Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Nybegynder: Flue el. spinner?

 Besvar Besvar
Forfatter
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
MJK

Tilmeldt:: 07 Feb 2012
Status: Offline
Beskeder: 15
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MJK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Nybegynder: Flue el. spinner?
    Sendt: 08 Feb 2012 kl. 09:24
Regner lidt med at skulle ud til Randers Fjord i de kommende måneder for at se om jeg kan genfinde glæden ved at fiske. Hyggede mig godt med det som barn i put&take søer sammen med min bror da vi var små.


Vil gerne hovedsageligt gå efter ørred og laks, men er dog lidt i tvivl hvad jeg skal have af udstyr, først og fremmest om jeg skal kaste mig ud i fluefiskeri eller jeg skal holde mig til spinner. 

Eftersom jeg ikke ved om jeg kommer ud mere end et par gange, vil jeg være ked af at smide mere end en 1000kr efter udstyret, men vil også gerne have noget som ikke ødelægger glæden efter et par gange. Er det et helt latterligt budget? 

Kommer i øvrigt til at fiske fra bredden, men bider jeg på krogen kunne jeg sagtens finde på at købe et par vaders og evt også låne en vens jolle at fiske fra. Evt også søge helt ud til kysten.

Så, spinner eller flue? Har indtrykket af at flue, både økonomisk og teknisk er en lidt stor mundfuld for en begynder? Konkrete anbefalinger af udstyr modtages også gerne.
Til top
Dennis Schaumann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jezuz

Tilmeldt:: 05 Jan 2011
Status: Offline
Beskeder: 289
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jezuz Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Feb 2012 kl. 09:45
hej.. PM er sendt til dig :D
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Feb 2012 kl. 10:05
hvis du har modet til at prøve med flue ville jeg da starte med det..

selvfølgelig er det ikke så nemt at gå til som spinnefiskeriet men omvendt kan det give dig mange gode timer og fornøjelser..

jeg må indrømme at fluefiskeriet kan holde mig fast i fiskeriet, mens jeg tit efter kort tid med spinnestangen mister lysten og fisker ukoncentreret..

du kan evt kigge forbi min auktion her, som er komplet sæt.. jeg kan smide et par fluer med i handlen i en æske så du kan komme godt i gang med kysten.. så skal du bare få fat i et forfang og du er klar til vandet..

http://www.123nu.dk/lystfiskeri/auktion.asp?Action=viewitem&menu=Auktion&ID=78463
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
King

Tilmeldt:: 04 Jun 2008
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 225
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér King Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Feb 2012 kl. 10:12

Flue selvfølgelig! – Spin er for landsbytosser og folk der aldrig fanger noget !!LOLTongue - Tag evt. i en let P&T og få lidt selvtillid inden du giver dig i kast med kystflue..

Mht. Waders, så køb nogle billige nogle til 2-300kr, gem kvitteringen og byt dem efter hver 6-7 ture når de er begyndt at lække.. (Det gjorde jeg i 1½ år med et par fra Sportsdres, tror jeg byttede dem 8-9 gange og hver gang fik jeg at vide at det ellers var fine waders de aldrig havde haft reklamationer på før?! Year right.. hahaClap).

Held og lykke med det..

Til top
yves hald Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
yves

Tilmeldt:: 12 Aug 2001
Geografisk: jylland
Status: Offline
Beskeder: 103
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér yves Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Feb 2012 kl. 10:18
Hej,
 Dejligt at starte et nyt hobby, og jeg vil forslå at du starte med et spinner-stang og blink og et par neopren waders... Med det måde kan du hold dig indfor det økonomisk ramme du har stille dig...Smile
   Og derfra efter et styk tid, finder du selv udad hvad du vil...
  Jeg personligt fortrækker at fange fiskene på flue, men starde at mede og det var sjov og hyggeligt... Jeg er stædig et Lystfisker, dejlige hobby, masser af  frisk luft og Natur.
Hilsen Yves
Til top
Daniel Kristiansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Dani8600

Tilmeldt:: 18 Maj 2011
Geografisk: Silkeborg
Status: Offline
Beskeder: 301
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Dani8600 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Feb 2012 kl. 10:39
Jeg fisker både flue og spin, og fortrækker klart spin, kun i sommer varmen kan jeg finde på kun tage flue stangen med, mest pga tørflue.
 
Hvis det er mange år siden du sidst har være ude at fiske vil jeg mene at det er underordnet om du skal starte med flue eller spin, du skal jo lære det uanset hvad.
 
MEN hvis du vil i fjord og på kyst er et par waders uudværlig! Hvis du så også har tænkt dig at starte inde for de næste par måneder er en vadejakke, god hue og et par handsker ligeledes uundværlig.
 
Økonomisk er det samme om du starter ud med flue eller spin- det hele koster. Ja en flueline er dyr, men det er en GOD fletline også. stang og hjul koster ca det samme om det er flue eller spin.
 
Men super hobby og klar det eneste rigtigt, der er ikke noget bedre en komme hjem total bombet efter en hel dag ved vandet:0)
 
Mvh Daniel
 


Redigeret af Dani8600 - 08 Feb 2012 kl. 10:43
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Feb 2012 kl. 13:22
En mulighed er at kigge brugt grej her på 123nu.dk
,
Som et lille modspil til fluen , ville jeg i din situtation starte med spin, nok lettere med din udgangspunkt og syn "noget som ikke ødelægger glæden efter et par gange"! . Mest kyst 9fod - mest å og laks vælg 10" .
 
 
Held og lykke - og Wink K & B.
 
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
MJK

Tilmeldt:: 07 Feb 2012
Status: Offline
Beskeder: 15
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MJK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Feb 2012 kl. 13:34
Lyder til at det bliver spinner.. men når nu man fisker i en fjord, er vi så ude i kyst eller å fiskeri når det kommer til grej? Såvidt jeg lige kan læse mig til, er det forholdsvis stor forskel på vægten af agn, alt efter hvor man fisker.

Har kigget på en 9 fods, hvad med 7-29g kastevægt? Det er vel et meget godt vægtinterval?
Til top
Claus M Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fiskefreak Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Geografisk: Mariagerfjord
Status: Offline
Beskeder: 788
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiskefreak Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Feb 2012 kl. 13:40
Citat: MJK

Lyder til at det bliver spinner.. men når nu man fisker i en fjord, er vi så ude i kyst eller å fiskeri når det kommer til grej? Såvidt jeg lige kan læse mig til, er det forholdsvis stor forskel på vægten af agn, alt efter hvor man fisker.

Har kigget på en 9 fods, hvad med 7-29g kastevægt? Det er vel et meget godt vægtinterval?
 
Hey,
 
Spin er det rigtige valg - en 9`stang og 7-29g er lige i skabet - den dækker langt de fleste behov - i å, sø kyst og fjord.
 
Kig dig lidt om på nettet der er mange gode tilbud, bla er der et her - vælg str 30 i hjul hvis det er og en 0.15 fireline.
 
Venligst
Til top
Rene Bach Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Renebach83 Avatar

Tilmeldt:: 03 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 103
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Renebach83 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Feb 2012 kl. 16:00
Fortræk flue, og tag på et fluekast kursus :) Du får meget mere glæde af det, plus det er mere spændene. Og du mærker fighten 100 % mere på en fluestang end på en spinnestang. :) Jeg har selv fisket med spinne, og ja det var vældig spændene, indtil jeg fik en fluestang i hånden + fisk, der blev jeg solgt, og har fisket med flue lige siden :) Og forsætter med det indtil jeg stiller træskoenene :)
 
Mvh René
 
Ellers køb en billig Fluestang, og så se en masse youtube klip om hvordan, og derefter tag ud på græsplænen :) SELFØLGELIG unden flue på :) Men bind et stykke gran på som er 3-5 cm :)  Der har lige været en fin stang herinde på Auktion til 200 kr. Den blev ikke solgt. men en god begynder stang :) Kig evt under afsluttede auktioner, og så skriv til ham :)
Til top
Henrik Arnberg Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HAJ

Tilmeldt:: 20 Jan 2011
Status: Offline
Beskeder: 194
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HAJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Feb 2012 kl. 16:22

da jeg skulle igang igen tog jeg på flue ... jeg har ikke et sekund kigget tilbage og fortrudt ... det er bare så meget federe oplevelse at fighte fisken (for mig i hvert fald). 

Om det er "nemmere" - tja der er jo noget teknik der skal læres men jeg syntes jeg fangede rytmen forholdvis hurtigt - og rigtig nok ligger det lige til højrebenet at svinge et stykke metal af helvede til ... men følelsen af du "svinger" med din flue stang - det kører for dig, er bare rigtig fed. Så det giver ti-foldig igen den tid du ligger i fluefiskning i form af "selv tilfredsstillelse" og "ego-gevinst" ... hvis man kan kalde det sådan noget ... 

Ihvert fald - HELD og lykke med din nye start og velkommen til :D 

Til top
Ivan Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IvanJeppesen Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 651
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IvanJeppesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Feb 2012 kl. 17:07
Hvis du kun måske vil fiske et par gange om året, så er det helt klart en spinneudrustning du skal købe. Fluefiskeriet kræver lidt mere træning, og måske et kursus i den "ædle kunst" inden det virker fornuftigt.
Hvis du så senere finder ud af at det er en hobby du vil bruge mere tid på, så kan du jo prøve med noget fluegrej. Spinnegrejet vil du altid få brug for, så det er derfor ikke enten-eller, men både-og.
Velkommen i klubbenWink
 
Vh.  IJ
Til top
Peter Eriksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Pinkpandas6

Tilmeldt:: 09 Nov 2011
Geografisk: Slagelse
Status: Offline
Beskeder: 225
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Pinkpandas6 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Feb 2012 kl. 22:54
hej start med flue fiskeriet !! profish.dk har utrolig billige fluesat!! perfekt sat til ca 300-700kr og det med stang,line,hjul og fluer og forfang. forresten saa skal du eje et par waders! tjek hjemmesiden ud ! her finder du helt klart det perfekte saat til de rigtige penge!!! staengerne derfra kaster mega godt !! man faar virkelig noget for sine penge der. men tag og start med flue. haaber du vlger fluefiskeriet!:-) og er sikker paa her er et par venlige sjaele der kan laerer dig at fiske med flue i dit omraade:-) 
held ogg lykke:-) klasse 5/6 eller 6/7 er nok de slags stnger du skal have fat i
Til top
Peter Vangsø Mathiasen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peter Mathiasen Avatar

Tilmeldt:: 17 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 293
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter Mathiasen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Feb 2012 kl. 23:07
Flue eller spinner  ??  Jeg vil foreslå du bruger et blink Big smile 
 
Så slipper du for det drønkedelige fluesvingeri og kortkastende spinner-fiskeri Wink
Til top
Michael Vigtoft Skotte Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mivs

Tilmeldt:: 02 Feb 2007
Geografisk: Bogense
Status: Offline
Beskeder: 456
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mivs Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Feb 2012 kl. 23:46

Bor du ved Randers? Må man spørge til din alder?

Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
MJK

Tilmeldt:: 07 Feb 2012
Status: Offline
Beskeder: 15
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MJK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Feb 2012 kl. 23:49
Citat: Mivs

Bor du ved Randers? Må man spørge til din alder?


Ja, bor i Randers og er 27 :-)
Til top
ole skaarup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ole skaarup

Tilmeldt:: 11 Dec 2010
Geografisk: Hobro
Status: Offline
Beskeder: 201
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ole skaarup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Feb 2012 kl. 08:11
hej Mjk
 
jeg har sendt en personlig besked med tilbud om en fiske tur hvor du kan låne en stang eller to af mig så du kan danne dig indtryk af hvilken retning du skal satse.
 
mvh
Ole
Til top
Kevin rostrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kevin rostrup Avatar

Tilmeldt:: 17 Okt 2011
Geografisk: Frederikshavn
Status: Offline
Beskeder: 847
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kevin rostrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Feb 2012 kl. 08:26
Citat: King

Mht. Waders, så køb nogle billige nogle til 2-300kr, gem kvitteringen og byt dem efter hver 6-7 ture når de er begyndt at lække.. (Det gjorde jeg i 1½ år med et par fra Sportsdres, tror jeg byttede dem 8-9 gange og hver gang fik jeg at vide at det ellers var fine waders de aldrig havde haft reklamationer på før?! Year right.. hahaClap).

Held og lykke med det..

 
Håber Sport dres læser med her
Til trådstarter køb dig et par neopren waders,de er rimelige nemme at reparere og koster ikke alverdens penge.
For 2000 kr får du et godt flue og et godt spinne sæt brugt køb begge dele.
Til top
Daniel Kristiansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Dani8600

Tilmeldt:: 18 Maj 2011
Geografisk: Silkeborg
Status: Offline
Beskeder: 301
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Dani8600 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Feb 2012 kl. 08:30
Citat: Kevin rostrup

Citat: King

Mht. Waders, så køb nogle billige nogle til 2-300kr, gem kvitteringen og byt dem efter hver 6-7 ture når de er begyndt at lække.. (Det gjorde jeg i 1½ år med et par fra Sportsdres, tror jeg byttede dem 8-9 gange og hver gang fik jeg at vide at det ellers var fine waders de aldrig havde haft reklamationer på før?! Year right.. hahaClap).

Held og lykke med det..

 
Håber Sport dres læser med her
Til trådstarter køb dig et par neopren waders,de er rimelige nemme at reparere og koster ikke alverdens penge.
For 2000 kr får du et godt flue og et godt spinne sæt brugt køb begge dele.
 
 
Ja det er sgu en lidt besynderlig måde at handle på, og det er da på ingen måde besværet værd.
 
Mvh Daniel
Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
King

Tilmeldt:: 04 Jun 2008
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 225
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér King Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Feb 2012 kl. 08:51
Citat: Dani8600

Citat: Kevin rostrup

Citat: King

Mht. Waders, så køb nogle billige nogle til 2-300kr, gem kvitteringen og byt dem efter hver 6-7 ture når de er begyndt at lække.. (Det gjorde jeg i 1½ år med et par fra Sportsdres, tror jeg byttede dem 8-9 gange og hver gang fik jeg at vide at det ellers var fine waders de aldrig havde haft reklamationer på før?! Year right.. hahaClap).

Held og lykke med det..

 
Håber Sport dres læser med her
Til trådstarter køb dig et par neopren waders,de er rimelige nemme at reparere og koster ikke alverdens penge.
For 2000 kr får du et godt flue og et godt spinne sæt brugt køb begge dele.
 
 
Ja det er sgu en lidt besynderlig måde at handle på, og det er da på ingen måde besværet værd.
 
Mvh Daniel
 

Tja, de påstod at det var fine waders der sagtens kunne holde et par sæsoner da jeg købte dem… Heldigt at jeg gemte kvitteringen LOL. Og nej optimalt var det ikke, men det holdte mig fiskene dengang jeg var fattig studerende og ikke havde råd til ordentlige waders. – Forretningen har jeg ikke ondt af når de forsøger at sælge lort som ”fint udstyr”..Dead

Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Feb 2012 kl. 09:05
Citat: MJK

Regner lidt med at skulle ud til Randers Fjord i de kommende måneder for at se om jeg kan genfinde glæden ved at fiske. Hyggede mig godt med det som barn i put&take søer sammen med min bror da vi var små.

Som nybegynder Ved Randers fjord får du nok mest ud af at starte med spinfiskeri, hvor du har muligheden for både at benytte blink, kystwobler samt bombarda med flue (nybegynder og fluefiskeri ved kyst, det holder efter min mening bare ikke, da du vil fange alt for lidt fisk).
 
Med et budget på 1000 kr. så vil dette kunne gøre det:
Stangen kunne være en Shimano Beastmaster på 10 fod kastvægt 10-30 gram:
Hjulet kunne være et ABU Cardinal 503 eller 504:
 
Herudover skal du have noget line, div. blink, bombarda + fluer osv.
 
Til top
Kevin rostrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kevin rostrup Avatar

Tilmeldt:: 17 Okt 2011
Geografisk: Frederikshavn
Status: Offline
Beskeder: 847
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kevin rostrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Feb 2012 kl. 09:33
Så lige at dit budget var sat til max 1000 kr og at du har valgt spinnefiskeri
 
En berkley phazer II 9-10 fod fåes lige nu på tilbud til 299:-
 
en stradic str 3000 fåes til 899:- vælger du at købe hjulet brugt kan det fåes til omkring de 400:- men gå ikke efter hjul der som nye koster 3-400:- da deres lineoplæg mange gange er noget lort.
 
 


Redigeret af Kevin rostrup - 09 Feb 2012 kl. 09:34
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Feb 2012 kl. 12:34
Citat: MJK

Regner lidt med at skulle ud til Randers Fjord i de kommende måneder for at se om jeg kan genfinde glæden ved at fiske. Hyggede mig godt med det som barn i put&take søer sammen med min bror da vi var små.


Vil gerne hovedsageligt gå efter ørred og laks, men er dog lidt i tvivl hvad jeg skal have af udstyr, først og fremmest om jeg skal kaste mig ud i fluefiskeri eller jeg skal holde mig til spinner. 

Eftersom jeg ikke ved om jeg kommer ud mere end et par gange, vil jeg være ked af at smide mere end en 1000kr efter udstyret, men vil også gerne have noget som ikke ødelægger glæden efter et par gange. Er det et helt latterligt budget? 

Kommer i øvrigt til at fiske fra bredden, men bider jeg på krogen kunne jeg sagtens finde på at købe et par vaders og evt også låne en vens jolle at fiske fra. Evt også søge helt ud til kysten.

Så, spinner eller flue? Har indtrykket af at flue, både økonomisk og teknisk er en lidt stor mundfuld for en begynder? Konkrete anbefalinger af udstyr modtages også gerne.

Hej MJK

Vi er en nyopstartet forening med 50 kr i årskontingent 2012. Se på forsiden, under nyheder. Djurs Fluefisker Forening. 
Vi har netop talt om, at hjælpe nybegyndere i gang. Vi er ikke instruktører, men der er nogle meget dygtige fluefiskere i foreningen. Vi vil kalde det en indtroduktion til fluefiskeriet. 

1. Du kan få hjælp og prøvekaste med lånt udstyr
2. Du kan binde simple fluer og få hjælp dertil. Vi har udstyr til udlån
3. Vi kan hjælpe med grejsammensætning og gode råd
4. Flere medlemmer fisker i Mariager fjord
5. Vores medlemmer er fra Aarhus - Randers omegn og selvfølgelig mange fra Djursland.

Djurs.fluefisker@gmail.com

Mvh Jesper

Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
MJK

Tilmeldt:: 07 Feb 2012
Status: Offline
Beskeder: 15
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MJK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Feb 2012 kl. 09:24
Hej alle. 

Jeg takker rigtig mange gange for alle jeres svar, hjælp og tilbud - de har hjulpet mig rigtig godt på vej. Har besluttet at forsøge mig som spinnefisker og har allerede været i et par butikker for at svinge med lidt grej.

Lige et sidste spørgsmål, hvis der ellers findes et svar: 
En forhandler fortalte mig at jeg hellere skulle bekymre mig om at have 25gr agn i boksen end en stang med den "nødvendige" længde hvis jeg ville kaste langt.. især på dage med dårligt vejr. Havde ellers indtrykket af at stangens længde var af væsentlig betydning? 

Er det holdtbart at stå med en 7' ved kysten i alm. dansk blæsevejr? Må indrømme, efter at have prøvet et par stænger, at idéen om 7' fod hvor i man rigtig kan mærke fisken, virker rigtig tiltalende på mig.
Til top
Claus M Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fiskefreak Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Geografisk: Mariagerfjord
Status: Offline
Beskeder: 788
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiskefreak Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Feb 2012 kl. 09:34
Hej,
 
Jeg forstår på dit indlæg at du vil fiske over en bred vifte med en 7`stang begrænser du kun dig selv. vælg en 9`den er meget mere alsidig og stadigvæk følsom nok til at du kan "mærke" at du har fisk på.
 
Det rigtigt at du kaster længere med en lang stang hvis ellers det er samme setup.
 
Venligst
Til top
Kim Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim-salmo

Tilmeldt:: 23 Okt 2005
Geografisk: Sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 131
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim-salmo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Feb 2012 kl. 09:41
Hvis du spørger mig, ville jeg vælge en 10 fods stang til kysten - kan også bruges i åen. Et godt hjul, lad være med at købe for billigt, for du får hvad du betaler for. Stangen bør kunne kaste max 50 gram, selv fisker jeg med en stang der har en kastevægt på 5-25 gram.
Jeg bruger normalt blink på 12-15 gram og kunne aldrig finde på at sætte en 25 grams blink på, der mener jeg forhandleren er helt forkert på den.
I øvrigt skal du vide, at det er slet ikke et spørgsmål om at kaste langt, ørrederne går tit helt tæt på land.
Vil du være kystfisker, mener jeg du bør investere i et sæt waders, i første omgang kan du godt nøjes med gummiwaders, men de er iskolde, så du skal have godt med tøj på indenunder. Et par neoprenwaders er helt klart at foretrække.
 
Jeg er mest fluefisker og jeg nyder det. Hvis du ønsker at fiske med flue, skal du ikke købe stangen for billigt. Få evt. en der kan fiske med flue til at hjælpe dig med at få købt det rigtige. Jeg har kasseret flere stænger i den juniorafdeling jeg er juniorleder for, og sørget for at de fik nogle stænger der virkede.
 
Men jeg kan godt se, at du ikke kan få råd til det hele med de budget, så du må prioritere og spare sammen til resten.
 
Knæk og Bræk
Kim Andersen
Aabenraa
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Feb 2012 kl. 12:38
Hej
Jeg tror sku at en spinnefisker fanger flere fisk, hvis han ikke køber wadersWink. Iøvrigt mener jeg at et godt line setup til flue, er vigtigere end stangen. Til spinnefisk ville jeg nok vælge 9-10 fod fornuftig allround stang og et godt hjul. For en 1000-1200 kr kan der nok findes et godt sæt. Derefter alt tilbehøret
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres