Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Tip & tricks til stræk af linen

 Besvar Besvar
Forfatter
Henrik Arnberg Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HAJ

Tilmeldt:: 20 Jan 2011
Status: Offline
Beskeder: 194
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HAJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Tip & tricks til stræk af linen
    Sendt: 03 Apr 2012 kl. 21:32
Hejsa alle
 
jeg har lidt problemer med at finde ud af hvormeget - og hvordan i generelt strækker jeres liner ...
 
Jeg fisker med mange forskellige liner og skydehoveder og kan nævne:
Rio Dart line
Zpey ultimo
Scierra shoot head - med monofil skydeline
+ et par enkelte mere. Wink
 
Hvordan - og hvormeget strækker i jeres liner ... fordi jeg syntes godt nok jeg bøvler meget med små "reder" og knuder på linen. AngryDead
 
Og jeg bruger line kurv fra Orvis - og en fra William Joseph hvis jeg skal gå lange strækninger. Clap
 
Men alt i alt - kan ikke smide jeres tip & tricks til hvordan i får jeres liner så smidig og "lige" som man kunne ønske. Tongue
 
På forhånd tak for jeres tid Handshake
Mvh
Henrik Arnberg
 
Til top
Henrik Arnberg Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HAJ

Tilmeldt:: 20 Jan 2011
Status: Offline
Beskeder: 194
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HAJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Apr 2012 kl. 11:11

slet ingen ? 

kom glad ... alle betragtninger kan bruges Thumbs Up

Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Apr 2012 kl. 11:46

Hej Henrik.


Problemet er velkendt og har også været taget op et par gange gennem tiden.

Grunden til at du får dette bøvl med linen er fordi at der er snoninger (spændinger) i den...og dem skal du have væk, og det får du ikke blot ved et strække den.

Hiv linen ud på gulvet i bunker rund omkring så du ikke har alt sammen samlet i samme kage.

Så tager du fat i linen inde fra hjulet så den løber stramt mellem din tommelfinger og pegefinger og hele vejen ud til enden. Stille og roligt.

For en skikkerheds skyld kan du tage turen to gange.

Mens du gør dette vil du opdage hvordan linen ligesom ”twister” snoningerne tilbage til den oprindelige lige form.

Og bagefter har du en line som ligger snorlige som trukket efter en streg.


En anden rigtig god ting når du fisker med linekurv er...når du har kastet fluen ud og skal til at tage den ind, så smid den første 1½ m ved siden af dig selv, og resten du tager ind selvfølgelig op i kurven, så undgår du også en masse kludder og løkker på linen under kastet.


Stol på mig, det virker ! Smile


Mvh

Jim.



Redigeret af scott - 04 Apr 2012 kl. 11:49
Til top
Jonas Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
yojonas

Tilmeldt:: 14 Nov 2005
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 104
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér yojonas Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Apr 2012 kl. 12:25
Hej, hej. 

Hvis du har mange snoninger på dine liner, skal du lige tjekke dine løkker. Hvis de "bøjer til siden" eksempelvis fordi du har blottet kernen og mættet den med knotsense eller andet, kan de forme en slags propel, som gør, at linen snor sig, når du trækker den gennem vandet. 

Det er lidt svært at beskrive, men jeg håber det giver mening. Jeg havde et skydehovede, hvor løkken gjorde netop dette. Jeg lavede en ny løkke, og vupti - problemet var løst. 
Til top
Lars Thorsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
The Viking

Tilmeldt:: 13 Feb 2010
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 53
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér The Viking Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Apr 2012 kl. 12:44
Smid spolen i håndvarmt vand i ti minutter inden du tager af sted. Det virker fantastisk på monofile skydeliner. Selv om vinteren er linen dejlig let at arbejde med.
Til top
Kim Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kim jakobsen Avatar

Tilmeldt:: 13 Jan 2006
Status: Offline
Beskeder: 258
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kim jakobsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Apr 2012 kl. 13:25
Stik en teltpløk i græsset. Linen sættes fast i bøjningen. Lig linen i en klud og bevæg dig frem. Snoningerne retter sig nu og når du når til enden af linen strammer du den op og spænder den op i pløkke nummer 2. Efter en periode ruller du linen på hjulet igen og du har en fin line igen! Wink
Til top
Henrik Arnberg Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HAJ

Tilmeldt:: 20 Jan 2011
Status: Offline
Beskeder: 194
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HAJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Apr 2012 kl. 21:14
sådan ! ... tusind tak for jeres input - klart noget at arbejde med Handshake
 
 
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres