Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Gødnings skandalen

 Besvar Besvar
Forfatter
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Gødnings skandalen
    Sendt: 08 Feb 2012 kl. 15:24
Så kan de måske lære det.....
 
 
/Søder
Til top
Peter Møller Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
eisenia

Tilmeldt:: 30 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 177
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér eisenia Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Feb 2012 kl. 17:04
 
 Nej desværre, de lærer det aldrig, der bliver ved med at vælte lig ud af skabene.
Til top
Keld Skytte Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keld P.

Tilmeldt:: 02 Aug 2006
Status: Offline
Beskeder: 376
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keld P. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Feb 2012 kl. 17:20
Ja og sjovt nok så lempede den tidligere regering jordskatterne, for at hjælpe det betrængte erhverv gennem stigende afgifter på pestidsiderne, og begrænse brugen af de værste midler, men hvad hjælper det hele, disse gutter får vel bare en løftet pegefinger, eller også tager en evt. sag så lang tid at den forældes.
Keld Skytte.

www.nordfynsknaturfoto.dk
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Feb 2012 kl. 17:39
Nu ikke så negative,  vi får da bare Green Peace til at komme så er de ko slagtet....
Ja de lømler skal straffes men så længe der ikke er faldet dom er det jo ret svært at udtale sig, og da slet ikke på bagrund af en forbryders udtalelser.
Til top
noname Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
emort Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2009
Status: Offline
Beskeder: 44
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér emort Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Feb 2012 kl. 17:47
Citat: Taonga

 men så længe der ikke er faldet dom er det jo ret svært at udtale sig, og da slet ikke på bagrund af en forbryders udtalelser.

ahh du kom før mig,  tror nu også liiiige at kode ordet her er.

"Toppen i dansk landbrug herunder Schackenborg kan være involveret i ulovlig handel med gødning."
 
Så ro på der er ingen "onde" landmænd i nu......



Redigeret af emort - 08 Feb 2012 kl. 17:47
Til top
Keld Skytte Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keld P.

Tilmeldt:: 02 Aug 2006
Status: Offline
Beskeder: 376
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keld P. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Feb 2012 kl. 17:52
Jeg personlig tænkte nu også mere på den ulovlige import som jo er et faktum, om det er Schackenborg eller gartner Hansen er jo et fedt, lortet er jo højst sandsynligt på vej ud i naturen.
Keld Skytte.

www.nordfynsknaturfoto.dk
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Feb 2012 kl. 17:58
Helt rigtigt KS, og de skyldige får de sandelig også et gok i nødden eller skulle man hellere skrive Roen
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Feb 2012 kl. 22:15
Man kan bare håbe at det bliver til nogle bøder som er til at forstå.....
/Søder
Til top
Henrik Konradsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Konradhen

Tilmeldt:: 22 Maj 2004
Status: Offline
Beskeder: 113
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Konradhen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Feb 2012 kl. 00:06
Man må da håbe de landmænd der ikke kan finde ud af at overholde den gældene lov får en bøde der er så stor de må leve af havergrød de næste mange år.
Lad os håbe at bøden bliver så stor at det det får de landmænd der ikke kan finde ud af at holde sig inde for lovgivningen til at tænke sig om.
Natur og miljø vogteren.
http://www.gyllebomben.dk
Til top
Brian Jakobsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
brunsbjerg

Tilmeldt:: 26 Feb 2009
Status: Offline
Beskeder: 50
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér brunsbjerg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Feb 2012 kl. 16:58

ahh du kom før mig,  tror nu også liiiige at kode ordet her er.

"Toppen i dansk landbrug herunder Schackenborg kan være involveret i ulovlig handel med gødning."
 
Så ro på der er ingen "onde" landmænd i nu......

[/QUOTE]
nemlig rigtig Thumbs Up

der er jo en grund til at det bliver smuglet ind i landet. det er fordi at i DK har vi jo en så speciel natur i følge regeringen at vi skal have meget skrappere regler end fx Tyskland. hvad er der lige så speciel ved den danske natur i forhold til den tyske?
men syntes nu at i skulle overveje at Danmarks hoveindtægtskilde er landbruget.
men hvis i ikke vil have landbruget synes jeg i skulle forestille hvordan DK ville fungere uden?? 

men selvfølgelig er det ikke godt at det slipper ud i åen eller at det smules ind i DK, men når folk giver deres græsplæne gødning i byen, så bruger de fleste mere end hvad en landmand må bruge på kvadratmeter. 
Til top
Keld Skytte Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keld P.

Tilmeldt:: 02 Aug 2006
Status: Offline
Beskeder: 376
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keld P. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Feb 2012 kl. 17:16
Brian dit indlæg er simpelthen totalt ude af trit med virkeligheden, at sammenligne et af verdens mest landbrugsmæssigt udnyttede lande, med eksempler hvor langt mindre er under plov er helt hen i vejret, Danmarks opbygning med en enorm kystlinje i forhold til det næsten totaludnyttede landområde, er også uden sidestykke, og det giver sig selv at man skal være ekstra agtpågivende.
Og sidst men ikke mindst, så bør du altså opdatere dig selv, med hensyn til landbrugets reelle betydning for landet i vore dage, når du begynder at studere det, så træk lige omkostningerne i form af diverse støtteordninger fra.
 
Personlig håber jeg så at erhvervet selv kan afvikle den gæld på ikke mindre end 350 mia. i runde tal som de forholdsvis få personer har opbygget, men det er vel ikke et problem for så indtægtsgivende et erhverv.


Redigeret af Keld P. - 09 Feb 2012 kl. 17:17
Keld Skytte.

www.nordfynsknaturfoto.dk
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Feb 2012 kl. 17:26
Det ender med at vi for græske tilstande med de lån Keld ...Wacko
/Søder
Til top
peter andersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
kraghdet

Tilmeldt:: 21 Maj 2010
Geografisk: holmegaard
Status: Offline
Beskeder: 32
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kraghdet Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Feb 2012 kl. 17:32
brian jakobsen du har fuldstændig ret pesticid og gødnings forbruget i danske haver er større regnet ud pr m2 end det er i landbruget pr m2 især på gødning er der overforbrug tror ikke der er nogen herinde der laver gødnings plan for deres have kunne godt tænke mig at folk skrev herinde hvor meget de bruger i deres haver, men der er nok ikke nogen der bruger noget for alle er jo så hellige herinde
mvh peter 
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Feb 2012 kl. 18:10
Citat: brunsbjerg


ahh du kom før mig,  tror nu også liiiige at kode ordet her er.

"Toppen i dansk landbrug herunder Schackenborg kan være involveret i ulovlig handel med gødning."
 
Så ro på der er ingen "onde" landmænd i nu......

nemlig rigtig Thumbs Up

der er jo en grund til at det bliver smuglet ind i landet. det er fordi at i DK har vi jo en så speciel natur i følge regeringen at vi skal have meget skrappere regler end fx Tyskland. hvad er der lige så speciel ved den danske natur i forhold til den tyske?
men syntes nu at i skulle overveje at Danmarks hoveindtægtskilde er landbruget.
men hvis i ikke vil have landbruget synes jeg i skulle forestille hvordan DK ville fungere uden?? 

men selvfølgelig er det ikke godt at det slipper ud i åen eller at det smules ind i DK, men når folk giver deres græsplæne gødning i byen, så bruger de fleste mere end hvad en landmand må bruge på kvadratmeter. 
[/QUOTE]

Om vores natur ift Tysklands er så meget anderledes i sig selv kan måske diskuteres, men det der menes med det er dels landets jordbundsforhold, kystlinie samt hvilket havområde som omgiver os.

De indre danske farvande er forholdsvis lavvandede områder med en ret lille vandudskiftning, og dertil kommer at vores samlede kystlinie er over tre gange længere end Tyskland, hvilket vil sige godt 7500 km.

Af netop den grund ville ens miljøkrav for begge lande mht udledning betyde at Dansk Landbrug pr kvkm2 ville belaste havmiljøet langt hårdere, derfor er vi nødt til at have langt skrappere miljøkrav mht udledning.

Det er faktisk ret simpelt.


Mvh

Jim.


Til top
Brian Jakobsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
brunsbjerg

Tilmeldt:: 26 Feb 2009
Status: Offline
Beskeder: 50
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér brunsbjerg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Feb 2012 kl. 20:20
keld det ved jeg skam godt, men hvis du ser princippet i det så har de tyske landmænd mulighed for at producere meget mere korn pr. ha. og det kan de danske landmænd ikke da de ikke må bruge så meget gødning. og at blive et økologisk land hjælper heller ikke rigtig noget fordi det er meget svære at sælge fx. kød til udlandet fordi det er meget dyrere når det er økologisk.
og alle de mia. de skylder væk er jo os på største delen af alt det landområde som DK består af så syntes jeg ikke at det er en særlig stor gæld.
men uanset hvad man så end skriver så vil der altid være nogle som ikke kan klare at der sker en forurening, og så er det nemmeste at give skylden på alle landmænd. det er kun  omkring 150 landmænd i DK som har købt de ulovlige sprøjtemidler og kunstgødning.
og syntes at alle fra byerne også skulle lave en gødning plan som alle landmænd laver. kan infomere dig om at min far ikke en gang må bruge 700kg kunstgødning pr. ha. det er  det er altså under 0,07kg pr. kvadratmeter. hvor mange i byen bruger ikke mere end det???
og forurening af vandløb kan jo altså os ske via spildevand fra byerne som ikke bliver gjort ordenlig rent for diverse affaldsstoffer. eller via grundvand som kan være forurenet.

mvh. Brian.

Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Feb 2012 kl. 20:34
Citat: brunsbjerg

keld det ved jeg skam godt, men hvis du ser princippet i det så har de tyske landmænd mulighed for at producere meget mere korn pr. ha. og det kan de danske landmænd ikke da de ikke må bruge så meget gødning. og at blive et økologisk land hjælper heller ikke rigtig noget fordi det er meget svære at sælge fx. kød til udlandet fordi det er meget dyrere når det er økologisk.
og alle de mia. de skylder væk er jo os på største delen af alt det landområde som DK består af så syntes jeg ikke at det er en særlig stor gæld.
men uanset hvad man så end skriver så vil der altid være nogle som ikke kan klare at der sker en forurening, og så er det nemmeste at give skylden på alle landmænd. det er kun  omkring 150 landmænd i DK som har købt de ulovlige sprøjtemidler og kunstgødning.
og syntes at alle fra byerne også skulle lave en gødning plan som alle landmænd laver. kan infomere dig om at min far ikke en gang må bruge 700kg kunstgødning pr. ha. det er  det er altså under 0,07kg pr. kvadratmeter. hvor mange i byen bruger ikke mere end det???
og forurening af vandløb kan jo altså os ske via spildevand fra byerne som ikke bliver gjort ordenlig rent for diverse affaldsstoffer. eller via grundvand som kan være forurenet.

mvh. Brian.



Hvor gammel er du?? 12?

og at blive et økologisk land hjælper heller ikke rigtig noget fordi det er meget svære at sælge fx. kød til udlandet fordi det er meget dyrere når det er økologisk.


Det er ikke fordi det er dyrere - det er fordi landbruget er stok-konservative og nægter at forsøge andet et industri landbrug.

http://politiken.dk/tjek/tjekmad/tjekmadartikler/ECE1199878/europa-skriger-paa-danske-oekologiske-varer/
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Feb 2012 kl. 20:35
Citat: Jan Persson

Citat: brunsbjerg

keld det ved jeg skam godt, men hvis du ser princippet i det så har de tyske landmænd mulighed for at producere meget mere korn pr. ha. og det kan de danske landmænd ikke da de ikke må bruge så meget gødning. og at blive et økologisk land hjælper heller ikke rigtig noget fordi det er meget svære at sælge fx. kød til udlandet fordi det er meget dyrere når det er økologisk.
og alle de mia. de skylder væk er jo os på største delen af alt det landområde som DK består af så syntes jeg ikke at det er en særlig stor gæld.
men uanset hvad man så end skriver så vil der altid være nogle som ikke kan klare at der sker en forurening, og så er det nemmeste at give skylden på alle landmænd. det er kun  omkring 150 landmænd i DK som har købt de ulovlige sprøjtemidler og kunstgødning.
og syntes at alle fra byerne også skulle lave en gødning plan som alle landmænd laver. kan infomere dig om at min far ikke en gang må bruge 700kg kunstgødning pr. ha. det er  det er altså under 0,07kg pr. kvadratmeter. hvor mange i byen bruger ikke mere end det???
og forurening af vandløb kan jo altså os ske via spildevand fra byerne som ikke bliver gjort ordenlig rent for diverse affaldsstoffer. eller via grundvand som kan være forurenet.

mvh. Brian.



Hvor gammel er du?? 12?

og at blive et økologisk land hjælper heller ikke rigtig noget fordi det er meget svære at sælge fx. kød til udlandet fordi det er meget dyrere når det er økologisk.


Det er ikke fordi det er dyrere - det er fordi landbruget er stok-konservative og nægter at forsøge andet et industri landbrug.

http://politiken.dk/tjek/tjekmad/tjekmadartikler/ECE1199878/europa-skriger-paa-danske-oekologiske-varer/



EDIT:  LOL - det var ikke helt galt gættet LOL  14 år iflg. profilen.
Til top
Keld Skytte Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keld P.

Tilmeldt:: 02 Aug 2006
Status: Offline
Beskeder: 376
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keld P. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Feb 2012 kl. 20:39
Jamen så er han jo delvis undskyldt Jan, tydeligvis manipuleret ;-)
Keld Skytte.

www.nordfynsknaturfoto.dk
Til top
Keld bøjgaard Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
kofanger999 Avatar

Tilmeldt:: 28 Nov 2007
Status: Offline
Beskeder: 51
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kofanger999 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Feb 2012 kl. 20:42
aarrgg jan han er dog 16 ;)
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Feb 2012 kl. 20:43
Nå jo, men det er da også 4-5 år ældre end jeg lige troedeLOL

Mvh
Jim.
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Feb 2012 kl. 20:48
Citat: kofanger999

aarrgg jan han er dog 16 ;)


Så trænger han til at få tilpasset sin profil

Om mig: jeg er 14 år og fisker i Karstoft å. jeg har bundet fluer i 1 år.
Til top
Keld bøjgaard Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
kofanger999 Avatar

Tilmeldt:: 28 Nov 2007
Status: Offline
Beskeder: 51
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kofanger999 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Feb 2012 kl. 21:23
ja det kan der være noget om?

men går det dig på? du kan da være ligeglad? Geek
Til top
peter andersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
kraghdet

Tilmeldt:: 21 Maj 2010
Geografisk: holmegaard
Status: Offline
Beskeder: 32
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kraghdet Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Feb 2012 kl. 21:50
ja ja det viser hvor dumme folk er herinde der er ingen der vil se i øjnene hvad de selv forurener i deres haver sørgeligt men sandt
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Feb 2012 kl. 22:04
Citat: kofanger999

ja det kan der være noget om?

men går det dig på? du kan da være ligeglad? Geek


Jeg kan vel ikke være ligeglad når han forsøger at belære alle andre omkring gødningsforbrug, pesticider og økonomien i økologisk landbrug?

Kommer til at tænke på et Oscar Wilde citat:

I am not young enough to know everything.
Til top
Brian Jakobsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
brunsbjerg

Tilmeldt:: 26 Feb 2009
Status: Offline
Beskeder: 50
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér brunsbjerg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Feb 2012 kl. 20:37
kære jan du må da meget undskylde at jeg ikke lige har fået opdateret min profil på forumetTongue
og lige en ting du skal lære det hedder Konventionelt landbrug eller økologisk landbrug, men du kan jo prøve at søge på google hvad forskellen er, ligesom du har gjort med alle de andre oplysninger du har.Tongue
men en ting du ikke skal belære mig om er hvor meget min far må bruge af kunstgødning!!!! AngryAngry mine tal er fra en gødning plan som er lavet sammen med en som er uddannet i det.
og angående sprøjtemidler har jeg ikke skrevet noget om, men du kan da få nogle tal fx må min far max. bruge 0,2 liter pr. ha. af midlet ovirex. og den gødnings plan er lavet i samarbejde med en som er uddannet i det. mine kilder er tal som bruges og ikke nogle som en eller anden der bare har sat og skrevet noget pis fordi han/hun har noget imod det.
Mvh. Brian.

Til top
Carsten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carstendamm Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 414
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carstendamm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Feb 2012 kl. 21:08
Joo Brian, du kan TRO, at vi ALLE drømmer om et Danmark HELT UDEN andet end økologisk landbrug Shocked
 
Flot at du ved så meget allerede i så ung en alder, jeg håber, at du må blive en
af disse fremtidens økologer Thumbs Up
(Få lige far med på vognen, så han kan få sjælen med Embarrassed)
 
K&B
Carsten
Flytying is a school from which we never graduate
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Feb 2012 kl. 21:21
Er der noget mere berigende end at blive belært af en 14-årig Wink

Tænk at der ikke er noget, der hedder industrielt landbrug Shocked

Henviser i øvrigt til mit Oscar Wilde citat.













http://www.denstoredanske.dk/Rejser,_geografi_og_historie/Geografi/Kulturgeografi/Landbrugsgeografi/industrialiseret_landbrug

Til top
Brian Jakobsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
brunsbjerg

Tilmeldt:: 26 Feb 2009
Status: Offline
Beskeder: 50
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér brunsbjerg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Feb 2012 kl. 21:28
hey Carsten en ting jeg aldrig bliver er økolog, de forurener lige så meget naturen/verden bare på en anden måde. de bruger meget mere diselolie end hvad en Konventionelt landbrug fordi de køre og stupharver 3-5 gange i efteråret for at der ikke skal komme for meget ukrudt. 
og kender en økologisk gulerodsavler som bruger halm fra 
Konventionelt landbrug til at dække sine guleroder om vinteren og efter de er taget op bliver det pløjet ned igen, og så kommer alle de så "farlige" stoffer fra  Konventionelt landbrug jo i jorden.
og ja carsten jeg har sat mig ind i tingene fordi jeg ikke fatter folk hvorfor de har så ondt i røven over 
Konventionelt landbrug.
Mvh. Brian.
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Feb 2012 kl. 21:43
Til top
Brian Jakobsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
brunsbjerg

Tilmeldt:: 26 Feb 2009
Status: Offline
Beskeder: 50
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér brunsbjerg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Feb 2012 kl. 22:18
flot du har fundet en rapport på nettetClap har du så os nær læst det hele?? Tongue
jan syntes du skulle prøve at tage på bondegårdsferie i tre uger og så sætte dig ind i tingene istedet for bare at læse om det på nettet!!
jeg er selv opvokset på landet og hjælper selv med stort set alt hvad vi laver både i marken og i stalden.
eller os skulle du prøve at drive en gård i et år også ser vi hvor længe der går inden du går på ned??
skulle hilse fra keld og sige at du skulle have gaffeltape for mundenTongue
Til top
Brian Jakobsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
brunsbjerg

Tilmeldt:: 26 Feb 2009
Status: Offline
Beskeder: 50
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér brunsbjerg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Feb 2012 kl. 22:21
kan skam os godt skaffe dig en gård som os har bondegårdsferieTongueTongue
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Feb 2012 kl. 09:16
Har fuld tillid til at folk selv kan vælge om de vil tro på 2 teenagere, der er indoktrineret af BÆLA  -  eller en fuldstændig saglig rapport udarbejdet af nogle af landets dygtigste forskere med tal som alle i øvrigt er enige om er faktuelle korrekte, de fleste af dem er hentet enten hos DS eller direkte fra landbrugets egne organisationer Wink

Som alle andre får du nok et mere nuanceret syn på tilværelsen når du bliver i stand til at danne dine egne holdninger Party
Til top
Keld Skytte Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keld P.

Tilmeldt:: 02 Aug 2006
Status: Offline
Beskeder: 376
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keld P. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Feb 2012 kl. 10:28
Og nu viser det sig så, at der er kludder i den samlede registrering og åbenheden om disse grove ulovligheder :
 
Keld Skytte.

www.nordfynsknaturfoto.dk
Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
King

Tilmeldt:: 04 Jun 2008
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 225
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér King Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Feb 2012 kl. 12:29
Citat: Jan Persson

http://sportsfiskeren.dk/pdf/saadan-ligger-landet

Derfor...
 
God rapport der sætter fokus på en lang række problemstillinger med det danske landbrug..
Til top
Brian Jakobsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
brunsbjerg

Tilmeldt:: 26 Feb 2009
Status: Offline
Beskeder: 50
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér brunsbjerg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Feb 2012 kl. 22:23
ikke for noget jan men når jeg skriver her inde er det MIN holdning jeg skriver, og ikke en holdning som jeg har fået fordi så mange går og siger at "økologisk er det eneste som vi tør spise fordi det andet kunne jo være forgiftet".
og syntes egentligt os du skulle prøve at google forskellen på regler om markpasning mellem økologisk og Konventionelt landbrug. og så se om der ikke er noget, som ikke giver mening. du er jo så god til at bruge google...
men hvis i har så stort et problem med at det hele ikke er økologisk skulle i måske overveje at blive landmænd, hvis i overhovedet kan finde ud af at starte en traktor.
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Feb 2012 kl. 22:29
Ja jeg kan da i hvert fald finde ud af at rykke i nogle patter. LOL

Mvh
Jim.
Til top
Carsten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carstendamm Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 414
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carstendamm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Feb 2012 kl. 22:33
Citat: Jan Persson

Er der noget mere berigende end at blive belært af en 14-årig Wink
Det måtte jo ske Embarrassed
 
K&B
Flytying is a school from which we never graduate
Til top
Brian Jakobsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
brunsbjerg

Tilmeldt:: 26 Feb 2009
Status: Offline
Beskeder: 50
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér brunsbjerg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Feb 2012 kl. 22:33
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Feb 2012 kl. 07:58

Så er det tid for at forlade sine betroede poster i toppen af landbruget .....

 
 
/Søder
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Feb 2012 kl. 09:10
Citat: Jan Persson

Er der noget mere berigende end at blive belært af en 14-årig Wink næh det var måske på tide!!!!
Jeg har altid undret mig over hvordan en landmand der har traditionelt landbrug og som er nabo til en økologisk, klarer grænserne når der sprøjtes.
Det er  2 forskellige marker der grænser op til hinanden, der er vestenvind og der sprøjtes i vindsiden, der vil vinden tage fat i sprøjtemidlet og føre det ind over den økologiske mark...og hvad så?


Redigeret af Taonga - 16 Feb 2012 kl. 09:11
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Feb 2012 kl. 10:19
Citat: Taonga

Jeg har altid undret mig over hvordan en landmand der har traditionelt landbrug og som er nabo til en økologisk, klarer grænserne når der sprøjtes.
Det er  2 forskellige marker der grænser op til hinanden, der er vestenvind og der sprøjtes i vindsiden, der vil vinden tage fat i sprøjtemidlet og føre det ind over den økologiske mark...og hvad så?
 
Sjovt nok, så er der faktisk nogen, der har tænkt på det scenario Approve
 

4 Adskillelse og skel til ikke-økologiske marker

Du skal sørge for, at der er tydeligt skel mellem arealer, der er påbegyndt omlægningen til økologisk produktion og arealer, der ikke er påbegyndt omlægningen. Du skal derfor sikre dig tydeligt skel til naboer, der har ikke-økologisk produktion.

Et tydeligt skel kan f.eks. være:

En tydelig og udyrket bræmme på mindst ½ meter med beplantning, der adskiller sig fra afgrøderne på markerne.

Et hegn, der forhindrer græsning ind på et ikke-økologisk areal.

Hvis du får mistanke om, at et økologisk areal har fået tilført handelsgødning eller plantebe-skyttelsesmidler, f.eks. ved vinddrift fra en nabo, skal du straks kontakte Plantedirektoratet. Vi vil herefter vurdere skadens indflydelse på arealets økologiske status. Selvom spredningen er sket fra nabobedriften, skal det berørte areal omlægges igen.



Redigeret af Jan Persson - 16 Feb 2012 kl. 10:19
Til top
ole tranholm jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tranholm Avatar

Tilmeldt:: 23 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 648
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tranholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Feb 2012 kl. 10:59
Citat: kraghdet

brian jakobsen du har fuldstændig ret pesticid og gødnings forbruget i danske haver er større regnet ud pr m2 end det er i landbruget pr m2 især på gødning er der overforbrug tror ikke der er nogen herinde der laver gødnings plan for deres have kunne godt tænke mig at folk skrev herinde hvor meget de bruger i deres haver, men der er nok ikke nogen der bruger noget for alle er jo så hellige herinde
mvh peter 
-----------------------------------------------------
 
hej Brian
Jeg er bestemt ikke hellig, men har valgt en anden løsning, en lille flok høns, de ordner ukrudt,gøder og giver dejlige æg.
 
Ole T
Iøvrigt bruges der mere gift indendørs i forhold til private haver. 
Til top
Keld Skytte Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keld P.

Tilmeldt:: 02 Aug 2006
Status: Offline
Beskeder: 376
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keld P. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Feb 2012 kl. 12:28
Jan sjovt, eller skulle man måske skrive kedeligt, at det tilsyneladende udenlukkende er dem som forsøger at lave pestidsidfrie afgrøder, som skal sørge for at den bekæmpelsesmiddelbrugende nabo ikke forurener hans område, og sker det med eks. sløseri eller vinddrift, ryger hans status for det givne område i en periode.
 
Jo tak, vi gør meget for at lægge stilen om.
 
Keld Skytte.

www.nordfynsknaturfoto.dk
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Feb 2012 kl. 13:33
Ja, den undrede også mig at det var økologen, der havde hele risikoen og ansvaret Dead
Til top
bjarne jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
bjar1525

Tilmeldt:: 19 Feb 2006
Status: Offline
Beskeder: 311
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bjar1525 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Feb 2012 kl. 02:01
http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/2012/02/18/172404.htm
det er sgu ikke mærkeligt at den almindelige dansker er mistroisk over for landbruget -
 
de har hældt gylle i vandløbene utallige gange hvert vinter/forår, bevidst gang på gang at de ikke respektere gældende lov om ikke at udbringe på frossen jord med fald mod afvanding, hvergang henvises der til uvidenhed, hvilket de selvfølgelig også har været nød til da det ellers ville være en bevidst ulovlig handling de har udført. og når der så endelig kommer en politiker og skære igennem og lukker for festen - så mener landmændenes repræsentanter lige pludselig at landmændene hen over natten kan skelne mellem hvilke marker det er sikkert og hvilke det ikke er sikkert - for vandløbene - at udbringe gylle på.
hvis det virkeligt forholder sig sådan, at de sagtens kan skelne mellem hvor der er / ikke er- forsvarligt - burde man gå ind med tilbagevirkende kraft og dømme med bøde og fængsel til de bønder der så ikke har brugt denne viden de sidste 5 år - for så har de ikke handlet mod bedre viden - men derimod bevidst hældt gylle ud hvor de ved det kan/vil løbe i vandløbene.
 
Til top
bjarne jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
bjar1525

Tilmeldt:: 19 Feb 2006
Status: Offline
Beskeder: 311
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bjar1525 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Feb 2012 kl. 02:03
ups det var da galt tråd
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres