Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

lim til filt såler?

 Besvar Besvar
Forfatter
michael hansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
michael kastrup dk Avatar

Tilmeldt:: 20 Jan 2011
Geografisk: amager
Status: Offline
Beskeder: 46
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér michael kastrup dk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: lim til filt såler?
    Sendt: 29 Feb 2012 kl. 20:17
Hej der ude.
 Da begge mine filt såler på mine neropren vaders er ved at falde af så må de jo have lidt lim men hvad?
Mvh Michael
Til top
Jan Johansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Johansen Avatar

Tilmeldt:: 04 Apr 2003
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 717
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Johansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Feb 2012 kl. 20:23
Jeg må sige at jeg vil anbefale dig at gå til en skomager.
 
Jeg har lige haft en operation af samme art med mine vandrestøvler, og jeg mente at kontaktlim ville være løsningen (når det bliver brugt efter anvisningen) Men, to gå-ture i skoven, så var sålen røget af igen.
 
Jeg spurgte, ved anden anledning hos en sko-forretning, hvad de anbefaler til dette, og jeg blev henvist til skomageren.
 
De har nok noget lim, vi andre ikke kan købe.
 
Så, tag dine ting med derhen og forelæg dit ønske. I bedste fald virker det.
 
/Jan
Til top
Anders Larsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
silver doctor

Tilmeldt:: 19 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 17
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér silver doctor Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Feb 2012 kl. 20:33
Hej,

Jeg har haft succes ved at bruge ekspanderende isocyanatlim, som du kan købe i en tømmerhandel.  Efter påsmøring af limen har jeg med bræddestumper og skruetvinger spændt sålen mod støvlen. Efter 12 timer kan tvingerne fjernes og det overskydende lim fjernes med en kniv. Undgå at få limen på huden. Det klistrer og bliver hårdt og skal slides af.

Når den gamle sål er blevet tynd har jeg blot limet den nye nedenunder uden at fjerne den gamle. Det har holdt udmærket.

Mvh

Anders
Til top
Lars C. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DNA7 Avatar

Tilmeldt:: 29 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DNA7 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Feb 2012 kl. 21:31
Hej Michael
 
Eneste rigtige lim at bruge til formålet er denne...
 
 
...og så er prisen ovenikøbet helt rigtig, plejer faktisk selv at give en halv gang mere for samme bøtte ! Thumbs Up
 
Der skal ikke spares på limen, men det kræver, som så meget andet, at forarbejdet er i orden ! Smile
 
Du skal først og fremmest have renset dine gamle såler helt i bund, det gør du nemmest ved at lave en balje rent vand, og så skrub sålerne fri for sand/ salt med en af de her "grønne" grydesvampe ! Du skal nok bruge 2-3 hold vand, før end de er helt rene, herefter skal de tørre helt op !! (kan nemt tage flere dage ved radiatoren !)
Du kan med fordel forlime sålen (primært nye såler !), så den bliver ordentlig mættet, lad den ligge et døgns tid, smør efterfølgende begge flader med lim, lad det tørre godt op, hvorefter du samler fladerne (skal være præcist første gang, du får nemlig ikke flere chancer !)Wink
Herefter tager du f.eks. en mukkert og banker fladerne godt sammen, hvorefter du tager noget billigt malertape, og vikler stramt omkring støvlerne, så sålerne med sikkerhed slutter helt tæt i kanterne !! Herefter skal de bare tørre godt op, gerne en uges tid, inden du smider dem under vand igen... Smile
Til top
Allan T. Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ATH. Avatar

Tilmeldt:: 05 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 236
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ATH. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Feb 2012 kl. 23:11
Brug Sikaflex-252 hvis du kan skaffe det, så holder det 100%. Husk blot at varme limen godt igennem på f.eks en radiator, så det er godt varm og flydende, og lidt grov sandpapir under støvlen inden limning!
 


Redigeret af ATH. - 29 Feb 2012 kl. 23:15
Til top
michael hansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
michael kastrup dk Avatar

Tilmeldt:: 20 Jan 2011
Geografisk: amager
Status: Offline
Beskeder: 46
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér michael kastrup dk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Mar 2012 kl. 21:23
Tak for info.
Jeg tror at det bliver sikaflex hvis det kan skaffes.
K og B
Michael
Til top
Jesper Vang Møller Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Woolly Bugger

Tilmeldt:: 18 Okt 2009
Status: Offline
Beskeder: 95
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Woolly Bugger Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Mar 2012 kl. 21:32
Hej Michael,
 
For et par år siden smed mine vadestøvler begge deres filtsåler og jeg kiggede rundt på nettet efter en løsning. Jeg mente det måte væære noget meget specielt der skulle til, men på Global Flyfisher fandt jeg en step-by-step til hvordan man gør med kontaktlim og filtsåler.
 
Jeg gav det et skud og fik t rigtigt godt resultat. Havde ikke problemer med sålerne siden, så gå på siden og led efter den artikel - og gør nøjatigt som der står og vær nøje med at rense/slibe limefladerne.
 
Mvh
 
Jesper Møller
Til top
Jan Johansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Johansen Avatar

Tilmeldt:: 04 Apr 2003
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 717
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Johansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Mar 2012 kl. 21:38
Global Flyfisher-artiklen er her:
 
Til top
Ib R. Larsen. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ibrl

Tilmeldt:: 03 Jul 2004
Geografisk: Vestsjælland.
Status: Offline
Beskeder: 121
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ibrl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Mar 2012 kl. 22:58
Hej Michael.
Hvis du har garanti på dine waders, så behøver du ikke at bøvle med det, brug garantien.
Mvh Ib.
Til top
Michael Thomassen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Milo Avatar

Tilmeldt:: 03 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 98
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Milo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Mar 2012 kl. 08:08
Jeg har også prøvet alle mulige fancy slags lim, 2-komponent og jeg ved ikke hvad. En dag sagde en kammerat " har du prøvet kontaktlim?" det gjorde jeg, og
sålen holder endnu, og det er vel 6-7 år siden.
Til top
Henrik Erichsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Sofus_100

Tilmeldt:: 09 Jul 2008
Status: Offline
Beskeder: 349
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Sofus_100 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Mar 2012 kl. 08:51
Jeg har alle dage brugt kontakt lim fra Bauhau til filtsåler på min Chota støvler, og det virker fint når blot man følger anvisningerne...

Fladerne skal være rene, begge flader skal påføres limen VED STUE TEMPERATUR.. når de er så tørre at din finger kun lige klæber til limen kan de 2 dele sættes sammen.. men du har kun 1 skud i bøssen for det tager altså fat med det samme..
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres