Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Slibe og forme rav?!

 Besvar Besvar
Forfatter
Jan Johansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Johansen Avatar

Tilmeldt:: 04 Apr 2003
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 717
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Johansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Slibe og forme rav?!
    Sendt: 14 Mar 2012 kl. 20:23
Jeg har fået en god idé, men jeg aner ikke hvordan jeg skal gribe den an, umiddelbart.
 
Men, hvilket værktøj er nødvendigt for at slibe i rav, og bore i rav? (sidstnævnte er nok en boremaskine, så den ligger vel lige til højrebenet)
 
Når jeg siger "slibe", så skal rav i en drejebænk og formes i en speciel form. Men, er det noget man kan lave selv, eller skal man omkring en smykkeforretning?
 
Problemet er også at jeg skal bruge et ret stort stykke rav, 6-7 cm langt i den færdige form, så prisen er også en ret væsentlig faktor, i tilfælde af at jeg skal ud og købe i forretning (uden at vide overhovedet hvad rav koster)
 
/Jan
 
 
Til top
Jan Johansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Johansen Avatar

Tilmeldt:: 04 Apr 2003
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 717
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Johansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Mar 2012 kl. 20:38
Okay, så fandt jeg selv en hjemmeside (en guldsmed) som skriver at man kan slibe med alm. sandpapir, og vandslibepapir i meget fine kornstørrelser.
 
Så mangler jeg kun at finde en klump rav på størrelse med en tennisbold?!?!?
 
 
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Mar 2012 kl. 20:47
Jan -
rav er et meget forskelligt og komplekst materiale, og det er det enkelte stykke der afgør metoden. Men det er nok de færreste der vil spænde et større stykke rav op i en drejebæk og forsøge sig frem. Derfor slibes de fleste ravstykker i hånden dvs at 'operatøren' hele tiden følger med i modstand og hvordan materialet opfører sig (hvilket sikkert kræver en del erfaring når vi taler maskiner)
Da rav idag kan laves/købes i 'metermål' - bl.a. er polakkerne 'verdensmestre' i at levere ravsmykker med snart sagt alt indeni (du ka' sikkert på en klump med en Iphone eller lign.) Men et faktum er - at ravstøv 'støbes' sikkert vha komplicerede limtyper til store ensartede stykker og kan derfor bearbejdes meget mere frit end den helt ægte vare (selvom det også er rav - blot ikke formet af naturen)
Hardy har lavet agn i rav - og visse ældre engelske agnfabrikanter har også forsøgt sig - men uden den store succes.
Dette blot til info
 
mvh
Heinz   
Til top
Niels Corfitz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ncorfitz Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Birkerød
Status: Offline
Beskeder: 106
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ncorfitz Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Mar 2012 kl. 20:50
Hej Jan
Når du har brugt sandpapir / vandslibepapir til at slibe med, kan du bruge alm. tandpaste til at polere.
Det giver en flot finish på ravstykket.
mvh.
Niels
Til top
Jørgen Frost Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Asafrost Avatar

Tilmeldt:: 28 Feb 2011
Status: Offline
Beskeder: 25
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Asafrost Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Mar 2012 kl. 20:52
Du tager en kniv og en spand med i skoven og "malker" en række træer for harpiks. Form en klump, læg det i saltvand og vent nogle år......Mange år.
 
Der findes dog et materiale der hedder kunstigt rav. Prøv at google.
 
Til top
Claus M Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fiskefreak Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Geografisk: Mariagerfjord
Status: Offline
Beskeder: 788
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiskefreak Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Mar 2012 kl. 20:52
Måske du kan finde hjælp med en ravklump her
 
 
Der er masser af læsestof hvis du googler lidt - en vigtig ting hvis du får fat i et stykke ubehandlet naturrav er at behandle det som nedenstående hvis du da eller ønsker det skal være klart.
 
Behandling
Det meste rav er uklart mælket eller brunligt. Uklarheden skyldes som regel mange meget små luftblærer. Kommercielle interesser medfører ofte, at den type rav klares ved hjælp af kogning i raps- eller andre vegetabilske olier. Foretages behandlingen i en autoklave, kan der desuden tilfæres kvælstof, som yderligere gør det matte rav mere glansfuldt.
 
Østeuropæisk rav er ikke så dyrt - de grave det op i gruber med maskiner.
 
Mvh
 
Claus, som har ravklumpen du mangler men ikke vil sælge den Big smile



Redigeret af fiskefreak - 14 Mar 2012 kl. 20:56
Venligst
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Mar 2012 kl. 21:02
Hej Jan

Jeg har tilbragt en del timer i den nu afdøde Aage Hansens værksted i Thyborøn. Han er nok bedre kendt som Rav-Aage. Det var meget fascinerende at se ham arbejde med ravet. Men det gav også respekt for håndværket, og jeg ville i hvert fald ikke selv kaste mig ud i at arbejde med ravklumper i en størrelse, der bestemt ikke koster gratis. Uden at jeg i øvrigt skal give mig ud for at vide meget om den slags.

Johan
Til top
Jørgen Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jørgen S Avatar

Tilmeldt:: 04 Maj 2006
Geografisk: Cph
Status: Offline
Beskeder: 1242
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørgen S Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Mar 2012 kl. 21:51

Hej Jan

Jeg har gennem årene fundet meget rav, stykke op til... også meget meget store, flere hundrede gram/stk. Jeg sliber selv mit rav.... på en ganske alm. slibemaskine der er skruet fast på arbejdsbordet... den ene ende af slibemaskine er der en alm. borepatron hvor jeg sætter en gummipolerskive der kan holde en alm. rund sanpapirskive korn 200. Her sliber og former jeg ravet. Jeg har nogle stof/klude hoveder hvis centerpind passer ind i patronhoved. Her benytter jeg slibevoks til alle ujæbnheder og et andet stofhoved til polervoks... 3-5min arbejde og et stykke rav er forvandlet til...en smuk ting.  Når jeg bore hul i rav, sætter jeg et 1mm bor i porepatronen og føre ravet ind mod boret, meget langsomt og forsigtigt, da varmen får ravet til at flække. Ravet skal tages væk fra boret nogle gange så den hvide borekæren kan komme væk fra borehullet. Skal hullet være større, bore jeg først for med 1mm bor og går gradvis op i tykkelse til den ønskede størrelse...
NU skal du bare ud og lede efter rav... Mit sted hvor jeg finder rav, fortæller jeg ikke, men det regnes for at være et af danmarks bedste steder til at finde rav
 
/J
Til top
mikkel hemmeshøj Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mikkell Avatar

Tilmeldt:: 15 Okt 2003
Status: Offline
Beskeder: 1047
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkell Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Mar 2012 kl. 22:07
jaja... det er fint med alle de råd om selve klumpen... men hvad skal du bruge det til????????

mik
Til top
Jørgen Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jørgen S Avatar

Tilmeldt:: 04 Maj 2006
Geografisk: Cph
Status: Offline
Beskeder: 1242
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørgen S Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Mar 2012 kl. 22:19

Lav en ravkæde ud af stykkerne og giv det til en du har kær... Slib de store stykke, sæt et øsken  en kæde i og giv det til.... eller gem nogle større stykker til der komme børn på besøg og i skal på strande for at led efter rav... lidt snyd, men ungerne finder pæne stykker som vi så sliber til et smykke. Overvejre at lave en fluestang med en ravklum som bunddub... kun fantasien og mængden af rav sætter grænsen. Glæd dig over at finde et stykke rav med insekter i....

 
/J


Redigeret af Jørgen S - 14 Mar 2012 kl. 22:21
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2012 kl. 07:46
Sørensen god morgen.
Det sted kender jeg.......Big smile
Vi ses om ikke så lang tid.Beer
Per
Til top
Jan Johansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Johansen Avatar

Tilmeldt:: 04 Apr 2003
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 717
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Johansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2012 kl. 08:01
Tak for de mange og brugbare råd :-)
 
Jeg må henvende mig til en mere kyndig person, når den tid kommer.
 
Jørgen, måske du vil være mig behjælpelig til den tid. Det er et flot stykke du har liggende ved målebåndet, noget i den størrelse skal bare lige ligge foran mig på kysten.
 
Mik, du er så nysgerrig ;-) men Jørgen er blot ca. 5 cm fra min idé :-)
Til top
Christian Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stikling

Tilmeldt:: 18 Sep 2004
Geografisk: Lillebælt
Status: Offline
Beskeder: 179
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stikling Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2012 kl. 08:26
Rav er "natur" plastik/epoxy
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2012 kl. 08:31
Citat: stikling

Rav er "natur" plastik/epoxy
 
Det lyder bare ikke nær så godt "at lave plastik/epoxy i dèn".........Party
Til top
Jørgen Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jørgen S Avatar

Tilmeldt:: 04 Maj 2006
Geografisk: Cph
Status: Offline
Beskeder: 1242
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørgen S Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2012 kl. 09:09
Citat: stikling

Rav er "natur" plastik/epoxy
 
Dett er rav
 
Dit produkt er
men det er ikke rav
 
/J
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2012 kl. 12:56
Hej Jan.
 
Når talen er på eksperimeter omkring rav, så er der altid penge bundet i enden af det, men jeg jeg vil gøre dig opmærksom på, at du har mulighed for at øve dig på noget kunstigt materiale, der ligner rav.
 
Det er et kunstofprodukt, som bruge i værktøjsindustrien til fjedre og modtryk, med optræk og dybtryk, til blandt andet bildele, døre osv.
 
Tak en snak med vores fælles ven Ole, han ved en masse omkring de ting.
 
Mvh
P.K.


Redigeret af PK - 15 Mar 2012 kl. 12:57
Til top
Bruno Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Boss

Tilmeldt:: 18 Jan 2011
Geografisk: Herning
Status: Offline
Beskeder: 267
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Boss Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Mar 2012 kl. 16:16
Hej
Ja en vådsliber skal der til
Det meste rav kommer ike fra Polen som mange tror men fra Kaliningrad - det tidligere Kønigsberg - en russisk enklave mellem Polen og Baltikum Jeg har selv hentet en del derfra.Detter jordrav og ikke så godt som det der findes i havet  og som du nævner R av Åge bearbejdede med stor dygtighed. . derudover så var det jo Åge der gjorde opmærksom på Cheminovas forurening på Harboøre tange - og man kan  vel sige han gjorde en stor indstas for at redde fjorden - men det er jo en anden historie - men et sympatisk og dygtigt menneske - som desværre ikke er her mere.
Til top
Michael TwisttmannAbildtrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Twisttmann Avatar

Tilmeldt:: 10 Okt 2007
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Twisttmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Mar 2012 kl. 17:31
Men er rav holdbart nok til at bruge som udsmykning på en stang? Kan man ikke få en form for simili som er stærkere... men så er fidusen vel væk, hvis jeg kender dig ret, Jan? Jeg glæder mig i hvert fald til at se hvad det er til... om det er til at udsmykke hjulholder eller i håndtaget eller hvad det nu end er.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres