Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Grünwald on Sage One

 Besvar Besvar
Forfatter
Nicolai Mortensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
NicolaiMortensen

Tilmeldt:: 20 Feb 2012
Status: Offline
Beskeder: 2
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NicolaiMortensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Grünwald on Sage One
    Sendt: 22 Feb 2012 kl. 16:30
Er der nogen her, der har Grünwalds anmeldelse af Sage One?
Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Feb 2012 kl. 16:34
Til top
Jørgen Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jørgen S Avatar

Tilmeldt:: 04 Maj 2006
Geografisk: Cph
Status: Offline
Beskeder: 1242
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørgen S Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Feb 2012 kl. 23:40

Jeg fået lov til at låne Jan Grünwalds test af Sage ONE foretaget til Politikens Forbrugersite af Jan: 

 

Grünwald om Sage ONE

 

I sensommeren 2011 sivede en hel del hype omkring Sages nyudviklede stangserie ONE over Atlanten. Flere kendte amerikanske fluefiskere og -kastere berømmede One, som den bedste fluestang nogensinde fra Sages hånd. Den slags har vi oplevet før, uden at en ny stang har kunnet indfri de store løfter. Men her kom lovprisningerne i mange tilfælde fra helt uvildige og yderst erfarne fiskere, som ikke har noget med Sage at gøre. Så det var ikke uden forventninger, jeg pakkede en 9 fod klasse 6 saltvandsmonteret One ud af sit rør.

 

Montering og finish  

 Umiddelbart fremstår stangens montering og finish helt i topklasse. En elegant sort klinge med sorte beviklinger, et håndtag af første klasses kork samt en god hjulholder med en kort fightbut. En ren funktionel fluestang uden fancy pynt som diamantbeviklinger eller indgraveringer af fisk, fluer eller lignende på bunddelen. Kun navnet One diskret anbragt på siden af klingen sammen med stangens specifikationer, det er alt.

    Da jeg stod med den samlede fluestang i hånden og mærkede dens vibrerende liv og overraskende sprøde lethed, havde jeg et øjeblik samme følelse, som da jeg for 25 år siden første gang prøvede en IMX stang fra Garry Loomis – en stang der var langt forud for sin tid, og som mange stangkonstruktører siden har forsøgt kopiere, men aldrig overgået.   

 

På græs

På kastebanen skuffede One ikke. Med et skydehoved på 16 gram kastede stangen ubesværet ud til 35 meter mærket i en let vind. Ones aktion er forholdsvis hurtig (et sted mellem Z-Axis og TCR) men arbejder lidt længere ned i klingen, så kontakten med linen mærkes under hele kasteforløbet. Stangens sporing (evnen til at holde kasteplanet og ikke vride under belastning) er eminent og betyder, at linen falder snorlige i fremkastet.      

 

I vand

Så langt så godt, men det er først under krævende fiskeri, at en fluestang viser sine sande evner - eller afslører sine mangler. I den saltvandsmonterede udgave 9 fod klasse 6 eller 9,6 fod klasse 7 er One en første klasses kyststang, der præsterer lange ubesværede kast ude på en vindblæst kyst. Stangen lader og aflader hurtigt og kraftfuldt med smalle linebuer og lægger en masse kabel ud. Spidsen er gjort en anelse stivere end på modellerne TCX og Z-Axis, uden at One er blevet en hård ufølsom kastekanon, men stadig fornemmes let og spændstig i hånden - også med en fisk i den anden ende af linen.

 

Bredt kastespektrum

Ones spidskompetence er lange kontrollerede overhåndskast, men overraskede ved også at være fremragende til vinklede underhåndskast med en klint i ryggen, baghåndskast over venstre skulder med vinden ind fra højre eller korte præcise kast til multer i strandkanten. Min eneste anke er, at korkhåndtaget kun er 18 cm langt og ikke 19 eller 20 cm, som er almindeligt på enhåndsstænger til saltvand. En fisker med en stor hånd vil sikkert føle det en anelse kort.

      

Fakta:

Sage One 961 - 9 fod klasse 6 saltvandsmonteret med kort fightbut. Vægt 89 gram og firedelt. Klingen er af seneste generation kulfibre behandlet i en ny proces kaldet Konnetic, der ifølge Sage giver en 10 procent lettere, slankere og stærkere stang. Et silicium skydedøje og 9 åbne slangeøjer i hårdt forkromet stål samt kroghvil. Full Wells håndtag i første klasses kork. Saltvandsbestandig letvægts-hjulholder af aluminium med dobbelt skruelås. Kort fightbut med endedup af korklaminat. Stangpose og fornemt transportrør medfølger.  

     I en uofficiel scoot-out (kast på bane) foretaget af Yellowstone Angler, der benævner sig selv som en uafhængig testgruppe bestående af kendte amerikanske fiskere og kastere, vandt Sage One 9 fod klasse 6 og 7 på distancen over alle andre bl.a. Hardy Zenit og Loomis NRX.

 

- Dette er ikke nogen reklametekst, men en uvildig test foretaget af Jan Grünwald til Politikens forbrugersite.

 

Copyright

Jan Grünwald 

 
Tak til Jan Grünwald for dette lån Thumbs Up
Til top
Jørgen Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jørgen S Avatar

Tilmeldt:: 04 Maj 2006
Geografisk: Cph
Status: Offline
Beskeder: 1242
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørgen S Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Feb 2012 kl. 13:50
Nogle nye rygter om SAGE Two....
En Sage 2håndsstang kan vel ikke hedde Sage OneBig smile Selv om der stænger i den serie, jeg tænker på
 
 
/J
Til top
Per Jacomo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jacce Avatar

Tilmeldt:: 01 Okt 2002
Geografisk: Himmelev
Status: Offline
Beskeder: 248
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jacce Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Feb 2012 kl. 13:57
Citat: Jørgen S

Nogle nye rygter om SAGE Two....
En Sage 2håndsstang kan vel ikke hedde Sage OneBig smile Selv om der stænger i den serie, jeg tænker på
 
 
/J
 
Jørgen Jørgen, hvad har du gang i ... aprilsnar for tidligt, men smil og humor Hug
 
God dag ... solen skinner i Himmelev
Per Jacomo 
Til top
Jørgen Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jørgen S Avatar

Tilmeldt:: 04 Maj 2006
Geografisk: Cph
Status: Offline
Beskeder: 1242
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørgen S Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Feb 2012 kl. 14:06
Per
Også masser af sol her....Big smile måske der for.
Jeg tænkte bare på - om jeg en dag kom til at sige...jeg skal lige hjem efter min 2hånds One.... eller den kom til at hedde 2hånds two, fordi den er 4 deltWinkWinkWink
- nej nu er jeg sku´ i forårshumør - stop her fraLOLLOL
 
/J
Til top
Per Jacomo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jacce Avatar

Tilmeldt:: 01 Okt 2002
Geografisk: Himmelev
Status: Offline
Beskeder: 248
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jacce Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Feb 2012 kl. 14:58
Citat: Jørgen S

Per
Også masser af sol her....Big smile måske der for.
Jeg tænkte bare på - om jeg en dag kom til at sige...jeg skal lige hjem efter min 2hånds One.... eller den kom til at hedde 2hånds two, fordi den er 4 deltWinkWinkWink
- nej nu er jeg sku´ i forårshumør - stop her fraLOLLOL
 
/J
 
Det er super med det humør Jørgen ... og solen skinner også livligt herude  Wink Wink Wink Wink - og sådan skal det være ...., men lad os da bare få prøvet og købt SAGE One og dernæst med tiden SAGE Two .... Clap
Jacomo
Til top
Jørgen Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jørgen S Avatar

Tilmeldt:: 04 Maj 2006
Geografisk: Cph
Status: Offline
Beskeder: 1242
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørgen S Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Feb 2012 kl. 15:27
Big smilePer - kunne ikke lade være med at holde mig vækBig smile
Jeg har, som tidligere skrevet i en tråd, haft fingerne i en One... mener det vare en 9 fod, men måske 9,6 Embarrassed kl 6 - (pinligt at man ikke kan huske dette) det var en gang i det tidlige efterår. Dyr stang, men man får altså valuta for pengene vil jeg mene. Jeg syntes den kastede let og ubesværet og laaaaaaaaaaangt når det var nødvendigtClap - en stang der sparker røvShocked... og ville god eje en kl. 5
 
Two/One
Jeg er meget glad for min Hardy Angel 13fods... men er spændt på om Sage TwoBig smile er bedre/anderledes
 
/J


Redigeret af Jørgen S - 23 Feb 2012 kl. 15:40
Til top
Søren Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
skn

Tilmeldt:: 12 Dec 2003
Status: Offline
Beskeder: 182
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér skn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Feb 2012 kl. 15:43
Hej
 
De bedste til at svare på hvornår Sage ONE kommer som tohånds, må være Sage.
Jeg har derfor skrevet til Sage og fået svar: De forventer, at der vil komme tohånds senere på året.
 
Søren 
Til top
Nicolai Mortensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
NicolaiMortensen

Tilmeldt:: 20 Feb 2012
Status: Offline
Beskeder: 2
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NicolaiMortensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Mar 2012 kl. 16:27
Mange tak. Ved i tilfældigvis om Grünwald har lavet andre test af stænger? 
Til top
Lars C. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DNA7 Avatar

Tilmeldt:: 29 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DNA7 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Mar 2012 kl. 16:32
Til top
Nicolai Boss Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nicolai

Tilmeldt:: 14 Dec 2003
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 213
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nicolai Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Apr 2012 kl. 21:16
Har hørt at Sage ONE i DH-udgaven lander i UK i maj-juni 2012, mens hjemlige forretninger først forventer levering sidst på året eller primo 2013.

/Boss
Til top
Ole Hansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
High Speed Avatar

Tilmeldt:: 15 Sep 2003
Status: Offline
Beskeder: 84
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér High Speed Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Apr 2012 kl. 07:51
De nye "ONE" tohåndsstænger kommer i klasse 5-10 og switch stængerne i klasse 4-8.
Ja, du læste rigtigt, fra klasse 4; designet til nymfefiskeri i de brede floder i det amerikanske mid-west og west.
Få et glimt af stængerne her og læg mærke til det "nye" down-locking hjulholder set-up: http://www.youtube.com/watch?v=eb_38ZsFU7A
Til top
Jim Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jimjensen Avatar

Tilmeldt:: 21 Maj 2005
Geografisk: Sdr. Jylland
Status: Offline
Beskeder: 359
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jimjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Apr 2012 kl. 08:17
Super, glæder mig til at se / får stængerne i hånden ;-)
Kunne dog godt tænke mig at vores super gode kaster / analytikker Lasse Karlson ville kommentere på det med den lette vægt, høj linehastighed, og smalle linebuer, det virker lidt "salgsagtig" på mig ;-)
 
Til top
Henrik M. Lomholt Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Creekking Avatar

Tilmeldt:: 11 Jan 2003
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 273
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Creekking Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Apr 2012 kl. 08:53

Du har ret Jim. Det er den samme sang hver gang, der kommer en ny serie. Man køber sig fattig, indtil man finder ud af, at der rent faktsik ikke er sket nogen større landvindinger sinde RPL-serien så dagens lys for føje år tilbage. Alligevel, synes jeg nu, at en 20% lettere klinge med min. de samme kasteegenskaber som Z-Axis 2-hånds lyder lovende. Jeg er i hvert fald enig, at man har brug for god træning op til en uges laksefiskeri med 15'eren. Så lettere må da være en fordel.Ermm

Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Apr 2012 kl. 20:39
Citat: jimjensen

Super, glæder mig til at se / får stængerne i hånden ;-)
Kunne dog godt tænke mig at vores super gode kaster / analytikker Lasse Karlson ville kommentere på det med den lette vægt, høj linehastighed, og smalle linebuer, det virker lidt "salgsagtig" på mig ;-)
 
 
Hej Jim
 
Hvis det ligner en and, går som en and og siger som en and, så er der ret stor sansynlighed for at det er en and....
 
Mvh
Lasse
 
Ps. Tak for de fine ord Embarrassed
Til top
Ole Hansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
High Speed Avatar

Tilmeldt:: 15 Sep 2003
Status: Offline
Beskeder: 84
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér High Speed Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Apr 2012 kl. 08:45

På opfordring kommer her listen over de kommende Sage One to-håndsstænger. Læg især mærke til at switch stængerne er kortet en kvart fod ned ift. TCX samt den "kompakte" 13' #10 stang. Desinget til overhåndskast/ stiper fiskeri fra kysten på den amerikanske østkyst, men stangen har helt sikkert også potentiale til skandinavisk synkelinefiskeri.

Switch:

11´6´´ # 4

11´6´´ # 5

11´6´´ # 6

11´6´´ # 7

11´6´´ # 8

 

To-hånds:

12’6’’ # 5

12’6’’ # 6

12’6’’ # 7

13’6’’ # 7

13’6’’ # 8

14’     # 9

13’     # 10

15’    # 10

 

 

 

 

Til top
Henrik M. Lomholt Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Creekking Avatar

Tilmeldt:: 11 Jan 2003
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 273
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Creekking Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Apr 2012 kl. 09:52
Uha, det kunne være spændende med en 12'6 # 6 - Helt let og delli Tongue Lige til en gang snigerpürsch efter sølvtøj
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres