Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Line til amb. Orra sx

 Besvar Besvar
Forfatter
Morten Bach Madsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mortenxxx

Tilmeldt:: 10 Okt 2003
Status: Offline
Beskeder: 142
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mortenxxx Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Line til amb. Orra sx
    Sendt: 02 Mar 2012 kl. 11:23
Har købt dette lille kastehjul

som skal bruges til let kastefiskeri (10-15gr).. (havørred, hornfisk, aborre osv.)

Hvilken line ville være den bedste til et sådan hjul og fiskeri.

har en stor spole med noget 0,15 power pro, som jeg bruger på mine andre hjul,
men vil en tyndere line være at foretrække. Brudstyrken vil jo ikke være et problem til dette fiskeri.



Redigeret af Mortenxxx - 02 Mar 2012 kl. 11:24
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Mar 2012 kl. 12:26

Lille og lille - det er i min verden et mellemstort hjul. Hvis du er vant til multihjul, så brug bare den fletline du har. Du kan godt bruge en tyndere, men det kræver rutine. Hvis du ikke er vant til multihjul, så brug endelig ikke fletline men monofil. En 0,25 eller 0,30 vil nok passe.

Jeg bruger selv både flet og monofil til multihjul. Fletline hvor vandet er dybt eller strømmen stærk fordi jeg ellers ikke kan holde kontakt. Monofil på kysten og hvor der skal lange kast til. Min normale monofil er 0,30, men jeg går helt ned på 0,16 ved UL. Den holder ca. 1 kg og sidder på et top tunetShimano Conquest 51, et ekstremt lille multihjul som ville passe fint i et dukkehus, men i øvrigt er en drøm at kaste med.
 
Mvh. Peter
Til top
Morten Bach Madsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mortenxxx

Tilmeldt:: 10 Okt 2003
Status: Offline
Beskeder: 142
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mortenxxx Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Mar 2012 kl. 12:44
Jeg kunne måske være fristet til at prøve med noget monofil line selvom det er mange år siden jeg brugte sådan noget.
Synes det er som at fiske med en elastik. Men monofil har vel også udviklet sig gennem tiderne ?
umiddelbart synes jeg 0,25-0,30 lyder voldsomt. Så er en 0,15 fletline vel at foretrække? Eller betyder dim. ikke så meget til mulithjul.
Jeg er vandt til at kaste med multi hvor jeg har 0,15 power pro på.
Men synes da mit nye amb. orra virker noget mindre. Kan da næppe blive miindre for så kan man da ikke have sin tommelfinger der.

Findes der en god uelastisk monofil på 0,20 som også har en anvendelig brudstyrke ?
Til top
Nicolai Ulrik Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NicolaiH Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 571
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NicolaiH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Mar 2012 kl. 13:22
Nanofil kunne være et bud. Lidt stiv, højere brudstyrke end mono. Uelastisk.
Mvh.
Nicolai Ulrik Hansen
www.idus.dk
www.rimte.dk
www.fiskogfri.dk
Til top
Morten Bach Madsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mortenxxx

Tilmeldt:: 10 Okt 2003
Status: Offline
Beskeder: 142
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mortenxxx Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Mar 2012 kl. 13:31
Citat: NicolaiH

Nanofil kunne være et bud. Lidt stiv, højere brudstyrke end mono. Uelastisk.

Har jeg også kigget på--  Men på jan&bo hjemmeside står der at den ikke kan bruges på multihjul
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Mar 2012 kl. 13:37
0,25 til 0,30 monofil er ikke voldsomt på multihjul. Du kan sagtens gå ned i 0,20, men kaster nok ikke længere af den grund. Fordelen ved 0,30 er at den ikke er så elastisk. Fordelen ved multihjul er at kastelængden ikke påvirkes meget af linetykkelsen (i modsætning til fastspole). Derimod vil fletline ikke kaste så langt som monofil på multi. Jeg benytter Yo-zuri hybrid på mine hjul når det skal være monofil. Det er den bedste jeg har prøvet (og så er den billig), men den skal skaffes fra udlandet.
 
Min regel for monofil på multihjul er at der skal være ca. 2 x kastelængden på spolen, ud fra det finder jeg linetykkelsen. Samme regel i øvrigt for fletline.
 
Mvh. Peter
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum