Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

ny inde for stangbygning

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Per severin hansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
pelleqpelle

Tilmeldt:: 12 Dec 2011
Geografisk: Broby
Status: Offline
Beskeder: 16
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pelleqpelle Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: ny inde for stangbygning
    Sendt: 18 Mar 2012 kl. 01:07
hej jeg er ny inde for stangbygning og leder lidt efter en guide til hvordan jeg skal placere øjerne på klingen for det er vel ikke helt lige meget hvordan de sidder det er en 9` 4 delt klasse 5/6 klinge jeg har og så har jeg købt et kit med resten af delene...tænkte det var en god ide lige til og starte med :) det er inde fra pro-fish.dk jeg har købt det..sikkert noget rigtig kina lort til de penge men bliver nu meget sjovt og prøve :) håber i kan hjælpe mig ! 


på forhånd tak Wink
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1317
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Mar 2012 kl. 06:50
Der er hjælp at hente i denne tråd http://www.fiskevand.dk/showthread.php?tid=3895&pid=46906#pid46906
 
Mvh
Henning


Redigeret af Henning - 18 Mar 2012 kl. 06:52
Til top
Thomas Schreiber Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
schreiber Avatar

Tilmeldt:: 04 Mar 2007
Status: Offline
Beskeder: 339
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér schreiber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Mar 2012 kl. 08:22
Citat: pelleqpelle

hej jeg er ny inde for stangbygning og leder lidt efter en guide til hvordan jeg skal placere øjerne på klingen for det er vel ikke helt lige meget hvordan de sidder det er en 9` 4 delt klasse 5/6 klinge jeg har og så har jeg købt et kit med resten af delene...tænkte det var en god ide lige til og starte med :) det er inde fra pro-fish.dk jeg har købt det..sikkert noget rigtig kina lort til de penge men bliver nu meget sjovt og prøve :) håber i kan hjælpe mig ! 


på forhånd tak Wink

Det er flintrende ligegyldig hvordan øjerne sidder (indenfor rimelighedens grænse). Det er klart, at sætter du dem alle inden for 20cm har det indflydelse men det er der vel næppe nogen der gør. Vægten og formen på øjerne her mere indflydelse.

Jeg sætter mine øjer sådan, at det bliver æstetisk flot at se på, og så bruger jeg selv http://www.sageflyfish.com/rod-building.html som udgangspunkt. Jeg justerer selv til, så øjerne ikke kommer til at sidde på ferrulerne, men det er jo bare en smagssag. Du er velkommen til at ringe (26 27 28 18) til mig hvis du har spørgsmål til stangbygning.
Med venlig hilsen
Thomas Schreiber
Til top
jens rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jens30

Tilmeldt:: 18 Dec 2002
Geografisk: sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 135
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jens30 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Mar 2012 kl. 09:22
"C:\Program Files\Guide Calculator\guidecalc.exe"
Den har bruger jeg.
vh
Jens
Til top
jens rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jens30

Tilmeldt:: 18 Dec 2002
Geografisk: sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 135
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jens30 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Mar 2012 kl. 09:28
Ja,undskyld;det var vist noget værre vrøvl.
Klik ind på Far North rodsmiths,der ligger en guide calculator til download.
vh
Jens
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Mar 2012 kl. 10:21
Hej Per
 
Velkommen i klubben :-)
Det sæt du har købt er et glimrende sted at starte!
Jeg ville som Thomas anbefaler finde en stang inde hos SAGE at bruge som udgangspunkt og så flytte dem lidt så de passer på stangen.
MEN! Når du har placeret dem skal du huske at vurdere om det ser godt ud!
F.eks. så er det pænest når afstanden mellem øjerne bliver større og større jo tættere man kommer på håndtaget og der ikke er et enkelt mellemrum der skiller sig volsomt ud.
Så burde du få en fin stang ud af det!
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Ole K. Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
OKA Avatar

Tilmeldt:: 28 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 123
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér OKA Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Mar 2012 kl. 11:25
[/QUOTE]

Det er flintrende ligegyldig hvordan øjerne sidder (indenfor rimelighedens grænse). Det er klart, at sætter du dem alle inden for 20cm har det indflydelse men det er der vel næppe nogen der gør. Vægten og formen på øjerne her mere indflydelse.

[/QUOTE]

Hej Thomas.

Hvis du en dag kommer forbi Sj.Odde kan jeg nok overbevise dig om noget andet....

Mvh Ole Sj.Odde
Til top
Thomas Schreiber Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
schreiber Avatar

Tilmeldt:: 04 Mar 2007
Status: Offline
Beskeder: 339
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér schreiber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Mar 2012 kl. 11:46
Citat: OKA

Hvis du en dag kommer forbi Sj.Odde kan jeg nok overbevise dig om noget andet....

Hvis øjerne og tråden er identisk og lakeringer er ens, så er der ingen der kan mærke forskel på om øjerne starter 11, 12 eller 13cm fra toppen og så fremdeles.
Med venlig hilsen
Thomas Schreiber
Til top
Ole K. Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
OKA Avatar

Tilmeldt:: 28 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 123
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér OKA Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Mar 2012 kl. 11:53
Hej Thomas.

Pas nu på at du ikke dumgøre dem der kan........

Mvh Ole, Sj.Odde.
Til top
Thomas Schreiber Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
schreiber Avatar

Tilmeldt:: 04 Mar 2007
Status: Offline
Beskeder: 339
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér schreiber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Mar 2012 kl. 12:02
Citat: OKA

Hej Thomas.

Pas nu på at du ikke dumgøre dem der kan........

Mvh Ole, Sj.Odde.

Fair nok Ole. Lad mig omformulere og præcisere min påstand: Jeg kender personligt ingen stangbyggere, FFF kasteinstruktører eller fluefiskere generelt der kan mærke forskel - selvom de har testet teorien på at øjeplacering skulle gøre en forskel på to ens klinger med forskellig øjeplacering. Men hvis du kender nogen der kan, så er det naturligvis korrekt.

Ift. trådstarterens spørgsmål, så vil jeg nu stadig hævde, at om øjerne sidder lidt til den ene eller anden afstand ikke har nogen som helst praktisk betydning. Og hvordan skulle man nogensinde kunne måle/regne sig frem til hvad der er den bedste placering?

I min verden er det flueknepperi at gå op i om øjerne sidder 12 eller 12.5cm fra topøjet. Det vigtigste for mig er at stangen ser ordentlig ud, for hos mig kaster den lige godt uanset hvor jeg sætter øjerne Wink
Med venlig hilsen
Thomas Schreiber
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Mar 2012 kl. 12:35
[/QUOTE]
Hej Thomas.

Hvis du en dag kommer forbi Sj.Odde kan jeg nok overbevise dig om noget andet....

Mvh Ole Sj.Odde
[/QUOTE]
 

Hej Ole
 
Jeg holder med Thomas på det her. Jeg har på de seneste købt klinger med en ekstra top for backup og ikke mindst for eksperimentering. De bliver f.eks monteret forskelligt med hensyn til antal, placering, størrelse og vægt. Og jeg kommer frem til samme konklusioner som Thomas. Det er både i lab og praksis.
 
Men det kan da være spændende, hvis du kan dele dine observationer og ikke mindst metoder, der danner grundlag for dine observationer her på forumet. F.eks har du brugt et statisk eller dynamisk forsøg?
 
Mvh. Chan


Redigeret af chan - 18 Mar 2012 kl. 12:38
Til top
Eigil Gregersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
eigre Avatar

Tilmeldt:: 29 Okt 2009
Status: Offline
Beskeder: 121
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér eigre Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Mar 2012 kl. 13:10
Citat: chan

Hej Thomas.

Hvis du en dag kommer forbi Sj.Odde kan jeg nok overbevise dig om noget andet....

Mvh Ole Sj.Odde
[/QUOTE]
 

Hej Ole
 
Jeg holder med Thomas på det her. Jeg har på de seneste købt klinger med en ekstra top for backup og ikke mindst for eksperimentering. De bliver f.eks monteret forskelligt med hensyn til antal, placering, størrelse og vægt. Og jeg kommer frem til samme konklusioner som Thomas. Det er både i lab og praksis.
 
Men det kan da være spændende, hvis du kan dele dine observationer og ikke mindst metoder, der danner grundlag for dine observationer her på forumet. F.eks har du brugt et statisk eller dynamisk forsøg?
 
Mvh. Chan
[/QUOTE]

Hej Chan.

Du holder med Thomas, det er ok, jeg holder med ole. Jeg og mange andre tog imod Oles invitation til at komme forbi hans værksted og tro mig samtlige er gået derfra med en anden opfattelse af hvor man anbringer øjeren. Jeg syntes Thomas skal tage imod opfordringen, der sker ikke andet end man måske får ny viden og man løber ind i en kop kaffe.  Smile

Mvh.

Eigil
Til top
Per severin hansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
pelleqpelle

Tilmeldt:: 12 Dec 2011
Geografisk: Broby
Status: Offline
Beskeder: 16
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pelleqpelle Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Mar 2012 kl. 13:19
det var nu ikke en diskrusion jeg ville starte her men okay.........kan se der er flere måder og gøre det men ole vis du siger det er så vigtig kan du så ikke komme med noget konkret istedet for  ? 



Redigeret af pelleqpelle - 18 Mar 2012 kl. 13:22
Til top
Per severin hansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
pelleqpelle

Tilmeldt:: 12 Dec 2011
Geografisk: Broby
Status: Offline
Beskeder: 16
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pelleqpelle Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Mar 2012 kl. 13:21
thomas.....

hvor kommer du fra ? er selv fra sydfyn kunne være toppen og få vist lidt om hvordan jeg lige gør samt valg af lim kork mm.....

Til top
Per severin hansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
pelleqpelle

Tilmeldt:: 12 Dec 2011
Geografisk: Broby
Status: Offline
Beskeder: 16
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pelleqpelle Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Mar 2012 kl. 13:26
og evt nogle der ved hvor jeg får fat i en havstangs klinge ? i en 20-30lbs
Til top
Thomas Schreiber Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
schreiber Avatar

Tilmeldt:: 04 Mar 2007
Status: Offline
Beskeder: 339
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér schreiber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Mar 2012 kl. 14:43
Citat: eigre

Hej Chan.

Du holder med Thomas, det er ok, jeg holder med ole. Jeg og mange andre tog imod Oles invitation til at komme forbi hans værksted og tro mig samtlige er gået derfra med en anden opfattelse af hvor man anbringer øjeren. Jeg syntes Thomas skal tage imod opfordringen, der sker ikke andet end man måske får ny viden og man løber ind i en kop kaffe.  Smile


Eigil,

Hvad var det der gjorde, at du fik en opfattelse af at øjernes placering er afgørende? Mine erfaringer bunder i noget så simpelt som to ens klinger med øjerne placeret forskelligt. Samme line, samme hjul og samme klinge med alt hardware identisk. Eneste undtagelse er øjernes placering. Ingen forskel what so ever.
Med venlig hilsen
Thomas Schreiber
Til top
Thomas Schreiber Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
schreiber Avatar

Tilmeldt:: 04 Mar 2007
Status: Offline
Beskeder: 339
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér schreiber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Mar 2012 kl. 14:46
Citat: pelleqpelle

thomas.....

hvor kommer du fra ? er selv fra sydfyn kunne være toppen og få vist lidt om hvordan jeg lige gør samt valg af lim kork mm.....


Århus.

Jeg bruger selv Bostik PU 800. Jeg kender en som har bygget over 200 stænger med samme lim og aldrig har det givet problemer. Det er i øvrigt meget let at arbejde med og nem at slibe i, modsat epoxy som i min verden kun hører til under en hjulholder eller under et færdigsleben håndtag der skal limes på stangen Smile
Med venlig hilsen
Thomas Schreiber
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Mar 2012 kl. 14:55
Hej Thomas
Ideen med at der er forskel på hvordan øjerne er placeret handler faktisk om at enhver klinge har EN rigtig placering af øjerne og rigtig mange forkerte Wink
Så hvis dine klinger ikke har haft øjerne placeret rigtigt på nogle af monteringerne er det meget tænkeligt at du ikke har kunnet mærke forskel.
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Mar 2012 kl. 14:56
PS: Er i øvrigt helt enige med Thomas i valget af lim til korken!
Men husk at få "lukket" evt. huller op imod hjulholderen så PU limen ikke skummer op i hjulholderen.
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Ole K. Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
OKA Avatar

Tilmeldt:: 28 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 123
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér OKA Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Mar 2012 kl. 15:19
Citat: pelleqpelle

det var nu ikke en diskrusion jeg ville starte her men okay.........kan se der er flere måder og gøre det men ole vis du siger det er så vigtig kan du så ikke komme med noget konkret istedet for  ? 



Hej Per.

Jeg skal da være den første til at undskylde hvis det er ved at være en diskussion om hvem der har ret, det var ikke meningen fra min side af.

For min skyld kan folk da montere deres stænger som de vil, men 99% i min omgangs/kunde kreds inc spinnefiskerne kan mærke en forskel -så at sige at placeringen af øjerne er "flintrende ligegyldigt" er jeg og andre ikke enig i.

Jeg syntes at du bare skal gå i gang med at bruge nogle af de skemaer der er tilgængeligt på nettet og finde det du syntes godt om.

God arbejdslyst, det er fedt at lande en fisk på en stang man selv har monteret.

Mvh Ole, Sj.Odde.
Til top
Thomas Schreiber Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
schreiber Avatar

Tilmeldt:: 04 Mar 2007
Status: Offline
Beskeder: 339
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér schreiber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Mar 2012 kl. 15:37
Citat: mahon

Hej Thomas
Ideen med at der er forskel på hvordan øjerne er placeret handler faktisk om at enhver klinge har EN rigtig placering af øjerne og rigtig mange forkerte Wink

Det bliver du nødt til at uddybe.
Med venlig hilsen
Thomas Schreiber
Til top
Thomas Schreiber Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
schreiber Avatar

Tilmeldt:: 04 Mar 2007
Status: Offline
Beskeder: 339
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér schreiber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Mar 2012 kl. 15:39
Citat: OKA

For min skyld kan folk da montere deres stænger som de vil, men 99% i min omgangs/kunde kreds inc spinnefiskerne kan mærke en forskel -så at sige at placeringen af øjerne er "flintrende ligegyldigt" er jeg og andre ikke enig i.

Hej Ole,

Det er vigtigt at skelne skidt fra kanel. Mit udgangspunkt var en 9 fods #5/6. En spinnestang er en helt anden historie, og der har det meget at sige hvor øjerne sidder.
Med venlig hilsen
Thomas Schreiber
Til top
mikkel hemmeshøj Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mikkell Avatar

Tilmeldt:: 15 Okt 2003
Status: Offline
Beskeder: 1047
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkell Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Mar 2012 kl. 15:40
Jeg har monteret 9-10 stænger (fluestænger) ca halvdelen har fået øjerne placeret efter den måde ole anbefaler og resten ud fra de oplysninger jeg har fået fra forhandleren...  begge dele har fungeret fremragende, dog mener jeg at jeg har kunnet mærke at klingen falder hurtigere til ro i kastet når de er placeret efter oles anvisniger...

der hvor det rykker, er når man har mulighed for at sammenligne 2 "ens" stænger hvor den ene har fået flyttet rundt på øjerne, der har jeg ikke været i tvivl oles model har hver gang kastet markant bedre!

det har drejet sig om en hardy (lige nu kan jeg ikke huske model navnet) 6'er og en scott s4s 7'er... hvis ikke jeg havde kunnet se med mine egne øjne at det er den samme stang, havde jeg  ikke troet det!!!

hvad det er ole gør vil jeg ikke gøre mig klog på, og min tilgang til flue kast er ikke så videnskabelig som andres... men jeg har kastet med flue i ca 15 år og betragter mig selv som en temmelig kompetent kaster, og jeg har haft fat i ret mange forskellige stænger gennem årene..

så tilbage til det oprindelige spørgsmål:
nej i mine øjne er det ikke ligegyldigt hvor øjerne bliver placeret, om du vælger at gøre det efter sages tabeller, oles system eller noget helt 3. skal jeg ikke kunne råde dig... men ligegyldigt det er det ikke

mik
Til top
Thomas Schreiber Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
schreiber Avatar

Tilmeldt:: 04 Mar 2007
Status: Offline
Beskeder: 339
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér schreiber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Mar 2012 kl. 15:42
Citat: mikkell

det har drejet sig om en hardy (lige nu kan jeg ikke huske model navnet) 6'er og en scott s4s 7'er... hvis ikke jeg havde kunnet se med mine egne øjne at det er den samme stang, havde jeg  ikke troet det!!!

Har I fjernet øjerne fra en fabriksstang og ændret øjeplaceringen fordi at stangen ikke levede op til det I forventede af den?
Med venlig hilsen
Thomas Schreiber
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Mar 2012 kl. 15:59
Den er svær at forklare.
Måske dette kan forklare det.
Hvis man har en violin der stemmer 100 % lyder det fantastisk når der spilles på den, mens man med en violin der ikke stemmer 100% stadig godt kan spille musik, men det er bare ikke helt deroppe hvor fuglene synger!
Med mindre det er mig der spiller, så lyder det a h til uanset hvad ;-)
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Thomas Schreiber Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
schreiber Avatar

Tilmeldt:: 04 Mar 2007
Status: Offline
Beskeder: 339
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér schreiber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Mar 2012 kl. 16:11
Citat: mahon

Den er svær at forklare.
Måske dette kan forklare det.
Hvis man har en violin der stemmer 100 % lyder det fantastisk når der spilles på den, mens man med en violin der ikke stemmer 100% stadig godt kan spille musik, men det er bare ikke helt deroppe hvor fuglene synger!

Hvorfor er den svær at forklare?

Jeg forstår ikke din samligning. Du må kunne begrunde hvornår øjerne sidder som de skal hvis du påstår at der findes en korrekt måde at placere dem.
Med venlig hilsen
Thomas Schreiber
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Mar 2012 kl. 16:27
Citat: mikkell

 
der hvor det rykker, er når man har mulighed for at sammenligne 2 "ens" stænger hvor den ene har fået flyttet rundt på øjerne, der har jeg ikke været i tvivl oles model har hver gang kastet markant bedre!

 

 
mik
 
Hej Mikkel
 
Kan du ikke uddybe hvordan de kaster markant bedre?
Er det længere, mere præcist, retter de dine tailing loops ud, bliver dine brede linebuer smallere eller?
 
Mvh
Lasse
Til top
TC Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
salar Avatar

Tilmeldt:: 14 Dec 2006
Geografisk: 7160 Tørring
Status: Offline
Beskeder: 369
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér salar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Mar 2012 kl. 16:55
Jeg følger lidt med i tråden her, synes egentlig der er noget meget spændende i jeres synspunkter. Jeg kan godt selv være lidt nørdet omkring stangbygning, men mangler lidt fakta omkring jeres synspunkter. Min egen mening om montering af øjer og øje valg er at de skal passe til klingens beskaffenhed, ved ikke om en halv til en hel cm. vil gøre den store forskel, men synes det lyder vild spændende hvis der ville komme noget mere konkret på bordet.
TC  
Til top
Thomas Schreiber Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
schreiber Avatar

Tilmeldt:: 04 Mar 2007
Status: Offline
Beskeder: 339
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér schreiber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Mar 2012 kl. 16:58
Citat: salar

Jeg følger lidt med i tråden her, synes egentlig der er noget meget spændende i jeres synspunkter. Jeg kan godt selv være lidt nørdet omkring stangbygning, men mangler lidt fakta omkring jeres synspunkter. Min egen mening om montering af øjer og øje valg er at de skal passe til klingens beskaffenhed, ved ikke om en halv til en hel cm. vil gøre den store forskel, men synes det lyder vild spændende hvis der ville komme noget mere konkret på bordet.
TC  

Jeg venter også på at høre noget konkret på, hvorfor det gør en forskel.
Med venlig hilsen
Thomas Schreiber
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Mar 2012 kl. 17:06
Hej Thomas
 
Hvi ikke min forklaringen med violinen giver dig forståelsen, så kan jeg ikke forklare det.
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
TC Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
salar Avatar

Tilmeldt:: 14 Dec 2006
Geografisk: 7160 Tørring
Status: Offline
Beskeder: 369
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér salar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Mar 2012 kl. 17:29
Jeg forstår godt hvad der mener med violinens musik og violinens søde musik og forstår godt det kan blive meget teknisk at forklare omkring en meget nøjagtig placering af øjerne på klingen. Men når nu det bliver så teknisk, så må da der være nogen der kan komme frem med en form for et test resultat af deres påstande. Det lyder sq da spændende, hvis der virkelig er en forskel på en meget lille forskydning af nogle eller alle øjerne.
Ole hvordan kommer du frem til din øje montering på en klinge?
TC
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Mar 2012 kl. 17:52
Citat: OKA

 
Jeg skal da være den første til at undskylde hvis det er ved at være en diskussion om hvem der har ret, det var ikke meningen fra min side af.
 
 
Hej Ole
 
Nej, det er ligegyldigt hvem der har ret. Jeg vil bare blive klogere.
 
Har du ikke to ens fluestænger, der monteret rigtigt og forkert(indenfor rimelighedens grænse), som jeg kan prøve. Har ikke mulighed for at besøg dig, så jeg betaler porto + 500kr.
 
Mvh. Chan 
Til top
Per severin hansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
pelleqpelle

Tilmeldt:: 12 Dec 2011
Geografisk: Broby
Status: Offline
Beskeder: 16
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pelleqpelle Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Mar 2012 kl. 18:07
jeg vil bare gerne få min første bygning til og virke gider ikke lave noget lort.....
for så køber jeg jo bare en ron thomsen :D 

men ole kan du ikke lave et skema over hvordan du gør ? kunne være mig til stor hjælp for så kunne jeg jo lave nogle stænger og sammeligne :) håber i alle får fanget en masse fisk på jeres hjemmebyggede stænger men der er stadig ikke nogle der ved HVOR JEG KAN FÅ EN HAV KLINGE ?????????????
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Mar 2012 kl. 18:10
Hej Per
 
Jeg har set nogle ældre havklinger hos Stef's fiskegrej i Århus.
MEn jeg syntes han er for dyr med dem.
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Per severin hansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
pelleqpelle

Tilmeldt:: 12 Dec 2011
Geografisk: Broby
Status: Offline
Beskeder: 16
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pelleqpelle Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Mar 2012 kl. 18:35
hvor i danmark køber jeg et start sæt lige som de har på mudhole ? 

Til top
Per severin hansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
pelleqpelle

Tilmeldt:: 12 Dec 2011
Geografisk: Broby
Status: Offline
Beskeder: 16
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pelleqpelle Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Mar 2012 kl. 18:44
ja okay :( det skulle jo helst være billig

Til top
Ole K. Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
OKA Avatar

Tilmeldt:: 28 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 123
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér OKA Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Mar 2012 kl. 18:52
Citat: salar

Ole hvordan kommer du frem til din øje montering på en klinge?
TC

Hej TC

Ikke bare hvor, men også hvor mange !

Jeg kan strække mig til at oplyse at jeg i udviklings-fasen for flere år tilbage brugte -4 stk optisk sensore, et oscilloskop, et stroboskop, uv-blæk, sort lys, et mørke kammer, regnemaskine, masser af papir og en del Storm P. opstillinger.
Derud over en del privat skriveri med andre dygtige stang byggere i udlandet.......  

Pga sygdom og deraf en presset økonomi har jeg ikke råd til at søge patent og vil derfor ikke ud med hvordan/hvad jeg gør -håber du forstår.

Jeg har ladet mig vide at der florere nogle rygter om hvad jeg gør -det er RYGTER, ingen ved det.

Mvh Ole, Sj.Odde.
Til top
Ole K. Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
OKA Avatar

Tilmeldt:: 28 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 123
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér OKA Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Mar 2012 kl. 18:58
Citat: chan

Citat: OKA

 
Jeg skal da være den første til at undskylde hvis det er ved at være en diskussion om hvem der har ret, det var ikke meningen fra min side af.
 
 
Hej Ole
 
Nej, det er ligegyldigt hvem der har ret. Jeg vil bare blive klogere.
 
Har du ikke to ens fluestænger, der monteret rigtigt og forkert(indenfor rimelighedens grænse), som jeg kan prøve. Har ikke mulighed for at besøg dig, så jeg betaler porto + 500kr.
 
Mvh. Chan 

Hej Chan.

Det er altid rart at blive klogere Wink

Nej, jeg har desværre ikke to ens stænger mere. Jeg ved dog at der er en i Jylland der har to. Det er et par Fenwick Techna AV 9' #7, en jeg har monteret og en fabriks, de er også blevet CCS målt af et par uvildige gutter som ikke kender mig.

Mvh Ole, Sj.Odde.
Til top
Ole K. Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
OKA Avatar

Tilmeldt:: 28 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 123
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér OKA Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Mar 2012 kl. 19:04
Hej igen Chan.

Jeg glemte lige, jeg syntes ikke der er noget rigtigt eller forkert ang montering.


Redigeret af OKA - 18 Mar 2012 kl. 19:06
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Mar 2012 kl. 19:21

Nu har jeg aldrig prøvet at bygge min egen stang, så min erfaring og viden på området er ret begrænset.

Men noget som undrer mig i denne diskussion om hvor øjerne skal placeres...eller ikke skal, er dog at der ikke tales om ”bagside” eller ”forside” på klingen.

Jeg kender et pat stykker som selv har bygget deres stænger, og de fortæller at det er vigtigt at finde selve klingens ”rygrad”, altså for-eller bagside på klingen da denne faktisk er vigtig for i hvilken retning denne er stivest...eller blødest.

Denne forklaring skulle angiveligt dreje sig om hvor selve fiberklædet da det blev rullet er tykkest, og det skulle altså være der hvor de to sider mødes om overlapper hinanden.

Om denne såkaldte ”gyldne og ufravigelige” regel gælder mere aner jeg ikke det fjerneste om.

Men jeg ville da tro det da det lyder både logisk og naturligt.


Mvh

Jim.

Til top
Thomas Schreiber Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
schreiber Avatar

Tilmeldt:: 04 Mar 2007
Status: Offline
Beskeder: 339
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér schreiber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Mar 2012 kl. 19:25
Jim,

Vi snakker øjeplacering (afstand) og ikke rygrad. Rygrad er en religion i sig selv som umiddelbart intet har med denne diskussion at gøre.
Med venlig hilsen
Thomas Schreiber
Til top
TC Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
salar Avatar

Tilmeldt:: 14 Dec 2006
Geografisk: 7160 Tørring
Status: Offline
Beskeder: 369
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér salar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Mar 2012 kl. 19:33
Citat: OKA

Citat: salar

Ole hvordan kommer du frem til din øje montering på en klinge?
TC

Hej TC

Ikke bare hvor, men også hvor mange !

Jeg kan strække mig til at oplyse at jeg i udviklings-fasen for flere år tilbage brugte -4 stk optisk sensore, et oscilloskop, et stroboskop, uv-blæk, sort lys, et mørke kammer, regnemaskine, masser af papir og en del Storm P. opstillinger.
Derud over en del privat skriveri med andre dygtige stang byggere i udlandet.......  

Pga sygdom og deraf en presset økonomi har jeg ikke råd til at søge patent og vil derfor ikke ud med hvordan/hvad jeg gør -håber du forstår.

Jeg har ladet mig vide at der florere nogle rygter om hvad jeg gør -det er RYGTER, ingen ved det.

Mvh Ole, Sj.Odde.
Jeg har selv erfaret at vægttilførsel på klingen såsom øjer, beviklinger og lakeringer, har en stor betydning for den færdige klingens adfærd. For mange øjer på klingen, især på den sidste 1/3 ud til top-øjet vil få en markant ændring af klingens adfærd. Så er der antal beviklinger og lakeringer der også kan påvirke klingen.
Jeg forstår godt omkring udviklingen i og af dit udstyr, metoder mm. at du er lidt hemmelighedsfuld, men har du ikke et eksempel på en stang hvor du kun har ændret afstanden ikke andet og fået en markant ændring.
TC
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Mar 2012 kl. 19:37
Citat: schreiber

Jim,

Vi snakker øjeplacering (afstand) og ikke rygrad. Rygrad er en religion i sig selv som umiddelbart intet har med denne diskussion at gøre.


Hej Thomas.


Det undrede mig bare at dette ikke blev nævnt, men helt okay.


Mvh

Jim.


Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Mar 2012 kl. 19:38
Citat: OKA

[QUOTE=chan] [QUOTE=OKA]
 
Hej Chan.

Det er altid rart at blive klogere Wink

Nej, jeg har desværre ikke to ens stænger mere. Jeg ved dog at der er en i Jylland der har to. Det er et par Fenwick Techna AV 9' #7, en jeg har monteret og en fabriks, de er også blevet CCS målt af et par uvildige gutter som ikke kender mig.

Mvh Ole, Sj.Odde.
 
Det er okay Ole. Så må jeg selv finde ud af detTongue Jeg skal jo have noget at lave mens andre ser X-factorLOL
Til top
mikkel hemmeshøj Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mikkell Avatar

Tilmeldt:: 15 Okt 2003
Status: Offline
Beskeder: 1047
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkell Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Mar 2012 kl. 20:27
Citat: schreiber

Citat: mikkell

det har drejet sig om en hardy (lige nu kan jeg ikke huske model navnet) 6'er og en scott s4s 7'er... hvis ikke jeg havde kunnet se med mine egne øjne at det er den samme stang, havde jeg  ikke troet det!!!

Har I fjernet øjerne fra en fabriksstang og ændret øjeplaceringen fordi at stangen ikke levede op til det I forventede af den?

det er ikke mig der har været en del af udviklingen... det er helt Oles fortjenste... jeg tror at det var for at kunne bevise sin teori at de blev lavet

mik
Til top
TC Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
salar Avatar

Tilmeldt:: 14 Dec 2006
Geografisk: 7160 Tørring
Status: Offline
Beskeder: 369
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér salar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Mar 2012 kl. 20:30
Citat: pelleqpelle

hej jeg er ny inde for stangbygning og leder lidt efter en guide til hvordan jeg skal placere øjerne på klingen for det er vel ikke helt lige meget hvordan de sidder det er en 9` 4 delt klasse 5/6 klinge jeg har og så har jeg købt et kit med resten af delene...tænkte det var en god ide lige til og starte med :) det er inde fra pro-fish.dk jeg har købt det..sikkert noget rigtig kina lort til de penge men bliver nu meget sjovt og prøve :) håber i kan hjælpe mig ! 


på forhånd tak Wink

Undskyld Per

 

Hvis vi lige skal vende tilbage til dit spørgsmål. Du har købt et samlesæt kan du oplyse hvor mange øjer der følger med og hvad er størrelserne? Eller du kan gå ind på Sage hjemmeside link:

 

http://www.sageflyfish.com/rod-building.html

 

Eks 1 sage vxp 590-4

 

Size

Spacing

Guide 1

1

4

Guide 2

1

8-3/8

Guide 3

1

13-5/8

Guide 4

1

19-11/16

Guide 5

2

27-11/16

Guide 6

2

36-1/8

Guide 7

2

45-1/8

Guide 8

3

54-5/8

Guide 9

4

65-15/16

Guide 10

10t

76-13/16

 

Tror ikke lige nu du skal gå så meget op i om det lige bliver 10 mm til den ene eller den anden side du skal bare i gang så kommer nørderriet senere.

God arbejdslyst

TC

Til top
mikkel hemmeshøj Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mikkell Avatar

Tilmeldt:: 15 Okt 2003
Status: Offline
Beskeder: 1047
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkell Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Mar 2012 kl. 20:36
Citat: LasseK

Citat: mikkell

 
der hvor det rykker, er når man har mulighed for at sammenligne 2 "ens" stænger hvor den ene har fået flyttet rundt på øjerne, der har jeg ikke været i tvivl oles model har hver gang kastet markant bedre!

 

 
mik
 
Hej Mikkel
 
Kan du ikke uddybe hvordan de kaster markant bedre?
Er det længere, mere præcist, retter de dine tailing loops ud, bliver dine brede linebuer smallere eller?
 
Mvh
Lasse

som sagt så har jeg ikke en særligt videnskabelig tilgang til fluekastet... men der hvor jeg  har bemærket forskellen er:
stangen falder hurtigt til ro i kastet hvilket gir en rolig og jævn linebue
stangen lader til at lade lettere og kaster ubesværet en lettere line end jeg ellers ville bruge
stangen er let at kaste en line med  (ikke en uvæsentlig kvalitet...)

mik
Til top
Thomas Schreiber Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
schreiber Avatar

Tilmeldt:: 04 Mar 2007
Status: Offline
Beskeder: 339
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér schreiber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Mar 2012 kl. 20:52
Citat: OKA

Jeg kan strække mig til at oplyse at jeg i udviklings-fasen for flere år tilbage brugte -4 stk optisk sensore, et oscilloskop, et stroboskop, uv-blæk, sort lys, et mørke kammer, regnemaskine, masser af papir og en del Storm P. opstillinger.
Derud over en del privat skriveri med andre dygtige stang byggere i udlandet.......  

Ole,

Dit setup lyder meget spændende, og er en noget mere videnskabelig tilgang end jeg selv og dem jeg kender der bygger stænger har. Jeg kunne som Chan er inde på godt tænke mig at høre om et konkret eksempel, hvor kun øjernes placering har ændret en stang væsentligt i performance.
Med venlig hilsen
Thomas Schreiber
Til top
mikkel hemmeshøj Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mikkell Avatar

Tilmeldt:: 15 Okt 2003
Status: Offline
Beskeder: 1047
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkell Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Mar 2012 kl. 20:57
@thomas...

hvis du har en scott s4s907 så fald forbi ole og prøv hans s4s 7'er ved siden af din egen...!

nå du alligevel er der... så prøv lige den RST m1 8er ole har stående...

mik

Til top
Thomas Schreiber Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
schreiber Avatar

Tilmeldt:: 04 Mar 2007
Status: Offline
Beskeder: 339
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér schreiber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Mar 2012 kl. 20:59
Mikkel,

Det har jeg ikke, og jeg undrer mig over at Scott ikke skulle være i stand til at montere deres stænger så de performer optimalt selv. Jeg kender ikke nogen eller har nogensinde hørt om nogen der demonterer fabriksstænger med den hensigt at forbedre ydeevnen ved at ændre øjernes placering.
Med venlig hilsen
Thomas Schreiber
Til top
 Besvar Besvar Side  12>

Skift forum