Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Laksekvote Ribe Å

 Besvar Besvar
Forfatter
per birgertoft Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lerby

Tilmeldt:: 02 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 226
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lerby Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Laksekvote Ribe Å
    Sendt: 29 Mar 2012 kl. 18:47
Er der nogle der ved hvornår den endelige udmelding kommer vedr. tildelingen af laks til de enkelte foreninger langs Ribe Å..altså hvor mange laks de enkelte foreninger må hjemtage????
 
Per


Redigeret af lerby - 29 Mar 2012 kl. 18:48
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Mar 2012 kl. 19:21
Når S.U. har holdt møde..... De kan sikkert ikke blive enige om, hvem der skal have hvor mangeWink
Men mon ikke det bliver inden d.16 April
Mvh
Henrik Christensen
Til top
per birgertoft Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lerby

Tilmeldt:: 02 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 226
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lerby Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Mar 2012 kl. 19:25
der takkes...øh, hvornår afholdes der møde i S.U?
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Mar 2012 kl. 20:07
Inden d. 16 April...Wink
Bare et gæt, for jeg ved det ikke
Mvh
Henrik Christensen
Til top
Tommy Petersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
TommyP

Tilmeldt:: 23 Feb 2004
Geografisk: Vestsjælland
Status: Offline
Beskeder: 26
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TommyP Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Mar 2012 kl. 22:06
Se Sportsfiskeren side 28.
 
Ribe å alle Lakseførende åer er med der
.
I alt 100 stk. 50 over 75 cm 50 under 75 cm.
 
Mvh. Tommy
Til top
Tommy Petersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
TommyP

Tilmeldt:: 23 Feb 2004
Geografisk: Vestsjælland
Status: Offline
Beskeder: 26
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TommyP Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Mar 2012 kl. 22:13
Jeg glemte at oplyse det er Sportsfiskeren´s aprilnummer.
Tommy
Til top
Claus Julius Blomgreen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
cjbhare Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 195
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér cjbhare Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Mar 2012 kl. 23:09
Der er fordelingsmøde tirsdag d. 3. april.
Mvh Claus
Til top
per birgertoft Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lerby

Tilmeldt:: 02 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 226
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lerby Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Mar 2012 kl. 06:56
Så siger jeg tak...og knæk og bræk!
 
 
Til top
Rene Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rene Andersen Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2003
Status: Offline
Beskeder: 109
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rene Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Mar 2012 kl. 10:28
håbe de giver de 10 styk mere i år end sidste til konsortiet i vesteråen så der trods alt kan blive landet lidt blank laks i ribe systemet. Sammenslutningens og sønderjyske kan så fange de sorte laks i okt. de giver helt sikkert ikke afkald på nogle af deres selv om sønderjyske vel max fanger 2 på deres stykke.Jeg er ikke medlem af konsortiet men i Ribe. men har jo set hvordan de sloges førhen om fordeling af de side laks. få dem nu opfisket i stedet for pive.
Til top
Finn Petersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Finnmai

Tilmeldt:: 09 Aug 2010
Geografisk: Nordborg
Status: Offline
Beskeder: 13
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Finnmai Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Mar 2012 kl. 14:05
Jeg synes vi skal kæmpe for at få laksekvoten opfisket, ved først og fremmest at skabe fri passage i å systemet. Og at det ikke er sket, har vi grund til at pive over!
Til top
claus klitsgaard Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Marinus

Tilmeldt:: 19 Okt 2010
Geografisk: esbjerg ø
Status: Offline
Beskeder: 51
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Marinus Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Mar 2012 kl. 17:10
Nemlig Finn ! Clap
Til top
Finn Petersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Finnmai

Tilmeldt:: 09 Aug 2010
Geografisk: Nordborg
Status: Offline
Beskeder: 13
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Finnmai Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Mar 2012 kl. 20:00

Der ser heldigvis ud til at være "liv" i fjernelse af spærringen ved Gelsbro Dambrug: http://www.esbjergkommune.dk/om-kommunen/annoncer/veje-og-parker/%5bKO7YZH5iqj2kMkicRAkWfe67mlFush1r5feYjpZun/4=%5d/Offentliggørelse%20af%20projektet%20Gels%20Å%20ved%20Gelsbro%20Dambrug.aspx

Det er jo også grotesk, at man kan have en sådan dambrugs spærring der, når 30-80% af udtrækket af smolt dør ved passagen (jfr. en DTU Aqua (tidl. DFU) undersøgelse).

Med krav til foreningers deltagelse i vandpleje for at få tildelt laksekvote, er det jo også helt grotesk, at samme 30-80% af den smolt der dermed fremkommer, dør ved dambrugs passagen! Alene ved fjernelse af spærringen, kan man med et slag opnå et langt større smolt udtræk end det er tilfældet nu med spærringen. Jeg går i øvrigt meget ind for vandpleje, og vil opfordre alle til at man deltager i dette praktiske arbejde.

Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Mar 2012 kl. 22:23
Citat: Finnmai

Jeg synes vi skal kæmpe for at få laksekvoten opfisket, ved først og fremmest at skabe fri passage i å systemet. Og at det ikke er sket, har vi grund til at pive over!


...Og indtil da skal vi altså ikke fordele kvoten* så den reelt kan opfiskes? For det har jo været realiteten de sidste 2 årWink ...og det som en helt bevidst handling fra det flertal i SU som ikke har laks af nævneværdig mængede på deres vand...Ermm

Du ved jo godt at så længe der ligger en by i vejen (Ribe), så bliver der aldrig 100% fri passage ...men når nu engang de spærringer er fjernet, som altså kan fjernes ....sæt nu laksen alligevel venter med at gå op i de øvre dele før sidst på sæsonen, hvad så? Skal vi så stadig BEVIDST ikke bruge hele kvoten? Hvad er argumentet for ikke at bruge kvoten? Kom frisk, vær nu ærlig Wink

*) Den kvote som DTU-Aqua har anbefalet som forsvarlig at opfiske ...og det DTU-Aqua, som man i alle andre sammenhænge stoler blindt på.



Redigeret af FD - 30 Mar 2012 kl. 22:26
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
Finn Petersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Finnmai

Tilmeldt:: 09 Aug 2010
Geografisk: Nordborg
Status: Offline
Beskeder: 13
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Finnmai Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Mar 2012 kl. 08:09

Jeg så meget gerne at hele laksekvoten blev opfisket, og jeg så gerne laksekvoten forøget over tid, først og fremmest med en naturlig produktion af smolt. Dambrugs spærringerne er en stor forhindring i at nå disse mål. Nej - du har ret, - ikke i at den nuværende kvote kan opfiskes!

 

Jeg kunne sagtens se det fornuftige i, at have en anderledes fordelingsmodel end nu, så længe spærringerne er der, men at den så blev justeret tilbage til jævn fordelingsmodel igennem å systemet, når spærringerne er fjernet. Det er afgørende for foreningernes eksistens, at der også længere oppe i systemet, og tidligere på sæsonen end nu, kan fanges laks der kan hjembringes. Dambrugs spærringerne er en stor forhindring for det.

 

Du har ret i, at der i Ribe by aldrig bliver en 100 % fri passage. Jeg håber blot at man kan guide smolten igennem den kommende Stampemølle, så de slipper fri for det værste geddevand.

 

Jeg stoler blindt på hvad DTU-Aqua siger om, at 30-80 % smolt går tabt ved passagen af dambrug, havørred som laks! Hvilket spild!

Til top
THOMAS KNUDSEN Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
omalley Avatar

Tilmeldt:: 01 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 143
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér omalley Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Mar 2012 kl. 08:23
Finn & Finn.
I lyder sgu som en flok nordsøskipper. Der bare skal ha lasten fuld.
//thomas
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Mar 2012 kl. 08:46
Citat: omalley

Finn & Finn.
I lyder sgu som en flok nordsøskipper. Der bare skal ha lasten fuld.
//thomas

Og her var så en, som intet aner om hvad problemet er, og som skulle af med et læs lort.Confused
Mvh
Henrik Christensen
Til top
THOMAS KNUDSEN Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
omalley Avatar

Tilmeldt:: 01 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 143
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér omalley Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Mar 2012 kl. 09:01
Gu kender jeg til problemet.
Vil ha Vil ha Vil ha.
// thomas
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Mar 2012 kl. 09:18
Nu er det sådan at uanset hvad, så er der stadigvæk kun 1 laks pr. fisker.
Hvordan hænger det sammen med at du skriver "I lyder sgu som en flok nordsøskipper. Der bare skal ha lasten fuld."

???????

Og gerne et saglig svar denne gang, tak!


Redigeret af Henrik Christensen - 31 Mar 2012 kl. 09:20
Mvh
Henrik Christensen
Til top
per birgertoft Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lerby

Tilmeldt:: 02 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 226
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lerby Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Mar 2012 kl. 09:23
Thomas Knudsen!
LAD NU VÆRE MED AT BLANDE TINGENE SAMMEN. Meld dig ind i Enhedslisten - der kan du finde folk, der vil lytte til dine meninger!
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Mar 2012 kl. 10:50
Citat: Finnmai

Jeg stoler blindt på hvad DTU-Aqua siger om, at 30-80 % smolt går tabt ved passagen af dambrug, havørred som laks! Hvilket spild!



Det er jeg helt enig med dig i ...sådan os Nordsøskippere imellemWink

@ Thomas
"at vide hvad man ikke ved er dog en slags alvidenhed"
Piet Hein

....Du ville fremstå langt klogere hvis du i det mindste fulgte den sætningClown
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Mar 2012 kl. 12:37
Nå nå drenge  at skrive hvad man tror man ved, er vel bedre end ikke at skrive hvad man ved - man ved øhhhh. Big smile

Hvis en "omlægning" kan hjælpe 30-80% smolt kunne det godt lyde som om en indsats her, kunne give gode resultater i sidste ende.

Mvh. - Kim -
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Mar 2012 kl. 22:37
Citat: kikophil

Nå nå drenge  at skrive hvad man tror man ved, er vel bedre end ikke at skrive hvad man ved - man ved øhhhh. Big smile

Nå ja, når nu der er en der helt uden argumenter mener at vide hvad eksempelvis mit og Finn's bevægrundlag er, for at skrive og mene som vi gør ...så kan men vel godt opfordre vedkommende til, at lade muligheden stå åben for at han måske ikke er tilstrækkeligt velorienteret til at kunne udtale sig begavet Wink


Redigeret af FD - 31 Mar 2012 kl. 22:39
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
Claus Julius Blomgreen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
cjbhare Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 195
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér cjbhare Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Mar 2012 kl. 22:42
Citat: Finnmai

Jeg så meget gerne at hele laksekvoten blev opfisket, og jeg så gerne laksekvoten forøget over tid, først og fremmest med en naturlig produktion af smolt. Dambrugs spærringerne er en stor forhindring i at nå disse mål. Nej - du har ret, - ikke i at den nuværende kvote kan opfiskes!

 

Jeg kunne sagtens se det fornuftige i, at have en anderledes fordelingsmodel end nu, så længe spærringerne er der, men at den så blev justeret tilbage til jævn fordelingsmodel igennem å systemet, når spærringerne er fjernet. Det er afgørende for foreningernes eksistens, at der også længere oppe i systemet, og tidligere på sæsonen end nu, kan fanges laks der kan hjembringes. Dambrugs spærringerne er en stor forhindring for det.

 

Du har ret i, at der i Ribe by aldrig bliver en 100 % fri passage. Jeg håber blot at man kan guide smolten igennem den kommende Stampemølle, så de slipper fri for det værste geddevand.

 

Jeg stoler blindt på hvad DTU-Aqua siger om, at 30-80 % smolt går tabt ved passagen af dambrug, havørred som laks! Hvilket spild!

 
Hej Finn
Jeg er helt og aldeles enig i at der burde kunne findes en fleksibel fordelingsnøgle - den skulle allerede have været indført sidste år.... Men indtil nu har den del af SU der ikke fanger laks, men som har flest stemmer ved sammenslutningens afstemninger, sagt nej og nej..... Man behøver jo ingen fornuftig grund, hvis bare man har flest stemmer!!!??? Lad os se om det kommende fordelingsmøde ikke kunne vise, at der blæser nye vinder over Sammenslutningen for Ribe å - håbet eksisterer ihvertfald.
At fjerne spærringerne er i ALLES interesse, og selvom spærringerne ved Ribe by aldrig bliver fjernet, så må nedlæggelsen af stampemøllen (løbet syd om Ribe) give både laks og havørreder den frie passage som der sukkes efter - mon ikke det lykkes at få spærringen nedlagt i løbet af 2012 - vi kan jo ikke blive ved med at overføre EU-midler år efter år.....
Knæk og Bræk i 2012 og husk, vi starter jo først om 16 dageOuch
Mvh Claus
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Mar 2012 kl. 22:54
Finn Dahlin

Egentligt er vi jo enige, men med udgangspunkt i, at vi alle skal være her, og at dette langt fra er scenariet, synes jeg, at disse aktuelt mindre "sigende" udtalelser bør have en chance for, at tilrette sig vi andres mere udspecificerede indlæg.

Vi kan så vælge at springe dem over, eller vælge at bruge lidt mere tid på, at gå i dybden med dem.

Men du mener måske, at der jævnfør dine egne udtalelser kun bør være indlæg for begavede?

I så fald vil der nok være stort mandefald lige på stedet...

Mvh. - Kim -
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Mar 2012 kl. 23:05
Og så lige

Finn - Jeg ved, at det er svært at ignorere 2 klasses indlæg, der som regel er på 2 linjer og uden nogen form for dybdegående kritisk indhold.

Imidlertid er det ofte mennesker der har et stort behov for, at få kontakt med andre mennesker, så mon ikke vi har en form for social ansvar for, at få dem hevet ud til vandet? - eller hvis de ikke vil - ud i vandet?. Big smile
Mvh. - Kim -
Til top
Finn Petersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Finnmai

Tilmeldt:: 09 Aug 2010
Geografisk: Nordborg
Status: Offline
Beskeder: 13
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Finnmai Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Apr 2012 kl. 08:37

Hej Claus,

 

Vedr. den nuværende fordelingsnøgle, så ved flertallet hvad man har nu, - man ved hvad man kan give slip på, men man ved dernæst måske ikke hvad man kan få igen, når spærringerne er væk, og fordelingen af laks sker hurtigere end nu igennem å systemet.

Den opstuvning af laks der er konstateret ved elfiskeri nedstrøms udløbet fra Gelsbro Dambrug ville jo ikke være der, hvis der var frit løb. En stor del af de laks ville kunne fanges opstrøms spærringen, og ellers ville laksene stå klar på gydebankerne langt oppe i Gelsåen = flere smolt og flere laks til alle.

Det gode spørgsmål med de opstuvede laks er, om de overhovedet får deltaget i gydningen, eller om de slukøret må vende tilbage til havet igen – dvs. den procentdel der overlever. Meget af ovenstående gælder vel også for havørred.

 

Min opskrift er enkelt: Væk med spærringerne, vandpleje med bl.a. masser af gydegrus, få guidet smolten ud i havet, og så er der laks og havørred til alle. Og vi er så tæt på at alt det kan ske - vi skal bare i gang - NU!

 

Jeg gentager lige mig selv: Det er afgørende for foreningernes eksistens, at der også længere oppe i systemet, og tidligere på sæsonen end nu, kan fanges laks der kan hjembringes.

Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Apr 2012 kl. 09:47
Jeg tror ikke det er her man skal lave en aprilsnar og sige Laksekvoterne er ophævetSmile Hvilket fiskemord og bøder til følgeBig smile
Hilsen Kim.
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Apr 2012 kl. 12:11
Citat: kikophil

Og så lige

Finn - Jeg ved, at det er svært at ignorere 2 klasses indlæg, der som regel er på 2 linjer og uden nogen form for dybdegående kritisk indhold.

Imidlertid er det ofte mennesker der har et stort behov for, at få kontakt med andre mennesker, så mon ikke vi har en form for social ansvar for, at få dem hevet ud til vandet? - eller hvis de ikke vil - ud i vandet?. Big smile
Mvh. - Kim -


Det har du sådan set ret i Kim Wink
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Apr 2012 kl. 12:42
Citat: Finnmai

Jeg gentager lige mig selv: Det er afgørende for foreningernes eksistens, at der også længere oppe i systemet, og tidligere på sæsonen end nu, kan fanges laks der kan hjembringes.


Så må vi håbe at laksen er enig, når der engang er skabt så meget fri passage som nu kan lade sig gøre. Vi må da håbe (ingen ironi), at laksen så også vælger at indfinde sig i de øvre dele af å systemet i den tid fiskesæsonen er åben...
Og så må man håbe at reglerne, kvoten, og kvotefordelingen løbende tilpasses de faktiske forhold, og ikke de forhold man blot på sigt drømmer om.

Vi må så også håbe at man indser, at fælles regler for 8 meget forskellige vandløb er en falliterklæring, og at man begynder at tænke sig om, og lave løsninger der også tilgodeser lystfiskerne ...det er jo trods alt disses frivillige arbejde der er grundlag for at vi overhovedet har fisk i åerneWink
Det er på sigt farligt at fjerne incitamentet fra lystfiskerne til at lave restaureringsarbejde - hvem skulle ellers gøre det? Tror ikke der er idealister nok til at bære det hele igennem hvis man fortsætter med at at give os unødvendige klodser om benene Wink

Afkortning af sæson, firkantede regler der rammer skævt, EN laks pr. mand i al evighed uanset hvor mange laks der så end kommer ...alt i alt ikke særligt motiverende for foreningsmedlemmerne i længden.
Man kunne derfor også håbe at DSF kom på banen og begyndte at interessere sig for hvad de enkelte foreninger faktisk ønsker, og ikke kæmmer alle over en kam ...i den forbindelse kan det undre at man i seneste nummer af Sportsfiskeren kan læse på s. 21 under et afsnit der hedder "fuld opbakning", at  (citat): "Danmarks Sportfiskerforbund bakker sammen med medlemsforeninerne de nye regler op" !!!
Sgu' godt nok lidt af en tilsnigelse (mildt sagt), da flere foreninger faktisk har lavet officielle indsigelser mod reglerne. Ikke at man ikke ønsker regler, for det er der nok bred enighed om, men at man ønsker regler der er tilpassede de faktiske forhold ved hvert enkelt vandløb, så man ikke utilsigtet generer lystfiskerne med regler der på visse steder og tidspunkter er aldeles meningsløse.
Ikke at jeg med dette vil rippe op al debatten om DSF der ofte kører herinde. Dette er helt konkret omkring de nye lakseregler, og det faktum at DSF's agenda om fælles regler som en fast præmisse, nok ikke har den helt store forankring hos en del af de berørte medlemsforeninger...Ermm


Redigeret af FD - 01 Apr 2012 kl. 14:28
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
Finn Petersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Finnmai

Tilmeldt:: 09 Aug 2010
Geografisk: Nordborg
Status: Offline
Beskeder: 13
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Finnmai Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Apr 2012 kl. 12:53
Finn D.
 
Jeg er meget enig med dig i dine håb og synspunkter, og heller ingen ironi i det.
Til top
Kim Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim-salmo

Tilmeldt:: 23 Okt 2005
Geografisk: Sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 131
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim-salmo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Apr 2012 kl. 23:34

Ikke at jeg med dette vil rippe op al debatten om DSF der ofte kører herinde. Dette er helt konkret omkring de nye lakseregler, og det faktum at DSF's agenda om fælles regler som en fast præmisse, nok ikke har den helt store forankring hos en del af de berørte medlemsforeninger...Ermm
[/QUOTE]
 
Hej Finn
Håber du er klar over, at DSF også sendte et høringssvar hvor man gik imod forslaget. Man gik dog kun imod en forkortelse af sæsonen (de sidste 14 dage), noget med krogstørrelser og et par andre ting.
Bare til orientering
 
Med venlig hilsen
Kim Andersen - Aabenraa
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Apr 2012 kl. 20:43
Citat: Kim-salmo


Ikke at jeg med dette vil rippe op al debatten om DSF der ofte kører herinde. Dette er helt konkret omkring de nye lakseregler, og det faktum at DSF's agenda om fælles regler som en fast præmisse, nok ikke har den helt store forankring hos en del af de berørte medlemsforeninger...Ermm

 
Hej Finn
Håber du er klar over, at DSF også sendte et høringssvar hvor man gik imod forslaget. Man gik dog kun imod en forkortelse af sæsonen (de sidste 14 dage), noget med krogstørrelser og et par andre ting.
Bare til orientering
 
Med venlig hilsen
Kim Andersen - Aabenraa


Jo det er jeg klar over Kim ...bedre sent end aldrig, da de fandt ud af at de visioner de havde på alles vejene ikke vandt helt så står gehør som forventetWink Og der var vist ikke meget indsigelse fra den kant på VORES (læs. lystfiskernes) vejene, på det vigtige og afgørende møde hos DCV (men jeg er måske galt informeret?). Og siden Finn Sivebæk mener at det er lystfiskerne der har næret ønske om fælles regler, primært for fælles reglers skyld ...så må der jo være en stor sammenslutning af lystfiskere der har ytret eller forhandlet noget sådant ...og hvem mon det kan være?Wink ...som sagt skrev jeg ikke dette for at rippe op i al den øvrige debat om DSF, dette var, igen som sagt, helt konkret omkring det med deres ønske om fælles regler!

I øvrigt underligt at der trods alle disse fælles regler, og et ønske(?) om noget sådant, ikke er fælles fredningstid ...med mindre SåS ikke har opdateret deres hjemmeside, så slutter de jo sæsonen den 15 oktober, hvor vi hernede sydpå har 14 dage mere...


Redigeret af FD - 04 Apr 2012 kl. 20:44
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
Kim Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim-salmo

Tilmeldt:: 23 Okt 2005
Geografisk: Sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 131
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim-salmo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Apr 2012 kl. 10:59
Hej Finn
Jeg vil give dig ret i, at det ikke var så heldigt af DSF, men som du skriver, kom de gudskelov til fornuft.
Resultatet blev til at leve med, mener jeg, også selv om jeg giver kritikkerne ret i, at der sku ikke er ret mange Laks der bider om natten, så der kunne man godt fiske med modhager osv.
Ønsket om ens regler ved de vestvendte åer kom ret faktisk fra foreningerne (ikke alle, men mange af dem).
Jeg er generelt ikke tilfreds med at man tager af vores fisketid, men alligevel mener jeg de nye regler er landet et sted, hvor vi kan leve med dem, bare der ikke bliver strammet yderligere op.
 
Med venlig hilsen
Kim Andersen - Aabenraa
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Apr 2012 kl. 12:08
Citat: Kim-salmo

Hej Finn
Jeg vil give dig ret i, at det ikke var så heldigt af DSF, men som du skriver, kom de gudskelov til fornuft.
Resultatet blev til at leve med, mener jeg, også selv om jeg giver kritikkerne ret i, at der sku ikke er ret mange Laks der bider om natten, så der kunne man godt fiske med modhager osv.
Ønsket om ens regler ved de vestvendte åer kom ret faktisk fra foreningerne (ikke alle, men mange af dem).
Jeg er generelt ikke tilfreds med at man tager af vores fisketid, men alligevel mener jeg de nye regler er landet et sted, hvor vi kan leve med dem, bare der ikke bliver strammet yderligere op.
 
Med venlig hilsen
Kim Andersen - Aabenraa


Hej Kim,

...bare der ikke bliver strammet yderligere op skriver du, ja enig - men det kan vi da absolut ikke være sikre på ikke sker igen om 1½ år!

I stedet for opstramninger, så ville det have været bedre at forsøge at tilpasse reglerne til de forskellige fiskevande, og give køb på ønsket om fælles regler bare for de fælles reglers skyld - det er jo i sig selv ikke noget der beskytter laksen...
Hvis man havde gjort det rigtigt, dvs. tilpasset reglerne til de enkelte systemer, SÅ tror jeg vi var landet et sted hvor det ville have været spiseligt for de fleste, eller om du vil "kunne leve med dem".
Det ville have været let at skræddersy reglerne så vi undgår at visse grupper af lystfiskere, forskellige steder chikaneres af fordummende meningsløse tiltag ...som f. eks. modhageløse kroge om natten i eksempelvis Ribe systemet og Kongeåen ...men den chance blev forpasset. Resultatet blev for firkantet, og DET er vi så nød til at leve med ...men derfra og så til at accceptere det som et godt tiltag er der nu et stykkeWink


Redigeret af FD - 05 Apr 2012 kl. 12:11
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
Haris S Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
karupfiskeren Avatar

Tilmeldt:: 21 Apr 2011
Status: Offline
Beskeder: 314
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér karupfiskeren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Apr 2012 kl. 15:22
Laksekvoterne for 2012 kan ses på dette link:
Knæk og bræk
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Apr 2012 kl. 16:16
Citat: Kim-salmo

Hej Finn
Jeg vil give dig ret i, at det ikke var så heldigt af DSF, men som du skriver, kom de gudskelov til fornuft.
Resultatet blev til at leve med, mener jeg, også selv om jeg giver kritikkerne ret i, at der sku ikke er ret mange Laks der bider om natten, så der kunne man godt fiske med modhager osv.
Ønsket om ens regler ved de vestvendte åer kom ret faktisk fra foreningerne (ikke alle, men mange af dem).
Jeg er generelt ikke tilfreds med at man tager af vores fisketid, men alligevel mener jeg de nye regler er landet et sted, hvor vi kan leve med dem, bare der ikke bliver strammet yderligere op.
 
Med venlig hilsen
Kim Andersen - Aabenraa

Det passer så ikke helt Kim, de kom nemlig fra SÅS
Hvad SÅS så har ud af det aner jeg ikke, men jeg ved de fik skab splid i rigtig mange andre sydjyske foreningerThumbs Down
Mvh
Henrik Christensen
Til top
Kim Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim-salmo

Tilmeldt:: 23 Okt 2005
Geografisk: Sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 131
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim-salmo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Apr 2012 kl. 17:15
Citat: Henrik Christensen

Citat: Kim-salmo

Hej Finn
Jeg vil give dig ret i, at det ikke var så heldigt af DSF, men som du skriver, kom de gudskelov til fornuft.
Resultatet blev til at leve med, mener jeg, også selv om jeg giver kritikkerne ret i, at der sku ikke er ret mange Laks der bider om natten, så der kunne man godt fiske med modhager osv.
Ønsket om ens regler ved de vestvendte åer kom ret faktisk fra foreningerne (ikke alle, men mange af dem).
Jeg er generelt ikke tilfreds med at man tager af vores fisketid, men alligevel mener jeg de nye regler er landet et sted, hvor vi kan leve med dem, bare der ikke bliver strammet yderligere op.
 
Med venlig hilsen
Kim Andersen - Aabenraa

Det passer så ikke helt Kim, de kom nemlig fra SÅS
Hvad SÅS så har ud af det aner jeg ikke, men jeg ved de fik skab splid i rigtig mange andre sydjyske foreningerThumbs Down
 
Ja med flere - jeg har i hvert fald kendskab til én mere Sleepy.
Hvorfor der skulle være ens regler har jeg heller aldrig fattet en brik af, fiskevandende er jo også forskellige.
Havde vi bare aldrig arbejdet så hårdt for at få den skide Laks i Ribe Å systemet og Vidå systemet, så kunne vi have fortsat med vores Havørredarbejde og sluppet for de mange regler
 
Med venlig hilsen
Kim Andersen - Aabenraa
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres