskefreak

Citat: team grayling

@claus

beklager jeg misforstod dig... men at dobble kvoten vil give mere end de 10% af bestanden man vurdere er bæredygtigt...
 
10 % er jo bare et tal - sæt flere laks ud ?
 
Hva skal der ske med fiskeriet når målsætningen for "bæredygtigt" fiskeri er opnået ?
 
 
 
Nej, 10% er ikke bare et tal... Det er et tal der er nøje udregenet ud fra bestandanalyser og osv...
 
sæt flere laks ud???... Øget udsætninger koster penge som jo skal komme et eller andet sted fra?...
 
Et langt stykke hen af vejen er det vel staten der har betalt gildet (måske også derfor det nu ser ud som det gør) - jeg er ikke bekendt med økonomien i de enkelte foreninger / ejerforhold langs åen - med med 3000 betalende fiskere må der da være lidt på kistebunden et og andet sted ?
 
Langs Gudenå er det kommunerne, interessanter, frivillighedens vej, samt de fiskere som er organiseret i foreninger som betaler en stor del af udsætningerne Smile
 
 


Redigeret af fiskefreak - 04 Feb 2012 kl. 19:17
Venligst
Til top
jens ole møller Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Jens Ole Møller

Tilmeldt:: 23 Nov 2010
Geografisk: viborg
Status: Offline
Beskeder: 33
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jens Ole Møller Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2012 kl. 19:16
Rigtigt set Finn!

Den fluefiskende OVERKLASSE og deres DSF medsammensvorne har ødelagt meget
for os andre. DSF er blevet en organisation styret af biologer. Man skal snart have en juraeksamen med alle de regler. Meld jer ud af det skidt og lad os lave en landsdækkende forening.
Lad os få de gamle dyder igen.

Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2012 kl. 20:36
Tak Jens Ole,

Efter min mening er ingen fiskemetode finere end andre, jeg fisker selv godt 50% med flue, resten med spinner ...i denne sag er jeg nu langt mere optaget hvad folk gør, siger og mener UDEN fiskestang i hånd Wink ...men ellers er vi enige langt hen ad vejen.


Redigeret af FD - 04 Feb 2012 kl. 20:40
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
Kurt Simonsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Kurt Simonsen

Tilmeldt:: 30 Okt 2011
Status: Offline
Beskeder: 15
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kurt Simonsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2012 kl. 21:38
DTU Dead
Nu er det sådan at DTU også skal eksistere og derfor sætter biologer til at  udregne
Bestandanalyser og overlevelses statestikker for ikke bare laks men også Havørred
i mange danske åer af den simple grund at ved at favne rigt har de størrere mulighed for at få snablen dybt begravet i statens fiskemidler som vi efterhånden betaler rigelig til... Først var der DSF ( Jeg er ikke medlem ) og så kom DTU ind i billedet... Vi troede alle at begge organitationer ville fremme og støtte de danske Lystfiskere MEN de sidder og meler deres egen kage.... DTU kan jo ikke leve af statens buget og ej heller af EU- midler så de sætter sig på alt hvad de kan komme af sted med. Deres biologer har ikke og får aldrig den viden og erfaring som lystfiskeren som kommer ved åerne eller i naturen for den sags skyld, Deres viden har de fra statestikker og analyser og hvad de ellers læser sig til i gamle bøger....." Det er SÅS Anbefaling " Skrives der !!! Nej det er dikteret fra DSF og DTU...  I DTU er sloganet " Jeg er biolog jeg ved bedre"
Pis og papir .
 
Den gir' måske Røvfuld Ouch men det er det hele værd...  Angry
KS
Til top
 Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres