Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Lakseregler/cirkelkroge

 Besvar Besvar
Forfatter
Morten Lundh Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
mlundh

Tilmeldt:: 16 Dec 2011
Geografisk: Esbjerg N
Status: Offline
Beskeder: 32
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mlundh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Lakseregler/cirkelkroge
    Sendt: 16 Mar 2012 kl. 17:44

I de ny regler for laksefiskeri står der:

 

Stk. 8. Fiskeri med naturligt agn eller agn med duftstoffer

er kun tilladt på cirkelkroge uden modhager. Dog må der

ved anvendelse af agn benyttes andre krogtyper med modhager,

når der fiskes med en enkeltkrog i krogstørrelse nr. 12

eller en enkeltkrog, der er mindre.

Så er mit spørgsmål, hvordan definere man en cirkelkrog, er det nok krogproducenten benævner sådanne???

Hvis der ikke er en klar definition, kan det ikke være svært, at håndhæve en sådanne ellers udmærket regel???

Er der nogen der kan svare på dette???

MVH. Morten Lundh.

Til top
Jesper Georgi Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Georgi

Tilmeldt:: 02 Feb 2011
Status: Offline
Beskeder: 266
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Georgi Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Mar 2012 kl. 19:17
Jeg ved ikke om det er rigtigt, men jeg går i den tro, at en cirkelkrog er kendetegnet ved, at spidsen er "bøjet" i en ca. 90 graders vinkel ind mod krogskaftet - som spidsen på denne (tilfældigt valgt):
 
 
Men som sagt, jeg ved det ikke. Men husker da jeg så de første cirkelkroge, og uden nogen som helst viden, og tænkte, at man da aldrig vil kunne kroge en fisk med en krog, hvor spidsen ikke vender "op" Smile
 
Jeg har ikke selv anvendt cirkelkroge, men i havfiskeri siges de at kroge fisken bedre og og yderligere i munden.
Til top
Morten Lundh Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
mlundh

Tilmeldt:: 16 Dec 2011
Geografisk: Esbjerg N
Status: Offline
Beskeder: 32
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mlundh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Mar 2012 kl. 23:51

Er der ingen der har en mening eller kommentar, til hvordan en regel om cirkelkroge skal administreres,

når der ikke er en eneste, der kan definere hvad en cirkelkrog erWink

MVH. Morten Lundh.
Til top
Jens Lygum Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Lygum

Tilmeldt:: 18 Nov 2005
Status: Offline
Beskeder: 78
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lygum Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Mar 2012 kl. 09:12
Hej Morten.
Som Jesper skriver så er definitionen på en Cirkelkrog (i USA) en krogspids der vender mindst 90 grader ind mod krogskaftet. De Owner kroge jeg har indkøbt vender lidt mere end 90 grader ind (nedad).
Hvad og hvordan man herhjemme vil definere, hvad en cirkelkrog er, er der ikke noget ude om endnu. Håber da det kommer i den nye folder som bliver udsendt fra Forbundet, ellers er det sku ikke nemt at være kontrolør i foreningerne.
Hvis jeg skal lave kontrol af kroge og er i tvivl, vil jeg gerne se pakningen som krogene er indkøbt i, der vil jeg (måske) kunne se om de har betegnelsen som Cirkelkrog.
Jeg er spændt på hvordan de kroger og ikke mindst hvordan der skal gives tilslag (hvis der overhovedet skal det).
Med venlig hilsen
Knæk og bræk
Jens Lygum  
Til top
Keld Skytte Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keld P.

Tilmeldt:: 02 Aug 2006
Status: Offline
Beskeder: 376
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keld P. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Mar 2012 kl. 09:28
At kende en cirkelkrog, er i mine øjne ikke synderligt svært, ingen andre kroge ligner en sådan.
 
Krogningen på cirkelkrogen er egentlig baseret på selvkrogning, krogen er udviklet til langlinefiskeri efter store saltvandsfisk, og fidusen er at den agnede krog indtages hvorefter krogningen grundet den specielle krogopbygning først sker når fisken svømmer væk, under denne fase trækkes kroge atter ud af svælget, og sætter sig derefter yderligt i kæberpartiet.


Redigeret af Keld P. - 17 Mar 2012 kl. 09:29
Keld Skytte.

www.nordfynsknaturfoto.dk
Til top
Morten Lundh Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
mlundh

Tilmeldt:: 16 Dec 2011
Geografisk: Esbjerg N
Status: Offline
Beskeder: 32
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mlundh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Mar 2012 kl. 12:51
Hej Jens.
Som du selv skriver, bliver det ikke nemt for de stakels kontroløer ude ved åen.
Skal de til at diskutet med folk, om den gamle ormekrog de har modificeret med
en tang er cirkelkrog nokLOL
Regler er gode, men regler der er der ikke kan administreres du ikke. Det skal være
simpelt og nemt, ellers tager det glæden ved at fiske. det kan jo ikke passe at
man skal gå rundt og være bange for at blive kontroleret, for det kunne jo være at
der var en eller anden regl man har misforstøet eller har oversetSmile
 
MVH Morten Lundh.
 
 
Til top
bjarne jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
bjar1525

Tilmeldt:: 19 Feb 2006
Status: Offline
Beskeder: 311
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bjar1525 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Mar 2012 kl. 13:05
simpel regel kommer fluks - alt fiskeri hvor det ikke er line der udgør kastevægten skal forbydes - kun fiskeri med kunstagn med hår og fjer.
det kan da ikke være nemmere
Til top
Morten Lundh Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
mlundh

Tilmeldt:: 16 Dec 2011
Geografisk: Esbjerg N
Status: Offline
Beskeder: 32
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mlundh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Mar 2012 kl. 13:18
Hej Bjarne.
Sådanne regler har jeg set i udlanet, også skriver de at man ikke må bruge hurtigsynkene liner, så er vi der igen. hvad f.... er en hurtigsynkene lineSmile
SIMPLE REGLER!!!!!!!
Til top
Keld Skytte Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keld P.

Tilmeldt:: 02 Aug 2006
Status: Offline
Beskeder: 376
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keld P. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Mar 2012 kl. 14:30
Nu er de såkaldt stakkels kontrollører jo ikke dumme, og selvom nogle vil gøre det til en kunst at gennemskue hvad en cirkelkrog er, tror jeg nok de kan finde ud af det, og problemet er jo ikke større end den fiskende har pligt til at overholde gældene regler, og derfor selv skal sørge for at have tingene i orden, hvis ikke håber jeg at hammeren falder hårdt og med det samme.
 
Lad nu være med at gøre det mere besværligt en det er.
Keld Skytte.

www.nordfynsknaturfoto.dk
Til top
bjarne jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
bjar1525

Tilmeldt:: 19 Feb 2006
Status: Offline
Beskeder: 311
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bjar1525 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Mar 2012 kl. 19:38
Citat: mlundh

Hej Bjarne.
Sådanne regler har jeg set i udlanet, også skriver de at man ikke må bruge hurtigsynkene liner, så er vi der igen. hvad f.... er en hurtigsynkene lineSmile
SIMPLE REGLER!!!!!!!
 
det er jo en simpel regel om densitet - men jaja - flydeline det hele er vel også ok
Til top
Klaus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Klaus Neilsen

Tilmeldt:: 15 Sep 2010
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Klaus Neilsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Mar 2012 kl. 20:50
Jeg synes man skulle forbyde brugen af stænger hvor hjulet er monteret på den nederste trediedel af håndtaget.
Who's the more foolish? The fool, or the fool who follows him?
Til top
bjarne jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
bjar1525

Tilmeldt:: 19 Feb 2006
Status: Offline
Beskeder: 311
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bjar1525 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Mar 2012 kl. 21:22
ja klaus - det er jo også en forenklet regel - men mon ikke bare der kommer en trend med nogle anderledes udseende håndtag i så fald - det kunne man tænke sig. ja - jeg kan godt se det bliver en udfordring af de store for enhåndsstængerne.
jeg har så ik´ke noget imod folk der fisker med metal kunstagn - men i den å jeg fisker har vi nogle tåbelige eksempler på ormefiskere der har udvist ualmindelig dårlig etik
vi har en vis her lygum - som folk kunne følge langs åen - da det flød ned med døde laks efter ham - han spurgte ikke sig selv er dette her etisk korrekt at forsætte med at sætte ormen dybt i hver laks for at smide den døende fisk ud igen - næh han fortsatte ind til det blev for meget for andre at kigge derpå - og der kom en reprimande. det er vel ikke underligt at et sådant hjernedødt adfærd gør - at nogle får forkvabelse over en hvis fiskeform sidst på sæssongen - og skal reglerne forenkles jamen så fjern dette element permanent fra åen.
Til top
Søren P. Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sph Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 144
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sph Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Mar 2012 kl. 22:11
Hvilken krogtype er Owner S-61 - Cirkel eller???
Til top
allan blak Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stingers?

Tilmeldt:: 13 Apr 2008
Status: Offline
Beskeder: 262
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stingers? Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Mar 2012 kl. 22:30
s 61 er en "normal" blink enkeltkrog hvor deres mutu krog er hvad jeg vil definere som en cirkelkrog om det så skal være light eller tournament model der skal godtages må jo være op til "ordensmagten" at finde ud af
Til top
allan blak Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stingers?

Tilmeldt:: 13 Apr 2008
Status: Offline
Beskeder: 262
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stingers? Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Mar 2012 kl. 22:32
men buk de yderste 4 mm af spidsen ind mod skaftet så må det da være en cirkelkrog.
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Mar 2012 kl. 08:49
En cirkelkrog som kan anbefales til ormefiskeri efter laks, er Owners 5114 Mutu-light cirkel hook i størrelse 2/0.
 


Redigeret af Steen Kehler - 18 Mar 2012 kl. 08:56
Til top
Kurt Petersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Kurt Petersen

Tilmeldt:: 02 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 50
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kurt Petersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Mar 2012 kl. 21:30
Til top
Brian Bechmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fætter ål Avatar

Tilmeldt:: 02 Jul 2004
Status: Offline
Beskeder: 471
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fætter ål Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Mar 2012 kl. 05:00
fordi man er i tvivl om hvad definitionen er på cirkelkroge, skal man jo ikk nødvendigvis synke så dybt at man ligefrem kun dyrker snobbe fiskeri Tongue

nej så hellere forbyde flue og agn og kun tillade spin TongueTongueTongueTongue
Til top
Morten Lundh Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
mlundh

Tilmeldt:: 16 Dec 2011
Geografisk: Esbjerg N
Status: Offline
Beskeder: 32
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mlundh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Mar 2012 kl. 09:34
Det her har ikke noget med snobbe fiskeri at gøre. Det har noget at gøre med, at der er nogle der vil lave nogle regler, der kan være svære at administrere. man skriver heller ikke i ferseleloven at man ikke må køre for stærkt på motorvejen, nej man skriver at man ikke må køre mere en 110 km på en bestemt strekning. på samme måde må man også definier en cirkelkrog.
Til top
Brian Bechmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fætter ål Avatar

Tilmeldt:: 02 Jul 2004
Status: Offline
Beskeder: 471
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fætter ål Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Mar 2012 kl. 09:41
helt enig
Til top
Arnt Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
arntc

Tilmeldt:: 15 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér arntc Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Mar 2012 kl. 14:45
Citat: mlundh

Det her har ikke noget med snobbe fiskeri at gøre. Det har noget at gøre med, at der er nogle der vil lave nogle regler, der kan være svære at administrere. man skriver heller ikke i ferseleloven at man ikke må køre for stærkt på motorvejen, nej man skriver at man ikke må køre mere en 110 km på en bestemt strekning. på samme måde må man også definier en cirkelkrog.

Det er da ikke sværere end at tage et kig på de pakker kroge man brugte sidste, hvis der ikke står cirkelkrog på pakken er det ikke en cirkelkrog ;)

Man kan også ringe til sin lokale grejpusher og spørge om de vil anbefale en god cirkelkrog til laksefiskeri.

Man kan sågar prøve at skrive "cirkelkrog" på google, og læse lidt om emnet https://www.google.dk/search?rlz=1C1AVSA_enDK430DK430&sourceid=chrome&ie=UTF-8&q=cirkelkrog

Lad os nu ikke gøre simple ting komplicerede.

Citat fra Sydvestjydsk Sportsfiskerforenings hjemmeside: "dog således: eks. at glemmer et medlem, at der kun må fiskes med cirkelkrog ved ormefiskeri, så skal dette i en overgangsperiode, kun udløse en påtale og gerne ved kontrollørenes hjælp (pædagogisk) at give medlemmet en forklaring om hvorfor, og så give medlemmet en cirkelkrog så han/hun kan se, hvad der menes."

Denne holdning tror jeg de fleste foreninger har i en overgangsperiode og det er jo fornuftigt.
Til top
Jens Lygum Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Lygum

Tilmeldt:: 18 Nov 2005
Status: Offline
Beskeder: 78
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lygum Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Mar 2012 kl. 09:56
Kære Bjarne Jensen.
 
Den 17 marts kl. 21.22 skriver du følgende :
jeg har så ik´ke noget imod folk der fisker med metal kunstagn - men i den å jeg fisker har vi nogle tåbelige eksempler på ormefiskere der har udvist ualmindelig dårlig etik
vi har en vis her lygum - som folk kunne følge langs åen - da det flød ned med døde laks efter ham - han spurgte ikke sig selv er dette her etisk korrekt at forsætte med at sætte ormen dybt i hver laks for at smide den døende fisk ud igen - næh han fortsatte ind til det blev for meget for andre at kigge derpå - og der kom en reprimande. det er vel ikke underligt at et sådant hjernedødt adfærd gør - at nogle får forkvabelse over en hvis fiskeform sidst på sæssongen - og skal reglerne forenkles jamen så fjern dette element permanent fra åen.
 
Efter som jeg er en del af denne tråd og hedder Lygum til efternavn, vil jeg gerne høre om det er mig du henviser til ! Jeg mener ikke jeg nogensinde har fanget laks i hobetal der flyder ned af åen. Hvor skulle dette evt. have været foregået.
Jeg er sku lidt muggen i sulet over at mit navn skal påhæftes ovenstående.
Hvis det er en anden med samme efternavn vil jeg gerne have du skriver hele navnet og ikke bare Lygum.
 
Med venlig hilsen
Jens Lygum
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum