Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Er der kommet for mange regler i lakseåerne?

 Besvar Besvar Side  123 5>
Forfatter
jens ole møller Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Jens Ole Møller

Tilmeldt:: 23 Nov 2010
Geografisk: viborg
Status: Offline
Beskeder: 33
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jens Ole Møller Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Er der kommet for mange regler i lakseåerne?
    Sendt: 04 Feb 2012 kl. 20:41
Hvor er glæden ved at fiske, når man efterhånden ikke kan få en fisk med hjem.?
Nu anbefaler SKJERN Å SAMMENSLUTNINGEN at man sætter alle havørrederne ud igen. I forvejen må de kun tage 2.

Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2012 kl. 20:43
Enten er vi en uddøende race Jens Ole, eller også råber vi bare ikke højt nokOuch
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2012 kl. 20:55

Er der kommet for mange regler i lakseåerne?

Jeg synes, at der mangler en enkelt regel; det burde være forbudt at fiske i f.eks. Skjern å i geddens fredningstid.
Til top
Claus M Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fiskefreak Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Geografisk: Mariagerfjord
Status: Offline
Beskeder: 788
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiskefreak Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2012 kl. 21:05
Kehler du en Troll :-)
 
Jens - du har fat i det  rigtige, hvor skal dette ende Confused 
Venligst
Til top
jens ole møller Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Jens Ole Møller

Tilmeldt:: 23 Nov 2010
Geografisk: viborg
Status: Offline
Beskeder: 33
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jens Ole Møller Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2012 kl. 21:07
Ja, vi er nok på vej til at blive en uddøende race. Men med de regler her, er det vist nødvendigt at vi bliver kaldt til live igen. Og lad os komme af med DET TOSSEDE METERSYSTEM, hvor man regner laks ud i decimaler. Nu er det nordmændene der griner ad os.
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2012 kl. 21:14
Citat: Jens Ole Møller

Ja, vi er nok på vej til at blive en uddøende race. Men med de regler her, er det vist nødvendigt at vi bliver kaldt til live igen. Og lad os komme af med DET TOSSEDE METERSYSTEM, hvor man regner laks ud i decimaler. Nu er det nordmændene der griner ad os.


Jo jens Ole, der kan jeg godt følge dig ...det med meterfordeling har også givet helt surealistiske tilstande hernede i det sydjyske.
Nu er der bare det, at dem der helst regner i meter, inderst inde ønsker sig milimeter! ...altså som et mål til udregning af graden af retfærdighed ...vist nok en paragraf i Janteloven, som jo i det skjulte, har mange tilhængere her til lands Wink


Redigeret af FD - 04 Feb 2012 kl. 21:15
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2012 kl. 21:22
Regler er fint nok, HVIS DET GIVER MENING...
Og de nye regler der lægges op til, giver ingen meningUnhappy
Og da slet ikke i havørredåer!!
Mvh
Henrik Christensen
Til top
Claus Klitsgaard Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Klitsgaard Avatar

Tilmeldt:: 24 Jan 2008
Geografisk: Sydjylland
Status: Offline
Beskeder: 90
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Klitsgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2012 kl. 23:48
Henrik ! Så har du jo DSF til at tale din sag.......eller hva´ ?
Til top
Jesper Rasmussen (*) Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmussen Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 360
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Feb 2012 kl. 00:21
Kort og godt !!
 
JA der er kommet alt for mange regler p.g.a. de skide laks, lad dog i en vid udstrækning fiskeriet være selvregulerende.
 
Kan sku ikke rigtgt knække koden, før i tiden da laksene i de vetjydske åer var truet og tæt på udryddelse, var der der stort set ingen regler. Så var der nogle lystfiskere som påtog sig at gøre noget ved problemet og brugte tusindevis af frivillige timer på at hjælpe bestandene på benene igen. Nu er bestandene stærkt på vej frem, men nu må lystfiskerne bare ikke fange dem.
 
Det giver altså ingen mening Cry
 
Jesper Rasmussen
Til top
THOMAS KNUDSEN Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
omalley Avatar

Tilmeldt:: 01 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 143
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér omalley Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Feb 2012 kl. 08:44

Hej Jesper- finn med flere.

Nu er det jo ikke fordi at der er kommet laks i åerne, at der skal alle de regler til .
Dem kunne laksen sgu godt undvære.
 Det er skam fordi at der er kommet alle de laksefiskere til fra HELE landet som vil tolle på bestanden. TO BAD! for den lokale fiskere men det er bare prisen.
VI slipper aldrig af med kvote systemet ikke i min eller jeres livstid, så lev med det og vær glad for at det er flexsibel nok til at kunne forhandles med års mellemrum.
SÅ STOP DET ELENDIGE TUDERI.
//thomas
Til top
Leif Jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Leif Jensen 52

Tilmeldt:: 26 Jul 2009
Geografisk: Struer
Status: Offline
Beskeder: 44
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Leif Jensen 52 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Feb 2012 kl. 09:08
Hej Thomas
 
Godt skrevet dine ord er som talt ud af min mund.
 
Til top
Leif Jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Leif Jensen 52

Tilmeldt:: 26 Jul 2009
Geografisk: Struer
Status: Offline
Beskeder: 44
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Leif Jensen 52 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Feb 2012 kl. 09:34

Hej

 

Til jer som ikke helt har forstået eller ikke kan / vil forstå fiskeregler og fiskeranbefalinger vedr. laksefiskeri.

 

For 30 – 35 år siden brugte jeg noget tid på, at studer den oprindelige nordamerikanske befolknings kultur og natursyn. Der støtte jeg på nedenstående. Disse ord har jeg sidenhen kaldt naturens grundlov.

 

  1. Jorden har du ikke arvet efter dine forældre, du har lånt den af dine børn.
  2. Husk:

Når det sidste træ er fældet.

Den sidste fugl er skudt

Den sidste fisk er fanget.

Da vil du finde ud af at penge ikke kan spises.

 

Leif

 

Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Feb 2012 kl. 09:53
Citat: Leif Jensen 52

 

Til jer som ikke helt har forstået eller ikke kan / vil forstå fiskeregler og fiskeranbefalinger vedr. laksefiskeri.

 

For 30 – 35 år siden brugte jeg noget tid på, at studer den oprindelige nordamerikanske befolknings kultur og natursyn. Der støtte jeg på nedenstående. Disse ord har jeg sidenhen kaldt naturens grundlov.

 

  1. Jorden har du ikke arvet efter dine forældre, du har lånt den af dine børn.
  2. Husk:

Når det sidste træ er fældet.

Den sidste fugl er skudt

Den sidste fisk er fanget.

Da vil du finde ud af at penge ikke kan spises.

 



Og du mener så måske, at den oprindelige nordamerikanske befolkning dyrkede C&R...Wink
Nej, de brugte ikke naturen som ren forlystelse. De høstede af naturens overskud af nødvendighed, og måske netop derfor forstod de helt ind til benet, hvorfor man ikke skal tage mere, end bestandene kan bære.

Johan



Til top
Leif Jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Leif Jensen 52

Tilmeldt:: 26 Jul 2009
Geografisk: Struer
Status: Offline
Beskeder: 44
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Leif Jensen 52 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Feb 2012 kl. 10:11
Hej Johan
 
Hvor står der imit indlæg, at jeg er af den opfattele at den oprindelige nordamerikanske befolkning dyrkede C&R.
Lad nu være med i ren NRE stil, at beskylde folk for noget de ikke har sagt eller skrevet.
 
Nej de gjorde nemlige lige nødagtig som du selv skriver. De brugte ikke naturen som ren forlystelse. De høstede af naturens overskud af nødvendighed, og måske netop derfor forstod de helt ind til benet, hvorfor man ikke skal tage mere, end bestandene kan bære.
Det er jo lige nødagtig det de fire linier fortæller.
 
Leif
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Feb 2012 kl. 10:43
Citat: omalley

Hej Jesper- finn med flere.

Nu er det jo ikke fordi at der er kommet laks i åerne, at der skal alle de regler til .
Dem kunne laksen sgu godt undvære.
 Det er skam fordi at der er kommet alle de laksefiskere til fra HELE landet som vil tolle på bestanden. TO BAD! for den lokale fiskere men det er bare prisen.
VI slipper aldrig af med kvote systemet ikke i min eller jeres livstid, så lev med det og vær glad for at det er flexsibel nok til at kunne forhandles med års mellemrum.
SÅ STOP DET ELENDIGE TUDERI.
//thomas


Fuldstændig enig Clap

Hvis alle kunne finde ud af at beherske sig og opføre sig anstændigt, så behøvede vi ikke alle disse regler - desværre er der lang vej dertil endnu.

Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Feb 2012 kl. 10:49
Citat: Leif Jensen 52

Hej Johan
 
Hvor står der imit indlæg, at jeg er af den opfattele at den oprindelige nordamerikanske befolkning dyrkede C&R.

Hej Leif

Rolig nu, jeg plejer ikke at være så rundhåndet med smileys. Så når jeg bruger dem, mener jeg det.

Når jeg alligevel skrev det, var det i lyset af de indlæg, du reagerede på. Du går jo lidt i rette med dem, der gerne vil have fisk med hjem. Sådan forstod jeg i hvert fald dit indlæg.

Og jeg er i øvrigt selv af den opfattelse, at laksen selvfølgelig skal beskyttes af kvoter, når vi er så mange, der fisker efter dem. Jeg ville egentlig meget hellere snakke om, hvor meget de regler kan gribe ind i fiskeriet efter andre arter.

Johan
Til top
jens ole møller Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Jens Ole Møller

Tilmeldt:: 23 Nov 2010
Geografisk: viborg
Status: Offline
Beskeder: 33
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jens Ole Møller Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Feb 2012 kl. 10:58
Citat: Johan

Citat: Leif Jensen 52

 

Til jer som ikke helt har forstået eller ikke kan / vil forstå fiskeregler og fiskeranbefalinger vedr. laksefiskeri.

 

For 30 – 35 år siden brugte jeg noget tid på, at studer den oprindelige nordamerikanske befolknings kultur og natursyn. Der støtte jeg på nedenstående. Disse ord har jeg sidenhen kaldt naturens grundlov.

 

  1. Jorden har du ikke arvet efter dine forældre, du har lånt den af dine børn.
  2. Husk:

Når det sidste træ er fældet.

Den sidste fugl er skudt

Den sidste fisk er fanget.

Da vil du finde ud af at penge ikke kan spises.

 



Og du mener så måske, at den oprindelige nordamerikanske befolkning dyrkede C&R...Wink
Nej, de brugte ikke naturen som ren forlystelse. De høstede af naturens overskud af nødvendighed, og måske netop derfor forstod de helt ind til benet, hvorfor man ikke skal tage mere, end bestandene kan bære.

Johan



Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Guests
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Feb 2012 kl. 11:32
Efter hvad jeg har forstået skal de nye regler og betingelser for fiskeri i vestvendte åer ikke endelig fastlagt, de skal først ud til høring.
Til top
jens ole møller Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Jens Ole Møller

Tilmeldt:: 23 Nov 2010
Geografisk: viborg
Status: Offline
Beskeder: 33
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jens Ole Møller Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Feb 2012 kl. 11:41
Johan, du har fuldstændig ret.
Nu er bare sådan at herhjemme kan vi ikke engang høste overskuddet.
Hvorfor?
Fordi de har indført metersystemet.
Der bliver tildelt laks til dele af åer hvor der ingen laks er.
Skov og naturstyrelsen, dengang, skrev i et svar:

I fastsættelse af laksekvoterne forudsættes de beskyttelsesmæssige hensyn til laksen således varetaget, og det må derfor anses for bæredygtigt og forsvarligt at hjemtage den tildelte kvote. Det er derfor Naturstyrelsens opfattelse, at der ikke er noget til hinder for, at fordelingen af de tildelte kvoter sker på en måde, så det er realistisk at fiske dem op.

I Ribe å er der kun taget halvdelen af kvoten og i Storåen ca. 70% af kvoten.
Nu er du jo så klog Leif. Kan du ikke lige forklare det biologiske i metersystemet. Det har ikke engang Finn Sivebæk kunnet forklare.
Nu er det jo ikke myndighederne der indførte METERSYSTEMET, men sammenslutningerne.
Det står kun i deres vedtægter som jeg ikke agter at følge. ClapClapClapClap



Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Feb 2012 kl. 12:12
Jens Ole, så vidt jeg husker, blev kvoten i Storåen fisket op nedstrøms Vandkraftsøen. Der er også laks opstrøms, men ingen fisker efter dem. Mht. reglerne er jeg ikke inde i detaljerne, så jeg vil forbeholde mig retten til hverken at være for eller imod metersystemet endnu.

Johan
Til top
Leif Jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Leif Jensen 52

Tilmeldt:: 26 Jul 2009
Geografisk: Struer
Status: Offline
Beskeder: 44
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Leif Jensen 52 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Feb 2012 kl. 12:33
Hej Jens Ole
 
Nej, jeg kan ikke forklare dig det biologiske metersystem.
I Skjern Å er det jo da heldigvis sådan, at vi fisker på en fælles kvote for hele åen. Dog bliver en del af kvoten, her i 2012, forbeholdt de øvre dele af Skjern Å systemet.
Hvorfor man i Storåen og i vandsystemer som ligger syd for Skjern Å har valgt at dele kvoten efter hvor mange meter fiskevand de enkelte foreninger har ved jeg ikke så meget om. Det kunne måske være fordi de store foreninger (foreninger med mange meter vandløb) ikke har tilstrækkelig respekt er de andre foreninger ved de forskellige vandsystemer. Der kunne måske også være fordi, at de troer og håber på at de med en stor laksekvote kan få flere medlemmer og derved udkonkurer de mindre foreninger også i sidste ende få rådighed over hele laksekvoten. Jeg ved det ikke, bare en antagelse.
 
Leif 
 
 
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JB Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JB Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Feb 2012 kl. 12:39
Fejlindlæg

Redigeret af JB - 05 Feb 2012 kl. 12:40
Mvh JB
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Feb 2012 kl. 13:01
Citat: Leif Jensen 52

Hej

 

Til jer som ikke helt har forstået eller ikke kan / vil forstå fiskeregler og fiskeranbefalinger vedr. laksefiskeri.

 

For 30 – 35 år siden brugte jeg noget tid på, at studer den oprindelige nordamerikanske befolknings kultur og natursyn. Der støtte jeg på nedenstående. Disse ord har jeg sidenhen kaldt naturens grundlov.

 

  1. Jorden har du ikke arvet efter dine forældre, du har lånt den af dine børn.
  2. Husk:

Når det sidste træ er fældet.

Den sidste fugl er skudt

Den sidste fisk er fanget.

Da vil du finde ud af at penge ikke kan spises.

 

Leif

 

Aner ikke hvor du vil hen med de smøre Leif!!
Laksen stortrives !! som du selv var inde på i anden tråd, vil i fra SÅS implementere yderligere regler !!! udover officielle DTU-anbefalinger.
Koordineringen er jo perfekt!! Ikke mange lystfiskere har et overblik, før alt pludselig er vedtaget.Supertruet er lakse ikke, så gem regler til det bliver nødvendigt.
SÅS - vedtægter contra lystfiskere sikke cocktail.
 Man har ovenikøbet nedjusteret estimerede opgang af bestandsundersøgelsen, 2011. Skulle SÅS-medlemmer beskæftige sig med andet end at lave ydligere regler på regler , ja så kunne det eksempelvis være de mange garnskadede/mærkede fisk i Skjernåen, "inden de fanger den sidste fisk " i garnene/bundgarn, hvis dit udsagn bekymre dig!-hvad er vigtigst!.
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JB Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JB Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Feb 2012 kl. 13:10
Erhvervsfiskerne mener , at kvoter er overflødige, da fiskeriet er selvregulerende, da de stopper fiskeriet, når det ikke længere kan betale sig, da der mangler fisk. Regler om havdage og maskestørrelser er kun udfærdiget af biologer eller andre uvidende skrankepaver for at genere dem!
 
Fritidsfiskere er ligeledes underlagt helt urimelige regler - 100meter-reglen, omsætningsforbuddet, redskabsbegrænsninger, ... bare for at nævne nogle. Disse regler er jo helt ude i hampen, da fritidsfiskerne altid kun har fisket til eget forbrug - og de har da i hvertfald aldrig fået en laks i garnet (heller ikke den slags laks, som vi andre kalder ørreder). Alle disse regler er udfærdiget mod al sund fornuft af biologer, der intet aner om fisk og natur i øvrigt - eller af andre skrankepaver, der kun er ude på at genere de stakkels garnfiskere.
 
Landmændene må lide under uforståelige regler om bl.a. dyrevelfærd. Skrankepaverne (i fordækt samarbejde med totalt uvidende biologer) har lavet overflødige regler for mange cm2 en burhøne skal bekostes med, hvor tidligt smågrisene må tages fra soen, for hvorledes man må medicinere malkekoen, osv, osv!! Hvor idiotisk er det da ikke???!!! Enhver dygtig bonde ved da, at en høne ikke lægger æg, hvis den har det skidt  -  og at smågrise, der ikke er glade vil vokse for langsomt, og at medicin er dyrt og derfor aldrig givet unødvendigt, osv osv. Helt på samme måde vil han da ikke ødelægge sin jord med dyre pesticider - men kun bruge en lille bitte smule, når det er strengt nødvendigt. På samme måde vil det være tåbeligt at udsprede mere NPK end planterne kan optage - ja, det må da være klart for enhver. ALLIGEVEL belemrer de biologiske skrankepaver landbruget med urimelige og aldeles unødvendige regler og afgifter.
 
Og så til dambrugerne: Her er det efterhånden lykkedes biologerne i al deres uvidenhed i skøn samdrægtighed med magtsyge skrankepaver at nedlægge et helt erhverv pga overflødige regler. Se f,eks her: http://www.fiskevand.dk/showthread.php?tid=3677. Det er for galt!
 
Det er så med stor glæde, at man nu i denne tråd ser at LYSTFISKERNE endelig er vågnet til dåd. Vi behøver ingen regler. Vi vil fiske, som vi altid har gjort. Godtnok findes der eksempler på fiskevande rundt om i verden, hvor der fanges mange og store fisk pga meget skrappere regler end de vestjyske, men det gider vi ikke finde os i her. Vi vil have vores ret og vores frihed, også selvom resultatet bliver en forarmet og udmarvet natur. Men igen - det vil jo aldrig finde sted, for når fiskene er ved at være fanget, så gider ingen jo fiske mere, og så kommer der jo flere fisk igenClap 
 
Så f**k alle regler og alle biologer
 
Gad vide, hvad biologerne spilder tiden med på universiteterne???
 
Bare for en sikkerheds skyld, så kan der forekomme anvendt ironi i ovenstående.
Mvh JB
Til top
Leif Jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Leif Jensen 52

Tilmeldt:: 26 Jul 2009
Geografisk: Struer
Status: Offline
Beskeder: 44
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Leif Jensen 52 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Feb 2012 kl. 13:13
Hej Heine
 
Du har fuldstendig ret. Laksen i Skjern Å er ikke længere supertruet. Men dog stadig ikke, i fuld omfang, selv i stand til at den kan klare sig uden hjælp. Jo før / hurtigere vi få en årlig opgang som er stor nok til at kunne reproducer sig selv jo bedre. Herefter kan vi jo så begynde at slække på fangstbegænsningerne. At vi allerede nu skal begynde og slække på fangstbegrænsningerne giver ingen mening. Resultatet ville med al sansynlighed bliver at Skjern Å laksen igen ville blive supertruet og vi ville antageligt få et totalt fiskeforbud. Hvem har glæde af det.
 
Leif
Til top
jens ole møller Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Jens Ole Møller

Tilmeldt:: 23 Nov 2010
Geografisk: viborg
Status: Offline
Beskeder: 33
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jens Ole Møller Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Feb 2012 kl. 13:16
Hej Leif

Med hensyn til de store foreninger, der tryner de små har du nok ret.Clap
Til top
Claus Julius Blomgreen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
cjbhare Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 195
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér cjbhare Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Feb 2012 kl. 13:19
Citat: Leif Jensen 52

Hej Jens Ole
 
Nej, jeg kan ikke forklare dig det biologiske metersystem.
I Skjern Å er det jo da heldigvis sådan, at vi fisker på en fælles kvote for hele åen. Dog bliver en del af kvoten, her i 2012, forbeholdt de øvre dele af Skjern Å systemet.
Hvorfor man i Storåen og i vandsystemer som ligger syd for Skjern Å har valgt at dele kvoten efter hvor mange meter fiskevand de enkelte foreninger har ved jeg ikke så meget om. Det kunne måske være fordi de store foreninger (foreninger med mange meter vandløb) ikke har tilstrækkelig respekt er de andre foreninger ved de forskellige vandsystemer. Der kunne måske også være fordi, at de troer og håber på at de med en stor laksekvote kan få flere medlemmer og derved udkonkurer de mindre foreninger også i sidste ende få rådighed over hele laksekvoten. Jeg ved det ikke, bare en antagelse.
 
Leif 
 
Jamen Leif - du har jo stjålet ordene ud af min mund..... Kunne ihvertfald ikke have sagt det bedre.
Mvh Claus, Ribe å 
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Feb 2012 kl. 13:20
Citat: JB

Erhvervsfiskerne mener , at kvoter er overflødige, da fiskeriet er selvregulerende, da de stopper fiskeriet, når det ikke længere kan betale sig, da der mangler fisk. Regler om havdage og maskestørrelser er kun udfærdiget af biologer eller andre uvidende skrankepaver for at genere dem!
 
Fritidsfiskere er ligeledes underlagt helt urimelige regler - 100meter-reglen, omsætningsforbuddet, redskabsbegrænsninger, ... bare for at nævne nogle. Disse regler er jo helt ude i hampen, da fritidsfiskerne altid kun har fisket til eget forbrug - og de har da i hvertfald aldrig fået en laks i garnet (heller ikke den slags laks, som vi andre kalder ørreder). Alle disse regler er udfærdiget mod al sund fornuft af biologer, der intet aner om fisk og natur i øvrigt - eller af andre skrankepaver, der kun er ude på at genere de stakkels garnfiskere.
 
Landmændene må lide under uforståelige regler om bl.a. dyrevelfærd. Skrankepaverne (i fordækt samarbejde med totalt uvidende biologer) har lavet overflødige regler for mange cm2 en burhøne skal bekostes med, hvor tidligt smågrisene må tages fra soen, for hvorledes man må medicinere malkekoen, osv, osv!! Hvor idiotisk er det da ikke???!!! Enhver dygtig bonde ved da, at en høne ikke lægger æg, hvis den har det skidt  -  og at smågrise, der ikke er glade vil vokse for langsomt, og at medicin er dyrt og derfor aldrig givet unødvendigt, osv osv. Helt på samme måde vil han da ikke ødelægge sin jord med dyre pesticider - men kun bruge en lille bitte smule, når det er strengt nødvendigt. På samme måde vil det være tåbeligt at udsprede mere NPK end planterne kan optage - ja, det må da være klart for enhver. ALLIGEVEL belemrer de biologiske skrankepaver landbruget med urimelige og aldeles unødvendige regler og afgifter.
 
Og så til dambrugerne: Her er det efterhånden lykkedes biologerne i al deres uvidenhed i skøn samdrægtighed med magtsyge skrankepaver at nedlægge et helt erhverv pga overflødige regler. Se f,eks her: http://www.fiskevand.dk/showthread.php?tid=3677. Det er for galt!
 
Det er så med stor glæde, at man nu i denne tråd ser at LYSTFISKERNE endelig er vågnet til dåd. Vi behøver ingen regler. Vi vil fiske, som vi altid har gjort. Godtnok findes der eksempler på fiskevande rundt om i verden, hvor der fanges mange og store fisk pga meget skrappere regler end de vestjyske, men det gider vi ikke finde os i her. Vi vil have vores ret og vores frihed, også selvom resultatet bliver en forarmet og udmarvet natur. Men igen - det vil jo aldrig finde sted, for når fiskene er ved at være fanget, så gider ingen jo fiske mere, og så kommer der jo flere fisk igenClap 
 
Så f**k alle regler og alle biologer
 
Gad vide, hvad biologerne spilder tiden med på universiteterne???
 
Bare for en sikkerheds skyld, så kan der forekomme anvendt ironi i ovenstående.


Godt du fik sidste linje med - nogle på dette forum vil givet vis ellers være enig med resten Wink  Trist, men sandt.

Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JB Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JB Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Feb 2012 kl. 13:23
Citat: Jan Persson

[QUOTE=JB]
 

Godt du fik sidste linje med - nogle på dette forum vil givet vis ellers være enig med resten Wink  Trist, men sandt.

 
Det var jo lige det, jeg frygtede, netop som jeg skulle til at sendeWink
Mvh JB
Til top
John Behrndtz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
pip_ser

Tilmeldt:: 23 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 822
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pip_ser Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Feb 2012 kl. 13:25
Det ved man ikke sansynligvis dyrker de utopi der hvor de er I nordjylland var der mange foreninger der brændte fingrene på ole Frier
Til top
Claus Julius Blomgreen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
cjbhare Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 195
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér cjbhare Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Feb 2012 kl. 13:30
Ja, med hensyn til de nye regler, vil dette - sammenholdt med meterfordelingen - ihvertfald få konsekvenser for en del af foreningerne i Ribe å... Nok mest de øverste stykker, der har den største del af kvoten og som aldrig fanger mere end 2-3 laks (sindsyg sætning der ikke giver mening), vil med en afkortet fiskeperiode fange endnu færre laks...... Tænk at det kan lade sig gøre.
Det undrer mig at der blandt foreningerne ikke har været et større ønske om at kæmpe imod en afkortning af sæsonen - De eneste der har været imod en afkortning, blandt alle å-systemer, har været sneum, konge å og de 2 yderste foreninger i Ribe å(konsortiet og RSF).
Er der nogen der har lyst til at drikke en kop kaffe ved åen d. 1 april, jeg ved nemlig ikke hvad jeg skal få dagen til at gå med - er nemlig ikke så omstillingsparat.
Mvh Claus
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JB Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JB Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Feb 2012 kl. 13:46
Citat: pip_ser

Det ved man ikke sansynligvis dyrker de utopi der hvor de er I nordjylland var der mange foreninger der brændte fingrene på ole Frier
 
Hej John
 
Nu skal en hel erhvervsgruppe jo ikke stemples ud fra et enkelt medlem. Og, hånden på hjertet, så har vi lystfiskere også ofte vores egen egoistiske dagsorden i naturspørgsmål, hvor biologerne ofte har til opgave at være lidt mere "objektive". (Hermed ikke sagt, at nævnte biolog havde et objektiv udgangspunkt  -  men han var jo også lystfisker om en hals Wink).
 
Har hørt, at du har slået dig ned længere ude vestpå - ses vi ved åen til sommer??
Mvh JB
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Feb 2012 kl. 14:11
Citat: Leif Jensen 52

Hej Heine
 
Du har fuldstendig ret. Laksen i Skjern Å er ikke længere supertruet. Men dog stadig ikke, i fuld omfang, selv i stand til at den kan klare sig uden hjælp. Jo før / hurtigere vi få en årlig opgang som er stor nok til at kunne reproducer sig selv jo bedre. Herefter kan vi jo så begynde at slække på fangstbegænsningerne. At vi allerede nu skal begynde og slække på fangstbegrænsningerne giver ingen mening. Resultatet ville med al sansynlighed bliver at Skjern Å laksen igen ville blive supertruet og vi ville antageligt få et totalt fiskeforbud. Hvem har glæde af det.
 
Leif
NEJ Leif , nuværende regler er skrappe og effektive,
total unødvendig at "mose"rundt i reglerne , som du selv erkender er laksen ikke supertruet,så noget må da fungere.
Hold jer til reglsættet fra anbefalingerne fra DTU , og følg de andre vestvendte åer istedet for at fokuser på ydreligere regler,som ligger ved siden af nabovandes reglsæt.
førsøg hellere at tilstræbe ens reglsæt, end ydligere regler udover. Der er andre og vigtigere ting at stemme om, som kunne have større betydning for laksen , end vi lige skal ha et par regler som for skjernåen til at fremstå for sig selv!!med egne regler, helt unødvendigt, eller bryder det sammen i de øvrige åer!
Til top
Leif Jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Leif Jensen 52

Tilmeldt:: 26 Jul 2009
Geografisk: Struer
Status: Offline
Beskeder: 44
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Leif Jensen 52 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Feb 2012 kl. 14:17
Hej
 
Det er kan havde været med til at danne punkt 8 i SÅS-anbefalingerne.
 

På SÅS` repræsentantskabsmødet d. 5. november 2011, fremlagde jeg en analyse af fangstrapporterne / fangststatistikken for 2011. Analysen viser, at der er 29 lystfisker som hver i sær har fanget mere end 5 laks, tilsammen har de i alt fanget 307 laks. Det giver et gennemsnit på 10,9 laks pr. lystfisker. Havde der i 2011 været en maks. antal fisk på 10 stk. pr. lystfisker ville det havde betydet 63 færre fangede og genudsat laks.. Havde maks. tallet været 5 laks pr. lystfisker, havde det betydet 162 færre fanget og genudsat laks.

 

Af de 307 laks var de 94 fanget efter at den samlede kvote var opfisket. Det giver 213 fangede laks inden den samlede kvote var opfisket. 24 af de 29 lystfisker havde fanget 5 eller flere laks inden den samlede kvote var opfisket. En enkelt lystfisker havde fanget 36 laks, heraf 11 efter at den samlede kvote var opbrugt. At 29 lystfisker alene genudsætter 94 laks efter at kvoterne er opfisket, eller 1 lystfisker genudsætter 11 laks efter kvoten er opfisket plus 24 før kvoten er opfisket, er simpelthen for mange.

Leif

Til top
Michael Thomassen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Milo Avatar

Tilmeldt:: 03 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 98
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Milo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Feb 2012 kl. 14:43
@Leif
 
 
Fint nok med tal på bordet, det trænger debatten til.
 
Jeg mener bare ikke det er så enkelt, som så. For mange lystfiskere er det vel
ligeså meget oplevelsen ved åen, at nyde naturen og turen, at det så også lykkedes at fange en fisk, laks i dette tilfælde er vel kun en bonus. Nu afskære man folk fra at dyrke sin hobby med yderligere regler og anbefalinger, som i bund og grund bunder i en eller anden form for misundelse, det er ihvertfald det jeg
konkludere. Kald mig blot naiv!
 
Igen vil jeg påpege, at det var langt mere effektivt for bestanden, såfremt man
gad at få styr på garnfiskeriet.
 
Lad dog folk fiske det de vil, at der så skal genudsættes nogle laks, for nogle personer flere end andre, det må vi leve med, at der så helt sikkert går enkelte
laks til er selvfølgeligt sørgeligt. Der må vi alle være med til at kunne håndtere fisken på bedst mulig måde, og det er jeg sikker på at de 29 lystfiskere har gjort,
ja jeg "tror" faktisk , at de 29 personer er så dygtige til at fighte og håndtere fisken, at denne stortset ikke tager skade.
 
hvad med ham der genudsætter 1 laks, men lige tager et billede 5 meter fra land med fingrene inde i gællerne, det er jo også et kæmpe problem.
 
jeg oplevede en lystfisker fighte, og genudsætte en laks i Storåen sidste efterår, det tog ham 45 minutter at få fisken ind, fisken var vel på ca. 7-8 kg. Alt for lang tid i min bog, og totalt unødvendigt men det kan vi altså bare ikke laver regler omkring.
 
Mht. genudsætning af laks, giver reglen om længere sæson slet ikke mening, da der netop vil blive genudsat langt flere laks de sidste 14 dage (også uden de 29 lystfiskers indblanding), end der vil blive fanget fra 1 til 15 april - så argumentet med at lave regler for at beskytte laksen, specielt mod genudsætning er noget vrøvl.
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Feb 2012 kl. 15:15
Citat: Jan Persson

Citat: omalley

Hej Jesper- finn med flere.

Nu er det jo ikke fordi at der er kommet laks i åerne, at der skal alle de regler til .
Dem kunne laksen sgu godt undvære.
 Det er skam fordi at der er kommet alle de laksefiskere til fra HELE landet som vil tolle på bestanden. TO BAD! for den lokale fiskere men det er bare prisen.
VI slipper aldrig af med kvote systemet ikke i min eller jeres livstid, så lev med det og vær glad for at det er flexsibel nok til at kunne forhandles med års mellemrum.
SÅ STOP DET ELENDIGE TUDERI.
//thomas


Fuldstændig enig Clap

Hvis alle kunne finde ud af at beherske sig og opføre sig anstændigt, så behøvede vi ikke alle disse regler - desværre er der lang vej dertil endnu.



Hej Thomas m. fl.

Tak for forslaget om at "stoppe med at tude" LOL

Nu får du jo nok ikke kvalt oppositionen af den grund, men jeg synes da bestemt du har ret til denne holdning. Men vi lever i et demokrati, og du kan derfor ikke regne med at kunne få folk til at bakke op om at tie tingene ihjel.Wink
Vi befinder os stadig i høringsperioden mht. til de nye regler, og reglerne skal jo genforhandles løbende, hvert 2. år som jeg forstår det. Set i lyset af dette synes mange faktisk at det er vigtig at debattere tingene løbende Shocked
I denne debat skal der selvfølgelig også være plads til folk som dig, som argumenterer for ikke at ønske en debat, fordi du måske mener at DTU of DSF har de endegyldige og rigtige svar på alt, og som åbenbart ikke ønsker at den menige lystfisker skal høres.
Jeg kan så kun opfordre dig til at tørre øjnene - debatten er kommet for at blive, uanset at du ikke bryder dig om detWink

PS, nu ser jeg også en tendens til at polarisere holdningerne lidt rigeligt:
-Nogen vil ingen regler have
-Nogle vil have flere regler
-Nogle ønsker et sæt regler der giver mening forhold beskyttelse af laksen, og som ikke bygger på princippet om laveste fællesnævner, og som er fleksible og individuelt tilpassede hvert enkelt af de 8 meget forskellige berørte vandløb.

....hvis du er i tvivl, så tilhører jeg den sidste gruppeWink


Redigeret af FD - 08 Feb 2012 kl. 13:22
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
Michael Thomassen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Milo Avatar

Tilmeldt:: 03 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 98
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Milo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Feb 2012 kl. 15:25
@Finn.
 
"Nogle ønsker et sæt regler der giver mening forhold beskyttelse af laksen, og som ikke bygger på princippet om laveste fællesnævner, og som er fleksible og individuelt tilpassede hvert enkelt af de 8 meget forskellige berørte vandløb."

 

Hørt, jeg tilslutter mig også denne gruppe! Clap


Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Feb 2012 kl. 15:41
Citat: Jens Ole Møller

Og lad os komme af med DET TOSSEDE METERSYSTEM, hvor man regner laks ud i decimaler. Nu er det nordmændene der griner ad os.


Nu er der jo skabt grobund for at laksen kan fordeles der hvor den rent faktisk KAN fanges. Så er der håb for at få gjort op med meterfordeling af laks på ikke lakseførende lokaliteter. Og så kan det være vi bliver fri for (som i Ribe), at kun 50% af den tildelte kvote bliver brugt ...ene og alene fordi laksen hidtil har været fordelt, så den umuligt kan fanges ...men at der alligevel fanges laks nok til at ca. 90% af de fangede laks, totalt set, i Ribe å systemet, genudsættes ...vel at mærke fordi delkvoterne (i flg. meterfordelingen) er opbrugte!

https://www.borger.dk/Lovgivning/Hoeringsportalen/Sider/Fakta.aspx?hpid=2146003092

Åben "Høringstudkast" og se på side 15.
Har sakset det ind her:

Ministeren kan efter det foreslåede stk. 2 fastsætte regler
om tildelingen af laksekvoten. Det vil blive fastlagt, at i tilfælde,
hvor laksekvoten tildeles til mere end én sammenslutning
i det enkelte vandsystem, vil antallet af de laks, der tildeles
den enkelte sammenslutning, blive tilpasset den del af
kvoten, som skønnes at kunne landes på den del af vandsystemet,
som den enkelte sammenslutning omfatter. Der er
således ikke nødvendigvis tale om, at en sammenslutning,
der omfatter en tredjedel af den geografiske udstrækning af
vandsystemet, får tildelt en tilsvarende del af kvoten. Der
kan ved den skønsmæssige fordeling af kvoten blive tale om
en anden fordeling, hvis den pågældende sammenslutning
f.eks. omfatter et område, hvor der kun i meget begrænset
omfang findes fangstmodne laks i den periode, hvor der er
åbnet for fiskeri.
Dette vil bero på den biologiske vurdering,
der ligger til grund.

Mvh.
Finn Dahlin
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Feb 2012 kl. 17:22
I den å hvor jeg fisker(Ribe å/Gels å) kan vi lystfiskere i forvejen ikke fange den tilladte kvote for laks pga. spærringer og så skal vi yderlig strammes med regler, således at vi bedre kan genudsætte laks... ja god dav doConfused
Det er jo ikke lystfiskere som er problemet...
Det går så ud over nat fiskeriet efter havørred, fordi nu skal vi til at fiske med modhagerløse kroge, så vi kan genudsætte laks som ikke hugger når det er mørkt.
Det er virklig helt til Anders And.
Vil lige prioritere at åen har en opgang af ca.9-10.000 havørreder...!!
Mvh
Henrik Christensen
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Feb 2012 kl. 17:30
Citat: Henrik Christensen




Det går så ud over nat fiskeriet efter havørred, fordi nu skal vi til at fiske med modhagerløse kroge, så vi kan genudsætte laks som ikke hugger når det er mørkt.


Hvorfor skulle det gå ud over natfiskeriet efter havørred at fiske med disse kroge?

Det giver ikke rigtig nogen mening at der skulle være forskel på dag- og natfiskeri mht. krogene.

Har selv fisket natfiskeri med modhagerløse kroge og ikke noteret nogen forskel.
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Feb 2012 kl. 17:34
Citat: Henrik Christensen

I den å hvor jeg fisker(Ribe å/Gels å) kan vi lystfiskere i forvejen ikke fange den tilladte kvote for laks pga. spærringer og så skal vi yderlig strammes med regler, således at vi bedre kan genudsætte laks... ja god dav doConfused
Det er jo ikke lystfiskere som er problemet...
Det går så ud over nat fiskeriet efter havørred, fordi nu skal vi til at fiske med modhagerløse kroge, så vi kan genudsætte laks som ikke hugger når det er mørkt.
Det er virklig helt til Anders And.
Vil lige prioritere at åen har en opgang af ca.9-10.000 havørreder...!!


Ahh Henrik, I de 2 yderste foreninger fanger vi nu vores tildelte kvote hvert år ....men på de øvre foreningers stykker kan antallet af fangede laks næsten tælles på en hånd ...og de sidder på over halvdelen af den samlede kvoteErmm
Mht. til spærringer, ja så spiller det da en stor rolle i at de øvre stykker pt. næsten ingen laks har på deres vand i fiskeperioden ...længere nede kan laksenkvoten altså sagtens opfiskes (også i Gelså/Ribe å som du nævner) ...og åsystemet har,  som du pointerer, en anslået havørredopgang på 9000-10000 stk ...vel at mærke selvreproducerede!


Redigeret af FD - 06 Feb 2012 kl. 14:51
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Feb 2012 kl. 17:48
Citat: Jan Persson

Citat: Henrik Christensen




Det går så ud over nat fiskeriet efter havørred, fordi nu skal vi til at fiske med modhagerløse kroge, så vi kan genudsætte laks som ikke hugger når det er mørkt.


Hvorfor skulle det gå ud over natfiskeriet efter havørred at fiske med disse kroge?

Det giver ikke rigtig nogen mening at der skulle være forskel på dag- og natfiskeri mht. krogene.

Har selv fisket natfiskeri med modhagerløse kroge og ikke noteret nogen forskel.


Hej Jan,

Nu kommer Henrik nok selv med et svar.

Og ikke sarkastisk ment: Jeg forstår godt at nogen har svært ved at forstå hvad problemet er, så her får du også min lettere redigerede ærlige begrundelse, som jeg posterede i en tidligere tråd:

Det står jo enhver frit for at fiske modhageløst. Jeg har også selv ganske stor og positiv erfaring med disse kroge, til både laks og ørred, nat og dag
Det er bare ikke det det handler om her. Det handler om at blive påtvunget regler der på mange tidspunkter og lokaliteter er aldeles meningsløse.

Natfiskeri i Gelsåen om sommeren: Der er ingen nedgængere, ingen laks, ingen undermålere... (et faktum der kan verificeres af åens mange natfiskere)
Så med mindre man bevidst vælger at genudsætte sin fangst, hvad er så ideen med de påtvungne modhageløse kroge? Man kan jo altid selv vælge at bruge dem! Hvorfor dette behov for tvang, når det ikke har nogen bestandsbeskyttelsesmæssig værdi?
Vi er MANGE der synes det er vanskeligt nok at overliste en af de store blanke om natten! Det er noget der kræver både dygtighed, held og ikke mindst flid. Vi synes IKKE at denne ekstra og unødvendige udfordring er rimelig eller spor ligegyldig!




Redigeret af FD - 05 Feb 2012 kl. 17:51
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Feb 2012 kl. 12:31
Frivillige hænder ok, vandpleje ok , lystfiskerpenge ok - men så slutter festen , "fang så lidt som muligt" - tendensen.
SÅS - kunne ha brugt tid på at gøre fjorden til en mærkesag - ingen ved hvor mange fisk der forsvinder eller bliver dumpet overbord - men vi ved mange fisk er skadet efter mødet med garn! som et alternativ til tidsforbruget på ydligere regler , som står udenfor DTU-anbefalingerne. Vi tager 1 laks pr mand pr sæson - vi fisker i forvejen med små modhageløse kroge og alligevel vælger de at "jage" åens folk, som om der ikke var andet og vigtigere at bruge tiden på end forringelser.
 
 
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Feb 2012 kl. 12:35
Helt Enig Finn,
men ærgeligt at SÅS , her ved Skjernåen - er medvirken til nye trends,som kan blive gældende med tiden andre steder! Entlig det jeg gør opmærksom på.
Eftersom det ligge udover DTU-anbef.
 
Men der er mange at takke for de fine tiltag , og den brave information undervejsShocked 
 


Redigeret af hlf - 06 Feb 2012 kl. 13:02
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Feb 2012 kl. 12:47
Citat: hlf

Frivillige hænder ok, vandpleje ok , lystfiskerpenge ok - men så slutter festen , "fang så lidt som muligt" - tendensen.
SÅS - kunne ha brugt tid på at gøre fjorden til en mærkesag - ingen ved hvor mange fisk der forsvinder eller bliver dumpet overbord - men vi ved mange fisk er skadet efter mødet med garn! som et alternativ til tidsforbruget på ydligere regler , som står udenfor DTU-anbefalingerne. Vi tager 1 laks pr mand pr sæson - vi fisker i forvejen med små modhageløse kroge og alligevel vælger de at "jage" åens folk, som om der ikke var andet og vigtigere at bruge tiden på end forringelser.
 

...Og hvis så Skjernfolkene ville tage ud og besøge nogle af de åsystemer der ligger syd for dem, sætte sig ind i forholdene ...og så komme med en god forklaring på hvorfor reglerne partout skal være fælles. Ermm
I virker jo ikke alle specielt glade deroppe, og det på trods af at i (modsat vi andre) stort set intet mister med de nye regler, i forhold til hvad i er vant til Wink
Vi er mange hernede i den sydlige del af Jylland der føler at "Skjernfolkene" ikke kan overkomme at se lidt ud i horisonten ...og derved har så forbandet svært ved at forstå, at andre åer ikke bare er miniudgaver af Skjern å Wink

PS. Dette er ikke møntet på dig Heine, du er da normalt en af de få Skjernfolk (af dem der ytrer sig), som har overskud til at se lidt større perspektiver, end lige "andedammen" deroppe.



Redigeret af FD - 06 Feb 2012 kl. 14:48
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Feb 2012 kl. 13:41
Citat: Jan Persson

Citat: Henrik Christensen




Det går så ud over nat fiskeriet efter havørred, fordi nu skal vi til at fiske med modhagerløse kroge, så vi kan genudsætte laks som ikke hugger når det er mørkt.


Hvorfor skulle det gå ud over natfiskeriet efter havørred at fiske med disse kroge?

Det giver ikke rigtig nogen mening at der skulle være forskel på dag- og natfiskeri mht. krogene.

Har selv fisket natfiskeri med modhagerløse kroge og ikke noteret nogen forskel.
Nu er du heller ikke som alle andre normale fiskere i DK, det har jeg allerede konstateret i andre tråde...Confused
Mvh
Henrik Christensen
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Feb 2012 kl. 14:44
Ved det godt Finn Thumbs Up
(dem som ikke ytrer sig) + (SÅS, DCV ,DTU) = "andedammen",
der er plads til Anderes And her , Henrik C , som du beskriver i trådenLOL.
 
 
 
Til top
Kim Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim-salmo

Tilmeldt:: 23 Okt 2005
Geografisk: Sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 131
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim-salmo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Feb 2012 kl. 15:56
[QUOTE=cjbhare] Ja, med hensyn til de nye regler, vil dette - sammenholdt med meterfordelingen - ihvertfald få konsekvenser for en del af foreningerne i Ribe å... Nok mest de øverste stykker, der har den største del af kvoten og som aldrig fanger mere end 2-3 laks (sindsyg sætning der ikke giver mening), vil med en afkortet fiskeperiode fange endnu færre laks...... Tænk at det kan lade sig gøre.
Tja jeg undrer mig da også over, at foreningerne på de øverste stykker skal have del i kvoten, når de nu ikke fanger flere fisk! Det kunne jo også skyldes, at der desværre endnu ikke er blevet fri passage for laksen til at komme op i systemet og at det er derfor at der ikke bliver fanget flere.
Jeg kan da sagtens forstå, at Ribe Vesterå konsortiet gerne vil have flere laks på kvoten - bare i april blev der fanget 26 laks (deraf 12 nedfaldslaks de første 2 dage) og ialt er der fanget 162 laks på stykket.
Det kan godt være, at du mener meterfordelingen ikke giver mening, men giver det mening, at det medlemmerne i Ribe Vesterå konsortiet skal kunne opfange kvoten inden den når at komme op til alle de andre foreninger der også har fiskevand i Ribe å sytemet?
Det undrer mig at der blandt foreningerne ikke har været et større ønske om at kæmpe imod en afkortning af sæsonen - De eneste der har været imod en afkortning, blandt alle å-systemer, har været sneum, konge å og de 2 yderste foreninger i Ribe å(konsortiet og RSF).
Nu tror jeg du snakker imod bedre vidende. Jeg kan love dig, at der er mange flere foreninger der er imod afkortning af sæsonen, bla. Aabenraa og Sønderjysk. Jeg er næsten sikker på, at næsten alle foreninger der er med i Gelsåsammenslutningen indgiver et høringssvar hvor der udtrykkes modstand imod en forkortelse af sæsonen.
 
Med venlig hilsen
Kim Andersen
Aabenraa
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Feb 2012 kl. 16:14
Citat: Kim-salmo



 Jeg kan love dig, at der er mange flere foreninger der er imod afkortning af sæsonen, bla. Aabenraa og Sønderjysk.


Appropos det at tale mod bedre vidende:

...altså derfor at formanden for sønderjyske IKKE gjorde indvendinger mod den afkortede sæson på mødet den 4/1 på DCV, men tværtimod bakkede uforbeholdent op om alt indhold i DTU-Aquas notat Ermm ...ligesom vores kære forbund gjorde.

For lige at få tingene på plads, så var det altså KUN repræsentanten fra RSF og Vesteråkonsortiet der tog bladet fra munden på Ribe å systemets vejneWink
Men selvfølgelig Kim, det kan da være de her på falderebet stiller op som de sidste dages hellige, og rent faktisk kæmper for deres egne medlemmers interesser ...underligere ting er jo setWink


Redigeret af FD - 06 Feb 2012 kl. 16:17
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
Claus Julius Blomgreen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
cjbhare Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 195
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér cjbhare Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Feb 2012 kl. 16:43
Citat: Kim-salmo

[QUOTE=cjbhare] Ja, med hensyn til de nye regler, vil dette - sammenholdt med meterfordelingen - ihvertfald få konsekvenser for en del af foreningerne i Ribe å... Nok mest de øverste stykker, der har den største del af kvoten og som aldrig fanger mere end 2-3 laks (sindsyg sætning der ikke giver mening), vil med en afkortet fiskeperiode fange endnu færre laks...... Tænk at det kan lade sig gøre.
Tja jeg undrer mig da også over, at foreningerne på de øverste stykker skal have del i kvoten, når de nu ikke fanger flere fisk! Det kunne jo også skyldes, at der desværre endnu ikke er blevet fri passage for laksen til at komme op i systemet og at det er derfor at der ikke bliver fanget flere.
Jeg kan da sagtens forstå, at Ribe Vesterå konsortiet gerne vil have flere laks på kvoten - bare i april blev der fanget 26 laks (deraf 12 nedfaldslaks de første 2 dage) og ialt er der fanget 162 laks på stykket.
Det kan godt være, at du mener meterfordelingen ikke giver mening, men giver det mening, at det medlemmerne i Ribe Vesterå konsortiet skal kunne opfange kvoten inden den når at komme op til alle de andre foreninger der også har fiskevand i Ribe å sytemet?
Det undrer mig at der blandt foreningerne ikke har været et større ønske om at kæmpe imod en afkortning af sæsonen - De eneste der har været imod en afkortning, blandt alle å-systemer, har været sneum, konge å og de 2 yderste foreninger i Ribe å(konsortiet og RSF).
Nu tror jeg du snakker imod bedre vidende. Jeg kan love dig, at der er mange flere foreninger der er imod afkortning af sæsonen, bla. Aabenraa og Sønderjysk. Jeg er næsten sikker på, at næsten alle foreninger der er med i Gelsåsammenslutningen indgiver et høringssvar hvor der udtrykkes modstand imod en forkortelse af sæsonen.
 
Med venlig hilsen
Kim Andersen
Aabenraa
 
Hej Kim
Må desværre meddele dig at jeg sad med ved bordet i skjern - så jeg ved jo nok hvad jeg snakker om..... Hvis du tror dine interesser er blevet varetaget, så er det fint med mig, men kan så afsløre at den eneste der har talt din sag(modstander af afkortning) er undertegnede, sneumå og konge å repræsentanterne.....
 
Konsortiet har intet ønske om at opfiske kvoten alene, der er foreslået flere forskellige fordelingsnøgler som sikrer en kvote i den øverste del, men det er blevet afvist hver gang.... Gert Mikkelsen, konsortiet, har hele tiden kæmpet for en fair fordeling, der tilgodeser alle - bare kvoten i videst omfang bliver opfisket.... Han har kun mødt modstand!
Hvis der er mere du ønsker at vide, så spørg, men tro ikke at jeg ikke ved hvad jeg taler om!!!!!
Mvh Claus
Til top
 Besvar Besvar Side  123 5>

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres