Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvorfor gogger man store gedder

 Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Tommy Arnoldus Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Tommy A Avatar

Tilmeldt:: 22 Maj 2010
Status: Offline
Beskeder: 19
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tommy A Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Hvorfor gogger man store gedder
    Sendt: 19 Mar 2012 kl. 15:16
Citat: Tommy A

Citat: mahon

Bare et spørgsmål, hvorfor ikke hvis man har tænkt sig at spise den?
En stor gedde giver fine fiskefrikadeller.
 
Hvis den så bare gjorde det.. en 2-3kgs giver væsentligt bedre deller, det samme med andre store fisk jo.
 
Jeg deler Jokkes frustration, men accepterer at sådan er det. Heldigvis er de fleste unge vokset op med C&R så det er formentligt et spørgsmål om tid førend vi "alle" fisker bæredygtigt:)
Er det til at forstå når det er skåret ud i pap P.M.?
Så håber jeg vi er færdige med dit unuancerede pjat. Læs indlæggene ordentligt inden du svarer.
Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
P.M.

Tilmeldt:: 01 Mar 2010
Status: Offline
Beskeder: 508
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P.M. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Mar 2012 kl. 17:31
Citat: Steen Kehler

Citat: P.M.

Citat: Steen Kehler

Citat: Johan

Citat: Steen Kehler


 Nu skriver jeg "man" fordi, at det gælder for alle lystfiskere, da alt lystfiskeri udøves af lyst.


Så når den skønne fiskedag rundes af med at grille fisken over bålet i godt selskab, så er det ren indbildning, hvis man synes, dette er højdepunktet!

Overfor så dyb og omfattende indsigt i alle lystfiskerhoveder må jeg vist give fortabt...Wink

Johan
Så når du ikke fanger noget eller sætter undermålerne ud, så har dit lystfiskeri været formålsløst???
Formålet med lystfiskeri er altså ikke at skaffe mad til grillen og hvis det er højdepunktet at sidde i godt selskab og grille fisk, så er det jo ikke nødvendigt at være lystfisker, så kan du jo bare fange din fisk i garn eller købe din fisk hos fiskehandleren - du har valgt at være lystfisker fordi, at det giver dig livskvalitet.
 
Eller også har du valgt at være lystfisker fordi du godt kan li fisk og at indtagelsen af måltidet kulminationen på en dejlig dag i frisk luft, svære fisk og drillende vinde der gør det svært at placere fluen helt præcist. For nogle er det fiskeriet der essensen af lystfiskeriet, for andre er det måltidet, for nogle tredje er det noget helt andet. Men de er sgu alle lystfiskere.
 
For mig er kulminationen f.eks. når fisken tager fluen - så er bedraget fuldendt og målet nået. Så kan det slimede kræ godt hoppe af for min skyld - fighten siger mig ikke noget og 99 % bliver sat ud igen, selvom jeg også godt kan li fisk.
 
Men sådan er det jo ikke nødvendigvis for alle Steen - det forstår jeg ikke at du og andre ikke forstår!
Fiskeri går nu engang ud på at fange fisk/forsøge at fange fisk.
At det for nogle er kulminationen at spise en fisk, det ændre jo ikke på, at det overordnede formål med lystfiskeri er at tilfredsstille sin lyst til at fange fisk/forsøge at fange fisk - Det er nu engang sådan forståelsen af lystfiskeri er, at folk finder på alle mulige hula-hula ting ved siden af, det ændre ikke på; at fiskeri = at fange fisk/forsøge at fange fisk og Lyst = handlig der giver livskvalitet.
- Så hvis ikke du får en fisk med hjem, så har det været en lorte dag, da du jo ikke har fået opfyldt det du kalder dit formål med at kunne spise en selvfanget fisk.
 
Fighten siger dig ikke noget og du vil gerne have fisken til at hoppe af!!!, okay, så du har altså klippet krogen af dine fluer eller bundet dem på et rør, hvor du ikke bruger krog.???
 
 
Nej jeg fisker med modhageløse kroge - jeg vil gerne have muligheden for at vælge om jeg har lyst til at tage fisken med hjem.
 
Alt det andet om lyst og fiskeri er allerede besvaret andre steder i tråden - jeg er ikke enig med dig i at dine holdninger gælder alle andre.
 


Redigeret af P.M. - 19 Mar 2012 kl. 17:37
Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
P.M.

Tilmeldt:: 01 Mar 2010
Status: Offline
Beskeder: 508
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P.M. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Mar 2012 kl. 17:35
Citat: Tommy A

Citat: Tommy A

Citat: mahon

Bare et spørgsmål, hvorfor ikke hvis man har tænkt sig at spise den?
En stor gedde giver fine fiskefrikadeller.
 
Hvis den så bare gjorde det.. en 2-3kgs giver væsentligt bedre deller, det samme med andre store fisk jo.
 
Jeg deler Jokkes frustration, men accepterer at sådan er det. Heldigvis er de fleste unge vokset op med C&R så det er formentligt et spørgsmål om tid førend vi "alle" fisker bæredygtigt:)
Er det til at forstå når det er skåret ud i pap P.M.?
Så håber jeg vi er færdige med dit unuancerede pjat. Læs indlæggene ordentligt inden du svarer.
 
Ja, jeg må jo erkende at jeg ikke kan følge med på dit niveau LOL
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Mar 2012 kl. 18:54
Citat: P.M.

 
Nej jeg fisker med modhageløse kroge - jeg vil gerne have muligheden for at vælge om jeg har lyst til at tage fisken med hjem.
 
Alt det andet om lyst og fiskeri er allerede besvaret andre steder i tråden - jeg er ikke enig med dig i at dine holdninger gælder alle andre.
 
Nu er det altså ikke en holdning, men derimod en objektive beskrivelse af, hvad lystfiskeri grundlæggende er - at hver enkelt lystfisker kan have andre mål før eller efter fisketuren, det ændre jo ikke på, hvad der sker under fisketuren.
- Tørfluefiskeri, er jo fortrinsvis efter undermålere, så det lyder i mine øre som, at du bevidst udøver C&R fiskeri på undermålere og at du engang imellem får en bifangst af en fisk over mindstemålet - utroligt, at man kan sige til sig selv, at man skam fisker efter fisk til grillen, når fakta er, at man fisker efter undermålere. 
Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
P.M.

Tilmeldt:: 01 Mar 2010
Status: Offline
Beskeder: 508
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P.M. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Mar 2012 kl. 20:26
Citat: Steen Kehler

Citat: P.M.

 
Nej jeg fisker med modhageløse kroge - jeg vil gerne have muligheden for at vælge om jeg har lyst til at tage fisken med hjem.
 
Alt det andet om lyst og fiskeri er allerede besvaret andre steder i tråden - jeg er ikke enig med dig i at dine holdninger gælder alle andre.
 
Nu er det altså ikke en holdning, men derimod en objektive beskrivelse af, hvad lystfiskeri grundlæggende er - at hver enkelt lystfisker kan have andre mål før eller efter fisketuren, det ændre jo ikke på, hvad der sker under fisketuren.
- Tørfluefiskeri, er jo fortrinsvis efter undermålere, så det lyder i mine øre som, at du bevidst udøver C&R fiskeri på undermålere og at du engang imellem får en bifangst af en fisk over mindstemålet - utroligt, at man kan sige til sig selv, at man skam fisker efter fisk til grillen, når fakta er, at man fisker efter undermålere. 
 
Super god humor Steen - "Tørfluefiskeri, er jo fortrinsvis efter undermålere" LOLLOL jeg går du fra det enten er en joke eller en provokation LOL for mener du det seriøst, kan det ikke være meget fluefiskeri du har dyrket!
 
Men det er måske også en objektiv betragtning - eller rettere - fakta ?


Redigeret af P.M. - 19 Mar 2012 kl. 20:28
Til top
Jonas Steenvinkel Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
steenvinkel Avatar

Tilmeldt:: 21 Apr 2003
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 20
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér steenvinkel Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Mar 2012 kl. 20:27
Jeg er sportsfisker.
For mig handler en fisketur ligeså meget om at få mad med hjem, som en omgang foldbold gør det. Det er for sportens skyld, og ikke maden.
Hvis jeg vil have mad, går jeg i Netto.
 
Jeg er ikke fanatisk omkring C&R i det jeg gerne hjemtager spisefisk hvis de er gode spisefisk, og det ikke ødelægger bestanden.

Jeg kunne derfor ALDRIG finde på at hjemtage karper, da de ikke yngler i naturlige danske søer, eller specimene gedder (eller gedder i det hele taget, fordi jeg ikke anser dem som gode spisefisk). En stor gedde er langt mere værd for mig og de andre, der fisker i søen (samt for søen rent biologisk set) i live end død. En 10kgs gedde giver hvad? 6,5kg groft, dårligt kød. I live giver den muligheden for at realisere mange fiskeres livslange drøm om at fange en kæmpe gedde. Det er langt langt mere værd!
 
Ta' nogle små fisk med hjem, men lad sårbare bestande og specimene fisk være.

Når det er sagt, har man som C&R fisker en etisk forpligtelse for at behandle fiskene skånsomt så chancerne for de overlever skadefrit er størst muligt. UL fiskeri med lange fights og mælkesyre er ikke foreneligt med C&R, ligesom at lade fisken rulle rundt på hårdt underlag, eller veje den i gællerne heller ikke er det. Brug et ordentligt net og en vejeslynge, og hvis fisken skal ligge på jorden, så brug en afkrogningsmåtte eller find et blødt og vådt underlag, f.x. græs eller lign. Jeg har fanget massevis af fisk flere gange, hvilket viser, at deres overlevelseschancer er meget meget høje ved ordentlig behandling.
Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
P.M.

Tilmeldt:: 01 Mar 2010
Status: Offline
Beskeder: 508
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P.M. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Mar 2012 kl. 20:33
Citat: steenvinkel

Jeg er sportsfisker.
For mig handler en fisketur ligeså meget om at få mad med hjem, som en omgang foldbold gør det. Det er for sportens skyld, og ikke maden.
Hvis jeg vil have mad, går jeg i Netto.
 
Jeg er ikke fanatisk omkring C&R i det jeg gerne hjemtager spisefisk hvis de er gode spisefisk, og det ikke ødelægger bestanden.

Jeg kunne derfor ALDRIG finde på at hjemtage karper, da de ikke yngler i naturlige danske søer, eller specimene gedder (eller gedder i det hele taget, fordi jeg ikke anser dem som gode spisefisk). En stor gedde er langt mere værd for mig og de andre, der fisker i søen (samt for søen rent biologisk set) i live end død. En 10kgs gedde giver hvad? 6,5kg groft, dårligt kød. I live giver den muligheden for at realisere mange fiskeres livslange drøm om at fange en kæmpe gedde. Det er langt langt mere værd!
 
Ta' nogle små fisk med hjem, men lad sårbare bestande og specimene fisk være.

Når det er sagt, har man som C&R fisker en etisk forpligtelse for at behandle fiskene skånsomt så chancerne for de overlever skadefrit er størst muligt. UL fiskeri med lange fights og mælkesyre er ikke foreneligt med C&R, ligesom at lade fisken rulle rundt på hårdt underlag, eller veje den i gællerne heller ikke er det. Brug et ordentligt net og en vejeslynge, og hvis fisken skal ligge på jorden, så brug en afkrogningsmåtte eller find et blødt og vådt underlag, f.x. græs eller lign. Jeg har fanget massevis af fisk flere gange, hvilket viser, at deres overlevelseschancer er meget meget høje ved ordentlig behandling.
 
Hvis I vil behandle karperne ordentligt så afkrog dem i vandet istedet for at de partout skal op og vejes og fotograferes osv....hvorfor skal den stakkels fisk på land ?
 
Og jeg har ingen problemer med at gentage mig selv - karpen er IKKE en hjemmehørende art, den hører ikke hjemme i den danske natur, det er en indført art på linie med regnbueørreder, fasaner og gud ved hvad ellers vi udsmykker vores "natur" med. Så i min verden fortjener den ingen særlig beskyttelse.
Jeg ved godt at karpefiskerne elsker deres karper, men det ændrer ikke ved at den ikke hører til her.
 
Til top
thomas smed larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
thomassmedlarsen Avatar

Tilmeldt:: 08 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 376
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér thomassmedlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Mar 2012 kl. 21:12
LOL der er bare nogen der VIL starte en kæmpe debat hvor folk hakker på hinanden. 
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Banditterne

Tilmeldt:: 28 Jan 2012
Status: Offline
Beskeder: 32
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Banditterne Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Mar 2012 kl. 21:24
Og så er der desværre altid en enkelt der mener at have patent på sandheden )-: Det er bestemt ikke fordrende for debatten..
 
Og derfor er det altid de samme kradtluskere der sidder og råber ad hinanden herinde. Mange følger med på sidelinien og har sikkert også en masse at bidrage med men holder sig væk på grund af den dødssyge debatkultur der til tider hersker fra visse sider.
 
Jeg kan af gode grunde ikke svare på hvorfor nogle gogger store gedder da jeg ikke selv gør. Jeg fornemmer også at frustrationen snarere bunder i en desperation over den massive nedgang i geddebestanden i lokalområdet. Der er jo ikke så meget at gøre, tal med polakkerne og overbevis dem om at hjemtage mindre fisk og så prøv at få organiseret en særfredning i de mest udsatte søer.
 
Mht til nedgangen af bestanden vil det formodentlig gå i sig selv når/hvis (det sker forhåbentlig ikke) geddebestanden bliver så lille at det ikke er umagen værd at fiske i søen. Så finder de vel andre græsgange og bestanden kan starte forfra med reetablering men det tager selvf. tid.
 
Håber der bliver fundet en løsning. 
Til top
Morten Petersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
MBP

Tilmeldt:: 11 Sep 2011
Geografisk: Årslev
Status: Offline
Beskeder: 53
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MBP Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Mar 2012 kl. 21:42
Citat: steenvinkel

Jeg er sportsfisker.
For mig handler en fisketur ligeså meget om at få mad med hjem, som en omgang foldbold gør det. Det er for sportens skyld, og ikke maden.
Hvis jeg vil have mad, går jeg i Netto.
 
Jeg er ikke fanatisk omkring C&R i det jeg gerne hjemtager spisefisk hvis de er gode spisefisk, og det ikke ødelægger bestanden.

Jeg kunne derfor ALDRIG finde på at hjemtage karper, da de ikke yngler i naturlige danske søer, eller specimene gedder (eller gedder i det hele taget, fordi jeg ikke anser dem som gode spisefisk). En stor gedde er langt mere værd for mig og de andre, der fisker i søen (samt for søen rent biologisk set) i live end død. En 10kgs gedde giver hvad? 6,5kg groft, dårligt kød. I live giver den muligheden for at realisere mange fiskeres livslange drøm om at fange en kæmpe gedde. Det er langt langt mere værd!
 
Ta' nogle små fisk med hjem, men lad sårbare bestande og specimene fisk være.

Når det er sagt, har man som C&R fisker en etisk forpligtelse for at behandle fiskene skånsomt så chancerne for de overlever skadefrit er størst muligt. UL fiskeri med lange fights og mælkesyre er ikke foreneligt med C&R, ligesom at lade fisken rulle rundt på hårdt underlag, eller veje den i gællerne heller ikke er det. Brug et ordentligt net og en vejeslynge, og hvis fisken skal ligge på jorden, så brug en afkrogningsmåtte eller find et blødt og vådt underlag, f.x. græs eller lign. Jeg har fanget massevis af fisk flere gange, hvilket viser, at deres overlevelseschancer er meget meget høje ved ordentlig behandling.
 
Som taget ud af min mund. Har nøjagtig samme tilgang, til mit fiskeri.
Til top
Jonas Steenvinkel Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
steenvinkel Avatar

Tilmeldt:: 21 Apr 2003
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 20
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér steenvinkel Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Mar 2012 kl. 01:32
Citat: P.M.

Citat: steenvinkel

Jeg er sportsfisker.
For mig handler en fisketur ligeså meget om at få mad med hjem, som en omgang foldbold gør det. Det er for sportens skyld, og ikke maden.
Hvis jeg vil have mad, går jeg i Netto.
 
Jeg er ikke fanatisk omkring C&R i det jeg gerne hjemtager spisefisk hvis de er gode spisefisk, og det ikke ødelægger bestanden.

Jeg kunne derfor ALDRIG finde på at hjemtage karper, da de ikke yngler i naturlige danske søer, eller specimene gedder (eller gedder i det hele taget, fordi jeg ikke anser dem som gode spisefisk). En stor gedde er langt mere værd for mig og de andre, der fisker i søen (samt for søen rent biologisk set) i live end død. En 10kgs gedde giver hvad? 6,5kg groft, dårligt kød. I live giver den muligheden for at realisere mange fiskeres livslange drøm om at fange en kæmpe gedde. Det er langt langt mere værd!
 
Ta' nogle små fisk med hjem, men lad sårbare bestande og specimene fisk være.

Når det er sagt, har man som C&R fisker en etisk forpligtelse for at behandle fiskene skånsomt så chancerne for de overlever skadefrit er størst muligt. UL fiskeri med lange fights og mælkesyre er ikke foreneligt med C&R, ligesom at lade fisken rulle rundt på hårdt underlag, eller veje den i gællerne heller ikke er det. Brug et ordentligt net og en vejeslynge, og hvis fisken skal ligge på jorden, så brug en afkrogningsmåtte eller find et blødt og vådt underlag, f.x. græs eller lign. Jeg har fanget massevis af fisk flere gange, hvilket viser, at deres overlevelseschancer er meget meget høje ved ordentlig behandling.
 
Hvis I vil behandle karperne ordentligt så afkrog dem i vandet istedet for at de partout skal op og vejes og fotograferes osv....hvorfor skal den stakkels fisk på land ?
 
Og jeg har ingen problemer med at gentage mig selv - karpen er IKKE en hjemmehørende art, den hører ikke hjemme i den danske natur, det er en indført art på linie med regnbueørreder, fasaner og gud ved hvad ellers vi udsmykker vores "natur" med. Så i min verden fortjener den ingen særlig beskyttelse.
Jeg ved godt at karpefiskerne elsker deres karper, men det ændrer ikke ved at den ikke hører til her.
 
 
Jeg tager langt fra alle karper eller andre fisk ud af vandet, kun de, der er store nok til at jeg vil veje dem. Typisk 10kg for karper og ca 7-8kg for gedder.

At en art ikke er hjemhørende, er da en meget ringe grund til ikke at behandle dem ordentligt? Den logik forstår jeg intet af.
I øvrigt er vores natur ikke i særlig høj grad oprindelig længere, men vi behandler den stadig ordentligt. Har vi stadig noget urskov tilbage i dk???
Vores natur skal der naturligvis værnes om, men vi bliver nødt til at se på en samfundsværdi, og samfundsværdien er langt større ved specimenfiskeri (store individer - ikke bare karper). Som jeg pointerede før, så er værdien ved en fisketur for langt de fleste muligheden i at fange store fisk, ikke mængden af kød i fryseren...
Tilbage til de store gedder, hvis du ikke selv bekymrer dig om kvaliteten af kød, så sæt de store gedder ud for vores andres skyld, så vi kan få mulighed for at fange dem...
Til top
Frederiksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ljf

Tilmeldt:: 14 Nov 2006
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 771
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ljf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Mar 2012 kl. 06:25
"gog" dog denne tråd !
/frede
Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
P.M.

Tilmeldt:: 01 Mar 2010
Status: Offline
Beskeder: 508
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P.M. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Mar 2012 kl. 07:52
Citat: steenvinkel

Citat: P.M.

Citat: steenvinkel

Jeg er sportsfisker.
For mig handler en fisketur ligeså meget om at få mad med hjem, som en omgang foldbold gør det. Det er for sportens skyld, og ikke maden.
Hvis jeg vil have mad, går jeg i Netto.
 
Jeg er ikke fanatisk omkring C&R i det jeg gerne hjemtager spisefisk hvis de er gode spisefisk, og det ikke ødelægger bestanden.

Jeg kunne derfor ALDRIG finde på at hjemtage karper, da de ikke yngler i naturlige danske søer, eller specimene gedder (eller gedder i det hele taget, fordi jeg ikke anser dem som gode spisefisk). En stor gedde er langt mere værd for mig og de andre, der fisker i søen (samt for søen rent biologisk set) i live end død. En 10kgs gedde giver hvad? 6,5kg groft, dårligt kød. I live giver den muligheden for at realisere mange fiskeres livslange drøm om at fange en kæmpe gedde. Det er langt langt mere værd!
 
Ta' nogle små fisk med hjem, men lad sårbare bestande og specimene fisk være.

Når det er sagt, har man som C&R fisker en etisk forpligtelse for at behandle fiskene skånsomt så chancerne for de overlever skadefrit er størst muligt. UL fiskeri med lange fights og mælkesyre er ikke foreneligt med C&R, ligesom at lade fisken rulle rundt på hårdt underlag, eller veje den i gællerne heller ikke er det. Brug et ordentligt net og en vejeslynge, og hvis fisken skal ligge på jorden, så brug en afkrogningsmåtte eller find et blødt og vådt underlag, f.x. græs eller lign. Jeg har fanget massevis af fisk flere gange, hvilket viser, at deres overlevelseschancer er meget meget høje ved ordentlig behandling.
 
Hvis I vil behandle karperne ordentligt så afkrog dem i vandet istedet for at de partout skal op og vejes og fotograferes osv....hvorfor skal den stakkels fisk på land ?
 
Og jeg har ingen problemer med at gentage mig selv - karpen er IKKE en hjemmehørende art, den hører ikke hjemme i den danske natur, det er en indført art på linie med regnbueørreder, fasaner og gud ved hvad ellers vi udsmykker vores "natur" med. Så i min verden fortjener den ingen særlig beskyttelse.
Jeg ved godt at karpefiskerne elsker deres karper, men det ændrer ikke ved at den ikke hører til her.
 
 
Jeg tager langt fra alle karper eller andre fisk ud af vandet, kun de, der er store nok til at jeg vil veje dem. Typisk 10kg for karper og ca 7-8kg for gedder.

At en art ikke er hjemhørende, er da en meget ringe grund til ikke at behandle dem ordentligt? Den logik forstår jeg intet af.
I øvrigt er vores natur ikke i særlig høj grad oprindelig længere, men vi behandler den stadig ordentligt. Har vi stadig noget urskov tilbage i dk???
Vores natur skal der naturligvis værnes om, men vi bliver nødt til at se på en samfundsværdi, og samfundsværdien er langt større ved specimenfiskeri (store individer - ikke bare karper). Som jeg pointerede før, så er værdien ved en fisketur for langt de fleste muligheden i at fange store fisk, ikke mængden af kød i fryseren...
Tilbage til de store gedder, hvis du ikke selv bekymrer dig om kvaliteten af kød, så sæt de store gedder ud for vores andres skyld, så vi kan få mulighed for at fange dem...
 
Der var ikke tale om ikke at behandle karperne ordentligt - jeg skrev at de ikke fortjente særlig beskyttelse i min verden. Det betyder ikke at man ikke skal behandle dem ordentligt - det skal man med alle levende væsener, det betyder at jeg ikke syntes man behøver beskytte bestandene mod overfiskning eller med særfredninger osv...alene det faktum at du siger at den ikke er i stand til at yngle siger en hel del om fiskens tilhørsforhold til vores natur (selvom jeg nu mener at have læst at de yngler nogle steder ??).
Ellers er jeg da enig med dig i at en lystfiskerfanget fisk har en større værdi end det kød den udgør - ingen tvivl om det. Jeg er bare ikke vild med at vores natur, hvor ødelagt den end måtte være, bliver en zoologisk have. Skal vi have Mammut og Sabeltigre tilbage ? Bjørne, Ulve ? Eller skal vi indføre flere asiatiske arter bare fordi, ja, fordi hvad ?
Helt basalt mener jeg ikke der bør være andre arter i den danske natur end de som enten er hjemmehørende oprindeligt eller selv er indvandret fra naturligt bestående bestande i andre lande. Ikke videre realistisk men ikke desto mindre min holdning.
 
Mht. gedderne så tager jeg ikke store gedder med hjem - det har jeg vist ikke sagt - men jeg mener man bør respektere at andre har andre smagsløg end en selv og lade dem der gerne spiser en stor gedde gøre det, sålænge bestanden ikke lider overlast. Og det gør den ikke bare fordi gedden er stor. Store gedder har også været små engang Wink
 
Det her handler vel i høj grad om at have respekt for vores forskelligheder og acceptere at andre ikke mener som vi selv. Man kan være uening, men man bør stadig respektere at andre har en anden holdning.
Det er voldsomt irriterende at nogle fremlægger deres personlige holdinger som universelle sandheder og fakta.


Redigeret af P.M. - 20 Mar 2012 kl. 08:16
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Mar 2012 kl. 15:32
Jeg har spist gedder.

Fandens til tørt kød de har, samt mange ben.

'Derfor bliver de lavet til fiskefrikadeller!!.

1/3 gedde
1/3 skalle
1/3 flæsk/fedt
Div.krydderier timian og salt - peber -

Så burde frikadellerne kunne samle både de "snottede" sjællændere - samt de  jyske hjerne problematiske jyder, der vil se resultater, før de faktiske resultater...
Alt sammen1
Til top
jørn kristensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
jørn k

Tilmeldt:: 07 Jan 2012
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 34
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jørn k Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Mar 2012 kl. 08:43
Diskussionen om genudsætning af store gedder har været debatteret rigtig meget her:
Foreningens bestyrelse har besluttet, at det er op til det enkelte medlem selv at afgøre, om de store gedder skal genudsættes.
jørn k
Til top
maciej Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
maciej Avatar

Tilmeldt:: 29 Sep 2005
Status: Offline
Beskeder: 129
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér maciej Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Mar 2012 kl. 09:41
Ja ! At nogen polakker nakker alle fisk er ikke ens betydning
For at alle gør det, jeg går ind for c&r jeg er karpefisker og kunne aldrig nogensinde finde på at aflive en karpe og jeg er polak! Jeg ønsker stadig kun at gøre livet surt for alle danske lystfiskere det sådan du ser på det?
Jeg har flere gange stået og fisket i selskab af danske lystfiskere s
Har slagtet alt både undermålere ørrede osv. Skulle jeg så sige at de er danskernes egen skyld ? Stop dog for helvede
Med at generalisere polakkere ved godt der er mange
Problemer med polakkere men ikke alle !



Bare et surt opstød
K&b
Til top
maciej Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
maciej Avatar

Tilmeldt:: 29 Sep 2005
Status: Offline
Beskeder: 129
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér maciej Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Mar 2012 kl. 11:25
Hej joshua jeg syns du er en nar ! Hvorfor generalisere alle polakkere ? Hva har de gjort dig siden du kalder dem skide og siger at hele problemet er skabt af dem ? Jeg syns du skulle tage at kigge fangster.dk igennem og se alle de fine og aflivede fisk som gemmer sig derinde og mon ikk der står Hansen Jensen osv. På div. Aflivede store fisk? Det ikk kun polakker der tager store fisk med hjem det sku også normale danske lystfiskere og hvad er det ulovlige i at tage store fisk med hjem? Kan ikke nogen steder i lovgivningen finde et max størrelsesmål på fiskene? Du mener vel alle polakkere er nogen der bare er ude på at ødelægge danskernes søer, åer og kyster? Jeg er desværre meget ked af at jeg bliver nød
Til at skuffe dig men jeg fisker kun c&r desuden er jeg karpefisker og ville aldrig slagte en karpe !
Til top
maciej Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
maciej Avatar

Tilmeldt:: 29 Sep 2005
Status: Offline
Beskeder: 129
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér maciej Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Mar 2012 kl. 11:27
Beklager de 2 indlæg det første forsvandt så skrev et nyt
Til top
Morten Schultz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
schultz92

Tilmeldt:: 15 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 451
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér schultz92 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Mar 2012 kl. 20:02
Citat: maciej

Hej joshua jeg syns du er en nar ! Hvorfor generalisere alle polakkere ? Hva har de gjort dig siden du kalder dem skide og siger at hele problemet er skabt af dem ? Jeg syns du skulle tage at kigge fangster.dk igennem og se alle de fine og aflivede fisk som gemmer sig derinde og mon ikk der står Hansen Jensen osv. På div. Aflivede store fisk? Det ikk kun polakker der tager store fisk med hjem det sku også normale danske lystfiskere og hvad er det ulovlige i at tage store fisk med hjem? Kan ikke nogen steder i lovgivningen finde et max størrelsesmål på fiskene? Du mener vel alle polakkere er nogen der bare er ude på at ødelægge danskernes søer, åer og kyster? Jeg er desværre meget ked af at jeg bliver nød
Til at skuffe dig men jeg fisker kun c&r desuden er jeg karpefisker og ville aldrig slagte en karpe !

Yo Maciej.

Uden og ville forsvare andre folks udsagn om andre nationaliteter, bliver jeg nødt til alligevel lige og komme med et svar på dit indlæg, jeg ved ikke om du har polske rødder eller andre øst europæiske rødder, det er egentlig os sagen ligegyldig men kan forstå det nok er derfor du bliver personligt berørt. 

Jeg vil gerne påpege at min kritik på " polske " men i realiteten alle øst europæiske fiskere i stor grad kan deles op i to. Der er " gæste arbejderen fra polen " som er heroppe på kortere eller længere visit , og i de forbindelser desværre ofte kan tømme en sø , jeg ved godt det kan virke grotesk , men det er desværre oftere reglen end undtagelsen at de FÅ som praktisere at æde/gokke alt der bliver landet fra 10 cm store aborre til 13 kilos gedder ,der er desværre tit så målrettede at de kan fiske en hel bestand ned. 

Derudover er der div folk fra mellem østen som bor heroppe , som desværre heller ikke helt har forstået  et bærende leve dygtigt fiskeri , og også nakker alt der er levende, jeg har forsøgt og være underviser MANGE gange ved sjællandske søer og åer for disse folk, men desværre er det ikke noget de fleste folk kan sætte sig ind i . desværre.

Det er altså os vigtigt og understrege der som du påpeger er RIGTIG mange fangstrapporter hvor peter andersen har fanget 15 havørrede ved fjorden og posere med alle 15 stolt i baghaven, det er os sørgeligt i mine øjne, men det er os værd og huske at når der har været 3 østeruopæere nede i hundige havn og fanget et par poser skaller/ørred smolt/aborre yngel, så poster de altså ikke en fangstrapport efterfølgende. 

Jeg tror altså ikke der er nogen der HADER polakkere , jeg tror bare folk er trætte på den manglende respekt  for danmark og vores sparsomme fiskevande/bestande.

Mvh Morten Schultz
Til top
Morten Schultz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
schultz92

Tilmeldt:: 15 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 451
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér schultz92 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Mar 2012 kl. 20:04
Hov. derudover lækkert og høre fra en fellow karpefisker ;)= 
Til top
maciej Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
maciej Avatar

Tilmeldt:: 29 Sep 2005
Status: Offline
Beskeder: 129
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér maciej Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Mar 2012 kl. 12:10
Hej Morten


Jeg vil give dig helt ret, er født i Polen og boet der nogen år da jeg var meget lille i Polen er der meget streng kontrol med fiskeriet og politiet, skovfogeden og fiskekontrolen må tjekke fangster og fiskekort og man skal endda til en eksamen for at få udleveret fisketegn som består af billed navn og adresse,
Så kommer polakkerne her til danmark hvor de kan købe fisketegnet på posthuset og fange de de vil og hjemtage
De forstår jo ikk sproget og fisker bare, hva med at prøve at hjælpe dem? Mange har en iPhone hvor man kan få oversættelses app s på så brug dog den metode
Eller i er velkommene til at ringe til
Mig så kan i sætte telefonen på højtaler og så skal jeg nok forklare dem
Det på polsk Her er mit nummer 53616496.


Syns at ideer med at sætte Max mål på fiskene er genialt men lige frem at ønske at kun danske statsborgere kun må fiske i dk er jo uhyggelig jeg er polsk statsborger og betaler skat har gået i skole i dk har afsluttet min uddannelse her i Danmark betaler vægtafgift på min bil og forsikring og så skulle jeg ikk ha lov af fiske fordi jeg ikk er født i dk?


Har selv haft mange problemer med polakker i det karpevand
Mine hoimes har opbygget siden 95 men sidste år var der næsten ingen polske lystfiskere pga. Dialogen med
Dem


Ring til
Mig hvis det er
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Mar 2012 kl. 12:37
[QUOTE=maciej]
jeg er polsk statsborger og betaler skat har gået i skole i dk har afsluttet min uddannelse her i Danmark betaler vægtafgift på min bil og forsikring og så skulle jeg ikk ha lov af fiske fordi jeg ikk er født i dk? 


Jamen Maciej nu må du se at blive ordentligt integreret her i Danmark, så du fylder bare en sort skraldesæk med skaller og brasen, så lægger du den bag baghjulet og bakker med golfen så du får noget for din vægtafgift.
Sådan er der mange som har det med deres betalte skat, så.... LOL
 
Mvh
Jim. 
Til top
Josua Adamsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
JOGGE Avatar

Tilmeldt:: 21 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 15
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JOGGE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Mar 2012 kl. 22:25
Citat: maciej

Hej joshua jeg syns du er en nar ! Hvorfor generalisere alle polakkere ? Hva har de gjort dig siden du kalder dem skide og siger at hele problemet er skabt af dem ? Jeg syns du skulle tage at kigge fangster.dk igennem og se alle de fine og aflivede fisk som gemmer sig derinde og mon ikk der står Hansen Jensen osv. På div. Aflivede store fisk? Det ikk kun polakker der tager store fisk med hjem det sku også normale danske lystfiskere og hvad er det ulovlige i at tage store fisk med hjem? Kan ikke nogen steder i lovgivningen finde et max størrelsesmål på fiskene? Du mener vel alle polakkere er nogen der bare er ude på at ødelægge danskernes søer, åer og kyster? Jeg er desværre meget ked af at jeg bliver nød
Til at skuffe dig men jeg fisker kun c&r desuden er jeg karpefisker og ville aldrig slagte en karpe !
Clap flot Clap
hvem er det du prøver at forsvare ??? dig selv eller dine landsmænd ???
Til top
Morten Edvars Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Killerbug

Tilmeldt:: 10 Okt 2009
Geografisk: S
Status: Offline
Beskeder: 42
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Killerbug Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Mar 2012 kl. 11:29
@maciej

Precis, problemet er at man i Danmark ikke har nogen særlig god fiskeri forvaltning, men et mærkværdigt vild west "system" hvor man selv bestemmer hvor mange fisk der skal hjemtages.  



Til top
maciej Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
maciej Avatar

Tilmeldt:: 29 Sep 2005
Status: Offline
Beskeder: 129
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér maciej Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Mar 2012 kl. 12:01
Derfor skriver jeg jo at vi må prøve at forklare folk af anden herkomst end dansk dette
Til top
Jonas Steenvinkel Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
steenvinkel Avatar

Tilmeldt:: 21 Apr 2003
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 20
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér steenvinkel Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Mar 2012 kl. 16:07
@ Maciej:
Jeg har ofte talt med Polakker og andre østeuropæiske fiskere omkring deres fangts og ikke mindst deres metoder, men så snart man taler om at genudsætte, stopper alle deres engelske kundskaber hurtigt, og de lader mig vide at de ikke forstår noget af hvad jeg siger. Ofte er de flere ude at fiske sammen, og jeg har oplevet lettere truende situationer, hvor det tydeligt fremgik, at jeg skulle fordufte.
Jeg vil meget gerne have denne dialog omkring genudsætning og generel god opførsel i naturen. Jeg synes du skal gå videre med konceptet, bla i DanskeKarpefiskere vil vi gerne hjælpe til, så vi kan skabe en bred forståelse for opførsel ved vandene...
 
Jeg er helt enig med dig omkring visse danskere, der er lige så slemme eller værre end mange Polakker. Men jeg tror desværre at vi ligeså godt kan droppe dem. De er tabt forlængst...
Til top
Morten Edvars Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Killerbug

Tilmeldt:: 10 Okt 2009
Geografisk: S
Status: Offline
Beskeder: 42
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Killerbug Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Mar 2012 kl. 18:04
For Polakker har Karper den samme betydning som torsken har i Danmark, det er deres foretrukne spisefisk.  Specielt til jul er den værdsat, da katolikker ikke spiser rødt kød til jul. 

Det er nogle hårde ods at skulle skabe en dialog på, hvis du altså vil have polakker og tyskere til at dyrke C&R. Danskerne som jo stort set har udryddet vores egen torskebestand fremstår sikkert som nogle hyklere i mange polakkers øjne. 

Men dette løser ikke problemet, og jeg tror ikke at vi får en løsning før at staten tager ansvar, og laver nogle regler, som alle kan forholde sig til.  Sådanne regler kunne danske karpefiskere jo være med til at lave sammen med bæredygtigtfiskeri.dk?, så kunne de komme med i vores næste skrivelse til miljøministeren.

F.eks en fredning af alle karper over 60 cm, eller lign. Jeg har ikke forstand på karper, så det var bare et forslag. 


Til top
 Besvar Besvar Side  <123

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres