Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

regler for fiskeri i privat å

 Besvar Besvar
Forfatter
Brian Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Hugo_One Avatar

Tilmeldt:: 02 Apr 2010
Geografisk: nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 366
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hugo_One Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: regler for fiskeri i privat å
    Sendt: 16 Mar 2012 kl. 18:13
Hej Alle.
Jeg står og har lejet mig ind i et hus på en større gård
Gårdejeren ejer ca 1,2 km stræk af lærkenfeldt å som IKKE er udlejet til noget fiskeriforening el. lign.
Jeg har i forbindelse med lejemålet fået lov til at benytte mig af dette stræk.
men ville for en god ordens skyld hører om der er nogen der kender til regler vedr. fiskeri på 100% privat åstykke?. (udover mindstemål og fredningsperioder).
Jeg har googlet lidt omkring det men jeg er ikke blevet klogere omkring de regler der end måtte være

mvh B
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Guests
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Mar 2012 kl. 18:36
Jeg kender en som har jord helt ned til sneum Å, og han må ikke fiske på stykket. Selvom man er lodsejer ser det ud til at man ikke automatisk har fiskeret på stykket. Men hvordan loven på det område er skruet sammen ved jeg ikke.
Til top
John Behrndtz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
pip_ser

Tilmeldt:: 23 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 822
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pip_ser Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Mar 2012 kl. 18:43
Den holder ikke i byretten den private ejendomsret er ukrænkelig  der kan være restriktioner på brugen af jorden men hvad angår fiskeretten så er jeg sikker på det er en and med mindre jagten er lejet ud og fiskeretten følger med jagt retten
Til top
Brian Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Hugo_One Avatar

Tilmeldt:: 02 Apr 2010
Geografisk: nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 366
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hugo_One Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Mar 2012 kl. 19:10
Jeg tror nu fuldt og fast på han "ejer" fiskeretten på de 1,2 km af åen på hans jord - han ejer 30 tønde land og dermed begge sider af strækket.
Han er født på gården og arvet den efter sine forældre, så jeg har ikke den mindste tvivl om fiskeretten. men det tyder da på at jeg bare skal få pudset fluelinen.

takker mange gange
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Mar 2012 kl. 19:13
Stort tillykke m vandet - Lærkenfeldt Thumbs Up - ingen Salar no problemos - du må ud efter Mr Trutta .

     
Til top
Jan Poulsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Port Charlotte

Tilmeldt:: 10 Mar 2011
Geografisk: Skjern
Status: Offline
Beskeder: 59
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Port Charlotte Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Mar 2012 kl. 19:15
Selvfølgelig må han fiske sit eget vand. Ved Snæum  Åer der dog det specielle, at der er en kvote på laks, og denne kvote har man ikke del i blot fordi man er lodsejer. Du må dog gerne fiske efter laks, blot ikke hjemtage din ene, uden at have del i kvoten.

Jeg r ikke bekendt med, der skulle være slige begrænsninger ved Lerkenfeldt Å

Generelt gælder at du skal løse fiskelicens (statens) og evt. fiskekort til vandet (hvad du ikke skal, da du lånervand og bred af lodsejeren), og ellers overholde fredningstider og mindstemål.

Knæk og Bræk
Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Mar 2012 kl. 19:59
Citat: Hugo_One

Hej Alle.
Jeg står og har lejet mig ind i et hus på en større gård
Gårdejeren ejer ca 1,2 km stræk af lærkenfeldt å som IKKE er udlejet til noget fiskeriforening el. lign.
Jeg har i forbindelse med lejemålet fået lov til at benytte mig af dette stræk.
men ville for en god ordens skyld hører om der er nogen der kender til regler vedr. fiskeri på 100% privat åstykke?. (udover mindstemål og fredningsperioder).
Jeg har googlet lidt omkring det men jeg er ikke blevet klogere omkring de regler der end måtte være

mvh B

Fiskeretten (og jagtretten) tilhører lodsejeren (og dennes husstand).
Du skal dog være opmærksom på at har lodsejeren (gårdejeren) udlejet JAGTRETTEN så følger fiskeretten som udgangspunkt med lejen af jagten. Dvs, at er der ikke skrevet en klausul ind i jagtleje kontrakten så er fiskelejen også afskrevet. I dette tilfælde skal du have tilladelse fra jagtlejer til at fiske og ikke af lodsejeren.

Er jagtlejen ikke udlejet, eller er jagten afskildt fra fiskelejen så er det lodsejeren (eller den/de som har lejet fiskeriet) som bestemmer hjem som må fiske.

Har en forening f.eks. lejet fiskeretten, så følger der ofte et lodsejerkort med til lodsejeren som skal bæres under fiskeri. Nogle gange gælder lodsejerkortet kun til lodsejerens eget stykke, andre gange til hele foreningens stykke/r.

Men altså... Du skriver fiskeriet ikke er udlejet til andre, så siger loven at lodsejer og dennes husstand har fiskeriet og den/de lodsejer giver tilladelse). Men er jagten udlejet, så tjek med gårdejeren hvem der har jagten og evt. klausul i jagtkontrakten.

Knæk & Bræk
Finn Jensen


Til top
Brian Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Hugo_One Avatar

Tilmeldt:: 02 Apr 2010
Geografisk: nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 366
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hugo_One Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Mar 2012 kl. 20:06
Hej finn - Ser du det var lige netop sådanne regler jeg ikke var klar over. tak for inputtet - det vil jeg undersøge :)
mvh B

Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Mar 2012 kl. 20:13
Citat: Hugo_One

Hej finn - Ser du det var lige netop sådanne regler jeg ikke var klar over. tak for inputtet - det vil jeg undersøge :)
mvh B


Du kan evt. spørge gårdejeren om du må opsætte skilte med Fiskeri Forbudt hvor fiskestykket starter og slutte. Det er ofte en god ting at gøre.

Knæk & Bræk
Finn Jensen
Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Mar 2012 kl. 20:15
Citat: finnjensen

Citat: Hugo_One

Hej finn - Ser du det var lige netop sådanne regler jeg ikke var klar over. tak for inputtet - det vil jeg undersøge :)
mvh B


Du kan evt. spørge gårdejeren om du må opsætte skilte med Fiskeri Forbudt hvor fiskestykket starter og slutte. Det er ofte en god ting at gøre.

Knæk & Bræk
Finn Jensen

"Fiskeri & Færdsel Forbudt"
"Ejer og lejer"

Noget i den stil bruger jeg selv når jeg har haft lejet vand.
Til top
Tommy Lund Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TLL Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2003
Status: Offline
Beskeder: 416
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TLL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Mar 2012 kl. 20:36
du skal være opmærksom på at der kan være en Å FREDNING!! som det nu er i  lakse førende  vande i vadehavet.. som  med feks. Sneum å... der er ÅEN fredet indtil 16/4..
Vh.
Tommy Lund
tommylund66@gmail.com
20470538
Til top
Ralf Jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Fluefisker52 Avatar

Tilmeldt:: 10 Dec 2009
Geografisk: Aalborg
Status: Offline
Beskeder: 70
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fluefisker52 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Mar 2012 kl. 20:38
Med hvilken hjemmel kan han opsætte skilte? Han har fået lov til at fiske på et stræk af Lerkenfeldt å fordi han bor i et lejet hus på ejendommen. Han har ikke lejet fiskereten. Kun fået lov at fiske. Fiskeretten er stadig lodsejerens på den del af åen der ligger hans jord nærmest.
Og så ej jeg med mit kendskab til Lerkenfeldt temmelig sikker på  der allerede er opsat skilte fra diverse foreninger op til det stykke han harfået lov til at benytte
Til top
John Behrndtz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
pip_ser

Tilmeldt:: 23 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 822
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pip_ser Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Mar 2012 kl. 21:00
Da det omtalte stykke ikke er udlejet kan ingen anden end lodsejeren forbyde eller tillade opsætning af skilte med fiskeri forbudt
Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Mar 2012 kl. 21:04
Citat: Fluefisker52

Med hvilken hjemmel kan han opsætte skilte? 

Som jeg skrev skulle han spørge lodsejeren om lov for som John så rigtig skriver er det kun lodsejeren som kan bestemme i dette tilfælde.

PS: Jeg kender også Lerkenfeld å særdeles godt og nej, der mangler skilte flere steder og ja.. mangle lystfiskere kender ikke deres kortmappe og vader bare afsted.
Til top
Frederik Brink Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Frederik Brink Avatar

Tilmeldt:: 06 Okt 2009
Status: Offline
Beskeder: 81
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Frederik Brink Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Mar 2012 kl. 21:07
Hej Brian.

Hvilket stykke af lerkendfeld å drejer det sig om.

Mvh 
Frederik
Til top
Ralf Jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Fluefisker52 Avatar

Tilmeldt:: 10 Dec 2009
Geografisk: Aalborg
Status: Offline
Beskeder: 70
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fluefisker52 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Mar 2012 kl. 21:16
Hej Brian
 
Bliver altid lidt ivrig når folk begynder at overfortolke.
 
Du går bare ned og fisker.
 
Det er lodsejeren og dermed den fiskeriberettigede der har givet dig tilladelsen, og med mindre han har lagt begrænsninger på, feks.  dig at du ikke må fange en bestemt art eller lagt andre klausuler på fiskeriet, er det de almindelige regler og fredningsbestemmelser der gælder for din færden ved åen.
 
Der kan dog være en eller anden lokal regel for vandløbet der skal iagttages.
 Det vil typisk være mindstemål på bækørred.
At nogle af foreningerne kan have indført regler der gælder for specifikt for dem, behøver nødvendigvis ikke at blive  iagttaget på det vand du har fået lov at benytte. ( feks. der kun må hjemtages en fisk pr  fiskedag eller såden noget)
For Lerkenfeldt er det fra 16/11 - 15/1 der er fredning for Havørred og Bækørred.
 
Knæk og bræk i denne vidunderlige å
 
 
Til top
mikkel rask Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
grissom

Tilmeldt:: 29 Aug 2006
Geografisk: fyn
Status: Offline
Beskeder: 4
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér grissom Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Mar 2012 kl. 21:19
du må fiske alt det du vil året rundt, 365 dage. Bare du ikke gokker diverse arter i deres fredningstidSmile
Hvad angår Sneum og de andre åer i vadehavs området, er det ikke tilladt at dyrke fiskeri i henhold til vadehavsdirektivet...
Til top
allan schiby Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
schiby

Tilmeldt:: 11 Aug 2003
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 19
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér schiby Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Mar 2012 kl. 12:55
Hej Finn
Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvor det er du har konstanteret manglende skilt og lystfiskere, som bare vader rundt og fisker.
 
mvh
Allan Schiby
Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Mar 2012 kl. 13:12
Citat: schiby

Hej Finn
Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvor det er du har konstanteret manglende skilt og lystfiskere, som bare vader rundt og fisker.
 
mvh
Allan Schiby

Skal da ikke kunne sige om det er blevet bedre i nyere tid, men husker da steder som Østrup, ved jernbanebroen, møllegården, lyngbakkerne og specielt ved jernbanebroen fortsætter stykker uden mange ved hvor det ender.

Knæk & Bræk
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres