Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Er der kommet for mange regler i lakseåerne?

 Besvar Besvar Side  <12345>
Forfatter
per birgertoft Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lerby

Tilmeldt:: 02 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 226
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lerby Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Er der kommet for mange regler i lakseåerne?
    Sendt: 08 Feb 2012 kl. 14:12

så kom der nogen af de store "banditter" på banen igen...Claus, Lau og Flemming Holm Den gamle Ribe-konflikt blusser op...jeg tænker ofte på, hvis man kunne samarbejde langs hele Ribe å, så var muligheden jo for at stå sammen. Tænk hvis man besluttede at Ribe Å var en havørred å, ersattede lakse-udsætninger med udsæt af havørreder. Besluttede at laksen måtte overleve i Ribe Å, hvis den kunne af egen kraft. Spææringer, tyvfiskeri og andet skulle bekæmpers med alle midler. Målet var at Ribe Å igen kunne blive det den var førhen...det var trods mennesker, der besluttede at det skulle være sådan i sin tid...så må den modsatte beslutnig jo også kunne træffes. Gad vide om ikke man kunne mønstre et flertal, der havde den tankegang i eksempelvis RSF...tror også, at Hr. Mikkelsen på det yderste stykke godt kunne tænke i det baner...

Blive som Karup Å igen, havørreder i massevis og laks som sjældne gæster...havørrden er udelukkende i vanskeligheder pga. laksen.
 
Laksen er en skøn fisk og for min skyld må Varde, skjern og Storå have laks i stakkevis, have alle de regler de vil og tjene kassen på dagkort etc....bare jeg kan slippe for den
 
Per
Til top
Andreas Michaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jyden

Tilmeldt:: 18 Jun 2006
Geografisk: Silkeborg
Status: Offline
Beskeder: 101
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jyden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Feb 2012 kl. 15:21

Er generelt meget enig med Leif Jensen. Leif - Respekt for dit mod ved at udtrykke så direkte hvad jeg håber mange tænker! 

Laksens tarv må komme før lystfiskerens så længe den ikke kan klare sig selv, og sikkert også derefter, da fiskepresset nok for altid vil overstige laksens reproduktionsevne.
Derfor Heine, så er det rigtig godt, at det er DTU/SÅS der fastsætter reglerne og ikke lystfiskerne. Specielt ikke dem der er så dygtige og ihærdige at de kan fange over 30 på en sæson!
 
Nogle har brugt det grimme motiv misundelse som årsag til en anbefaling af max antal genudsatte laks pr mand. Jeg kunne godt tænke mig at kaste variablen FISKEPRES ind i diskussionen.
 
Og fiskepresset i Skjern vil kun blive værre fremover, så uanset om i ikke kan lide det eller ej, bliver SÅS nødt til at forholde sig til det for at skabe tålelige forhold ved åen. (Jeg undskylder her til de mange debattører der berettiget føler at fokus på Skjern er smittet negativt af på deres fiskeri i andre åer).
 
Som udenbys fisker med et relativt antal begrænsede ture til Skjern, kan jeg ikke sige mig fri for en vis frustration ved gang på gang at finde den samme plads optaget at den samme lokale mand!
 
Først til mølle kan man sige. Men holder det i længden?
 
Og rent etisk, er det så rimeligt at man efter at have hjemtage sine ene laks, som kun er muligt på en dispensation fra fredningen, at fange og genudsætte fisk i meget stort tal? Jeg syntes det ikke.
 
Er 10 det rigtige tal? Ved det ikke, men 6 på en dag og 36 på en sæson bliver svært at forklare en journalist eller politiker med de kritiske briller på!
 
Med disse ord vil jeg grave mig en skyttegrav og gå i dækning!
 
 
 
Til top
Torben Thinggaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TT101 Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2008
Geografisk: Vestjyl./Århus
Status: Offline
Beskeder: 528
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TT101 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Feb 2012 kl. 15:39

Hej Ole,

 

Vedtægterne kender jeg udmærket. Hvis ikke du gør, kan du læse dem her:

http://www.svstoraa.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=2&Itemid=68

 

”Jeg er jo dømt for selvtægt og intet andet”, skriver du. Det er sandelig også rigeligt for mig.

 

I forhold til anken spiller det som bekendt ingen rolle, om du har accepteret dommen eller ej, da denne, jf. Retsplejelovens kap. 32, § 368, stk. 1, ikke kan ankes.

 

Det jeg hæfter mig ved i Forslag til Lov om ændring af lov om fiskeri og fiskeopdræt (fiskeriloven)

https://www.borger.dk/Lovgivning/Hoeringsportalen/Sider/Fakta.aspx?hpid=2146003092

 

er, i forhold til vores diskussion, følgende:

 

4. I § 30 indsættes som nyt stk. 2:

»Stk. 2. Ministeren kan fastsætte regler om, at der uanset

en fredning efter stk. 1, nr. 1, kan tillades fiskeri og landing

af et bestemt antal laks i nærmere angivne vandsystemer.

Ministeren kan herunder bestemme, at en sådan tilladelse

kun kan gives til en sammenslutning af fiskeriberettigede

ved det pågældende vandsystem eller til flere sammenslutninger

af sådanne, hvis disse hver især omfatter mindst en

geografisk sammenhængende tredjedel af det samlede vandsystem.

Ministeren kan endvidere fastsætte regler om tilladelse

og om vilkårene for udøvelsen af fiskeriet samt behandlingen

af ansøgninger herom.«

 

og under bemærkninger, 1.3, hedder det:

 

”Lovforslagets bestemmelser vedrørende den nationale regulering

er følgende:

På baggrund af anbefaling fra Kammeradvokaten indeholder

lovforslaget en præcisering af gældende praksis for

tildeling af laksekvoter til visse nationalt og internationalt

beskyttede, genetisk unikke laksebestande i danske vandløbssystemer.”

 

og i 2.2.2:

 

”Ændringen i lovteksten har til formål at præcisere, at ministeren

kan bestemme, at laksekvoter i visse vandområder

kan administreres ved, at kvoten gives til sammenslutninger

af fiskeriberettigede og ikke til enkelte fiskeriberettigede.

Der tilsigtes ikke ændring af reglerne for landing af laks,

herunder kvoten af laks, der konkret kan fiskes og landes.

Bestanden af den oprindelige danske vildlaks, som er en

genetisk veldefineret variant af Europæisk laks (Salmo salar),

og som har overlevet siden sidste istid i visse jyske åer,

er truet og følgelig fredet hele året efter regler udstedt i

medfør af lovens § 30, nr. 1. Bestanden er tillige omfattet af

beskyttelsesforanstaltninger efter ”Habitatdirektivet”. Desuden

blev der i 2004 udarbejdet en ”National forvaltningsplan

for laks” med initiativer til at redde laksen. Siden da

har laksebestandene været i fremgang, og det er fundet biologisk

forsvarligt visse steder at åbne for fiskeri i et begrænset

omfang, f.eks. i vandsystemerne i Skjern Å, Ribe Å og

Varde Å. Med ændringen kommer det til at fremgå udtrykkeligt af

loven, at ministeren kan bestemme, at kvoter for landing af

den genetisk særlige og oprindelige laks, ikke kan gives til

enkelte fiskeriberettigede, men kun til én eller eventuelt

flere (dog maks. tre), større sammenslutninger af fiskeriberettigede

ved nærmere angivne vandsystemer. Baggrunden

for ønsket om at tildele hele laksekvoten til en sammenslutning

af fiskeriberettigede ved et vandsystem er, at det ikke

er muligt at foretage en fordeling af det begrænsende antal

laks, der kan tillades landet til de mange grundejere og fiskeriberettigede,

der findes langs de vidtforgrenede vandsystemer. En administration af det

begrænsede antal laks i lighed

med den kvoteadministration, der finder sted for kvoterne

i havet, vil være forbundet med et uforholdsvist stort bureaukrati,

som i praksis ikke vil kunne blive så effektivt, at

de sårbare bestande beskyttes tilstrækkeligt. F.eks. vil det

ikke være muligt at komme ud til den enkelte fiskeriberettigede

med bindende meddelelser om stop for fiskeriet, når en

kvote er opfisket. Alternativet til at kunne tildele en kvote til

sammenslutninger vil derfor være, at der slet ikke kan tillades

fiskeri og landing. Ved at tildele kvoten så vidt muligt

samlet, forvaltes den mest forsvarligt og effektivt, herunder i

forhold til at opretholde et ajourført overblik over forbruget

af kvoten og indrapportering af fangstdata til myndighederne.”

 

Så du har helt ret: Kammeradvokaten gik ind i sagen og det var, hvad I fik ud af det.

Bedste hilsner samt knæk & bræk

Torben Thinggaard
Til top
jens ole møller Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Jens Ole Møller

Tilmeldt:: 23 Nov 2010
Geografisk: viborg
Status: Offline
Beskeder: 33
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jens Ole Møller Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Feb 2012 kl. 16:30
Vi kan snakkes igen når du anerkender at det bestyrelsen har tilladt m. h. t. fremmødet
var ulovligt.
Det går du let og elegant udenom.
Måske skulle de også erkende deres fejl.
Så kan vi jo diskutere videre om alt det andet du nævner.
Du kan jo spørge Balleby om vor mange de var. Han var der jo selv uden at være inviteret.
Jeg kan acceptere at man henter en dirigent udefra (Juul), det er fuldt lovligt.
Er glad for at vi kan diskutere i en god tone.
Jeg har papirer på hvor mange der var.
Det er selvfølgelig noget jeg tager med til mødet imorgen.

Iøvrigt er der stiftende generalforsamling til den nye sammenslutning ved Storåen i morgen aften. Og det er gratis at være medlem.
Vi går stærkt ind for demokrati og ikke demokratur.
Husk jeg har mine lodsejeres fulde opbakning ellers havde jeg ikke strakt mig så langt. Jeg holder dem oplyst om alt. Det er DEMOKRATI
Det er der nogle der kunne lære noget af.
                                    
                                               Venlig hilsen
                                               Jens Ole Møller
Til top
Michael Thomassen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Milo Avatar

Tilmeldt:: 03 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 98
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Milo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Feb 2012 kl. 16:31
Hej Andreas.
 
 
Ved ikke om du hentyder til mig med nedenstående tekst, men ja - jeg har brugt
formuleringen "misundelse", for jeg kan ved gud ikke se anden logik ved en regel
som den, at der maks må hjemtages 1 laks pr. prs. pr. sæson i hele Dk. (kan dog ikke finde ud af, om de har trukken den regel tilbage), for det kommer altså ikke til
at dreje sig om flere laks end 15-20 stk. (tror jeg) på en hel sæson for alle 8 åer.
 
For mig at se er vi på vej mod et slags time/dag klippekort system, for efter reglernes, anbefalingernes og din holdning så vil man for alt i verden afskære nogle forholdsvis få fra at komme ud og dyrke deres hobby, hvilket jeg ikke syntes er ok. At nogen så fanget 10-20-30 laks på en sæson, det kan vi jo ikke rigtigt gøre noget ved, andet end glæde os over DERES oplevelser. At du kaster "fiskepres" ind i diskutionen viser jo blot,
at du vil have åen for dig selv når du nu har tid til at komme på fisketur, og er det
rimeligt?
 
Og nej, det er ikke fordi jeg har behov for 2 laks pr. sæson, det er blot flueknepperi at lave en regel for så forholdsvis få personer.
 
"Nogle har brugt det grimme motiv misundelse som årsag til en anbefaling af max antal genudsatte laks pr mand. Jeg kunne godt tænke mig at kaste variablen FISKEPRES ind i diskussionen."
 
Du sidder vel også allerede godt beskyttet i en slags bunker's der hvor du er. :O)
Til top
Torben Thinggaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TT101 Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2008
Geografisk: Vestjyl./Århus
Status: Offline
Beskeder: 528
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TT101 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Feb 2012 kl. 16:53

Hej Ole,

 

selvfølgelig skal vi snakke  stille og roligt om tingene. For vi har ingen grund til andet. Derfor vil jeg også gerne fortsætte diskussionen med dig.

 

Du har nu flere gange hævdet, at bestyrelsen for SvS har foretaget noget ulovligt og hver gang har jeg afventet en bevisførelse eller blot sandsynliggørelse af at det forholder sig sådan. Så længe den ikke kommer, hvordan skal jeg så komme med en kvalificeret mening om det?

 

Og jo, jeg vil meget gerne diskutere videre om ”det andet jeg nævner”. Vil du ikke det?

Bedste hilsner samt knæk & bræk

Torben Thinggaard
Til top
Andreas Michaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jyden

Tilmeldt:: 18 Jun 2006
Geografisk: Silkeborg
Status: Offline
Beskeder: 101
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jyden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Feb 2012 kl. 16:58
Hej Michael
 
Vedr. en evt. regel om 1 laks/mand uanset hvilken å, så er jeg enig, det er noget pjat, men i relation til en evt. begrænsning på antal genudsatte fisk.
 
I dagens anleding er der i øvrigt flere meter beton mellem mig og evt. "incomming" :-)
 
Og selvfølgelig vil jeg ikke have åen for mig selv, vi skal være der alle sammen. Men Skjern er vel på vej til at overtage Mörrum rolle fra dens storhedstid, og her har de jo også regler for at fordele fiskepresset og max fisk pr dag.
Du skulle prøve at komme lidt oftere ved åen i april og maj, og måske du så vil forstå hvad jeg taler om!
 
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Feb 2012 kl. 17:10
Citat: Jyden

Hej Michael
 
Vedr. en evt. regel om 1 laks/mand uanset hvilken å, så er jeg enig, det er noget pjat, men i relation til en evt. begrænsning på antal genudsatte fisk.
 
I dagens anleding er der i øvrigt flere meter beton mellem mig og evt. "incomming" :-)
 
Og selvfølgelig vil jeg ikke have åen for mig selv, vi skal være der alle sammen. Men Skjern er vel på vej til at overtage Mörrum rolle fra dens storhedstid, og her har de jo også regler for at fordele fiskepresset og max fisk pr dag.
Du skulle prøve at komme lidt oftere ved åen i april og maj, og måske du så vil forstå hvad jeg taler om!
 


Dejligt at se nogen tør tage emnet op omkring fisketryk, og det at bevare en høj kvalitet af oplevelsen ved åen, ved ikke at lade fisketrykket løbe løbsk. Dette emne ligger mig også meget på sinde ...men normalt beskyldes man jo for egoisme hvis man ytrer sig forbeholdent overfor "frit slag overalt og på alle tidspunkter". Befriende at se, at andre også tænker i de baner.

Absolut Thumbs Up herfra

Mvh.
Finn Dahlin
Til top
Michael Thomassen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Milo Avatar

Tilmeldt:: 03 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 98
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Milo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Feb 2012 kl. 17:13
hej Andreas
 
Tænkte nok du sad lunt og trygt. Smile
 
Det med at besøge åen i april og maj, er jo faktisk sagens kerne. For kan man ikke forene sig med mange folk så må man finde andre steder at fiske, eller komme på tidspunkter, hvor der ikke er så mange. Vil det hjælpe på fiskepresset
i april og maj, at der kommer en anbefaling om maks 10 landede genudsatte laks pr. sæson - det tror jeg næppe.
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Feb 2012 kl. 17:35
Er vi ikke nød til at dele tråden op i 2, da vi hver især sidder og diskutere lige præcis det vand man nu engang fisker i.??
Det viser faktisk rigtig godt hvorfor man ikke kan tage alle åer over en kam, mht fælles reglerWink
Nogle sidder og diskutere om Skjern Å, for der har de xxx problemer og andre diskutere om f.eks Ribe å for der har man andre xxx problemer.
Det giver ingen mening at blande det hele sammen


Redigeret af Henrik Christensen - 08 Feb 2012 kl. 17:36
Mvh
Henrik Christensen
Til top
Andreas Michaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jyden

Tilmeldt:: 18 Jun 2006
Geografisk: Silkeborg
Status: Offline
Beskeder: 101
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jyden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Feb 2012 kl. 17:48
Michael, du har da ret i at regel om 10... ikke hjælper meget i relation til fiskepres i foråret, min pointe er også bare at en max pr mand ikke kun er til gavn for laksen, men også har en effekt i forhold til fiskepres set over hele sæsonen. I relation til dette er den evt. begræsning langt fra nok i sig selv. Det er jeg med på. Jeg syntes bare at diskussionen om anbefalingerne savnede denne vinkel.
Personligt har jeg allerede flyttet en god del af mit forårsfiskeri længere opstrøms, så jeg følger allerede dit råd. 
Til top
jens ole møller Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Jens Ole Møller

Tilmeldt:: 23 Nov 2010
Geografisk: viborg
Status: Offline
Beskeder: 33
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jens Ole Møller Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Feb 2012 kl. 18:02
Hej Torben!

Gå venligst på Svs hjemmesiden under nyheder.

Der står generalforsamling 2010. (Nu er det jo et repræsentantskabsmøde)
Der står 18 fremmødte. Tæl så antal repræsentanter.
Så kan du, hvis du kan tælle, se at der er flere fremmødte end repræsentanter.
Ud over Balleby, kunne jeg godt nævne flere men nok om det.
Du kender jo åbenbart en del til vedtægterne, men så må du have sprunget over §7.
                                          
                                           Med venlig hilsen
                                           Jens Ole Møller
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Feb 2012 kl. 18:33
Citat: Henrik Christensen

Er vi ikke nød til at dele tråden op i 2, da vi hver især sidder og diskutere lige præcis det vand man nu engang fisker i.??
Det viser faktisk rigtig godt hvorfor man ikke kan tage alle åer over en kam, mht fælles reglerWink
Nogle sidder og diskutere om Skjern Å, for der har de xxx problemer og andre diskutere om f.eks Ribe å for der har man andre xxx problemer.
Det giver ingen mening at blande det hele sammen


Du har helt ret Henrik. Hvad blev der af den tråd der handlede om SÅS anbefalingerne? ...den var da som skræddersyet til Skjern å debatten!

Denne tråd er jo blevet en tre-i-en'er ...der burde have været ført i 3 tråde, bare for overskuelighedens skyld.


Redigeret af FD - 08 Feb 2012 kl. 18:36
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
Michael Thomassen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Milo Avatar

Tilmeldt:: 03 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 98
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Milo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Feb 2012 kl. 18:42
@Andreas
 
Du plejer jo heller ikke være bange for at udforske nye steder.
 
jeg har ikke en løsning på fiskepresset, jeg kan dog ikke se nogen af reglerne afhjælpe dette problem i større grad. Som jeg umiddelbart se det ender vi igen
i noget om time/dag klippe kort, eller ren zone inddeling med maks. personer pr.
zone. Gud forbyde det.
Til top
Torben Thinggaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TT101 Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2008
Geografisk: Vestjyl./Århus
Status: Offline
Beskeder: 528
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TT101 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Feb 2012 kl. 18:50

Hej Ole,

 

referatet fra mødet kender jeg udmærket. Og det ulovlige kan jeg stadig ikke få øje på. Vil du ikke godt konkretisere helt præcist, hvilken overtrædelse af straffeloven, der er tale om, samt hvilke personer det helt præcist er, der har begået noget kriminelt?

 

Nu klinger det jo lidt hult, når du taler om åbenhed og demokrati.

For demokratiet er åbenbart kun gyldigt, når du får din vilje. Og når tingene ikke går, som du ønsker, vælger du en af de mest udemokratiske metoder af alle: Selvtægt.

Med dette har du ikke blot forsøgt at underløbe fællesskabet ved Storåen og det helt nødvendige arbejde det gør for at hjælpe laks, ørreder og andre fisk i systemet, men også sat alle andres muligheder for at fiske i åen på spil:

 

Alternativet til at kunne tildele en kvote til sammenslutninger vil derfor være, at der slet ikke kan tillades fiskeri og landing.”

(Forslag til Lov om ændring af lov om fiskeri og fiskeopdræt (fiskeriloven), Bemærkninger 2.2.2.).

 

Jo, du er en sand demokrat. Og ganske sigende forlod du da også mødet, da dit forslag ikke blev vedtaget. Hvorfor det?

 

SvS er en åben sammenslutning for enhver, der kvalificerer sig til medlemskab efter de gældende vedtægter. Sammenslutningen består i høj grad af foreninger, hvor enhver kan indmelde sig.

Men kan enhver melde sig ind i Konsortiet Postens Hul og hvad koster det om året?

Bedste hilsner samt knæk & bræk

Torben Thinggaard
Til top
jens ole møller Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Jens Ole Møller

Tilmeldt:: 23 Nov 2010
Geografisk: viborg
Status: Offline
Beskeder: 33
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jens Ole Møller Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Feb 2012 kl. 19:41
Hej Torben!

Svarer en af dagene.
Det bliver en lang diskussion.
Jeg har travlt med at kopiere til mødet med dansk landbrug i morgen.
                                      Med venlig hilsen
                                      Jens Ole Møller
Til top
Anders Halborg Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Anders H

Tilmeldt:: 05 Feb 2012
Status: Offline
Beskeder: 67
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Anders H Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Feb 2012 kl. 20:04
Det er godt nok spøjst at læse, hvad der er kommet ud af, at en række jyske å-foreninger gennem en lang årrække har fået en masse millioner til at genoprette en næsten totalt udryddet lakse bestand.

Nu hvor laksen er tilbage i åerne, der er krigen om lystfiskeriet efter den tilsyneladende i fuld gang, vi mangler bare, at der er nogle pengestærke konsortier som kommer på banen, og overtager fiskeretten i dele af disse vandløb, eller at de enkelte lodsejerne opdager hvor attraktivt deres fiskevand er, og at de derfor vælger selv at sælge dagkort til deres egne å-stykker.

Og så kan alle landets lystfisker, som gennem fisketegnet har bidraget til lakse-projekterne, sidde og føle sig godt og grundigt til grin. 
Til top
Michael Thomassen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Milo Avatar

Tilmeldt:: 03 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 98
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Milo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Feb 2012 kl. 20:18
@Anders.
 
 
Den med konsortier har spøgt i mange mange åer, også indenfor havørrede fiskeriet, og det bliver ligesom ikke rigtigt til noget. Det vil jo heller ikke hjælpe på reglerne ved den enkelte å, vel?
 
I øvrigt, spurgte jeg til dit indlæg på side 2, kunne du ikke svare på det førend du
begynder på nye indslag, som ikke bidrager til diskutionen overhovedet.
 
@Anders
 
For øvrigt, forklar mig lige det rimelige og logiske i, at garn fiskere i Ringkøbing fjord efter lokales mening fanger ca. 1000 laks årligt derude, uden skelen til
over eller under 75 cm. eller årstid. Altså efter DTU's mening ca. 25 % af den opgang der er nu.
 
Efter min mening må det da være bedre, at få styr det fiskeri istedet for at indføre den ene regel efter, og det ville give mange flere laks i åen, end de regler man nu vil indføre.
 
Ved Storåen har jeg hørt tal omkring 500 laks pr. år fanget i garn.
Til top
Anders Halborg Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Anders H

Tilmeldt:: 05 Feb 2012
Status: Offline
Beskeder: 67
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Anders H Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Feb 2012 kl. 21:06
@ Michael

Jeg er generelt imod alle former for garnfiskeri i de lukkede fjordområder, og jeg vil egenlig mene, at Ringkøbing Fjord er et gennemgangs område for laks og havørreder, hvor der i hvert fald burde være en meget kraftig regulering af fiskeri med nedgarn, hvordan reglerne skal skrues sammen vil jeg dog ikke kloge mig på.
Til top
Ole S. Linding Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
EditionR Avatar

Tilmeldt:: 09 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 323
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér EditionR Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Feb 2012 kl. 21:29

Mine inderste tanker:

Lad os få 50m dyrknings fri zoner langs alle vore vandløb med fri færdsel. Og lad staten overtage fiskeretten, administreret af foreninger,  inden det bliver solgt til penge stærke udlændinge,  ellers kommer vi bare til at stå tilbage og se langt efter vore danske laks :(
Til top
Anders Halborg Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Anders H

Tilmeldt:: 05 Feb 2012
Status: Offline
Beskeder: 67
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Anders H Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Feb 2012 kl. 21:51
Hej Ole, jeg er meget enig, staten burde ekspropriere alle vandløb, det er jo bare et levn fra fortiden, at de lodsejere som har jord ned til en å ejer retten til vandet ud til midten af åen. Men 50 meter dyrkningsfrie zoner er nok lige i overkanten, mange steder vil det godt kunne fungere med blot 5 meter.

Men tror du, at vi kan få DSF til at kæmpe for det forslag, eller er det nogle tanker som ingen rigtig tør sige så højt, at de kan høres helt inde på Christiansborg.
Til top
Michael Thomassen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Milo Avatar

Tilmeldt:: 03 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 98
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Milo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Feb 2012 kl. 23:02
@Anders
 
Men du svare jo ikke på, hvorfor det er en god ide, at komme med ny regler for
skjern å fiskere ifht.  garn fiskeri?
 
sådan en idiot som ham her har vi ihvertfald ikke brug for i dagens lakse debat.
 
 
1000 laks årligt (hvis det passer), så klare vi os vist fint med en ok kvote.
 
 
Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Feb 2012 kl. 23:16


Redigeret af Henrik L. - 09 Feb 2012 kl. 00:26


Til top
jens ole møller Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Jens Ole Møller

Tilmeldt:: 23 Nov 2010
Geografisk: viborg
Status: Offline
Beskeder: 33
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jens Ole Møller Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Feb 2012 kl. 03:56
Citat: Leif Jensen 52

Hej

 

Til jer som ikke helt har forstået eller ikke kan / vil forstå fiskeregler og fiskeranbefalinger vedr. laksefiskeri.

 

For 30 – 35 år siden brugte jeg noget tid på, at studer den oprindelige nordamerikanske befolknings kultur og natursyn. Der støtte jeg på nedenstående. Disse ord har jeg sidenhen kaldt naturens grundlov.

 

  1. Jorden har du ikke arvet efter dine forældre, du har lånt den af dine børn.
  2. Husk:

Når det sidste træ er fældet.

Den sidste fugl er skudt

Den sidste fisk er fanget.

Da vil du finde ud af at penge ikke kan spises.

 

Leif

          Hej Leif! Jeg har en der er bedreTongue

          Når den sidste umulige regel er lavet

          Den sidste modhage klemt ind

          og den sidste lystfisker stukket af

          hvem fanden skal så betale fiskelejen

          ClapClapClapClapClapClap


Til top
Jens Lygum Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Lygum

Tilmeldt:: 18 Nov 2005
Status: Offline
Beskeder: 78
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lygum Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Feb 2012 kl. 07:30
Hej Claus Julius.
 
Ved mødet i Skjern lovede Finn Sivebæk, at være mægler for jer i Ribe Å Sammenslutningen og prøve at udrede trådene mellem parterne (hvis det kan lade sig gøre).
Set udefra forstår jeg ikke at der skal være så meget ballade hos Ribe Å Sammenslutningen. Jeg forstår ikke hvorfor kvoten ikke kan tages op hvert år, sådan at sålænge laksen ikke findes på de øvre stykker, skal den største kvote fiskes på de nedre stykker og når laksen så om et par år findes i hele åen, skal kvoten også kunne fiskes på de øvre stykker.
 
Bare min tanke Wink
 
Mvh.
Jens Lygum
Esbjerg
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Feb 2012 kl. 08:25
Hej Jens,

Tillader mig lige at svare på dit spørgsmål. Det er såre simpelt som end! ...men vanskeligt for udenforstående at tro virkeligt kan være sandt!

Flertallet i SU ønsker den nuværende fordeling af laksene, så de øvre foreninger får nogle kvoter de slet ikke kan bruge, hvilket resultererede i at kun knap 50% af kvoten er blevet udnyttet de seneste to år. I Ribe SU er det nemlig ikke kun laksen der fordeles efter hvem der har flest meter ...sådan er demokratiet i sammenslutningen også skruet sammen. Dvs. at dem med flest meter, også har flest stemmer (og altså beslutningsmagten), og det kan der jo ikke laves om på så længe ....ja, som du kan gætte, at dem med flest meter vil det sådan Wink

Læs evt. nogle af indlæggene her i tråden, her er det ganske godt forklaret ...bemærk at repræsentanter / tilhængerne (Andersen og Holm), af nuværende fordeling kommer med "argumenter" hvorfor de synes det skal være sådan, og hvorfor de synes det er fint at kvoten ikke opbruges...

Ved godt det lyder helt ude i skoven ...så det er måske der forklaringen ligger, men ikke desto mindre den virkelighed vi ligger under hernede. Masser af alternativer er løbende blevet foreslået fra forskellig side, men flertallet (hvilket pt. er dem der ikke kan fange laks på deres vand) vil KUN nuværende fordeling!


Redigeret af FD - 09 Feb 2012 kl. 09:17
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
Claus Julius Blomgreen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
cjbhare Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 195
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér cjbhare Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Feb 2012 kl. 08:41
Hej Jens
Som Finn skriver, så ønsker "Flertallet" ikke kvoten fair fordelt - flertallet er dem der har flest meter vand. I SU-Ribe har man 1 stemme pr. m vand - dvs, Konsortiet har "kun" 30.000 stemmer og RSF noget mere. Dem der har flest meter og derved flest stemmer, sidder på de øverste stykker - altså ikke laksevand.... De mener så, at når de ikke kan fange laksen deroppe, så er der ingen der skal!!! Så ligegyldigt hvad, hvordan og hvorfor - så bestemmer dem der ikke har laks...
 
Jeg er helt enig med dig i at det faktisk ikke kan være så svært - kvoten kunne fordeles hvert år, så hvis laksen kommer længere op, når evt. spærringer er væk, så skal kvoten naturligvis fordeles så både sønderjyske og de andre foreninger også kan fange deres del - det er da helt rimeligt. Men nu sidder jeg også med i SU og det er hovedsageligt Konsortiet, RSF og undertegnede der ønsker en fair fordeling - muligvis også Big Five, men da jeg ikke har spurgt dem direkte, kan jeg naturligvis ikke sige det med sikkerhed - blot en fornemmelse - desværre er det ikke nok... Resten har armene over kors og siger: NEJ.
 
Jeg ser frem til at Finn Sivebæk deltager i fordelingsmødet og jeg ser frem til at Ribe å's laksevand bliver defineret - kvoten skal jo fremover tildeles de stykker vand hvor laksen reelt kan fanges - så er vi måske færdige med at diskutere... 
Ville dog hellere at Vi kunne blive enige i SU - men det kan vi vist godt glemme, der er nogle der ikke er åbne overfor forhandlinger!
Håber det kastede lidt lys over problemstillingerne - ellers spørg endelig.
Mvh Claus
 
 
Til top
Jens Lygum Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Lygum

Tilmeldt:: 18 Nov 2005
Status: Offline
Beskeder: 78
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lygum Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Feb 2012 kl. 08:48
Hej Finn.
 
Jeg har fulgt meget godt med i debatten og blev også nogenlunde informeret ved mødet i Skjern. En ret stor del af tiden på mødet, blev brugt på at de to representanter fra Ribe Å sammenslutningen, som med meget tydelighed ikke var enige, da denne diskution var blevet lidt for lang, prøvede NaturErhvervstyrelsen at lukke den med at sige at mam bare kunne vælge en ny formand !!!!!!! Jeg prøvede så at forklare ham at når nogen er i undertal er det ikke muligt at kunne vinde et valg Wink, selvom retfærdigheden ikke var tilstede. Da der var brugt endnu mere tid på diskutionen foreslog Finn Sivebæk sin hjælp med en løsning, han kunne godt se problematikken i sagen.
Det jeg så spørger om er : Har i/de fået fat i Finn og arrangeret et møde ? Hvis ikke må det ske snarest, inden sæsonen pludselig er i gang igen Smile.
 
Med venlig hilsen og knæk og bræk til alle i den nye sæson
Jens Lygum
 
P.s  Nogen gange forstår jeg godt hvorfor der er krig i verden !
Til top
Jens Lygum Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Lygum

Tilmeldt:: 18 Nov 2005
Status: Offline
Beskeder: 78
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lygum Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Feb 2012 kl. 08:52
Hej Claus.
 
Ovenstående gælder også til dig, du nåede bare at svare inden jeg fik sendt.
Go kampWink
 
Mvh.
Jens Lygum
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Feb 2012 kl. 09:10
Mig bekendt er der arrangeret et møde den 20. Jens, ved dog ikke med sikkerhed om Finn Sivebæk deltager.

PS. Ja, den med krigen har du helt ret i Wink


Redigeret af FD - 09 Feb 2012 kl. 09:11
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
Leif Jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Leif Jensen 52

Tilmeldt:: 26 Jul 2009
Geografisk: Struer
Status: Offline
Beskeder: 44
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Leif Jensen 52 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Feb 2012 kl. 09:23
Hej Jens Ole
 
Med dine holdninger til laksefiskeriet vil vi snart få udrydet laksen. Når laksen er udrydet hvem vil så betale for laksefiskeriet.
 
Leif
Til top
Claus Julius Blomgreen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
cjbhare Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 195
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér cjbhare Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Feb 2012 kl. 09:25
Hej Jens
Lige pt. er der ikke aftalt et mæglingsmøde - der er aftalt 2 andre møder med andet end kvotefordeling på dagsordenen. Finn Sivebæk skulle jo udregne den nye kvote, som skulle hæves, han skulle også definere laksevand - udfra hvor kvoten reelt kunne opfiskes, så han har lige arbejdsro mens den process står påSmile.
 
Ang. mødet i Skjern - det viste jo tydeligt hvad vi sidder med i Ribe å, ikke engang en modstand mod en afkortning af sæsonen kunne vi 2 Ribe-å repræsentanter blive enige om. De eneste, en afkortning i efteråret, vil blive et problem for, er de øverste stykker - men det var ligesom om at når JEG var IMOD en afkortning, ja så var den anden helt klart FOR en afkortning.....  også selvom det ville betyde at de 3 laks der normalt blev fanget i deres vand, ville blive reduceret til 0 (sådan ca.)... Så med mine simple øjne ser det ud som om at man faktisk hellere vil modarbejde de få, der ønsker et samarbejde end at varetage egne medlemmers interesser!
Jeg synes det meget besynderligt.
 
mvh Claus    
Til top
Leif Jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Leif Jensen 52

Tilmeldt:: 26 Jul 2009
Geografisk: Struer
Status: Offline
Beskeder: 44
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Leif Jensen 52 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Feb 2012 kl. 09:26
Hej
 
Med hensyn til fiskepres.
 
Erhvervsfiskerne er jo begrænset i deres fiskeri med et antal havdage pr. skib.
Laksefiskerne kunne jo blive udsat for noget ligende. Vi de ikke kan lære at passe på laksen
F.eks.
Er du født på en lige dato - må du fiske på en lige dato
Er du født på en ulige dato - må du fiske på en ulige dato
 
Leif
Til top
per birgertoft Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lerby

Tilmeldt:: 02 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 226
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lerby Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Feb 2012 kl. 09:38
Citat: Leif Jensen 52

Hej Jens Ole
 
Med dine holdninger til laksefiskeriet vil vi snart få udrydet laksen. Når laksen er udrydet hvem vil så betale for laksefiskeriet.
 
Leif
I så fald kunne vi få vores fiskeri tilbage!!
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Feb 2012 kl. 09:48
Citat: Anders H


Lystfiskernes krav om at kunne fiske efter havørred i en å med fredede laks er jo absurd, da de ikke kan sætte et skilt på deres agn, hvor der står, denne flue er kun for havørreder...
Ja!, det er sgu også absurd, at lystfiskerne skal have lov til at fiske med blink, spinner og flue i en å med fredede gedder i april, da de jo heller ikke kan sætte et skilt på deres endegrej, hvor der står; "ikke for gedder"...
Til top
Jens Lygum Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Lygum

Tilmeldt:: 18 Nov 2005
Status: Offline
Beskeder: 78
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lygum Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Feb 2012 kl. 09:54
Hej Claus.
 
Som jeg (og sikkert alle andre) kan se, er sagen kørt gevaldig fast. Finn Sivebæk er upartisk og kan se nuanceret på alle sagens sider (og det trænges der til), spørgsmålet er bare om han kan få parternes øjne til at se samme vej.
Principielt er størrelsen af kvoten uvedkommende, det kan gøres med % og dermed kan aftalen laves allerede inden kvoten bliver kendt.
Jeg kan også huske at der på mødet, blev drøftet mulighederne for at lave et nyt konsortie, hvordan ser det ud, kan det lade sig gøre ? Hvis det kan er det vel ikke sikkert at det nye konsortie får flere laks på kvote, meterne er stadig de samme, med mindre DTU sætter grænsen for laksevand, et sted som er til gode for det nye konsortie.
 
Med venlig hilsen og go vind til alle i Sammenslutningen for Ribe Å
Jens Lygum
Til top
Michael Thomassen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Milo Avatar

Tilmeldt:: 03 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 98
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Milo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Feb 2012 kl. 10:09
@Leif
 
Erhvervsfiskerne er jo begrænset i deres fiskeri med et antal havdage pr. skib.
Laksefiskerne kunne jo blive udsat for noget ligende. Vi de ikke kan lære at passe på laksen
F.eks.
Er du født på en lige dato - må du fiske på en lige dato
Er du født på en ulige dato - må du fiske på en ulige dato
 
Tror du selv på, at dem der fisker med garn efter laksen tager hensyn til vores love herhjemme?
 
Det andet gider jeg ikke engang at kommentere.
 
 
 
Til top
Daniel Kristiansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Dani8600

Tilmeldt:: 18 Maj 2011
Geografisk: Silkeborg
Status: Offline
Beskeder: 301
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Dani8600 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Feb 2012 kl. 10:13
Citat: Steen Kehler

Citat: Anders H


Lystfiskernes krav om at kunne fiske efter havørred i en å med fredede laks er jo absurd, da de ikke kan sætte et skilt på deres agn, hvor der står, denne flue er kun for havørreder...
Ja!, det er sgu også absurd, at lystfiskerne skal have lov til at fiske med blink, spinner og flue i en å med fredede gedder i april, da de jo heller ikke kan sætte et skilt på deres endegrej, hvor der står; "ikke for gedder"...
 
 
 
100% ENIG med dig Steen!!!
 
 
Ofte glemmer man gedden, at den også færtes i lakseåerne er jo fakta.


Redigeret af Dani8600 - 09 Feb 2012 kl. 10:17
Til top
Claus Julius Blomgreen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
cjbhare Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 195
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér cjbhare Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Feb 2012 kl. 10:18
Citat: Lygum

Hej Claus.
 

Som jeg (og sikkert alle andre) kan se, er sagen kørt gevaldig fast. Finn Sivebæk er upartisk og kan se nuanceret på alle sagens sider (og det trænges der til), spørgsmålet er bare om han kan få parternes øjne til at se samme vej.

Principielt er størrelsen af kvoten uvedkommende, det kan gøres med % og dermed kan aftalen laves allerede inden kvoten bliver kendt.

Jeg kan også huske at der på mødet, blev drøftet mulighederne for at lave et nyt konsortie, hvordan ser det ud, kan det lade sig gøre ? Hvis det kan er det vel ikke sikkert at det nye konsortie får flere laks på kvote, meterne er stadig de samme, med mindre DTU sætter grænsen for laksevand, et sted som er til gode for det nye konsortie.

 

Med venlig hilsen og go vind til alle i Sammenslutningen for Ribe Å

Jens Lygum

Hej Jens
Ang. en ny sammenslutning, så bliver vi nødt til at afvente det kommende fordelingsmøde, herefter vil jeg forvente at det tages op blandt interessenterne. Her skal jeg så også kende min plads og lade konsortiet og RSF tale for sig selv - men jeg forventer at fløjelshanskerne er taget af!
Mvh claus
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Feb 2012 kl. 12:23
Jeg er helt klart med på en ny SU, for sådan som den gamle SU er skruet sammen bliver der aldrig enighed om noget, det ligger da helt fast.
Mvh
Henrik Christensen
Til top
Carsten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carstendamm Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 414
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carstendamm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Feb 2012 kl. 12:51
Hejsa
 
Der er godt nok skyttegravskrig i det jydske, har MODER DSF ikke styr på
sine disciple ? Big smile
 
Nu vil jeg komme med et par forslag, som ikke baserer sig må NOGENSOMHELST
viden på området (hvilket muligvis fremgår klart) :
 
1. Fiskesæsonen i åen er hele året
 
Der er altid fiskere ved åen til at holde opsyn
 
Vi får lakse, havørred, gedde, grønlænder, bækørred ... fiskeriet tilbage
 
Tænk at bo ved en jydsk å, hvor man IKKE må fiske sæsonens fiskeri ?
(Jeg forstår simpelthen ikke, at I finder jer i det !)
 
Som sjællænder ville det være skønt at tage sit årskort og fiske lidt geddeflue i åen i jylland om vinteren eller lidt tørflue om sommeren
 
Udlejerne i området ville få fordelt presset OG få gæster 'udenfor' sæsonen 
 
2. Alle kvoter og restriktioner fjernes
 
Fiskereglerne er nu lokalt baseret BEST PRACTICE
Disse uformelle regler kan både variere m.h.t. fiskeart, årstid, strækning o.s.v.
 
Fiskene fanges nu der, hvor de nu engang KAN fanges
 
Både lokale og tilrejsende vil få en langt bedre fiskeoplevelse, hvis der er en
fælles forståelse, som jeg mener bedst opnåes, hvis alle er enige om, at
det er de mest erfarne, lokale fiskere, som 'styrer spillet'
 
Dette giver også mulighed for hurtigt at ændre reglerne, hvis forholdene
ændres (F.eks. vandstanden)
 
3. Een å een forening eet årskort
 
Det er forstemmende at se alt det bøvl, når alle ved en å burde have en fælles
interesse i at fjerne spærringer, føre opsyn, fiske fremtidssikret m.v.
 
Sålænge man sidder i hvert sit 2,3145 m's konsordium og slås om, hvorvidt
det er tyvfiskeri, hvis halefinnen under fighten kommer ind på nabokonsordiets
vand, så kommer man ikke videre
 
Se lidt ud over DK's grænser, hvor der kan købes EET fiskekort til et areal større
end HELE DK
Er fiskeriet her så dårligere end i DK ? NEJ, betydeligt bedre !
Det må være meget dyrere end i DK ? Nej, betydeligt billigere !
 
SÅ FORHØJ FISKETEGNET TIL 1000 KR. OG LAD DET GIVE FRI ADGANG
TIL FISKERI OVERALT I DK ÅRET RUNDT
 
Summa summarum:
 
Sådan har man fisket i årevis uden problemer, indtil der gik KOMMUNALPOLITIK i
den
En bieffekt er så 'desværre', at der SLET IKKE er brug for biologer, offentligt ansatte,
kontrollører, foreningsmiddage, bestyrelser o.s.v. Wink
 
NÅ, jeg kniber mig lige i armen !
 
Hvis vi skal spille videre på 'REGLERNES TYRANNI':
 
 P.g.a. havørredåerne indføres der et tillæg til regelsættet :
 
Reglerne gælder KUN fra solopgang til solnedgang
 
K&B
Carsten
 
 
 
 
 
 
Flytying is a school from which we never graduate
Til top
Gert Mikkelsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
ribevesteraa

Tilmeldt:: 16 Apr 2010
Geografisk: Ribe
Status: Offline
Beskeder: 35
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ribevesteraa Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Feb 2012 kl. 14:13
Jeg og Konsortiet Ribe Vesterå, er i forbindelse med denne tråd blevet nævnt flere gange, nok meget naturligt, jeg vil derfor forsøge at forklare Vores holdning til en del af de nævnte ting.
 
Konsortiets tilbliven
konsortiet er opstået i kølvandet på at RSF i en årække 1992 til 2001, alene og uden støtte af de øvrige foreninger i åen, havde betalt for at der ikke skulle være garnfiskeri i åen, samtidig overtog RSF retten til stangfiskeri.
Da dette ophørte var valget så om jeg skulle genoptage fiskeriet, eller forsøge at leje det ud til anden side.
Jeg undesøgte markedet og fik faktisk et par gode tilbud, fra meget små konsortier, men jeg valgte det nuværende åbne konsortie, så alle kan komme til, og jeg kan her love at dette forsætter, med mindre en forening går ind og lejer. En klar betingelse vil dog være at samtlige nuværende medlemmer bliver tilbudt medlemsskab.
Sidenhen har SNS så købt mine garnrettigheder så dette fiskeri kommer ikke igen.
 
Sagen fra Storåen hvor Jens Ole og Eigil blev dømt
Jeg mener, at den sag har givet os andre nogle udmeldinger fra myndighederne, bl.a at laks ikke kan tildeles enkelt personer, men kun sammenslutninger dog gerne flere sammenslutninger i samme Å, spørgsmålet er så om sammenslutninger kan gå mod den formulering og selv uddele laks til enkelt mand ???
Tak fordi i kørte sagen 
 
Fælles regler for laksefiskeri
Jeg har foreslået fælles regler fra starten af at der blev givet laks, og Kosortiet gik selv forrest med at indføre modhageløse kroge fra dag et, dette på biologernes anbefalinger. Der er stor forståelse for dette blandt konsortiets medlemmer.
Ligesom begrænsning af fisketrykket, for at skåne laksen er faldet i god jord.
Forkortelse af sæsoenen er Konsortiet imod, skal der være ekstra fredning bør dette kun gælde laks, dette gælder også de øvrige regler.
Der er trods alt andre fisk end laks, i Ribe Å drives der af medlemmerne fiskeri efter sild,skrubber, karper, suder, gedder, skallere etc. ja og så fanges der jo også en del havørreder.
 
 
 
Fordelingen af laks i su, sprængning af SU
Fordelingen af de 90 stk. laks der er tildelt Ribe Å har ikke været hensigtsmæssig, jeg er overbevist om at der kommer en anden fordeling der tilgdeser alle lystfiskerne i Ribe Å, dette bygger jeg netop på den kommende lovgivning på området.
Konsortiet ønsker ikke at sprænge SU, men vil indrømme at muligheden er blevet vendt med RSF, men åen vil stå stærkest med et SU, et SU der vel og mærket er klar til at arbejde sammen om opgaverne, dette har været temmeligt anstrengt indtil nu.
 
Dette kan/vil jeg ikke
Jeg vil ikke delage i debatten på forum som sådan.
Jeg kan ikke tilbyde gratis fiskeri til alle foreninger i åen, men i skal være velkomne som medlemmer, eller komme med et bud på at leje, i kan læse betingelserne ovenstående.
Jeg kan ikke forstå holdningen, kan jeg ikke fange laks, så skal de andre fandme heller ikke, husk det er ikke mig det går ud over, det er faktisk Jeres egen medlemmer, mange af dem der fisker i RSF og Konsortiets vande.
Til gengæld så er jeg glad for samarbejdet med RSF og kontakten til Sydvesjysk.
 
Med venlig hilsen
Gert Mikkelsen
 
Til top
per birgertoft Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lerby

Tilmeldt:: 02 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 226
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lerby Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Feb 2012 kl. 17:28
Clap
Jeg synes det er frisk gået, Gert..er helt og 100% enig
 
Per
Til top
jens ole møller Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Jens Ole Møller

Tilmeldt:: 23 Nov 2010
Geografisk: viborg
Status: Offline
Beskeder: 33
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jens Ole Møller Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Feb 2012 kl. 17:43
Tak Gert for de venlige ord.

Nogen gange må man øve selvtægt for at få en diskussion i gang ellers havde verden set meget anderledes ud. Spørgsmålet er så om jeg rigtigt har fanget den laks. det ved kun jeg. Man skulle nødig i retten igen for falsk anmeldelse.
                                 Jens Ole MøllerSmile
Til top
jens ole møller Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Jens Ole Møller

Tilmeldt:: 23 Nov 2010
Geografisk: viborg
Status: Offline
Beskeder: 33
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jens Ole Møller Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Feb 2012 kl. 22:14
Citat: TT101

Hej Ole,

 

referatet fra mødet kender jeg udmærket. Og det ulovlige kan jeg stadig ikke få øje på. Vil du ikke godt konkretisere helt præcist, hvilken overtrædelse af straffeloven, der er tale om, samt hvilke personer det helt præcist er, der har begået noget kriminelt?

 

Nu klinger det jo lidt hult, når du taler om åbenhed og demokrati.

For demokratiet er åbenbart kun gyldigt, når du får din vilje. Og når tingene ikke går, som du ønsker, vælger du en af de mest udemokratiske metoder af alle: Selvtægt.

Med dette har du ikke blot forsøgt at underløbe fællesskabet ved Storåen og det helt nødvendige arbejde det gør for at hjælpe laks, ørreder og andre fisk i systemet, men også sat alle andres muligheder for at fiske i åen på spil:

 

Alternativet til at kunne tildele en kvote til sammenslutninger vil derfor være, at der slet ikke kan tillades fiskeri og landing.”

(Forslag til Lov om ændring af lov om fiskeri og fiskeopdræt (fiskeriloven), Bemærkninger 2.2.2.).

 

Jo, du er en sand demokrat. Og ganske sigende forlod du da også mødet, da dit forslag ikke blev vedtaget. Hvorfor det?

 

SvS er en åben sammenslutning for enhver, der kvalificerer sig til medlemskab efter de gældende vedtægter. Sammenslutningen består i høj grad af foreninger, hvor enhver kan indmelde sig.

Men kan enhver melde sig ind i Konsortiet Postens Hul og hvad koster det om året?




Hej Torben

Du har da ret i at de nok ikke kan straffes ifølge straffeloven, men de kan i min straffelov.
I øvrigt kan man godt anke en bødestraf under 3000, hvis processbevillingsnævnet godtager at den er principiel eller at der er kommet nye væsentlige oplysninger i sagen. Fik at vide at det sker meget sjældent og så valgte jeg ikke at anke.
Derfor behøver jeg jo ikke at være enig. Jeg syntes at den var principiel, men jeg ville ikke bruge min sponsors penge på en tvivlsom anke.
Ja jeg taler om åbenhed og demokrati. Det er da ikke noget de ikke kender til i  SVS.
Der står i grundloven om foreninger at man ikke må hindre medlemmer i at få indflydelse.
Jeg mener at det gør man med 95% reglen.
Du mener måske, som de andre ORAKLER i SVS, at det er for at beskytte de små.Cry
Den er da vist lidt handlingslammet den sammenslutning.
Jeg kan sgu ikke se at jeg har lavet noget udemokratisk i et udemokratisk møde. Du kan få navnene på deltagerne fra HOF

Gunnar (formand) Juul (dirigent) var berettigede deltagere.
Balleby, Per Carlsen og ham der var sammen med Balleby ved de stiftende møder var der. Ved hvem han er. Nu vil de jo nok kalde sig observatører.Ouch
I øvrigt har jeg dagen efter pr. mail til Gunnar givet en undskyldning. Du må gerne se den. Jeg nævnte det endda i retten. Kan det være mere demokratisk.
Med hensyn til KAMMERADVOKATENS vurdering så står der på side 3:

Ferskvandslaks er optaget på habitatsdirektivets bilag II og V, og hermed en dyreart, hvis bevaring kræver udpegning af særlige bevaringsområder og hvis indsamling i naturen og udnyttelse vil kunne blive genstand for forvaltningsforanstaltninger. Skjern å og mange af de øvrige vestjyske vandløb er udpeget som habitatsområder. Stor Å ses dog ikke være udpeget som habitatsområde. Og han kritiserer også at reglerne ikke er præciseret nok. Med hensyn til Sammenslutningers beføjelser.
Ja nu er det en åben sammenslutning.
Det blev den først da jeg og Ejgil gik til direktoratet.
Du nævner fællesskabet. Jeg må græde. Jeg skal sgu ikke have noget fælles med Vemb.
Nu ved jeg ikke hvor mange gange de har forsøgt at få fat i vores fiskevand.
Gå ind og læs referatet fra rep.mødet 2011under evt, så vil du forstå hvorfor.
Samtidig har de 7 sider i FISK og FRI hvor de reklamerer for deres fiskevand.
Men det syntes du vel også er i orden.LOL
Og nej det er ikke os der myrder løs. Vi har altid haft det ønske med
1 laks til hver indtil kvoten er opbrugt.
Hvis du går ind på fangstrapporter, så vil du se at det ikke er Vemb og os der tager de fleste forårslaks. Vi er i øjeblikket kun 9 medlemmer og vi må ikke invitere nogen med hvis vi ikke selv er der. Så det er ikke mange vi fanger. Ydermere så er halvdelen af medlemmerne langvejs fra og kommer kun få gange om året. Det vel ikke brødnid. Og nej vi tager ikke medlemmer ind, slet ikke fra mafiaen.
                                              Knæk og bræk
                                              Jens Ole Møller







Til top
Joachim Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gråfrede Avatar

Tilmeldt:: 04 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 206
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gråfrede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Feb 2012 kl. 02:15
Citat Jens Ole: "Du har da ret i at de nok ikke kan straffes ifølge straffeloven, men de kan i min straffelov..."
Uuhh Se mig, jeg har min egen straffelov... Øhh?? Så straf dig selv!
 
Sagt med et længselsfuldt blik mod den kommende premiere...
 
Knæk og bræk fremover
 


Redigeret af Gråfrede - 13 Feb 2012 kl. 02:16
Knæk & Bræk derude...

Venlig Hilsen Joachim
http://whipafly.blogspot.com/
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Feb 2012 kl. 08:05
Clap
Citat: EditionR

Mine inderste tanker:

Lad os få 50m dyrknings fri zoner langs alle vore vandløb med fri færdsel. Og lad staten overtage fiskeretten, administreret af foreninger,  inden det bliver solgt til penge stærke udlændinge,  ellers kommer vi bare til at stå tilbage og se langt efter vore danske laks :(
 
 
     Clap Clap Clap
 
           Thumbs Up
Til top
bjarne jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
bjar1525

Tilmeldt:: 19 Feb 2006
Status: Offline
Beskeder: 311
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bjar1525 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Feb 2012 kl. 10:26
det bliver da befriende, hvis oplægget med maks 3 foreninger med kvotetildeling ved vandløbene - så er chancen for konsortiedannelse alt andet lige besværliggjort.
uddrag fra høringssvar i forbindelse med revision af fiskeriloven:
citat start

Til orientering, så giver Fiskeriloven bemyndigelse til at færdes på private jorde, når yngel og større laks skal udsættes (§ 64, stk. 2 i Fiskeriloven). Det bør derfor – med henvisning til laksens status som habitatudpegningsart og med de forpligtelser, det medfører for den danske stat – være muligt at dispensere fra de nuværende meget stramme regler.

Det bør præciseres i teksten i § 30, stk. 2, at kvoten kun kan tildeles, hvis sammenslutningens vand udgør mindst en 1/3 af det fiskevand, hvorfra der må hjemtages laks, og ikke ”det samlede vandsystem”, som der står i udkastet.

Vi mener desuden, at formuleringen ”geografisk sammenhængende”, som også indgår i for-slaget, kan give anledning til definitionsmæssige problemer, ligesom det evt. umuliggør tildeling af kvoterne, hvis det viser sig, at ingen af sammenslutningerne kan leve op til kravet. Vi bakker op om forslagets intentioner, idet det vil give en mere biologisk, bæredygtig udnyttelse af kvoten. Vi har desværre ikke et konkret forslag til en ny formulering, der kan gøre det ud for ”geografisk sammenhængende”. Intentionen bag en anden formulering kan evt. forklares i bemærkningerne til lovforslaget.

citat slut.
 
det vil gøre det nemmere at styre forvaltningen af laksen - hvis ikke det er små grupperinger der ønsker at inføre deres egne små egoistiske regler. man kan så spørge til om det nødvendigtvis er en gode at tildelingen kun går på den del af vandet der er lakseførende - hvis man udvidede til at tildelingen går til dem der har 1/3 del af hele vandløbet er der da et vægtigt intacitament til at foreningerne får endnu mere travlt med at påvirke beslutningsprocessesen med at fjerne opstemninger og andre spærringer
Til top
Brian Agerbek Nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
ban

Tilmeldt:: 21 Maj 2006
Geografisk: jylland
Status: Offline
Beskeder: 37
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ban Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Feb 2012 kl. 13:10
Hej Jens Ole
 
Ifølge MIN straffelov skulle du have lov til at brække dine stænger og have en bøde på det dobbelte.
 
MVH Brian 
Til top
Bruno Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Boss

Tilmeldt:: 18 Jan 2011
Geografisk: Herning
Status: Offline
Beskeder: 267
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Boss Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Feb 2012 kl. 13:15
Ja  jeg har fisket en del i Skjern å  - men er nu holdt helt op sammen med et par kammerater..
Skjern å fiskeriet har noget helt hysteriske højder -priserne på kort går op og reglerne for hvad man må fanget blever hele tiden reguleret - smatidigt med at der løber " fine folk " rundt ved Skjern Å - samt en del udlændinge som man helst havde været foruden mht deres opførsel.
De eneste der kan fortsætte som hidtil - er fritidsfiskerne - som bliver sure når de bliver snuppet  i at overskride reglerne som er alt alt for slappe  - her bliver intet strammet op på .Fiskerikontrollen - er intet steds at se-
Ved Hvide Sande står " lystfiskere" og rykfisker efter laksene ved slusen uden at nogen griber ind
Fritidsfiskerne - som kun må fange til eget forbrug  - fanger mange laks og hvaørreder med ulovlige garn- ved Ringkøbing fjord - som det er der vedarende rygter om  - bliver omsat ude ved vestkysten - til fiskebutikker - røgerier osv.
Uden at nogen griber ind  -tys tys-- hvor er Danmarks sportsfiskerforbund ?
Hvorfor er der ingen  der undrer sig over at det er gået tilbage for havørred bestanden i Skjern Å  ? -  det er ihvertfald ikke lystfiskerne der har fanget dem - men fritidsfiskerne som har helt frit spil . .så meget at de praler højlydt med det..
Mna har måtter undres over længe - meget længe - hvrofor ingne har grebet ind ? myndighederne og div politikere er skræmte fra vid og sans , lad dog de " stakkelt fritidsfiskere - fiske  det er jo til dagen og vejen " - det er det rene rovfiskeri  !
årøv blot at se hvor spækket der er med garn ved Limfjorden omkring Oddesund i foråret ! Forbandede svineri ! Hvme råber den ansvarlige minister op !??
Til top
 Besvar Besvar Side  <12345>

Skift forum