Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

fred havørred og helt

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Brian Agerbek Nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
ban

Tilmeldt:: 21 Maj 2006
Geografisk: jylland
Status: Offline
Beskeder: 37
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ban Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: fred havørred og helt
    Sendt: 13 Feb 2012 kl. 12:54
Hej alle
 
Jeg synes at vi lystfiskere skal gå foran i beskyttelsen af de unikke havørred stammer i vestjylland. hvis man lavede en total fredning af havørred og helt fra grænsen til og med storåen. Det vil sige at alt garnfiskeri med ørred,helt og skrubbe garn i fjordene og vadehavet skal være forbudt og alle stangfangede helt og havørreder skal genudsættes. Det gør også kontrollen af småbåds fiskerne i fjordene meget nemmere. Der skal nemlig slet ikke findes nedgarn i eller ved vandet. Kunne være at vi som en sidegevindst ville få mange flere laks op i åerne.
knæk og bræk
Brian
Til top
Klaus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Klaus Neilsen

Tilmeldt:: 15 Sep 2010
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Klaus Neilsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Feb 2012 kl. 12:58
Jeg er mere tilhænger af at forbyde alt fiskeri på den jydske vestkyst og dens åer, også laksene. Ikke kun forbyde garn og ruser, men også stænger. Ellers får vi aldrig laksebestanden op at køre!Clap
Who's the more foolish? The fool, or the fool who follows him?
Til top
Brian Bechmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fætter ål Avatar

Tilmeldt:: 02 Jul 2004
Status: Offline
Beskeder: 471
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fætter ål Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Feb 2012 kl. 12:58
Ideen er god, men så skal det også gælde samtlige åer
Whatever det vil aldrig kunne gennemføres
Til top
Brian Agerbek Nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
ban

Tilmeldt:: 21 Maj 2006
Geografisk: jylland
Status: Offline
Beskeder: 37
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ban Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Feb 2012 kl. 13:15
Det tror jeg godt det kan. Det skal jo "bare" vedtages ved lov i folketinget og der skal følge en lidt større pose penge med til fiskeri kontrollen.
Jeg ville ikke have noget imod at blive kontrolleret noget oftere.
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JB Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JB Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Feb 2012 kl. 13:23
Citat: fætter ål

Ideen er god, men så skal det også gælde samtlige åer
 
Hvorfor kun åerne  ???   - Indien er kendt for deres hellige køer  --  vi kunne blive berømte for vores hellige fisk! Fred være med dem alle! Så kunne vi plukke bær og samle svampe i stedet.
 
PS: Stænger til salg  -  BILLIGT!!!  Wink
Mvh JB
Til top
Brian Agerbek Nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
ban

Tilmeldt:: 21 Maj 2006
Geografisk: jylland
Status: Offline
Beskeder: 37
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ban Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Feb 2012 kl. 13:30
Hej JB
 
Sælg du bare dine stænger, så er der en mindre om alle de extra laks som ville kunne trække op istedet for at ende i fryseren ved en suspekt garnkriger.
Til top
Klaus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Klaus Neilsen

Tilmeldt:: 15 Sep 2010
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Klaus Neilsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Feb 2012 kl. 14:05
Man kunne også forbyde brugen af stænger hvor hjulet er monteret på den nederste trediedel af håndtaget...
Who's the more foolish? The fool, or the fool who follows him?
Til top
Brian Agerbek Nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
ban

Tilmeldt:: 21 Maj 2006
Geografisk: jylland
Status: Offline
Beskeder: 37
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ban Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Feb 2012 kl. 14:20
Skal man tolke jeres indlæg som om I ikke er klar til at gøre noget for at redde en art som er meget presset af garn i de brakke og salte vandmiljøer. Vi kan ikke forvente at det kun skulle gå ud over garnfiskerne. Vi må selv ofre noget. Jeg vil hellere sætte fangede helt og havørreder ud igen, hvis vi samtidigt kan blive fri for garn. C&R er måske ikke en holdning som er så udbredt i Danmark, men det kan lade sig gøre i store dele af verden. Så kan vi nok også klare det herhjemme. 
Til top
Peter Eriksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Pinkpandas6

Tilmeldt:: 09 Nov 2011
Geografisk: Slagelse
Status: Offline
Beskeder: 225
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Pinkpandas6 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Feb 2012 kl. 14:34
syntes bestemt også at man skulle lave C&R på havørreden og have 0 garn ude
 et år eller to og se hvor meget det har gavnede bestanden!:D 
Er helt sikker på en hver rigtig havørred fisker vil være indforståret med det. 

Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Feb 2012 kl. 14:38
Citat: ban

Hej alle
 
Jeg synes at vi lystfiskere skal gå foran i beskyttelsen af de unikke havørred stammer i vestjylland. hvis man lavede en total fredning af havørred og helt fra grænsen til og med storåen. Det vil sige at alt garnfiskeri med ørred,helt og skrubbe garn i fjordene og vadehavet skal være forbudt og alle stangfangede helt og havørreder skal genudsættes. Det gør også kontrollen af småbåds fiskerne i fjordene meget nemmere. Der skal nemlig slet ikke findes nedgarn i eller ved vandet. Kunne være at vi som en sidegevindst ville få mange flere laks op i åerne.
knæk og bræk
Brian
Ja fedt og Sjælland kunne få alle fisketegnsmidlerne Clap
Gad vide om de så ville fange flere fisk eller om de alle trækker til jylland og Fyn?
Hvis ja, er det nok DSF der har sat en sender på, således at de skal trække mod vest, og ikke mindst, aldrig vende tilbage igen..
Mvh
Henrik Christensen
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Feb 2012 kl. 14:40
Hej Brian
Selvom det giver 'øretæver' at sige og skrive det - så er majoriteten af lystfiskerne desværre fløjtende ligeglade med natur, miljø og det der ligner - bare de kan fiske og fange fisk - og helst fedtfinner !
Så skal Du og den minoritet der gerne vil gøre noget - få noget op at stå, så skal der laves noget diciplineret og fandens dygtigt lobby-arbejde på de bonede gulve, der hvor beslutningerne tages!  
Vejen er ikke over dette eller andre fora - det ender som regel i det rene fnidder-fnadder fra den ene side - og 'ih hvor er vi hellige' på den anden, som der er dusinvis af eksempler på også herinde - og uanset hvad man mener om det - rykker det ikke nogle af de 'ting' som der skal til for at gøre en forandring !
mvh
Heinz
 


Redigeret af tackler - 13 Feb 2012 kl. 14:41
Til top
Brian Bechmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fætter ål Avatar

Tilmeldt:: 02 Jul 2004
Status: Offline
Beskeder: 471
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fætter ål Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Feb 2012 kl. 14:47
Citat: tackler

Hej Brian
Selvom det giver 'øretæver' at sige og skrive det - så er majoriteten af lystfiskerne desværre fløjtende ligeglade med natur, miljø og det der ligner - bare de kan fiske og fange fisk - og helst fedtfinner !
Så skal Du og den minoritet der gerne vil gøre noget - få noget op at stå, så skal der laves noget diciplineret og fandens dygtigt lobby-arbejde på de bonede gulve, der hvor beslutningerne tages!  
Vejen er ikke over dette eller andre fora - det ender som regel i det rene fnidder-fnadder fra den ene side - og 'ih hvor er vi hellige' på den anden, som der er dusinvis af eksempler på også herinde - og uanset hvad man mener om det - rykker det ikke nogle af de 'ting' som der skal til for at gøre en forandring !
mvh
Heinz
 


Helt enig

Men fakta er at enten laver man en total fredning eller såkaldte
Ramsar områder

så er det også  letter at føre kontrol
og så undgår man også støvle laks og ørreder som uden tvivl finder sted
mange steder

men det kunne være sjovt at lave en fredning af laks og ørred i 5 år
da de første grils vender tilbage som 4 års fisk og dermed når at gyde en gang inden jagten åbnes

Bemærk at jeg selv fisker meget i de lakse førende åer !!
Men jeg ville være med på forsøget uden brok

Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JB Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JB Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Feb 2012 kl. 15:50
Citat: ban

Hej JB
 
Sælg du bare dine stænger, så er der en mindre om alle de extra laks som ville kunne trække op istedet for at ende i fryseren ved en suspekt garnkriger.
 
Nu var mit indlæg jo møntet på Brian Olsen,der ville frede havørreden i alle åer (?). Naturligvis bør man vise hensyn til truede bestande, men som jeg forstår det, så er der en rigtig god bestand i f. eks Ribe å, så hvorfor frede havørrederne der??? I mine nordjyske åer er havørreden bestemt ikke en truet art. Heroppe burde vi nok i stedet frede bækørreden Wink. Derfor er mindst 15 år siden jeg spiste min seneste danske bækørred.
Mvh JB
Til top
Kevin rostrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kevin rostrup Avatar

Tilmeldt:: 17 Okt 2011
Geografisk: Frederikshavn
Status: Offline
Beskeder: 847
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kevin rostrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Feb 2012 kl. 16:18

Jeg er enig med trådstarter udover havørreden så lav en fredning for bulefiskeri på gydende torsk,red stallingen mens den reddes kan.

Men jeg er ikke enig at den vestjyske havørred er en truet bestand der er nok ikke ret mange unike havørred bestande tilbage i DK hvis der overhovedet findes nogen der ikke er blandet
 
 
 
Til top
jens ole møller Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Jens Ole Møller

Tilmeldt:: 23 Nov 2010
Geografisk: viborg
Status: Offline
Beskeder: 33
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jens Ole Møller Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Feb 2012 kl. 16:48
Citat: Klaus Neilsen

Man kunne også forbyde brugen af stænger hvor hjulet er monteret på den nederste trediedel af håndtaget...


Kan ikke være bedre. Tak Klaus ClapClapClap
Til top
Hans-Jørn Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Fluefisker

Tilmeldt:: 02 Okt 2002
Status: Offline
Beskeder: 506
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fluefisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Feb 2012 kl. 17:01
Hvilket havørrede fiskeri vi kunne få alle mand, ""Jyder som Sjællænder""
hvis vi blot sattte mindstemålet op til 50 cm. Bare for en periode af 2-3 år...
 
Sikken en opgang af gydemodne fisk der ville være... Så kom ud og få lavet nogle gydebanker til dem.... Afsted....
Til top
Tommy Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Tommy:) Avatar

Tilmeldt:: 23 Dec 2009
Status: Offline
Beskeder: 616
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tommy:) Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Feb 2012 kl. 17:04
Hvor mange Helt bliver der fanget i de danske åer?
er de ikke kun i åen i december/januar?

for mig lyder det mere som om at du bare vil har garnfisker væk

Vh Tommy
Til top
Brian Bechmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fætter ål Avatar

Tilmeldt:: 02 Jul 2004
Status: Offline
Beskeder: 471
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fætter ål Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Feb 2012 kl. 17:18
de havde engang i roskilde fjord total forbud mod garn og et mindstemål på havørred på 60 cm
uha et fint fiskeri vi fik i løbet af få år

Nu er garnene desværre tilbage og fiskeriet ligeså
Til top
Tommy Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Tommy:) Avatar

Tilmeldt:: 23 Dec 2009
Status: Offline
Beskeder: 616
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tommy:) Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Feb 2012 kl. 17:24
Garnfisker har jo også lov til at være her, de skal bare
følge deres reglerne, som os andre

Vh Tommy
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Feb 2012 kl. 17:34
Citat: Kevin rostrup

Jeg er enig med trådstarter udover havørreden så lav en fredning for bulefiskeri på gydende torsk,red stallingen mens den reddes kan.

 
 
Hvorfor vil du have lavet en fredning af torsk????
Til top
Jakob Jessen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Jakob Jessen

Tilmeldt:: 28 Apr 2011
Geografisk: Jærgerspris
Status: Offline
Beskeder: 0
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Jessen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Feb 2012 kl. 17:50
For mig er det mest logiske sted at starte "fredning af blanke fisk i åerne". De er der jo for at gyde. Så lad dem gøre det i fred.
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Feb 2012 kl. 17:59
Hej Brian
 
Jeg mener man kan nå et stykke ved at sætte mindstemål for laks, havørred og helt til 45 cm. Garnmasker i fjorden skal så tilsvarende være så store at undermålsørreder og helt går igennem. Det vil betyde at havørred får lov til at gyde og man får helt der kommer på gydevandring mere end 1 gang. Laks mellem 45 og 60 cm behøver ikke særskilt beskyttelse.
 
 
Til top
John Behrndtz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
pip_ser

Tilmeldt:: 23 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 822
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pip_ser Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Feb 2012 kl. 18:03
Torsken skal da også til at gyde er det ulogisk at frede den eller er det kun de blanke i åerne det er jo næsten omkostnings frit sjællænderne
Til top
Claus M Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fiskefreak Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Geografisk: Mariagerfjord
Status: Offline
Beskeder: 788
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiskefreak Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Feb 2012 kl. 18:20
Citat: Jakob Jessen

For mig er det mest logiske sted at starte "fredning af blanke fisk i åerne". De er der jo for at gyde. Så lad dem gøre det i fred.
 
 
For mig er det mest logiske sted at starte "fredning af blanke fisk på kyst og i fjord". De er der jo for at æde sig store så de kan trække op og formere sig. Så lad dem gøre det i fred Wink
 
Venligst
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Feb 2012 kl. 18:21
Citat: Henrik Christensen

[QUOTE=ban]Hej alle
 
Ja fedt og Sjælland kunne få alle fisketegnsmidlerne Clap

Nej Henrik, vi ville såmænd være tilfredse med bare at få nogle af dem. Wink

Mange hilsner.
Kjøwenhavneren.

Til top
Arne Kristensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ajk

Tilmeldt:: 01 Okt 2010
Status: Offline
Beskeder: 151
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ajk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Feb 2012 kl. 18:51
Forskellen på torskefiskeri i Øresund og havørredfiskeri i Vestjylland, er som følger: ørredfiskeri er sportsfiskers hvor fisken bider på agnen. Bulefiskeri er hvor agnen bider på fisken"........... Velbekomme siger jeg til at afmontere en gydetorsk der er kroget modt i vommen. Det kan selv en københavner vel se det åndsvage i, eller?
Til top
Arne Kristensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ajk

Tilmeldt:: 01 Okt 2010
Status: Offline
Beskeder: 151
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ajk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Feb 2012 kl. 18:53
Forskellen på torskefiskeri i Øresund og havørredfiskeri i Vestjylland, er som følger: ørredfiskeri er sportsfiskers hvor fisken bider på agnen. Bulefiskeri er hvor agnen bider på fisken"........... Velbekomme siger jeg til at afmontere en gydetorsk der er kroget i vommen.
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Feb 2012 kl. 19:02
Citat: ajk

Forskellen på torskefiskeri i Øresund og havørredfiskeri i Vestjylland, er som følger: ørredfiskeri er sportsfiskers hvor fisken bider på agnen. Bulefiskeri er hvor agnen bider på fisken"........... Velbekomme siger jeg til at afmontere en gydetorsk der er kroget modt i vommen. Det kan selv en københavner vel se det åndsvage i, eller?
Lystfiskernes fangster af torsk udgør på ingen måde nogen trussel mod torskebestanden, det gør lystfiskeri i åerne derimod mod laksefiskebestandene, hvor det jo er nødvendigt med kvoter og en afkortet sæson - så bestandsmæssigt burde det være fiskeriet efter laksefisk i vetsjylland, der helt blev forbudt og lystfiskerne her istedet for fiskede efter f.eks. skaller.
Til top
Kevin rostrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kevin rostrup Avatar

Tilmeldt:: 17 Okt 2011
Geografisk: Frederikshavn
Status: Offline
Beskeder: 847
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kevin rostrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Feb 2012 kl. 19:46
Citat: Steen Kehler

Citat: ajk

Forskellen på torskefiskeri i Øresund og havørredfiskeri i Vestjylland, er som følger: ørredfiskeri er sportsfiskers hvor fisken bider på agnen. Bulefiskeri er hvor agnen bider på fisken"........... Velbekomme siger jeg til at afmontere en gydetorsk der er kroget modt i vommen. Det kan selv en københavner vel se det åndsvage i, eller?
Lystfiskernes fangster af torsk udgør på ingen måde nogen trussel mod torskebestanden, det gør lystfiskeri i åerne derimod mod laksefiskebestandene, hvor det jo er nødvendigt med kvoter og en afkortet sæson - så bestandsmæssigt burde det være fiskeriet efter laksefisk i vetsjylland, der helt blev forbudt og lystfiskerne her istedet for fiskede efter f.eks. skaller.
 
Jeg troede ulovligt garnfiskeri og lovligt for den del også var en større trussel mod de vestjyske put and take laks/HØ end de få laks/havørreder der bliver fanget dernede med stang,og nej de laks/havørreder der bliver fanget med stang har aldrig truet den danske lakse/havørred bestand på samme måde som bule/ryk fiskeri på ingen måder er en trussel mod den svindende torskebestand i sundet


Redigeret af Kevin rostrup - 13 Feb 2012 kl. 19:50
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Feb 2012 kl. 20:36
Det hele er vel ikke et spørgsmål om at bulefiskeri i sundet truer bestanden, men det er bare fælt natur-svineri at fange fisk på den måde...og så oven i købet mens de gyder.
Nej det er sgu ikke i orden !

Mvh
Jim.
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Feb 2012 kl. 21:04
Citat: fætter ål

de havde engang i roskilde fjord total forbud mod garn og et mindstemål på havørred på 60 cm
uha et fint fiskeri vi fik i løbet af få år

Nu er garnene desværre tilbage og fiskeriet ligeså

Jeg har lystfisket i Roskilde Fjord i over 35 år, og jeg har aldrig hørt om den fredning, som du her omtaler. 

Garnfiskeriet i Roskilde Fjord er i øvrigt eksploderet, nu hvor fritidsfiskerne ikke må fiske efter ål i perioden fra den 10. maj til 31. juli.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Feb 2012 kl. 21:07
Citat: scott

Det hele er vel ikke et spørgsmål om at bulefiskeri i sundet truer bestanden, men det er bare fælt natur-svineri at fange fisk på den måde...og så oven i købet mens de gyder.
Nej det er sgu ikke i orden !

Mvh
Jim.
Hvorfor skulle torskefiskeri være et mere fælt natursvineri end f.eks. kystfiskeri???
- Det har ingen indflydelse på torskebestandens størrelse at fange torsk i gydesæsonen, det er den samlede fangst på årsbasis, som betyder noget - så hvad vil du med din kommentar; "og så oven i købet mens de gyder"???
 
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Feb 2012 kl. 21:09
Citat: scott

Nej Henrik, vi ville såmænd være tilfredse med bare at få nogle af dem. Wink

Ja, en 5-7 mill ville være passende, i stedet for de knap 2 mill, som vi har fået i mange år.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Feb 2012 kl. 21:18
Citat: Steen Kehler

Citat: scott

Det hele er vel ikke et spørgsmål om at bulefiskeri i sundet truer bestanden, men det er bare fælt natur-svineri at fange fisk på den måde...og så oven i købet mens de gyder.
Nej det er sgu ikke i orden !

Mvh
Jim.
Hvorfor skulle torskefiskeri være et mere fælt natursvineri end f.eks. kystfiskeri???
- Det har ingen indflydelse på torskebestandens størrelse at fange torsk i gydesæsonen, det er den samlede fangst på årsbasis, som betyder noget - så hvad vil du med din kommentar; "og så oven i købet mens de gyder"???
 

Jamen Steen jeg ved godt at bulefiskeri ikke truer bestanden.
Hovedparten af de torsk som fanges i gydetiden er fejlkroget, mange mistes med skader til følge, derfor synes jeg ikke at det er ok.
Du kan da ikke sammenligne dette blodbad med kystfiskeri...her fanges fisken fordi at den hugger selv.
Jeg synes da nok er forskellen er ret stor.

Mvh
Jim.
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Feb 2012 kl. 21:22
Citat: scott

Det hele er vel ikke et spørgsmål om at bulefiskeri i sundet truer bestanden, men det er bare fælt natur-svineri at fange fisk på den måde...og så oven i købet mens de gyder.
Nej det er sgu ikke i orden !

Der er højst et par lystfiskerskibe, som dyrker det med bulefiskeri, alle de andre lystfiskerskibe i Øresund praktiserer helt alm. drivfiskeri, hvor stort set alle fisk er kroget i munden.

Og når det er sagt, så skal det også med i betragtningerne, at alle danske lystfiskere, også dem der fisker på Det Gule Rev, i Lillebælt, Langelandsbæltet, o.s.v., de fanger til sammen og årsbasis nogenlunde den samme mængde torsk, som en enkelt stor trawler snupper på et par ture.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Feb 2012 kl. 21:29
og lystfiskerne her istedet for fiskede efter f.eks. skaller.
I Ballerup!!!
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Feb 2012 kl. 21:40
Citat: scott

Jamen Steen jeg ved godt at bulefiskeri ikke truer bestanden.
Hovedparten af de torsk som fanges i gydetiden er fejlkroget, mange mistes med skader til følge, derfor synes jeg ikke at det er ok.
Du kan da ikke sammenligne dette blodbad med kystfiskeri...her fanges fisken fordi at den hugger selv.
Jeg synes da nok er forskellen er ret stor.

Mvh
Jim.
Tja!, nu har jeg fisket torsk på Øresund gennem mere end 30 år og mine erfaringer viser nu, at det oftest er bidefisk, som mistes og at det faktisk er relativt få torsk, som fejlkroges ved den opadgående pirkebevægelse - der er absolut ikke tale om noget blodbad, men derimod om et bæredygtigt og spændende fiskeri.
 
Med den holdning du her har fremført, så formoder jeg, at du også er modstander af kystfiskeri i perioden slut april til midt juni, hvor der jo fejlkroges og mistes masser af rogntunge hornfisk langs de danske kyster - ja!, kystfiskeri i den nævnte periode er sgu noget forbandet natursvineri og det værst blodbad siden det Stockholmske...
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Feb 2012 kl. 21:41
Hmmmm. - Man kan da gå ned til fiskeforretningen og købe rogn og bukser!

Så nogle må da fange de gydemodne torsk udover lystfiskerne?.

Mvh. - Kim -
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Feb 2012 kl. 21:42
Citat: Niels Riis Ebbesen

Citat: scott

Det hele er vel ikke et spørgsmål om at bulefiskeri i sundet truer bestanden, men det er bare fælt natur-svineri at fange fisk på den måde...og så oven i købet mens de gyder.
Nej det er sgu ikke i orden !

Der er højst et par lystfiskerskibe, som dyrker det med bulefiskeri, alle de andre lystfiskerskibe i Øresund praktiserer helt alm. drivfiskeri, hvor stort set alle fisk er kroget i munden.

Og når det er sagt, så skal det også med i betragtningerne, at alle danske lystfiskere, også dem der fisker på Det Gule Rev, i Lillebælt, Langelandsbæltet, o.s.v., de fanger til sammen og årsbasis nogenlunde den samme mængde torsk, som en enkelt stor trawler snupper på et par ture.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen


Det er vel 25 år siden at jeg har været ude med en turbåd, så jeg har nok ikke så meget føling mere med hvor udpræget bulefiskeriet egentligt er, men det glæder mig da at se at det efterhånden nok ikke er så almindeligt som engang.
Nej lystfiskeriet udgør ikke nogen nævneværdig reduktion af torskebestanden i den store sammenhæng, det var nu heller ikke det jeg havde i tankerne...blot måden de fanges på, og tidspunktet.

Mvh
Jim.
Til top
Klaus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Klaus Neilsen

Tilmeldt:: 15 Sep 2010
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Klaus Neilsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Feb 2012 kl. 21:45
Jeg har lystfisket i Roskilde Fjord i over 35 år, og jeg har aldrig hørt om den fredning, som du her omtaler.
 
Jeg kan bekræfte den del med mindstemålet på 60 cm, det var engang i slutningen af firserne eller starten af 90erne at man lavede en forsøgsordning med det høje mindstemål. Husker dog ikke om det indbefattede en garnforbud
Who's the more foolish? The fool, or the fool who follows him?
Til top
Brian Bechmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fætter ål Avatar

Tilmeldt:: 02 Jul 2004
Status: Offline
Beskeder: 471
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fætter ål Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Feb 2012 kl. 21:57
Citat: scott

Det hele er vel ikke et spørgsmål om at bulefiskeri i sundet truer bestanden, men det er bare fælt natur-svineri at fange fisk på den måde...og så oven i købet mens de gyder.
Nej det er sgu ikke i orden !

Mvh
Jim.


Århhhhhh Hvor jeg hader uintelligente mennesker
Men vi tager da lige den årlige debat samtidig for kloge åges skyld

Ja Bulefiskeri i januar til marts er at fiske i gydeperioden
og endda på gydepladsen

>>>MEN<<<
Vi fisker også høst sild Og der bliver fejlkroget mange sild på forfangne
Høstsild er gydemodne og i gydeperioden !!

Vi fisker laks og havørred i åen
Her er der tale om fisk på gydevandring som har lukket for fordøjelses
systemet og kun hugger pr instinkt eller for at forsvare deres plads
Især Han laksen er meget territorial
Også her bliver der fejlkroget fisk


vi fisker hornfisk i foråret
dette til trods for at de kommer til landet for at gyde i de lavvandede områder
Og der bliver fejlkroget rigtig mange landet over

Vi fisker aborrer i eks St vejle å og køge havn
Her er der tale om gydende fisk også her bliver der hvert år fejlkroget fisk
og også en del store gydende havørreder

Så for at få din fakta på plads 

1 Vi stopper bulefiskeriet
2 Hornfisk fredes i dk
3 sildefiskeri forbydes
4 Aborren fredes i januar - marts
5 Vi totalfreder laks og havørred i alle åer og bække samt elve i hele norden
Norge og sverige Incl

Kan du se pointen Og ellers må du til louis nielsen og have tjekket synet

Tak for i aften og godnat

Velvidende at dette nok var startskuddet på en årlig debat
som intet fører med sig
Til top
Brian Bechmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fætter ål Avatar

Tilmeldt:: 02 Jul 2004
Status: Offline
Beskeder: 471
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fætter ål Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Feb 2012 kl. 21:58
Citat: Klaus Neilsen

Jeg har lystfisket i Roskilde Fjord i over 35 år, og jeg har aldrig hørt om den fredning, som du her omtaler.
 
Jeg kan bekræfte den del med mindstemålet på 60 cm, det var engang i slutningen af firserne eller starten af 90erne at man lavede en forsøgsordning med det høje mindstemål. Husker dog ikke om det indbefattede en garnforbud


Det var i perioden med de 60 cm
Og gik fra eskildsø og indefter i fjorden
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Feb 2012 kl. 22:02
Citat: scott

Det er vel 25 år siden at jeg har været ude med en turbåd, så jeg har nok ikke så meget føling mere med hvor udpræget bulefiskeriet egentligt er, men det glæder mig da at se at det efterhånden nok ikke er så almindeligt som engang. 

Det er en meget lille skare af de såkaldte sportsfiskere, som dyrke bulefiskeriet efter de rekord store torsk, langt de fleste gider ikke den form for lystfiskeri, der sejles jo 90% af tiden og fiskes kun i 10%, og der er som regel højst en 2-3 stykker, som får en fisk med hjem.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Feb 2012 kl. 22:03
Hmmmm.... hvornår har viden haft noget med intelligens at gøre ?

Enhver kan læse et par bøger eller slå op på Google, men det gør ikke nogen mere intelligent - kun mere vidende - så lad os lige få kammertonen please!!!

Mvh. - Kim -
Til top
Brian Agerbek Nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
ban

Tilmeldt:: 21 Maj 2006
Geografisk: jylland
Status: Offline
Beskeder: 37
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ban Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Feb 2012 kl. 22:51
Godaften
Dejligt at der er folk med en mening.
Tråden handler om helt og havørred i vestjylland.
Undskyld til jer fra sjælland som føler jer snydt. Der var sgu lige et sted hvor jyderne får mere end jer i kr/ører. I må gerne få pengene, men så skal I heller ikke fange vores ørreder på kysten.
 
Til Jens Ole Møller
Man kan næppe tage dig og dine meninger seriøst med din historie om postens høl og ulovlige laks i frisk erindring. man skal ikke kaste med sten ......................
 
Til Tommy Hansen
 
Ja jeg vil gerne af med garnene i de vestjyske fjorde.
Garnfolket har gang på gang bevist at de hverken kan eller vil overholde de regler som findes på området. Dem som fisker lovligt må jo "bare" melde de andre til kontrollen. Det må være prisen for at det kan fortsætte. Det kan ikke være rigtigt at et fåtal af fiskere skal have hele puljen og slet ikke når det omsættes ulovligt til store penge.
 
Knæk og bræk
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Feb 2012 kl. 00:23
Citat: fætter ål

Citat: scott

Det hele er vel ikke et spørgsmål om at bulefiskeri i sundet truer bestanden, men det er bare fælt natur-svineri at fange fisk på den måde...og så oven i købet mens de gyder.
Nej det er sgu ikke i orden !

Mvh
Jim.


Århhhhhh Hvor jeg hader uintelligente mennesker
Men vi tager da lige den årlige debat samtidig for kloge åges skyld

Ja Bulefiskeri i januar til marts er at fiske i gydeperioden
og endda på gydepladsen

>>>MEN<<<
Vi fisker også høst sild Og der bliver fejlkroget mange sild på forfangne
Høstsild er gydemodne og i gydeperioden !!

Vi fisker laks og havørred i åen
Her er der tale om fisk på gydevandring som har lukket for fordøjelses
systemet og kun hugger pr instinkt eller for at forsvare deres plads
Især Han laksen er meget territorial
Også her bliver der fejlkroget fisk


vi fisker hornfisk i foråret
dette til trods for at de kommer til landet for at gyde i de lavvandede områder
Og der bliver fejlkroget rigtig mange landet over

Vi fisker aborrer i eks St vejle å og køge havn
Her er der tale om gydende fisk også her bliver der hvert år fejlkroget fisk
og også en del store gydende havørreder

Så for at få din fakta på plads 

1 Vi stopper bulefiskeriet
2 Hornfisk fredes i dk
3 sildefiskeri forbydes
4 Aborren fredes i januar - marts
5 Vi totalfreder laks og havørred i alle åer og bække samt elve i hele norden
Norge og sverige Incl

Kan du se pointen Og ellers må du til louis nielsen og have tjekket synet

Tak for i aften og godnat

Velvidende at dette nok var startskuddet på en årlig debat
som intet fører med sig

Det er rigtigt Brian, jeg kan nøjes med at gå en tur til optikeren.

Men så heldige kan vi jo ikke alle sammen være.


Mvh

Jim.



Til top
Anders Halborg Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Anders H

Tilmeldt:: 05 Feb 2012
Status: Offline
Beskeder: 67
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Anders H Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Feb 2012 kl. 00:26
Hej Brian Agerbek Nielsen

Du skal ikke forsøge at bilde mig ind, at der er havørreder, som svømmer fra nogle af de vestjyske åer og om til mig i Isefjorden, og hvis det skulle ske, at der er nogle havørreder fra de jyske åer, som tager turen helt her over til Sjælland, så skyldes det nok, at I har udsat flere fisk, end der plads og føde til på Jeres egne kyster, og hvis Jeres havørreder skal nasse på vores kyster, ja så må I også leve med risikoen for, at nogle af dem bliver fanget af en sjællandsk kystfisker.

Min kærestes farfar har et helt liv været erhvervsfiske på Isefjorden, erhvervsfiskerne behøver ikke at fiske ulovligt, men i og med at de hver dag er i havnen og på fjorden, så har de ret godt tjek på, hvad der går for sig, og han siger, at alle fritidsfiskerne overtræder reglerne på den ene eller anden måde.

Han har også fortalt mig, at når der komme en ny fritidsfisker og vil have en bådeplads i havnen, så bliver han straks budt velkommen af de andre fritidsfiskere, med en bemærkning om, at her er vi allesammen enige om, at alle de regler som begrænser fritidsfiskeriet, de er urimelige, og derfor ser vi ikke nogen grund til at overholde dem, og hvis han ikke spiller med og detager i ulovlighederne, så bliver han moppet væk fra havnen, og det kan være ret grove metoder der bliver taget i anvendelse.
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Feb 2012 kl. 00:45

Nemlig Anders !

Hvis vestjydernes havørreder skal rende og nasse på vores kyster, så må de sgu finde sig i at vi fanger dem.

Så kan de lære det kan de !  LOL


Mvh

Jim.


Til top
Rene Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rene Andersen Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2003
Status: Offline
Beskeder: 109
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rene Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Feb 2012 kl. 01:36
du fanger jo aldrig noget jim???? vi høre dig konstant beklage dig over manglende fangster. så om du prøver at fange jyske fisk på sjælland eller i sydjylland ændre jo ik på sagen. du ik vil fange flere uanset hvad. heller ik om så fisken kom drivende vil det lykkes dig at få en. Cry
Til top
Brian Bechmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fætter ål Avatar

Tilmeldt:: 02 Jul 2004
Status: Offline
Beskeder: 471
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fætter ål Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Feb 2012 kl. 06:42
Citat: scott

Nemlig Anders !

Hvis vestjydernes havørreder skal rende og nasse på vores kyster, så må de sgu finde sig i at vi fanger dem.

Så kan de lære det kan de !  LOL


Mvh

Jim.




ENIG der står jo ikke gratis buffet nogle steder
så hvis de vil nyde grisen, må de betale prisen TongueLOLTongue
Til top
 Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres