Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Valg af båd

 Besvar Besvar
Forfatter
Andreas Kronborg Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Asferg

Tilmeldt:: 03 Aug 2011
Status: Offline
Beskeder: 28
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Asferg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Valg af båd
    Sendt: 14 Mar 2012 kl. 17:52
Hej derude

Jeg skal have mig en båd!

Inspireret af Fisk og Fri, har jeg især kig på Linder modeller, som jeg vil have lavet platform på. 

Men er der nogle herinde som har erfaringer med Linder både. Jeg kigger især på 400 Sportsman modellen. 
Af fordele:

Stabil, forholdsvis let, næsten ingen vedligeholdelse.

Ulemper:

Tja... Kender den jo ikke. Nogle der har noget?

Nogle der kender til Linder 410 Fishing? Den er jo meget let, men også en smule billigere end 400 Sportsman.

Det er planen (please bankdame, sig nu ja!) at der skal en frontmonteret motor på. Hvis den skal bruges til lidt fiskeri på kysten, skal jeg så op i en 75 lb? Ikke trolling, men fiskeri med flue osv. 

Jeg vil blive meget glad, hvis der er nogle der vil byde ind med de erfaringer I har.

Mvh

Andreas
Til top
Lars C. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DNA7 Avatar

Tilmeldt:: 29 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 788
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DNA7 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Mar 2012 kl. 18:04
Til top
Dennis Jørgensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
zinkoid

Tilmeldt:: 12 Nov 2010
Geografisk: Horsens
Status: Offline
Beskeder: 63
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér zinkoid Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Mar 2012 kl. 18:57
Se evt. denne side. Med mindre du har lagt dig fast på Linder. 
 
 
Jeg har selv kig på Magnus BB 445
 
Dennis


Redigeret af zinkoid - 14 Mar 2012 kl. 19:00
Til top
Andreas Kronborg Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Asferg

Tilmeldt:: 03 Aug 2011
Status: Offline
Beskeder: 28
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Asferg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Mar 2012 kl. 20:11
Tak for link!

@Dennis

Jeg har også kigget på dem, men før du har fået motor, frontmonteret og trailer er man jo oppe i noget der ligner 65.000 - Mindst!

Men den er bestemt interessant, men hvis der er nogle derinde der har erfaringer med den, hører jeg meget gerne om den også. 
Den har ikke ret meget platform i hækken, og det er lidt ærgeligt efter min mening. 
Til top
jesper b pedersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
jbp

Tilmeldt:: 20 Jul 2005
Geografisk: dk
Status: Offline
Beskeder: 42
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jbp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Mar 2012 kl. 20:36
Til top
jesper b pedersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
jbp

Tilmeldt:: 20 Jul 2005
Geografisk: dk
Status: Offline
Beskeder: 42
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jbp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Mar 2012 kl. 20:42
Til top
Hans Graversgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
graversgaard Avatar

Tilmeldt:: 12 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 443
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér graversgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Mar 2012 kl. 21:07
hej Andreas, jeg har en lille Buster (faktisk en sunbuster). det er en herlig aluminiumsjolle, jeg tror den er små 4 meter. det er ikke nemt at finde folk der rent faktisk VED noget om alubåde her i DK. jeg fandt www.fiskesnack.com en rigtig god fiskerhjemmeside, du skal ind i forum, og godt langt ned af siden så finder du båtsnack, og der handler det om både - og svenskerne ved masser om alubåde.  prøv at søge på: linder versus buster foreksempel. Linder er en enkeltskrovsjolle, den larmer mere end buster. pas på iøvrigt med at løfte tyngdepunktet på de små joller, det gør den mere ustabil. Min buster kan udmærket fiskes fra den næsten flade dørk -  uden at man skal løftes op på en platform -  det er faktisk næsten det eneste jeg bruger den til.
held med det, jeg er meget glad for min alubåd (selvom den faktisk lækker lidt i nitterne)(det er en gammel busterjolle jeg har)
mvh hcg
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Mar 2012 kl. 21:20
Det er altid spændende når man skal have en ny båd.
Men jeg vil på det kraftigste anbefale dig at se bort fra det firma den hedder Nydam Både og ligger i sønderjylland.
Det er min erfaring at servicen er i bund, produktet er så dårligt at det grænser til utroligheden.
Men køb en dobbeltskroget, hvis det er "plastik" ellers er alu.bådene helt fine.
Til top
peter andersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
p.andersen

Tilmeldt:: 05 Maj 2009
Status: Offline
Beskeder: 98
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér p.andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Mar 2012 kl. 21:20
Hej Andreas.
Jeg kan godt forstå, hvis du er interresseret i en Lindner 400 Sportsman. Jeg er selv den lykkelige ejer, af en sådan "tingest", Til det lette, kystnære fiskeri er det en super båd. Jeg har den stående på en trailer og sætter den i vandet, alene uden problemer.
Min er styrepultsmodellen, med en 10 hk. Yamaha og sættet fungerer, til mit behov, optimalt. Den er stabil, let, med gode sejleregenskaber, og er ikke mere levende, end en tilsvarende glasfiberbåd. Jeg fisker udelukkende i Lillebæltsområdet, Kolding og Gamborg Fjord, og udelukkende med flue. For mig fungere den optimalt, jeg bruger ikke fiskeplatform.
Det er en enmandsbåd, der er ikke megen plads til to personer. Den er meget vindfølsom, hvis det skulle blive nødvendigt at ro båden, kommer man på en stor opgave, hvis det ikke er vindstille. Da det er en lille båd, skal man heller ikke tage vejrmæssige chancer. Hvis man er opmærksom på disse begrænsninger, får man, efter min mening, ikke meget der er bedre. Jeg vil dog anbefale 15 hk, da det vil mindske transporttid på vandet. Med 10 hk. sejler den, med en voksen mand, ca 20-22 knob, med 15 hk, løber den nok ca 25-26 knob, hvilket er rigeligt.Styrepult eller ikke, er en smagssag, men jeg føler den er meget stabil, når man sidder midt i båden under sejlads. Når jeg fluefisker står jeg op i båden, den opføre sig meget roligt, Jeg kan, selv om jeg står på rælingen og vipper, ikke vælte båden. Kan kun anbefales.
Held og lykke
 
Vh.
Peter Andersen
Kolding.
Til top
Andreas Kronborg Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Asferg

Tilmeldt:: 03 Aug 2011
Status: Offline
Beskeder: 28
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Asferg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Mar 2012 kl. 21:58
Tak for de mange svarene!

Jeg kan se at jeg har glemt en meget vigtig detalje!

Jeg fisker stort set kun efter predatorfisk i jyske søer. Ved ikke hvorfor det er forsvundet fra indlægget!Hovedsageligt Jerkbait fiskeri og dørgning når man skal finde fiskene. 
 Det er kun meget lidt, jeg vil ud og fiske på kysten. 1-3 gange om året! Og det kun i godt vejr...

@Peter Andersen

Du skriver det er en enmandsbåd... Jeg regner da med at jeg skal have 1 kammerat med, og var ude at se på en idag. Jeg synes det er en fin størrelse til to. tænker du stabilitet eller hvad?

fedt fedt fedt med så mange svar og links. Tjekker det ud imorgen... Det er jo onsdag og lillemor kalder. 
Til top
Andreas Kronborg Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Asferg

Tilmeldt:: 03 Aug 2011
Status: Offline
Beskeder: 28
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Asferg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Mar 2012 kl. 22:03
Forresten... en 410 Fishing; Er der nogle der har erfaringer med den?
Til top
Morten Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Utæmmet.

Tilmeldt:: 01 Mar 2011
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Utæmmet. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2012 kl. 00:14

Hej Andreas.

 
Der er sikkert en rigtig god grund til, at du er forelsket i en alu. båd?!?
 
I alle tilfælde, så synes jeg, at glasfiber er et bedre valg (indforstået økonomisk bedre) - på den helt lange bane!
 
PRIS:
Køber du en 2-3 år gammel glasfiber-jolle, så er den meget imødekommende prismæssigt - Du kan nemt finde en troværdig brugt jolle til 10000 kr. f.eks. en Kegnes 408 eller en 14" Limbo...
 
Hvis du køber en nyere brugt glasfiber-jolle, så kommer dit "sejlereventyr" formentlig ikke til at koste dig ret meget, hvis du en dag mister interessen - En velplejet glasfiber-jolle appellerer meget bredt, herunder til andre end lystfiskere - gensalgsværdien er alt andet lige høj.
 
Desuden er glafiber-jollen SÅ forholdsvis billig, at det er mere nærliggende, at du får lov til at beholde den, når du en dag skal lege far, mor og børn.
 
VEDLIGEHOLD:
Uanset hvilken type du vælger, så vil jollen før eller siden få en skavank, der kræver vedligehold, eller måske en reparation..
 
En glasfiber jolle er utrolig nem "at danse" med mht. vedligehold og reparation, det kræver kun almindelig behændighed at abejde i glasfiber. Hvis en alu-jolle en dag skal istandsættet korrekt, så kræver det "særlige" forudsætninger.
 
Materialets beskaffenhed, sammeholdt med et tyndt skrog stiller særlige krav til f.eks en svejsning i skroget, det vil sige, at du før eller siden skal åbne tegnebogenSmile
 
Som anført ovenstående, så vurderer jeg, at en glasfiber-jolle er en mere alsidig og prisvenlig løsning - Den tåler nemt at blive "parkeret" på et muslingerev eller undtagelsesvist en hårdhændet tur til standkanten.
 
Linder 410 fishing:
Hvis du dagdrømmer om en decideret robåd, så er den sikkert fin, men den bådtype er simpelthen ALT for urolig i vandet, ihvertfald til fiskeri oprejst.
 
Du skal utvivlsomt gå efter en jolle, som er langt meget mere sidestabil - uanset om du vælger glasfiber eller alu. Hvis du ser på bundprofilen, f.eks på en Buster xs, så er den temmelig flad, derfor er den langt mere stabil - til søfiskeri.
 
Hvis du overvejende skal fiske i søer, så ville jeg kigge efter en 14" Limbo - den er meget sidestabil, forholdsvis bred, nem at købe/sælge igen og billig. (En nyere Limbo med motor og trailer koster 25-30000. kr)
 
Uanset - Så må du have god fornøjelse!
 
Venligst
Morten
 
 Dét er en sidestabil jolle


Redigeret af Utæmmet. - 15 Mar 2012 kl. 18:23
Til top
Tommy Silberg Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Silberg

Tilmeldt:: 22 Jan 2005
Geografisk: Midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 30
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Silberg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2012 kl. 08:11
Mojn Andreas!
Som det bliver sagt ovenfor er 410 (og osgå 440) fishing MEGET mere ustabil end en Sporstman. Det bliver en vaklende (og potentielt våd) fornøjelse at 'jerke' fra en platform i en 410 fishing. Desuden er den generelt smal og bliver smallere ned mod hækken.
Har selv Sportsman 400 med 15 HK Honda og 55 lbs Riptide - Det spiller bare!
 
Knæk og bræk med at finde din nye baby Smile 
Til top
Karsten Eckardt Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kariec

Tilmeldt:: 08 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 128
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kariec Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2012 kl. 11:51
Når der er langt flere alubåde i Sverige og Finland, hænger det sammen med, at disse lande har mange søer og det er sådanne beskyttede farvande små alubåde er lavet til. Ikke til kyst eller hav. Jeg kan slet ikke lide at du skriver Linder 400 (kun 125kg) og så montering af platform. I mine øjne er det lig med at bede om problemer. Jeg har selv en SeaExplorer 465, som vejer det dobbelte, og jeg kunne ikke drømme om at flytte tyngdepunktet op i højde med sidebænkene, hvilket er det du beskriver. Jeg sejler i Limfjorden og har stor fornøjelse af min jolle. Selv om den er kategori-C godkendt, sejler jeg ikke ud, hvis det blæser mere end 7-8 sek/m. Safty first.
Til top
Toke Hermann Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Toke Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 51
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Toke Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2012 kl. 13:03
hvis det er så har jeg en 440 fishing til salg Smile fed båd men jeg mangler muligheden for at kunne sejle med lidt fart, og jeg leger også med tanken om at bygge kasteplatform på den og jeg tror ikke at den bliver helt stabil med den v bund den har.
Til top
Andreas Kronborg Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Asferg

Tilmeldt:: 03 Aug 2011
Status: Offline
Beskeder: 28
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Asferg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2012 kl. 22:46
@Toke

Den får du ikke serveret særlig godt, med det indlæg:)
Til top
René Jespersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René Jespersen77

Tilmeldt:: 20 Nov 2011
Status: Offline
Beskeder: 184
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René Jespersen77 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Mar 2012 kl. 07:42
Jeg er den lykkelige ejer af en QuickSilver 465. Fantastisk båd til en super pris. Den sejler godt og er meget stabil, og jeg har monteret kasteplatform i den, uden problemer! Den kan virkelig anbefales til sø og brakvand!!
Til top
leif lunde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lunde

Tilmeldt:: 28 Nov 2003
Geografisk: nordsjælland roskilde fjord isefjorden øresund
Status: Offline
Beskeder: 260
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lunde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Mar 2012 kl. 08:53
hej andreas. prøv at kigge på kano og kajak butikkens hjemmeside,de har under joller en fin lille 2 mands fiskejolle den der hedder Pelican predator dlx .leif lunde.
Til top
Henrik Vraa Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
vraap

Tilmeldt:: 16 Aug 2005
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 32
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér vraap Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Mar 2012 kl. 09:50
Hej Andreas
Jeg har en Linder 400 med en 25hk motor og centerkonsol som jeg både troller og kastefisker fra. Det er iøvrigt den sidste i en lang række af både jeg har fisket fra og jeg elsker den :-) 
Den kan du få en tur i hvis du har lyst
Jeg bor i Stevnstrup så det er hvis tæt på dig
Til top
Toke Hermann Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Toke Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 51
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Toke Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Mar 2012 kl. 10:27

@andreas. det ved jeg godt Smile det var også mest for at give min vudering af denne bådtype.

Til top
 Besvar Besvar

Skift forum